سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

جام حذفی باشگاه‌های کشور- یادواره آزادی خرمشهر

مرحله نیمه‌نهایی

شنبه 10 فروردین‌ماه 1392- ساعت 17:00

ورزشگاه: آزادی تهران

تماشاگر:70 هزار نفر حدود 60 هزار استقلالی و ده هزار سپاهانی

داور: علیرضا فغانی

کمک‌ها: رسول فروغی- سعید علی‌نژادیان

اخطار: خسرو حیدری(9)، آرش برهانی (13)، فرهاد مجیدی (66)، جواد نکونام (74) از استقلال- محمدرضا خلعتبری(63)، اروین بولکو(91) از سپاهان

اخراج: فرشید طالبی (25) از سپاهان- خسرو حیدری (63) از استقلال

استقلال تهران: سیدمهدی رحمتی- پژمان منتظری- امیرحسین صادقی- خسرو حیدری- هاشم بیک‌زاده (91- عباس محمدرضایی)- جواد نکونام- جی‌لوید ساموئل- علی حمودی- مجتبی جباری- سیاوش اکبرپور (53- فرهاد مجیدی)- آرش برهانی (46- فرزاد حاتمی)

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

سپاهان اصفهان: شهاب گردان- فرشید طالبی- میلان سوشاک- احسان حاج‌صفی- حسین پاپی- امید ابراهیمی- محرم نویدکیا (118- احمد جمشیدیان)- امین جهان‌عالیان (31- علی احمدی)- اروین بولکو- جواهیر سوکای (55- محسن ایران‌نژاد)- محمدرضا خلعتبری

سرمربی: زلاتکو کرانچار

شرح بازی

یک شبه‌فینال در جام حذفی بین تیم‌های استقلال و سپاهان که می‌تواند در پایان برای تیم برنده بسیاری از معادلات پیچیده را حل کند.

کادر فنی دو تیم با تمام قوا و بدون هیچگونه ریسکی به مصاف هم آمده‌اند.

نیمه اول

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم استقلال با‌‌ همان ترکیبی که در اصفهان توانسته بود شاگردان زلاتکو کرانچار را با تک‌گل خسرو حیدری مغلوب کند بازیکنانش را آرایش داده بود.

بیشترین تمرکز آبی‌پوشان در این دیدار روی بازی‌سازی مجتبی جباری هافبک طراح خود و نفوذها و حرکات «اورلپ» خسرو حیدری بود تا بدین صورت بتوانند آرش برهانی تندوتیز را در قلب خط دفاعی زردپوشان صاحب موقعیت گلزنی کنند.

بازی در دقایق ابتدایی با توفان همه‌جانبه زردپوشان بر روی دروازه رحمتی شکل گرفت که نتیجه این حملات دو کرنر پی در پی بود که با جایگیری دروازه‌بان استقلال دفع شد.

اما استقلالی‌ها با پاس‌های عمقی و بلند تلاش کردند از زیر فشار میهمان خارج شوند.

خسرو حیدری و آرش برهانی با نفوذهای خود در داخل محوطه جریمه آن هم با چاشنی تمارض و خطای هند از علیرضا فغانی کارت زرد دریافت کردند تا زمان باقیمانده مسابقه را با احتیاط بیشتری دنبال کنند.

بازی از دقیقه بیستم با افت فاحشی نزد هر دو تیم روبه‌رو شد که در این لحظات ساموئل فریاد قلعه‌نویی مبنی بر ارسال توپ بر روی قلب خط دفاعی سپاهان را گوش کرد و پاس بلندی را در پشت سر فرشید طالبی فرستاد تا برهانی را در موقعیت تک به تک با گردان قرار دهد که در این لحظه فرشید طالبی با گرفتن برهانی مانع پیشروی او شد تا بدون هیچ‌گونه اعتراضی کارت قرمز داور مسابقه را به جان بخرد.

بعد از اخراج طالبی، زلاتکو کرانچار به ناچار امین جهان‌عالیان که از خوب‌های سپاهانی‌ها بود را از بازی بیرون کشید و علی احمدی را برای پوشش و ترمیم قلب خط دفاعی خود به بازی فرا خواند. در دقایق انتهایی نیمه اول استقلالی‌ها با یک یار بیشتر توپ و میدان را در اختیار گرفتند و طلایی‌پوشان چشم به ضدحملات دوختند.

یورش همه‌جانبه زرد‌ها با ضربه آرام سوکای می‌توانست به بار بنشیند که نوک انگشتان رحمتی مانع از این کار شد.

زردجامگان که خستگی را نزد یاران ملی‌پوش استقلال بیش از پیش احساس می‌کردند دوباره دست به نفوذ زدند که خلعتبری تکنیکی در پشت محوطه جریمه با یک کنترل عالی و با چند قدم پیشروی با یک شوت دیدنی توانست دروازه دروازه‌بان مستعفی تیم ملی را باز کند.

به این ترتیب سپاهان نیمه اول را با یک یار کمتر و یک گل بیشتر به رختکن رفت.

نیمه دوم

امیر قلعه‌نویی با شروع نیمه دوم آرش برهانی را از بازی خارج و فرزاد حاتمی گلزن قهار خود را به بازی فرا خواند.

همین تعویض سبب شد تا آبی‌پوشان با یک یار بیشتر خیمه سنگین حملات خود را روی دروازه طلایی‌پوشان سنگین‌تر کنند

اما زرد‌ها در آن سو با تجمع و دفاع چندلایه مانع نفوذ آبی‌پوشان بر روی دروازه‌شان می‌شدند.

سرمربی استقلال که به بازی‌خوانی حریفان در کنار زمین همیشه شهره عام و خاص است در این لحظات با وارد کردن فرهاد مجیدی حلقه فشار را تنگ‌تر کرد اما کرانچار بسان مسابقه با تیم پرسپولیس جواهیر سوکای گلزن فرصت‌طلب خود را که هر لحظه بوی گل می‌داد از بازی خارج و برای جلوگیری از نفوذهای بیشتر جناح راست استقلال محسن ایران‌نژاد را وارد مسابقه کرد!

در همین گیر و دار بود که محمدرضا خلعتبری با زرنگی هرچه تمام‌تر و با درگیری بر سر تصاحب توپ با خسرو حیدری مقدمات خروج وی را با کارت زرد دوم فغانی از بازی فراهم کرد تا کفه ترازو در تعداد بازیکنان دو تیم در مستطیل سبز برابر شود.

اما شوت سنگین جواد نکونام در داخل محوطه جریمه سپاهان و دفع ناقص گردان و آروین بولکو سبب شد تا فرزاد حاتمی با فرصت‌طلبی خود گل تساوی را وارد دروازه شهاب گردان کند.

شاگردان کرانچار بعد از گل تساوی با دوندگی بیشتر سعی می‌کردند تا در میانه زمین استقلال دفاع تیمی خود را بیشتر کنند که تا حدودی موفق عمل کردند اما افت قوای بدنی اجازه گلزنی را از آنان سلب کرده بود.

شرح گلها

0-1  سپاهان ؛ محمدرضا خلعتبری در پشت محوطه جریمه با دریافت توپ و چند قدم پیشروی با شوتی دیدنی دروازه رحمتی را باز کرد .

1-1 استقلال ؛ شوت سرکش جواد نکونام در داخل محوطه جریمه سپاهان با دفع ناقص گردان و میلان سوشاک و فرصت طلبی فرزاد حاتمی تبدیل به گل تساوی آبی پوشان شد 

دقایق کلیدی

3- ارسال کرنر خلعتبری در دهانه دروازه استقلال به شکل نفسگیری دوباره راهی کرنر شد .

4 – کرنر پای چپ احسان حاج صفی از جناح راست با مشتهای گره کرده رحمتی دفع شد .

14 –سانتر پای راست مجتبی جباری روی دروازه گردان با ضربه دست شیرجه ای برهانی و دریافت کارت زرد از سوی فغانی به پایان رسید .

41- شوت ارام و فنی جواهیر سوکای با نوک انگشتان رحمتی به کرنر رفت .

46- ضربه سر فرزاد حاتمی با رفلکس عالی گردان به کرنر رفت .

51 همکاری سیاوش اکبر پور و سانتر حمودی با حرکت نمایشی فرزاد حاتمی در دستان دروازه بان سپاهان جای گرفت .

74 – شوت کاشته محمد رضا خلعتبری در پشت محوطه استقلال در آغوش رحمتی قرار گفت .

76- پاس بولکو در شش قدم استقلال با شوت فنی محرم و دخالت دستان مهدی رحمتی راهی کرنر شد .

84- ارسال احسان حاج صفی در روی نقطه پنالتی استقلالی ها با فرصت سوزسی خلعتبری به هدر رفت .

1+90- شوت سرکش امید ابراهیمی با مشتهای گره کرده سید مهدی رحمتی دفع شد .

93 – شوت عباس محمد رضایی زوزه کشان از کنار تیر افقی دروازه سپاهان به بیرون رفت و

94 – محسن ایران نژاد وقتی فرصت را مهیا دید شوت سنگین خود را روانه دروازه کرد که رحمتی با جایگیری عالی انرا دور کرد .

101- ارسال کرنر خلعتبری به تیر دوم با شوت امید ابراهیمی با برخورد به تیر عمودی دروازه استقلال راهی اوت شد .

 وقت اضافه لول
 

 

وقتی بازی در طول 90 دقیقه با تساوی یک بر یک پایان پذیرفت قلعه‌نویی وقت اول اضافه را با گماردن عباس محمدرضایی به جای هاشم بیگ‌زاده هجومی‌تر آغاز کرد تا با شوت‌های وی و فرارهای مجیدی بتواند کار سپاهانی‌ها را یکسره کند.

اما زردپوشان نصف‌جهان هم حریف دست‌وپابسته‌ای نبودند و آنان نیز با نفوذهای حاج‌صفی و و حرکات تکنیکی خلعتبری قصد داشتند تا گل دوم خود را وارد دروازه مهدی رحمتی کنند که از فرصت‌های این تیم می‌توان به شوت امید ابراهیمی روی ارسال کرنر خلعتبری اشاره کرد که توپ با برخورد به تیر عمودی دروازه راهی اوت شد تا وقت اضافه اول هم بدون رد و بدل شدن گل به پایان برسد.

وقت اضافه دوم

دو تیم با توجه به طولانی شدن این بازی ماراتن گونه بی میل نبودند که بازی در ضیافت پنالتی ها دنبا ل شود که اینچنین شد و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد . 

ضیافت پنالتی ها

گلهای به ثمر رسیده استقلال در ضربات پنالتی :مجتبی جباری – ساموئل – عباس محمد رضایی – جواد نکونام

پنالتی های گل نشده استقلال : امیر حسین صادقی – سید مهدی رحمتی – فرزاد حاتمی

گلهای به ثمررسیده سپاهان در ضربات پنالتی : اروین بولکو – امید ابراهیمی – محمدرضا خلعتبری – احسان حاج صفی – میلان سوشاک

پنالتی های گل نشده سپاهان : احمد جمشیدیان – محسن ایران نژاد


بهترین بازیکن 


بدون شک بازهم محمدرضا خلعتبری هافبک مهاجم تیم سپاهان با ارائه یک بازی موثر با زدن گل اول مسابقه به نفع زرد پوشان ، ارسال ضربات ایستگاهی خطرناک بر روی دروازه ، بازی بدون توپ وایجاد موقعیت برای دیگر بازیکنان ، ایجاد درگیری بر سر تصاحب توپ و مقدمات خروج خسروحیدری از زمین توسط داور مسابقه سبب شد تا وی بهترین بازیکن انتخاب شود . 

اتفاق ویژه

سکوت یک دقیقه ای بازیکنان دو تیم بمناسبت درگذشت مهندس رجایی مدیر عامل سابق فقید کارخانه فولاد مبارکه سپاهان که در اولین روز سال 92 بر اثر حادثه دلخراش تصادف جان به جان آفرین تسلیم کرد از نکات حائز اهمیت این دیدار مهیج و تماشایی بود .

فرشید طالبی وقتی در دقیقه 25 مسابقه با خطای عمد بر روی برهانی از داور مسابقه کارت قرمز دریافت کرد بودن هیچگونه اعتراضی زمین مسابقه را ترک کرد .

محمدرضا خلعتبری با زرنگی هرچه تمامتر بخاطر درگیری بر سر تصاحب توپ مقدمات خروج وی توسط داور را از زمان بازی فراهم کرد

سیدمهدی رحمتی دروازه بان استقلال که سال گذشته با نمایش خوبش جام حذفی را برای آبی پوشان به ارمغان آورده بود، امروز نمایش دوگانه ای در بازی استقلال داشت. 
این بازیکن رحمتی که با شهاب گردان دوست صمیمی است، با وجود آنکه به نظر در ضربات پنالتی جو را در اختیار گرفته بود، اما در نهایتا بازی را به دوستش تقدیم کرد.
http://u.goal.com/267800/267862hp2.jpg
رحمتی که به همراه گردان تا پنالتی چهارم برخلاف جهت ضربه زنندگان نمایش خوبی از خود ارائه ندادند از پنالتی پنجم خوب کار کرد. او ابتدا پنالتی احمد جمشیدیان را با پای مخالف مهار کرد، و بعد ضربه محسن ایران نژاد را با کف دست جمع کرد البته در این بین او خودش داوطلب ضربه پنالتی شد که با ضربه ای ناامید کننده توپ را به بیرون زد.
http://u.goal.com/267800/267863hp2.jpg
رحمتی که با دعا کردن و خوش و بش با پنالتی زن های سپاهان و حرکات خاص چهره اول ضیافت پنالتی ها بود، در نهایت تلخ کام از میهمانی بیرون آمد. چراکه میلان سوشاک مدافع استرالیایی سپاهان ضربه آخر خود را در نهایت خونسردی برخلاف جهت او به گل تبدیل کرد.
http://u.goal.com/267800/267867hp2.jpg
شاید اگر رحمتی برای زدن ضربه پنالتی داوطلب نمی شد، بیشتر به سودش بود. اما او این ریسک را کرد و در حالی که فرهاد مجیدی برای پنالتی ها داوطلب نشده بود، یک ضربه مهم را از دست داد. به هر صورت او در غیاب پیراهن ناصر حجازی، نتوانست تیمش را پیروز از زمین بیرون بیاورد. اگرچه در طول مسابقه نمایش خوبی داشت.

 

بازی استقلال و سپاهان در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی از هر لحاظ که حساب کنیم برای هر دو تیم جذاب بود؛ مشق قدرت برای بازی مستقیم در لیگ، روحیه گرفتن برای لیگ آسیایی و... دلایلی بودند که دیدار دو تیم را با توجه به رقابت یک دهه اخیرشان جذاب‌تر می‌کرد. این بازی نقاط عطف و کلیدی زیادی داشت که هرکدام از آن‌ها در تعیین سرنوشت بازی تاثیر به سزایی داشتند.

1- خطای فنی طالبی

«احساس کردم که به هرشکل ممکن باید جلوی گل خوردن تیم را بگیرم چون اگر استقلال گل اول را می‌زد، جبرانش برابر دفاع چندلایه این تیم کار بسیار دشواری بود...» واقعا باید به سرعت انتقال ذهن فرشید طالبی آفرین گفت چون اگر دقیقا همین مساله در هزارم ثانیه به ذهنش رسیده باشد و باعث خطای او روی برهانی شده باشد، تصمیم کاملا درستی گرفته است. استقلال قبل از عید برابر تراکتورسازی نشان داد که وقتی گل اول را می‌زند، خیلی سخت گل می‌خورد. البته این متعلق به لیگ داخلی است چون در آسیا سهبار از الریان پیش افتاد و هر سهبار برتری را از دست داد!

2- فریادهایی برای مجیدی

بعد از گل اول سپاهان که توسط محمدرضا خلعتبری به ثمر رسید، کمی تا قسمتی اقتدار ژنرال خدشه‌دار شد چون سکو‌ها ناگهان پر شد از فریاد‌هایی برای ورود فرهاد مجیدی به میدان و معلوم نشد آن همه لیدرهای ریز و درشت چرا نتوانستند این فریاد‌ها را کنترل کنند. البته قلعه‌نویی از نظر زمان بازی بعد از 20دقیقه این فریاد‌ها را اجابت کرد ولی نوعی تزلزل رفتاری در تیم تحت هدایتش به وضوح دیده شد. راستی آنهایی که بعد از ضیافت پنالتی‌ها علیه قلعه‌نویی شعار دادند چه کسانی بودند؟ دلال بودند یا اجنبی‌پرست؟

3- اخراج احساسی حیدری

اینکه خسرو حیدری مدعی است برابر حرکت خلعتبری کاری نکرده است کمی تا قسمتی با واقعیت فاصله دارد چون چیزی شبیه پس‌گردنی در تصاویر تلویزیونی مشهود بود، اما خسرو باید دوباره رفتار خود را از آغاز بازی مرور کند. جدا از نمایش ضعیف در طول 63دقیقه‌ای که در میدان بود، هر دو کارت زردش نه برای کمک به تیم بلکه به خاطر حرکات غیرورزشی‌اش بود؛ اولی تمارض برای گرفتن پنالتی و دومی هم گردگیری در وسط میدان با خلعتبری تا استقلال برتری نفری خود را برابر میهمان اصفهانی از دست بدهد.

4- خلعتبری، خلعتبری و خلعتبری

بازیکنی که به دلیل مصدومیت و عدم امکان حضور در دیدار روز 6فروردین برابر کویت، اردوی تیم ملی را ترک کرده بود، 4روز بعد برابر استقلال وارد میدان شد. محمدرضا خلعتبری نقطه عطف بازی دیروز استقلال و سپاهان بود. ابتدا با گل خود تیم 10نفره سپاهان را از استقلال پیش انداخت، بعد با زرنگی یک کارت زرد را به جان خرید تا باعث اخراج خسرو حیدری یک‌اخطاره شود، مقابل فحاشی‌های زیاد طرفداران استقلال هرگز از کوره در نرفت و هیچ حرکتی از خود نشان نداد، مدام همبازیانش را حتی وقتی به او پاس خوب نمی‌دادند تشویق کرد و دست آخر هم پنالتی خود را به بهترین شکل در خلاف جهت حرکت رحمتی به تور دروازه چسباند. خلعتبری دیروز برای سپاهان یک جواهر بود، آن هم از نوع خودش نه از نوع سوکای!

5- اجازه ندادن به گردان

وقتی سیدمهدی رحمتی داوطلب زدن ضربه پنالتی ششم استقلال شد و ضربه‌اش را هم به بیرون زد، شهاب گردان کمی تا قسمتی جوگیر شد و بعد از مهار پنالتی فرزاد حاتمی از مربیان سپاهان درخواست کرد تا پنالتی هفتم تیمش را بزند ولی مرد کروات سپاهان با احساسات کاری نداشت. کرانچار می‌دانست که گردان بازی با پایش حداقل از رحمتی بهتر نیست و در عین حال روحیه‌اش هم شکننده‌تر از رقیب سابقش است و به همین دلیل به گردان اجازه پنالتی زدن نداد تا سوشاک که مسلما به اندازه بازیکنان ایرانی نسبت به این بازی ذهنیت و حساسیت نداشت در کمال خونسردی پنالتی سرنوشت‌ساز سپاهان را به گل تبدیل کند.