سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان، جواد نکونام، ستاره‌ی گران‌قیمت باشگاه اوساسونا راهی تیم پرطرفدار آبی‌پوش پایتخت شد تا استقلال بیش از پیش لقب کهکشانی را شایسته‌ی خود ببیند.

جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی ایران از جمله بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای است که در آسمان بی‌ستاره‌ی فوتبال ایران حکم خورشید تابان را دارد و حضور او در تیم استقلال یعنی وزنه‌ای که با اتکا به سنگینی آن می‌توان گفت پیروز فصل نقل و انتقالات استقلال بوده است نه پرسپولیس.

هرچند پیروز واقعی در فصل نقل و انتقالات تیمی است که با دیدی روشن و روبه آینده ، به فکر فرآهم آوردن تیم یک‌دست و هماهنگی باشد که توان مبارزه در راه فتح جام قهرمانی را داشته‌باشد.

ستاره‌ی جدید تیم استقلال گرچه به تازگی پیراهن این تیم را برتن کرده است اما سابقه‌ی بر هیچ فوتبال‌دوستی پوشیده نیست. با این وجود قصد داریم تا تکرار مکررات کنیم و کارنامه‌ی کاپیتان تیم ملی کشورمان را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

دوران باشگاهی :

جواد نکونام ، در 15 مهر سال 1359 در شهر ری متولد شد. این هافبک باسابقه ، محصول باشگاه جوانان سایپا است.

پاس تهران ، ایستگاهی برای اوج‌گیری

نکونام در سال 1377 درحالی‌که فقط 18 سال سن داشت راهی یکی از پرسابقه‌ترین باشگاه‌های پایتخت و ایران یعنی پاس شد و از همین تیم بود که به عنوان چهره‌ای برتر به فوتبال ایران معرفی شد ، از همین پاس بود که تیم‌های ملی رده‌ی سنی راه یافت و در ادامه نیز راهی تیم ملی بزرگ‌سالان شد.

نکو ، از همان ابتدا هافبکی درخشان بود و این امر را نیز ثابت کرد. درخشش او در دو فصل ابتدائی حصورش در تیم پاس ، سبب شد تا مد نظر مسئولان وقت تیم‌های کلی جوانان و امید قرار گیرد. او در تیم پاس هفت فصل حضور داشت تا در نهایت عنوان کاپیتانی این تیم را نیز از آن خود کرد. اوج حضور او در پاس بازی‌های درخشانش در جام باشگاه‌های آسیا 2005 بود، جایی که او به همراه آرش برهانی و محمد نصرتی تیم را به مرحله‌ی بعدی بردند. نکونام در مجموع 187 بار پیراهن تیم پاس را برتن کرد و 49 گل برای این تیم به ثمر رساند.

در جدول زیر بطور خلاصه عملکرد جواد نکونام در پاس را بررسی خواهیم کرد :

امارات و دو تیم الوحده و الشارجه

فصل 06-2005 برای جواد نکونام  فصلی پرتلاطم بود. او فصل را با پاس آغاز کرد و با الشارجه به پایان برد. در جدول زیر بطور خلاصه عملکرد نکونام را بررسی کرده‌ایم

اوساسونا

پس از عملکرد قابل قبول نکونام در جام جهانی 2006 ، تیم‌های اروپایی بسیاری خواهان به خدمت گرفتن نکونام بودند که برترین آن‌ها هرتابرلین و المپیک لیون بودند. اما به ناگاه نکونام سر از اسپانیا درآورد و با اوساسونا قراردادی دوساله به ثبت رساند ، قراردادی که در صورت توافق طرفین به مدت یک سال دیگر قابل تمدید بود.

در اولین فصل حضور خود در اوساسونا آنقدر خوب و درخشان در ترکیب اصلی این تیم ظاهر شد که تیم رنجرز اسکاتلند حاضر به پرداخت یک میلیون پوند برای به خدمت گرفتن این ملی‌پوش ایرانی شد ، اما نکونام ترجیح داد در اوساسونا بماند.

در 14 آگوست 2007 نکونام دچار پارگی لیگامنت در زانوی راست خود شد و پس از انجام عمل جراحی موفق در آلمان ، هشت ماه از میادین فوتبال دور بود. در زمان غیبت او باشگاه اوساسونا از یاروسلاو پلاشیل در پست هافبک استفاده نمود. در 24 نوامبر همین سال اوساسونا اقدام به تمدید قرارداد نکونام برای سومین سال متوالی نمود.

سومین فصل حضور نکونام در اوساسونا فصل درخشانی برای این بازیکن بود و این هافبک ملی‌پوش ایرانی توانست با گلزنی برابر تیم‌هایی رئال مادرید 8 گل به ثمر برساند و بعد از والتر پاندیانی برترین گل‌زن فصل اوساسونا لقب گرفت. این درخشش نکونام در اوساسونا از چشم دیگر تیم‌های حاضر در لالیگا پنهان نماند و تیم‌هایی همچون ویارئال و اسپانیول حاضر به پرداخت 5 میلیون یورو برای به خدمت‌گیری نکونام بودند ، اما نکونام از حضور در پامپلونا راضی بود و تمایل به ترک این تیم نداشت.

دیگر فصل درخشان نکونام در اوساسونا ، فصل 11-2010 بود ، فصلی که نکو با زدن 6 گل و ارائه‌ی بازی‌های تاثیرگذار در خط هافبک از جمله عواملی بود که مانع از سقوط اوساسونا از لالیگا شد. در پایان این فصل تیم‌های عربی و ترک بسیاری حاضر به خریدن گران‌قیمت‌ترین بازیکن اوساسونا بودند که با نکو با قبول کاهش دستمزدش ، یک فصل دیگر در این تیم ماندگار شد ، تا بهترین نتیجه‌ی تیمی دوران حضورش در اوساسونا را کسب نماید.

در پایان بد نیست بدانیم نکونام ، اولین بازیکن ایرانی است که در لالیگا بازی کرده‌است. او در نخستین فصل حضور در لالیگا، به بازیکن ثابت تیمش تبدیل شد و توانست با گل طلایی که در جام یوفا مقابلبوردو فرانسه زد، به بازیکنی محبوب در تیمش بدل شود او با این گل باعث شد تا برای اولین بار باشگاه اوساسونا جز 16 تیم برتر جام یوفا قرار گیرد پیش از این هرگز اوساسونا نتوانسته بود تا این مرحله از مسابقات بالا بیاید وی همچنین از سوی کاربران اینترنتی سایت باشگاه اوساسونا اسپانیا به عنوان بهترین بازیکن این تیم در سال 2011 میلادی انتخاب شد.

او در بازی مقابل بارسلونا در جام حذفی اسپانیا در سال 2012 به عنوان کاپتان اوساسونا بازوبند را به دست بست تا به عنوان اولین ایرانی باشد که موفق به بستن بازوبند کاپتانی در اروپا شود.البته اولین بازی که جواد نکونام بازوبند کاپیتانی اوساسونا را به بازو بست در بازی دوستانه با لاتزیو بود که با تک گل جواد نکونام به سود اوساسونا به پایان رسید .

دوران ملی :

نکونام در 22 دی سال 1379 در حالی که فقط 19 سال و 31 روز سن داشت ، اولین بازی ملی خود را برابر اکوادور انجام داد. نکونام در ادامه در سه دوره از جام ملت‌های آسیا حضور یافت (2004 ، 2008 ، 2011). او در جام جهانی 2006 نیز در ترکیب تیم ملی ایران حضور داشت.

نکونام تا کنون 128 بازی ملی انجام داده است و 30 گل ملی در کارنامه‌ی خود دارد. او پس از خداحافظی علی دائی کاپیتان اول تیم ملی ایران بوده است.

نشست خبری جواد نکونام بازیکن تیم استقلال

نکته جالب توجه در مورد نکونام ثبات این بازیکن بوده است. نکونام  در کلیه‌ی تیم‌هایی که حضور داشته است ، ثباتی ستودنی داشته است و در نهایت نیز عنوان کاپیتانی این تیم‌ها را از آن خود ساخته است ،

نشست خبری جواد نکونام بازیکن تیم استقلال

البته اگر دوران بسیار کوتاه عضویت این ستاره در الوحده و الشارجه‌ی امارات را در نظر نگیریم. حال باید دید حضور او در استقلال با کوله‌باری از تجربه در ایران و اسپانیا ، با کاپیتانی در این تیم پر هوادار خواهد شد یا نه ؟