سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

پنجاه و هفتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی اوباما به پایان رسید . بر اساس آمار ارئه شده اوباما تا کنون توانسته 303 رای مجمع انتخابی(الکترال) را کسب کندو رامنی 206 رای الکترال را به خود اختصاص داده است .برای پیروزی در انتخابات آمریکا، یک نامزد به حداقل 270 رای کالج انتخاباتی نیاز دارد.


پس از پایان جنگ جهانی دوم این دومین بار است که یک رئیس جمهور دموکرات برای دور دوم انتخاب می‌شود.
میت رامنی با شکست در ایالت سرنوشت‌ساز اوهایو، بر این سنت دیرینه صحه گذاشت که هیچ نامزد جمهوری‌خواهی بدون پیروزی در این ایالت به کاخ سفید راه نخواهد یافت.
باراک اوباما، در توئیتر خود از هواداران خود قدردانی کرد و گفت: «این (پیروزی) به خاطر شما به واقعیت پیوست.»


رامنی در جمع هوادارانش ، پیروزی اوباما را تبریک گفت رامنی در جمع هوادارانش حاضر شد و در یک سخنرانی کوتاه ضمن تبریک با باراک اوباما ،شکست خود را پذیرفت و از تیم انتخاباتی و هوادارانش تشکر کرد . وی گفت : با اوباما تماس گرفتم و پیروزی را به او تبریک گفتم . او گفت : ما نباید دچار اختلافات حزبی شویم و باید به دولت کمک کنیم. او گفت : انتخابات تمام شد ، اما اصول ما پا برجاست. آرزو داشتم آمریکا را به مسیری جدید وارد کنم ، اما مردم فرد دیگری را به رهبری برگزیدند. 

باراک اوباما: سپاس آمریکا! 
اوباما به همراه همسرش میشل و دو دخترش ساشا و مالیا در جمع پرشور هوادارانش ضمن تشکر از تلاش هواداران ، خانواده و تیم تبلیغاتیش گفت: شما مردم آمریکا مهر تایید زدید بر روحیه ای که از جنگ تبری می جوید. او ضمن تمجید از نقش همسرش گفت: اگر میشل نبود ، من حالا مردی نبودم که امروز مقابل شما ایستاده . 
اوباما در خصوص تعامل با رقیب انتخاباتیش نیز گفت : برای پیشرفت کشور می خواهم با رامنی همکاری کنم.

باراک اوباما به مردم آمریکا گفت : چه طرفدار اوباما بودید چه طرفدار رامنی، صدای خود را به گوش همه رساندید .
تبریک رامنی به اوباما
رامنی در نخستین ساعات صبح چهارشنبه 7 نوامبر در میان هواداران خود گفت، من به باراک اوباما تلفن کردم و پیروزی را به او تبریک گفتم. او گفت، من برای رئیس جمهوری و همسر و دخترانش  آرزوی سلامتی دارم.
میت رامنی در ادامه سخنان خود خطاب به هوادارانش گفت: «من به این دلیل داوطلب مقام ریاست جمهوری شدم چون نگران آمریکا بودم. من برای موفقیت رئیس جمهور برای رهبری ملتمان دعا می‌کنم.» رامنی افزود، انتخابات تمام شد اما اصول و پرنسیپ‌های ما پابرجا ماند.
رامنی خطاب به هواداران خود در بوستون گفت: «من خیلی دلم می‌خواست که امید شما را برآورده سازم و کشور را در مسیر دیگری هدایت کنم.» او هم‌زمان از همکاران خود و نیز همسرش "آن رامنی" در مبارزات انتخاباتی‌اش تشکر کرد. او گفت: «او - آن رامنی - می‌توانست بانوی اول بسیار خوبی باشد.»
***اخبار ساعات برگزاری انتخابات آمریکا ( پیش از اعلام نتایج ) : 

ستاد رامنی طی اطلاعیه خطاب به هواداران خواستار حضور جمهوری خواهان در انتخابات شد، چرا که بنابر اظهارنظر این ستاد، حضور دموکرات ها بسیار زیادتر بوده است"
این اطلاعیه فوری، ظاهراً از پیشی گرفتن اوباما از رامنی حکایت دارد که باعث نگرانی ستاد رامنی شده است.

از سوی دیگر، براساس گزارش های منتشر شده، رای باراک اوباما نامزد حزب دمکرات اندکی بیشتر از میت رامنی نامزد جمهوری خواهان اعلام شده است. 

اگر اوباما بتواند در ایالت‌های سرنوشت‌ساز و از جمله اوهایو از  میت رامنی جلو بیفتد، راه‌ آسانتری تا کاخ سفید خواهد داشت.
ایالت‌هایی که درصد آرای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سطح ایالت به هم نزدیک است، برای انتخابات آمریکا سرنوشت‌ساز است.

رامنی اگر 18 رای الکترال اوهایو را از دست بدهد، بسیار سخت بتواند به کاخ سفید راه یابد.
اهمیت اوهایو در این انتخابات به حدی است که جو بایدن، معاون اوباما، نیز در روز رای‌گیری سفر اعلام نشده‌ای به این ایالت داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده به خاطر رقابت تنگاتنگ دو نامزد، ممکن است اتفاق سال 2000 تکرار شود و تا هفته‌ها برنده انتخابات مشخص نشود.

نیاز به 270 رای برای پیروزی

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی از ساعت 6 بامداد به وقت محلی در ایالتهای شرقی این کشور آغاز شده که هر یک از نامزدها برای پیروزی، دست کم به 270 رای از 538 رای الکترال نیاز دارند.
در نخستین ساعات امروز سه شنبه به وقت ایالات شرقی آمریکا،  اندکی پس از نیمه شب، اهالی دهکده دیکس‌ویل نوچ در شرقی‌ترین نقطه امریکا، در ایالت نیوهمپشایر، رای‌های خود را برای انتخاب رئیس جمهوری آمریکا به صندوق انداختند.
در این دهکده کوچک که در مرز کانادا واقع شده، تنها 10 نفر در سن رای دادن بودند و نتیجه شمارش آرا 5 رای برای اوباما و 5 رای برای میت رامنی بود.
این اولین بار است که در این دهکده تعداد آرای دو نامزد ریاست جمهوری با هم برابر می‌شوند. در سال 2008 در رقابت بین اوباما و مک کین، 15 نفر از اهالی این روستا به اوباما و 6 نفر به مک کین رای دادند.
در دهکده کوچک دیگری در نیوهمپشایر که از نیمه شب در آن رای‌گیری آغاز شد، اوباما 23 رای و رامنی 9 رای را به دست آوردند.

ایالت ورمونت در شمال شرقی آمریکا از ساعت 5 صبح به وقت محلی رای‌گیری را آغاز کرده است. پس از آن به ترتیب ایالت‌های ساحل شرقی آمریکا رای‌گیری را آغاز می‌کنند.
در حال حاضر رای گیری در ایالتهای ویرجینیا، نیویورک، نیوجرسی، کانکتیکات، ایندیانا، کنتاکی، مین و ورمونت در جریان است. طبق نظرسنجی هایی که از رای دهندگان انجام شده، رقابت دو نامزد انتخاباتی شانه به شانه است و تا کنون نشانه ای مبنی بر پیش افتادن یکی از آنها نسبت به دیگری مشاهده نشده است.
این در حالی است که بخش اعظم روند انتخاب رئیس جمهوری آمریکا از طریق رای نخبگان انجام می شود، به این صورت که رای دهندگان عادی با انتخاب افرادی از بین نخبگان، آنها را به عنوان نماینده خود بر می گزینند تا در نهایت تکلیف رئیس جمهور با رای این افراد که دارای "رای الکترال" هستند مشخص شود.
همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مردم هر ایالت به صورت جداگانه و مستقل از ایالت‌های دیگر نمایندگان مجلس سنا (هر ایالت دو سناتور دارد) و اعضای کمیته موسوم به "الکترال کالج" (کالج انتخاباتی) را انتخاب می‌کنند. بر این اساس تعداد آرای الکترال هر ایالت برابر با تعداد نمایندگان آن ایالت در کنگره فدرال به اضافه 2 است.
به این ترتیب صرف نظر از میزان آرای دو نامزد در انتخابات ریاست جمهوری 2012 تنها کسی که موفق به کسب دست کم 270 رای از مجموع 538 رای الکترال شود، راهی کاخ سفید خواهد شد.
با وجود آغاز انتخابات ریاست جمهوری در برخی از ایالتهای آمریکا، هنوز رقابت انتخاباتی در شماری از ایالتهای غربی ادامه دارد. در همین راستا "میت رامنی" امروز آخرین تور تبلیغاتی خود را در دو ایالت اوهایو و پنسیلوانیا برگزار خواهد کرد.
ستاد تبلیغاتی رامنی اعلام کرد نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری امروز ساعت 8:30 به وقت محلی به همراه همسرش "آن" در موطن خود شهر بلمونت واقع در ایالت ماساچوست پای صندوق رای می رود.
از سوی دیگر باراک اوباما نیز که رای خود را پیشتر به صندوق انداخته در موطنش شیکاگو به انتظار نتایج نهایی انتخابات امروز می نشیند.
طبق آخرین برآوردها نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالتهای کلیدی اوهایو، آیووا، ویسکانسین از اکثریت قاطع برخوردار بوده و در ایالتهای ویرجینیا، نیوهمپشایر، کلرادو و نوادا با فاصله اندکی از رقیب خود رامنی پیش است. در مقابل نیز نامزد جمهوریخواه بیشترین آرا را در ایالتهای فلوریدا و کارولینای شمالی دارد.
با توجه به قرائن موجود ناظران از پیروزی اوباما بر رامنی در این دوره از انتخابات خبر می دهند. در این صورت وی پس از کلینتون نخستین رئیس جمهوری دموکرات آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون خواهد بود که دو دوره متوالی به این سمت انتخاب می شود.
جالب اینجا است که از 70 سال پیش تا کنون هیچ رئیس جمهوری در آمریکا نتوانسته با میزان چشمگیر بیکاری کنونی (حدود 8 درصد) دوباره رای بیاورد. به این ترتیب با برگزاری پنجاه و هفتمین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ آمریکا، 18 ماه رقابت نامزدهای دو حزب اصلی این کشور پایان می یابد.
به طور اصولی تعداد کمی از آمریکایی‌ها هستند که نگران سلامت انتخابات در این کشورند. چند نهاد غیردولتی به منظور حفاظت از سلامت انتخابات نیز فعالیت می‌کنند از جمله گروه True to vote که وابسته به جنبش تی‌پارتی آمریکاست. این گروه در اصل به منظور جلوگیری از تقلب در انتخابات به وجود آمده اما از سوی منتقدان به ترساندن و ایجاد نگرانی در بین رای‌دهندگان متهم می‌شود. به همین دلیل نهادهای دیگری نیز برای کنترل این گروه‌ها وجود دارند از جمله موسسه Advancement Project که در زمینه حقوق شهروندی فعالیت می‌کند.

رقابت شدیدی میان طرفداران اوباما و رامنی در ویرجینیا

در ایالت ویرجینیا ، نمایندگان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.
رندی کایت ، خبرنگار این شبکه با بیان این مطلب افزود « ویرجینیا نیز مانند ایالت اوهایو از ایالتهایی است که نقش تعیین کننده ای در پیروزی برنده نهایی انتخابات ایفا می کند اما از نظر ویژگی های جمعیت شناسی باید گفت ایالت ویرجینیا به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می شود.
ساکنان ویرجینیای قدیم طرفدار جمهوری خواهان هستند.
اکثر آنها سفید پوست بوده و از نظر مذهبی ، افراد معتقدی به شمار می آیند. از سوی دیگر منطقه ویرجینیای جدید منطقه ای است که اختلافات شدیدی میان ساکنان آن وجود دارد و همین موضوع باعث شد اوباما بتواند در رقابت های انتخاباتی دوهزارو هشت با کسب شش درصد آرا در این ایالت به پیروزی دست یابد.
میزان بیکاری در ویرجینیا پنج و دو درصد است و این ایالت از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دارد.
اوضاع این شهر به خوبی پیش می رود. قیمت مسکن در این ایالت رو به افزایش است و این درحالی است که میزان بیکاری رو به کاهش است. بنابراین ، رامنی در این ایالت نمی تواند در برابر اوباما همان توجیهاتی که در دیگر ایالت ها بکار گرفت را تکرار کند.
علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری ، دو نماینده سنا نیز با یکدیگر به رقابت پرداخته اند.
در این ایالت سناتور تیم کین از حزب دموکرات در برابر جورج آلن ، نماینده جمهوری خواه که از فرمانداران سابق این ایالت به شمار می آیند ، با یکدیگر به رقابت برخاسته اند.
آنها تلاش می کنند رای دهندگان را متقاعد کنند که از نمایندگان دو حزب حمایت می کنند.
عملکرد نامساعد کنگره آمریکا در این ایالت موجب یاس و ناامیدی ساکنان این ایالت شده است و این دو نماینده قصد دارند ثابت کنند ، می توانند وضعیت این ایالت را بهبود بخشند.
کین در این رقابت چند امتیاز از رقیب خود آلن پیش افتاده است. این رقابت یکی از پرهزینه ترین رقابت های سنا بوده است که پنجاه و سه میلیون دلار هزینه در بر داشته است. 
 حضور میت رامنی در حوزه رأی گیری ایالت ماساچوست 

میلیون ها آمریکایی امروز در ایالت های مختلف آمریکا در حوزه های رأی گیری حضور یافتند تا نمایندگان خود در مجمع انتخاباتی را برگزینند.
انتخاب ریاست جمهوری در آمریکا بصورت غیر مستقیم و از طریق رأی مجمع منتخب مردم صورت می گیرد.

علاوه بر روند انتخابات ریاست جمهوری، مردم آمریکا امروز تمامی اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم نمایندگان مجلس سنا را نیز انتخاب می کنند.

میت رامنی، نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا همراه با همسرش در ایالت ماساچوست رأی خود را به صندوق ریخت.

این درحالیست که باراک اوباما با استفاده از حق قانونی در نظر گرفته شده برای بعضی ایالات، رأی خود را در تاریخ 25 اکتبر در شیکاگو به صندوق انداخت.

میت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست است. وی پس از پیروزی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری، شانه به شانه در کنار باراک اوباما در تبلیغات انتخاباتی به جلو رفت.

نظر سنجی ها نشاندهنده نزدیکی آرای این دو نامزد انتخاباتی است و از این رو آنها بر آرای مردم در ایالاتی که تمایل سیاسی مشخصی ندارند حساب می کنند.

پل رایان نامزد معاونت ریاست جمهوری از طرف آقای رامنی نیز در ایالت ویسکانسین رأی خود را به صندوق ریخت. جمهوریخواهان امیدوارند که جوان بودن پل رایان امتیازی برای جذب ارای جوانان آمریکایی بسوی این حزب باشد.

جوبایدن نیز با شوخ طبعی همیشگی خود بعنوان نامزد معاونت باراک اوباما برای ریاست جمهوری آینده در ایالت دلاویربه پای صندوق رأی رفت.


شاید کمتر کسی بداند که عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها مختص به دو نامزد حزب دموکرات و جمهوریخواه نبود و در کارزار انتخاباتی 2012 آمریکا دهها نفر دیگر نیز به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری از احزاب دیگر شرکت داشتند که به دلیل نداشتن امکانات مالی و تبلیغاتی زیر هیمنه تبلیغات گسترده دو نامزد اصلی انتخابات یعنی اوباما و رامنی ماندند و کمتر مطلب و گزارشی از فعالیت ها و دیدگاه های آنان به سطح رسانه ها و افکار عمومی راه یافت.
این نامزدها بسته به امکانات و تشکیلات و سطح استاندارد حزب حامی شان نام شان در لیست انتخاباتی همه ایالت ها نبود و بسته به گستردگی و سطح نفوذ حزب متبوعشان نام آنها در برخی ایالت ها جزء نام هایی بود که رای دهندگان می توانستند از بین گزینه های انتخاباتی برگزینند.
سیستم انتخاباتی آمریکا با توجه به گستردگی این کشور و قوانین خاص آن ( کالج های انتخاباتی) مورد انتقاد طیف زیادی از تحلیلگران و ناظران قرار دارد. 
یکی از مهم ترین انتقادات منتقدان از سیستم انتخاباتی آمریکا نیز در این است که این سیستم به دلیل ویژگی های خاص خود اجازه حضور و قدرت نمایی احزاب دیگر را در عرصه انتخابات نمی دهد.
افراد زیر دیگر نامزدهای انتخابات 2012 آمریکا بودند :


تام هوفلینگ نامزد 52 ساله "حزب آمریکا" که تنها در 3 ایالت مجاز به شرکت در انتخابات بود




ریزن بار نامزد حزب " صلح و آزادی " که تنها در 3 ایالت مجاز به شرکت در انتخابات بود




" جیل استین" نامزد حزب سبز که مجاز به شرکت در انتخابات در 37 ایالت آمریکا بود



"آندره بارنت " نامزد 36 ساله "حزب اصلاح" که تنها در 2 ایالت مجاز به شرکت در انتخابات بود




"استوارت الکساندر " نامزد حزب سوسیالیست که در 3 ایالت مجاز به شرکت در انتخابات بود





گری جانسون نامزد حزب آزادی ، مجاز به شرکت در 48 ایالت 




جیمز هریس نامزد حزب کارگران سوسیالیست : 6 ایالت




راکی اندرسون نامزد حزب عدالت : 15 ایالت




" مرلین میلر" نامزد حزب راه سوم آمریکا : 3 ایالت 




جری وایت نامزد حزب سوسیالیست برابری خواه : 2 ایالت 




ویرجیل گود نامزد حزب قانون اساسی : 21 ایالت 




اد نونان نامزد حزب مستقل آمریکا : 0 ایالت