سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

نتایج ثبت‌نام اخیر مسکن‌مهر در نزدیک‌ترین نقطه به شهر تهران نشان داد، روند آهسته و یکساله جذب جمعیت سرریز پایتخت در شهر جدید پرند، برای این نقطه، دو هفته‌ای طی شد.


در پرند – پایتخت مسکن مهر - برای اهالی تهران 100 هزار واحد مسکونی‌ در دست ساخت است که از سال89 تاکنون حدود 90 هزار متقاضی واجدشرایط برای این آپارتمان‌ها اسم‌نویسی کرده‌اند، اما در شهر جدید پردیس که به تازگی ساخت 80 هزار واحد مسکونی‌‌مهر در آن آغاز شده، به محض اعلام ثبت‌نام از اول خرداد، 110 هزار خانوار تهرانی ظرف 15 روز برای پیش‌خرید این واحدها اسم نوشتند.


آنچه طبق اسناد و مدارک ارائه شده به پیش‌خریداران قرار است در پردیس ساخته شود در مقایسه با همه مسکن‌مهر کل کشور، گران‌ترین آپارتمان محسوب می‌شود، طوری که پیش‌بینی شده بود با اعلام قیمت این واحدها، متقاضی مراجعه نکند، اما با سرعت غافل‌گیرکننده ثبت‌نام متقاضیان مشخص شد نظر قدیمی دولت مبنی بر «جانمایی مسکن‌مهر در دوردست و ساخت واحدهای ارزان‌قیمت» با شرایط امروز بازار مسکن تهران همخوانی ندارد که در مقابل، اجاره‌نشین‌های پایتخت حاضرند با هزینه بیشتر، اما نزدیک‌تر به تهران برای مسکن‌مهر مرغوب‌تر براحتی پول پرداخت کنند.

قیمت مسکن‌مهر پردیس که هنوز در مرحله آماده‌سازی زمین است برحسب متراژ بین 40 میلیون تا 60 میلیون تومان تعیین شده است، این در حالی است که در پرند و سایر نقاط کشور بیشترین قیمت واگذاری مسکن‌مهر در حدود 45 میلیون تومان بوده است.
به این ترتیب در پردیس گران‌ترین مسکن‌مهر ساخته می‌شود و در عین حال بیشترین متقاضی تاکنون برای این پروژه جلو آمده است.

تصمیم 5 درصد پایتخت‌نشینان به خروج از پایتخت
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ثبت‌نام 110 هزار خانوار تهرانی برای مسکن‌مهر پردیس، یعنی اینکه 5 درصد از جمعیت پایتخت تصمیم گرفته از این کلان‌شهر خارج شود.
این آمار همچنین بیانگر آن است: در بازار اجاره‌نشین‌ها که 30 درصد جمعیت تهران را تشکیل می‌دهند، حدود 10 درصد آنها ظرف 15 تا 18 ماه آینده از این بازار خارج خواهند شد و به جمع خانه‌دارها ملحق می‌شوند.

http://www.gitashenasi.com/Pic/9063fe91-be3c-4d4b-a25c-d7f2ec77019d.jpg
درباره جزئیات ساخت 80 هزار واحد مسکونی‌مهر در شهر جدید پردیس و همچنین تاثیر این اقدام بر بازار مسکن تهران با مهدی هدایت مدیر‌عامل این شهر گفت‌وگو کرده‌ایم:
شما ظاهرا تنها مدیر شهر جدید هستید که سکونت در همان شهر را به تهران ترجیح داده‌اید. چرا؟
نظر آقای وزیر این است که اگر ما خودمان در شهرهای جدید ساکن شویم از نظر کارآیی خیلی موثر است.

http://www.president.ir/media/main/104509.jpg

به اعتقاد خود من مدیران شهرهای جدید دو نوع حضور می‌توانند در این شهرها داشته باشند. یکی همان حضور در ساعت اداری است و یکی هم حضور در ساعات غیراداری و زندگی واقعی در این شهرها.
اگر مدیر شهر جدید قسمت دوم را رعایت نکند هرگز به یکسری از نیازها و نواقص طبیعی شهر پی نخواهد برد.
سکونت من و خانواده‌ام در پردیس موجب شده برخی کم‌وکاستی‌های شهر
که هرگز در ساعت اداری قابل تشخیص نیست، شناسایی شود و برای رفع آن اقدام کنیم.
زندگی در شهرهای جدید اطراف تهران بهتر است یا داخل تهران؟

http://www.hic-iran.com/content/media/image/2010/12/2973_orig.JPG

سکونت در پردیس خیلی از مشکلات زیرپوستی تهران را ندارد. مهم‌ترین ویژگی این منطقه خلاصی از آلودگی هوا و ترافیک است. فاصله نزدیکی هم با تهران دارد و به اعتقاد من این منطقه می‌تواند به شرط تامین کامل نیازهای آن، به موفق‌ترین الگوی شهر جدید در کشور تبدیل شود و نقش واقعی پذیرش جمعیت سرریز کلان‌شهر تهران را ایفا کند.

http://www.rudna.ir/news_images/image_news_3014.jpg
ساکنان فعلی پردیس، مهاجر هستند یا کسانی که در گذشته در تهران بوده‌اند؟
عمده ساکنان، قدیمی‌های پایتخت هستند که برای خرید مسکن به خاطر ارزانی این منطقه، وارد پردیس شده‌اند.
البته مقدار کمی هم جمعیت مهاجر است که به هرحال ورود مهاجر به تهران و شهرهای اطراف را نمی‌توان انکار کرد.
تقریبا در همه شهرهای‌جدید بخش قابل توجهی از آپارتمان‌ها خالی از سکنه هستند. در پردیس هم خانه خالی وجود دارد؟
من به جرات به شما می‌گویم در پردیس یک‌درصد هم خانه خالی وجود ندارد. در این منطقه 50 تا 60 هزار نفر در قالب 15 هزار خانوار ساکن هستند که به همین تعداد، واحدمسکونی وجود دارد.

http://media.irna.ir/1390/13901227/1015227/1015227-1810781.jpg

نقطه ضعفی که پردیس دارد و شاید هنوز مورد توجه متقاضیان ایمنطقه قرار نگرفته، اخذ عوارض در مسیر تهران به پردیس است. به نظر شما طبیعی است که یک نفر شاغل تهران مجبور باشد هر روز برای رفت‌وآمد به پردیس، وسط راه عوارض بپردازد؟ این شیوه کاملا احساس مسافرت را به فرد می‌دهد.
ببینید بحث عوارض آزادراه پردیس پیچیده‌تر از این است. این آزادراه یکی از پرهزینه‌ترین آزادراه‌های کشور است چون ه مه مسافت آن تونل و پل است. اما عوارضی که برای ساکنان پردیس محاسبه می‌شود 500 تومان است که در مقابل صرفه‌جویی بنزین ناشی از حذف جاده قدیمی و کاهش استهلاک خودرو، رقمی نمی‌شود. ضمن اینکه هنوز مسیر قدیمی بدون عوارض به روی خودروها باز است.
از این ثبت‌نام اخیر پردیس که بیش از ظرفیت 80 هزار واحدی مسکن‌مهر، متقاضی جذب کرده، بگویید. می‌توانید به این تعهد سنگین تا پایان دولت عمل کنید؟
زمانی که ثبت‌نام از متقاضیان را شروع کردیم برنامه ما ثبت‌نام در حد 40 هزار نفر بود، اما سیل تقاضا باعث شد ثبت‌نام را بدون سقف، ادامه دهیم.
تا الان 71 هزار نفر از مرحله ثبت‌نام اولیه گذشته‌اند و مدارک‌شان را تحویل پست داده‌اند. از هفته گذشته کار پالایش متقاضیان را شروع کرده‌ایم و هر روز مدارک یک هزار تا یک‌هزار و 500 نفر را بررسی می‌کنیم و در پایان با ارسال پیامک، واجدشرایط بودن یا نبودن افراد را اطلاع می‌دهیم.
تا امروز پالایش نزدیک به 10 هزار نفر از متقاضیان به اتمام رسیده و حدود 10 درصد این افراد فاقد شرایط مسکن‌مهر شناخته‌ شده‌اند به این معنی که یا ساکن تهران نبوده‌اند یا اینکه فرم ج آنها قرمز بوده است.
دولت تا پایان عمر کاری خود کمتر از یک‌سال فرصت دارد در حالی که این 80 هزار واحد مسکونی‌مهر که ماه گذشته ساخت آنها شروع شد قرار است 18ماهه تکمیل شود. چه تضمینی وجود دارد دولت بعدی، این پروژه را قبول کند و برای تکمیل آن، پای کار باشد؟
خوشبختانه با نظر آقای وزیر و برنامه‌ریزی که برای این پروژه به خصوص در پردیس شد، قرارداد ساخت واحدها با انبوه‌سازان به گونه‌ای منعقد شده که تا پایان این دولت، بار اصلی به مقصد می‌رسد.
در این پروژه از شروع کار، آورده نقدی متقاضیان به صورت اقساط دریافت می‌شود و به پروژه تزریق می‌شود از طرف دیگر منابع بانکی برای پرداخت تسهیلات به این پروژه نیز از طرف بانک‌مسکن تامین شده و وام‌ها قابل پرداخت است. بنابراین کاری برای دولت بعد در این پروژه باقی نمی‌ماند و بعید است روال به هم بخورد.
قیمت این خانه‌ها گران نیست؟
این واحدها تفاوت فوق‌العاده زیادی با سایر واحدهای مسکن‌مهر دارد و هزینه ساخت آنها هم کمی بیشتر از بقیه است. در این پروژه حتی امکان فروش زمین به افراد با هزینه‌ای حدود 10 میلیون تومان اضافه بر قیمت مسکن‌مهر، وجود دارد تا زمین از حالت 99ساله خارج شود. همین الان در پردیس واحدهای مسکونی موجود در شهر با قیمت مترمربعی یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
گفته می‌شود پردیس در تنظیم بازار مسکن تهران نقش داشته است. چطور؟
ما الان بعد از ثبت‌نام پرحجم ماه گذشته اعتقاد داریم اگر پیش‌فروش 80 هزار مسکن‌مهر در پردیس اتفاق نمی‌افتاد معلوم نبود اجاره‌بها و قیمت مسکن در تابستان در شهر تهران چه وضعیتی پیدا می‌کرد.