سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

مسجدسلیمان، بابل، قائمشهر، تهران یا شیراز؛ کدام دو تا از این پنج شهر روز یکشنبه جشن صعود به لیگ برتر را خواهند گرفت؟

به گزارش وبسایت نود، پنج تیم در آخرین هفته لیگ یک شانس صعود به لیگ برتر دارد. هفته‌ای که در نهایت دو تیم رستگار می‌شوند و سه تیم برای فصل بعد هم مهمان این لیگ باقی خواهند ماند. در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ، نفت مسجدسلیمان تا حدود زیادی صعودش را قطعی کرده است. این تیم هم مانند خونه‌به‌خونه بابل در این هفته میزبان است و فرصت خوبی را برای جشن و پایکوبی هواداران‌اش پیش‌روی دارد. شاگردان محمود فکری فقط کافی است که یک تساوی خانگی مقابل تیم دهم جدول کسب کنند تا راهی لیگ برتر شوند. از سوی دیگر، بادران و فجر هم فقط روی کاغذ شانس دارند و بعید به نظر می‌رسد که هم خونه‌به‌خونه مقابل تیم دوازدهم جدول متوقف شود و هم نساجی آخرین تیم لیگ را شکست ندهد تا نوبت به صعود این دو تیم برسد. در واقع جنگ اصلی برای دوم شدن و بین نساجی مازندران و خونه‌به‌خونه بابل است. نساجی در تهران مهمان راه‌آهن سقوط کرده است و خونه‌به‌خونه هم در بابل میزبانِ برق جدید شیرازی است که نه برای صعود می‌جنگد و نه سقوط می‌کند.

بررسی بازی 5 تیم مدعی

شرایط صعود 5 تیم مدعی به لیگ برتر

نفت مسجدسلیمان

شاگردان محمود فکری با یک تساوی خانگی هم صعودشان به لیگ برتر را قطعی می‌کنند. نفت مسجدسلیمان که سه امتیاز بیشتر از تیم‌های دوم و سوم لیگ دارد، کافی است که به مس رفسنجان رده دهمی نبازد تا هواداران این تیم، جشن صعود بگیرند. ضمن اینکه تفاضل گل مسجدسلیمان هم بهتر از نساجیِ رده سومی است و در صورت هم امتیاز شدن هم شانس بیشتری از نساجی برای صعود به لیگ برتر دارد.

خونه به خونه

در صورت شکست نفت مسجدسلیمان، خونه‌به‌خونه با برد مقابل برق‌جدید شیراز لیگ برتری خواهد شد. اگر نفت بازی‌اش را ببرد، نساجی رقیب خونه‌به‌خونه برای صعود خواهد شد. تفاضل خونه‌به‌خونه چهارتا بهتر از نساجی است و در صورت کسب نتیجه یکسان تفاضل گل، تیم دوم صعودکننده را مشخص خواهد کرد.

نساجی مازندران

نساجی هم‌امتیاز با خونه به خونه، سه امتیاز کمتر از نفت مسجدسلیمان دارد. شاگردان نکونام باید در این هفته در صورت برابر شدن امتیازها، چهار تفاضل گلی که کمتر از دو رقیب‌شان دارند را هم جبران کنند. تعداد گل‌های زده نساجی بیشتر از خونه‌به‌خونه است و همین که تفاضل گل‌شان با خونه‌به‌خونه یکی شود، برای صعود کافی است. مگر اینکه شاگردان اسکوچیچ در بابل پیروز نشوند که در آن صورت نساجی با برد مقابل راه‌آهن، قطعا لیگ برتری خواهد شد.

بادران

تیم محمد ربیعی فقط در یک صورت لیگ برتری می‌شود. اینکه نه نساجی موفق به شکست راه‌آهن شود و نه خونه به خونه از سد برق شیراز بگذرد. در آن صورت با برد بادران، این تیم به لیگ برتر صعود خواهد کرد.

فجرسپاسی

فجر هم فقط روی کاغذ شانس دارد. فجر باید بعد از برد مقابل صبای قم، منتظر شکست نساجی و خونه‌به‌خونه و بادران باشد تا لیگ برتری شود.

 جدول لیگ پیش از بازی‌های هفته آخر

بازی‌های هفته پایانی لیگ یک به طور همزمان از ساعت 17 روز یکشنبه 9 اردیبهشت برگزار خواهد شد. 


کمتر کسی تصور می کرد در بازی نساجی و راه آهن در تختی، نزدیک به 30 هزار هوادار مازندرانی به ورزشگاه بیایند و حامی تیم میهمان باشند اما سرخپوشان قائم شهری استقبالی استثنایی از تیمشان داشتند و یاران عباس زاده نیز با 6 گل خستگی سفر را از تن هواداران بیرون کردند.بازی نساجی و راه آهن با نتیجه 6-0 به پایان رسید و پر از جذابیت و هیجان بود اما داستان اصلی پس از بازی آغاز شد؛ جایی که مازنی ها مسرور از لیگ برتری شدن تیمشان پایکوبی را در شرق تهران آغاز کردند و بازیکنان نیز بازیگران  این کنسرت 30 هزار نفری بودند.


لیگ هفدهم مانند دیگر ادوار لیگ برتر با حاشیه های همیشگی و پر فراز و نشیب به پایان رسید. در این دور از مسابقات نیز شاهد داستان های عجیب از جنس های مختلف در لیگ برتر بودیم؛ از ماجرهای ماوراالطبیعه جادوگری تا داستان های قضایی و البته برخی اتفاقات عاشقانه در لیگ برتر که باعث شد تا این مسابقات همچنان جذابیت خود را در کنار حواشی حفظ کند. با بررسی 10 داستان حاشیه دار و عجیب لیگ با ورزش سه همراه باشید:

 

1-پای جادوگر به لیگ برتر باز شد


اختصاص یکی از برنامه های 90 به موضوع جادوگری داستان های عجیبی را خلق کرد. کدهایی که در این برنامه مطرح شد باعث شد تا بسیاری مجید جلالی و تیم پیکان را به استفاده از جادوگر در لیگ برتر متهم کنند؛ اتفاقی که درست در روزهای اوج پیکان رخ داد و باعث شد تا تیم جلالی بعد از 7 برد، به روزهای سخت و باونکردنی در لیگ برتر برسند.


بعد از واکنش های فراوان به این موضوع و موضع گیری برخی از بازیکنان پاس تهران و مجید جلالی، این موضوع رفته رفته به فراموشی سپرده شد اما این موضوع عجیب و غیر طبیعی تا هفته ها حاشیه اصلی لیگ برتر بود.


اتفاقات دیدار گل گهر سیرجان باعث شد تا این موضوع به شکل جدی در لیگ یک نیز مطرح شود تا جادوگری حاشیه ماوراالطبیعه لیگ برتر باشد.

 

 

2-دست ندادن ها روی دیگر سکه خرافات


خرافات همیشه در زندگی ما جریان دارد و اعتقاد به جادوگری و خرافات باز هم در لیگ برتر اتفاقات جالبی را خلق کرد. دست ندادن مهدی تارتار در شهر اهواز با عبدالله ویسی و سیروس پورموسوی باعث شد تا پای طرفین به کمیته اخلاق نیز باعث شود.


وجود یک علامت روی دستان سرمربی پارس جنوبی نیز این حاشیه ها را به اوج رساند اما در نهایت همه چیز ختم به خیر شد و مشخص شد این علامت، یک یادگاری از حادثه ای است که باعث جراحت برای تارتار شده است.


در این ماجرا نیز سر نخ هایی از اعتقاد به جادوگری و طلسم دیده می شد اما حضور در کمیته اخلاق و البته گذشت زمان باعث شد تا این موضوع نیز به فراموشی سپرده شود و سر انجامی نداشته باشد.

 

 

3-دخترانی با گریم پسرانه در سراسر ایران


پدیده ای که برای اولین مرتبه در ورزشگاه آزادی مشاهده شد و خیلی زود در سراسر فراگیر شد؛ حضور دختران عاشق فوتبال با گریم مردانه.


دخترانی که علاقه زیادی به فوتبال داشتند، با پشت سر گذاشتن گیت های ورزشگاه ها خود را به آزادی رساندند تا تیم محبوب خود را از نزدیک ببینند. عدم حضور زنان در ورزشگاه ها و تبدیل شدن این موضوع به یک مطالبه برای آنها باعث شده تا این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار شود. حضور بیش از 5 تماشاگر دختر در ورزشگاه آزادی برای جشن قهرمانی پرسپولیس اختتامیه ای درخور توجه برای یکی از عجیب ترین اتفاقات فوتبال ایران بود.

 

 

4-تمرین سپاهان نه، رینگ بوکس!


سپاهان قهرمان لیگ چهاردهم شاید خوش شانس بود که نفت تهران خیلی زود تسلیم شد و دو باخت این تیم در هفته های پایانی، حکم سقوط زرد پوشان را امضا نکرد.


با وجود شکست زردپوشان برابر استقلال خوزستان، این تیم یک هفته قبل از پایان مسابقات در لیگ برتر باقی ماند اما خشم هواداران، روز عجیبی را برای بازیکنان و کادرفنی رقم زد. هواداران خشمگین سپاهان با حضور در تمرینات این تیم، نسبت به نتایج زردپوشان معترض شدند؛ اعتراضی که البته به سخن و کلام ختم نشد و با درگیری فیزیکی بازیکنان با هواداران ادامه پیدا کرد تا یکی از روزهای عجیب لیگ در تمرین سپاهان و با درگیری فیزیکی رقم بخورد.

 

 

5-بازیکنی که از مجلس سفارش شد


امیدرضا روانخواه روزهای کمی در سپیدرود داشت اما در این روزها نیز حاشیه های زیادی را تحمل کرد. اوج حاشیه های این سرمربی جوان به صحبت های او در برنامه 90 باز می گردد؛ جایی که روانخواه از سفارش یک بازیکن با وساطت یک نماینده مجلس صحبت کرد.


روانخواه در این برنامه اعلام کرد یک بازیکن خود را برادرزاده یکی از نمایندگان مجلس معرفی کرده و باشگاه نیز با این بازیکن بعد از جدایی روانخواه قرار داد امضا کرده است. تن زاده مالک باشگاه البته این موضوع را تکذیب کرد و گفت که چنین بازیکنی به تیم آنها اضافه نشده است.


در ادامه این ماجرا محمدرضا رضایی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این اتفاق را تکذیب کرد و گفت که هیچ فردی در بستگان او اهل فوتبال نیست تا این پرونده نیز با ابهام به پایان برسد.

 

 

6-منصوریان – مهاجری؛ یک عاشقانه ساده


دقایق پایانی دیدار استقلال و پدیده یکی از تلخ ترین دقایق دوران حضور منصوریان در استقلال بود. هواداران بعد از تحمل سومین شکست فصل شروع به سر دادن شعارهایی علیه سرمربی آبی ها کردند و آنگونه که بعدا افشا شد منصوریان قصد داشت تا پایان مسابقه از سمت خود استعفا دهد و به همین دلیل سمت مهاجری رفت تا تصاویر جالبی رقم بخورد.


منصوریان و مهاجری دقایقی دست در دست کنار یکدیگر در کنار خط ایستادند و به گپ و گفت پیش از پایان مسابقه پرداختند تا صحنه های دراماتیکی در کنار خط رقم بخورد که تا مدت ها در تیتراژهای برنامه های تلویزیونی از آن استفاده شود. سرمربی استقلال بعد از این اتفاقات دقایقی بر روی زمین نشست تا رفتارهای عجیب او ادامه پیدا کند و البته در نهایت، از سمت خود استعفا نداد.

 

 

7-درگیری فیزیکی سطح بالای سرمربی و مدیرعامل


در این داستان عجیب لیگ هفدهم خبری از حاشیه های خارج از زمین مسابقه و حضور لیدر و تماشاگر نیست. درگیری مرزبان و عباسی در آپارتمان شخصی مرزبان یکی از عجیب ترین اتفاقات امسال لیگ برتر بود.


سرمربی سیاه جامگان مشکلات زیادی در مشهد داشت و چند مرحله با مدیران سیاه جامگان دچار درگیری لفظی شد اما درگیری فیزیکی در آپارتمان شخصی مرزبان اوج مشکلات این دو بود.


مرزبان و عباسی ابتدا در آپارتمان دچار درگیری لفظی و مشاجره شدند و سپس این درگیری به زد و خورد کشیده شد تا همسایه ها و حاضران در محوطه مجبور به دخالت شوند و در نهایت این درگیری که عنایتی نیز از حاضران آن بود، به پایان برسد.

 


8-چاقو کشی در رختکن


چاقوکشی در رختکن لیگ برتری تیتری است که شاید کسی آن را روز اول باور نمی کرد اما با احضار کیانی به کمیته انضباطی و محرومیت او، باور پذیر شد. شوخی مهدی کیانی کاپیتان تراکتورسازی با عارف آغاسی باعث شد تا این بازیکن جوان دچار جراحت شود و با بانداژ دست وارد زمین مسابقه در دیدار با پارس جنوبی شد.


کیانی در رختکن یک چاقو از کیفش در می آورد و با عارف آغاسی شوخی می کند. در گیر و دار بحث های شوخی مانند، مدافع جوان سرخپوشان چاقو را دست می گیرد و کیانی آن را می کشد که باعث بریدگی عمیق دست آغاسی می شود.


این اتفاق واکنش عارف آغاسی جوان را در پی داشته و درگیری میان کیانی و این بازیکن سر می گیرد که در نهایت با دخالت بازیکنان دیگر و اعضای کادرفنی موضوع خاتمه پیدا می کند.


در نهایت مهدی کیانی از سوی کمیته انضباطی محروم شد تا چاقوکشی در رختکن تراکتورسازی، سر انجام تلخی برای این تیم با از دست دادن یکی از مهره های کلیدی داشته باشد.

 


9-جنجال های آقا فیروز؛ این قسمت دوربین


کریمی در آرام ترین و کم حاشیه ترین فصل خود نیز جنجال ایجاد می کند. سرمربی گسترش فولاد بعد از دیدار با پرسپولیس و از دست دادن پیروزی در ثانیه آخر خشم و عصبانیت خود را روی دوربین فیلمبرداری خالی کرد.


سرمربی گسترش فولاد لحظه ای کنترل خود را از دست داد تا خشم او بعد از پایان مسابقه دامنگیر فیلمبرداری شود که در حال تعقیب یکی از جنجالی ترین سرمربیان لیگ برتری بود.


کریمی البته در این فصل حاشیه های زیادی با فلاحت زاده دستیار خود داشت و در یکی از دیدارها به شکل عجیبی او را از روی نیمکت اخراج کرد تا دستیار قدیمی آقا فیروز راهی رختکن شود.

 


10-جنجال ستاره پرحاشیه و مترجم وسط جشن


برانکو حق دارد روی حضور بازیکنان در شبکه های مجازی حساسیت زیادی داشته باشد. صحبت های محسن مسلمان و نیک سیرت در لایو اینستاگرام محسن مسلمان باعث شد تا حاشیه های زیادی برای این تیم درست وسط جشن قهرمانی ایجاد شود تا قرمزها دقایقی بعد از جشن قهرمانی، عجیب ترین حاشیه خود را تجربه کنند.


جمله عجیب نیک سیرت در واکنش به پاس گل محسن مسلمان با واکنش هواداران و پرسپولیسی ها همراه شد تا یک حاشیه باور نکردنی برای قرمزها ایجاد شود. هر چند نیک سیرت در گفت و گو با ورزش سه اعلام کرد که مخاطب او برانکو نبوده اما شنیده ها از این اتفاق حاکی از این است که برانکو و باشگاه پرسپولیس به دنبال برخورد با مترجم برانکو هستند و حتی شنیده ها از ورود کمیته اخلاق به این موضوع حکایت دارد.


این داستان، تنها داستان بی سر انجام لیگ برتر است که سرنوشت آن در هفته های آینده مشخص می شود.

 


هفته گذشته دومین حمله تروریست‌های تکفیری جبهة النصرة که به جبهه فتح الشام تغییر نام یافته در محله‌های غربی حلب با شکست سنگینی همراه بود.

با وجود اینکه گروه‌های تروریستی از تعداد زیادی انتحاری و خودروی بمب‌گذاری شده در این مرحله استفاده کرده بودند، اما ارتش سوریه و همپیمانان آن توانستند با دفع این یورش، تلفات زیادی به آنها وارد کنند.

تروریست‌های فتح الشام سعی داشتند بر محله‌های حلب الجدیده و به ویژه محله‌های الفرقان، المجامیع، الحمدانیه و الزهراء مسلط شوند که اولین پیامدش این بود که نیروی هوایی از نبردها کنار می‌رفت و در نتیجه جنگ به خیابان‌ها و ساختمان‌های مسکونی منتقل می‌شد و این همان هدفی بود که گروه‌های تروریستی دنبال می‌کردند تا بتوانند میان غیرنظامیان نفوذ کنند.

مرحله نخست تجاوزات تروریست‌ها از سمت شمال شرقی محله جمعیه الزهراء و از غرب به سمت محله البحوث و از شرق به سمت محله ضاحیه الاسد و از جنوب به سمت تپه بازو شروع شد، ولی آنها در رسیدن به اهداف خود در مرحله نخست حملاتشان شکست خوردند و تنها توانستند شکاف کوچکی در ضاحیه الاسد ایجاد کنند و سبب شد حملاتشان را به مدت سه روز متوقف کنند تا قوای خود را پس از تلفات و خسارت‌های سنگین بازسازی کنند، آنها مرحله دوم تجاوزات خود را با نام ادعایی غزوه ابوعمر سراقب(منتسب به یکی از سرکردگان باند تروریستی جیش الفتح که سپتامبر گذشته در یک حمله هوایی به هلاکت رسید) آغاز کردند که در این مرحله به طور گسترده بر خودروهای بمب‌گذاری و تروریست‌های انتحاری و نیز استفاده از گلوله‌های حاوی گازهای سمی تکیه کردند که در نهایت شکست خوردند و هیچ دستاوردی کسب نکردند.

روز گذشته گروه تکفیری جبهه فتح الشام مدعی شد که در این عملیات پنج ایرانی عضو این گروه کشته شده‌اند.

این گروه تروریستی با انتشار تصاویر این تروریست‌ها آنان را ابو الدرداء کردی، ابو قائد کردی، محمد فاتح کردی، ابومجاهد کردی و سالم کردی معرفی کرده است.

به هلاکت رسیدن پنج کُرد ایرانی عضو گروه تکفیری جبهة النصرة از سوی این گروه تروریستی منتشر و تأیید شده و خبرگزاری ابنا نمی‌تواند مستقلاً این خبر را تایید کند.

 

 

 


خبرگزاری د.پ.آ آلمان در گزارشی که به وینفرد شفر سرمربی آلمانی استقلال اختصاص داشت، به حضور این مربی آلمانی در تهران پرداخته و البته صحبت هایی جدید از او درباره حضور در استقلال منتشر کرده است.


این رسانه با اشاره به محبوبیت وینفرد شفر در ایران نوشت: در ورزشگاه و یا مکان های دیگر هواداران استقلال ساعت ها برای عکس سلفی با شفر منتظر می مانند و او را "ژنرال آلمانی" صدا می کنند. هیچ جای تردیدی نیست که شور و شوق فراوانی نسبت به مربی آلمانی وجود دارد زیرا او در مدت کوتاه توانسته تیم پر سابقه استقلال را که در انتهای جدول بود، به مدعی فتح لیگ قهرمانان آسیا تبدیل کند و به همین دلیل یکی از هواداران استقلال می گوید: شفر را خداوند برای ما فرستاد.

 

استقلال قبل از وینفرد شفر
شفر تیمی را تحویل گرفت که در زمین نامطمئن بود. استقلال در کنار پرسپولیس محبوب ترین تیم های ایران هستند و به خاطر رنگ پیراهن آبی، با شالکه مقایسه می شود. استقلال قبل از شفر در انتهای جدول قرار داشت و سرمربی استقلال در این باره می گوید: اعتماد به نفس بازیکنان نیاز به بازسازی و مراقبت داشت.
شفر توانست گام به گام استقلال را از نو بسازد و آن را جز 3 تیم بالای جدول و همچنین صدرنشین در گروه لیگ قهرمانان تبدیل کند و استقلال به فینال حذفی رسید.
او در باره موفقیت های خود می گوید: تیم به نظم آلمانی احتیاج داشت تا دوباره با اعتماد به نفس موفق شود.
مربی سابق تیم‌های کارلسروهه و اشتوتگارت با استفاده از یکسری روش های روانشناسی موفق شد تا شرایط تیم را بهبود ببخشد. استقلال در زمان قبل از حضور او مانند تیم های ایرانی فوتبال بازی می کرد و به دنبال استفاده از توپ های بلند بود اما او به تیم نشان داد که باید فوتبال بازی کند زیرا فوتبال، راگبی نیست. به این ترتیب تیم او متکی به کار گروهی شد.


آبی ها به اوج رسیدند
قسمت بعدی این گزارش به نقطه اوج تیم شفر اشاره دارد که برد در دربی با حضور 90 هزار تماشاگر با یک گل بود. همان مسابقه‌ای که بعد از اتمامش، بازیکنانش او را روی شانه بلند کردند و هوادارانش او را کلی تشویق کردند.
بعد از این مسابقه که برای هواداران از قهرمانی مهم تر است، رسانه ها از او به عنوان "ژنرال آلمانی" یاد کردند.
سرمربی آلمانی در باره تیمش می گوید: استقلال برای من فراتر از یک تیم و شغل فوتبالی است. استقلال در اعماق قلب من ریشه دوانده است.
شفر به اندازه ای دغدغه باشگاه را دارد که حتی به فکر تیم های پایه نیز هست و می خواهد به جای خرید بازیکنان گران قیمت، از بازیکنان آکادمی استفاده کند. از 7 ملی پوش تیم استقلال، 4 بازیکن بعد از حضور شفر ملی پوش شدند.

 

 


گزارش های درباره ایران را باور نکنید
شفر درباره شرایط ایران نیز صحبت کرده و از دلتنگی های خود گفته است: یکسری گزارشات خارجی در مورد ایران وجود دارد که اشتباه است و برخی از آنها نیز دروغ است. ایران کشوری امن است و ایرانیان مردمانی دوست داشتنی هستند. من غذاهای ایران را دوست دارم اما گاهی دل تنگ نان گرد و سوسیس سرخ کرده می شوم.
شفر که به عقیده این خبرگزاری یک مربی جهانگرد است البته گاهی دچار دلتنگی برای خانواده خود می شود.


تمدید قرارداد شفر و بحث پرداخت دستمزد او نیز دیگر موضوعی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. شفر علاقه مند است که در ایران و استقلال بماند و باشگاه و بازیکنان و هواداران نیز همین را می خواهند اما شفر به دنبال افزایش دستمزد خود است و یکی از دستیاران او نیز می گوید که در جایی که او حق و حقوقی دارد، حق با شفر است.
با این وجود استقلال تیمی دولتی است که بودجه آن را وزارت ورزش تامین می کند و به همین دلیل هنوز سرنوشت ماندن شفر مشخص نیست. شفر اما در نهایت ابراز امیدواری و خوش بینی کرده تا در ایران بماند اما "هنوز توافق قطعی حاصل نشده است."


 در فصل جاری لیگ برتر اکثر تیم ها به اهدافشان رسیدند و به نظر می‌رسد به همین دلیل، ثبات روی نیمکت تیم ها برای لیگ هجدهم به بالاترین حد خود در چند سال اخیر برسد.

 

برای لیگ هفدهم، بیش از نیمی از تیم ها مربیانشان را حفظ کردند اما بقیه دست به تغییر زدند. پرسپولیس، استقلال، پیکان، پارس جنوبی، پدیده، سپاهان، سپیدرود و سیاه جامگان تیم هایی بودند که با همان مربیان قبلی، لیگ جدید را آغاز کردند اما در میانه راه، اکبر میثاقیان، علی نظر محمدی و زلاتکو کرانچار کنار گذاشته شدند و جایشان را به دیگران دادند.

 

اما برای لیگ هجدهم به نظر می‌رسد تیم های بیشتری دارای ثبات روی نیمکتشان باشند. پرسپولیس، ذوب آهن، استقلال، سایپا، پیکان، پارس جنوبی، گسترش فولاد و سپیدرود باشگاه هایی هستند که به نظر می‌رسد مدیرانشان رضایت کامل را از کادرفنی داشته اند و مایل به ادامه کار هستند. اگر دو تیم صعود کرده از لیگ یک نیز همچون فصل گذشته بدون تغییر به سطح اول فوتبال ایران برسند، در آن صورت 10 نیمکت با ثبات در لیگ خواهیم داشت که گام مثبتی برای هرچه پویاتر شدن لیگ برتر ایران است.

 

1. پرسپولیس (برانکو ایوانکوویچ - ثبات)
2. ذوب آهن (امیر قلعه نوئی - تغییر)
3. استقلال (علیرضا منصوریان - ثبات*)
4. علی دایی (سایپا - ثبات)
5. پیکان (مجید جلالی - ثبات)
6. پارس جنوبی (مهدی تارتار - ثبات)
7. فولاد (سیروس پور موسوی - تغییر)
8. صنعت نفت (فراز کمالوند - تغییر)
9. گسترش فولاد (لوکا بوناچیچ - تغییر*)
10. پدیده (رضا مهاجری - ثبات)
11. تراکتورسازی (یحیی گل محمدی - تغییر*)
12. سپیدرود (علی نظر محمدی - ثبات*)
13. سپاهان (زلاتکو کرانچار - ثبات*)
14. استقلال خوزستان (ویسی - تغییر)
15. نفت تهران (حمید درخشان - تغییر*)
16. سیاه جامگان (اکبر میثاقیان - ثبات*)


حمیدرضا صدر به سایه روشن های پیروزی 2-5 لیورپول برابر رم در نیمه نهایی لیگ قهرمانان پرداخته...
 

یک: احساس تقدیر


نبردی که کمال گراها با شانه های بالا انداخته به استقبالش رفتند. دیداری بین تیم "معمولا سوم چهارم" انگلیس با تیم "معمولا دوم" ایتالیا. دیداری بین دو تیمی که یکی (لیورپول) از آخرین قهرمانی اش در لیگ بیست و هشت سال سپری شده و دیگری (رم) هفده سال. دیداری بین دو جبهه که کسی تصور نمی کرد تا این مرحله پیشروی کنند. ولی جنگجویان مرسی ساید و گلادیاتورهای رمی بی اعتنا به بارسلونا، پاری سن ژرمن، منچستر یونایتد و یوونتوس یکی از آن نیمه نهایی های متفاوت لیگ قهرمانان را با طعم متفاوتی برگزار کردند، با طعم سرنوشت. بسیاری از طرفداران لیورپول بر این باورند "تقدیر" آنها را به سوی قهرمانی اروپا کشانده. می گویند مهار ناپذیر شده اند، دسترسی ناپذیر. می گویند اهمیتی ندارد رئال راهی فینال شود یا بایرن. می گویند "ما آماده ایم".

 

 

دو: شب های آنفیلد


یکی از آن شب های آنفیلدی بود، شبی برای به خاطر سپردن، برای دوره کردن. یادآور پیروزی سه گله برابر سنت اتین 1977 و آن شلیک استیون جرارد 2005 برابر المپیاکوس... آنفیلد قلعه ای شده که لیورپول طی بیست دیدار اروپایی آخرش یک بار در آن باخته بود، فقط یک بار برابر رئال مادرید در پاییز 2014. بازی که شروع شد لیورپول در مقایسه با رم، تیم باتجربه نیمه نهایی های اروپایی بشمار می رفت. آنها در سه نیمه نهایی لیگ قهرمانان به میدان رفته بودند و هر سه دیدار - طعنه آمیزانه - برابر چلسی برگزار شده بود، دو بار در 2005 و 2007 که راهی فینال شدند و یک بار در 2008 که برابر مردان بریج زانو زدند... رم همان تیمی بود که بارسا بزرگ را پس از دریافت چهار گل در نوکمپ حذف کرده بود، همان تیمی که ناپولی را در زمینش پس از عقب افتادن 1-2 در نیمه اول 4-2 در نیمه دوم شکست داده، همان تیمی که طی بیست دقیقه آغازین کارساز بازی کرده بود، ولی در شب طوفانی آنفیلد پنج بار تسلیم شد.

 

 

سه: طوفان صلاح


دو گل پیاپی اش در اواخر نیمه اول سرنوشت بازی را تعیین کرد. سپس دو پاس گل به فیرمینو و مانه داد تا نمایش خود را کامل کند: نمایش از نوع محمد صلاح را. پنج گل لیورپول طی سی و سه دقیقه در گذر از نیمه اول به نیمه دوم یادآور نبرد با منچسترسیتی در آنفیلد هم بود. جایی که صلاح دروازه سیتی را در دقیقه دوازده زود گشود و آکسلید چمبرلین و مانه بلافاصله دو گل دیگر زدند. نه گفتن یورگن کلوپ به بازی محافظه کارانه پس از گشودن دروازه حریفان و بی اعتنایی اش به دغدغه "کلین شیت" محمد صلاح را اسیر سیاست های دفاعی نکرده و او با چهل و سه گل فصل رویایی را سپری کرده. در عین حال نمی توان کیفیت بازی صلاح را با "عدد" تبیین کرد. گل اول او برابر رم با آن ضربه قوسی که توپ زیر تیر دروازه آلیسون شیرجه رفته پایین آمد با بهترین گل های "بزرگان" برابری می کرد و افتادگی اش برای شادی نکردن از ته دل برابر تیم سابقش سوی انسانی شخصیتش را عیان می ساخت.

 


چهار: خودکشی از نوع رمی


بیست دقیقه فوق العاده، شصت دقیقه مصیبت بار و سرانجام ده دقیقه قابل قبول یعنی مردان دی فرانچسکو در آنفیلد هم بالا رفتند و هم پایین، هم پرواز کردند و هم سقوط... ولی ترکیب کلی نمایش رم تاکتیک های دی فرانچسکو را به چالش کشید. روی آوردن به دفاع سه نفره ای که می خواست جلو بازی کند نوعی خودکشی بشمار می رفت. لیورپولی ها، استاد حمله های سریع و برق آسا هستند و هشتاد و هفت گل صلاح - فیرمینو - مانه بازتابنده زهر آگین بودن شان است. چنان که نفوذهای صلاح به فضاهای خالی بین مدافعان رمی بود که روند بازی را تغییر داد.


این شکست رمی ها می گفت جیالوروسی طی بیست و هفت بازی آخر دور از خانه اروپایی اش نتوانسته دروازه اش را بسته نگاه دارد، می گفت یکی از نومیدکننده ترین رکوردهای اروپایی پس از سلیتک به آنها تعلق دارد. در آن لحظاتی که سنگر ایتالیایی ها دوباره و دوباره فرو می پاشید می پرسیدیم مگر این تیم از ایتالیا نیامده ؟ مگر ایتالیایی ها استاد دفاع کردن نبودند؟... می پرسیدیم و سقوط رم برابر منچستر یونایتد در اولد ترافورد طی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان 2007 را دوره می کردیم. دنیله دروسی آن شب را خوب به یاد داشت، شبی که دروازه رم طی شصت دقیقه، شش بار فرو ریخت و او طی شکست 1-7 تک گل رمی ها را زد.


رمی ها در لیگ قهرمانان چهره دوگانه ای داشته اند، از یک سو طی شانزده دیدار دور از خانه فقط یک بار برده و از سوی دیگر به مدد گل زده در خانه بارسا و شاختار صعود کرده اند. ادین ژکو که پیشترها با پیراهن منچسترسیتی 2012 و 2015 دو گل طی سه دیدار در آنفیلد به لیورپول زده بود باز هم دور از خانه و پروتی گل دوم را زد تا نور امید در دل رمی ها روشن بماند... ولی آیا رمی ها می توانند لیورپول را به سه گل بدون گشوده شدن دروازه شان شکست دهند؟ آیا معجزه نبرد با بارسلونا تکرار می شود؟ آیا رعد دوبار پیاپی یک درخت را به آتش خواهد کشید؟

 

پنج: آمریکایی های غیر فوتبالی


این نیمه نهایی پاسخ جانانه مالکان آمریکایی دو باشگاه به خرده گیران هم بود، تام ورنر در لیورپول و جیمز پالوتا در رم که خیلی ها به آنها انگ "غیر فوتبالی" می زدند. هر دوی آنها در بوستون مالک باشگاه های غیر فوتبالی هستند. ورنر مالک تیم بیس بال ردساکس است و پالوتا مالک تیم بسکتبال بوستون سلتیک، با این تفاوت که رمی ها به تبار ایتالیایی پالوتا می بالند.

 


شاگردان یورگن کلوپ در این دیدار تا دقیقه 90 نمایشی فوق العاده ارائه دادند و 5 بار دروازه حریف را باز کردند اما رمی ها در 10 دقیقه پایانی دو گل زدند تا امیدهای شان برای رسیدن به فینال کیف زنده بماند.

لیورپولی ها بازی را بهتر آغاز کردند و چیزی نمانده بود که در دقیقه 5 به گل برسند اما ضربه روبرتو فیرمینو که از زاویه ای نه چندان مساعد زده شد، عرض دروازه را طی کرد و به بیرون رفت.

برتری میزبان ادامه داشت و در مقابل رمی ها سعی می کردند با مهار مثلث هجومی لیورپول، مانع از ایجاد موقعیت روی دروازه شان شوند.

در دقیقه 19 چیزی نمانده بود که رمی ها به گل برسند اما ضربه دیدنی الکساندر کولاروف که با اشتباه کاریوس همراه شد، به تیر افقی دروازه برخورد کرد.

در ادامه بازی برای دقایقی متعادل شد اما پس از آن بار دیگر لیورپولی ها توپ و میدان را در اختیار گرفتند و بعد از اینکه یکی دو موقعیت خوب را از دست دادند، سرانجام در دقیقه 35 به گل رسیدند. روی پاس روبرتو فیرمینو بود که محمد صلاح گوشه محوطه جریمه رم صاحب توپ شد و بعد از یک حرکت عرضی، توپ را به طاق دروازه حریف فرستاد.

 

 

برتری لیورپولی ها بعد از این گل هم ادامه داشت و بازیکنان این تیم کاملا بر توپ و میدان مسلط بودند؛ تا اینکه در دقیقه 45 به گل دوم رسیدند. روی یک ضدحمله سریع بود که همکاری فیرمینو و صلاح، در نهایت ستاره مصری را در موقعیت گلزنی قرار داد و او هم با یک ضربه فنی و دقیق، توپ را به قعر دروازه حریف فرستاد تا نیمه اول با نتیجه 2-0 به سود لیورپول به پایان برسد.

 

 

نیمه دوم را هم لیورپول بهتر آغاز کرد و در همان دقایق ابتدایی می توانستند به گل سوم برسند اما فیرمینو نتوانست از اشتباه مانولاس استفاده کند.

اما در دقیقه 56، سرانجام دروازه رم برای بار سوم باز شد. روی یک پاس بلند به پشت مدافعان رم، صلاح صاحب موقعیت شد و پاس در عرض او را مانه با یک ضربه بغل پا تبدیل به گل کرد.

 

 

فشار حملات لیورپول بعد از این گل هم ادامه پیدا کرد و فیرمینو در دقیقه 61، حساب کار را 4-0 کرد. این بار هم روی حرکت دیدنی صلاح و پاس در عرض او،  فیرمینو در مقابل دروازه صاحب توپ شد و با یک بغل پای ساده دروازه را باز کرد.

بعد از این گل رمی ها کاملا از هم پاشیده به نظر می رسیدند و همین این فرصت را برای لیورپولی ها فراهم کرد که در دقیقه 68 به گل پنجم برسند. این بار روی یک ضربه کرنر از جیمز میلنر بود که فیرمینو بالاتر از مدافعان حریف ضربه سر را زد و اختلاف را به 5 گل افزایش داد.

 

 

 

رمی ها که دیگر چیزی برای از دست دادن نداشتند، در ادامه پیش کشیدند و می توانستند در دقیقه 74 به گل برسند اما ضربه پاتریک شیک را کاریوس مهار کرد.

فشار حملات تیم میهمان لحظه به لحظه بیشتر شد تا اینکه این تیم در دقیقه 81 یکی از گل های خورده را جبران کرد. روی یک ارسال بلند و دقیق از راجا ناینگولان، توپ پشت مدافعان لیورپول به ادین ژکو رسید و او هم بعد از یک کنترل عالی، با ضربه ای دقیق، دروازه قرمزها را باز کرد.

 

 

این گل امیدهای رم برای کاهش فاصله را بیشتر کرد و این تیم خیلی زود به گل دوم رسید. ضربه ناینگولان داخل محوطه جریمه لیورپول به دست میلنر برخورد کرد و داور نقطه پنالتی را نشان داد. دیگو پروتی پشت ضربه قرار گرفت و برخلاف جهت حرکت کاریوس، دروازه را باز کرد.

 

 

رمی ها که امیدوار شده بودند، در دقایق پایانی فشار زیادی روی دروازه لیورپول وارد کردند اما نتوانستند به گل های بعدی برسند و بازی در نهایت با همان نتیجه 5-2 به پایان رسید.


سرانجام نوبت به دیدارهای نیمه نهایی چمپیونزلیگ رسید و ورزشگاه آنفیلد، میزبان اولین دیدار امسال خواهد بود. لیورپول که با قدرت راهی این مرحله از رقابت ها شده و توانسته در دو بازی، 5-1 سیتی را شکست داده و صعود کند، امشب میزبان رم خواهد بود.

 

 

شاگردان کلوپ که در جام‌های دیگر امسال به توفیقی دست نیافته اند، تمام تمرکز خود را بر روی چمپیونزلیگ و کسب نتیجه در این رقابت ها گذاشته اند. در حقیقت کلوپ تلاش می‌کند که تیمش را پس از 13 سال به قهرمانی رقابت ها برساند.

 

با این حال او کار سختی پیش رو دارد زیرا با رقیبی شگفتی ساز، تاکتیکی، فیزیکی و قدرتمند روبرو خواهد شد. در حقیقت رم شگفتی ساز این فصل لیگ قهرمان بوده است.

 

 

 

آنها که به سختی از سد شاختار عبور کردند تا به مرحله یک چهارم برسند، در این مرحله با بارسا روبرو شدند و در دیدار رفت 4-1 در نوکمپ شکست خوردند ولی پیروزی 3-0 آنها در المپیکو مقابل بارسا، مطمئنا عجیب ترین نتیجه این فصل بود که هیچکس انتظارش را نداشت. حال رم با روحیه ای بسیار بالا برای این بازی آماده می‌شود و انگیزه شاگردان دی فرانچسکو برای کسب پیروزی و صعود به فینال بسیار بالاست.

 

دو تیم تا به حال 6 بار به مصاف یکدیگر رفته اند که 3 پیروزی برای رم و 2 پیروزی برای لیورپول به دست آمده و دیگر دیدار دو تیم با تساوی به پایان رسیده است. لیورپول از همراهی لالانا، ماتیپ، امره جان و کلاین محروم است و در آن سو، کارسدورپ و دفرل نمی‌توانند تیم دی فرانچسکو را همراهی کنند. دو تیم محرومی برای این بازی نخواهند داشت. اما خبر خوب برای رمی ها، بازگشت دیگو پروتی به ترکیب این تیم پس از سه هفته دوری از میادین است.

 

همچنین کولاروف، فلورنزی، ده روسی و ژکو که مقابل اسپال استراحت داده شده بودند، به ترکیب رم بازخواهند گشت. در آن سو نیز فیرمینو، روبرتسون، آرنولد، لوورن و چمبرلین در بازی قبلی لیورپول حضور نداشتند که برای این بازی انتظار می‌رود در ترکیب قرار بگیرند.

 

ترکیب احتمالی:

 


با شکست نفت مسجدسلیمان صدرنشین لیگ مقابل بادران در هفته سی و سوم لیگ دسته اول معمای صعود تیم‌ها به لیگ برتر پیچده‌تر شده است. اگرچه روی کاغذ نفت مسجد سلیمان شانس اول قهرمانی و صعود است اما بررسی بازی‌های 4 مدعی نشان می‌دهد که ممکن است در کمال ناباوری  نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر صعود نکند و دو تیم مازندرانی لیگ برتری شوند! یا حتی نساجی در هفته پایانی به همراه نفت مسجدسلیمان لیگ برتری شود.

نگاهی به بازی‌های پایانی 4 مدعی در هفته پایانی لیگ یک داریم:

1- نفت مسجد سلیمان؛ یک امتیاز تا قهرمانی / کلید صعود در دست علی 30 ثانیه !

شاگردان فکری برای قهرمانی فقط به یک مساوی در خانه نیاز دارند و حریف آخر آنها هم تیم مس رفسنجان است که علی سامره آن را هدایت می‌کند. در واقع کلید صعود تیم‌ها به لیگ برتر دست علی 30 ثانیه( لقب سامره در زمان حضورش در استقلال به دلیل گلزنی سریع به پرسپولیس در دربی) است! سرمربی مس رفسنجان اگر بتواند نفت مسجدسلیمان را در خانه شکست بدهد در آنصورت بازگشت شهر اولین‌ها به لیگ برتر شده است. البته این برد  احتمالی هیچ اتفاقی برای مس رفسنجان ندارد و باعث خواهد شد که این تیم در همان رده دهم باقی بماند. با این حال بعید است که زردپوشان نفتی در خانه حسرت به دل صعود باقی بمانند و شانس صعود نفت مسجدسلیمان بیش از 60 درصد است.

2- خونه به خونه؛ خطر حذف فینالیست!

تیم دارگان اسکوچیچ هم برای صعود باید مقابل تیم برق جدید شیراز تیم رده دوازدهم جدول پیروز شود. مساوی به هیچ عنوان به درد این تیم بابلی نخواهد خورد.برق شیراز البته فصلی پر از نوسان را طی کرده است و بعید است بتواند مقابل خونه به خونه پیروز شود. ضمن اینکه قرمزپوشان بابلی به تفاضل گل هم نیاز دارند و باید با اختلاف گل در این بازی پیروز شوند تا همچنان به عنوان تیم دوم جایگاهشان را حفظ کنند! زیرا نساجی در هفته پایانی با تیم سقوط کرده راه آهن بازی دارد! اسکوچیچ اگر می‌خواهد بازیکنانش 4 روز بعد در فینال جام حذفی هم انگیزه زیادی برای تقابل با استقلال داشته باشند باید تدابیر تاکتیکی اتخاذ کند که قبل از فینال تیمش لیگ برتری شده باشد. هرچند او باید امیدوار باشد که راه اهن مقابل نساجی با کمتر از 4 گل شکست بخورد تا شانس صعود را از دست ندهد!

3- نساجی مازندران؛ شاگردان نکونام یک قدم تا صعود

جواد نکونام به نساجی آمد تا بتواند این تیم را سرو سامانی بدهد و شاید به لیگ برتر برساند. سرنوشت صعود نساجی  دست خودش نیست البته این تیم باید منتظر شکست نفت مسجدسلیمان در خانه باشد یا باخت و تساوی خونه به خونه یا برد کم گل، به هر حال نساجی ساده‌ترین کار را برای صعود پیش رو دارد. آنها در هفته پایانی مقابل تیم سقوط کرده راه آهن بازی دارند و می‌توانند به زدن بیش از 4 گل هم به حریف فکر کنند. بنابراین دغدغه ای برای برد در بازی آخر ندارند اما باید شانس هم با انها یار باشد. بهترین حالت برای نساجی و حتی خونه به خونه این است  که نفت در خانه بازنده شود و این دو تیم برنده از میدان خارج شوند در آنصورت شاید فوتبال مازندران بعد از سال‌ها یکباره دو نماینده در لیگ برتر داشته باشد. ضمن اینکه با توجه به حریف نساجی که یک تیم سقوط کرده و بحران زده است شانس شاگردان نکونام برای رسیدن به لیگ برتر بیشتر از خونه به خونه است! زیرا راه آهن توانایی خوردن بیش از 8 گل را هم دارد اما برق شیراز بعید است زیاد گل بخورد! بنابراین احتمال دارد تیم نساجی که امید شهر خسته لقب گرفته است هفته آینده جشن صعود بگیرد.

4- بادران تهران؛ به دنبال معجزه

محمد ربیعی اگر چه مقابل نفت مسجدسلیمان دست به کار بزرگی زد و با شکست دادن صدرنشین در یک بازی جنجالی شانس صعود تیم خودش و دو تیم مازندرانی را تا هفته آخر زنده نگه داشت اما بعید است بادران بتواند به لیگ برتر برسد. این تیم تهرانی فقط در صورتی به لیگ برتر صعود می‌کنند که نساجی و خونه به خونه شکست بخورند! با این حال باداران در هفته پایانی مقابل تیم ماشین سازی بازی دارد که خیالش بابت بقا در لیگ برتر راحت شده است. به هر حال بادران هم به امید صعود به لیگ برتر راهی تبریز می‌شود اما شانس کمی برای رسیدن به لیگ برتر دارد.

هفته پایانی مسابقات یکشنبه آینده برگزار می شود و مسابقات این روز قطعا دیدنی‌ترین مسابقات باشگاهی فوتبال ایران خواهد بود.