سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

این فصل هر چه در پرسپولیس گذشته به سردرگمی و بحران انجامیده تا جایی که پیروزی ضعیف مقابل سایپا آن هم بعد از 5 شکست متوالی برای تیمی که لیگ را با داعیه قهرمانی آغاز کرده بود به موفقیتی وصف نشدنی تبدیل شد، اما حتی اگر این برد به معنای خروج دایی و شاگردانش از بحران باشد نمی‌توان از اتفاقاتی که به کوچک شدن نام پرسپولیس، با تمام تجربه و سابقه‌اش انجامیده، راحت گذشت.
جام جم آنلاین: پرسپولیس در طول رقابت‌های لیگ دهم، رکوردهای تازه‌ای به ثبت رسانده است، از شکست‌های متوالی و آمار گل‌های خورده درون میدان گرفته تا حاشیه‌های بی‌حد و حساب بیرون آن.

این فصل هر چه در پرسپولیس گذشته به سردرگمی و بحران انجامیده تا جایی که پیروزی ضعیف مقابل سایپا آن هم بعد از 5 شکست متوالی برای تیمی که لیگ را با داعیه قهرمانی آغاز کرده بود به موفقیتی وصف نشدنی تبدیل شد، اما حتی اگر این برد به معنای خروج دایی و شاگردانش از بحران باشد نمی‌توان از اتفاقاتی که به کوچک شدن نام پرسپولیس، با تمام تجربه و سابقه‌اش انجامیده، راحت گذشت.

در سال‌های اخیر و در مقاطع مختلف، پرسپولیس به خاطر بی‌ثباتی‌های مدیریتی بارها مورد هجمه انتقادات قرار گرفته است. رفت و آمدهای پیاپی مدیران دلیل اصلی تمام ناکامی‌ها برشمرده می شد، معضلی که به مرور زمان به نیمکت مربیان هم رسید. سلیقه متفاوت مدیران و نوع روابط آنها اجازه نمی‌داد تا مربیان برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشند چون با هر تغییری نیمکت مربیان هم دستخوش تغییر و تحول می‌شد، با بیشتر شدن فشار انتقادها و افت پرسپولیس، سازمان ورزش و در راس آن علی سعیدلو با دخالت به موقع، این تیم بزرگ را برای مدتی از این آمد و شدها دور کرد.

کاشانی به پرسپولیس آمد و این بار به علی دایی اعتماد کرد تا حداقل این تیم در لیگ دهم با ثبات در مدیریت و کادر فنی دیگر بهانه‌ای برای توجیه ناکامی‌های احتمالی نداشته باشد، غافل از این که این آفت به جمع بازیکنان هم رسوخ کرده و بی‌ثباتی بازیکنان یکی از مشکلات جدی پرسپولیس در چند فصل اخیر است.

نگاهی به فهرست کاپیتان‌های پرسپولیس در این فصل تا حدی از این حقیقت پرده برمی‌دارد.

بازوبند سرگردان

در این تیم طی هفته‌های گذشته از لیگ دهم حتی بازوبند کاپیتانی هم سرگردان بوده است. بعد از کریم باقری که این فصل را با مصدومیت آغاز کرد و در نیمه راه با خداحافظی غیرمنتظره به پایان رساند شیث رضایی هرگز چهره یک کاپیتان اول با تجربه و بدون حاشیه را نداشت و به نظر می‌رسید این عنوان در 26 سالگی مقابل نامش سنگینی می‌کرد. بعد از او حقیقی، علی عسگر و حیدری هم این بازوبند را به بازو بستند تا شاید مشخص شود که پرسپولیس مدت‌هاست از بازیکنان بزرگ، با تجربه و قدیمی تهی شده و درون میدان تکیه‌گاهی برای روزهای بحرانی ندارد.

در همین حال و در حالی که گفته می‌شد استخدام عنصر پرتجربه‌ای مثل وحید هاشمیان بیشتر برای رفع همین معضل و سپردن بازوبند کاپیتانی به این بازیکن کهنه‌کار و با شخصیت صورت گرفته است، مسوولان فنی و غیرفنی پرسپولیس، ترجیح دادند از دخالت مستقیم در این زمینه صرف‌نظر کنند و کار را به برگزاری رای‌گیری بین داوطلبان بکشانند که با انجام این رای‌گیری، سپهر حیدری، وحید هاشمیان و حسین بادامکی با کسب بیشترین آرا، به ترتیب به عنوان کاپیتان‌های اول تا سوم تیم برگزیده شدند. در همین رای‌گیری علیرضا حقیقی تنها با کسب یک رای در رده آخر و حتی یک رده پایین‌تر از شیث رضایی قرار گرفت. مازیار زارع و مجتبی شیری هم بیش از این دو و کمتر از 3 نفر نخست، رای جمع کردند.

تعصب، چیزی که کمتر پیدا می‌شود

محمد صادقی، پیشکسوت پرسپولیس در مورد این موضوع به «جام‌جم» می‌گوید: حق با شماست،‌ اصلا به نظر من دلیل افت پرسپولیس همین است. پول همه چیز را در فوتبال خراب کرده است. در سال‌های نه چندان دور، از ترکیب 11 نفره پرسپولیس حداقل 60 درصد بیشتر از 4 سال در کنار هم بازی کرده بودند، به پیراهن پرسپولیس عشق می‌ورزیدند و برای آن ارزش قائل بودند، اما حالا یک سال در این تیم و سال بعد در تیمی که بیشتر پول می‌دهند. الان پرسپولیس حتی بعد از باقری برای پیدا کردن کسی که در حد نام کاپیتان باشد با مشکل روبه‌روست، چون کاپیتان باید علاوه بر تجربه، تعصب مثال‌زدنی نسبت به تیمش داشته باشد، چیزی که در پرسپولیس امروز کمتر یافت می‌شود. کارنامه ضعیف این فصل نه ربطی به دایی دارد، نه هیچ‌کس دیگر، فقط به خاطر کم شدن رفاقت‌ها، عشق و تعصب و اتحاد درون تیم است،‌ چون بازیکنان هر سال با معیارهایی غیر از عشق و علاقه تیم خود را انتخاب می‌کنند. زمان ما به اسم کاپیتان تیم قسم می‌خوردند، بچه‌ها مشکلات خود را با او در میان می‌گذاشتند، یک بازیکن چند سال بازوبند را به بازو می‌بست و نسبت به آن تعهد داشت نه مثل حالا که همه چیز ارزش خود را از دست داده است.

کاپیتان‌های ماندگار پرسپولیس

برای این که حرف‌های صادقی را بهتر متوجه شویم بد نیست نگاهی به آمار کاپیتان اول‌های پرسپولیس داشته باشیم که هر کدام اتفاقا از بزرگان این تیم بوده‌اند.

نکته: پرسپولیس مدت‌هاست از بازیکنان بزرگ و باتجربه و قدیمی تهی شده و بی‌ثباتی بازیکنان از مشکلات جدی این تیم در چند فصل اخیر است

بعد از حمید جاسمیان که نخستین کاپیتان پرسپولیس بوده و در 33 سالگی با تیمش خداحافظی کرد، همایون بهزادی بازوبند را به بازو بست. جعفر کاشانی و ابراهیم آشتیانی هم بعد از او در این کار تداوم داشتند تا این که کاپیتانی به علی پروین رسید. پروین 30 ساله بود که برای نخستین بار کاپیتان اول شد و جالب این که تا 41 سالگی در پرسپولیس این وظیفه را برعهده داشت. محمد مایلی‌کهن جانشین پروین شد و از تیر سال 66 تا اسفند 68 در واقع 2 سال و 7 ماه کاپیتان پرسپولیس بود. بعد از او رکورددار کاپیتانی بعد از پروین یعنی محمد پنجعلی این وظیفه را برعهده گرفت و از نوروز 69 یعنی در 35 سالگی تا 4 سال بعد از آن تکیه‌گاه پرسپولیس در خط دفاع و امر کاپیتانی بود.

فرشاد پیوس، حسین عبدی، احمدرضا عابدزاده، افشین پیروانی، علی دایی، بهروز رهبری‌فرد و کریم باقری دیگر کاپیتان اول‌های پرسپولیس در طول این سال‌ها بودند؛ کسانی که در حافظه تاریخی هواداران تیمشان ماندگار شدند و جالب این که اغلب با عنوان با تعصب یا با اخلاق از آنها یاد می‌شود، اما این که کاپیتان‌های امروز پرسپولیس در آینده‌ای نه‌چندان دور بتوانند این عناوین را از آن خود کنند یا نه، سوالی است که گذشت زمان بهتر پاسخ آن را روشن می‌کند.

در توصیف جایگاه کاپیتان

در هفته‌های اخیر، بحث جایگاه و حرمت کاپیتانی در پرسپولیس داغ بوده است. اخراج شیث رضایی از پرسپولیس و کاپیتانی دوباره در بازگشت به جمع سرخپوشان از یک‌سو و حاشیه‌هایی که همیشه حول و حوش نام این مدافع هست، باعث به وجود آمدن حساسیت‌هایی نسبت به کاپیتانی تیمی با این طیف از مخاطب شده است.

در مورد این موضوع شاید محمد پنجعلی، یکی از رکوردداران کاپیتانی در پرسپولیس و یکی از بهترین مدافعان تاریخ این تیم بهتر بتواند نظر بدهد. پیشکسوت سرخپوشان در گفت‌وگو با «جام‌جم» هنوز پرسپولیس را «تیم ما» خطاب می‌کند و نشان می‌دهد که صحبت‌های محمد صادقی در مورد تعصب قدیمی‌ها تا چه حد درست است.

کاپیتان سال‌های 69 تا 73 پرسپولیس این وظیفه را باری می‌داند که در تیمی مثل پرسپولیس روی دوش هر کسی نمی‌توان گذاشت. او با توضیح بیشتر ادامه می‌دهد: باور کنید در تیم ما «پرسپولیس» باید دوستی و اتحاد باشد تا بتوان بر حاشیه‌ها غلبه کرد. این تیم حتی در زمین، بزرگ‌تر می‌خواهد. پرسپولیس مثل یک تیم کوچک نیست که با 11 بازیکن کامل شود، باید جوری باشد که همه برای موفقیت یک نام پیش بروند، از حق خود بگذرند، پاس بدهند، گل بزنند و به خاطر مردم همه کاری انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: یادم هست وقتی تیم ما عقب بود چقدر وظیفه کاپیتان سنگین می‌شد. او باید به همه روحیه می‌داد، همه را جلو می‌فرستاد و خلاصه کارهایی می‌کرد که شاید 90 درصد آن دلی بود، قاعده و قانون نداشت و وقتی همه خودشان را به آب و آتش می‌زدند خیلی از مشکلات حل می‌شد.

پنجعلی در مورد وضعیت کنونی پرسپولیس می‌گوید: علی دایی از همان نسل آمده است، خودش خوب می‌داند که این حرف‌ها چه معنی می‌دهد. حالا که پرسپولیس، سایپا را برده خیلی از مسائل خود به خود حل می‌شود، اما وقتی ما می‌توانیم بهتر از این باشیم نباید اصول موفقیت را فراموش کنیم. جایگاه‌ها و احترام آنها باید حفظ شود و هر کس وظیفه بزرگ‌تر بودن در زمین را بر عهده می‌گیرد باید بداند که همه نگاه‌ها به اوست.

و یک پرسپولیس؛ تهی از بازیکن بزرگ و باتجربه

بد نیست بدانید شیث رضایی که بعد از کریم باقری کاپیتان اول سرخپوشان بوده است و البته با خروج گاه و بی‌گاه از لیست 18 نفره تیمش حضور ثابتی ندارد، در 26 سالگی جوان‌ترین کاپیتان اول پرسپولیس بوده . پیش از او بهزادی و آشتیانی با 29 سال سن رکورددار بودند و پنجعلی و عابدزاده با پذیرفتن این مسوولیت در 34 سالگی مسن‌ترین کاپیتان اول‌ها بودند.

بازیکنان امروز، تاریخ فردای پرسپولیس را رقم می‌زنند، به نظر می‌رسد این پرسپولیس بیش از هر چیز به پر کردن خلأیی نیاز دارد که هفته‌هاست از آن رنج می‌برد. قدیمی‌های این تیم چقدر درست می‌گویند، «این پرسپولیس درون زمین، بزرگ‌تر می‌خواهد.»

همه پرسی سودان برای تعیین تکلیف جنوب این کشور توجهات جهان اسلام و بخصوص کشورهای مسلمان قاره آفریقا را بخود جلب نموده است. تقریباً تردیدی در این وجود ندارد که نتیجه این همه پرسی جدایی بخشی از جهان اسلام و الحاق آن به منطقه ای است که از یکسو مسیحی است و از سوی دیگر به بلوک غرب تعلق دارد. به همین دلیل در چهره هر مسلمان می توان ناراحتی شدید ناشی از این «تعرض» که رسانه های غرب نام آن را «انتخاب عادلانه» گذاشته اند، مشاهده کرد.
سودان نقطه ورود اسلام به قاره آفریقاست، سالها قبل رهبر دست نشانده شورشیان جنوب گفته بود ما با جداسازی جنوب، نقطه ورود اسلام به آفریقا را کنترل کرده و از این طریق موقعیت اسلام در آفریقا را ضعیف و ضعیف تر می گردانیم پس کاملا واضح است که از نظر اروپا و آمریکا آنچه دیروز در «پهناورترین کشور آفریقا» اتفاق افتاد، یک جنگ آغازین بوده است و دقیقاً به همین دلیل مدت هاست رهبران اروپایی و آمریکایی در جنوب سودان و کشورهای مسیحی همجوار آن اردو زده و باراک اوباما نماینده ویژه ای- جان کری- برای مدیریت جدایی جنوب از شمال سودان تعیین کرده است. در همان حال رژیم صهیونیستی که خود را در یک بن بست جدی در خاورمیانه و بخصوص در مواجهه با مقاومت اسلامی می بیند طی هفته های اخیر به تکاپو افتاده و خانواده های یهودی و نهادهای خاص صهیونیستی از جمله کارشناسان بنیاد «موشه دایان» را به «زئیر» -بزرگترین همسایه جنوبی سودان که طی 60 سال گذشته بارانداز حضور اسرائیلی ها بوده- گسیل کرده است.
در بحث جدایی جنوب از شمال سودان سازمان ملل نیز نقش ویژه ای به عهده گرفته است. طرح همه پرسی جنوب-یعنی طرح تجزیه- بخشی از طرح کلی سازمان ملل درباره سودان است. این طرح 5 سال پیش و در زمان دبیرکلی کوفی عنان- یک مسیحی غنایی- به تصویب رسید. براساس این طرح دولت مرکزی سودان موظف بود در سال 2011 همه پرسی جنوب را برگزار کند و پیش از آن دولت مرکزی باید رهبران جنوب را در پست های حساس- معاونت رئیس جمهور، معاون وزیرکشور، معاون وزیر دفاع و... - مشارکت می داد و 40 درصد از درآمدهای نفتی به جنوب اختصاص می یافت و همزمان، خودمختاری جنوب را می پذیرفت. در این اثنا دادگاه داوری لاهه برای عملیاتی کردن طرح خود احمدحسن البشیر- رئیس جمهور سودان- را به اتهام کشتار مردم دارفور محکوم و اینترپل را مامور دستگیری او کرد. این اقدام برای آن انجام شد که از یک طرف سه ایالت غربی سودان- که مسائل آنان با دولت مرکزی هیچ ارتباطی با بحث جنوب ندارد- را علیه دولت مرکزی فعال نگه دارند و سبب ضعف بیشتر دولت مرکزی شوند و از سوی دیگر شخص رئیس جمهور را برای تن دادن به توافق 2005 تحت فشار ویژه قرار دهند.
دولت سودان انتخابات ریاست جمهوری را در اوایل سال 89- مارس 2010- در سودان برگزار کرد چون اطمینان خاطر داشت که غرب انتخابات سودان را «ناسالم» می خواند و زیر بار نتیجه آن نمی رود و او می تواند از این فضا برای بهم زدن همه پرسی جنوب استفاده کرده و در عمل وحدت سودان و یکپارچگی شمال و جنوب آن را تضمین نماید. اما این محاسبه درست از آب درنیامد انتخابات مارس سودان که با پیروزی قاطع و تاریخی عمرالبشیر و حتی رای متراکم10ایالت جنوب به او برگزار شد، مورد پذیرش بی چون و چرای غرب قرار گرفت و از جمله فرستادگان ویژه باراک اوباما- 200 عضو بنیاد جیمی کارتر- اعلام کردند که انتخابات کاملاً سالم بوده و عمر البشیر در یک انتخابات دمکراتیک به 86درصد آراء شهروندان سودانی- از جمله آراء 10ایالت جنوب و سه ایالت دارفور- نایل گردیده است و جالب اینکه رهبر شورشیان جنوب که معاونت رئیس جمهور سودان را هم در اختیار دارد، اولین کسی بود که پیروزی «قاطع و تاریخی و دمکراتیک» البشیر را به وی تبریک گفت. با این روند همه راهها به روی عمرالبشیر برای چون و چرا در مورد برگزاری همه پرسی جنوب بسته شد چرا که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 10 ایالت جنوب و آرام برگزار شدن آن و سپس پذیرش نتیجه ثابت کرد که جنوب در آمادگی کامل برای برگزاری همه پرسی است و حالا نوبت دولت مرکزی است که به جنوبی ها اعتماد کرده و همه پرسی را برگزار کند و نتیجه را بپذیرد.
عمرالبشیر امیدی هم به احزاب و نیروهای داخلی سودان داشت. مخالفت شدید مردم سودان و احزاب سودانی با جداسازی جنوب و تبدیل این اعتراضات به یک جنبش اجتماعی می توانست حکومت مرکزی را در عدم اجرایی کردن توافق سال 2005 و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل دلگرم نموده و از آن به عنوان عدم آمادگی سودان یاد کند. شبیه موضعی که کشور مراکش در برابر جدا شدن «صحرای غربی» گرفته و عدم اجرای مصوبه شورای امنیت را به مخالفت قاطع مردم مراکش استناد می دهد. متاسفانه دلایلی وجود داشت که بشیر نتواند از این ظرفیت استفاده کند. از یک سو افرادی نظیر حسن الترابی که رهبر بزرگترین جریان سودانی- بعد از حزب کنگره خلق به رهبری البشیر- است در انتخابات ریاست جمهوری مارس 2010 با جنوبی ها علیه حزب کنگره هم پیمانی نمود و در چرخه جریان جدایی هم موضع فعالی نگرفت. احزاب و شخصیت های دیگر سودانی- نظیر میرغنی و حزب امت به رهبری صادق المهدی خیلی زود جدایی جنوب را «واقعیتی تلخ که چاره ای جز قبول آن وجود ندارد» دانسته و مردم را برای پذیرش آن آماده کردند. از سوی دیگر مردم شمال سودان به ایالات جنوبی به عنوان مجموعه ای که در 50 سال گذشته غیر از زحمت برای شمالی ها چیزی نداشته اند، می نگرند و معتقدند بخش اعظم بودجه دولت در «چاه ویل جنوب» - اصطلاح عمومی شمالی ها- هزینه می شود و در عین حال هیچ اعتمادی به آنان وجود ندارد. شمالی ها می گویند مرکز به دلیل نفوذ جنوبی ها در پست های حساس آن عملا نامطمئن شده است بر این اساس مقاومت سودانی ها در قبال تجزیه جنوب ضعیف و شکننده بود در حالیکه غرب و رژیم صهیونیستی در کشورهای آفریقای مرکزی، زئیر، اوگاندا، کنیا و اتیوپی - که جنوب سودان را چون حلقه ای در میان گرفته اند - ستادهایی را برای تشویق جنوبی ها به جدایی دایر کرده بودند.
در منطقه جنوب سودان - شامل 10 ایالت و حدود 9 میلیون نفر جمعیت و حدود 600 هزار کیلومتر مربع مساحت - مسیحی ها حداکثر 40 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، مسلمانان بیش از 30 درصد و «انومیست» - که خدای خود را در مخلوقات جستجو می نمایند - جمعیت جنوب را به خود اختصاص داده اند با این وجود، جدایی طلبی همواره توسط بخش مسیحی و با پشتیبانی کشورهای مسیحی همجوار جنوب سودان - بخصوص زئیر -دنبال شده است.
در باره جدایی جنوب از شمال سودان نکات دیگری هم وجود دارند:
1- تجزیه سودان یک آرزوی 10 ساله برای غرب - بخصوص فرانسوی ها و آمریکایی ها - به حساب می آید از نظر آنان تجزیه سودان و اضافه شدن یک کشور مسیحی به مجموعه کشورهای مسیحی مرکز آفریقا خط تماس غرب با منطقه اقتصادی و ژئواکونومیک آفریقا را تکمیل می کند. آمریکایی ها دیری است که حد فاصل شمال و جنوب تنگه باب المندب تا کشورهای انگولا، گامبیا، گینه بیسائو، گینه، سیرالئون در غرب قاره آفریقا را منطقه ای ویژه و مملو از انواع مواد عمدتا منحصر به فرد کانی اعلام کرده اند در این حد فاصل 22 کشور حضور دارند که علاوه بر 5 کشور یاد شده، شامل کشورهای بورکینافاسو، غنا، بنین، مالی، نیجر، چاد، نیجریه، کامرون، آفریقای مرکزی، کنگو، زئیر، اوگاندا، کنیا، اتیوپی، سومالی، سودان و جیبوتی می شود. این کمربندی است که حدود60 درصد از جمعیت آنها را مسیحیان تشکیل می دهند و غرب آن را حیاط خلوت خود به حساب می آورد. از این رو باید گفت از آنجا که جدایی جنوب سودان ممکن است به سلطه بلامنازع غرب در قلب آفریقا منجر شود برای کشورهای مسلمان این قاره دارای پیامدهای امنیتی سوء فراوانی است و لذا نباید در قبال این رخداد بی تفاوت باشند.
2- دولت سودان تلاش کرده است تا از طریق استثنا کردن منطقه حساس «ابیا» از طرح تجزیه- با استناد به اینکه حدود 60درصد ساکنان این منطقه مسلمانند- موقعیت استراتژیک خود را در جنوب حفظ کند ولی شواهد و قرائن بیانگر آن است که شورشیان جنوب به بهانه اینکه مسلمانان ساکن در این منطقه عمدتا مهاجرین شمال هستند از آغاز جدایی فشارها را برای فراری دادن مسلمانان از این منطقه آغاز خواهند کرد و لذا سودانی ها باید خود را برای تداوم شرایط بحرانی آماده نمایند.
3- از آنجا که حدود 70درصد از منابع اقتصادی سودان اعم از نفت، سایر مواد کانی و زراعت و منابع آبی در جنوب است جدا شدن جنوب می تواند شرایط اقتصادی شمال را تضعیف کرده و بی ثباتی سیاسی در سودان را به دنبال داشته باشد. این بی ثباتی می تواند منطقه حساس دارفور- تقابل قبایل آفریقایی با قبایل عرب- که بعد از جنگهای زیاد آرام شده است را وارد دور جدید درگیری قبیله ای نماید و در همان حال می تواند کشورهای مسلمان نشین شمال آفریقا از جمله مصر و الجزایر را تحت تاثیر قرار دهد.
همین الان تحریکاتی در اسکندریه مصر به بهانه آزار مسیحیان توسط مسلمانان و تحریکاتی در الجزایر برای فعال کردن «آمازیق ها» به چشم می خورد و در پشت هر دوی این ماجرا دست غرب و رژیم صهیونیستی دیده می شود.


دور اول مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا با ناکامی عرب‌ها به پایان رسید.

عرب‌ها (که نصف تیم‌های جام را تشکیل می‌دهند) چند روز قبل از جام ملت‌های آسیا کری‌خوانی را برای سایر تیم‌های دیگر حاضر در جام ملت‌های آسیا آغاز کرده بودند. این تیم‌ها تا قبل از جام ملت‌ها در بازی‌های تدارکاتی بعضا نتایج خوبی کسب کرده و به همین نتایج می‌نازیدند، اما با برگزاری دور اول رقابت‌ها همه چیز رنگ باخت.

*تمام قهرمانان شکست خوردند

کویت در سال 1980، عربستان در سال‌های 1984، 1988 و 1996 و عراق تیم‌های عربی هستند که در 14 دوره گذشته با قهرمانی به کار خود پایان دادند. 5 عنوان قهرمانی از 8 عنوان برگزار شده از سال 1980 به بعد، شرایط را برای ششمین قهرمانی 8 تیم عربی حاضر در رقابت‌ها حداقل از لحاظ روحی و روانی مهیا کرده بود اما در همان دور اول هر 3 تیم قهرمان با شکست کار را به پایان رساندند.
عربستان در همان بازی اول با شکست مقابل سوریه، مربی پرتغالی‌اش را برکنار کرد تا ناصر الجوهر، آلترناتیو همیشگی مربیان عربستانی به سر کارش برگردد. بی شک شگفتی دور اول با این نتیجه رقم خورد و شوک بزرگی را به شاهین‌های سبز وارد کرد. پرافتخارترین تیم آسیا به این ترتیب در گام اول شکست را به چشم دید.

در سوی دیگر کویت با 2 گل از چین مدعی شکست خورد تا گام اول آبی‌پوشان نیز در غیاب بدرالمتاوا، بهترین بازیکن کویت متزلزل برداشته شود.

در حساس‌ترین بازی دور اول عراق، قهرمان آخر جام در حالی مقابل تیم ملی ایران صف‌آرایی کرد که برای دفاع از عنوان قهرمانی تمام ستاره‌های سال‌های اخیرش را به همراه داشت اما حضور ستارگان قدیمی و جدید عراق هم مقابل ستاره‌های درخشان ایرانی کاری جز سو سو زدن از دست‌شان برنیامده تا آخرین قهرمان در اولین بازی مقهور ایران شود.
به این ترتیب 3 تیم ملی کشورهای عربی که سابقه قهرمانی را در کارنامه دارند با شکست به کار خود پایان دادند تا علامت سؤالی بزرگ در مقابل نام این تیم‌ها برای سرنوشت صعودشان نقش ببندد.

*متوقف کردن ژاپن، بهترین نتیجه عرب‌ها
از 8 تیم عرب حاضر در جام ملت‌های آسیا 5 شکست، 2 تساوی و یک پیروزی حاصل شد. تنها پیروزی این مرحله نیز در حالی به دست آمد که 2 تیم عربی سوریه و عربستان با هم پیکار کردند تا با پیروزی سوریه نخستین شگفتی جام هم رقم بخورد.

در گروه اول قطر، میزبان پرامید رقابت‌ها مقابل ازبکستان قدرتمند شکست خورد. این نتیجه در حالی به دست آمد که شاگردان برونو متسو خوشحال و هیجان‌زده از میزبانی جام جهانی 2022 بازی احساسی را مقابل 37 هزار تماشاگر خودی به نمایش گذاشتند. به نظر می‌رسد که در پایان رقابت‌ها هیچ راهی جز خداحافظی متسو با شاگردانش باقی نماند.
این مربی فرانسوی در صورتی که امشب تیمش مقابل چین شکست بخورد، غزل خداحافظی را خوانده و باید برای همیشه این کشور حاشیه خلیج فارس را ترک کند.

در گروه دوم 3 تیم عرب حضور دارند. نکته جالب در این گروه، رقم خوردن بهترین نتیجه تیم‌های عرب با یک تساوی است. جایی که اردنی‌ها با توقف کردن سامورایی‌ها دست به کار بزرگی زدند تا زنگ خطر را برای قهرمان 2 دوره جام ملت‌های آسیا به صدا درآورند.
سوریه نیز با پیروزی مقابل عربستان به عنوان صدرنشین به کار خود در پایان روز اول مرحله گروهی پایان داد، اما با توجه به اینکه این پیروزی در مقابل یک تیم عرب دیگر به دست آمد، نمی‌توان این پیروزی را شاهکارهای سوری‌ها به حساب آورد.

در گروه سوم تنها تیم عربی، بحرین است که این تیم هم طبق انتظار از کره جنوبی شکست خورد و در گروه چهارم نیز تنها امارات با یک بازی امیدوار کننده مقابل کره‌شمالی، توجهات را جلب کرد. اگر امارات کمی خوش شانس بود و مقابل تیمی جام جهانی دیده به پیروزی می‌رسید، شاید می‌شد امروز این تیم را موفق‌ترین کشور عربی در قطر معرفی کرد، اما این اتفاق رخ نداد.

*عرب‌های قعرنشین
در گروه اول قطر و کویت با شرایط برابر قعرنشین هستند، در گروه دوم صدرنشینی سوریه بیشتر به حبابی توخالی می‌ماند که با یک اشاره ژاپن این حباب می‌ترکد. ژاپنی‌ها در این گروه حریف قدری را نمی‌بینند و از حالا خواب صعود می‌بینند. در این گروه هم اردن و عربستان در قعر قرار دارند.
در گروه سوم بحرین به لطف تیمی غیرحرفه‌ای (هند) در مکان سوم قرار دارد و در گروه چهارم نیز امارات و عراق رتبه های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

در سال 2007 عراق از گروه اول صعود کرد و عمان حذف شد، از گروه دوم امارات و قطر حرف شدند و از گروه چهارم بحرین نتوانست به مرحله دوم صعود کند تا تنها عربستان و عراق در بین 8 تیم برتر این جام حاضر باشند.

*تمام نتایج تیم های عربی در روز اول مرحله گروهی:
قطر صفر - ازبکستان 2
کویت صفر - چین 2
ژاپن یک - اردن یک
عربستان یک - سوریه 2
کره جنوبی 2 - بحرین یک
کره شمالی صفر - امارات صفر
ایران 2 - عراق یک

*برنامه بازی‌های روز دوم مرحله گروهی تیم‌های عربی:
ازبکستان - کویت (16:45)
چین - قطر (19:45)
اردن - عربستان (16:45)
سوریه - ژاپن (19:45)
بحرین - هند (19:45)
امارات - عراق (19:45)


دور اول مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا در حالی به پایان رسید که بیش از هر چیزی سکوهای خالی ورزشگاه‌ها توی ذوق می‌زد.

به گزارش خبرنگار اعزامی  از دوحه، پانزدهمین دوره جام ملت‌های 2011 آسیا در حالی از 17 دی ماه به میزبانی دوحه آغاز شد که چند هفته پیش از این رویداد آسیایی، قطر موفق شده بود در رقابت با کشورهای بزرگی مانند استرالیا، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن میزبانی جام جهانی 2022 را از آن خود کند.
آنها با وعده‌های فراتر از حد تصوری در حالی میزبانی جام جهانی را از فیفا گرفتند که قول برگزاری این رقابت‌ها را در دمای 27 درجه سانتی‌گراد و در گرمای طاقت‌فرسای بالای 50 درجه‌ای قطر دادند.

شاید قطری‌ها بتوانند با بهره‌گیری از امکانات پیشرفته و دستگاه‌های خنک‌کننده هوا، به منظور کاهش دمای ورزشگاه‌ها تا حد مطلوب فیفا، موفق عمل کنند، اما با سکوهای خالی استادیوم‌هایشان چه خواهند کرد؟
موضوعی که بیش از هر چیز دیگری در این رقابت‌ها چشم بینندگان تلویزیونی را آزار می‌داد.
در حالی‌که اکثر ورزشگاه‌های میزبان جام ملت‌های آسیا کمتر از 30 هزار نفر ظرفیت دارند، اما حتی نیمی از همین صندلی‌های اندک هم در مسابقات دور اول پر نشد تا حداقل دلخوشی را برای مسئولان برگزار‌کننده داشته باشد.

* تماشاگران تمام مسابقات دور اول به اندازه یک دربی

بیشترین تعداد تماشاگر در دور اول به همان دیدار افتتاحیه قطر و ازبکستان برمی‌گردد که حدود 37 هزار تماشاگر در ورزشگاه 50 هزار نفری خلیفه دوحه حضور پیدا کردند. شاید علت اصلی این موضوع هم برگزاری مراسم افتتاحیه و حضور بسیاری از میهمانان خارجی در این مراسم بوده است.
بعد از این دیدار بیشترین تعداد تماشاگر به بازی تیم‌های عربستان و سوریه با حدود 16 هزار نفر در ورزشگاه 25 هزار نفری احمدبن علی الریان مربوط می‌شود.

سومین مسابقه پرتماشاگر هم دیدار تیم‌های استرالیا و هند با حدود 11 هزار نفر در ورزشگاه 16 هزار نفری جاسم بن‌حمد السد بود. دیدار شب گذشته ایران و عراق نیز چهارمین مسابقه پرتماشگر این رقابت‌ها با حدود 10 هزار نفر لقب گرفت.
مسابقه تیم‌های کره شمالی و امارات از گروه چهارم نیز با حدود 3 هزار نفر کم‌تماشاگرترین دیدار دور اول مرحله گروهی بود.

در مجموع از 8 دیدار دور نخست مرحله گروهی جام‌ ملت‌های آسیا 101 هزار و 899 نفر دیدن کردند که با نفراتی که برای تماشای دربی استقلال و پرسپولیس در یک بازی به ورزشگاه می‌آیند برابری می‌کرد.

تعداد و ظرفیت تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌ها به تفکیک بازی‌ها:
* قطر - ازبکستان (37143 نفر - ورزشگاه 50 هزار نفری خلیفه)
* کویت - چین (7423 نفر - ورزشگاه 25 هزار نفری بن جاسم الغرافه)
* ژاپن - اردن (8236 نفر - ورزشگاه 15 هزار نفری سهیم‌بن‌حمد دوحه)
* عربستان - سوریه (16562 نفر - ورزشگاه 25 هزار نفری احمدبن علی الریان)
* استرالیا - هند (11749 نفر - ورزشگاه 16 هزار نفری جاسم‌بن حمد السد)
* کره جنوبی - بحرین (6669 نفر - ورزشگاه 25 هزار نفری بن جاسم الغرافه)
* کره شمالی - امارات (3639 نفر - ورزشگاه 15 هزار نفری سهیم‌بن‌حمد دوحه)
* ایران - عراق (10478 نفر - ورزشگاه 25 هزار نفری احمدبن علی الریان)

البته با توجه به اینکه تیم ملی فوتبال قطر، میزبان مسابقات، در دیدار اول خود در حد انتظار ظاهر نشد و نتوانست طرفدارن فوتبال را در این کشور برای حضور در ورزشگاه‌ها ترغیب کند، باید انتظار داشت که در مسابقات بعدی و حتی با حذف میزبان شاهد حضور کم‌رنگ‌تر تماشاگران در این مسابقات باشیم.

* تماشاگران هم لژیونر می‌شوند؟ 

شاید وعده علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی در همکاری با قطر به منظور برگزاری جام جهانی 2022 همین جا به کمک آنها بیاید. شاید با صادرات تماشاگران مشتاق فوتبال ایران بتوان این سکوهای خالی را به جنب و جوش واداشت و خون تازه‌ای از تحرک و نشاط را در داخل رگ‌های ورزشگاه‌های پیشرفته، اما بی‌روح قطر تزریق کرد.
البته کشورهای عربی به خصوص قطری‌ها ید طولایی در تغییر ملیت ورزشکاران سایر کشورها و مصادره این قهرمانان به نام خود دارند.
به عنوان مثال در تیم ملی قطر در جام ملت‌های آسیا 4 بازیکن خارجی حضور دارند که با تغییر ملیت خود در ترکیب اصلی بازی می‌کنند. فاویو سزار از برزیل، حسین یاسر از مصر، لاورنس قایه از غنا و سباستین کوئین تانا از اروگوئه بازیکنانی هستند که از کشورهای دیگر در تیم ملی قطر لژیونر شده‌اند.
شاید این بار هم قطری‌ها برای پرکردن سکوهای خالی ورزشگاه‌هایشان دست به دامن کشورهای پیشرفته اروپایی یا آفریقایی و یا حتی آسیایی از جمله ایران شوند.
باید دید که آیا در جام جهانی این روند ادامه می‌یابد و تماشاگران هم لژیونر می‌شوند؟


متن جدید جوانفکر مدیرعامل ایرنا برای مشایی با واکنشهایی مواجه شده است.

در این متن علاوه برآنکه مشایی تا حد مولا(علی(ع)) بالا برده شده است، بصورت تلویحی از ایمان احمدی نژاد به مشایی خبر داده شده و اعلام شده که مشایی خواهد بود:

اگر متفاوت از آنها، گفتی و اندیشیدی ، «برما» می شوی و اینجاست که تو را نشان می کنند و همه فریادها را بر سر تو فرود می آورند. فرقی نمی کند که تو کی هستی ، هرکه می خواهی باش. حتی اگر در «این عمار» مولا، عین عمار باشی باز هم فرقی نمی کند. عین عمار که نه، حتی خود عمار باشی! بازهم نه حتی خود مولا باشی!

چه فرقی می کند که کیستی ، مهم آن است که به گونه ای دیگر و متفاوت از ما سخن می رانی، راه را آنگونه که ما می گوییم نمی روی، با اندیشه و بینش و تحلیل ما همساز نیستی، روی دست ما بلند می شوی، نوآوری می کنی، حرفهای تازه می زنی ، آدرس ایران را برای دورماندگان از وطن می فرستی، شورآفرینی می کنی، به عمق تاریخ ، علم و فرهنگ ، نقب می زنی تا راههای ناپیموده را به دیگران نشان دهی ، از هنر و زیبایی روایت می کنی، نه فقط به حفظ و تلاوت آیات الهی ، بلکه به تفسیر آنها می پردازی، وارد عرصه هایی می شوی که منحصر به عده ای خاص است ، معلوم است که به آنها برمی خورد و تو را برنمی تابند، تکفیرت می کنند، مهر انحراف بر پیشانی ات می زنند ، توهین و هتاکی را بر تو واجب می شمارند و تو حاضر نمی شوی از حق آزادی ات برای سخن گفتن دست بکشی .

به تو می گویند ساکت باش و زبانت را به کام بگیر و تو این کار را نه بی عدالتی در حق خود بلکه ظلم به انسانیت می شماری و حاضری بهایش را هم بپردازی! تو را فتنه گر و نفوذی دشمن می نامند و بر همین اساس به خود حق می دهند همه دشنام ها را نثارت کنند.

با این همه ، یکی هست که تو را خوب می شناسد ، نه فقط می شناسد بلکه به تو ایمان و علاقه دارد. او تو را مانند یک چشمه زلال و یک آیینه شفاف می داند و معتقد است که تو همانی هستی که نشان می دهی ، یک ذره غش در وجودت دیده نمی شود زلال زلال. او در عین حال برای برخی ها که تو را نمی شناسند و بی محابا به رویت چنگ می کشند، عمیقا متاسف است.
من هم تو را می شناسم. تو را از آن هنگام که فضای زندگی را در مرکز ام القراء اسلامی ، به محیطی با نشاط و برخوردار از نشانه های دینی تبدیل کردی می شناسم.


آنگاه که ولی زمان تو را خطاب قرار داد، خود را سربازی کوچک خواندی و بر تبعیت کامل از ولی امر تصریح کردی و آنگاه که ایشان حضورت را در یکی از مسوولیت ها به مصلحت ندید، بازهم خود را سرباز نظام ولایی خواندی و در تبعیت از نظر مولا درنگ نکردی. آری تو در عین بی ادعایی و درهنگامه امتحان ، پایبندترین فرد به راه روشن ولایت نشان دادی. بسیاری از داعیه داران ولایتمداری اصلا وارد حوزه امتحانات نشدند. برخی از آنها از کاروان سالار انقلاب، آنقدر فاصله گرفتند که دیگر به چشم نمی آیند و برخی دیگر او را پشت سر گذاشتند و خود را نه فقط بی نیاز از ولی بلکه خویش را متولی و سرامد دیگران می دانند.

برخی ها آستین همت بالا زده اند که تو نباشی، اما تو هستی و خواهی بود.


ایشان تنها بخشی از دولت را در اختیار دارد و نه مجلس و نه قوه قضاییه نظر مساعدی نسبت به وی ندارد و در فضای رسانه ای و مردم نیز پایگاه قابل توجهی ندارد و اکثر حمایتهای حامیان دولت هم به دلیل حمایتهای رهبر انقلاب از دولت است. بنابراین حتی درصورتی که آقای مشایی بخواهد در برابر نظام بایستد، نیروهای انقلاب در کسری از روز این موضوع را حل خواهند کرد و هیچ خطری از این ناحیه نظام را تهدید نمی کند

یک منبع آگاه درگفتگو با خبرنگار «آینده» از عملکرد این سایت و رسانه های اصولگرای مشابه در بزرگنمایی خطر اسفندیار رحیم مشایی برای نظام انتقاد کرد.

این منبع آگاه گفت:متاسفانه موضوع آقای مشایی بخش قابل توجهی از مطالب رسانه‌های کشور را اشغال کرده و مانع از توجه به مسایل اصلی شده است.

این منبع افزود: برخی رسانه ها از جمله آینده اقدام به بزرگنمایی اهمیت و توان و خطر آقای مشایی می کنند که این بزرگنمایی، علامت غلطی به جامعه می دهد و آقای مشایی را در آستانه به دست گرفتن اختیارات مراکز حساس نظام جلوه می‌دهند، در حالی که این موضوع صحت ندارد و ساختار نظام به گونه‌ای نیست که آقای مشایی برای آن تهدید تلقی شود.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی از چالش های بزرگتری نظیر مساله اصلاح طلبان عبور کرد، به نحوی که در ماجرای مجلس ششم، که 90 نماینده تحصن کردند و اصلاح طلبان علاوه بر دو قوه مجریه و مقننه، شبکه گسترده رسانه ای و مطبوعاتی و تشکلهای مدنی و همچنین حمایت قدرتهای خارجی را در اختیار داشتند، نظام توانست از این چالش عبور کند که قابل مقایسه با موضوع آقای مشایی نیست. چرا که ایشان تنها بخشی از دولت را در اختیار دارد و نه مجلس و نه قوه قضاییه نظر مساعدی نسبت به وی ندارد و در فضای رسانه ای و مردم نیز پایگاه قابل توجهی ندارد و اکثر حمایتهای حامیان دولت هم به دلیل حمایتهای رهبر انقلاب از دولت است. بنابراین حتی درصورتی که آقای مشایی بخواهد در برابر نظام بایستد، نیروهای انقلاب در کسری از روز این موضوع را حل خواهند کرد و هیچ خطری از این ناحیه نظام را تهدید نمی کند.

این منبع ادامه داد:البته انتقاد از بزرگنمایی خطر مشایی به معنای آن نیست که از اقدامات اشتباه ایشان انتقاد نشود ، چرا که اقداماتی مانند موازی کاری درسیاست خارجی، بی احترامی به مراجع و نظرات انحرافی نظیر مکتب ایرانی و دوستی با مردم اسرائیل در تعارض با مواضع و نظر رهبر معظم انقلاب قرار دارد و باید رسانه ها به وظیفه خود عمل کنند. اما نباید فضا به گونه‌ای شود که آقای مشایی تبدیل به مساله اصلی نظام شود.

این منبع در خاتمه گفت: در شرایط فعلی به لطف الهی نهادهای انقلابی اشراف کاملی بر تحرکات سیاسی دارند و نباید افکار عمومی را با بزرگنمایی برخی تهدیدات مشوش کرد.


نمی دانم این آمار و ارقام را از کجا آوردند. خانه اعیانی در سعادت آباد! چطور یک آپارتمان70 متری 10 سال ساخت در پونک باختری شده یک خانه اعیانی با فرش های ابریشمی!

دقایقی پس از گزارش بازی تیم های لیورپول و منچستر یونایتد عادل فردوسی پور در گفت و گویی با خبرآنلاین از گزارشی که درباره سرقت از منزلش در یکی از روزنامه ها منتشر شده ، انتقاد کرد.

 

روزنامه ای که مدیر مسئول آن کسی است که روزگاری در سمت مدیر روابط عمومی سازمان ورزش بارها با عادل فردوسی پور درگیری پیدا کرده بود بعد از گذشت دو سال از دزدی روزنامه وطن امروز گزارشی از اموال سرقتی خانه مجری 90 نوشته که با یک حساب سرانگشتی رقمی میلیاردی می شود!

 

آقا انگار گزارشگرها خیلی از ما خبرنگاراها پولدار ترند. دزدی که خانه ات را زده بوده حسابی میلیاردر شده!حالا واقعا قضیه چی بوده؟
راستش نمی دانم این آمار و ارقام را از کجا آوردند. خانه اعیانی در سعادت آباد! چطور یک آپارتمان70 متری 10 سال ساخت در پونک باختری شده یک خانه اعیانی با فرش های ابریشمی! در حالی که تنها دو تا تخته فرش 3 متری بوده.

 

چهل میلیون هم انگار پول نقد داشتی و 10000 یورو!
این ادعا صحت ندارد. آخر کدام آدم عاقلی 40 میلیون پول نقد را در خانه نگهداری می کند؟ حدود 1600 دلارو 300 یورو ازحق ماموریتم به چین را دزدیدند.نکته جالب عکس انگشترعجیب و غریب چاپ شده در روزنامه بود که اصلا وجود خارجی نداشت.

دزدهای خانه ات را که خیلی وقت بود گرفتند چرا این خبر یک دفعه منتشر شد؟
دزدان خانه را 6 ماه بعد از دزدی بازداشت کردند. راستش من هم ازطریق همین روزنامه از برگزاری دادگاه با خبر شدم و تا الان هم کسی از مسوولان اطلاعی به من نداده است.

 

راستی آن موقع چیزی که خیلی در مطبوعات پخش شد ، بحث دزدی لپ تاپت بود.
بله.لپ تاپ شخصی من هم به سرقت رفت که تا به حال به من برگرداده نشده است.

آیا فکر می کنی هدفی برای نوشتن این گزارش وجود داشته؟
نمی دانم.ولی این حق را برای خود محفوظ می دانم که پیگیری لازم را انجام دهم.


تیم ملی فوتبال عراق که در کمین برای کسب دومین جام قهرمانی در قاره کهن است، در نخستین گام کار سختی برابر ایران خواهد داشت.

پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در حالی از 17 دی‌ماه به میزبانی قطر آغاز می‌شود که با نگاهی گذرا به ترکیب گروه تیم ملی ایران در این رقابت‌ها با حریفان نام آشنایی روبرو می‌شویم که شاید عراق، رقیب سنتی کشورمان در سال‌های اخیر با توجه به قدرتی که از خود نشان داده از بقیه قدرتر به نظر برسد.
تیم ملی فوتبال عراق یکی از سخت کوش‌ترین تیم‌های آسیاست و بزرگترین افتخار آنها راهیابی به جام جهانی 1986 مکزیک است. البته این تیم هر 3 مسابقه خود را در این رقابت‌ها باخت اما در پانزدهمین دوره باید دید آیا شیرهای بین‌النهرین با عطشی که دارند موفق به کسب دومین جام قهرمانی خود در تاریخ 60 ساله فوتبالشان می‌شوند یا خیر.

* المپیک آتن و مدالی که از دست عراقی‌ها پرید
اوج درخشش فوتبال عراق رسیدن به مقام چهارم المپیک آتن در سال 2004 میلادی بود. عراقی‌ها در آن سال با رهبری عدنان حمد معروف و با پیروزی بر پرتغال، کاستاریکا و همچنین استرالیا به این موفقیت دست یافتند.
آنها در دیدار نیمه نهایی با نتیجه 3 بر یک مقابل پاراگوئه تن به شکست دادند تا از حضور در نخستین فینال جهانی کشورشان محروم شوند.
تیم المپیک عراق در دیدار رده‌بندی نیز با حساب یک بر صفر و با گل جیلاردینیو بازی را به ایتالیا واگذار کرد. البته آنها بدشانس بودند و گرنه می‌توانستند تک مدال خود را از آتن و یکی از سکوهای سه گانه المپیک در رشته فوتبال را فتح کنند.

* حضور 4 بازیکن لیگ ایران در تیم ملی عراق و شباهت فوتبال دو کشور
در ترکیب فعلی تیم ملی عراق تعدادی از بازیکنان سرشناس حضور دارند که سابقه بازی در لیگ باشگاهی ایران را در کارنامه خود دارند. از آن جمله می‌توان به هوار ملا محمد (پرسپولیس، عقد قرارداد با استقلال)، علا عبدالزهرا (مس کرمان)، عماد محمدرضا (سپاهان و شاهین بوشهر) و جاسم کرار (تراکتورسازی) اشاره کرد.
از طرفی علاقمندی بازیکنان عراقی برای حضور در لیگ ایران بیانگر شباهت‌های فوتبال دو کشور است. فوتبالی که بیشتر متکی بر خلاقیت‌های فردی بازیکنان است و کار هجومی نیز در دستور هر دو تیم قرار دارد.
عراق از مهاجمان آماده‌ای سود می‌برد که در دیدارهای اخیر این تیم گل‌های فراوانی را وارد دروازه حریفان کرده‌اند. هوار محمد، عماد رضا و علا عبدالزهرا مهاجمانی هستند که سابقه بازی در لیگ ایران را دارند و فوتبالدوستان کشورمان به خوبی با آنها آشنا هستند.
یونس محمود، کاپیتان تیم ملی فوتبال عراق که در تیم باشگاهی الغرافه بازی می‌کند در این روزها بسیار آماده است و در دیدار تیم ملی عراق برابر عربستان تک گل پیروزی بخش این تیم را به ثمر رساند. وی سابقه گلزنی به استقلال ایران در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا را نیز دارد.

* کارنامه درخشان ایران در دیدار مقابل عراق
عراق اولین تیم عربی است که تیم ملی با آن بازی کرده است. ایران و عراق تاکنون 21 بار باهم روبرو شده‌اند که 13 برد برای ایران و 4 پیروزی برای عراق ثبت شده و 4 بازی نیز به تساوی انجامیده است. ایران 30 گل و عراق 13 گل به ثمر رسانده‌اند.
البته ایران و عراق در مسابقات فوتبال 2007 غرب آسیا نیز 2 بار باهم روبرو شدند که بازی اول در مرحله گروهی به تساوی بدون گل و بازی دوم که فینال مسابقات بود، با برد 2 بر یک و قهرمانی ایران همراه بود، اما با توجه به اینکه تیم ملی "ب " ایران در این بازی‌ها حضور داشت، این رقابت‌ها ملی محسوب نشده است.
تیم‌های ملی ایران و عراق در حالی 21 دی ماه در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به دیدار هم می‌روند که این دو تیم کمتر از یک ماه قبل در نیمه نهایی رقابت‌های فوتبال غرب آسیا با هم روبرو شدند که در آن مسابقه جنجالی که با شعارهای تماشاگران عراقی علیه تیم ایران همراه بود، در نهایت تیم کشورمان با گل‌های سیدجلال حسینی و محمدرضا خلعتبری در مقابل تک گل مصطفی کریم موفق به شکست عراق شد.

* تاریخچه دیدارتیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق:
11 خرداد 1341: اولین رویارویی دو تیم یک بازی دوستانه در ورزشگاه شهید شیرودی تهران بود که به تساوی یک بر یک انجامید. جمیل عباس برای عراق و پرویز کوزه کنانی برای ایران گلزنی کردند.

13 خرداد 1341: دو تیم بار دیگر در دیداری دوستانه مقابل هم قرار گرفتند و این بار یاران "عمو بابا " سرمربی وقت تیم ملی عراق، 2 بر یک تیم ملی کشورمان را در شیرودی شکست دادند.

22 آذر 1342: در مرحله مقدماتی المپیک 1964توکیو، تیم ملی به رهبری حسین فکری در تهران 4 بر صفر عراق را برد. حمید شیرزادگان با زدن 3 گل ستاره این بازی بود.

13 دی 1342: بازی برگشت مقدماتی المپیک در بغداد انجام شد و به تساوی بدون گل انجامید. ایران پس از عبور از سد عراق آماده جدال با هند شد.

16 اسفند 1348: پنجمین مصاف دو تیم در جام دوستی تهران شکل گرفت که ایران با گل‌های قلیچ خانی و افتخاری 2 بر یک پیروز شد.

19 اردیبهشت 1351: در جام ملت‌های 1972 آسیا در بانکوک، ایران با هت‌تریک حسین کلانی 3 بر صفر عراق را پشت سر گذاشت.

17 خرداد 1351: ایران بار دیگر و در دیدار برگشت جام ملت‌های 1972 آسیا با نتیجه 2 بر صفر مقابل عراق به برتری رسید.

22 شهریور 1353: روند پیروزی‌های تیم ملی مقابل عراق ادامه یافت و این بار در نیمه نهایی بازی‌های آسیایی 1974 تهران با گل حسن روشن به سختی عراق را بردیم.

7 شهریور 1354: در مرحله مقدماتی المپیک 1976 در آزادی تهران یک بر صفر و با گل علیرضا خورشیدی، ایران بار دیگر عراق را شکست داد.

14 خرداد 1355:در اولین بازی رسمی تیم ملی به رهبری مهاجرانی، ایران با نتیجه 2 بر صفر عراق را در جام ملت‌های 1976 تهران برد. نورایی و روشن گلزنان ایران در این دیدار بودند.

14 آبان 1368: پس از 13 سال و در اولین بازی دو تیم پس از پایان جنگ تحمیلی، تیم ملی در جام صلح و دوستی کویت با عراق به تساوی بدون گل رسید.

30 مهر 1372: در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1994 در دوحه، ایران 2 بر یک به عراق باخت. این اولین شکست تیم ملی مقابل عراق پس از 31 سال بود.

15 آذر 1375: در اولین بازی جام ملت‌های 1996 در دبی با نتیجه 2 بر یک باز هم به عراق باختیم. علی دایی تک گل ایران را از روی نقطه پنالتی در دقایق پایانی بازی به ثمر رساند.

27 مهر 1379: در جام ملت‌های 2000 لبنان، ایران با تک گل علی دایی عراق را شکست داد. این بازی در شهر صیدا برگزار شد.

16 شهریور 1380: در مقدماتی جام جهانی 2002، ایران با بلاژویچ در بغداد تیم قدرتمند عراق را با نتیجه 2 بر یک برد.

20 مهر 1380: ایران بازی برگشت مقدماتی جام جهانی را با نتیجه مشابه بازی رفت برد؛ 2 بر یک با گل‌های مهدوی کیا و باقری.

27 مهر 1381: در نیمه نهایی دومین دوره جام غرب آسیا در دمشق پس از تساوی بدون گل در ضربات پنالتی با نتیجه 6 بر 5 به عراق باختیم.

22 مرداد 1382: در مسابقات چهارجانبه جام ال جی تهران تیم ملی با مربیگری همایون شاهرخی یک بر صفر به عراق باخت و چهارمین باخت خود را مقابل این تیم تجربه کرد.

3 تیر 1383: در دیدار نیمه نهایی سومین دوره مسابقات جام غرب آسیا در تهران، با گل‌های نکونام و برهانی عراق را با نتیجه 2 بر یک شکست دادیم و به فینال رسیدیم.

12 مهر 1385: در مسابقات 3 جانبه امان، تیم ملی با قلعه‌نویی 2 بر صفر عراق را شکست داد. رجب‌زاده و شیث رضایی برای تیم ملی گلزنی کردند.

26 خرداد 1386: تیم ملی "ب " ایران با هدایت مظلومی در مرحله گروهی مسابقات فوتبال غرب آسیا با نتیجه صفر بر صفر با عراق مساوی کرد.

3 تیر 1386: بار دیگر دو تیم در فینال چهارمین دوره مسابقات فوتبال غرب آسیا با یکدیگر روبرو شدند که تیم ملی "ب " ایران با نتیجه 2 بر یک با هدایت پرویز مظلومی عراق را شکست داد و قهرمان شد. در جام ملت‌های همین سال بود که عراق عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را به خود اختصاص داد.

23 مهر 1389: در نیمه نهایی رقابت‌های فوتبال غرب آسیا با نتیجه 2 بر یک و با هدایت افشین قطبی مقابل عراق به برتری رسیدیم. سیدجلال حسینی و محمدرضا خلعتبری برای ایران در این دیدار گلزنی کردند.


هافبک تیم فوتبال استیل‌آذین تهران از این تیم جدا شد.

علی کریمی هافبک تیم فوتبال استیل‌آذین تهران به دلیل همراهی تیم فوتبال الاهلی امارات در دیدار دوستانه مقابل آث میلان ایتالیا با تشخیص کادر فنی از تمرینات تیم فوتبال استیل‌آذین منع و در اختیار باشگاه گذاشته شد.
از همین رو و پس از توافق علی کریمی و هدایتی این بازیکن با دریافت رضایت‌نامه‌اش از این تیم جدا شد.