سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

قدرتمندترین فرمانده نظامی حماس

احمد سعید خلیل الجعبری  که به عنوان قدرتمندترین مرد حماس شناخته می شد، در اسرائیل با عنوان " رئیس ستاد جنبش حماس " نامیده می شد. الجعبری که مذاکره کننده مستقیم جنبش حماس با رژیم صهیونیستی در ماجرای مبادله گلعاد شالیت بود، به سبب عهده دار بودن فرماندهی عملیاتی گردان های عزالدین قسام، از ویژه ترین افراد تحت پیگرد سازمان های امنیتی رژیم صهیونیستی به شمار می رفت. 


وی مبارزات خود را با پیوستن به جنبش فتح آغاز کرد و پس از مشارکت در عملیاتی ضد صهیونیستی به سال 1982 بازداشت شد و به مدت 13 سال به زندان افتاد. وی در زندان، با تغییر رویکردهای خود، تصمیم گرفت مبارزه را با تعهد مذهبی همراه کند و به همین سبب به  جماعت اسلامی  پیوست. جماعت اسلامی نامی بود که به زندانیان عضو گروه اخوان المسلمین در زندان های رژیم صهیونیستی اطلاق می شد. پس از پیوستن به این گروه با شاخص ترین چهره های جنبش حماس نظیر شهید عبدالعزیز رنتیسی، شهید اسماعیل ابوشنب، نزار الریان، ابراهیم المقادمه و همچنین شهید صلاح شحاده بنیانگذار شاخه نظامی جنبش حماس همنشین شد و همین همنشینی زمینه ساز پیوستن الجعبری به گردان های قسام پس از آزادی از زندان شد.

آزادی از زندانهای رژیم صهیونیستی

الجعبری در سال 1995 از زندان رژیم صهیونیستی آزاد شد و اداره موسسه رسیدگی به امور اسیران وابسته به جنبش حماس را به عهده گرفت. آن گاه در سال 1997 وارد دفتر رهبری سیاسی جنبش حماس در غزه شد و رابطه اش با محمد الضیف، سعد العرابید و عدنان الغول از شاخص ترین فرماندهان گردان های قسام مستحکم شد و همین مساله سبب شد نیروهای امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان او را در سال 1998 به اتهام ایفای نقش حلقه اتصال میان شاخه نظامی و رهبری سیاسی جنبش حماس بازداشت کند.

 

الجعبری در سال 2000 همزمان با آغاز انتفاضه مسجد الاقصی و هنگامی که رژیم صهیونیستی پایگاه های امنیتی تشکیلات خودگردان در باریکه غزه را هدف قرار داد، از زندان آزاد شد. در آن هنگام، الجعبری با نزدیک شدن به شهید شحاده و محمد الضیف، توانست گام هایی مهم در جهت پیوستن به گروه عملیاتی گردان های قسام بردارد در کنار این دو نفر، گردان های قسام را از نظر مالی و نظامی به بهترین صورت، سامان دهی کند.

بازسازی گردانهای قسام با فرماندهی الجعبری
در سال 2003 نیروهای رژیم صهیونیستی محمد الضیف را ترور کردند اما این عملیات تروریستی ناکام ماند با این حال الضیف به شدت زخمی و فلج شد و از ادامه فرماندهی گردان های قسام بازماند. این مساله، زمینه بازسازی شورای نظامی گردان های قسام را سبب شد و الجعبری به عنوان فرمانده عملیاتی گردان های قسام تعیین شد با این حال محمد الضیف به صورت تشریفاتی به مدت یک سال به عنوان فرمانده کل گردان های قسام ابقا شد.

قابلیت های فرماندهی الجعبری به سرعت در گردان های قسام، نمایان شد و شاخه نظامی جنبش حماس را در مدتی کوتاه از گروهی شبه نظامی به یک شبه ارتش با بیش از 10 هزار نیروی نظامی تبدیل کرد که بر اساس رتبه بندی مشخص هرمی به فعالیت مشغول شدند و هر یک در واحدهایی ویژه به کار گرفته شدند. الجعبری زرادخانه متنوعی و بزرگی از نظر تسلیحاتی برای گردان های قسام تدارک دید که برخی از سلاح های آن بومی بود.

بزرگترین معضل سرویسهای امنیتی رژیم صهیونیستی
الجعبری به بزرگ ترین معضل سازمان های امنیتی تبدیل شده بود. او علاوه بر فرماندهی عملیات مختلف و بی سابقه بر ضد رژیم صهیونیستی پیش از عقب نشینی این رژیم از غزه در سال 2005، به عنوان یکی از مسئولان اصلی پاکسازی غزه از جاسوسان تشکیلات خودگردان می داند که به جدایی غزه در ژوئن 2007 انجامید. وی همچنین به عنوان مغز متفکر عملیات ربودن گلعاد شالیت نظامی صهیونیست به شمار می رفت.

الجعبری داماد شهید عبدالعزیز الرنتیسی

الجعبری همچنین در تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، با برنامه ریزی عملیات منحصر به فردی در ایستادگی در مقابل تجاوز همه جانبه اسرائیل، ناکامی بزرگی را برای این رژیم رقم زد و از همین جا برنامه ریزی رژیم صهیونیستی برای ترور الجعبری در دستور کار قرار گرفت و ارتش رژیم صهیونیستی بارها سعی کرد او را ترور کند که مهم ترین اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در این مجال، حمله موشکی بالگردهای آپاچی به خانه او در 18 آگوست 2004 بود که به زخمی شدن او منجر شد.

در این حمله تروریستی فرزند ارشد الجعبری به نام محمد و برادرش و سه تن از نزدیکانش شهید شدند. الجعبری داماد شهید عبدالعزیز الرنتیسی بود و فرزند او شهید محمد الجعبری داماد شهید صلاح شحاده بود.