سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

آغاز ماراتن دهم با جدال سرخابی‌ها و تبریزی‌ها

سوت آغاز دهمین دوره لیگ برتر فردا به صدا در می‌‌آید تا بار دیگر فوتبال ایران شاهد روزهای پر و تاب و هیجانی خود باشد.


دهمین دوره لیگ برتر فوتبال ساعت 17:30 فردا (دوشنبه) با دیدار شهرداری تبریز و استقلال تهران آغاز می‌شود تا تنور فوتبال ایران دوباره داغ شود. 

لیگ برتر در حالی دو رقمی می‌شود که کماکان نواقصی در راه برگزاری آن وجود دارد. اگرچه سازمان لیگ تلاش کرده که این مشکلات را به حداقل برساند اما همچنان و با وجود پشت سر گذاشتن 9 دوره این نیاز احساس می‌شود که با رعایت مسائل حرفه‌ای بتوانیم لیگ را به صورت کامل و در عمل به صورت حرفه‌ای برگزار کنیم. در هر صورت فوتبال ایران بار دیگر به روزهای پر تب و تاب خود باز می‌گردد و تب فوتبال به بالاترین حد خود خواهد رسید. 

در هفته اول این رقابت‌ها مسابقات زیر برگزار می‌شود: 

* شهرداری تبریز - استقلال تهران 

شهرداری اولین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند. این تیم در فصل گذشته لیگ دسته اول و با مربیگری اکبر میثاقیان بدون اینکه حتی یک مسابقه را واگذار کند جواز صعود به لیگ برتر را به دست آورد. میثاقیان به این نکته اشاره کرده که همواره مقابل پرسپولیس و استقلال نتایج خوبی گرفته است.

اگر چه نحوه برنامه‌ریزی لیگ دسته اول و لیگ برتر به گونه‌ای بود که تیم‌های صعود کننده از دسته پایین‌تر به دلیل کمبود زمان با مشکلات زیادی مواجه هستند اما تبریزی‌ها امیدوارند در خانه مقابل استقلال نتیجه خوبی بگیرند. 

استقلال نیز در شرایطی که کاملا متحول شده گام به این میدان می‌گذارد. پرویز مظلومی اولین تجربه خود را روی نیمکت استقلال پیش رو دارد و می‌خواهد در همین گام نخست نظر هواداران را جلب کند. علی فتح‌الله زاده که به عنوان سرپرست باشگاه فعالیت می‌کند به دنبال روزهایی است که در این باشگاه جشن پیروزی می‌گرفت. استقلال از نظر مهره تغییراتی داشته و باید دید خروجی‌ها و ورودی‌های این تیم در فصل نقل و انتقالات چه تأثیری در عملکرد آبی‌پوشان خواهند گذاشت. 

* پاس - مس کرمان 

پاس که فصل گذشته در روز آخر در لیگ برتر ماندگار شد با مدیرروستا به استقبال از مس کرمان می‌رود. مس در این فصل صمد مرفاوی را روی نیمکت خود می‌بیند. مسئولان این تیم اعتقاد دارند مرفاوی بهتر از لوکا بوناچیچ است و باید منتظر ماند و دید آیا در لیگ دهم مس کرمان نسبت به فصل گذشته عملکرد موفق‌تری خواهد داشت یا خیر. 

* ذوب آهن - پیکان 

ذوب آهن در فصل نقل و انتقالات سعی کرد اسکلت خود را حفظ کرده و نفرات جدیدی را برای رفع نقاط ضعف خود جذب کند. آنها تنها نماینده ایران در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هستند و برای اینکه تمرین خوبی برای آن مسابقات که شهریور ماه برگزار می‌شود داشته باشند می‌خواهند لیگ را با موفقیت آغاز کنند. پیکان نیز در این فصل با محمد احمدزاده به دنبال قرار گرفتن در جایگاهی مناسب است. 

* فولاد خوزستان - استیل آذین 

استیل آذین در فصل نقل و انتقالات زودتر از بقیه تیم‌ها دست به کار شد و با جذب بازیکنان مطرح خود را به عنوان مدعی قهرمانی معرفی کرد. تومباکوویچ که هدایت استیل آذین را بر عهده دارد در اولین گام مقابل فولاد با مربیگری مجید جلالی قرار خواهد گرفت. آجورلو به عنوان مدیرعامل استیل آذین اعلام کرده از تومباکوویچ قهرمانی با 80 امتیاز می‌خواهد و این کار مربی صربستانی را دشوارتر می‌کند. در آن سوی میدان فولاد با جلالی به دنبال این است که بر خلاف فصل گذشته دغدغه سقوط نداشته باشد. 

* راه آهن - سپاهان 

بدون شک بارزترین نکته این مسابقه رویارویی امیر قلعه‌نویی و رسول کربکندی است. کربکندی فصل پیش و زمانی که سرمربی صبا بود بارها با امیر قلعه نویی بر سر فوتبال پاک و ناپاک درگیری لفظی داشت. کربکندی می‌گفت فوتبال ایران ناپاک است و با کنایه اعلام کرد که امیدوار است قلعه‌نویی بتواند با همین روش نتیجه بگیرد. قلعه‌نویی اما برخلاف سرمربی وقت صبا اعتقادی به این موضوع نداشت و می‌گفت چگونه تا قبل از اینکه صبا گل بخورد فوتبال پاک بود اما بعد از آن ناپاک شد؟ حال این دو در اولین گام در لیگ دهم برابر هم قرار می‌گیرند تا شاید حاشیه‌های فصل گذشته زودتر از انتظار آغاز شود. 

سپاهان قهرمان نهمین دوره لیگ برتر در فصل نقل و انتقالات با جذب نفراتی همانند خسرو حیدری، جان‌واریو و ... خود را تقویت کرد تا با قدرت بیشتری لیگ را آغاز کند. راه آهن نیز برای اینکه همانند گذشته استرس سقوط نداشته باشد کربکندی را به عنوان سرمربی انتخاب کرد تا در لیگ دهم عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. 

* سایپا - صبا 

شاگردان محمد مایلی‌کهن در خانه پذیرای صبای قم هستند. صبا پس از جدایی کربکندی، محمود یاوری را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. صبا و سایپا در این فصل به دنبال این هستند که در رده مناسب قرار گرفته و نسبت به فصل گذشته عملکرد بهتری داشته باشند. آنها برای دستیابی به این هدف به دنبال این هستند که لیگ دهم را با موفقیت آغاز کنند. 

* ملوان انزلی - نفت تهران 

همان مشکلی که برای شهرداری تبریز وجود داشت درباره نفت تهران نیز صدق می‌کند. این تیم از دسته اول به لیگ برتر راه یافته و به دلیل زمان اندک فرصت کمی برای آماده سازی داشته است. حسین فرکی کار سختی در نفت تهران پیش رو دارد و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که تیمش از عدم آمادگی کمترین آسیب را ببیند. ملوان نیز با فرهاد پورغلامی به دنبال جایگاهی شایسته است تا فوتبال دوستان انزلی را راضی نگه دارد. 

* پرسپولیس - تراکتورسازی تبریز 

پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات به گفته علی دایی به 90 درصد خواسته‌های خود رسیده است. با این حال هواداران این تیم نگران برخی پست‌ها از جمله دفاع چپ و خط حمله هستند. علی دایی امسال تیمش را خودش بسته و با این انگیزه که در سه جام موفق باشد کار خود را آغاز کرده است. آنها در اولین گام به مصاف تراکتورسازی می‌روند به طور حتم هواداران پرسپولیس به چیزی جز پیروزی در این دیدار و موفقیت در لیگ برتر و دو جام دیگر فکر نمی‌کنند و همین موضوع کار دایی را دشوار کرده است. جذب نفراتی همانند غلامرضا رضایی، محمد نوری، امیرحسین فشنگ‌چی، مازیار زارع و ... باعث شده پرسپولیس نسبت به فصل گذشته تغییراتی داشته باشد. 

دیدار با تراکتورسازی با هوادارانی که پیش‌بینی می‌شود از تبریز برای حمایت تیمشان به تهران بیایند کار دشواری است اما اگر پرسپولیس می‌خواهد هوادارانش را راضی نگه دارد باید این مسابقه را با موفقیت به پایان برساند. این البته هدفی است که تراکتورسازی با فراز کمالوند نیز آن را دنبال می‌کند. نماینده تبریز به دنبال شروع خوب در لیگ برتر است. 

* شاهین بوشهر - صنعت نفت آبادان 

شرایط صنعت نفت آبادان نسبت به دو تیم دیگر صعود کننده بدتر است چرا که آبادانی‌ها آخرین تیمی بودند که جواز صعود به لیگ برتر را کسب کردند. کاسیمیروی پرتغالی کار سختی در صنعت نفت پیش رو دارد و باید این تیم را به گونه‌ای هدایت کند که آبادانی‌ها دوباره مجبور نشوند فصل آینده تیمشان را در دسته اول تشویق کنند. شاهین بوشهر نیز در آن سوی میدان با حمید استیلی اهداف بزرگی را پیگیری می‌کند و امیدوار است به آنها دست یابد. 

برنامه هفته اول: 

دوشنبه چهارم مرداد 

گرامیداشت ولادت باسعادت یگانه منجی عالم بشریت –حضرت ولی عصر امام زمان (عج) و اعیاد شعبانیه 

شهرداری تبریز – استقلال تهران – ورزشگاه یادگار امام ( ره ) – تبریز – ساعت 17:30 

هدایت ممبینی-مرتضی کریمی-محمدرضا ابوالفضلی-مهدی سید علی-ناظر: فریدون اصفهانیان 

پاس – مس کرمان – ورزشگاه قدس – همدان – ساعت 18 

محسن ترکی-رضا سخندان-آرمان اسعدی-ایرج ساعدی-ناظر:عبدالله با عزم 

ذوب آهن – پیکان – ورزشگاه فولاد شهر – اصفهان – ساعت 19:30 

سعید بخشی زاده-حیدر شکور-سعید علی نژادیان-سعید فتاحی-ناظر:حسین نجاتی 

فولاد خوزستان – استیل آذین – ورزشگاه تختی اهواز – ساعت 20:45 

خداداد افشاریان-صفدر احمدی-غلام آموزگار-اسماعیل آمری-ناظر:محمد تولایی 

سه شنبه: 5 مرداد 

راه آهن – سپاهان – ورزشگاه اکباتان – تهران – ساعت 17:40 

سعید مظفری زاده-علیرضا کهوری-عباس انتظاری-پیروز سیف اله پور-ناظر:سیامک بخشی 

سایپا – صبای قم – ورزشگاه انقلاب – کرج – ساعت 18:15 

محمود رفیعی-بابک داوری-محمدرضا منصوری-رضا کرمانشاهی –ناظر: حسین خوشخوان 

ملوان بندر انزلی – نفت تهران – ورزشگاه تختی – انزلی - ساعت 18:15 

یدالله جهانبازی-محسن فریمانی-مسعود فرح نیا-رسول رهبر فام-ناظر:علی خسروی 

پرسپولیس– تراکتورسازی تبریز – ورزشگاه آزادی – تهران – ساعت 19:40 

مسعود مرادی-حسن کامرانی فر-حسین خانبان-بابک وسیله بر-ناظر:ایرج نظری 

شاهین بوشهر – نفت آبادان – ورزشگاه شهید بهشتی – بوشهر – ساعت 20:30 

تورج حق وردی-حسین طالقانی-مهدی عالیقدر-قاسم واحدی-ناظر:بهرام مهر پیما