سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

لیگ برتر باشگاه‌های ایران- جام خلیج‌فارس

دوره دوازدهم- هفته سی و دوم

دوشنبه 26 فروردین‌ماه 1392- ساعت 19:00

ورزشگاه آزادی تهران

تماشاگر85 هزار نفر 80 هزار استقلالی و 5 هزار سپاهانی

داور: سعید مظفری‌زاده

کمک‌ها: رضا سخندان- بابک داوری

اخطار: فرشید طالبی (12)، محمدرضا خلعتبری (45) از سپاهان- امیرحسین صادقی (45)، ایمان موسوی (81) از استقلال 


اخراج: فرشید طالبی (35) از سپاهان- ایمان موسوی (87) از استقلال

استقلال تهران: مهدی رحمتی، امیرحسین صادقی، حنیف عمران‌زاده (63- عباس محمدرضایی)، پژمان منتظری، علی حمودی، مجتبی جباری، جواد نکونام، خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده، ایمان موسوی، فرهاد مجیدی (75- سیاوش اکبرپور)

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

سپاهان اصفهان: شهاب گردان، فرشید طالبی، علی احمدی، میلان سوشاک (23- محسن ایران‌نژاد)، احسان حاج‌صفی، حسن جعفری، امید ابراهیمی، محرم نویدکیا، امین جهان‌عالیان (38- محمدحسین مرادمند)، جواهیر سوکای (68- مهدی جعفرپور)، محمدرضا خلعتبری

سرمربی: زلاتکو کرانچار

 

شرح بازی:

حساس‌ترین بازی هفته سی و دوم لیگ که حکم فینال را دارد در شرایطی میان تیم‌های استقلال و سپاهان در استادیوم آزادی برگزار می‌شود که لغزش هر یک از دو تیم تا حدودی به‌منزله فاصله گرفتن از جام قهرمانی تلقی می‌شود.

دو تیم استقلال وسپاهان که بد جوری در هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا از حریفان عربستان زخم خورده‌اند در تلاش و تکاپو هستند تا با برتری در این میدان سخت ناکامی‌های آسیایی را به بوته فراموشی بسپارند.

نیمه اول

قلعه‌نویی و یارانش برای این‌که نبض و آهنگ شعارهای سکوهای ورزشگاه آزادی را در اختیار داشته باشند از‌‌ همان ابتدا فرهاد مجیدی را به بازی گرفتند.

آبی‌ها از جناح چپ خود با فرارهای سریع ایمان موسوی توانستند حلقه محاصره را روی دروازه شهاب گردان تنگ وتنگ‌تر کنند اما طلایی‌پوشان با دفاع چندلایه و رفلکس‌های عالی شهاب گردان تقریبا توانستند از فشار حملات استقلالی‌ها بکاهند.

زرد پوشان که روی ضدحملات خود با فرارهای جواهیر سوکای و خلعتبری حساب ویژه‌ای باز کرده بودند

خیلی نتوانستند خط دفاع و دروازه استقلالی‌ها را آزار دهند زیرا پسران آبی‌پوش پایتخت برای جلوگیری از بازیسازی زرد‌ها بیشتر تملک توپ و میدان را در اختیار داشتند اما اتفاق ناگوار این مسابقه وقتی رخ داد که فرهاد مجیدی با دست فرشید طالبی را شارژ کرد و مقدمات ضربه خطا و دریافت کارت زرد توسط داور را برای مدافع سختکوش سپاهان فراهم کرد که طالبی با بهت وحیرت فقط مظفری‌زاده را تماشا کرد.

آبی‌ها با حرکات نفوذی واورلپ حمودی و حیدری از دقیقه 25حملات پردامنه خود را آغاز کردند تا فرهاد مجیدی و موسوی را صاحب موقعیت کنند که روی یکی از این حملات وقتی موسوی استارت زد با خطای طالبی سرنگون شد که داور مسابقه فرشید طالبی را با چشمانی اشک‌آلود از زمین مسابقه اخراج کرد.

زلاتکو کرانچار برای ترمیم خط دفاعی خود ایران‌نژاد را به‌جای جهان‌عالیان وارد بازی کرد تا زرد‌ها به نوعی در نیمه اول با دو تعویض اجباری روبرو شوند.

به هر حال نیمه اول با برتری استقلالی‌ها و صحنه‌های بحث‌برانگیز داوری بدون رد و بدل شدن گلی به پایان رسید.

نیمه دوم 

با شروع وقت دوم تماشاگران حاضر در ورزشگاه بخاطر ده نفره شدن آبی‌پوشان توقع برتری بی چون و چرای آبی‌پوشان روی دروازه سپاهان را داشتند اما این نکته کلیدی که تیم‌هایی که با یک بازیکن کمتر به بازی می‌پردازند در بیشتر اوقات انگیزه و دوندگی آنها مضاعف می‌شود به وضوح معلوم شد.

زردها خیلی بابرنامه‌تر از نیمه اول ایستادگی کردند تا یورش‌های بی‌محابای شاگردان قلعه‌نویی را از همه طرف دفع کنند.

کادر فنی آبی‌پوشان با وارد کردن فرزاد حاتمی مثلث حملات خود را روی دروازه سپاهانی‌ها بیشتر کردند اما دفاع مستحکم زردجامگان مانع از فروپاشی دروازه گردان می‌شد.

سپاهانی‌ها با یک ضدحمله انتحاری وقتی سوکای را در جناح چپ صاحب توپ کردند وی با پاسی عرضی در فضای باز مدافعان استقلال محرم نویدکیا را صاحب توپ کرد که شوت کاپیتان سپاهان در قعر دروازه رحمتی جا خوش کرد.

بعد از گل قلعه‌نویی که می‌دید دوباره مقهور همتای کروات خود شده با وارد کردن سیاوش اکبرپور دامنه حملات خود را بیشتر کرد که در دقایق تلف شده با ارسال سانتری بلند با اشتباه محسن ایران‌نژاد که در شرایط سختی گرفتار شده بود توانستند گل تساوی را به ثمر برسانند!

شرح گل‌ها:

دقیقه 65:ارسال سوکای از جناح چپ سبب شد تا محرم در فضای باز مدافعان استقلال با یک شوت دیدنی دروازه رحمتی را باز کند.

دقیقه 90+3: سانتر عباس محمدرضایی از جناح چپ با دفع اشتباه ایران‌نژاد وارد دروازه گردان شد.

دقایق کلیدی:

دقیقه 2: سانتر تند وتیز پای چپ ایمان موسوی بر روی نقطه پنالتی سپاهان با ضربه سر احسان حاج‌صفی دفع شد.

دقیقه 5: پرتاپ اوت بلند ایمان موسوی با ضربه سر خطرناک فرهاد مجیدی و رفلکس عالی گردان راهی کرنر شد.

دقیقه 6: فرار و شوت محمدرضا خلعتبری که با شتاب فراوان توام شد به بیرون هدایت شد.

دقیقه 19: کرنر مجتبی جباری با دفع گردان و شوت خطرناک حنیف عمران‌زاده آسمان ورزشگاه را شکافت.

دقیقه 25: شوت پای چپ هاشم بیگ‌زاده در داخل محوطه جریمه سپاهان با بی‌دقتی هرچه تمام‌تر راهی اوت شد.

دقیقه 33: پاس تودر جباری با فرار حمودی همراه شد که گردان با خروجی عالی توپ را مال خود کرد.

دقیقه 37: شوت کاشته جواد نکونام زوزه‌کشان از کنار تیر عمودی دروازه سپاهان به بیرون رفت.

دقیقه 50: باز هم پرتاب بلند اوت دستی ایمان موسوی در داخل محوطه شش قدم سپاهان با ضربه سر حنیف عمران‌زاده به شکلی خطرنا ک از روی تیر افقی به هدر رفت.

دقیقه 80: پاس رو به عقب خلعتبری با شوت محکم نویدکیا به بیرون رفت.

اتفاق ویژه 

در دقیقه 13فرهاد مجیدی با زرنگی فرشید طالبی را شارژ کرد که تصمیم بحث‌برانگیز داور مسابقه سبب شد یک کارت زرد و ضربه کاشته به سود آبی‌پوشان رقم بخورد و همین کارت زرد مقدمات خروج طالبی را از زمین فراهم کرد.

آنالیز نفر به نفر استقلالی ها

برای اینکه بدانید فرهاد چقدر در بازی تاثیرگذار بود، باید یک بار دیگر دقایق 75 تا 90 بازی را مرور کنید؛ لحظاتی که استقلال تقریباً هیچ خطر جدی ای روی دروازه حریف خلق نکرد

استقلال در روزی که می‌توانست از ده نفره شدن سپاهان و امتیاز میزبانی نهایت استفاده را ببرد تا در یکقدمی قهرمانی قرار گیرد، تنها توانست با گل به خودی دقایق پایانی محسن ایران‌ن‍ژاد همچنان در صدر جدول باقی بماند.

آبی‌ها در حالی که سپاهان حدود یک ساعت را ده نفره بازی کرد، نتوانستند از مالکیت توپی که در اختیار داشتند استفاده کنند و طبیعی است که در چنین شرایطی، نمی‌توان نمره‌های خوبی برای استقلالی‌ها در نظر گرفت.

 نمرات از 8

سید مهدی رحمتی: 5

سپاهان یک موقعیت جدی داشت که آن هم به گل تبدیل شد. روی این توپ نمی‌توان سیدمهدی را مقصر دانست اما ایرادی که به او وارد است، هنگامی است که توپ به پشت مدافعان ارسال می‌شود و یک دروازه‌بان باید این فضا را پوشش دهد. در این مواقع، که در نیمه دوم هم یکی دو بار اتفاق افتاد، رحمتی خیلی دیر از دروازه جدا می‌شد تا توپ‌های پشت دفاع را به سختی دور کند.

امیرحسین صادقی: 5

تعویض امیرحسین صادقی بیش از اینکه دلایل تاکتیکی داشته باشد، به خاطر ترس از ده نفره شدن بود. قلعه‌نویی وقتی دید امیرحسین بدجوری به پر و پای خلعتبری می پیچد، تصمیم گرفت مدافعش را بیرون بکشد اما این تعویض، چندان اثربخش نبود. صادقی در نیمه اول، از چپ به خوبی به حمله اضافه می شد و وقتی او از زمین بیرون رفت، بیک زاده هم افت کرد.

پ‍ژمان منتظری: 4

اگر عملکرد یک فصل را در نظر بگیریم، پژمان منتظری بهترین مدافع امسال استقلال بوده اما او گاهی بیش از حد آسان می‌گیرد؛ شبیه به گلی که ایمون زاید در دربی فصل پیش زد و چیزی مشابه با عکس‌العملی که مقابل جواهیر سوکای در صحنه گل سپاهان داشت. پژمان در کلیدی‌ترین موقعیت بازی، و یکی از معدود حملات سپاهان، به جای اینکه سوکای را در منگنه بگذارد، با فاصله از مهاجم سپاهان، فقط تماشا کرد تا توپ روی دروازه ارسال شود.

حنیف عمران زاده: 5

در روزی که امیر قلعه نویی به سیستم مورد علاقه خود برگشته بود، حنیف هم در ترکیب استقلال قرار گرفت و بیش از اینکه در کار دفاعی به چشم بیاید، با قدرت سرزنی خود در محوطه هجده قدم سپاهان، دیده شد. حنیف در دقیقه 5 اولین خطر جدی بازی را ایجاد کرد و می توانست در همان نیمه اول روی توپ برگشتی از شوت فرهاد مجیدی، کار را تمام کند.

علی حمودی: 6

بیش از هر بازیکن دیگری در استقلال دوید، در موقعیت قرار گرفت و در تمام لحظاتی که استقلال نیاز به گل داشت، مثل یک گوش راست حرکت کرد اما این برای اثرگذاری کافی نیست. حمودی نسبت به سال گذشته، بسیار بهتر شده اما سانترهای او دقت لازم را ندارند و اغلب بدون اینکه منطقه خاصی را نشانه گرفته باشد، روی دروازه ارسال می شود. اگر پاس های نهایی حمودی، استانداردهای لازم را داشت، قهرمانی استقلال امروز مسجل می شد.

هاشم بیک زاده: 4

 

در نیمه اول تحرک خوبی نشان داد و در حملات، دخالت موثر داشت هرچند در همان نیمه اول، یک موقعیت ایده آل را هدر داد. بیک زاده در نیمه دوم کمتر دیده شد و جای خود را به محمدرضایی داد. اتفاقی که برای بیک‌زاده افتاده، این است که تماشاگران نسبت به او حساس شده‌اند و به محض لو دادن توپ، فریادشان به آسمان می رود. این انرژی منفی که از روی سکو به هاشم منتقل می‌شود، روی کیفیت بازی او به شدت تاثیر می‌گذارد.

جواد نکونام: 5

در صحنه گل سپاهان، باید زودتر از نویدکیا به محوطه جریمه می‌رسید اما در برگشت، آنقدر تعلل کرد که محرم در موقعیتی تک به تک، به توپ ضربه بزند. نکونام در نیمه دوم روی یک توپ برگشتی از کرنر می‌توانست دروازه گردان را باز کند اما ضربه محکم او با اختلاف به بیرون رفت. از بازیکنی که سابقه حضور در لیگ اروپایی را دارد، انتظار می‌رود بیشتر از این در جریان بازی دخالت کند.

خسروحیدری: 4

کمتر پیش می آید که خسرو حیدری این همه ارسال غلط داشته باشد. سانترهای خسرو در بازی امروز، بیشتر از اینکه روی سر مهاجمان استقلال فرود بیاید، شهاب گردان را گرم می کرد. حیدری در بازی با گهر استراحت کرد تا در این دیدار حساس، سرحال و آماده باشد اما در نهایت نتوانست، تاثیر مهمی روی جریان بازی داشته باشد.

به نظر می رسد، او «فوتبال زده» شده و آمادگی نیم فصل اول را بروز نمی دهد. خیلی ها معتقدند، به کار گرفتن خسرو در پست هافبک راست، روی کیفیت این بازیکن تاثیر منفی گذاشته و خسرو با وجود قد کوتاهی که دارد، همچنان مدافع راست بهتری است.

مجتبی جباری: 5

شاید طرفداران استقلال بگویند این نمره برای جباری کم است اما به یاد داشته باشید، هر بازیکنی ابتدا با خودش مقایسه می شود و بعد با دیگران. مجتبی معمولاً در بازی های بزرگ کیفیت همیشگی را بروز نمی دهد و این نکته بزرگی است که کادر فنی استقلال باید چاره ای برای آن پیدا کند. جباری در این بازی، بد نبود اما آن هافبک طراحی که تماشاگران به او «زیدان آسیا» هم لقب می دهند، نبود. شاید سبک بازی استقلال در این دیدار که مبتنی بر توپ های بلند و بازی مستقیم بود، جباری را از جریان بازی خارج کرد. مجتبی در نیمه اول یک پاس طلایی به حمودی داد اما مدافع راست استقلال در موقعیتی تک به تک، توپ را به گردان کوبید.

ایمان موسوی: 4

ایمان موسوی در زمین زحمت می کشد و بیش از حد می دود اما برای اینکه تبدیل به یک مهاجم واقعی شود، این عنصر کافی نیست. مهم ترین کاری که موسوی در نیمه اول انجام داد، اوت های بلندی بود که سه چهار مرتبه، روی دروازه سپاهان خطر جدی ایجاد کرد. فرشید طالبی روی خطایی که روی موسوی انجام داد، دومین کارت زردش را گرفت و این امتیاز مثبتی برای مهاجم استقلال است. ایمان شانس آورد که استقلال در دقایق پایانی به گل رسید وگرنه کاسه کوزه های این شکست، به خاطر اخراجش سر او شکسته می شد.

فرهاد مجیدی: 7

بدون شک بهترین بازیکن استقلال بود. فرهاد در همان نیمه اول می توانست با یک ضربه سر دروازه سپاهان را باز کند که با عکس العمل گردان، ناکام ماند. مجیدی در 75 دقیقه ای که در زمین بود، برای مدافعان سپاهان یک تهدید دائمی بود و بیشتر از همه مردان هجومی استقلال، تحرک داشت. برای اینکه بدانید فرهاد چقدر در بازی تاثیرگذار بود، باید یک بار دیگر دقایق 75 تا 90 بازی را مرور کنید؛ لحظاتی که استقلال تقریباً هیچ خطر جدی ای روی دروازه حریف خلق نکرد.

فرزاد حاتمی: 2

شاید آن مربی باتجربه ای که دو ماه پیش در یک جمع خصوصی درباره فرزاد حاتمی گفته بود: «یک علی دایی جدید در فوتبال ایران متولد شده» با دیدن نمایش حاتمی در نیمه دوم، حرفش را پس بگیرد. مهاجم بلندقد استقلال در نیمه دوم حتی در نبردهای هوایی هم کیفیت لازم را نداشت و کاری کرد که همه استقلالی ها بابت محرومیت آرش برهانی افسوس بخورند. آیا حاتمی ای که در شروع نیم فصل دوم، در هر بازی برای استقلال گل می زد جرقه بود؟

عباس محمدرضایی: 1

جانشین هاشم بیک زاده شد و طولی نکشید که با اشتباه بزرگش در مرکز زمین، زمینه ساز گل سپاهان شد. محمدرضایی روحیه لازم را برای حضور در این بازی نداشت و یکی از تعویض های اشتباه قلعه نویی در این بازی بود.

سیاوش اکبرپور: 2

در پانزده دقیقه پایانی جانشین فرهاد مجیدی شد و اولین بار در وقت های اضافی دیده شد. مهم ترین اتفاقی که اکبرپور رقم زد، پاسی بود که به جباری ارسال کرد که این پاس ارزشمند در موقعیت آفساید به جباری رسید. در باقی دقایق، سیاوش محو جریان بازی بود.

 

 سپاهان در بازی که حکم فینال لیگ را داشت و می‌توانست به راحتی برنده بازی شده و یک برد دلچسب را کسب کند در دقایق پایانی باز هم اشتباهات گذشته را تکرار کرد. گویا آن‌ها از گذشته درس زیادی نگرفته‌اند. در اینجا به بررسی عملکرد تک تک بازیکنان سپاهان می‌پردازیم.

 

شهاب گردان:

یکی از ستاره‌های دقایق ابتدایی بازی گردان بود و توانست در روزی که مدافعان این تیم باز هم شوق خرابکاری داشتند در چندین صحنه ناجی سپاهان باشد. سوای گلی که بازیکنان سپاهان خودشان وارد دروازه گردان کردند و در آن صحنه او نظاره‌گر بود بازی خوبی از خود نشان داد.

 

فرشید طالبی:

با توجه به بازی جام حذفی می‌توانستید استرس را در چهره او ببینید.

خطاهای مکرر و بازی درگیرانه او پیش از اخراج، کار دست تیمش داد. حتی در یک صحنه شانس آورد که توپ به دست او برخورد کرد و مظفری‌زاده آن را پنالتی اعلام نکرد تا اوضاع بد‌تر هم بشود. دو بازی در برابر استقلال و دو اخراج نتیجه تمام زحمات او بود. باید لقب آقای اخراج را به طالبی داد.

 

علی احمدی:

به طور حتم او را باید ستاره سپاهان در قلب دفاعی این تیم دانست. پس از اخراج طالبی وظایف او در خط دفاعی سپاهان افزایش یافت و این یک آزمون سخت برای او بود. وظیفه کنترل مهاجمین استقلال به عهده او بود و در بسیاری از ارسال‌های بلند او بود که حرف اول را می‌زد.

 

میلان سوشاک:

لقب بد‌شانس‌ترین بازیکن این میدان برای او بسیار مناسب است. هنوز دقایقی از بازی نگذشته بود که مصدومیت صورتش کار دست او داد تا اولین تعویض سپاهان باشد. اگر آن مصدومیت پیش نمی‌آمد با توجه به پستش او می‌توانست راهگشای کرانچار در این بازی حساس شود.

 

محسن ایران‌نژاد:

اگر آن مصدومیت پیش نمی‌آمد و او وارد میدان نمی‌شد شاید نتیجه چیز دیگری بود. پیش از گل او توانسته بود با پوشش‌های مناسبی که به حاج صفی می‌داد توان تهاجمی سپاهان را در سمت چپ افزایش دهد و مانع از نفوذ بازیکنان استقلال شد. نقطه اوج کار او گل خودی بود که به تیمش زد و تمام امیدهای تیم را نقش بر آب کرد.