سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

هفته بیست وهفتم لیگ برتر

پنج شنبه سوم اسفند 1391


استقلال- نفت آبادان


داور: علیرضا فغانی با کمک های محمدرضا کهوری و آرمان اسعدی

http://www5.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_Esteghlal-1391-12-06.jpg
داورچهارم: علیرضا اکبریان


تماشاگر: بیش از 25 هزار نفر


کارت زرد: حسن اشجاری، پژمان منتظری و سیاوش اکبرپور از استقلال، حسین بغلانی، حسین کعبی، حبیب دهقانی، سجاد مشکل پور از نفت
کارت قرمز: فرزاد حاتمی از استقلال


گل: دقیقه 75 پژمان منتظری و دقیقه 87 فرهاد مجیدی برای استقلال، دقیقه 78 سجاد مشکل پور برای نفت


استقلال: سیدمهدی رحمتی، حنیف عمران زاده، پژمان منتظری، حسن اشجاری (46 امیرحسین صادقی)، علی حمودی (46 سیاوش اکبرپور)، جواد نکونام، مجتبی جباری، خسرو حیدری، عباس محمدرضایی، آرش برهانی (61 فرهاد مجیدی) و فرزاد حاتمی


سرمربی: امیر قلعه نویی

نفت آبادان: حبیب دهقانی، سجاد مشکل پور، والری الکسانیان، عباس مرداسی، حسین کعبی، حسین بغلانی، رسول نویدکیا، مهدی دغاغله (69 بهنام برزای، سیامک کوهنورد،رضا خالقی فر، (57 سیامک سرلک) روح الله عرب )

سرمربی: علی فیروزی

شرح بازی:
استقلال در روزی که دو رقیبش در صدر جدولی یعنی تراکتورسازی و سپاهان با نتایج مشابه 3-1 حریفان خود را شکست داده بودند، برای اینکه همچنان جایگاه خود را در جدول لیگ حفظ کند به مصاف نفت آبادان رفت.

بازگشت حسن اشجاری و آرش برهانی به ترکیب اصلی و نیمکت نشینی امیرحسین صادقی از نکات قابل توجه ترکیب اصلی استقلال بود.

در غیاب صادقی که کنار اکبرپور، فرهاد مجیدی، بیک زاده و میثم بائو روی نیمکت نشسته بود حنیف عمران زاده زوج منتظری در خط دفاعی بود.


در 15 دقیقه ابتدایی بازی بیشتر در یک سوم میانی در جریان بود.

 در نیم ساعت اولیه بازی اگرچه استقلال دقایق بیشتری صاحب توپ بود

اما این مالکیت کمتر منجر به خلق موقعیت شد و توپ های ارسالی از کناره های زمین یا دقت کافی نداشت و دراختیار دهقانی قرار می گرفت و یا توسط مدافعان مرکزی نفت برگشت داده می شد.

بعد از اخراج بچه گانه فرزاد حاتمی که با دست ضربه ای به صورت مدافع نفت زد، استقلال دقایق پایانی نیمه اول را با شدت بیشتری حمله کرداما چند کرنر و ارسال های خسرو حیدری هیچ کدام به گل تبدیل نشد. در این دقایق، بهترین فرصت نیمه اول را آرش برهانی از دست داد.


در نیمه دوم با وجود اینکه استقلال 10نفره بود اما همچنان تیم برتر میدان بود و این نفت آبادان بود که از اندوخته یک امتیاز خود دفاع می کرد.

قلعه نویی که درابتدای نیمه مدافع چپ و راست تیمش را بیرون کشیده بود، با سه مدافع میانی به کار ادامه داد و استقلال همچنان عمده حرکات خود را از کناره های زمین شکل می داد؛ جایی که خسرو حیدری با وجود اینکه تحرک زیادی داشت اما کم دقت تر از همیشه بود و محمدرضایی هم کمتر می توانست ارسال هایی دقیق داشته باشد.


استقلال خیلی زودتر از آنچه که تصور می شد گل مساوی را دریافت کرد و بعد از گلی که خورد، چیزی نمانده بود روی اشتباه های پیاپی مدافعانش دومین گل را هم بپذیرد و درحالی که به نظر می رسید آبی ها روحیه لازم را برای تحت فشار گذاشتن حریف ندارند، یک همکاری دو نفره از جباری و مجیدی، کار را تمام کرد.
  

دقایق حساس:

دقیقه 13: پاس به عقب فرزاد حاتمی در موقعیتی خوب به مجتبی جباری رسید اما شوت بسیار آرام کاپیتان استقلال را حبیب دهقانی به سادگی در اختیار گرفت.

دقیقه 16: ضربه سر حنیف عمران زاده که از روی یک اوت بلند ایجاد شده بود، به شکل خطرناکی از بالای دروازه بیرون رفت.


دقیقه 31: ضربه سر فرزاد حاتمی از روی کرنر، دقیقاً همان جایی رفت که حبیب دهقانی ایستاده بود.


دقیقه 40: باز هم حنیف عمران زاده روی یک ارسال بلند اوت از اشجاری می توانست دروازه نفت را باز کند اما واکنش دهقانی مانع از این کار شد.


دقیقه 43: روی خروح اشتباه دهقانی، آرش برهانی صاحب توپ شد و با عبور از دروازه بان، به توپ ضربه زد اما ضربه او با اختلاف کمی از کنار تیر عمودی بیرون رفت.


دقیقه 44: شوت حسین کعبی از گوشه هجده قدم در آغوش رحمتی قرار گرفت.

دقیقه 56: شوت از راه دور محمدرضایی با اختلاف از بالای دروازه بیرون رفت.


دقیقه 59: پاس به عقب جباری و شوت نکونام از پشت هجده قدم، باز هم از بالای دروازه بیرون رفت.


دقیقه 63: سانتر کوتاه خسرو حیدری با بغل پای فرهاد مجیدی همراه شد اما ضربه آرام او را دهقانی گرفت.


دقیقه 66: سانتر محمدرضایی با ضربه سر مجیدی به گل تبدیل شد ولی کمک داور اعلام آفساید کرد. تصویر آهسته نشان می داد تصمیم آرمان اسعدی درست بوده است.

دقیقه 73: روح الله عرب در موقعیتی تک به تک توپ را به سینه سیدمهدی رحمتی کوبید


دقیقه 76: یک دقیقه بعد از گل، پژمان منتظری باز هم از آفساید فرار کرد و با دهقانی تک به تک شد اما ضربه او را دروازه بان نفت دفع کرد.


دقیقه 81: با اشتباه صادقی، نفت بار دیگر می توانست به گل برسد اما ضربه بازیکن نفت در میانه راه بلوکه شد.


دقیقه 85: ضربه ایستگاهی مجتبی جباری از همه گذشت و نوک پای فرهاد مجیدی هم از کنار دروازه خالی بیرون رفت. این بهترین موقعیت استقلال بعد از دریافت گل بود.


دقیقه 89: شوت از راه دور حسین کعبی به شکلی خطرناک از کنار دروازه بیرون رفت.

شرح گل ها:


استقلال 1-0: روی یک ضربه کرنر و بعد از یک رفت و برگشت، ضربه سر فرهاد مجیدی در دهانه دروازه به پژمان منتظری رسید تا مدافع استقلال با یک بغل پا اولین گل بازی را به ثمر برساند.


نفت 1-1: سیاوش اکبرپور نزدیک محوطه جریمه روی بهنام برزای خطا کرد. ضربه خطا به پشت محوطه جریمه فرستاده شدو بعد از یک بار بلوکه شدن، توپ حوالی شش قدم به مشکل پور رسید که او هم با یک نوک پا کار را تمام کرد.


استقلال 2-1: سانتر دقیق مجتبی جباری از جناح چپ برای گل شدن فقط یک اشاره می خواست که فرهاد مجیدی با یک ضربه دقیق آن را تبدیل به گل کرد 

بهترین بازیکن:

عنوان بهترین بازیکن به فرهاد مجیدی تعلق می گیرد که سومین گل سه امتیازی اش را زد و باز هم سه امتیاز به حساب استقلال واریز کرد.

و جباری عزیز که مثل همیشه عالی بود

با تقدیر از بهنام برزای جوان که به محض ورود به زمین، برای تیمش موثر بود،

اتفاق ویژه:

جواد خیابانی گزارشگر این بازی، که بیشترحواسش به نتیجه کشتی ایران و آمریکا بود، با ترکیب نام رضا خالقی فر بازیکن نفت آبادان با روح الله خالقی، آهنگساز ترانه ماندگار «ای ایران»، این بازیکن را بارها «روح الله خالقی فر» صدا زد!

فرزاد حاتمی پس از پیروزی دو بر یک استقلال مقابل صنعت نفت در مورد اخراجش عنوان کرد: من می‌گویم بازیکن حریف را زدم اما قبلش او مرا زد. به گونه‌ای زد که کمرم جمع شد.وی در مورد بازی خاطرنشان کرد: استقلال آنقدر قوی شده است که 10 نفره هم مقابل تیم‌ها به برتری دست می‌یابد.*سجاد مشکل‌پور بازیکن صنعت نفت که فرزاد حاتمی بر روی او مرتکب خطا شده بود از زمین بازی اخراج شد، درباره این صحنه و اینکه حاتمی معتقد است قبل از زدنش، او حاتمی را زده است،یادآور شد: من فقط بازیکن استقلال را لمس کردم. اما او مرا زد.وی در مورد بازی گفت: زمانی که بازی یک بر یک بود چندین موقعیت داشتیم و باید بازی را می‌بردیم نفت بهتر بازی کرد و موقعیت‌های خوبی داشت اما استقلالی‌ها با غرور صحبت می‌کنند.بازیکن صنعت نفت آبادان یادآور شد: ما در انتهای جدول حضور داریم و نمی‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

سیاوش اکبرپور پس از پیروزی دو بر یک استقلال مقابل صنعت نفت عنوان کرد: بازی خوبی بود و خوشحالم که سه امتیاز را توانستیم بگیریم. پس از اخراج حاتمی بازیکنان تلاش کردند و توانستیم به یک پیروزی برسیم.وی در مورد مشکلات مالی استقلال خاطرنشان کرد: این مسائل فعلا مهم نیست. ما برای سه جام تلاش می‌کنیم و بازیکنان تمام سعی خود را انجام می‌دهند. حیف است که خودمان بخواهیم به این مسائل دامن بزنیم. ما برای سه جام می‌جنگیم.بازیکن تیم فوتبال استقلال افزود: مشکل ما برای یک ماه گذشته نیست، بلکه 8 ماه است که پول نگرفته ایم. به جرات می‌توانم بگویم بازیکنان جوانی هستند که پول تو جیبی ندارند.اکبرپور ادامه داد: از نظر شما ما پولدار هستیم. وضعیت باشگاه به گونه‌ای است که برای یک سری وضعیت مالی خراب است. به هر حال باید این مشکلات را بگذرانیم. برخی تیم‌ها که دولتی هستند وضع بسیار خوبی دارند و برخی تیم‌ها وضع خیلی بدی دارند که  ما جزو دسته دوم هستیم.وی تصریح کرد: من در جایگاهی نیستم که بخواهم در مورد مدیریت صحبت کنم. خوب نیست که بخواهیم در مورد پول جنگ و دعوا راه بیندازیم. باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا در رقابت‌ها موفق ظاهر شویم.بازیکن استقلال در مورد اینکه گفته می شود چک برخی از بازیکنان پاس نشده یادآور شد: ما همان چک را هم نداریم. به هر حال این مسائل باید حل شود. من 15 تا 20 درصد قراردادم را گرفته‌ام و برخی بازیکنان فقط 5 درصد قرارداد اولیه خود را گرفته‌اند.اکبرپور در مورد بازی یادآور شد: تیم نفت خوب بازی کرد ولی ما باید در این دیدار به برتری دست می‌یافتیم زیرا دو رقیب دیگر ما بازی‌هایشان را برده بودند و به این سه امتیاز احتیاج داشتیم. خوشحالم که توانستیم جایگاه خود را محکم‌تر کنیم.وی بار دیگر با اشاره به مشکلات مالی استقلال گفت: صد در صد مشکلات مالی وجود دارد اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم نتیجه لازم را کسب کنیم و قهرمان شویم. مطمئن باشید این قهرمانی پول هم خواهد آورد.اکبرپور در مورد استعفای فتح‌الله‌زاده یادآور شد: در جریان این موضوع نیستم اما نگران همان مسئله‌ای هستم که گفتم یعنی به تیم‌های دولتی پول داده می‌شود و وضعیت خوبی دارند ولی ما وضعیت خوبی نداریم.

امیرحسین صادقی پس از پیروزی 2 بر یک مقابل نفت آبادان، گفت: بازی خوبی را انجام دادیم و خدا را شکر توانستیم به پیروزی برسیم. رقابت نزدیکی بین تیم‌ها وجود دارد، باید در دیدارهای خانگی از امتیازات میزبانی‌مان استفاده کنیم تا به نتیجه برسیم.وی در مورد اینکه چرا استقلال پس از گل اول خیلی سریع دروازه‌اش باز شد، عنوان کرد: بعد از اینکه گل زدیم تمرکز نداشتیم و بازیکنان به خاطر فشار زیادی که آورده بودند، خسته شدند. همین مسئله سبب شد دروازه‌مان باز شود.صادقی در مورد گلزنی‌های فرهاد مجیدی خاطرنشان کرد: مجیدی بازیکن بزرگی است که با هدف وارد استقلال شده است، او هم در زمین و هم در نتایج ما مؤثر است و امیدوارم آینده خوبی را با مجیدی داشته باشیم.مدافع استقلال در مورد اینکه چند توپ را در جریان بازی لو داد، اظهار داشت: تلاش خودم را انجام می‌دهم نمی‌خواستم توپ‌ها را بلند بفرستم و قصدمان بازی‌سازی از دفاع بود همین مسئله موجب شد چند اشتباه به وجود بیاید مطمئن باشید استقلال در ادامه روند خوبی را خواهد داشت.صادقی در مورد مشکلات مالی این تیم، گفت: بازیکنان ما تا به الان به احترام قلعه‌نویی و فتح‌الله‌زاده صحبتی را انجام نداده‌اند از وزارت ورزش که استقلال زیرمجموعه آن است درخواست می‌کنم تیم ما را کمک کنند تا این مشکلات برطرف شود. مشکلات مالی باعث می‌شود انرژی و روح و روان بازیکن تحلیل برود. 7،8 ماه است که هیچ پولی دریافت نکردیم و تنها به عشق هواداران تمام تلاشمان را انجام دادیم. با این شرایط شاید اگر در یک بازی نتیجه نگیریم دچار مشکل شویم.


وقتی برای اولین‌بار اسمش را شنیدم اصلاً باور نمی‌کردم چیزهایی که درباره‌اش می‌گویند حقیقت داشته باشد. شروع این داستان برمی‌گردد به 5‌4 ماه پیش، به اوایل پائیز. از آن روز تا حالا زیاد سراغ او را گرفتیم اما انگار هرچه بیشتر دنبالش می‌گشتیم، کمتر پیدایش می‌کردیم؛ یک روز رفته بود خرید، یک روز کسی در خانه‌شان را باز نمی‌کرد، یک روز رفته بود تهران.... ما هم که بدجوری روی این سوژه پیله کرده بودیم، شماره‌مان را دادیم به همسایه «ننه آبی» تا هر وقت در محل آفتابی شد، ما را خبر کند.

ننه آبی؛ پیرزن عاشق آبی و استقلال!/عکس

این اتفاق درست همین هفته افتاد و ما مهمان خانه ننه آبی شدیم و فهمیدیم همه آن حرف‌ها حقیقت داشته؛ این‌که او تنها زنی است که می‌تواند وارد استادیوم آزادی شود، این‌که او 40 سال است در باشگاه استقلال بزرگ شده و زندگی کرده است، این‌که «ننه آبی» هنوز دلش جوان است و مثل آدم‌های 20 ساله هنوز شوق تشویق تیم محبوبش «استقلال» را دارد. شوق رنگ آبی در تمام وجودش رخنه کرده است تا جایی که می‌گوید: خون من آبی است! این شما و این هم گفتگوی روزنامه خراسان با ننه آبی.

رنگ خدا؟!

وقتی از ننه آبی می‌پرسم چند سال است که فوتبال را دنبال می‌کند، با همان لحن صمیمی‌اش جواب می‌دهد: از بچگیا. از همون بچگیا آبی‌ام. از بچگیا همه می‌گفتن تو آبی‌ای یا قرمز؟ من می‌گفتم من آبی‌ام، خدا آبیه منم آبی‌ام!...

روزهایی که ورزشگاه آزادی آبی‌ است...

با شور و اشتیاق درباره تیم محبوبش استقلال صحبت می‌کند. همه دیوار خانه‌اش پر است از پرچم‌های آبی و پوسترهای بازیکنان آبی‌پوشی که خیلی سال است کفش‌های‌شان را آویخته‌اند! بازیکنانی که اما هنوز در دل ننه آبی جای دارند: این‌ها همه‌شان قهرمانان من هستند، هر وقت بروم تشویق‌شان ‌کنم گل می‌زنند، هر وقت من نروم می‌بازند!

ننه آبی شنیده‌ایم استادیوم هم می‌ری؟

‌ آره. آزادی می‌رم، شیرودی می‌رم، تختی می‌رم، پارس می‌رم، مرغوبکار می‌رم. هرجا آبی بره، منم می‌رم. سال پیش قرار بود با قهرمانام، سعودی هم برم که عشقی گفت اجازه نمی‌دم بری. (عشقی اسمی است که ننه آبی با آن شوهرش را صدا می‌زند)

تو تماشاچی‌ها هم می‌تونی بری؟

‌ آره. تشویقم می‌کنن. تنها زنی هستم که میرم استادیوم. آزادی هیچکی رو راه نمیدن. در استادیوم همه منو می‌شناسن. در تهران همه فوتبالیا منو می‌شناسن. در محل همه منو میشناسن، برام دست تکون میدن.

خاطرات و عکس‌هایی به رنگ آبی

عکس‌های ننه مشهدی چندین‌بار در نشریات ورزشی چاپ شده، با بازیکن‌های استقلال، با مربی‌های استقلال، با مدیرعامل‌های استقلال. رو می‌کند به شوهرش و می‌گوید: عشقی، برو همون روزنامه‌ها رو بردار بیار پسرم ببینه ننه آبی‌ رو.

اصلا از اول داستان برای‌مان بگو، چه شد که آبی شدی و از استادیوم سر در آوردی؟

سال‌های 56-55 بود. عشقی آن وقت‌ها راننده اتوبوس بود. در راه بیرجند تصادف کرده بود. ما هم وضع مالی خوبی نداشتیم. برای همین دنبال کار بیمه بودم تا خرج دوا درمونشو بگیرم. واسه همین رفته بودم تهران اداره بیمه. کلی این ور اون ور زدم اما کار بیمه درست نشد. خیلی دلم شکست. همون‌جا رفتم یه گوشه و زدم زیر گریه. از خدا خواستم کارمو درست کنه، حال عشقی هم اصلا خوب نبود. خدا همون‌جا جواب منو داد. آقایی که بعدا فهمیدم اسمش کامرانی است آمد جلو گفت چرا گریه می‌کنی؟ کاری از دستم برمیاد انجام بدم. منم مشکلمو گفتم. اون هم گفت منو میبره باشگاه استقلال تا اونجا کار کنم و پول دربیارم. اون روز بود که پام به استقلال باز شد.

بازی‌هایی که نمی‌توانی بروی استادیوم را چه‌طور می‌بینی؟ تلویزیون ندارید مثل این‌که.

چرا یک تلویزیون دارم. اونجاست (به جایی پشت سرم اشاره می‌کند، یک تلویزیون سیاه و سفید 14 اینچ) روزی که استقلال بازی داشته باشه با عشقی می‌شینیم پای این، کوچیک هست اما خب یک چیزهایی می‌بینم دیگه.

وقت‌هایی که استقلال بازی خیلی مهمی دارد، شما چه‌کار می‌کنید؟ البته اگر استادیوم نباشد.

‌ اگر مشهد باشم دیگ شله‌زرد می‌ذارم برای قهرمانام. همش دعا می‌کنم برنده بشن. وقتایی که میبازن قلبم درد می‌گیره بس که جوش می‌زنم.

ننه هر وقت میری استادیوم چه می‌خونی؟ موقع تشویق چه می‌گی؟

می‌گم: خوشگلا گل می‌زنن، عزیزا گل می‌زنن، سالارا گل می‌زنن...

در رخت‌کن که می‌ری استقلالی‌ها چه‌کار می‌کنن؟

می‌خونن برام که: مادر ما خوش‌آمدی، سرور ما خوش‌آمدی... نیکبخت به من می‌گفت ننه بگو خوشگلا گل می‌زنن.

در این چند سال کدام برد استقلال را بیشتر دوست داشتی؟

همه‌شون رو دوست داشتم...

نتیجه‌ها یادت هست؟

‌ آره... اما ببرن ببازن من دوستشون دارم. دوست دارم همیشه ببرن، به‌ویژهً از قرمزها!

کدام بُرد از پرسپولیس بهت چسبیده؟

همون که محمود فکری گل زد برای آبی. سال 83 یا 84 بود فکر کنم...

اسم همه بازیکن‌ها را بلدی؟

آره این‌ها همه بچه‌های من هستن... این‌ها همه قهرمان‌های من هستن. (پا می‌شود و به عکس روی دیوار اشاره می‌کند و یکی یکی بچه‌ها را اسم می‌برد) عکس رسول خطیبی رو هم این‌جا زده بودم، نمی‌دونم چرا نیست.

بعد از آبی چه رنگی را دوست داری؟

من فقط آبی‌ام!

غیر از استقلال کدام تیم را دوست داری؟

فقط استقلال. فقط آبی. تا به حال از خیلی جاها اومدن دنبال من. از ابومسلم می‌گفتن تورو خدا بیا واسه ما باش، همشهری خودت هستیم. خود علی پروین می‌آمد می‌گفت بیا با باشگاه پرسپولیس، خودم برات خونه می‌گیرم، حقوق می‌دم، می‌برمت با تیم خارج. من هیچ‌کدوم از اینارو از استقلال نمی‌گیرم اما فقط آبی بودم و آبی می‌مونم.

از قدیم تا حالا کدام بازیکن‌ها را بیشتر دوست داری؟ ازشان امضاء هم داری؟

فرقی نمی‌کنه. همه رو یک‌جور دوست دارم. نه بابا، وقتی تهران هستم هرروز می‌بینمشون دیگه. نمی‌خواد برم ازشون امضا بگیرم که.

کدام مربی‌ها را بیشتر دوست داری؟

مربی‌ها؟! پورحیدری خوبه، فتح‌ا...‌زاده هم خوب بود. قلعه‌نوعی هم که الان آمده خوبه، دوستش دارم. مخصوصاً آقای موسوی کامرانی رو دوستش دارم.