سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

فردا تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی مرحله گروهی برای رسیدن به جام جهانی 2014 در شهر اولسان کره جنوبی مهمان تیم ملی این کشور خواهد بود.
مسابقه ای که برای ملی پوشان ایرانی در راه رسیدن به سرزمین قهوه می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.
جنگ روانی ایجاد شده از سوی سرمربی کره که توسط کی‌روش و نکونام به نکویی پاسخ داده شد، می‌تواند حواشی این مسابقه بسیار حساس برای تیم ایران را بسیار بیشتر کند.
البته کره‌ای‌ها هم برای تضمین صعود مستقیم به جام جهانی نیازمند حداقل یک امتیاز از این بازی هستند ولی آنها حتی در صورت باخت خانگی هم می‌توانند مسافر برزیل باشند، منوط به اینکه ازبکستان مقابل قطر بیشتر از 6 گل به ثمر نرساند.
 
10 به 9 تبصره دار
تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در طول تاریخ 55 ساله رویارویی‌های خود مجموعا 26 بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران 10 برد و سهم کره 9 پیروزی بوده است.
7 مسابقه دو تیم هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده ولی از آنجا که در سال‌های 1986 (بازی های آسیایی سئول) و 2007 (جام ملت‌های آسیا) دو تیم در مرحله حذفی با یکدیگر بازی داشتند و باید تیم برنده مشخص می‌شد، کار به ضربات پنالتی کشید که هر دو بار کره‌ای‌ها موفق‌تر از ملی‌پوشان ما ظاهر شدند تا در اصل مجموع برتری‌هایشان برابر ایران با استفاده از ضیافت پنالتی‌ها به عدد یازده برسد.
 
17 سال شکست ناپذیری
تیم ملی فوتبال ایران بعد از شکست دو – صفر در بازی دوستانه سال 1971، موفق شد به مدت 17 سال مقابل کره شکست ناپذیر باشد. این روند در سال 1988 و در جام ملت‌های آسیا با شکست 3 – صفر قطع شد. البته کره‌ای‌ها هم بعد از شکست تاریخی 6 – 2 در جام ملت‌های 1996 امارات به مدت 8 سال مقابل تیم ایران شکست ناپذیر بودند و در جام ملت‌های 2004 تیم ایران با برتری 4 بر 3 توانست به شکست ناپذیری چشم بادامی‌ها پایان داد.
 
این بازی‌های کم گل
از سال 2004 که تیم ایران موفق شد به لطف هت تریک علی کریمی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، کره را با حساب 4 – 3 شکست دهد، دیگر بازی پرگلی از دو تیم شاهد نبوده‌ایم. 9 مسابقه‌ای که دو تیم از آن تاریخ تاکنون با هم داشته‌اند هیچ‌وقت بیشتر از 2 گل به خود ندیده است. آیا فردا در اولسان شاهد یک بازی کم گل دیگر خواهیم بود؟
 
شهریار رکورددار
همان بازی معروف 6-2 برای علی دایی کفایت می کرد تا با زدن 4 گل رکورددار گلزنی ایرانی‌ها در بازی‌های رودررو با کره جنوبی باشد. دایی در بازی‌های دیگر هرگز نتوانست گزندی به دروازه کره برساند. علی کریمی با یک هت تریک معروف در سال 2004 بعد از علی دایی دومین گلزن ایران در بازی‌های مستقیم با کره جنوبی است. از بین بازیکنان حال حاضر تیم ملی جواد نکونام و مسعود شجاعی که هرکدام سابقه 2 بار گلزنی به این رقیب سنتی را دارند، در بازی فردا این فرصت را دارند تا خود را به رکوردهای شهریار و جادوگر نزدیک کنند.
 
همه احتمالات صعود

ایران برای رسیدن به جام جهانی 2014 از شانس بالایی برخوردار است. فقط کافی است در بازی همزمان ازبکستان مقابل قطر پیروز نشود تا ملی پوشان کشورمان با هر نتیجه‌ای در این مسابقه مسافر برزیل شوند. در صورت کسب تساوی بازهم می‌توانیم به جام جهانی برسیم مشروط بر اینکه ازبک ها بیشتر از سه گل به قطر نزنند. ولی از آنجایی که نمی‌توان روی هیچ تیم عربی از جمله قطر وقتی پای منافع ایران به میان می‌آید، حساب جوانمردانه‌ای باز کرد نباید فردا هیچ چیزی به قضا و قدر بسپاریم. کافی است با حداقل اختلاف ببریم و با خیال راحت جشن صعود بگیریم. برد از ملی‌پوشان در اولسان، جشن و پایکوبی از ما در اقصی‌نقاط ایران.