سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

جام حذفی باشگاه‌های ایران- یادواره آزادسازی خرمشهر

مرحله یک هشتم نهایی

گهر دورود صفر - استقلال تهران 1

گل: ایمان موسوی (66)

شنبه دوم دی‌ماه 1391- ساعت 13:30

ورزشگاه تختی دورود

تماشاگر: 3 هزار نفر(500 استقلالی عزیز)=1813 نفر داخل استادیوم هزاران نفر در پست بام ها

داور: یدالله جهانبازی

اخطار: خسرو حیدری

 

گهر دورود: شهرام مهربان- عمار نیک‌کار- ساشا کلونیجا- تقی نایبی- محمود شفیعی- رضا کاردوست - محمد پروین- امین ترکاشوند- صابر محمدی- مجید خدابنده‌لو( فرید عابدی 74)- حامد عمرانی‌پور

سرمربی: محمد مایلی‌کهن

 

استقلال تهران: مهدی رحمتی- امیرحسین صادقی- پژمان منتظری- علی حمودی(مجتبی جباری 45) - حسن اشجاری- خسرو حیدری- جواد نکونام- جی لوید ساموئل- عباس محمدرضایی- ایمان موسوی(آرش برهانی 88) - فرزاد حاتمی(حنیف عمران زاده 90)

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

 

شرح بازی

در ده دقیقه‌ ابتدایی بازی این تیم گهر بود که با پشتوانه تماشاگرانش توپ و میدان را در دست گرفته بود و حملاتی را روی دروازه استقلال انجام می‌داد. تیم میزبان با پرسینگ سنگینی که روی بازیکنان استقلال انجام می‌داد اجازه شکل‌گیری بازی این تیم را نمی‌داد.

اما بعد از این دقایق استقلالی‌ها کم‌کم به بازی سوار شدند و با استفاده از ضربات کرنر و پرتاب اوت حملاتی را روی دروازه گهر ترتیب دادند.

در 20 دقیقه پایانی نیمه اول بازی به شدت کسل‌کننده‌ای را از دو تیم شاهد بودیم که بدون هیچ هدف خاصی بازیکنان به زیر توپ ضربه می‌زدند. در نیمه اول فقط دو موقعیت نصفه و نیمه از دو تیم شاهد بودیم! 

با ورود جباری در نیمه دوم شرایط بازی به طور کلی به نفع استقلال عوض شد و این تیم توپ و میدان را در دست گرفت.

این جباری اگر از پس مصدومیت بر بیاید در تیم ملی هم مشکلات‌مان را حل می‌کند.

 

دقایق حساس:

دقیقه 8: موقعیتی که از روی یک پرتاب برای محمد پروین به دست آمده بود به شکل عجیبی از داخل محوطه شش قدم گل نشد.

دقیقه 43: ضربه زیبای ایمان موسوی روی پاس فرزاد حاتمی با فاصله کمی از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 57: ضربه سر جواد نکونام از روی کرنر جباری را شهرام مهربان در دو مرحله به زیبایی مهار کرد تا مانع گلزنی آبی‌ها شود. البته تلویزیون لرستان به صحنه آهسته اعتقادی نداشت!

شرح گل:

دقیقه 66: ارسال بسیار زیبای اشجاری را خرید جدید استقلال -ایمان موسوی- با یک ضربه سر پرقدرت به گل تبدیل کرد.

بهترین بازیکن:

ایمان موسوی در اولین بازی‌اش برای استقلال دوندگی فراوانی داشت و یک گل پیروزی‌بخش هم به ثمر رساند تا در همین اولین بازی خودش را اثبات کند.

 

اتفاق ویژه:

اینکه بازی بسیار خوب و با نظم فوق‌العاده‌ای برگزار شد را باید برگ برنده گهری‌ها بدانیم. حالا آن‌ها می‌توانند بازی‌های بعدی‌شان را هم در این ورزشگاه برگزار کنند.

تماشاگران دورودی 90 دقیقه تیم خود را تشویق کردند. اتفاقی که در کمتر ورزشگاهی در ایران سابقه دارد.

ظرفیت ورزشگاه تختی شهر دورود  حدود 2 هزار نفر است ولی استقبال خوبی از این بازی انجام شد و حدود 5 هزار تماشاگر بیرون ورزشگاه و پشت در ماندند.

حتی برخی از تماشاگران که روز گذشته بلیت خریده بودند نتوانستند وارد ورزشگاه شوند.

* ایمان موسوی مهاجم جدید استقلال که امروز اولین بازی‌ خود را برای این تیم انجام داد بعد از گلزنی به سمت قلعه‌نویی رفت و سرمربی استقلال را در آغوش گرفت.

*برخی تماشاگران از روی بام‌های خانه‌های اطراف ورزشگاه بازی را نگاه می‌کردند و حتی همپای تماشاگران حاضر در ورزشگاه تیم گهر را تشویق می‌کردند.

* هواداران تیم گهر تیم محبوب خود را با نام گهر بارسلونا تشویق می‌کردند.

* منصور پورحیدری، سیروس دین‌محمدی از مسئولان استقلال و رضا آیت‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه گهر و علی قرایی قائم‌مقام باشگاه گهر در جایگاه ویژه حضور داشتند.

*پس از پایان بازی و ثبت شکست خانگی تیم گهر مقابل استقلال تماشاگران حاضر در ورزشگاه تختی به تشویق تیم خود پرداخته و سپس بازیکنان و کادر فنی استقلال را هم تشویق کردند.

*تماشاگران تیم گهر پس از پایان بازی با کنایه نسبت به مدیرعامل آبی‌پوشان شعار می‌دادند: «فتح الله شوالیه، میزبانی گهر عالیه»!

* تعداد دیگری از طرفداران گهر شعار می‌دادند «عادل با عدالت، حمایت حمایت.»

* با اتمام بازی و زدن سوت پایانی، تماشاگران دیدار با آرامش ورزشگاه را ترک کردند و خیابان‌های اطراف مجموعه تختی دورود مملو از جمعیتی بود که با پای پیاده به سمت خانه‌های خود می‌رفتند.

* اهتزاز پرچم‌های رنگی به ویژه قرمز و آبی شهر دورود را فرا گرفته بود و علاقه‌مندان به فوتبال با در دست داشتن پرچم تیم‌های استقلال و گهر در سطح شهر حضور داشتند.

امیر قلعه‌نویی دقایقی پس از پایان بازی گهر دورود و استقلال تهران با تقدیر از میزبانی تیم گهر دورود اظهار داشت: در طول 32 سال زندگی فوتبالی خود چنین تماشاگرانی را در هیچ کجای ایران ندیده بودم.

وی با بیان اینکه میزبانی تیم گهر بسیار عالی و تماشاگران این تیم هم فوق‌العاده بودند، تصریح کرد: هیچ کجای ایران چنین تماشاگرانی را ندارد.

سرمربی تیم استقلال تهران همچنین از شرایط مطلوب بازی و امنیت حاکم بر ورزشگاه تمجید کرد و بیان داشت: همه چیز امروز برای برگزاری یک بازی خوب فراهم بود و خوشبختانه در نیمه دوم نیز شاهد بازی خوبی از هر دو تیم بودیم.

قلعه نویی همچنین در ارزیابی بازی تیم استقلال نیز گفت: در نیمه اول خوب بازی نکردیم ولی خوشبختانه در نیمه دوم و با بازیکنانی که اضافه شدند از جمله جباری استقلال خود را در زمین پیدا کرد و توانستیم بازی را ببریم.

وی با اشاره به اینکه مسئولان و تماشاگران دورودی مهمان‌نوازی مردم این استان را نشان دادند، یادآور شد: امیدواریم با توجه به ظرفیت تماشاگران تیم گهر مسئولان امر حمایت کنند تا تیم گهر دورود بتواند در رقابتهای لیگ برتر نیز میزبان باشد.

سرمربی تیم استقلال تهران همچنین با بیان اینکه تماشاگران دورودی از ابتدای ورود تیم استقلال به زمین ما را تشویق کردند، افزود: در طول بازی نیز تماشاگران تنها به تشویق تیم خود پرداختند که این امر جای تقدیر دارد.

افتخار می‌کنم بعنوان اولین تیم به دورود آمدیم

امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پایان بازی در مورد گلزنی ایمان موسوی گفت: موسوی تازه به استقلال آمده است و قرار نبود در ترکیب اصلی تیم حضور داشته باشد اما به دلیل شرایط زمین برهانی را روی نیمکت گذاشتم و از موسوی که قدرت بیشتری دارد استفاده کردم و او هم پاسخ اعتماد ما را داد.

سرمربی استقلال در مورد تحریم برنامه 90 گفت: «من برنامه 90 را تحریم نکردم و فقط گفتم الان تمرین داریم و نمی‌توانم با شما مصاحبه کنم.»

وی در مورد فرهاد مجیدی هم گفت: «مجیدی سرمایه استقلال است و امروز قراردادش را با باشگاه به طور رسمی امضا می‌کند.»

قلعه‌نویی یک بار دیگر با ستایش از میزبانی اهالی دورود گفت: «وقتی استقلال به دورود می‌آید چرا تیم‌های دیگر به این شهر نیایند؟ افتخار می‌کنم که اولین تیم لیگ برتری بودیم که به دورود آمدیم.

از تماشاگران هم تشکر می‌کنم که هم استقلال و هم گهر را تشویق کردند و از الفاظ ناپسندی هم استفاده نکردند.»

شهر دروود تقریبا نیمه تعطیل بود و کلیه عوامل اجرایی و امنیتی شهرستان به کمک هم به زیبایی از استقلال ایران میزبانی کردند که جای تشکر و قدردانی داره واقعا

 

درود بر دورود/ ورزشگاهی که برای مردم کوچک است

استقبال گرم و کم نظیر مردم شهرستان دورود از بازی گهر و استقلال در چارچوب جام حذفی شاید برای خیلی از اهالی فوتبال غیره منتظره بود.

برخورد خوب مردم دورود جوابی بود بر همه جوسازی‌هایی که پیش از این بازی صورت گرفته بود.بارش شدید باران در روز اول دی، موج سیاه نمایی از اینکه ورزشگاه تختی دورود نمی تواند استانداردهای لازم برای برگزاری بازی به این مهمی را داشته باشد به اوج خود رساند و حتی نگرانی هایی را در این زمینه ایجاد کرد.

عده ای نیز ورزشگاه شهید متقی ساری و فاجعه رخ داده در این ورزشگاه را به یاد آوردند، شاید هم حق داشتند. اتفاقات تلخی که در این ورزشگاه رخ داد باید هم هر کسی را بترساند اما روز گذشته برگزاری بدون دردسر بازی گهر و استقلال نشان داد که همه خیلی زود قضاوت کردند.

در اینکه ورزشگاه تختی دورود باید بیش از این بازسازی شود تا بتواند استانداردهای AFC را بگیرد شکی نیست اما گناه مردم دورود چیست که باید تاوان بی توجهی عده ای از مسئولان استانی و یا حتی کشوری را بدهند؟

به گواه و گفته خود اعضای تیم استقلال که قبل از برگزاری بازی تمام تلاش خود را کردند تا بازی در استان لرستان برگزار نشود و مصاحبه های آنها در آرشیو رسانه ها موجود است، در ورزشگاه تختی دورود نه تنها هیچ گونه بی احترامی ندیدند بلکه در کمال آرامش و متانت مردم غیور دورود به تماشای بازی نشستند و خراشی هم بر صورت کسی ننشست.

وقتی بازی به این حساسی و مهمی بدون کوچکترین اخلالی از سوی هواداران در چنین شهری برگزار می شود و حتی اگر ظرفیت ورزشگاه تختی اجازه می داد افراد بیشتری به ورزشگاه می آمدند، نباید مسئولان استان لرستان و حتی مسئولان ورزشی کشور را به این نتیجه برساند که باید فکری به حالا علاقمندان این منطقه کنند؟سوال این است که چرا از ابتدای فصل چنین ورزشگاهی برای تیم گهر مهیا نشد؟

این حق مردم علاقمند و نجیب دورود نیست که دارای ورزشگاهی لایق خود باشند؟ چه زمانی قرار است به وضعیت چنین شهرهایی که قطعا در سرتاسر ایران کم نیست، رسیدگی شود؟

اکنون باید تمام آنهایی که فکر می کردند چون سالهاست در شهری مثل دورود و حتی استان لرستان بازی به این مهمی برگزار نشده طرفداران فوتبال نمی‌توانند سربلند از این آزمون خارج شوند، سرافکنده شده باشند و به جای سیاه نمایی به این بیندیشند که چطور با بی تدبیری کاری می کنند که چنین شهرهایی در انزوا بمانند و در عوض در ورزشگاه های بزرگ، همچنان شاهد بی‌فرهنگی‌هایی باشیم که هر فصل بدتر از سال قبل است.

به نظر می رسد فدراسیون به عنوان متولی فوتبال باید دقت بیشتری روی این مسائل داشته باشد و از طریق وزارت ورزش پیگیر این باشد که چرا باید در چنین مکان هایی که علاقه مندان به فوتبال تیم شهر خود را سربلند می کنند این چنین در فقر رسیدگی به سر برند و کم‌ترین توجه ها به چنین استان هایی شود؟

راستی کار هیئت های فوتبال چیست؟ در باشگاه گهر چه می گذرد؟ آیا نباید کسی برای احقاق حق مردم صدایش را بلند کند؟