سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

تب داربی در اوج خود قرار گرفته و تا ساعاتی دیگر داربی 82 پایتخت آغاز می شود.

به گزارش وب سایت نود، همه دوست دارند که قبل از این بازی گزارش آماری بخوانند و در اصطلاح فوتبال نویس ها عددبازی کنند.

آنالیز کارتهای زرد دریافتی بازیکنان و احتمال محرومتیشان در بازی ماقبل شهرآورد بزرگ پایتخت یک چالش البته نه چندان . این نخستین چالش نه چندان دلچسب ورزشی نویسانی است که با نزدیک شدن به داربی شروع به شمارش می کنند . شمارش طاقت فرسای آمار و ارقامی که برخی از آنها مثل نخستین ها تغییر نیافتی اند همچون نخستین گل تاریخ داربی توسط احمد منشی زاده استقلالی و نخستین کارت قرمز برای رضا وطنخواه پرسپولیسی و تساوی دو تیم در نخستین دیدار . و برخی دیگر از آمار با سرعتی بسیار کند با هر داربی تغییر می کنند از جمله برتری استقلال در 24 دیدار و پرسپولیس در 20 دیدار و تساوی 37 مسابقه .

بهانه ای برای کری خوانی

قطعا آمار و ارقام رقابتی که از سوی مجله معتبر ورلد ساکر به عنوان مهمترین شهرآورد آسیا و بیست و دومین داربی مهم دنیا قلمداد شده است سهمی ویژه در کری های هواداران دو تیم خواهد داشت . سرخها به عشق برتری 6-0 خود در 16 شهریور 52 در داربی دوازدهم به هواداران حریف 6 انگشت خود را نشان می دهند و استقلالی ها به یاد 4 برتری پیاپی در داربی های رسمی 69 تا 73 چهار انگشت دستشان را روبرو چشمان رقبای دیرین میگیرند . سرخها به قهرمانی های بیشترشان در لیگ مینازند و آبی ها به دو قهرمانی خود در آسیا . سرخها به ستارگان ملی پوش پرشمارشان در جمع بهترینهای قاره کهن می بالند و آبی ها به تعداد بردهای بیشترشان در داربی های رودر رو .

بعضی از این آمار و ارقام به هر دو تیم تعلق دارد مثل رکورد حضور 120 هزار نفری تماشاگران در بیست و ششمین داربی در 15 مهرماه 1362 یا پنج بار قضاوت محمد صالحی به عنوان بیشترین قضاوت و بعضی شخصی هستند مثل بی شکستی احمدرضا عابدزاده در 13 داربی با پیراهن هر دو تیم و یا حضور متوالی اکبر کارگرجم در 15 داربی متوالی با پیراهن استقلال . گاه آمار به سوی استقلال چربش می یابد همچون سریعترین گل تاریخ داربی با گل دقیقه نخست علی سامره و زدراوکو رایکوف نخستین مربی خارجی و گاه به سمت پرسپولیس مثل عیسی ترائوره نخستین گلزن خارجی داربی و تنها دو هت تریک داربی توسط همایون بهزادی و ایمون زاید .

فرار بزرگ یا کم کردن فاصله

گاه برخی ژورنالیست ها پا را حتی فراتر گذاشته و به روشی نامانوس تعداد گلهای داربی های هر ماه و هر فصل را می شمارند و احتمال برد هر تیم در صورت گل زدن به دروازه شمالی را محاسبه می کنند تا شاید نکته ای جذاب برای مخاطبان بیابند در حالی که اگر نفس فوتبال و خصوصا داربی را بشناسند خواهند دانست برتری و موفقیت در این دیدار هیچ ارتباطی به باران بهاری ، گرمای تابستان ، باد پاییز یا برف زمستان ندارد . حتی جایگاه بالاتر در جدول متضمن موفقیت در این رقابت  نخواهد بود و حتی اتفاقا تجربه ثابت کرده تیمی که شرایط نامناسبتری در جدول رده بندی لیگ دارد در این دیدار نتایج بهتری گرفته است . ولی هر چه که باشد این مسابقه چیزی بیش از یک بازی 90 دقیقه ای 3 امتیازی نیست . 3 امتیازی که البته امسال تاحدودی نسبتا با اهمیت است . سه امتیازی که می تواند فرار بزرگ آبی ها به سوی قهرمانی نهمشان در لیگ و تساوی با قهرمانی های سرخها باشد و در سوی دیگر قرمزها را به نزدیکترین فاصله با صدرنشین برای کسب قهرمانی دیگری رهنمون سازد و تساوی بهترین نتیجه است برای دیگر مدعیان همچون شاگردان بی نام و نشان ویسی در استقلال خوزستان و تیم یکدست تحت هدایت یحیی گل محمدی در ذوب آهن .