سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

اما حاصل فوتبال خوب برد خوب است. با این توضیح که استقلال برای بهتر بازی کردن و بهتر نتیجه گرفتن باید بیشتر تلاش کند. به خصوص که امروز تبدیل به یک تیم جوان شده. تیمی با میانگین سنی زیر 25 سال. آنچه که از استقلال در این بازی مشهود بود دوندگی بی امان بود که خیلی از فضاها را بست. هوشمندی در پیدا کردن نقطه ضعف صنعت نفت و بهره از آن کمک شایانی به استقلال برای رسیدن به پیروزی در این بازی کرد. ضمن اینکه صنعت نفت در این بازی به خصوص در خط دفاعی روز ناموفقی را پشت سر گذاشت و در یارگیری اصلا تیم سمجی نشان نداد. 

استقلال در این بازی بهتر از همیشه دفاع کرد. به همان اندازه که در پیشروی و نزدیک شدن به دروازه حریف مصر بود در دفاع کردن هم پر انگیزه ظاهر شد. استقلالی ها همان طور که در این تصویر پیداست خیلی خوب هم فضا را پوشش داده اند و هم توپ را. امید نور افکن در جلوی خط دفاعی استقلال در کنار امید ابراهیمی یکی از بهترین روزهایش را سپری کرد. او به خوبی امید را ساپورت کرد تا امید نقشش را در برنامه های تهاجمی تیمش بهتر ایفاء کند.

پیش تر هم دیده شد که استقلال در منطقه یک سوم دفاعی نسبت به حریف برتری عددی داشت اما توپ را از آن خود نمی  کرد. تفاوت ها این بار در این بود که استقلالی ها برای پیروز شدن بازی می کردند و برای پیروز شدن باید خوب دفاع کرد. فوتبال بی دفاع هیچ گاه پیروز نمی شود.

استقلال خیلی زود روی ضربه کرنر وریا غفوری به این نتیجه رسید که صنعت نفت روی توپ های بلند به خصوص روی توپ هایی که از کنار ارسال می شود ضعف دارد. البته کمتر تیمی است روی توپ های مستقیمی که از روبرو زده می شود دچار اشکال شود. استقلال همین نقطه ضعف استقلال را برجسته کرد و در ادامه می بینید مبانی حمله اش را ارسال از جناحین قرار می دهد و سه بار به گل می رسد. استفاده از نقطه ضعف حریف بهترین حربه برای پیروز شدن است در حالی که برخی از تیم ها سعی می کنند روی توانمندی خود به پیروزی برسند. البته نه اینکه این درست نباشد. بهتر است این طور اذعان کنیم بردن توانمندی های تیم به سمت نقطه ضعف حریف بهترین راه برای پیروز شدن است. طبیعی است ابتدا باید نقطعه ضعف حریف را شناخت و بعد روی همین راهکار پیش رفت.

مهدی رحمتی در بازی با صنعت نفت یکی از بهترین روزهایش را سپری کرد. پیش از اینکه صنعت نفت به گل برسد و بعد از گل نخست استقلال – صنعت نفت صاحب چند موقعیت خوب شد که این موقعیت ها با واکنش های دیدنی مهدی رحمتی دفع شد. مهدی رحمتی در این صحنه به درستی پیش آمد. به عنوان مدافع آخر. او اگر در دروازه می ماند بازیکن نفت به داخل می زد و او می ماند دروازه 7.32 سانتی متری و یک دروازه بان. البته  اگر مدافع استقلال با مهاجم نفت تنه به تنه بود مهدی رحمتی باید توی گل می ماند اما او به درستی خروج کرد و زمان بندی خروجش به گونه ای بود که زاویه دید مهاجم صنعت نفت کم شد و در نهایت توپ او به بیرون رفت. خروج درست از دروازه به مهدی رحمتی کمک می کند تا موثرتر بازی کند. 

این یکی از صحنه گل های استقلال است. برتری عددی با استقلال نیست اما این تیم است که گل می زند. بازیکنان تیم مدافع به دو بخش تقسیم شده اند و فاصله این بخش ها فضای خوبی را برای جولان دهی استقلالی ها به وجود آورده است. ایستادن و دنبال کردن توپ چنین گل هایی را پدید می آورد و نفتی ها برای اینکه در دفاع بهتر از این ظاهر شوند می بایست تصاحب توپ کنند نه تعقیب توپ. از سویی وقتی خط آفساید شکسته می شود باید نظم در ایستادن را فراموش کرد و به جهت هایی رفت که مهاجمان حریف جایگیری کرده اند. البته همه این اتفاقات در چند ثانیه رخ می دهد و هوشیاری تیم مدافع است که شانس گلزنی تیم مهاجم را کاهش می دهد. شاید بهترین حربه برای دفاع کردن در چنین صحنه هایی دفاع جنگلی باشد. یعنی نامنظم دفاع کردن بعد از اینکه خط آفساید شکسته می شود.