سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

دوشنبه 28 اسفندماه 1391


هفته سی ام لیگ برتر


نفت تهران- استقلال

ورزشگاه آزادی تهران


تماشاگر: حدود ده هزار نفر


داور: تورج حق وردی با کمک های محمدرضا ابوالفضلی و علیرضا ایلدروم


داورچهارم: حسن اکرمی


گل: فرزاد حاتمی دقیقه 15 برای استقلال، دقیقه 62 رضا نوروزی


کارت زرد: جی لوید ساموئل از استقلال

نفت تهران: حامد فلاح زاده، وریا غفوری، بهمن کامل (89 احمد آل نعمه)، هادی شکوری، میثم حسینی، وحید حمدی نژاد، علی عزتی، یعقوب کریمی، محمد حسین مهرآزما،  و رضا نوروزی (78 ماریو داسیلوا) امین منوچهری (66 محسن یوسفی) 


سرمربی: منصور ابراهیم زاده

استقلال: سیدمهدی رحمتی، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، علی حمودی، حسن اشجاری (74 هاشم بیک زاده)، جواد نکونام، جی لوید ساموئل، خسرو حیدری (46 مجتبی جباری)، سیاوش اکبرپور، ایمان موسوی (46 فرهاد مجیدی) و فرزاد حاتمی


سرمربی: امیر قلعه نویی

دقایق حساس:


دقیقه 4: رضا نوروزی در موقعیت پشت به دروازه چرخید و شوت زمینی اش را روانه دروازه استقلال کرد اما ضربه آرام او را رحمتی به سادگی گرفت.


دقیقه 17: بلافاصله بعد از گل استقلال، ایمان موسوی در موقعیتی خوب به سمت دروازه حریف حرکت کرد اما در حالی که می توانست به حرکت خود ادامه دهد، سعی داشت فرزاد حاتمی را صاحب موقعیت کند که این توپ از دست رفت. 


دقیقه 69: سانتر یعقوب کریمی از سمت چپ از همه عبور کرد و از نزدیکی تیر دروازه به بیرون رفت. 


دقیقه 73: ضربه ساموئل در موقعیتی نامتعادل که از پاس جباری ایجاد شده بود، در دستان فلاح زاده جای گرفت.


دقیقه 75: در حالی که تماشاگران انتظار داشتند مجیدی با یک نوک پا دروازه نفت را باز کند، تکل عالی شکوری در آخرین لحظه، این موقعیت را از استقلالی ها گرفت.


دقیقه 81: ضربه کاشته را مجتبی جباری عالی روی دروازه فرستاد اما فرزاد حاتمی در شرایطی که مزاحمی هم نداشت، نتوانست به توپ ضربه بزند.


دقیقه 88: سانتر فرهاد مجیدی با ضربه سر قوسی فرزاد حاتمی همراه شد و توپ به شکل خطرناکی از بالای دروازه بیرون رفت. این جدی ترین موقعیت استقلال بعد از دریافت گل مساوی بود.


دقیقه 4+90: سانتر بیک زاده و ضربه سر عالی جباری، با کمترین اختلاف از کنار دروازه بیرون رفت.

شرح گل:


استقلال 1-0: خسرو حیدری که هافبک راست استقلال در این روز بود، این بار از چپ فرار کرد و بعد از دریبلی عالی از نزدیکی نقطه کرنر، پیشروی کرد.

خسرو در ادامه با یک پاس رو به بیرون فرزاد حاتمی را در موقعیت قرار داد و مهاجم استقلال هم بی درنگ با یک بغل پای محکم چپ، دروازه نفت را فرو ریخت


نفت 1-1: رضا نوروزی در محوطه هجده قدم در عرض حرکت کرد و ضربه زمینی آرامی به سمت دروازه زد، این توپ بعد از برخورد به پای مدافع استقلال به درون دروازه رحمتی غلطید.

بهترین بازیکن:
در روزی که اکثر بازیکنان نمایش متوسطی داشتند، یعقوب کریمی هافبک چپ نفت بیشتر از سایرین دیده شد. در استقلال هم پژمان منتظری بهتر از بقیه نشان داد.

اتفاق ویژه:


با این نتیجه مساوی و برد پرگل سپاهان در تبریز، رقابت در صدر جدول همچنان فشرده باقی ماند.

حالا بازی استقلال و سپاهان در هفته سی و دوم، که 26 فروردین برگزار می شود، می تواند سرنوشت قهرمان لیگ را مشخص کند.

سیدحسین حسینی در مورد صحبت‌های جباری و رحمتی که اعلام کردند به کمپ استقلال بروید و ببینید که او در چه شرایطی زندگی می‌کند، گفت: هر چیزی بوده آقای رحمتی و جباری اعلام کرده‌اند و حتما موضوعی در میان بوده است که ایشان این صحبت‌ها را انجام داده است، اگر آقای رحمتی چیزی گفته حتما حرف ایشان درست است.وی در مورد اینکه آیا از چیزی می‌ترسد که ناراحتی‌اش را اعلام نمی‌کند، اظهار داشت: فشاری روی من وجود ندارد و از چیزی نمی‌ترسم.حسینی در پاسخ به  این سوال طعنه‌‌آمیز که پول فراوان به بازیکنان استقلال پرداخت شده به کنایه عنوان کرد: همه چیز عالی است و پول هم برایمان حسابی ریخته‌اند!

مجتبی جباری پس از تساوی یک بر یک تیمش مقابل نفت تهران گفت: این هفته نتوانستم تمرین کنم چون به دنبال حل کردن مسائل مالیاتی و مشکلات به وجود آمده برای پاسپورت خودم بودم.وی ادامه داد: متأسفانه در شرایطی که چنین بازی های سخت و حساسی پیش‌رو داریم به بازیکنان حتی 10 تا 20 درصد قراردادشان را ندادند تا بتوانند با آن زندگی خود را اداره کنند، حتی دو تن از دروازه‌بانان جوان تیم شب‌ها با کلاه و دستکش در کمپ می‌خوابیدند و این بازیکنان تیم بودند که تصمیم گرفتند تا جایی برای زندگی آنان فراهم کنند.بازیکن تیم استقلال ادامه داد: تماشاچیان نباید بیش از این از ما توقع داشته باشند چون بازیکنان خیلی تلاش کردند و غیرت به خرج دادند اما مسئولانی که باید پاسخ دهند موبایل هایشان را خاموش کرده‌اند.جباری افزود: بازیکنان جوان تیم که یکی دو تا هم نیستند وضعیت خوبی ندارند ، مسئولان دقیقاً یاد گرفته‌اند که چه کار کنند و در روز بازی‌ها وعده دادن پول می دهند اما بازهم خبری نمی‌شود.بازیکن تیم استقلال تصریح کرد: ما نباید این بازی را مساوی می‌کردیم اما متاسفانه بازیکنان ما به خاطر مسائل مالی تمرکز لازم را نداشتند ، مردم باید بدانند وضعیت بازیکنان تیم خوب نیست.

مهدی رحمتی پس از تساوی یک بر یک تیمش مقابل نفت تهران گفت: در فوتبال همیشه نمی‌توان برنده بود ، ممکن است در بعضی بازی‌ها پیروز باشید و در بعضی بازی‌ها بازنده، اگر توپ‌هایمان در این بازی گل می‌شد به پیروزی می‌رسیدیم.وی ادامه داد: متأسفانه چه هنگامی که بازی‌ها را می‌بریم و چه هنگامی که بازنده هستیم هیچ اتفاقی برای تیم ما نمی‌افتد، بازیکنان تیم امروز تمرکز لازم را نداشتند، مشخص نیست صاحب این تیم کیست، دولت است، وزارت ورزش است یا ارگان دیگر.دروازه‌بان تیم استقلال افزود: بازیکنان جوان ما، کادر تدارکاتی، ماساژورها و کادر پزشکی ما متأسفانه از لحاظ مالی وضعیت خوبی ندارند، تا اینجا با مشکلات ساختیم ولی از این به بعد نمی‌توان تحمل کرد، دیگر مسئولیت از گردن بازیکنان و کادر فنی ساقط شده است.رحمتی ادامه داد: بازیکنان جوان ما حتی یک ریال هم ندارند تا شب عید به خانواده‌هایشان سر بزنند و هیچ‌کس هم جوابگو نیست و مسئولان هم فقط قول می‌دهند، پس از بازی با تراکتور گفتند 4 میلیون پاداش می‌دهند اما خبری نشد.وی ادامه داد: کادر پزشکی ما از جیب خود برای بازیکنان دارو می‌خرند، اگر کسی به داد ما نرسد تیم قهرمان نمی‌شود، چقدر باید به عشق هواداران بازی کرد؟ دیگر بس است دیگر نمی‌توان ادامه داد.رحمتی با اشاره به مشکلات مالی باشگاه استقلال یادآور شد: شرایط سختی داریم کادر پزشکی ماساژورهای ما پول نگرفته‌اند اطلاعی ندارم کسی پول گرفته یا نه اما باشگاه باید به تعهدات خود عمل کند.  هم اکنون تیم‌هایی که در کورس قهرمانی قرار دارند 10 میلیون پاداش می‌گیرند چرا ما نباید این پول را بگیریم.وی با اشاره به اسامی که کادر فنی تیم ملی اعلام کرده یادآور شد: سرمربی تیم ملی حرفه‌ای است و از همه چیز اطلاع دارد. صادقی زمانی که متوجه شد جایی در تیم ملی ندارد نمی‌توانست راه برود، علی حمودی همین اتفاق برایش افتاد. به هر حال بازیکنان استقلال توقع دارند. صد در صد این مسائل روی روحیه بازیکن تاثیر می‌گذارد و تمرکز او را از بین می‌برد. صادقی روز گذشته مصدوم شد.دروازه‌بان استقلال تصریح کرد:‌ما اگر می‌بریم همین است و اگر ببازیم همین اتفاق رخ می دهد. من درباره خودم هیچ صحبتی نمی‌کنم. برخی بازیکنان یک تومانی پول نگرفتند. بعد بازی تراکتورسازی گفتند پول دادند اما چه کسی گرفت؟وی درباره اینکه روز گذشته اعلام کرده بود به علت عدم دعوت شدنش به تیم ملی دوستان سابق خوشحال باشند،‌ تصریح کرد: من گفتم دوستان یعنی جمع بستم یک نفر نیست با کسی دشمنی ندارم خدا را دارم و به هیچکسی نیاز ندارم.رحمتی با انتقاد شدید از کی‌روش تصریح کرد: مربی آورده‌ایم که کارنامه او مشخص است هر جا به عنوان نفر دوم بوده توانسته موفق کار کند. من هم یک پیشنهاد دارم تا مسئولان فدارسیون که می ترسند در مورد خیلی چیزها صحبت کنند و نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند، یک مربی ایرانی به عنوان نفر اول انتخاب کنند و او را دستیار سرمربی ایرانی کنند و ببینند نتیجه بهتری می‌گیریم یا نه. وی در پاسخ به این سوال که شما قبلا از همین مربیان تعریف می‌کردید گفت: من هیچگاه از کسی تعریف نکردم و اگر شما یک مصاحبه از من آوردید که از کسی حمایت یا تعریف کردم حرفتان درست است.

حامد فلاح‌زاده پس از تساوی یک بر یک تیمش مقابل استقلال در مورد صحنه‌ای که با مجتبی جباری دچار درگیری لفظی شد، گفت: جباری هنگام شروع مجدد بازی به من اعلام کرد که بازی را زودتر آغاز کنم و من هم گفتم توپ خراب است و با شرایطی که دارد نمی‌توان این کار را کرد؛ متاسفانه این توپ‌ها برای ما معضلی شده است.دروازه‌بان نفت تهران در مورد اینکه آیا صحبت‌ها به همین آرامی بوده است، عنوان کرد: من آرام صحبت کردم اما در آن لحظه با فشاری که وجود دارد، نمی‌توانم قربان صدقه کسی بروم. به جباری علاقه دارم اما او اعلام کرد که «به تو می‌گویم زودتر بازی را شروع کن».وی ادامه داد: متاسفانه فکر می‌کنند هرکسی به تهران می‌آید و مقابل این تماشاگران بازی می‌کند باید بازنده باشد، جوری رفتار می‌کنند که حتما باید ببازیم.

میثم بائو پس از تساوی یک بر یک تیمش مقابل نفت تهران در مورد خبری که مبنی بر درگیری او با منتظری که امروز منتشر شده بود، گفت: به سمت یکدیگر بشقاب پرت نکردیم و این خبرهای مطرح شده درست نیست.وی افزود: این خبرهایی که اعلام می‌کنند جوانمردانه نیست، برای یک جر و بحث کوچک نباید اینقدر حاشیه‌سازی انجام شود. در هر خانواده همانطور که شوخی و خنده وجود دارد جر و بحث هم گاهی صورت می‌گیرد و موضوع مهمی نبود.

سیدایمان موسوی پس از تساوی یک بر یک استقلال مقابل نفت تهران گفت: فقط می‌توانم بگویم دوست داشتم در این دیدار بازی کنم و نمی‌دانم چرا تعویض شدم. با زندگی من در استقلال دارد بازی می‌شود و وقتی که اینقدر خوب بازی می‌کنم نمی‌دانم چرا باید تعویض شوم.وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که شاید تعویضش به خاطر مسائل تاکتیکی بوده است، عنوان کرد: این موضوع را نمی‌دانم اما مردم همه چیز را دیدند و هواداران استقلال اگر بدانند که چرا بازی نمی‌کنم مطمئنا این افراد را نمی‌بخشند اما در حال حاضر حرفی نمی‌زنم.موسوی در مورد اینکه نمی‌خواهد دلیل بازی نکردنش را اعلام کند، گفت: باز هم سکوت می‌کنم اما اعلام می‌کنم اگر دلیل بازی نکردنم را مردم بدانند هیچ‌وقت آنها را نمی‌بخشند.

هواداران استقلال پس از تساوی یک بر یک برابر نفت تهران علیه منصور ابراهیم‌زاده شعار دادند و او را ضد فوتبال خطاب کردند.* هواداران استقلال همچنین علیه حامد فلاح‌زاده دروازه‌بان تیم نفت شعار دادند. این شعارهای ضد اخلاقی باعث شد فرهاد مجیدی کاپیتان استقلال از هواداران بخواهد این شعارها را متوقف کنند و علیه این بازیکن شعار ندهند زیرا او کاری نکرده است.

هواداران استقلال حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری را با شعار عسگری استقلالی تشویق کردند.

*منصور قنبرزاده مدیرعامل باشگاه نفت، شاهرخ بیانی،‌ علی امیری،‌ سید مهدی علوی، حسین عسگری از جمله تماشاگران ویژه این دیدار هستند.

* امیر قلعه‌نویی و منصور ابراهیم‌زاده به سمت نیمکت یکدیگر رفتند و برخورد گرمی قبل از بازی با یکدیگر داشتند.

*در کنار زمین فردی از فرهاد مجیدی خواست یک عکس را برایش امضا کند و مجیدی قبل از نشستن بر روی نیمکت این کار را انجام داد.

* هواداران استقلال مجتبی جباری را که امروز نیمکت نشین است تشویق کردند. هواداران همچنین فرهاد مجیدی را با شعار مجیدی باغیرت تشویق کردند.

* مهدی رحمتی در غیاب جباری بازوبند کاپیتانی را بر بازو بسته است.

* میثم حسینی بازیکن تیم نفت که هواداران از او خواسته بودند دیگر کفش قرمز نپوشد قبل از ورود به زمین و شروع بازی کفش زرد پوشیده بود.

* امین منوچهری، یعقوب کریمی، هادی شکوری و چند بازیکن دیگر نفت قبل از بازی به سمت امیر قلعه‌نویی رفتند و از او برای حضور در میدان رخصت گرفتند.

* ایمان موسوی مهاجم استقلال با دسته گل به سمت منصور ابراهیم‌زاده رفت و از سرمربی تیم سابقش رخصت گرفت.

* امیرحسین صادقی، هاشم‌بیک‌زاده، سیاوش‌ اکبرپور، جواد نکونام نیز به سمت ابراهیم‌زاده رفتند و با او خوش و بش کردند.

* علی حمودی بازیکن استقلال به سمت احمد آل نعمه رفت و با او خوش وبش کرد.

 

مهدی کبریا از خوانندگان مطرح کشور، قطعاتی را برای استقلال خوانده از جمله «قشون آبی». او قرارداد همکاری را هم با باشگاه استقلال امضاء کرده و قرار است آلبوم جدیدی را روانه بازار کند.

با او درباره علاقه اش به استقلال و ورودش به موسیقی گفت و گو کردیم.

- شما برای استقلالی ها شناخته شده اید. ولی از شما می خواهم بیوگرافی مختصری از خودتان به ما بدهید تا دوستان بیشتر با شما آشنا شوند.

من عید نوروز را به شما تبریک عرض می کنم و آرزوی دارم که بازدید کنندگان سایت آبیته موفق باشند. مهدی کبریا هستم متولد سال 1363 ساکن شهر تهران.

- از کِی شد استقلالی شدید و دلیل این طرفداری چه بود؟

مهم ترین دلیل استقلالی شدنم، مرحوم ناصر خان بود. البته ما همه خانواده مان استقلالی هستند ولی من، حجازی را خیلی دوست داشتم و همیشه پیراهن او را می خریدم.

- خیلی خوب است که از اسطوره استقلال، حمایت می کنید و حتی قطعه ای هم برایش خوانده بودید. کدام ویژگی شخصیت ناصر حجازی را می پسندیدید؟
من آن زمان بچه بودم و از تیپ و کلاس ناصر خان خوشم می آمد اما بعدها که سنم بیشتر شد، شخصیتش را پسندیدم. لذت می بردم که پیش هیچ کسی، سر خم نمی کرد و همیشه حقیقت را می گفت.

- به خوانندگی شما بپردازیم. چه شد که وارد موسیقی شدید؟

من با چند نفر از دوستانم شروع کردم به این کار و قرار نبود برای استقلال بخوانم. زیر نظر استاد شمس کارم را شروع کردم. اما یک اتفاق باعث شد که تصمیم بگیرم بیشتر کارهای فوتبالی بخوانم.

- چه اتفاقی؟

من خیلی از بازی ها را به استادیوم می رفتم و از نزدیک می دیدم. خیلی از لیدرها از دوستان صمیمی من هستند. یک بار که داشتیم با دوستانمام از ورزشگاه بر می گشتیم، حس کردیم که جای یک موزیک استقلالی خیلی خالی است که موقع برد تیم محبوبمان بتوانیم با آن لذت ببریم و همان جا تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم.

- سال 91 دارد تمام می شود. خواستم بدانم سال 91 برای شما چگونه بود؟ اتفاقاتش تلخ بود یا شیرین؟
بیشتر تلخ بود. من کار اصلی ام موسیقی نیست و این کار را فقط برای عشقی که به آن دارم، انجام می دهم. کار اصلی من وارداتِ خودرو و ملزومات دکوراسیون است. امسال به یکی از دوستانم اعتماد کردم که کلاهبردار بود و نزدیک به 3 میلیارد سر من کلاه گذاشت.

- برویم سر بحث همین آلبوم استقلال. گفته بودید می خواهید برای آلبومی با فتح الله زاده قرارداد ببندید. یعنی این آلبوم درباره استقلال است؟ 
قرارداد امضا شده و شعرهای آن هم آماده شده است. انشاء الله مجوزها صادر می شود که آلبومی با مشارکت باشگاه است.

- از نظر شما به عنوان یک هوادار استقلال، بهترین بازیکن این فصل کیست؟

فرهاد مجیدی و مجتبی جباری. اما بازیکن محبوب من حنیف عمران زاده است.

- از امیر قلعه نویی راضی هستید؟

صد در صد

- تا کنون به سایت و انجمن آبیته سر زده اید؟
چند بار به این سایت آمده ام که به نظرم بسیار خوب است. از کاربران آبیته می خواهم که این سایت خوب را حمایت کنند و از ادمین ها و مدیر سایت هم تشکر می کنم آرزوی بهترین ها را برایشان دارم.

- درباره کلمات زیر اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را بگویید:

خدا؟ یار

استقلال؟ عشق

مهدی کبریا؟ مخلص

فرهاد مجیدی؟ محبوب

لحظه ی سال تحویل؟ آرامش

تیم خارجی مورد علاقه؟ یوونتوس

بازیکن خارجی مورد علاقه؟ بالوتلی

مربی مورد علاقه؟ گواردیولا 

- یک آرزو برای استقلال؟

قهرمانی در هر سه تا جام

- حرف آخر؟

امیدوارم که هواداران تیم را تنها نگذارند وحتما برای حمایت به ورزشگاه بیایند.


لیگ قهرمانان آسیا

مرحله‌ی گروهی چهارشنبه 23 اسفند ماه 1391 ساعت 19:00

استقلال تهران 2 - العین امارات 0

گل‌ها: جی لوید ساموئل (64) و فرهاد مجیدی (74)

ورزشگاه آزادی  تماشاگر بیش از 50 هزار نفر

داور: والنتینو کوالنکو اخطار: امیرحسین صادقی (41) از استقلال

ترکیب استقلال تهران: سیدمهدی رحمتی، ساموئل، امیرحسین صادقی، جواد نکونام، مجتبی جباری، سیاوش اکبرپور، پژمان منتظری، هاشم بیک‌زاده، فرزاد حاتمی (46- آرش برهانی)، علی حمودی و ویسنته آرسه (37- فرهاد مجیدی)

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

ترکیب العین امارات: داوود سلیمان، اسماعیل احمد، محند سالم، محمد احمد قریب، فارس جمعه، یعقوب الحسانی (73- محمد عبدالرحمن)، میرل رادوی، عمر عبدالرحمن، آساموا ژیان، ژیرس کمبو اکوکو و الکس بروسک سرمربی: کوزمین اولاریو

شرح بازی: نیمه‌ی نخست این دیدار بسیار آرام و تقریبا بدون جذابیت دنبال شد.

هرچند هر دو تیم موقعیت‌هایی را بر روی دو دروازه‌ ایجاد کردند، اما شاید جز موقعیت که جباری زد و سلیمان نیز گرفت،

هیچ کدام از موقعیت‌ها نمی‌توانست به شدت دروازه‌ی حریف را تهدید کند و این همان دلیلی بود که قلعه‌نویی ترجیح داد فرهاد مجیدی را در همان نیمه‌ی نخست به میدان بفرستد تا شاید خط حمله‌ی کم‌اثر استقلال در این فصل کمی خطرساز شود و امتیاز خانگی این دیدار را بطور کامل کسب کند.

در مقابل تیم العین نیز با داشتن ژیان در خط حمله، چندان خطرساز نبود و زوج اکوکو و ژیان بارها و بارها در پشت محوطه‌ی جریمه‌ی استقلال موقعیت‌ها را از دست دادند تا اعتماد به نفس رحمتی برای ادامه‌ی کار در دوئل با ستاره‌ی غنائی العین بیش از پیش شود.

نیمه دوم: استقلال با یک تعویض دیگر و به میدان آوردن آرش برهانی نیمه دوم را آغاز کرد تا هجوم همه‌جانبه‌ای روی دروازه میهمانش داشته باشد.

با این وجود اولین موقعیت‌های نیمه دوم را العین ایجاد کرد که شانس در این دقایق با استقلال همراه بود.

بعد از سپری شدن این دقایق استقلال حملاتی را روی دروازه العین تدارک دید تا این‌که در دقیقه 64 بالاخره ضربه عالی ساموئل دروازه اماراتی‌ها را باز کرد.

بلافاصله بعد از گل، تیم العین برای جبران عقب‌ماندگی روی دروازه استقلال هجوم آورد اما نه تنها موفق به گلزنی نشد بلکه روی یکی از بازگشت‌ها گل دوم را هم از فرهاد مجیدی دریافت کرد.

بعد از این دو گل استقلال دیگر تلاشی برای دستیابی به دروازه حریف انجام نمی‌داد و صرفا سعی در حفظ نتیجه داشت که این کار را با موفقیت انجام داد و در نهایت بازی با نتیجه 2-0 به پایان رسید.

شرح گل‌ها:

1-0 استقلال؛ دقیقه 64: ارسال مجتبی جباری از جناح راست را جی‌لوید ساموئل از حوالی نقطه پنالتی با ضربه سر عالی به تور دروازه العین رساند.

2-0 استقلال؛ دقیقه 74: با پاس عمقی سیاوش اکبرپور و اشتباه مدافعان العین فرهاد مجیدی روانه دروازه حریف شد و ضربه او با اشتباه فاحش دروازه‌بان حریف به گل دوم استقلال تبدیل شد.

دقایق حساس:

دقیقه‌ی 9 : در میان تمام حملات نیم‌بند استقلال که آن‌چنان زهردار نبود، حرکت جواد نکونام در پشت محوطه‌ی جریمه العین و کاشتن توپ برای ساموئل بسیار قابل توجه بود، هرچند شوت ساموئل با اختلاف به بیرون رفت.

دقیقه‌ی 25 : همکاری آساموا ژیان و کمبو اکوکو می‌رفت تا اولین گل این دیدار را رقم بزند، اما بی‌دقتی اکوکو توپ را در اختیار رحمتی قرار داد. ژیان که در این بازی بسیار پراشتباه نشان داده بود، یک نفوذ بسیار زیبا به محوطه‌ی جریمه انجام داد و با یک پاس زیبا اکوکو را صاحب توپ و موقعیت کرد که این موقعیت هدر رفت.

دقیقه‌ی 33 : بازیکنان العین روی یک ضدحمله صاحب توپ و موقعیت شدند و یعقوب الحسانی می‌رفت تا با یک حرکت پا به توپ در موقعیت شوت‌زنی قرار گیرد اما این بازیکن با یک شوت نه‌چندان با قدرت توپ را در اختیار رحمتی قرار داد.

دقیقه‌ی 34 : جدی‌ترین موقعیت این دیدار را آبی‌پوشان رقم زدند. در این صحنه ویسنته آرسه نفوذی زیبا به محوطه‌ی جریمه از جناح چپ داشت و با یک پاس زیبا از بین چند مدافع توپ را به جباری سپرد که در چند قدمی دروازه بود و شوت زیبای این بازیکن با واکنش داوود سلیمان راهی کرنر شد.

دقیقه‌ی 37 : پاس عمقی علی حمودی از نزدیکی‌های خط میانه‌ی میدان در همان لحظات آغازین ورود فرهاد مجیدی به این بازیکن رسید اما ضربه‌ی این ستاره با اختلافی بسیار زیاد از بالای دروازه و دروازه‌بان العین به بیرون رفت.

دقیقه 47: شوت راه دور کمبو اکوکو دروازه استقلال را تهدید کرد اما راهی اوت شد.

دقیقه 54: الکس بروسک روی یک پاس عمقی در موقعیت تک به تک با رحمتی قرار گرفت اما ضربه او از زاویه بسته راهی خارج شد.

دقیقه 58: چرخش عالی و شوت محکم فرهاد مجیدی از پشت محوطه جریمه را داوود سلیمان با کف دست به کرنر فرستاد.

دقیقه 87: کرنر ارسالی روی دروازه استقلال با ضربه سر خطرناک اسماعیل احمد همراه شد که رحمتی به زیبایی توپ را دفع کرد.

دقیقه 88: شوت راه دور بازیکنان العین باز هم با واکنش عالی رحمتی روبه‌رو شد و دروازه استقلالی‌ها بسته ماند.

بهترین بازیکن:

مهدی رحمتی سیوهای خوبی به خصوص در دقایق پایانی بازی داشت.

فرهاد مجیدی هم با 55 دقیقه بازی یک گل دیر به آمارش اضافه کرد.

اما بهترین بازیکن زمین را باید جی لوید ساموئل دانست که حضوری موثر در مرکز زمین داشت و گل اول بازی را هم با ضربه سری از فاصله دور و به سبک فان‌باستن هلندی به ثمر رساند.

اتفاق ویژه:

دیدار تیم‌های استقلال و العین امارات در حالی برگزار می‌شود که آرش برهانی و فرهاد مجیدی نیمکت‌نشینان سرشناس این تیم محسوب می‌شوند.

کارکنان سازمان آتش‌نشانی که در ورزشگاه آزادی مستقر شدند با لباس یکدست قرمز به ورزشگاه آمدند که همین امر موجب شد تا هواداران استقلال نسبت به آنها واکنش نشان داده و از این نفرات بخواهند تا لباس‌های خود را تغییر دهند.

هنگامی که بازیکنان العین امارات برای گرم کردن وارد زمین شدند نحوه آماده‌سازی آنها باعث اعتراض طرفداران استقلال شد.

مهدی پاشازاده، مهدی فنونی‌زاده، علی امیری، شاهرخ بیانی، فرزاد مجیدی، سیروس دین‌محمدی، دکتر نوروزی و امیر عرب در جایگاه ویژه دیدار دو تیم را از نزدیک نظاره می‌کنند.

مسئولان باشگاه العین و 10نفر از سفارت امارات نیز در جایگاه ویژه آزادی مستقر هستند.

 

کسب نتیجه مساوی در بازی با الریان و برد العین در دیدار اولش در مقابل الهلال گویای این بود که استقلال باید با همه ی توان به مصاف این تیم اماراتی می رفت. از این رو قلعه نویی باید ترکیبی تهاجمی را در نظر می گرفت که با یک بازی منطقی و هجومی و با حمایت تماشاگران بتواند حداکثر امتیاز را از این بازی کسب کند.

نیمه اول: بازی خوب آرزه و تأثیر مستقیم مجیدی بر روند بازی

در اوایل نیمه ی اول استقلال با یک ترس کاذب از نام ستاره های العین بازی چندان دلچسبی را ارائه نداد و این العین بود که سوار بر بازی شد.

اما بعد از دقیقه ی 15 و تنها به مدت 5 دقیقه استقلال توپ و میدان را در اختیار گرفت. بازی زیبای ویسنته آرزه در میان اشتباهات فراوان بازیکنان استقلال و در نبود خسرو حیدری که خلاء حضورش بسیار محسوس بود به خوبی به چشم می آمد.

آرزه نشان داد که حتی اگر در چنین مسابقات حساسی به او اعتماد شود می تواند بازده مفیدی برای تیم داشته باشد. از دقیقه ی بیست به بعد باز هم این العینی ها بودند که بازی را در دست گرفتند و با اتکا به حرکات اکوکو و ژیان موقعیت هایی را بر روی دروازه استقلال ایجاد کردند.


اما اشتباهات خط حمله و به خصوص حاتمی فرصت جولان بیشتر را در محوطه ی جریمه از استقلال گرفته بود. حدود دقیقه ی 35 بازی بود که فرهاد مجیدی برای بازی فراخوانده شد. همگان انتظار داشتند که بازیکنی مانند حاتمی از ترکیب خارج شود. اما این ویسنته آرزه بود که در میان تعجب با فرهاد مجیدی تعویض شد.

در آن لحظه این سوال به ذهن خطور می کرد که چرا بازیکنی که تا آن زمان جزو معدود خوب های زمین بود و تلاش می کرد تا با ادامه ی روند خوبش اعتماد کادر فنی را به سوی خود جلب کند تعویض شد؟ آیا کس دیگری شایسته ی تعویض نبود و آیا با این کار انگیزه کشی نکردیم؟

مجیدی حلقه ی گمشده ی بازی

اما با ورود فرهاد مجیدی به درون زمین بازی روند دیگری به خود دید. فرهاد مجیدی با تجربه ای که از سال ها حضور در این رقابت ها و تیم های عربی داشت بهترین گزینه برای برگرداندن ورق به نفع استقلال در آن شرایط بود.

این مهاجم همه چیزش در سطح یک مهاجم بین المللی است. سرعت بالا، انعطاف بالا، حضور فعال در همه ی نقاط تهاجمی، قدرت تمام کنندگی بالا و … جملگی در فرهاد مجیدی خلاصه شده است.

در واقع فرهاد حلقه ی گمشده ی این بازی بود. با ورود مجیدی و با شناختی که اعراب روی این بازیکن داشتند دفاع العین تمرکز خود را بر روی مهار این بازیکن قرار داد و این امر باعث به وجود آمدن دو فرصت شد:

1- العین تا آن هنگام پرسینگ از جلو را در دستور کار خود قرار داده بود و مانع از ارتباط خطوط تدافعی با هافبک ها و مهاجمان می شد. با حرکت های مورب مجیدی و جدا شدن این بازیکن از دفاع العین از شدت این پرسینگ کم شد.

2- هافبک های استقلال با فراغ بال بیشتر توپ را به گردش درآوردند و روند هجومی تیم بهتر و بهتر شد.

نیمه دوم: طوفان تجربه

در ابتدای نیمه دوم آرش برهانی به جای فرزاد حاتمی پراشتباه به درون زمین مسابقه آمد. این تعویض نیز تأثیرگذار بود و برهانی توانست بخشی از خلاء حرکتی را که در نیمه اول در خط تهاجمی دیده می شد پوشش دهد.

ساموئل: تلفیق قدرت، دقت و تجربه

بی شک یکی از موثرترین بازیکنان استقلال در لیگ برتر و همین لیگ قهرمانان جی لوئید ساموئل بوده است.

ساموئل باتجربه با قدرت بدنی بهترین فاکتور برای مهار بازیکنان عرب است که اکثراً قدرتی هستند. این بازیکن در همه جای زمین حضور داشت و رابط خطوط مختلف تیمی بود.

سرانجام روی سانتر دقیق و بی نقص جباری ساموئل نشان داد که هوش هیجانی یک مهاجم را نیز داراست و به مانند بازی با الریان و این بار با ضربه ی سر دیدنی دروازه ی العین را گشود. شاید زدن چنین گلی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای یک مهاجم نیز دشوار باشد اما ساموئل و تجربه اش این مهم را انجام دادند.

بعد از گل ساموئل العین تلاش زیادی کرد تا گل دریافتی را پاسخ بدهد. در نتیجه ی همین امر شکاف بین خطوط تیمی العین بیشتر شد و مجیدی با علم به این موضوع بیشتر در پشت مدافعان حرکات خود را دنبال می کرد.

سرانجام سیاوش اکبرپور که تا آن هنگام بازی پراشتباهی از خود به نمایش گذاشته بود با یک پاس فوق العاده زیبا آن چه را که مجیدی منتظرش بود برای او فراهم کرد و فرهاد هم کسی نبود که قدر چنین موقعیت هایی را نداند و با شوت بی نقص و زمینی خود گل دوم استقلال را به ثمر رساند.

در این بازی نباید از نقش پررنگ مهدی رحمتی به آسانی گذشت. رحمتی بار دیگر غیرت را معنا کرد و نشان داد که تا چه اندازه عنصر ارزشمند و یار وفاداری برای استقلال است. او با واکنش های فوق العاده خود باعث شد تا شیرینی این پیروزی دوچندان شود.

قطعاً برد در برابر یکی از بهترین های گروه می تواند در آینده برای استقلال بسیار کارساز باشد. اما این تازه آغاز کار است و مطمئناً در ادامه ی راه تیم ها با شناختی که از بازی یکدیگر به دست آورده اند، بازی به مراتب روانتری را از خود به نمایش خواهند گذاشت.


به امید تداوم موفقیت های استقلال…

سی دقیقه فشارِ العین روی دروازه. استقلال در خانه، به بُن بست خورده. مثل هفت بازی قبلی که قلعه نویی هدایت آبی ها را در آسیا بر عهده داشت. حمله پشتِ حمله از سوی تیمِ میهمان… چطور می شود از این جهنم گُریخت؟ناگهان تماشاگرانِ حاضر در استادیوم و بینندگان تلویزیونی غافلگیر می شوند. فرهاد مجیدی به کنار زمین آمده، پیش از پایان نیمه ی اول و زودتر از همیشه… قلعه نویی طلسم «بازی ندادن به مجیدی در نیمه اول» را می شکند. بالاخره به فرهاد فرصت می دهد تا طلسم بزرگ تری شکسته شود: «عدم پیروزی استقلال با هدایت ژنرال در آسیا.»مجیدی وارد مستطیل سبز می شود، بدون بازوبند کاپیتانی. بدون آن تکه پارچه ای که می گفتند دلیل یک نیم فصل دوری اش از استقلال بوده. مجیدی وارد مستطیل سبز می شود برای رو در رویی با تیمی که آسیا را با هم فتح کرده اند. باز هم مجیدی و العین در آوردگاه آسیا امّا، این بار مقابلِ هم.

از جهنم تا بهشت

چهره های نامی العین در شروعِ بازی ترسناکند. طوری از لا به لای بازیکنان استقلال، همدیگر را پیدا می کنند که انگار تیمی از اروپا به آسیا پا گذاشته. تقابل با این غولِ بزرگ، بُهت است و یاس. آنها با اُبُهتند. آنها آمده اند تا دستِ پُر تهران را ترک کنند. تا 6 امتیازی شوند. به پیروزی عادت کرده اند و نمی خواهند ترک عادت کنند.این شمایلی است از تیمی که آشکارا هدف های بزرگ در سر دارد و می خواهد هر سدّی را در راهِ این هدف ها بشکند. نشان داده زورش را دارد (زدن سه گل به الهلال عربستان در اولین بازی این فصلِ آسیا) و این زور را از شروع بازی به رخ می کشد… آیا باید در برابرش تسلیم شد؟اینجا باید بزرگی استقلال خودش را نمایان کند. مربی بزرگ، بازیکنان بزرگ و تیم بزرگ. قلعه نویی ستاره اش را به زمین می فرستد. مقابل حملاتِ حریف عقب نمی نشیند که هیچ، یک فوروارد اضافه می کند. حمله در برابرِ حمله. پیغام قلعه نویی با تعویضش این است: نیامده ایم که «نبازیم»، آمده ایم که «پیروز شویم» پس «بجنگ تا بجنگیم!»و کم کم ستاره های میلیاردی العین، در چشم استقلالی ها اقتدارشان را از دست می دهند. آنها بزرگند ولی استقلال هم بزرگ است. پس جسارت به ساق های آبی ها باز می گردد. هر چه از بازی می گذرد استقلال جلوتر می رود و العین عقب تر. بله آزادی جهنم است امّا برای تیم های نگون بخت میهمان. مگر نه آزادی برای استقلال بهشت است. بهشتِ رویاها و آرزوها. اینجا تهران است با استادیومی که سکوهایش دارند با تماشاگران آشتی می کنند.

ده دقیقه ی صلابت، ده دقیقه ی اقتدار

 

فرهاد مجیدی، پدیده ی عجیبی است. گُذر سال ها از انرژی اش نکاسته که هیچ، بر انگیزه اش افزوده. از لحظه ی ورودش چنان می دود که گویا جوانی در اول راه بازیگری اش، می خواهد خودش را نشان دهد! رازش را نمی دانیم! رازِ این انگیزه را و این همه شور و حال را. ولی هر چه هست، به بقیه ی تیم تزریق می شود. استقلال بعد از ورود او چیز دیگری است. روحیه ی «ورود فرهاد» را گرفته یا کوله باری از تجربه بدان اضافه شده را نمی دانیم. آن چه می دانیم و می بینیم تحول استقلال از تیمی به تیمی دیگر است. تحولی حاصل از آمدن فرهاد و از جنس جادو و معجزه ی فرهاد…دُرست دقایقی بعد از ورودش به میدان، توپ می رباید و اولین تیرش را به سمتِ دروازه ی العین پرتاب می کند. نه برای او العین رقیبی شکست ناپذیر نیست. می شود آنها را درهم شکست. و این شجاعت بقیه ی هم تیمی های فرهاد را هم تحت تاثیر قرار می دهد… بالا رفتن اعتماد به نفس است. تزریقِ اعتماد به خود است و اعتماد به بازی در تیمی، که از ابتدای دور برگشت در فوتبالِ ایران آقایی می کند. تزریق عزت نفس به تک تک بازیکنانِ استقلال که بدانند چقدر بزرگ هستند.

با آمدن فرهاد، استقلال «جان» گرفته و مُدام پُر جان تر می شود، جانی که در نیمه ی دوم هویدا شده… مجیدی است و تنها مجیدی است که می تواند دور خودش بچرخد و شوت سنگینی روانه ی دروازه ی حریف کند که مدافعان حریف تواناییِ دیدنش را هم نداشته باشند، چه برسد به مهارش. و داوود سلیمان را برای کابوسی که در راه است آماده کند…

کابوس و جهنم! ترس و وحشت! این بار در اردوی العینی ها! در استقلال حالا، صلابت است و اقتدار! اعتماد به نفس آبی ها آن قدر بالا رفته که ساموئل از فاصله ی دور، سر زنی کند… العین می شکند و استقلال می شکناند. اماراتی ها با تمام عظمتشان، زانو می زنند. در برابرِ استقلال و در مقابلِ ستاره ی تمام نشدنی اش. ستاره ای که ده دقیقه بعد، تیرِ خلاص را بر پیکره ی نیمه جانشان می زند. جان گرفتن استقلال، جانی برای العینی ها نمی گذارد. العینی که در ابتدا به کوهی می ماند، از جا کَنده شده. چرا که کارِ فرهاد کوه کندن است!

پیش به سوی ستاره ی سوم

امیرِ قلعه نویی شجاع بود. آن قدر شهامت داشت که قبول کند حق فرهاد بیش از 30 دقیقه است. که به او میدان دهد تا برایش میدان داری کند. تا بازی را برگرداند و استقلال را به عرش برساند. قلعه نویی به خوبی درک کرد که به فرهاد، مجالِ آقایی کردن بدهد که آقایی کردنِ فرهاد، آقایی کردن استقلال و در نهایت آقایی کردن خود او بود…

استقلال حالا در گروهِ مرگ، صدرنشین است. مرگ برایش به زندگی تبدیل شده چنان چه جهنم به بهشت. نام آبی ها با «رتبه اول» اول عجین شده، چه در ایران و چه در آسیا. و این دلیلی است برای شاد بودن تمام طرفدارانش در آستانه ی نوروز. که سال نود و دو را با خاطرات شیرین آغاز کنند و با آرزوهایی شیرین تر. سالی که شاید در تاریخ بماند.

این دو صدرنشینی همزمان در ایران و آسیا، فقط نشان دهنده ی نتایج خوب نیست. بلکه حاصلِ رسیدن استقلال به کمالِ جاه طلبی است. آن قَدَر که نه از یک موفقیت سیراب شود و نه موفقیتی را دست نیافتنی بداند. این «جاه طلبی» بهترین عیدی برای هواداران است.


جمعه 18 اسفند 1391 

 
هفته بیست و نهم لیگ برتر

 
ورزشگاه آزادی


ساعت 17:30


استقلال- تراکتورسازی


داور: سعید مظفری زاده. با کمک های: حسن کامرانی فر و محسن فریمانی


داورچهارم: اشکان خورشیدی. ناظر: نوید مظفری


تماشاگر : حدود 80 هزار نفر*60 هزار استقلالی و 20 هزار تراکتوری


گل: جواد نکونام دقیقه 31 برای استقلال


کارت قرمز: آرش برهانی (دقیقه 40) از استقلال


کارت زرد: قاسم دهنوی از تراکتورسازی، سیاوش اکبرپور، حنیف عمران زاده  (روی نیمکت) از استقلال

استقلال: سیدمهدی رحمتی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، علی حمودی، هاشم بیک زاده، خسرو حیدری (19 جواد نکونام)، جی لوید ساموئل، مجتبی جباری (90 حنیف عمران زاده)، سیاوش اکبرپور، فرزاد حاتمی (68 فرهاد مجیدی) آرش برهانی ، 


سرمربی: امیر قلعه نویی

تراکتورسازی: مهدی ثابتی، مرتضی اسدی، محمد نصرتی، مصطفی اکرامی (72 مسعود ابراهیم زاده)، محمد ایرانپوریان، مهدی کیانی، قاسم دهنوی (60 جواد کاظمیان)، فلاویو لوپز، مهرداد کریمیان، محمد ابراهیمی (78 گیلسون سوارس)، سیدمهدی سیدصالحی


سرمربی: تونی اولیویرا

ترکیب اولیه:


استقلال که لااقل برای ساعاتی، سپاهان را در جدول بالاتر از خود می دید، برای اینکه همچنان صدرنشین لیگ برتر باقی بماند، با ترکیبی متفاوت به زمین آمد.

در خط دفاعی این تیم، غافلگیری چندانی وجود نداشت و فقط هاشم بیک زاده، به اشجاری ترجیح داده شده بود اما در خط میانی، جواد نکونام بازی را از روی نیمکت آغاز کرد تا استقلال با 4-4-2 لوزی با ترکیب ساموئل به عنوان هافبک دفاعی، مجتبی جباری در پشت مهاجمان، خسرو حیدری در راست و سیاوش اکبرپور در چپ به زمین آمده بود.

آرش برهانی و فرزاد حاتمی هم دو مهاجم این تیم بودند. در تراکتورسازی هم، جواد کاظمیان روی نیمکت نشسته بود تا مهدی کریمیان و قاسم دهنوی جلوتر از مهدی کیانی در مرکز خط میانی به کار گرفته شوند. 

شرح بازی:

 
نیمه اول: بازی دو تیم بالانشین لیگ، با هیجان و جذاب شروع شد.

یک شوت از مهدی کریمیان و یک موقعیت خطرناک که از شوت اکبرپور ایجاد شد به همراه چند سانتر که روی دروازه دو تیم ارسال شد، شروعی خوب برای این بازی بود اما پیش از اینکه بازی به دقیقه 15 برسد، احتیاط گریبان هر دو تیم را گرفت و تعویض اجباری خسرو حیدری، روی عملکرد جناح راست آبی ها تاثیر منفی داشت.

با ورود نکونام، ترکیب خط میانی استقلال تغییر کرد اما اخراج برهانی که حدود 10 دقیقه بعد از گل اتفاق افتاد، به طور کلی چیدمان نفرات استقلال را متحول کرد، بدین ترتیب که ساموئل به چپ رفت، اکبرپور هافبک راست شد و فرزاد حاتمی هم تک مهاجم استقلال شد.

در نیمه اول، مصدومیت ها و جنجالی که بر اثر اخراج برهانی پیش آمد، باعث شد وقفه های زیادی در بازی ایجاد شود و روی کیفیت بازی اثر گذار باشد.

نیمه دوم: با شروع نیمه دوم، تراکتورسازی به تدریج بر توپ و میدان مسلط شد و استقلال با یک بازیکن کمتر، در نیمه زمین خودی جمع می شد تا از اندوخته گل نیمه اول خود محافظت کند.

در دقایق ابتدایی نیمه دوم، محمد ابراهیمی که در نیمه اول کم اثر بود، راه افتاد و یکی دو موقعیت هم برای تیمش ایجاد کرد در این دقایق اگرچه تراکتور مالکیت توپ را در اختیار داشت اما دفاع چند لایه و کم اشتباه استقلالی ها، به تیم میهمان اجازه خلق موقعیت های مسلم گل را نمی داد.


در نقطه مقابل، اولیویرا یکی از هافبک های میانی خود را از بازی بیرون کشید تا با جواد کاظمیان، تحرک بیشتری در کنار های زمین داشته باشد.

طبیعی بود که در این شرایط، هدف تراکتور استفاده از ضربات سر سیدصالحی روی ارسال های از جناحین باشد اما دو مدافع میانی استقلال که گاهی توسط نکونام و ساموئل هم حمایت می شدند، در زدن ضربات اول، کم نقص بودند.


تونی در ادامه مصطفی اکرامی هم را هم بیرون کشید تا با مدافعان کمتر و مردان هجومی بیشتری، به فرار از کناره ها و دور زدن مدافعان چپ و راست استقلال اصرار کند ولی تجمع آبی ها در زمین خودی و دفاع منظم آن ها، فرصت زیادی را در اختیار تراکتوری ها قرار نداد. 

دقایق حساس:

دقیقه 3: شوت مهدی کریمیان از درون هجده قدم با فاصله ای نزدیک از کنار دروازه بیرون رفت

دقیقه 11: شوت سنگین سیاوش اکبرپور از 25 متری به شکل خطرناکی از کنار دروازه بیرون رفت.

دقیقه 55: محمد ابراهیمی از چپ نفوذ کرد و از گوشه شش قدم توپ را روی دروازه فرستاد. این ضربه در حالی از جلوی دروازه استقلال گذشت که فلاویو برای قطع کردن و باز کردن دروازه استقلال فقط یک قدم کم آورد.

دقیقه 70: بغل پای محکم مهدی کریمیان از روی خط هجده قدم با واکنش فوق العاده مهدی رحمتی دفع شد. این جدی ترین موقعیت تراکتور در نیمه دوم بود.

دقیقه 74: ضربه سر سیدصالحی که از یک کرنر اتفاق افتاده بود، از کنار دروازه بیرون رفت.

دقیقه 83: پاس عمیق عالی ای که به فلاویو لوپز رسید، این بازیکن پرتغالی را صاحب موقعیت کرد اما شوت فلاویو از زاویه ای تنگ به بیرون رفت.

دقیقه 85: ضربه زمینی و محکم گیلسون را مهدی رحمتی با پا دفع کرد. روی این صحنه، کادر فنی استقلال به شدت به تراکتوری ها به خاطر بیرون نزدن توپ به دلیل مصدومیت جباری، معترض بودند.

دقیقه 90: ضربه کریمیان از کنار دروازه رحمتی بیرون رفت.

شرح گل:

استقلال 1-0: مجتی جباری یک ضربه ایستگاهی را روی دروازه تراکتور فرستاد. ابتدا نکونام روی توپ اثر گذاشت، بعد از آن آرش برهانی هم تاثیر کوچکی روی توپ گذاشت و در شلوغی جلوی دروازه، نکونام با یک ضربه نوک پا، دروازه مهدی ثابتی را باز کرد.

بهترین بازیکن:

با در نظر گرفتن نمایش خوب مهدی کریمیان از تراکتور و ساموئل، منتظری و امیرحسین صادقی از استقلال، عنوان بهترین بازیکن را باید شایسته سیدمهدی رحمتی دانست که با دو سه واکنش فوق العاده، یک کلین شیت دیگر در کارنامه اش ثبت کرد.

اتفاق ویژه:

روی یک درگیری ساده بین آرش برهانی و قاسم دهنوی، مصطفی اکرامی به آرش نزدیک شد و مهاجم استقلال هم با سر به صورت مدافع تراکتور ضربه زد. پس از آن بود که چند بازیکن دو تیم با هم درگیر شدند و برای چند لحظه ای، جو بازی متشنج شد.

http://abieteh.com/wp-content/uploads/2013/02/samuel-22.jpg

فریمانی کمک داور دوم این بازی، این صحنه را مستحق اخراج دانست و مظفری زاده پس از مشورت با کمک داورش، برهانی را از زمین بازی اخراج کرد. این دومین بازی خانگی پیاپی استقلال است که در نیمه اول، یک بازیکنش را از دست می دهد.

اتفاق ویژه 2:

بین دو نیمه، حنیف عمران زاده که در این بازی روی نیمکت نشسته بود، به طرف سعید مظفری زاده رفت و به شدت به داور اعتراض کرد که بقیه بازیکنان، حنیف را از صحنه دور کردند. کادر فنی استقلال هم به تصمیم مظفری زاده معترض بودند.

اتفاق ویژه 3:

سعید مظفری زاده به خاطر شعارهایی که هواداران استقلال بین دو نیمه به او داده بودند، قهر کرده بود و قصد نداشت که نیمه دوم را آغاز کند. عاقبت با وساطت رئیس کمیته انضباطی، ناظر فدراسیون و سرپرستان دو تیم، داور با 5 دقیقه تاخیر از رختکن بیرون آمد و نیمه دوم را آغاز کرد. این اتفاق ها فقط در فوتبال ایران رخ می دهد.

اتفاق ویژه 4:

همچون هفته های گذشته با ورود فرهاد مجیدی، تماشاگران استقلالی به شدت مهاجم محبوب تیم شان را تشویق کردند. استقلالی های روی سکو، با پرتاب نارنجک و شعار «... قاتل لنگی آمد» از مجیدی استقبال کردند.

اتفاق ویژه 5:

سیدصالحی که بهترین گلزن تراکتورسازی است، تقریباً تمام نیمه دوم را مشغول درگیری لفظی با مدافع مستقیمش امیرحسین صادقی بود.

http://www5.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_Esteghlal-1391-12-19.jpg

سیدصالحی در طول بازی، شکایت صادقی را پیش نکونام و منتظری هم کرد!

http://www5.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_Hadaf-1391-12-19.jpg

دیروز با داداشا و پسر داییمون 5 تایی استادیوم بودیم

http://www5.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_Toop-1391-12-19.jpg

پا نوشت:

http://www5.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_AlborzVarzeshi-1391-12-19.jpg

طرفدارای تراکتور بیشتر از تهران و کرج بودند با توجه به شماره پلاک ها

http://www5.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_Goal-1391-12-19.jpg

بسیار با شور و نشاط بودند و پر شور

http://www5.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_AbrarVarzeshi-1391-12-19.jpg

فحش های بسیار رکیکی از هر دو طرف سر داده می شد

ما طبقه بالا بالای جایگاه نشستیم

http://www5.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_IranVarzeshi-1391-12-19.jpg

کلییییییییییییی صفا کردیم

قلبمون افتاد با حملات تراکتوری ها

http://www5.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_Navad-1391-12-19.jpg

ضمنا جواد کاظمیان هم خیلی بی ادبه


لیگ برتر باشگاه‌های ایران- جام خلیج‌فارس

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214210816709_PhotoL.jpg

دوره دوازدهم- هفته بیست‌وهشتم

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21302838.jpg

صبای قم 1 – استقلال تهران1

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214542943_PhotoL.jpg

گل‌ها: ایمان رزاقی‌راد (29) برای صبا- آرش برهانی (91-پنالتی) برای استقلال

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21303019.jpg

نتیجه بازی رفت: 1-0 استقلال

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214536975_PhotoL.jpg

دوشنبه 14 اسفندماه 1391- ساعت 17:25

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21303130.jpg

ورزشگاه یادگار امام قم

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214541193_PhotoL.jpg

تماشاگر:10 هزار نفر حدود 6 هزار استقلالی و 4 هزار پرسپولیسی و صبایی

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21303184.jpg

داور: یدالله جهانبازی

http://multimedia.mehrnews.com/original/1391/12/14/IMG21303077.jpg

اخطار: سهراب بختیاری‌زاده، حامد لک، میلاد نوری، رامین رضائیان، عبدالکریم اسلامی (صبای قم)- جی لوید ساموئل (استقلال)

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21303000.jpg

اخراج: سهراب بختیاری‌زاده (صبای قم)

 http://multimedia.mehrnews.com/original/1391/12/14/IMG21303287.jpg

صبای قم: حامد لک- مرتضی کاشی- سهراب بختیاری‌زاده- رامین رضاییان- سعید لطفی- اکبر صادقی- ابوالفضل ابراهیمی- عبدالکریم اسلامی- دیوید ویکروم- میلاد نوری- ایمان رزاقی‌راد (42- میلاد سلیمان‌فلاح)

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214535271_PhotoL.jpg

سرمربی: صمد مرفاوی

 http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214538615_PhotoL.jpg

استقلال تهران: سیدمهدی رحمتی- علی حمودی- هاشم بیک‌زاده- امیرحسین صادقی- پژمان منتظری- خسرو حیدری- ویسنته آرزه- عباس محمدرضایی(46- حنیف عمران‌زاده)- جی‌لوید ساموئل- میثم بائو (46- مجتبی جباری)- آرش برهانی

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214211222521_PhotoL.jpg

 شرح بازی:

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214536146_PhotoL.jpg

در این دیدار که به قضاوت یدالله جهانبازی برگزار شد، تک گل صبایی ها را ایمان رزاقی راد در دقیقه 29 به ثمر رساند تا این تیم نیمه نخست را با برتری به رختکن برود.

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21303000.jpg

صبا در نیمه نخست نسبت به استقلال موقعیت های بهتری خلق کرده بود و در چند مرحله روی دروازه رحمتی نیز خطرساز شد که حاصل آن تنها گل دقیقه 29 رزاقی راد بود.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213043678_PhotoL.jpg
مهمترین موقعیت استقلالی ها در این نیمه نیز روی یک ضربه کاشته حاصل شد که حامد لک این فرصت را از بازیکنان حریف گرفت.

http://u.goal.com/260500/260570hp2.jpg

با شروع نیمه دوم جباری و عمران زاده به میدان آمدند و استقلال به طور کامل توپ و میدان را در اختیار گرفت.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214537787_PhotoL.jpg
 در این نیمه با حضور عمران زاده در خط حمله ارسال های جناحین تنها برنامه آبی پوشان برای فرار از شکست بود که حامد لک دروازه بان تیم صبا با درخشش فوق العاده خود دروازه تیمش را به خوبی بسته نگه داشت.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213041178_PhotoL.jpg

در دقیقه 60 این دیدار حامد لک با واکنشی خوب ضربه ناگهانی عمران زاده را دفع کرد.

http://u.goal.com/260500/260565hp2.jpg

دو دقیقه بعد سلیمان فلاح با یک شوت محکم رحمتی را در دو مرحله به واکنش واداشت تا صبا اندکی از زیر فشار حملات حریف خارج شود.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/1391121421304221_PhotoL.jpg
 استقلال که هر لحظه بر حملات خود می افزود دو بار در دقایق 66 و 68 روی ضربات عمران زاده تا آستانه گل تساوی هم پیش رفت ولی درخشش حامد لک این موقعیت ها را از آبی پوشان گرفت. این دروازه بان یک بار هم شوت استثنایی بیک زاده را دفع کرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213039568_PhotoL.jpg

در دقیقه 76 بازی بود که آرش برهانی خود را درون محوطه جریمه حریف به زمین انداخت ولی داور این صحنه را پنالتی نگرفت. جهانبازی یک بار دیگر هم شارژ مهاجم استقلال روی حامد لک را خطا اعلام نکرد تا عمران زاده موقعیت باد آورده خوبی را هدر دهد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214543834_PhotoL.jpg

این اتفاق باعث شد تا حامد لک اعتراض فراوانی به داور مسابقه داشته باشد و یک اخطار دریافت کند. اتفاق بزرگ این بازی در دقیقه 90 رخ داد که داور به سود استقلال خطای پنالتی اعلام کرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214215820443_PhotoL.jpg
 ارسال خسرو حیدری باعث شد تا در یک رفت و برگشت پنالتی مشکوکی به سود استقلال اعلام شود که برهانی این توپ را بر خلاف جهت حرکت حامد لک به گل تساوی تبدیل کرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214210816709_PhotoL.jpg

بعد از این گل صبایی ها اعتراض فراوانی به داور مسابقه داشتند که یدالله جهانبازی سهراب بختیاری زاده را در پی همین اعتراضات اخراج کرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213038756_PhotoL.jpg

در وقت های اضافی این بازی حامد لک یک فرصت استثنایی را از آرش برهانی مهار کرد تا امتیازات بین دو تیم تقسیم شود.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213042865_PhotoL.jpg

شرح گل‌ها:

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213037975_PhotoL.jpg

1-0 صبا؛ دقیقه 29: فرار و پاس رضاییان در دهانه دروازه به رزاقی‌راد رسید و او در جنگ با دو مدافع استقلال توپ را وارد دروازه رحمتی کرد. او بعد از گل به دلیل برخورد با مدافعان حریف بیرون رفت و در نهایت در دقیقه 42 تعویض شد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214539428_PhotoL.jpg

1-1 استقلال؛ دقیقه 1+90: روی یک ارسال از جناح راست و در شلوغی محوطه جریمه صبا مسعود حق‌جو بازیکن ‌تازه‌وارد قمی‌ها با بی‌احتیاطی پای صادقی را هدف قرار داد و داور بلافاصله در سوت خود به علامت پنالتی دمید. این در حالی بود که قبل از این اتفاق خطای حنیف عمران‌زاده در جنگ هوایی با صبایی‌ها نیز خطایی محرز به نظر می‌رسید.

 http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213037146_PhotoL.jpg

اتفاق ویژه:

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213032193_PhotoL.jpg

1- مجتبی جباری ستاره استقلال با وجود تعدد غایبها روی نیمکت نشست  تا آبی‌ها در نیمه اول آهنگ جالبی در بازی نداشته باشند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214211055131_PhotoL.jpg

جباری در نیمه دوم جانشین بائو شد که نمایش ضعیفی داشت. قلعه نویی به جز او عمران‌زاده را نیز به عنوان مهاجم به زمین آورد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/1391121421303321_PhotoL.jpg

2- در مورد داوری این بازی هم حرف و حدیث زیاد است که صحبت در مورد آن مجال مناسب‌تری را می‌طلبد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213040365_PhotoL.jpg

اما از خطای حنیف و پنالتی بسیار مشکوک بازی که بگذریم، رفتار یدالله جهانبازی در صحنه اخراج بختیاری‌زاده تاسف‌بار و باورنکردنی بود.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213035475_PhotoL.jpg

جهانبازی در مجموع روز سیاهی را سپری کرد، حتی اگر در صحنه اعلام پنالتی درست عمل کرده باشد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213033834_PhotoL.jpg

جدل طولانی سهراب بختباری زاده و یدالله جهانبازی داور مسابقه صبا - استقلال مهمترین جنجال مسابقه ای بود که حالا ممکن است تبعاتی برای کاپیتان صبا داشته باشد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214214542100_PhotoL.jpg

سهراب  بعد از به ثمر رسیدن پنالتی استقلال  اعتراض شدیدی به داور کرد و از الفاظ تندی هم استفاده کرد ، اما اتفاق عجیب در لحظه ای به وقوع پیوست که جهانبازی  با عصبانیت در پاسخ به سهراب گفت : حیف که لباس داوری تنمه ، و الا...!

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/14/13911214213034662_PhotoL.jpg
او که  در نهایت با کارت زرد دوم سهراب را اخراج کرد گزارش تندی را  علیه این بازیکن تنظیم کرده است. 

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21302768.jpg

آرش برهانی در پایان دیدار شامگاه دوشنبه استقلال و صبای‌قم در جمع خبرنگاران حاضر در میکسد‌زون ورزشگاه یادگار امام(ره) قم در خصوص صحنه مشکوک به پنالتی روی او گفت: من دقیقا متوجه نشدم که پنالتی رخ داد یا خیر، چون‌که با سهراب بختیاری زاده بر سر توپ بدن به بدن بودیم و حس کردم به پایم ضربه خورده است ولی تشخیص آن با داور بوده است.

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21303130.jpg

وی درباره پنالتی که در آخرین لحظات به ثمر رساند نیز عنوان کرد: از قبل در جلسه فنی بازی مشخص شده بود که در صورت اعلام پنالتی به سود استقلال، من زننده آن باشم که خوشبختانه توانستم گلزنی کنم. این دهمین گلی بود که وارد دروازه صبا کرده‌ام .

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21303236.jpg

این بازیکن در خصوص این که  گفته می‌شود استقلال خوش شانس است، خاطرنشان کرد: استقلال تیم  خوش شانسی نیست.

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21302954.jpg

البته بعضی وقت‌ها ممکن است خوش شانس باشیم ولی بدشانسی‌های زیادی هم داشته‌ا‌یم. به نظرم تیم ما خیلی سرحال است و می‌توانیم به قهرمان شدن امیدوارتر باشیم.

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/14/IMG21303000.jpg

برهانی در پایان صحبت هایش گفت: من تا به حال به الهلال عربستان گل نزده‌ام ولی امسال می‌خواهم این طلسم را بشکنم.

لیگ برتر جام خلیج فارس  
  تیم بازیها برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتیاز
1 استقلال 28 16 8 4 35 14 21 56
2 تراکتورسازی 28 15 10 3 46 24 22 55
3 سپاهان 28 16 5 7 48 26 22 53
4 فولاد 28 13 10 5 44 29 15 49
5 نفت تهران 28 11 11 6 35 24 11 44
6 پرسپولیس 28 10 12 6 34 23 11 42
7 مس 28 10 11 7 23 18 5 41
8 راه آهن 28 11 6 11 27 30 3- 39
9 صبای قم 28 8 13 7 30 25 5 37
10 ملوان 28 9 10 9 30 32 2- 37
11 فجر شیراز 28 9 9 10 35 28 7 36
12 سایپا 28 8 11 9 25 28 3- 35
13 داماش 28 7 10 11 26 35 9- 31
14 آلومینیوم 28 5 12 11 18 32 14- 27
15 ذوب آهن 28 6 8 14 25 37 12- 26
16 پیکان 28 6 5 17 23 58 35- 23
17 نفت آبادان 28 2 13 13 27 47 20- 19
18 گهر دورود 28 3 10 15 21 42 21- 19

زنده باد ایران متحد از دریای خزر تا خلیج فارس و دریای عمان

زنده باد ایران متحد از چابهار تا چالدران 

زنده باد ایران متحد از اروند تا سرخس 

من خودم اصلیتم آذریه  ولی باید گفت مرگ بر پان ترکیست های تجزیه طلب 

 

حادثه روز هشت اسفند در ورزشگاه یادگار امام تبریز (حمل پلاکاردی با عنوان آذربایجان جنوبی ایران نیست) عده ای را خوشحال،بسیاری را متعجب و بسیاری را ناراحت کرد.در این بین این سه دسته شاید تنها افراد شگفت زده ،بیش از همه در احساسات خود محق بوده اند.مسئله بالا بردن چنین پلاکارد در ورزشگاه یادگار امام از زوایای مختلف قابل ارزیابی است کخ درادامه به اختصار خواهد آمد:

یکم- نفرت پراکنان قومی و گروه های پان ترکیست بیش از چند سال است که سعی می کنند ضعف و ناتوانی خود را در انبوه جمعیت تماشاگران در استادیوم های ورزشی فوتبال پنهان کنند. دهها فراخوان تظاهرات و تجمع سیاسی این باند از سال 1385 تا کنون بی پاسخ مانده است. مردم آذری نه در فراخوان های سالانه برای سالگرد 1 خرداد 85 شرکت کرده اند و نه در سایر فراخوان هایی که در مورد اخیر آن در روزجهانی زبان مادری در اسفند همین سال انجام شده بود.

دوم- پیش از هر چیز آن چه که نیاز دارید بدانید این است که ماهیت حرکت های باند پان ترکیسم و اصولا سایر جریان قومی تحریک آمیز و


تحمیر و تحمیق کلید طلایی باند پان ترکیسم

پرووکاتیو است. پرووکاتور هایی که در لباس تماشاگر به ورزشگاه می روند، با یک حرکت غیر عادی اعصاب طرف مقابل را به هم می ریزند و وی را به سوی انتخاب های سوق می دهند که نشانی از توازن اعصاب ندارد. بالا بردن این پلاکارد هم مانند سایر کارهی باند پان ترکیسم خصلت پرووکاتیو داشت. تشنجی که بعضا در شبکه های اجتماعی و لابلایی کامنت ها از هر دو سو دیده می شد بهترین نمونه این کار بود. عده ای از کامنت گذار بر اثر خشم، کامنت هایی علیه ترک زبان ها و آذربایجانی ها نوشتند، این همان هدف و اثر پرووکاسیون است. به هم ریختن تعادل. هیچ گاه در دامی که حرکت های تحریک آمیز سیاسی تعبیه کرده اند نیفتید.

 

سوم- پلاکارد مزبور از بازی تراکتورسازی-الجزیره از سوی حداکثر 20 تن از نفرت پراکنان قومی بالا برده شده و پس از چندی که با اعتراض مردم حاضر در ورزشگاه - چنانچه در فیلم مشاهده می شود- پایین آمد. باید پرسید آیا یک حرکت 20 نفری در میان جمعیت هشتاد هزار نفری را باید به حساب همه حاضرینی که از این عمل اطلاع نداشتند گذاشت؟طبیعی است که هدف نفرت پراکنان قومی همین است. باند پان ترکیسم از بی توجهی مردم به شدت رنج می برد و سعی می کند با تقلیدهای مضحکانه از تیم هایی مانند بارسلونا، به اقدامات رادیکالی دست بزند که بدایت و نهایت آن پیدا نیست.

چهارم- تقریبا بیشتری گروه های باند پان ترکیسم از این عمل استقبال کرده و از آن حمایت کردند. حال باید پرسید در فرضی که (فرض محال) امسال بودجه سالانه آذربایجان شرقی و اردبیل از سوی دولت و خزانه قطع نشده، و خزانه به استناد همین جمله (آذربایجان ایران نیست) از پرداخت بودجه سالانه به استانداری های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل خودداری کنند، آیا باز هم این تشکل ها مطالباتی از دولت ایران خواهند داشت یا خیر!؟اگر آذربایجان ایران نیست، پس کجا است؟ آیا سرویس های خارجی حامی چند باند پان ترکیستی حاضر هستند بودجه سالانه آذربایجان شرقی را پرداخت نمایند؟آیا حاضرند حقوق کارمندان دولت، بانک ها و شهرداری ها را پرداخت کنند؟ اگر همه مردم آذربایجان این چنین فکر می کنند آیا مستمری


عده ای که تصور می کنند آنچه با انگشت نشان می دهند،علامت تراکتور است

بگیران تامین اجتماعی حاضرند پس از این از تامین اجتماعی وابسته به دولت ایران، حقوق و مقرری دریافت نکنند. آیا کارمندان و مدیران ادارات حاضرند از وزارت خانه های دولت ایران استعفاء داده و به شغل غیر دولتی دیگری مشغول شوند؟ آیا مردم تبریز حاضرند بی پرچم و بی دولت بمانند؟لطفا کسی در پاسخ این سوال به این موضوع فکر نکند که ممکن است مثلا تبریزی ها از الحاق به باکو استقبال کنند.مردم تبریز مردمی مغرور و با مناعت طبع هستند که نه تنها سربار کسی نمی شوند بلکه در طول تاریخ بار از دوش دیگران برداشته اند. نسل من به خاطر دارد که هنگام فروپاشی شوروی در اثر رفت و آمدهایی که بین باکو-تبریز جریان یافته بود، چه سان مردم تبریز با نگاهی فرادستانه به مردم نکبت زده باکو می نگریستند(زمانی که هنوز زخم های صدو پنجاه ساله استعماری بر تن شان التیام نیافته بود).

مردم تبریز و ارومیه همواره خودشان را یک سر و گردن بالاتر از باکویی ها، و به اصطلاح با کلاس تر از آنها دیده اند .تصور که تبریزی ها و ارومیه ها از یک باکویی دارند بسیار کلیشه است. مرد یا زنی با دندان طلا و جیب خالی که با لباسی ویژه خودش به دنبال مطب پزشک یا لقمه ای نان در تبریز سرگردان است. وقتی از سفر به باکو پیش این مردم صحبت کنید، فوری صف های طولانی بازرسی های مرزی، رشوه های کلان و اجباری که باید به مرزبان ها داده شود و لهجه ای که فقط به درد خندیدن می خورد فرا یاد می آید.حال تصور کنید عده ای از حاشیه نشین های به تبریز آمده و پان ترکیست شده، می خواهند، تبریز را به باکو ملحق کنند! دوستی یک جمله معروف داشت و همیشه می گفت:  "تبریز آنقدر عظمت دارد که ضمیمه جایی یا آویزان کسی نباشد. کسانی که این شرافت را ندارد بهتر است فکری به حال خود کنند."

پنجم- با این اوصف باید پرسید چه کسانی این شعارها را می پذیرند؟طبعا هر شهروندی که اندکی از تعقل و شعور متعارف را دارا بوده و دارای مناسبات اجتماعی معمولی باشد، می داند که بندها و پیوندهای اداری،دیوانی،اقتصادی،قضایی و حقوقی و... مردم سراسر کشور به قدری زیاد است که انفصال این پیوندها تقریبا غیرممکن است. حداقل منافع شخصی و فردی شهروندان آذربایجانی با این شعاری که بر این پلاکارد نقش بسته است منافات دارد. در این صورت باید پرسید پس کسانی حامی این شعارها هستند؟

غیر از پان ترکیست های خارج نشین، احتمالا کسانی که هیچ گونه نقشی در زندگی اجتماعی و فعالیت های اقتصادی ندارند و فاقد کار و حرفه مشخص اند و ساعاتی که بقیه افراد مشغول به کار اند را در قهوه خانه و کافه ها به بحث های بیهوده سیاسی سپری می کنند، معتادان، اللاف ها و عده ای از اراذل و اوباش جنوب شهر که چیزی برای از دست دادن ندارند، مهم ترین حامی شعارهایی از این دست و پیاده نظام دست های پشت پرده اند. و الا افرادی که دارای موقعیت اجتماعی قابت و احترام اجتماعی اند حتی در صورتی که تمایلات پان ترکی داشته باشند نمی توانند از چنین شعاری حمایت کنند.در این چند روزه دیدیم که حتی فعالان قومی که دارای شعور سیاسی بودند به مرزبندی با این شعار و ترتیب دهندگان آن پرداخته و موضع خود را نسبت به این قضیه روشن کردند.

 

ششم- هر گونه سیاست ورزی قومی و استفاده ابزاری از احساسات قومی، و پله و ابزار قرار دادن اقوام را بدترین تحمیق  و تحمیر در حق جامعه است. ایجاد عصبیت قومی و تعصبات جاهلی قبیله ای آخرین درجه واپس گرایی است که شهروندی و فردیت و نیز مفاهیمی مدرن چون حقوق فردی، حق انتخاب و رواداری را از میان می برد.آزادی بیان مفهومی ارزشمند و انسانی است. اما مرز بین آزادی بیان و پرووکاسیون نیز برای انسان های واجد حسن نیت مشخص است. نباد اجازه داد ،افرادی که در نهایت خواستار نابودی آزادی بیان و فراتر از آن کشتار انسان هایی از سایر اقوام و به هر حال متفاوت از خود هستند با نردبام دموکراسی و آزادی بیان علیه خود این مفاهیم قیام کنند.اگر این چنین بود افرادی مانند اسامه بن لادن و ملا محمدعمر شاید تا کنونی نیمی از جهان را به آتش کشیده بودند. تبلیغ برای نفرت و جنگ


یک هوادار که در ورزشگاه آزادی،درصدد تحریک تهرانی ها است.
شامل آزادی بیان افراد نیست. پان ترکان قومی هنوز هیچ نشده روزانه علیه هم میهنان ارمنی،آشوری،کرد و فارسی زبان نفرت پراکنی و آن ها تهدید به اخراج از شهر و دیار خود می کنند. در وضعیت دموکراتیک امنیت و صلح مقدم بر هر چیز دیگری است. آیا امروز می توانیم ایالات متحده را به خاطر مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی در امریکا و سایر نقاط جهان مورد اتهام قرار داده و مدعی شویم این امریکا حق آزادی بیان طالبان و القاعده را نه تنها در امریکا بلکه در سایر مناطق جهان نقض می کند؟

 

هفتم- اتفاقا به نظر می رسد حادثه هشت اسفند اتفاقی مبارک و بر ضد باند قومیت گرا در آذربایجان باشد. این باند وزن خود را در میان هشتاد هزار تن نشان داد. اگر در سراسر ورزشگاه آزادی ده ها پارچه نوشته و پلاکارد با همین مضامین دیده شود در این صورت می توان ادعا کرد که هواداران تراکتورسازی و احتمالا بخشی از قشر بی سواد جامعه حامی شعارها و اهداف کور هستند. اما مسئله اینجا است که یک پلاکارد چند متری در ورزشگاهی هشتاد هزار نفری چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟از سوی دیگر عدم برخورد با این پلاکارد و ورود آن به ورزشگاه علیرغم بازرسی بدنی دقیق، به هنگام ورود افراد، خود گویای این وضعیت است که به نفرت پراکنان قومی آزادی عمل بیشتری داده می شود. در شرایط آزادی عمل وزن باند پان ترکیسم همین بیست نفری بود در ورزشگاه دیده شد.

هشتم- آذربایجان همواره بخشی از ایران بوده و است. در این بحثی نیست.اما منطقه ای به نام آذربایجان جنوبی اصولا وجود خارجی ندارد که بخشی از سرزمینی باشد یا نه.اما باند پان ترکیسم با این حرکت انتحاری در واقع آخرین اشتباه خود را مرتکب شد. فردا که هیجان های کودکانه این باند گذشت و اشتارک گذاری عکس ها و فیلم ها در فیس بوک تمام شد، این سوال مهم و ساده باید پاسخ پیدا کند: «خب که چی» و « بعد از این چه خواهد شد»؟ باند پان ترک با این کار چه چیزی از دست داده و چه چیزی به دست آورد؟ یقین بدانید آن چه که از دست داده اند بیشتر از آنی است که به دست می آورند. اولا شکاف عقلانیت و هیجان یکی از شکاف های مهم در بیان اعضای باند خواهد بود. یقینا این اقدام دشمنان جدید زیادی برای این باند دست و پا و دوستانش را از اطراف پراکنده خواهد کرد.از سوی دیگر نیت واقعی و هدف غایی باند پان ترکیسم با این عمل روشن شد. ما آذربایجانی های ملی و ایران دوست شاید لازم بود وقت زیادی را صرف تشریح نیات پلشت و شیطانی این باند برای سایرین می کردیم و ولی عدو سبب خیر شد. یقین بدانید مردم «محافظه کار» و بازرگان پیشه تبریز هیچ گاه از حرکت های این چنین حمایت نکرده و نخواهند کرد.

باید پرسیدن آیا یک "دولت دو هزار ساله" با پارچه نوشته ای احمقانه که با اسپری و املایی غلط در همان ورزشگاه تهیه شده بود و معلوم بود حاملانش حتی دو جمله انگلسی نیز نمی دانند، از بین می رود یا خللی در آن ایجاد می شود؟عده ای در اوهام کودکانه خود تصور می کنند فردای روز انجام کنش سیاسی شان، دنیا جور دیگری خواهد شد و آسمان رنگ دیگر خواهد بود! ولی معمولا این اتفاق نمی افتد. زندگی جریان دارد و اکثریت مردم تبریز حتی اطلاع نخواهند داشت که چنین عملی انجام شده و یا اگر بدانند برایشان اهمیتی ندارد.

نهم- مردم آذربایجان همیشه نشان داده اند که علاقه و دلبستگی شان به کشور چقدر است.بیشتر میهن پرستان این کشور از آذربایجان برخاسته و تدوین ناسیونالیسم ایرانی حاصل کوشش های نخبگان آذری است. اما پان ترکیست های آذربایجانی نما، در واقع مهم ترین دشمن آذربایجان هستند. چرا؟دلیل آن واضح است. این عده در صدد آسیمیله کردن فرهنگ و زبان آذربایجانی در فرهنگ زبان ترکیه اند. از نظر این عده آذربایجانی بودن در برابر ترکیه ای بودن قرار دارد. اگر فرهنگ منطقه را فقط ده سال در مدیریت این باند قرار دهیم، پس از ده سال به جنبش هایی برای نجات فرهنگ آذربایجانی از سیطره زبان ترکیه نیاز خواهیم داشت.

دهم- پرچم ها و علایم بیگانه، پلاکارد ها و بنرهای متعدد که شعارهای سیاسی بر آن نقش بسته است از چه مسیری وارد استادیوم می شوند؟ آیا غیر از این است که نیروی انتظامی تا فیها خالدون تماشاگران را هنگام ورود وارسی می کند؟ بنرهای چند متری و حاوی شعارهای تند و پرچم های متعدد در این سال ها چگونه و با اجازه چه کسانی به ورزشگاه راه داده شده اند؟ آیا استفاده از بنرهای سیاسی در ورزشگاه ها بر اساس قوانین ای.اف.سی و فدراسیون فوتبال ایران ممنوع نیست؟ پس چرا علیرغم همه حساسیت ها که در حوزه عمومی کشور وجود دارد،  نفرت پراکنان قومی اجازه پیدا می کنند از این بنرها استفاده کنند؟ چه دست هایی در کار است که از سال 1388 تا به امروز اجازه داده است این افراد و گروه ها به راحتی وارد ورزشگاه شوند و در میان مردم ایران به تفرقه افکنی بپردازند؟

در حالی که در عصری به سر می بریم که کشورهای جهان رشد تصاعدی را در امر توسعه اقتصادی و سیاسی تجربه می کنند، چرا باید فعالان جامعه مدنی ایران با این مباحث بیهوده و فرسایشی سرگرم باشد؟ چه کسی از این فراسایش ها سود می برد و چه کسی ضرر؟


هر سه نماینده ایران در اولین روز لیگ قهرمانان آسیا توانستند سه بار دروازه ی رقبایشان را باز کنند. گل هایی که سه امتیاز و صدرنشینی در نخستین روز را برای تراکتور و سپاهان به ارمغان آورد. 


اما در معدود بازی هایی که شاگردان قلعه نویی در این فصل توانستند با ارائه یک بازی تماشاگر پسند و هجومی به سه گل برسند، خط دفاعی و دروازبان آبی ها که نقطه ی اتکا و علت اصلی صدرنشینی آنها در فصل جاری لیگ برتر به شمار می آیند هر سه بار در حفظ دروازه ناکام ماندند تا استقلال در صورتی که می توانست برنده دیدار با الریان باشد با کسب یک امتیاز قطر را ترک کند.

عملکرد خط حمله آبی پوشان در نیم فصل دوم تفاوت چشمگیری با ابتدای فصل آنها پیدا کرده است که نمونه  ی آشکار آن بازی با الریان بود. خریدهای استقلال در نیم فصل این تیم را در فاز تهاجمی تا حدود بسیاری غیر قابل پیش بینی کرده است. 


آنها با اضافه شدن مجیدی محبوب، حاتمی بلند قامت و ایمان موسوی با انگیزه حالا هرگاه بخواهند در خط حمله با تغییر نفرات روش خود را برای رسیدن به دروازه رقبا نیز متناسب با مهاجم (یا مهاجمین هدف) دلخواه تغییر می دهند.البته برای به ثمر نشستن این تغییرات باید در قسمت طراحی حملات بازیکنی مانند جباری داشت. 


در دیدار مقابل الریان شماره هشت علی رغم چند جلسه غیبت در تمرینات مورد غضب سرمربی پر ابهتی چون قلعه نویی قرار نگرفت و از ابتدا تا انتها در زمین بود (شاید جباری تنها بازیکنی است که امیرخان به واسطه توانایی های بالایش حاضر است به او باج بدهد!) و تاثیر انکارناپذیر خود را نیز گذاشت. جباری در قطر همه کار کرد و همه کاره ی تیمش نیز بود.

به همین دلیل می توان ادعا کرد بیش از خریدهای موفق ژنرال، آمادگی جباری در میانه میدان استقلال است که مهاجمین این تیم می توانند هر یک از قابلیت هایشان استفاده ببرند. به خصوص که ساموئل و نکونام از نظر کلاس کاری مکمل بازیسازی جباری هستند و بازی در کنار آنها فراغ بال بیشتری برای شماره هشت فراهم می آورد.


 از این نکته هم نباید غافل شد که آبی ها دستشان برای اعمال هر تاکتیکی در خط حمله باز است. مهاجمان این تیم هریک ویژگی هایی دارند که با توجه به ضعف دغاعی حریف می توانند به کار این تیم بیایند که این مستلزم هنر مهره چینی سرمربی است.

همان طور که برای بازی با الریان برهانی به عنوان مهاجم نوک از ابتدا در ترکیب قرار گرفت. این انتخاب هوشمندانه شاید به خاطر تنبیه حرکت بچگانه ی حاتمی در بازی مقابل نفت توفیقی اجباری بود اما اینکه برهانی در بین 11 نفر اصلی قرار داشت آمار گلزنی او برابر تیم قطری و شرایط روانی نیز این قضیه دخیل بودند.

تعویض دو مهاجم به طور همزمان نیز گویای همین مساله است که ژنرال با وجود سیاوش اکبرپور جنگنده و برهانی دونده قصد داشت مدافعین حریف را از پای بیاندازد. دقیقاً همان چیزی که اتفاق افتاد و با ورود حمودی، آبی ها در ده پانزده دقیقه پایانی سمت چپ الریان قطر را بارها تحت فشار گذاشتند و در پی استفاده از توپ های هوایی توسط حاتمی و فرصت طلبی فرهاد شدند.

http://u.goal.com/250900/250983hp2.jpg
 تساوی سه-سه هرچند به خاطر روند بازی نمی تواند خیلی رضایت آبی های پایتخت و همچنین طرفدارانش را برآورده کرده باشد اما نمایش هجومی و دلچسب آنها نوید این را به هواداران می دهد که استقلال دیگر آن تیم محتاط اکثر بازی های لیگ نیست و میل به حمله ی بیشتری دارد. آنها در حالی در اولین بازی آسیایی فصل سه گل زدند که نسبت به تراکتورسازی و سپاهان در لیگ 10 گل کمتر وارد دروازه حریفانشان کرده اند.


 استقلال اگر بتواند در بازی های آتی لیگ قهرمانان به مانند بازی های لیگ از دروازه اش دفاع کند و مانند دیدار با الریان در حمله موفق ظاهر شود شانس بالایی برای صعود از گروه مرگ دارد.


 آنها با ستاره ها و بازیکنان نامی که در اختیار دارند فقط با ارائه چنین نمایش های هجومی و تماشاگرپسندی است که می توانند رضایت خاطر هوادارانشان را فراهم آورند، در غیر این صورت شاید حتی قهرمانی در لیگ آنچنان به دل طرفداران آبی ها نچسبد، به خصوص اینکه تیم های قلعه نویی به استثناء این فصل همواره تیمی رو به جلو بوده اند.


لیگ قهرمانان آسیا

لازم به ذکر است این 2000مین پست وبلاگ می باشد

چهارشنبه 9 اسفندماه 1391


ورزشگاه احمد بن علی

تماشاگر: کمتر از 2 هزار نفر بیش از نیمی از آنها ایرانی بودند


گل: جی لوید ساموئل و آرش برهانی و جواد نکونام (پنالتی) برای استقلال، رودریگو تاباتا (پنالتی)، موسی هارون و نیلمار برای الریان

الریان قطر: عمر باری، یونگ هیونگ چو، موسی هارون، حمید اسماعیل، ناتان اوتاویو، رودریگو تاباتا، آلوارو فرناندز، فابیو مونتزین (یونس علی)، عبدالکریم العنزی، دانیل گوما و نیلمار

سرمربی: اگوئیره
 
استقلال: سیدمهدی رحمتی، پژمان منتظری، حنیف عمران زاده، امیرحسین صادقی، حسن اشجاری (65 علی حمودی) ، جی لوید ساموئل، جواد نکونام، مجتبی جباری، خسرو حیدری، سیاوش اکبرپور (60 فرزاد حاتمی) و آرش برهانی (60 فرهاد مجیدی


سرمربی: امیر قلعه نویی

شرح بازی:


استقلال در اولین مصاف آسیایی خود با ترکیبی نسبتاً متفاوت با دیدارهای لیگ به زمین آمده بود.

در خط دفاعی، علی حمودی نیمکت نشین شده بود تا پژمان منتظری در جناح راست بازی کند.

حنیف عمران زاده هم زوج امیرحسین صادقی در خط دفاعی بود.

قلعه نویی برای اینکه جانب احتیاط را نگه دارد، جی لوید ساموئل را کنار جواد نکونام در مرکز زمین به خدمت گرفت و سیاوش اکبرپور نیز به سایر رقبای خود ترجیح داده شده بود تا کمی عقب تر از آرش برهانی، دومین عنصر هجومی استقلال باشد.

دقایق حساس:


دقیقه 7: ضربه ایستگاهی مجتبی جباری با ضربه سر سیاوش اکبرپور همراه شد اما این توپ روی سقف دروازه نشست. روی این صحنه، دروازه بان الریان عکس العمل خاصی نداشت.


دقیقه 10: اوت بلند اشجاری در محوطه هجده قدم به آرش برهانی رسید اما قیچی ناقص آرش در حالی که تاباتا هم تعادلش را به هم زده بود از کنار دروازه بیرون رفت.


دقیقه 23: ضربه ایستگاهی تاباتا را سیدمهدی رحمتی از زیر تیر دروازه به کرنر فرستاد


دقیقه 28: یک دقیقه بعد از گل استقلال،اکبرپور و جباری دو بار پیاپی تیر افقی دروازه الریان را به لرزه درآوردند. ابتدا ضربه سر اکبرپور به تیر خورد و بعد از آن شوت جباری 


دقیقه 55: حنیف عمران زاده، ارسال دقیق جباری از روی یک ضربه ایستگاهی را به گل تبدیل کرد اما کمک داور اعلام آفساید کرد.


دقیقه 58: خسرو حیدری از راست فرار کرد و بعد از عبور مدافع مستقیم، روی دروازه سانتر کرد اما سیاوش اکبرپور در موقعیتی مناسب، ضربه سرش را به بالای دروازه فرستاد.


دقیقه 67: روی دفع ناقص دروازه بان الریان، جباری صاحب توپ شد و بعد از کنترل، به توپ ضربه زد اما ضربه او بعد از برخورد به زمین با فاصله ای ناچیز از کنار دروازه بیرون رفت.


دقیقه 68: شوت زمینی جی لوید ساموئل که از حرکت فرهاد مجیدی ایجاد شده بود، راهی خارج شد.


دقیقه 70: شوت فرزاد حاتمی از روی خط هجده قدم در آغوش دروازه بان الریان جای گرفت.


دقیقه 74: ضربه کاشته تاباتا از بالای دروازه بیرون رفت.


دقیقه 89: سانتر عالی حمودی با ضربه سر ناقص فرهاد مجیدی همراه شد و در ادامه توپ از جلوی پای فرزاد حاتمی عبور کرد در ادامه ضربه صادقی هم از بالای دروازه بیرون رفت.


دقیقه 90: الریان در دو صحنه پیاپی خطرساز شد که در دومین مرتبه بغل پای فنی تاباتا به شکل خطرناکی از کنار دروازه بیرون رفت

شرح گل:


استقلال 1-0 : پاس عمقی عالی پژمان منتظری به مجتبی جباری رسید و کاپیتان استقلال به خوبی ساموئل را هجده قدم پیدا کرد. بغل پای ساموئل بعد از برخورد جزئی با پای مدافع الریان به گل اول استقلال تبدیل شد


الریان 1-1: داور برخورد توپ با دست حنیف عمران زاده را خطا تشخیص داد و اعلام پنالتی کرد. ضربه پنالتی را تاباتا به گل تبدیل کرد. روی این پنالتی رحمتی، تشخیص درستی داشت و چیزی نمانده بود توپ را دفع کند.


استقلال 2-1: در آخرین دقیقه نیمه اول، آرش برهانی با پاس پشت دفاع جی لوید ساموئل روانه دروازه شد و بعد از چند متر پیشروی، با یک بغل پای دقیق دروازه را گشود.


الریان 2-2: ضربه ایستگاهی که تاباتا روی دروازه فرستاده بود به سر موسی هارون سایید و بعد از برخورد با سر حنیف عمران زاده به گل مساوی تبدیل شد. تلویزیون قطر این گل را به نام هارون نوشت.


استقلال 3-2: ضربه ایستگاهی جباری بعد از یک رفت و برگشت با قیچی فرهاد مجیدی همراه شد که توپ به تیر دروازه خورد توپ برگشتی را درحالی که فرزاد حاتمی قصد داشت کنترل کند با خطا متوقف شد و داور اعلام پنالتی کرد. این ضربه را نکونام به گل سوم تبدیل کرد


الریان 3-3: یک دقیقه بعد از گل همکاری بازیکنان قطر و حرکت در یک دو در محوطه هجده قدم را نیلمار با یک نوک پا به گل سوم تبدیل کرد. روی این گل رحمتی واکنش خوبی نداشت و می توانست زودتر از دروازه بیرون بیاید.

بهترین بازیکن:

 
جی لوید ساموئل در این بازی یک گل زد، یک پاس گل داد و هم در حمله و هم دفاع یکی از مردان موفق استقلال بود. در تیم الریان، تاباتا روز خوبی داشت و با ارسال های دقیقش خط دفاع استقلال را آزار داد

اتفاق ویژه:


 استقلال و الریان در شروع بازی‌های آسیایی توانستند یکی از زیباترین بازی‌های تاریخ لیگ قهرمانان را به نمایش بگذارند.

مسابقه‌ای که استقلال 5 بار در آن گل زد، 3 بار گل‌هایش توسط داور پذیرفته شد و البته 3 بار هم گل خورد تا قلعه‌نویی که تیمش بازی خوبی به نمایش گذاشته بود، حسابی کنار زمین حرص بخورد و در پایان بازی هم افسوس بخورد برای فرصت‌هایی که شاگردانش خیلی ساده از دست دادند.

در این بین او احتمالا بیش از همه از دست حنیف عمران‌زاده حرص خورده است چون ناخواسته یک پنالتی به حریف داد، با جایگیری بد سبب شد گل جباری آفساید اعلام شود و توپ روی صحنه گل دوم به بدنش خورد تا بازی مساوی شود، حنیف روی گل سوم الریان هم با رحمتی قاطی کرد.

البته حنیف شانس آورد که داور آفساید او را روی گل چهارم استقلال نگرفت و گل حاتمی در دقیقه 95 را به خاطر خطای حاتمی روی گلر تیم قطری مردود کرد

حاشیه دیدار الریان ـ‌ استقلال

 آندرانیک تیموریان و فریدون زندی بازیکنان سابق استقلال که در قطر بازی می‌کنند، در ورزشگاه حضور دارند. فریدون زندی از ابتدای مسابقه در ورزشگاه بود و تیموریان هنگامی که استقلال گل دوم را دریافت کرد وارد ورزشگاه شد.

* آرش برهانی بعد از آنکه در دقیقه 1+45 گلزنی کرد در آغوش پژمان منتظری و مهدی رحمتی قرار گرفت.

* فرزاد حاتمی مهاجم استقلال از دقیقه 32 مشغول گرم کردن خود است.

* تماشاگران قطری که با بلندگو تیمشان را تشویق می‌کنند، بیشتر با این بلندگو با بازیکنان قطری داخل میدان صحبت می‌کنند و آنها را رو به جلو فرا می‌خوانند.

حدود هزار تماشاگر ایرانی در ورزشگاه هستند و استقلال را مقابل الریان قطر تشویق می‌کنند. تعداد تماشاگران ایرانی با تعداد تماشاگران قطری در حال حاضر برابر است.

* استقلال و الریان همزمان وارد ورزشگاه شدند. روی اتوبوس الریان عکس بزرگ بازیکنان این تیم حک شده است.

* فرهاد مجیدی کاپیتان استقلال که در ترکیب این تیم مقابل الریان نیست بعد از ورود به ورزشگاه چند دقیقه‌ای روی زمین چمن ورزشگاه راه رفت.

* اسکوربورد ورزشگاه گل‌های تیم الریان را در لیگ قطر نمایش می‌دهد.

دیدار دو تیم ساعت 18:50 به وقت تهران برگزار می‌شود و این اولین بازی استقلال در لیگ قهرمانان آسیاست.


هفته نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا

سپاهان - النصر امارات

ورزشگاه: فولادشهر اصفهان

تماشاگر: حدود 8 هزار نفر

گل‌ها: جواهیر سوکای (22 و 81) - امید ابراهیمی (86)

 

سپاهان ایران: شهاب گردان، علی احمدی، حسن جعفری، فرشید طالبی، احسان حاج‌صفی (69- محسن ایران‌نژاد)، امید ابراهیمی، اروین بولکو، احمد جمشیدیان (71- محرم نویدکیا)، حسین پاپی، محمدرضا خلعتبری و جواهیر سوکای

سرمربی: زلاتکو کرانچار

 

النصر امارات: حمد شمبیه حلال سعید، احمد علی، عیسی علی، حمید عبدالله، حبیب فردان، برونو سزار، محمود درویش، رشید ملاله، لئوناردو لیما، ماسکارا

سرمربی: والتر زنگا

 

شرح بازی:

شرح بازی

سپاهان در حالی بازی را آغاز کرد که محرم نویدکیا را دیگر در ترکیب فیکس خود نمی‌دید و این احمد جمشیدیان بود که به جای محرم در ترکیب قرار گرفته بود.

البته در آرایش تیمی این خلعتبری بود که در پست محرم بازی می‌کرد و جمشیدیان در سمت راست به بازی گرفته شده بود تا تعجب بینندگان را به همراه داشته باشد.

اما سپاهان کار را در نیمه اول از‌‌ همان شروع بازی هجومی آغاز کرد و روی حرکات تیز و سرعتی خلعتبری و همچنین شوت‌های غیر قابل پیش بینی سوکای دروازه النصر را تهدید می‌کرد. حملات سپاهان اما بالاخره در دقیقه 22 نتیجه داد و ضربه سر سوکای که از ارسال زیبای خلعتبری بدست آمده بود تبدیل به اولین گل سپاهان در لیگ قهرمانان آسیای 2013 شد.

تا پایان نیمه اول نیز این سپاهان بود که باز هم فشار خود را روی دروازه النصر بیشتر می‌کرد و چند موقعیت خیلی خوب نیز توسط خلعتبری، سوکای و طالبی به دست آورد که راه به جایی نبرد تا زردپوشان اصفهانی تنها با یک گل برتری به رختکن بروند.

 

لحظات حساس:

دقیقه 5- شوت محکم جواهیر سوکای به طرز خطرناکی از بالای دروازه النصر به بیرون رفت.

دقیقه 7- توپ بازی با پارگی رو به رو شده است و داور بازی نیز توپ را عوض کرد.

دقیقه 8- ضربه تیز احسان حاج‌صفی از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 22- جواهیر سوکای در حالی بلند شد و این ضربه سر را به سمت دروازه النصر زد که دو مدافع آبی‌پوش النصر در کنار او بودند.

دقیقه 23- ارسال احمد جمشیدیان از سمت راست در موقعیتی خوب به بولکو رسید اما شوت او از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 25- نفوذ جعفری به محوطه جریمه النصر از سمت راست با شوت او همراه شد که البته با بی‌دقتی به بیرون رفت.

دقیقه 26- باز هم ارسال بازیکنان سپاهان و ضربه سر خطرناک سوکای توسط دروازه‌بان النصر به بیرون رفت.

دقیقه 34- حرکت تند و تیز خلعتبری از میانه میدان و پاس در عمق او برای سوکای با شوت او همراه شد که با واکنش دروازه‌بان النصر به کرنر رفت.

دقیقه 35- ارسال کرنر و ضربه سر فرشید طالبی در موقعیتی مناسب با بدشانسی او به بیرون رفت.

دقیقه 49- پاس قطری بولکو در جناح چپ به حاج صفی رسید که شوت حاج صفی از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 56- گریز تند و تیز سوکای در یک ضد حمله با شوت خطرناک او همراه شد اما توپ بلاک شد و توپ برگشتی نیز به پاپی رسید که ضربه فنی او را هم دروازه النصر گرفت.

دقیقه 61- نفوذ حاج صفی از سمت چپ و دریبل دو مدافع مستقیم و سپس پاس عرضی به سوکای در آستانه دروازه که شوت تک ضرب سوکای از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 60- پاس قطری فوق العاده امید ابراهیمی به سوکای رسید اما او قدر موقعیت مناسب خود را ندانست.

دقیقه 75- محرم نویدکیا درون محوطه جریمه سرنگون شد اما داور ژاپنی اعتقادی به پنالتی نداشت.

دقیقه 76- شوت محکم امید ابراهیمی با اختلاف از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 80- پاس در عمق سپاهانی‌ها به سوکای رسید که شوت او در حالی که می‌رفت با اختلافی اندک از کنار دروازه به بیرون برود به خلعتبری رسید و شوت سرضرب او به تیرک خورد، توپ برگشتی نیز به نویدکیا رسید و او توپ را برای خلعتبری ساخت و ضربه خلعتبری نیز پس از اثر دروازه‌بان النصر راهی کرنر شد.

دقیقه 90- پاس در عرض زیبای خلعتبری برای سوکای در آستانه دروازه و شوت سوکای مقابل دروازه النصر توسط دروازه‌بان النصر مهار شد.

 

شرح گل‌ها:

دقیقه 22: ارسال محمدرضا خلعتبری از میانه‌های زمین النصر روی سر سوکای نشست تا اولین گل سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا به ثمر برسد.

دقیقه 81: پاپی کرنر را کوتاه با خلعتبری کار کرد و خلعتبری نیز یک پاس در عرض تیز برای سوکای داد تا مهاجم گلزن سپاهان در دو قدمی دروازه با ضربه‌ای مطمئن گل دوم خود و تیمش را به ثمر برساند.

دقیقه 86: پاس عرضی خلعتبری از جناح چپ به پای سوکای نگرفت اما در ادامه توپ به امید ابراهیمی رسید تا او گل سوم سپاهان را به ثمر برساند.

بهترین بازیکن:

جواهیر سوکای دو گل از سه گل سپاهان را به ثمر رساند اما شاید انتخاب محمدرضا خلعتبری به عنوان بهترین بازیکن این دیدار انتخاب عادلانه‌تری باشد. خلعتبری امروز نقش زیادی در حملات زردپوشان و شکست سنگین النصر در اولین گام داشت.

اتفاق ویژه:

1- احسان حاج‌صفی پس از تعویض در دقیقه 69 با محسن ایران‌نژاد به نشانه اعتراض و در حالی که به شدت عصبانی بود به رختکن رفت.

2- شماره پیراهن محمدرضا خلعتبری هم از نکات جالب تیم سپاهان بود. او که در لیگ بر‌تر با شماره‌های 8 و 33 بازی می‌کرد در این دیدار پیراهن شماره 99 را پوشیده بود.


سه شنبه هشتم اسفند ماه نود و یک - ساعت: 16:30


لیگ قهرمانان آسیا - مرحله اول گروهی

ورزشگاه یادگار تبریز - تماشاگر: بیش از هشتاد هزار نفر

داور: تان های (چین)

کارت زرد: محمد ابراهیمی دقیقه 37،محمد نصرتی دقیقه 68 (تراکتورسازی) - ابراهیم دیاگی دقیقه 53 (الجزیره)

کارت قرمز: محمد ابراهیمی دقیقه 83 (تراکتورسازی)

تراکتورسازی:


مهدی ثابتی،مرتضی اسدی،محمد ایرانپوریان،محمد نصرتی،مصطفی اکرامی،مهدی کیانی، مهدی کریمیان،فلاوید لوپز،محمد ابراهیمی،جواد کاظمیان( از دقیقه 69 مسعود ابراهیم زاده)،مهدی سید صالحی( از دقیقه 86 گتسون سوآرز)
سرمربی: تونی الویرا.

الجزیره:


علی خسیف،عبدالله جمعه,عبدالله موسی،خالد سماید،سبیت خاطر( از دقیقه 85 علی سالم)،هیونگ مین شین،ابراهیم دیاکی( از دقیقه 64 علی مبخوت)،ریکاردو الویرا،ماتیاس دلگادو( از دقیقه 75 بارگاش بن هالی)،خمیس اسماعیل،فرناندینیو.
سرمربی: لویسس میلا.

شرح بازی:

سوت تان های برای هواداران تراکتور یک معنا داشت؛ کلید حضور تراختوری ها در آسیا زده شد و این مهم در حالی اتفاق افتاد که ورزشگاه تبریز مالامال از جمعیت مشتاق شوری حاص و جوی منحصر به فرد به مسابقه داده بودند و این یعنی افزایش جمعیت لیگ قهرمانان آسیا. تراکتور به نمایندگی از ایران که در برابر تیم چند ملیتی الجزیره قرار گرفته بود در این مسابقه می خواست طلسم نباختن های خود در این فصل را در تبریز حفظ کند و البته به همه ی حریفانش در آسیا اعلام کند که قطبی تازه در این قاره کهن از راه رسیده است.

نیمه نخست:

مسابقه با میدان داری تراکتورسازی شروع شد و در همان ده پانزده دقیقه ی ابتدایی سرخ پوشان تبریزی چندین بار می توانستند بر روی فرارهای جواد کاظمیان و محمد ابراهیمی خط دفاع چند لایه الجزیره را مغلوب کنند و نخستین گل آسیایی تراکتور را به ثمر برسانند که در یک نوبت شیرجه دیدنی علی خسیف و در موقعیتی دیگر دست پاچگی کاظمیان این فرصت را از آنان محروم کرد. البته الجزیره که در این نیمه راه دفاع را در پیش گرفته بود در تک موقعیت هایی که بدست می آورد خطرناک نشان می داد و در یکی از مهم ترین آنها فرناندینو در حالی که سه دفاع تراکتور را پشت سر گذاشته بود در دقیقه 33 با شوتی سنگین ثابتی را حسابی به زحمت انداخت. این اما پایان کار نبود و خلاصه آن اتفاقی که ده ها هزار نفر تراکتوری داخل ورزشگاه و صدها هزار نفر در همه ی ایران منتظرش بودند روی داد و تراکتور گل آسیایی اش را با هنرنمایی ابراهیمی و سید صالحی به ثمر رساند و این یعنی انفجار ورزشگاه تبریز.


پس از گل اماراتی ها کمی از لاک دفاعی خود بیرون آمدند و ترتیب چند حمله ی نصف و نیمه را دادند که مهترین موقعیت بازی برای الجزیره در واپسین دقایق این نیمه بدست آمد و  الویرا پس از آنکه دو مدافع مستقیم خود را پشت سر گذاشته بود و در حالی که با ثابتی تقریبا در حالت تک به تک مواجه شده بود، در گام آخر مقهور دستان چسبناک ثابتی شد تا این مسابقه در نیمه اول با همان تک گل به نفع تراکتوری ها پایان یابد.

نیمه دوم:

الجزیره که نیمه نخست را با شکست به رختکن رفته بود ده دقیقه ابتدایی را بسیاری توفانی ظاهر شد و چند موفعیت پی در پی بر روی دروازه تراکتور توسط الویرا و دلگادو به دست آمد که همگی توسط مدافعان تراکتور و هوشیار ثابتی مهار گردید. اما این بار این تراکتوری ها بودند که در چند موقعیت با دل بستن به ضد حمله ها موجب می شدند تا اماراتی ها نتوانند با همه ی قوا دست به یورش بزنند. اماراتی ها خیلی زود دریافتند که قرار نیست این نیمه هم شانسی برای برتری داشته باشند، زمانی که جواد کاظمیان چهارمین گل آسیایی خود را تقدیم تبریزی ها کرد.
پس از این گل کمی به فشار الجزیره ای ها افزوده شد و خلاصه در اشتباه آفسایدگیری تراکتوری ها و پاس زیبای فرناندینیو الجزیره توانست فاصله را به حداقل برساند. اما این پایان داستان نبود، چرا که تنها دو دقیقه بعد روی همکاری سیدصالحی و ابراهیم زاده سومین گل تراکتوری ها در یک غروب خاطره انگیز زمستانی به مردم ایران تقدیم شد تا فرزندان دیار بابک روزی بزرگ در تاریخ فوتبال خود رقم بزنند. اخطار تراکتور به آسیا موضوعی مهم تر از برد امروز بر الجزیره بود تا به همه ی رقبا یک بیدار باش درست و حسابی بدهد و البته شور و شوق دهها هزار هوادار پر انرژی تبریزی به همه نشان داد که قرار نیست در تبریز هیچ تیمی رنگ آرامش را به خود ببیند. از این به بعد ?سیا از تبریز بیشتر خواهد شنید.

دقایق حساس:

دقیقه 2: در حالی که تنها چند دقیقه از به صدا درآمدن سوت شروع بازی گذشته بود، مهاجم الجزیره می‌توانست دروازه تراکتورسازی را باز کند اما بی‌دقتی او باعث شد خطر از بیخ گوش تیم میزبان عبور کند.


دقیقه 40: الجزیره پشت محوطه جریمه صاحب یک ضربه ایستگاهی شد اما ضربه مهاجم اماراتی آنقدر دقت نداشت که برای تراکتورسازی خطرساز شود.
دقیقه 42: مهاجم الجزیره تقریبا با دروازه‌بان تراکتورسازی تک به تک شد اما مهدی ثابتی به زیبایی شوت او را مهار کرد.

دقیقه 53: فرار سید صالحی از کمند مدافعان الجزیره که همه به سمت دروازه تراکتور آمده بودند و با پاس از نیمه میدان ابراهیمی در حالی که صالحی با دروازه بان تک به تک شده بود با شوت زیبای او همراه گردید که این بار شانس با او برای گلزنی یار نبود.

دقیقه 65: الجزیره می‌توانست به اولین گلش دست پیدا کند. ضربه سر مهاجم اماراتی با برخورد به مدافعان به آرامی در دستان ثابتی قرار گرفت.


دقیقه 66:
 شوت کریمیان از هجده قدم تراکتور به کریمیان در کنج زمین الجزیره رسید و او هم به زیبایی سیدصالحی را صاحب توپ نمود و ضربه ی نوک پای او با بدشانسی محض به کنج تیرک افقی برخورد نمود.

شرح گلها:

تراکتورسازی 1-0 الجزیره: فرار از جناح چپ محمد ابراهیمی تا روی خط جریمه الجزیره ادامه یافت و از آنجا با سانتری مواج توپ پشت خط شش قدم روی سر سید صالحی جفت و جور شد و او با یک ضربه سر که کمتر از یک شوت سهمگین نبود تراکتوری ها به نخستین گل آسیایی رساند.


تراکتورسازی 2-0 الجزیره: این بار نوبت جواد کاظمیان بود تا توپی که باز همخ از جناح چپ تراکتور و راست الجزیره داخل محوطه هجده قدم صاحاب توپ شد و مانور او روی غفلت مدافعان الجزیره با یک شوت بی نقص پیام آور شادی مجدد در تبریز بود.


تراکتورسازی 2-1 الجزیره: فشار اماراتی ها پشت محوطه جریمه تراکتوری ها با یک یک و دوی بین فرناندینیو با علی مبخوت تازه به میدان آمده همراه شد و تراختوری ها که به گمان آفساید ایستاده بودند، ثابتی را با مبخوت تنها گذاشتند و شوت او به کنج دروازه تراکتورسازی جای گرفت.


تراکتورسازی 3-1 الجزیره: فرار تراکتوری ها در خلا خط دفاع الجزیره نوید یک گل تیمی بسیار زیبا را داد. سانتر از جناح چپ سید صالحی از دروه محوطه جریمه روی سر ابراهیم زاده تازه وارد جفت و جور شد و او به زیبایی هر چه تمام تر تیر خلاص را به الجزیره شلیک نماید.

بهترین بازیکن:

بی گمان امروز همه ی تراکتوری ها عالی ظاهر شدند از مهدی ثابتی درون دروازه گرفته تا حتا ابراهیمی که اخراج شد، اما سید صالحی چیز دیگری بود، او گل نخست را وارد دروازه الجزیره کرد و پاس گل سوم را هم به زیبایی داد و اگر کمی خوش شانس بود می توانست حداقل یک گل دیگر هم به ثمر برساند.

اتفاق ویژه:

1):این جواد کاظمیان بود که پس از زدن گل اول خود و دوم تراکتورسازی در گوشه زمین یادگار تبریز با همبازی هایش یک اجرای لایو رقص معروف گانگنام استایل را به هواداران شادمان تبریزی تقدیم نمود.


2): محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهدی تاج سرپرست سازمان لیگ برتر،‌ عزیز محمدی، علیپور و استاندار تبریز در ورزشگاه حضور داشتند.


یازدهمین ‌دوره مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا درحالی از فردا سه‌شنبه با برگزاری 8 دیدار از هفته نخست مرحله گروهی آغاز می‌شود که فوتبال ایران در چهل و ششمین سال فعالیت رسمی مسابقات باشگاهی در آسیا، حسرت 20 ساله‌ای برای قهرمانی نمایندگان خود در این جام دارد.

http://www.gol.ir/files/news/1354892136.jpg

فوتبال باشگاهی در قاره‌کهن در سال‌های اخیر دچار تحول بسیاری شده است، ابتدا این رقابت‌ها از سال 1967 در قالب مسابقاتی با عنوان جام باشگاه‌های آسیا آغاز شد و در سال‌های بعدی جام در جام و سوپر جام به رقابت تیم‌های باشگاهی در این قاره اضافه شد تا در نهایت به دو جام معتبر لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ تبدیل شود.

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/05/05/100881525506.jpg

از سال 2011 هم فوتبال باشگاهی آسیا با عنوان "لیگ حرفه‌ای فوتبال آسیا" پیگیری شد که باشگاه‌های هر کشور در صورت رعایت قوانین مدنظر AFC، تعداد سهمیه‌های خود را در این رقابت‌‎های افزایش می‌دهند. متاسفانه فوتبال ایران به دلیل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری باشگاه‌هایش، دو سهمیه حضور مستقیمش در این جام را از دست داد و دو سهمیه حضور در پلی‌آف را بدست آورد. در مطلب زیر به تاریخچه فوتبال باشگاهی در قاره آسیا بصورت مختصر اشاره شده است:
http://www.vivaupload.ir/images/mytxj7mqx03d180loa.jpg
تاریخچه مسابقات فوتبال باشگاهی در آسیا:

فوتبال باشگاهی در آسیا از سال 1967 در قالب مسابقاتی با عنوان جام باشگاه‌های آسیا آغاز شد، که هاپوئل رژیم اشغالگر قدس فاتح دو دوره نخست این رقابت‌ها شد. تاج (استقلال سابق) در سومین دوره این جام در دیدار نهایی 2 بر یک هاپوئل را شکست داد و نخستین تیم ایرانی لقب گرفت که این جام را بالای سر برده است. چهارمین دوره هم با قهرمان مکابی رژیم اشغالگر قدس به پایان رسید.

http://abieteh.com/wp-content/uploads/2012/09/Esteghlal-2.jpg

در حالیکه جام پنجم قرار بود با حضور تیم‌های رنجرز هنگ کنگ، تاج (استقلال) ایران، مکابی رژیم اشغالگر قدس، القادسیه کویت و هومنت من لبنان برگزار شود، با انصراف تیم‌های رنجرز، القادسیه و هومنت من به دلیل حضور نماینده رژیم اشغالگر قدس، مسابقات لغو شد.البته پس از لغو این دوره از مسابقات تا سال 1985 رقابت‌های فوتبال باشگاهی در قاره کهن برگزار نشد اما از سال 1985 این مسابقات در قاره آسیا مجددا آغاز شد که تیم "دوو رویالز" کره جنوبی با برتری 3 بر یک برابر الاهلی عربستان در دیدار نهایی این جام، نخستین قهرمان رقابت‌ها لقب گرفت.

http://www.myfootballfacts.com/AFC_CHAMPIONS_LEAGUE_1967-2008.JPG

طی 17 سال برگزاری این جام، کره جنوبی با 6 عنوان قهرمانی (سوون بلووینگز و پوهانگ استیلرز هر کدام 2 بار و دوو رویالز و ایلهواچونما هر کدام یک بار) عنوان پرافتخارترین کشور در این مسابقات را از آن خود کرد که سوون سامسونگ این کشور هم آخرین قهرمان جام باشگاه‌های آسیا لقب گرفت.تیم‌های باشگاهی ایران با سه قهرمانی (استقلال دو بار و پاس یک بار)، ژاپن (یومیوری، فروکاوا و جوبیلوایواتا هرکدام یک بار)، رژیم اشغالگر قدس (هاپوئل 2 بار و مکابی یک بار) در رده‌های بعدی قرار دارند. تیم‌های باشگاهی عربستان (الهلال 2 بار) و تایلند (تای فارمرز بانک 2 بار) این جام را فتح کردند و تیم‌های باشگاهی لیائوبنگ چین و السد قطر نیز هرکدام یک مرتبه به قهرمانی این مسابقات دست یافته‌اند.

http://abipush.ir/main/wp-content/uploads/2012/07/01829928016812330264.jpg

فارمرز بانک تایلند نخستین تیمی بود که دو مرتبه بصورت متوالی قهرمان این جام شد. تیم‌های پوهانگ استیلرز و سوون سامسونگ هم در دو سال پشت سر هم جام قهرمانی این مسابقات را بالای سر بردند.

http://cache.bordobakht.com/images/site/news/0925/92567_e50ab2d430027beb1e1213665af7096a6f2888d5.jpg


اسامی قهرمانان مسابقات جام باشگاه‌های آسیا:
1986: دوو رویالز کره جنوبی 3 - الاهلی عربستان یک
1987: فروکاوای ژاپن (دیدارهای نهایی در قالب یک گروه چهار تیمی برگزار شد)
1988: یومیوری ژاپن 3 - الهلال عربستان صفر (الهلال به دلیل اعتراض به برنامه‌ریزی جام ‌در بازی فینال شرکت نکرد)
1989: السد قطر 3 - الراشد عراق 3 (السد به دلیل گل‌های بیشتر در خانه حریف قهرمان شد)
1990: لیائونینگ چین 2 - نیسان ژاپن یک
1991: استقلال ایران 2 - لیائونینگ چین یک
1992: الهلال عربستان یک (4) - استقلال ایران یک (3)
1993: پاس ایران یک - الشباب عربستان صفر
1994: فارمرزبانک تایلند 2 - عمان کلوپ یک
1995: فارمرزبانک تایلند یک - العربی قطر صفر
1996: ایلهواچونما کره جنوبی یک - النصر عربستان صفر
1997: پوهانگ استیلرز کره جنوبی 2 - ایلهواچونما کره جنوبی یک
1998: پوهانگ استیلرز کره جنوبی صفر (6) - دالیان چین صفر (5)
1999: جوبیلوایواتا کره جنوبی 2 - استقلال ایران یک
2000: الهلال عربستان 3 - جوبیلوایواتا کره جنوبی 2
2001: سوون سامسونگ کره جنوبی یک - جوبیلو ایواتا کره جنوبی صفر
2002: سوون سامسونگ کره جنوبی صفر (4) - آنیانگ کره جنوبی صفر (2)

http://cache.bordobakht.com/images/site/news/0925/92558_b03c646106118de4cbc2ddbe3a00c47b4945ba69.jpg

از سال 1990 رقابتی تحت عنوان جام در جام باشگاه‌های آسیا که تیم‌های قهرمان جام حذفی کشورهای این قاره اجازه حضور در این بازی‌ها را داشتند، آغاز شد. پرسپولیس تهران با برتری برابر المحرق بحرین فاتح نخستین دوره این مسابقات نام گرفت و الهلال عربستان در سال 2-2001 با شکست چونبوک موتورز آخرین عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کرد.در این جام که عمری 12 ساله داشت، عربستان با 6 قهرمان (الهلال (2 مرتبه)، القادسیه، النصر، الاتحاد و الشباب) سرآمد دیگر کشورهای آسیایی است، ژاپن با پنج قهرمانی (نیسان (2 مرتبه)، یوکوهاما، هیراتسوکا و شیمیزو) در رده دوم قرار دارد و پرسپولیس هم تنها عنوان قهرمانی فوتبال ایران در جام در جام آسیا را کسب کرده است.

http://abipush.ir/main/wp-content/uploads/2012/07/375614_367336370005038_1609890918_n1.jpg

نیسان ژاپن با دو بار قهرمانی متوالی در این جام رکوردار است و تیم الهلال عربستان هم در طی پنج سال دو بار قهرمان این جام شد که آخرین جام قهرمانی هم به این تیم عربستانی رسید.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/27-7-1390/IMAGE634546286651098585.jpg

اسامی قهرمانان مسابقات جام در جام آسیا:
1990-91: پرسپولیس ایران یک - المحرق بحرین صفر
1991-92: نیسان ژاپن 6 - النصر عربستان یک
1992-93: نیسان ژاپن 2 - پرسپولیس ایران یک
1993-94: القادسیه عربستان 6 - ساوث چینا 2
1994-95: یوکوهاما مارینوس ژاپن 2 - الشعب امارات یک
1995-96: بلمار هیراتسوکا ژاپن 2 - الطلبه عراق یک
1996-97: الهلال عربستان 3 - ناگویا گرامپوس ژاپن یک
1997-98: النصرعربستان یک - سوون سامسونگ کره جنوبی صفر
1998-99: الاتحاد عربستان 3 - چونام دراگونز کره جنوبی 2
1999-2000: شیمیزو ژاپن یک - الزورا عراق صفر
2000-1: الشباب عربستان 4 - دالیان چین 2
2001-2: الهلال عربستان 2 - جئونبوک هیوندای کره جنوبی یک

http://cache.bordobakht.com/images/site/news/0925/92576_40490e912536dfb6617396985c1a759c93509ad4.jpg

مسئولان برگزاری مسابقات فوتبال باشگاهی در قاره آسیا از سال 1995 طرح رقابتی تحت عنوان "سوپر جام باشگاه‌های آسیا" را اجرایی کردند و طی آن تیم‌های قهرمان جام باشگاه‌ها و جام در جام آسیا برابر هم به میدان می‌رفتند که یوکوهاما مارینوس ژاپن با پیروزی 4 بر 3 برابر فارمرزبانک تایلند نخستین قهرمان این جام لقب گرفت.

صحنه‌ای از دیدار ذوب‌آهن ایران و ایلهواچونما کره‌جنوبی در فینال سال 2010

اسامی قهرمانان سوپر جام آسیا:
1995: یوکوهاما مارینوس ژاپن 4 - فارمرز بانک تایلند 3
1996: ایلهواچونما کره جنوبی 6 - بلمار هیراتسوکا ژاپن 3
1997: الهلال عربستان 2 - پوهانگ استیلرز کره جنوبی یک
1998: النصر عربستان یک - پوهانگ استیلرز کره جنوبی یک(النصر به دلیل گل زده در خانه حریف قهرمان شد)
1999: جوبیلو ایواتا ژاپن 2 - الاتحاد عربستان 2 (جوبیلو ایواتا به دلیل گلزنی در خانه حریف قهرمان شد)
2000: الهلال عربستان 3 - شیمیزو اسپالس ژاپن یک
2001: سوون سامسونگ کره جنوبی 4 - الشباب عربستان 3
2002: سوون سامسونگ کره جنوبی یک - الهلال عربستان یک (سوون سامسونگ به دلیل گلزنی در خانه حریف قهرمان شد)

http://cache.bordobakht.com/images/site/news/0925/92574_21b9314e1c17a55d67d4b8a3e6fd6f4ced8a19a1.jpg

تاریخچه لیگ قهرمانان آسیا:
تا سال 2002 مسابقات فوتبال درقاره آسیا تحت دو عنوان جام باشگاه‌ها و جام در جام آسیا برگزار می‌شد اما کمیته برگزاری مسابقات باشگاهی در این قاره پس از پایان مسابقات در سال 01-2000 تصمیم گرفت همانند رقابت‌های اروپایی با ادغام این دو جام پیکارها را در قالب لیگ قهرمانان آسیا برگزار کند.

http://cache.bordobakht.com/images/site/news/0925/92568_df203d5731c94e8422169652bc9fd53769e52c54.jpg

همچنین درکنار این جام برای تیم‌های درجه سوم آسیا مسابقات دیگری به نام جام AFC در نظر گرفته شد تا این تیم‌ها فرصت حضور در بازی‌های قاره‌ای را از دست ندهند. البته با گذشت زمان در نحوه برگزاری آن تغییرات بسیاری بوجود آمد ولی همچنان دیدگاه ثابتی برای برگزاری آن وجود ندارد و هر 2 سال تغییراتی در شکل انجام مهمترین رقابت باشگاهی در قاره آسیا صورت می گیرد.

http://cache.bordobakht.com/images/site/news/0925/92557_7e8afa96fe4ee2a61f0c7727213e6ab6511a4ec1.jpg

تاکنون تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان (هشت مرتبه)، استقلال تهران (شش مرتبه)، پرسپولیس (چهار مرتبه)، ذوب‌آهن اصفهان (سه مرتبه)، صبای قم (دو مرتبه) و پاس تهران، فولادخوزستان، سایپای کرج و مس کرمان نمایندگان ایران در دوره‌های گذشته این جام بوده‌اند که تیم‌های سپاهان و ذوب آهن با کسب عنوان نایب قهرمانی، تنها افتخارات تیم‌‎های باشگاهی ایران در این جام را بدست آورده‌اند.

http://cache.bordobakht.com/images/site/news/0925/92556_e526460502a6609840340da0904f6388dfb8b596.jpg

امسال هم تیم‌های سپاهان اصفهان (قهرمان لیگ) و استقلال تهران (قهرمان جام حذفی) بصورت مستقیم و تیم تراکتورسازی تبریز (تیم دوم لیگ برتر) در مرحله گروهی این مسابقات حضور دارند اما صبای قم با شکست برابر الشباب امارات در مرحله پلی‌آف از حضور در مرحله گروهی این مسابقات محروم شد.

http://cache.bordobakht.com/images/site/news/0926/92628_9ef7a42d13f27db5bb999589029b61151a2d4c12.jpg

ضمن اینکه نباید فراموش کرد آخرین قهرمانی تیم‌های ایرانی در مسابقات باشگاهی آسیا به سال 1993 باز می‌گردد که طی آن تیم پاس ایران موفق شد با پیروزی برابر الشباب عربستان عنوان قهرمانی آن رقابت‌ها را از آن خود کرد.

http://cache.bordobakht.com/images/site/news/0926/92638_a8284d2eda60de9ee9018b19b717744bbda77656.jpg

قهرمانان ادوار مختلف لیگ قهرمانان آسیا:
2003: العین امارات 2 - بک تراساسونا تایلند یک (رفت 2 بر صفر به سود العین - برگشت یک بر صفر به سود بک تراساسونا)
2004: الاتحاد عربستان 6 - ایلهواچونما کره‌جنوبی 3 (رفت یک بر 3 به سود ایلهواچونما - برگشت صفر بر 5 به سود الاتحاد)
2005: الاتحاد عربستان 5 - العین امارات 3 (رفت  یک بر یک - برگشت 4 بر 2 به سود الاتحاد)
2006: جئونبوک کره‌جنوبی 3 - الکرامه سوریه 2 (رفت 2 بر صفر به سود جئونبوک - برگشت 2 بر یک به سود الکرامه)
2007: اوراواردز ژاپن 3 - سپاهان ایران یک (رفت یک بر یک - برگشت 2 بر صفر به سود اوراوا)
2008: گامبا اوزاکا ژاپن 5 - آدلاید یونایتد استرالیا صفر (رفت 3 بر صفر - برگشت 2 بر صفر)
2009: پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی 2 - الاتحاد عربستان یک
2010: ایلهواچونما کره‌جنوبی 3 - ذوب‌آهن ایران یک
2011: السد قطر 2 (4) - جئونبوک موتورز کره جنوبی 2 (2)
2012: اولسان هیوندای کره‌جنوبی 3 - الاهلی عربستان صفر

بررسی عملکرد تیم‌های ایرانی در باشگاه‌های آسیا

پیش از تراکتورسازی تبریز، تیم‌های استقلال، پرسپولیس و پاس تهران، ملوان بندر انزلی، سایپا و بهمن کرج، سپاهان و ذوب آهن اصفهان، صبای قم، فجر شهیدسپاسی و برق شیراز، مس کرمان، فولاد خوزستان و شاهین اهواز سابقه حضور در باشگاه‌های آسیا را دارند. نگاهی کوتاه به عملکرد تیم‌های ایرانی در رقابت‌های آسیایی داریم.

نخستین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا در سال 1967 آغاز شده اما بین سال‌های 1971 تا 1984 دچار وقفه شد. همچنین جام در جام باشگاه‌های آسیا که قهرمانان جام حذفی در آن شرکت می‌کردند از سال 90 میلادی برگزار شد. لیگ قهرمانان آسیا که از رقابت‌های اروپایی اقتباس شده است از سال 2002 جایگزین دو رقابت قبلی آسیا شده و دیگر جام باشگاه‌های آسیا و جام در جام باشگاه‌های آسیا برگزار نمی‌شود.

استقلال تهران

استقلال تهران پرافتخارترین تیم ایرانی است که در سال‌های 1970 و 1990 به مقام قهرمانی آسیا دست یافته است. در سال 1991 و 1998 استقلالی‌ها به عنوان نایب قهرمانی رضایت داده و در 1971 و 2001 به عنوان سوم دست یافتند اما تمام افتخارات استقلال مربوط به جام باشگاه‌های آسیا بوده و در لیگ قهرمانان آسیا این تیم به افتخار قابل ذکری دست نیافته است.استقلال تهران در 13 دوره از باشگاه‌های آسیا حضور داشته که حاصل 65 بازی آسیایی این تیم 33 برد، 16 مساوی و 16 باخت است.

پرسپولیس تهران

پرسپولیس تهران در سال 1990 قهرمان نخستین دوره جام در جام باشگاه‌های آسیا شد. دوره بعدی در فینال مغلوب نیسان ژاپن شد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز سه بار به مقام سومی دست یافته، اما در لیگ قهرمانان آسیا همانند رقیب سنتی‌اش هیچ افتخاری کسب نکرده است.

تیم پاس تهران در سال 1992 به شکل عجیبی قهرمان آسیا شد. پاسی‌ها  از تیم امارات شکست خورده و مقابل نماینده پاکستان مساوی کردند تا به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به حریف پاکستانی صعود کنند. اما در مرحله نیمه نهایی نماینده ژاپن را شکست داده و در فینال نیز الشباب عربستان را مغلوب کردند.

به غیر از این قهرمانی پاسی‌ها یک دوره دیگر در جام باشگاه‌های آسیا و یک دوره در لیگ قهرمانان سابقه حضور داشتند که در اولی در مراحل اولیه مسابقات حذف شدند.

سایپای کرج

سابقه دو دوره در جام باشگاه‌های آسیا را دارد که در سال 94 توسط تیم نفتچی ازبکستان حذف شد اما در سال 1995 به عنوان چهارمی بسنده کرد. در سال 2008 نیز سایپا در لیگ قهرمانان آسیا در همان مرحله گروهی حذف شد.

بهمن کرج

این تیم در جام حذفی سال 74 تیم تراکتورسازی تبریز  را شکست داده و راهی جام در جام باشگاه‌های آسیا شد و در همان مرحله اول اسیر یک تیم گمنام لبنانی شده و از دور رقابت‌های کنار رفت.

سپاهان اصفهان

سپاهانی‌ها فرصت حضور در جام باشگاه های آسیا و  جام در جام باشگاه‌های آسیا را نداشتند، اما از دومین دوره رقابت‌های جام قهرمانان در سال 3-2002 پای ثابت این مسابقات بوده و در سال 2007 به بازی پایانی این رقابت‌ها نیز راه یافت که بازی رفت با اورا دایموند ژاپن یک بر یک مساوی کرد اما بازی برگشت را دو بر صفر واگذار کرد تا نخستین نماینده ایران در رقابت‌ها جام قهرمانان آسیا باشد که تا مرحله فینال صعود کرده است.

ذوب‌آهن اصفهان

عملکرد کاملا مشابه با سپاهان در رقابت‌های آسیایی دارد با این تفاوت که در دو دوره گذشته این رقابت‌ها برخلاف همشهری خود، موفق به حضور در این رقابت‌ها نشده است.

ذوب آهن نیز از سال 2003 به رقابت‌های آسیایی پا گذاشته و در سال 2010 به دیدار فینال این رقابت‌ها راه یافت که در تک بازی برگزار شده در ژاپن با نتیجه 3 بر 1 مغلوب  تیم سئونگنام ایلهوا چونما کره جنوبی شد.

افتخارات ایران در جام  قهرمانان باشگاه‌های آسیا به صعود تیم‌های سپاهان و ذوب آهن به دیدار پایانی  محدود می‌شود.

ملوان بندرانزلی

ملوان بندر انزلی یکی از بدشانس‌ترین تیم‌های ایرانی در رقابت‌های آسیایی است. این تیم در سال 55 در نخستین جام حذفی کشور تراکتورسازی را شکست داد و قهرمان شد اما در آن سال رقابت‌های آسیایی با وقفه مواجه بود. در سال 66 ملوان با قهرمانی در جام حذفی به رقابت‌های آسیایی راه یافت و دور اول با برتری مطلق مقابل نمایندگان پاکستان، مالدیو و سریلانکا و زدن 21 گل زده به دور دوم راه یافت اما به دلیل مشکلات مالی امکان حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها که به صورت متمرکز برگزار می‌شد، نشد. ملوان در دهه 70 نیز  جواز حضور در جام در جام باشگاه‌های آسیا را کسب کرد که مقابل نماینده اردن در انزلی یک بر یک کرده و با تساوی بدون گل در اردن  از ادامه این رقابت‌ها بازماند.

برق شیراز

با قهرمانی جام حذفی در سال 76 به جام در جام آسیا راه یافت اما در همان مرحله اول حذف شد.

فجر سپاسی شیراز

فجر سپاسی شیراز نیز با قهرمانی در جام حذفی به رقابت‌های آسیایی راه یافت اما در مرحله اول و در ضربات پنالتی مغلوب تیم اماراتی شده و از صعود به دور دوم بازماند.

صبای قم

این تیم هم با نام صباباتری تهران و هم بعد از تغییر نام به صبای قم سابقه حضور در باشگاه‌های آسیا را دارد. صبای قم امسال نیز در مرحله پلی آف مغلوب تیمی از امارات شده و از راه یابی به مرحله گروهی بازماند.

مس کرمان

سابقه دو بار حضور در جام قهرمانان آسیا را داشته و یکبار موفق به صعود از گروه خود شده که توسط دیگر تیم ایرانی ذوب آهن حذف شد.

شاهین اهواز

با قهرمانی در جام حذفی سال 68 به باشگاه‌های آسیا راه یافت و دور مقدماتی را با اقتدار به پایان برد، اما در مرحله نهایی با نتایج 5 بر صفر و دو بر صفر مغلوب تیم‌های الدینگ چین و الطلبه عراق شده و از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند.

فولاد خوزستان

حضور این تیم در جام قهرمانان آسیا مصادف شد با از دست دادن بازیکنان شاخص این تیم و افت شدید و در نهایت فولاد خوزستان در رقابت‌های آسیا توفیقی کسب نکرد.