سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

بازی پلی‌آف مرحله یک‌هشتم نهایی

تیم فوتبال استقلال تهران

سه‌شنبه دوم خردادماه 1391- ساعت 20:30

ورزشگاه فولادشهر اصفهان

تیم فوتبال سپاهان اصفهان

تماشاگر: 12 هزار نفر

داور: کیم دونگ جین (کره جنوبی)

دیدار تیم های فوتبال استقلال تهران و سپاهان اصفهان

کمک‌ها: جون هانگ سانگ، جانگ بیونگ اون (کره جنوبی)

اخطار: حنیف عمران‌زاده، جی‌لوید ساموئل، آندو تیموریان(استقلال)- محرم نویدکیا(سپاهان)

دیدار تیم های فوتبال استقلال تهران و سپاهان اصفهان

سپاهان: رحمان احمدی، هاشم بیگ‌زاده، محسن بنگر، جلال حسینی، مهدی جعفرپور، امید ابراهیمی، مهدی کریمیان، محرم نویدکیا (74- احمد جمشیدیان)، فابیو جانواریو، جواهیر سوکای (60- مهدی سیدصالحی)، برونوسزار (81- حسین پاپی)

سرمربی: زلاتکو کرانچار

استقلال: مهدی رحمتی، علی حمودی (43- گوران یرکوویچ)، پژمان منتظری، حنیف عمران‌زاده، میثم حسینی (69- محسن یوسفی)، اندرانیک تیموریان، جی‌لوید ساموئل، مجتبی جباری، فریدون زندی (80- میلاد میداوودی)، خسرو حیدری و آرش برهانی

سرمربی:پرویز مظلومی

دیدار تیم های فوتبال استقلال تهران و سپاهان اصفهان

مقدمه:

بدون شک بازی امروز سپاهان و استقلال، حساس‌ترین جدال ایرانی لیگ قهرمانان آسیاست. جدالی که می‌تواند به سوپرجام آسیایی ایران تعبیر شود. رویارویی ستارگان لیگ برتر در معیت دو تیم سپاهان و استقلال در لیگ قهرمانان آسیا، دیکته کردن اندیشه‌های فنی سرمربی کروات‌ برابر سرمربی وطنی و یا بالعکس. کم‌ظرفیت بودن ورزشگاه فولادشهر در برابر خیل عظیم هواداران، کری‌خوانی و کلاس گذاشتن مربیان دو تیم اعم از موشک‌خورده و نخورده(!) از موضوعاتی است که این بار در لیگ قهرمانان آسیا بر حساسیت دیدار سپاهان و استقلال افزوده است.

شرح بازی:

دیدار تیم های فوتبال استقلال تهران و سپاهان اصفهان

سپاهان با سیستم 2-4-4 و استقلال با سیستم 1-3-2-4 بازی را آغاز کردند. استقلال امروز با یک مهاجم بازی را آغاز می‌کند و گوران یرکوویچ اولین مهره تعویضی استقلال در بازی خواهد بود. این در حالی است که سپاهان با دو بازیکنی که کمتر در این فصل بازی کرده‌اند به زمین آمده است. یعنی مهدی جعفرپور و هاشم بیگ‌زاده که در سمت چپ و راست سپاهان به میدان خواهند رفت.

 نیمه اول:

دیدار تیم های فوتبال استقلال تهران و سپاهان اصفهان

بلافاصله بعد از سوت داور کره‌ای، بازی به شکلی جاندار و پرتحرک از سوی دو تیم به خصوص سپاهانی‌های میزبان آغاز شد. 15 دقیقه ابتدایی مسابقه را بدون شک باید به حساب زردپوشان نوشت. مردان زلاتکو کرانچار با دو مهاجم زهردار و هماهنگ خود (سزار و سوکای) در شروع کار نفس مدافعان و دروازه‌بان استقلال را گرفته بودند. پاس‌های تک‌ضرب و ایجاد مثلث‌هایی خطرناک از سوی طلایی‌پوشان سبب شد تا سپاهانی‌ها از جناح راست آهنگ دروازه پسران آبی‌پوش را در دستور کار خود قرار دهند.

در دقیقه هفتم بازی، محرم نویدکیا با شوتی سهمگین موجب شد تا رحمتی با دفعی ناقص پایه‌گذار گل اول سپاهانی‌ها شود. برونو سزار با یک فرصت‌طلبی در شش‌قدم استقلال با یک شوت آرام و بیرون پا گل اول را به سود سپاهانی‌ها وارد دروازه کرد. بعد از گل انتظار هواداران آبی‌پوش این بود که شاگردان پرویز مظلومی با تغییر سیستم و با اضافه کردن به مهاجمان خود گل خورده را جبران کنند، اما انگار آبی‌پوشان از زور لازم برای این کار بی‌بهره بودند. در عوض طلایی‌پوشان با پاس‌های تک‌ضرب و هماهنگی خیره‌کننده دوباره نبض توپ و میدان را در دست گرفتند.

برتری سپاهان تا جایی پیش رفت که محسن بنگر باز هم از خط دفاع سپاهان جدا شد و نقش یک مهاجم سرزن و گلزن را ایفا کرد. او با ضربه سر در دقیقه 34 گل دوم تیمش را وارد دروازه استقلال کرد تا روحیه میزبان را بیش از پیش بالا ببرد. در دقایق انتهایی نیمه اول پرویزخان که قافیه را بد جوری باخته بود با خارج کردن علی حمودی و به زمین آوردن یرکوویچ قصد داشت تا حداقل یکی از گل‌های خورده را جبران کند که موفق نشد و نیمه اول با برتری قاطع شاگردان زلاتکو به پایان رسید.

نیمه دوم

جریان مسابقه در نیمه اول و خوردن دو گل از سوی تیم استقلال سبب شد تا آنان در نیمه دوم با حرکات خسرو حیدری و همکاری مجتبی جباری و آندو تیموریان به دروازه طلایی‌پوشان نزدیک‌تر شوند. اما سپاهانی‌ها با ذخیره و اندوخته دو گل به ثمر رسیده با تجمع در میانه زمین و پرس یاران حریف تمامی راه‌های نفوذ استقلالی‌ها را طی یک بازی حساب‌شده و منطقی بسته نگه داشتند. زردپوشان با این ترفند و دوندگی بی‌امان در تمامی نقاط زمین گهگاهی دل به ضدحملات هم بسته بودند که باز هم در دقایقی خطرناک ظاهر شدند.

سرمربی مظلوم استقلال که راه به جایی نبرده بود با نشستن بر روی نیمکت مربیگری‌اش در اندیشه حفظ این جایگاه بود. از آن سو کرانچار با آوردن سیدمهدی سیدصالحی به‌جای سوکای سعی داشت به مدافعان استقلال اجازه ندهد که با خیال راحت در حملات تیم‌شان مشارکت کنند. به هر حال سپاهانی‌ها با یک آنالیز فنی و حساب‌شده توانستند تیم استقلال را که در این بازی به‌شدت بی‌آزار نشان می‌داد در نصف‌جهان از ادامه لیگ قهرمانان آسیا حذف کنند.

دقایق کلیدی:

دقیقه 5 : گریز جواهیر سوکای و شوت وی از یک زاویه بسته را مهدی رحمتی به خوبی دفع کرد.

دقیقه 15 : وقتی برونو سزار از روی خط طولی پا به فرار گذاشت با یک ضربه تو سر توپ مدافعان استقلال را جا گذاشت اما شوت وی را رحمتی طی دو ضرب گرفت.

دقیقه 21 : سانتر تندوتیز مهدی جعفرپور در دهانه دروازه استقلال با ضربه سر جواهیر سوکای، دل استقلالی‌ها را لرزاند اما گل دوم سپاهان به ثمر نرسید.

دقیقه 59 : فرار جواهیر سوکای و شوت سرضرب وی به بغل دروازه استقلال برخورد کرد.

دقیقه 62 : پاسکاری کریمیان و سزار در داخل محوطه جریمه استقلال با شوت بی‌دقت کریمیان از بالای دروازه رحمتی به بیرون رفت.

شرح گل‌ها:

1-0 سپاهان؛ دقیقه 7: شوت سنگین محرم نویدکیا را رحمتی به شکلی ناقص دفع کرد تا در برگشت برونو سزار روی پاس سوکای دروازه استقلال را از پشت شش‌قدم باز کند.

2-0 سپاهان؛ دقیقه 34: بعد از چند بار رفت و برگشت توپ در حوالی محوطه جریمه استقلال ارسال بلند توپ به محوطه 6قدم با ضربه سر محسن بنگر به گل دوم زردپوشان تبدیل شد.

بهترین بازیکن:

هر چند معمولا در تمامی مسابقات زننده گل‌ها را به‌عنوان بهترین بازیکن انتخاب می‌کنند ولی در این مسابقه جواهیر سوکای مهاجم آلبانی‌تبار سپاهان با سرعت بی‌نظیر خود دفاع استقلال را آزرد و خسته کرد. سوکای دو پاس گل باارزش را ساخته و پرداخته کرد تا بهترین بازیکن میدان لقب بگیرد.

اتفاق ویژه:

1-درگیری مهدی رحمتی با مرزبان در فاصله دو نیمه از اتفاقات تلخ این بازی بود که با دخالت دیگر بازیکنان ختم به خیر شد.

2-شاید بتوان گفت خوشحال‌ترین تماشاگر این مسابقه امیر قلعه‌نویی بود. او تمدید قراردادش با تراکتور را تا پایان این بازی به تعویق انداخت و حالا با حذف آبی‌پوشان از لیگ قهرمانان آسیا بیش از پیش به نیمکت استقلال نزدیک شده است.