عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

رقابت بر سر کسب عنوان آقای گلی لیگ برتر که تا روز آخر میان دو گلزن ایرانی و خارجی لیگ ادامه داشت بالاخره با برتری کریم انصاری‌فرد به پایان رسید و او با نشستن روی عدد 21 گل زده، کفش طلایی را به خانه برد.

در این مطلب به معرفی یازدهمین آقای گل تاریخ لیگ برتر می‌پردازیم، اما قبل از آن بررسی مختصری خواهیم داشت درباره آقای‌گل‌های ادوار گذشته لیگ برتر و در ادامه جدول گلزنان لیگ ایران را مرور می‌کنیم. در پایان این مطلب نیز به معرفی کریم انصاری‌فرد، برنده کفش طلای ایران در دوره یازدهم لیگ خلیج‌فارس خواهیم پرداخت. 

از عنایتی تا نوروزی؛ و حالا کریم انصاری‌فرد

اگر به اولین دوره لیگ برتر بازگردیم، در صدر جدول گلزنان لیگ نامی را خواهیم دید که امروز و در لیگ یازدهم نیز شانس کسب عنوان آقای گلی را در اختیار داشت. این مهاجم کسی جز غلامرضا عنایتی نبود. عنایتی فصل 81-80 توانست با زدن 17 گل برنده کفش طلا شود و نام خود را به عنوان اولین آقای گل تاریخ لیگ برتر جاودانه سازد. در فصل 82-81 نوبت به ادموند بزیک رسید تا با زدن 13 گل علاوه بر تجربه قهرمانی با سپاهان عنوان آقای گلی را از آن خود کند. نکته جالب در این دوره آن بود که محرم نویدکیا و عنایتی با زدن 12 و 11 گل جدی‌ترین رقیبان بزیک در این دوره بودند.

در فصل 83-82 علی دایی با زدن 16 گل آقای گل دوره سوم لیگ برتر لقب گرفت. در این دوره عنایتی بار دیگر با زدن 11 گل در رده سوم برترین گلزنان لیگ ایستاد. در فصل 84-83 عنایتی پس از کسب دو عنوان سومی، بار دیگر با زدن 20 گل آقای گل لیگ برتر شد. غلامرضا عنایتی توانست با زدن 21 گل در فصل 85-84 از عنوان آقای گلی خود دفاع کند و هت‌تریک تاریخی در لیگ برتر بر جای بگذارد. در فصل 86-85 دنی اولروم (که بعدها عرفان شد) و مهدی رجب‌زاده با زدن 17 گل برای اولین بار به‌طور مشترک عنوان آقای گلی را در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر از آن خود کردند. ضمن این‌که اولروم اولین بازیکن خارجی لقب گرفت که آقای گل لیگ ایران شده است.

در فصل 87-86 نیز اتفاق دوره ششم لیگ برتر تکرار شد و محسن خلیلی و هادی اصغری با زدن 18 گل به‌طور مشترک موفق به کسب این عنوان شدند. در این فصل محسن خلیلی علاوه بر کسب این عنوان با پرسپولیس نیز قهرمانی را در یک فصل رویایی تجربه کرد. در فصل 88-87 آرش برهانی پس از سال‌ها قرارگیری در سایه بزرگانی همچون دایی و عنایتی توانست برای اولین بار عنوان آقای گلی را با زدن 21 گل تجربه کند و علاوه بر این با استقلال نیز توانست قهرمانی را تجربه کند. عماد رضا به عنوان دومین مهاجم خارجی شاغل در فوتبال ایران توانست با زدن 19 گل عنوان آقای گلی در لیگ برتر ایران را در فصل 89-88 به دست بیاورد. در این فصل عماد رضا در تیم قهرمان سپاهان حضور داشت. در فصل 90-89 رضا نوروزی با زدن 24 گل علاوه بر شکستن رکورد تعداد گل در یک فصل از لیگ برتر توانست عنوان آقای گلی را از آن خود کند. در فصل تازه پایان یافته 91-90 نیز کریم انصاری‌فرد توانست پس از دو فصل قرار گرفتن در سایه بزرگان، عنوان آقای گلی را با زدن 21 گل تجربه کند.

چگونه کریم آقای گل شد؟!

در آغاز لیگ برتر شاید کمتر کسی فکر می‌کرد در حضور گلزن‌های باتجربه‌ای همچون فرهاد مجیدی، رضا نوروزی، مهدی رجب‌زاده و علی کریمی، رقابت برای کسب عنوان آقای گلی در لیگ برتر بین کریم انصاری‌فرد، فونیکه سی و غلامرضا عنایتی انجام شود، اما اتفاقاتی نظیر جدایی مجیدی از استقلال و به قهقرا رفتن پرسپولیس سبب شد تا در نهایت کسب عنوان آقای گلی محدود به این سه نفر شود.

رقابت برای کسب عنوان آقای گلی با نفراتی همچون فرهاد مجیدی، جواد کاظمیان و سیدایمان موسوی آغاز شد. گلزنی‌های کاپیتان پا به سن گذاشته آبی‌پوشان پایتخت هواداران این تیم را بسیار امیدوار ساخته بود تا با گلزنی‌های این ستاره محبوب علاوه بر آنکه سومین عنوان قهرمانی آبی‌پوشان در لیگ برتر تضمین می‌شود، این ستاره نیز موفق به کسب کفش طلا خواهد شد. اما با جدایی فرهاد مجیدی از استقلال، این سناریو با شکست مواجه شد و نه مجیدی آقای گل شد و نه استقلال قهرمان.

در سوی دیگر هواداران پرسپولیس پس از هت‌تریک جواد کاظمیان در هفته پنجم مقابل نفت آبادان که منجر به کسب اولین پیروزی سرخپوشان در لیگ برتر شد، بسیار امیدوار بودند که علاوه بر آنکه تیم‌شان به کورس قهرمانی بازگشته است، یک بازیکن گلزن نیز برای رقابت با مجیدی در جدول گلزنان خواهند داشت. اما با ریشه یافتن بحران‌ها، سناریوی خوشبختی پرسپولیس هم با شکست روبه‌رو شد. در ادامه با نام‌هایی همچون سیدایمان موسوی روبرو شدیم، اما گلزنی‌های این هافبک 23 ساله نیز با هت‌تریک برابر ملوان به پایان رسید تا عرصه برای یکه‌تازی انصاری‌فرد و فونیکه فراهم شود.

کریم انصاری‌فرد از همان ابتدا نشان داد که برای آقای گلی تلاش می‌کند و از رقابت با دیگر مهاجمان نیز ترسی ندارد. انصاری‌فرد که لیگ را با گلزنی آغاز کرده و در اولین هفته دو گل به مس سرچشمه زده بود، روند روبه رشد اما آهسته‌ای را در پیش گرفت و تا آغاز هفته بیست‌وهفتم نیز خود را به عنوان گزینه‌ای جدی برای آقای گلی مطرح نساخته بود. اما هت‌تریک او برابر فجرسپاسی علاوه بر آنکه او را در یک قدمی فونیکه قرار داد، سایپای تقوی را نیز از بحران دور ساخت. او در ادامه با گلزنی برابر پرسپولیس با رکورد فونیکه برابری کرد و درنهایت نیز با دبل برابر شاهین و گلزنی برابر نفت آبادان توانست عنوان آقای گلی را از آن خود کند.

نکته؛ یک هت‌تریک و چهار دبل

کریم انصاری‌فرد، این مهاجم جوان و خوش‌آتیه در طول این فصل موفق به انجام یک هت‌تریک و چهار دبل شد. انصاری فرد در 3 بازی لیگ غیبت داشت و با حضور در 31 بازی موفق به زدن 21 گل شد تا با متوسط 0.68 گل در هر بازی عنوان آقای گلی را از آن خود کند. این مهاجم در تمامی بازی‌های تیمش از ابتدا در ترکیب قرار گرفته بود و فقط در 62 دقیقه از مجموع کل 31 بازی خارج از ترکیب تیم خود بوده است. بنابراین او در 2728 دقیقه موفق به زدن این تعداد گل شده است.

میثاق، بهترین خاطره فونیکه!

فونیکه سی گرچه با اختلاف یک گل از کسب عنوان آقای گلی بازماند، اما چیزی از ارزش‌های این مهاجم 26 ساله اهل مالی کم نخواهد شد و همواره از او به عنوان یکی از برترین بازیکنان حاضر در لیگ ایران به نیکی یاد خواهد شد. فونیکه سی که در آغاز لیگ بسیار کم‌فروغ ظاهر شده و در هفت هفته ابتدایی فقط دو گل زده بود، در هفته‌های هشتم و نهم با انجام دو دبل بیش از پیش به لیگ ایران معرفی شد و به جرگه برترین گلزنان پیوست. او با هت‌تریک برابر پرسپولیس به عنوان جدی‌ترین گزینه برای کسب عنوان آقای گلی مطرح شد، اما در ادامه گوی سبقت را به انصاری فرد واگذار کرد. گرچه او در آخرین دیدار برابر سایپا فرصت آن را داشت تا آقای گل شود، اما دوئل او و انصاری‌فرد در آخرین گام به سود مهاجم 21 ساله ایرانی پایان پذیرفت.

نکته؛ یک هت‌تریک و سه دبل

مهاجم اهل مالی تیم نفت آبادان موفق به انجام یک هت‌تریک و سه دبل شد تا در این امر نیز عقب‌تر از انصاری‌فرد بایستد. فونیکه سی در 32 بازی توانست 20 گل را وارد دروازه تیم‌های لیگ برتری کند و با متوسط 0.625 گل در هر بازی به کار خود در لیگ یازدهم پایان داد. نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم شمار دقایق بازی فونیکه است. او در مجموع فقط 2267 دقیقه در لیگ بازی کرد و شاید اگر 461 دقیقه دیگر همچون انصاری‌فرد بازی می‌کرد موفق به کسب عنوان آقای گلی می‌شد.

سومین سومی آقای رکورددار

غلامرضا عنایتی یکی از مهاجمانی است که با تاریخ لیگ برتر ایران به شدت گره خورده است. کسی که موفق به کسب سه عنوان آقای گلی به همراه دو تیم ابومسلم مشهد و استقلال تهران شده، دو بار متوالی به عنوان آقای گل ایران نام خود را مطرح ساخته، و حالا در یازدهمین دوره لیگ برتر با زدن 18 گل سومین عنوان سومی خود در جمع برترین گلزنان یک دوره از لیگ را تجربه خواهد کرد. او اگرچه امروز در رقابت با کریم انصاری‌فرد جوان و تازه‌نفس مغلوب شد، اما نباید مغموم و ناراحت باشد چراکه در 36 سالگی نمایش فوق‌العاده‌ای داشته و از سوی دیگر با زدن 108 گل آقای گل تاریخ رقابت‌های لیگ برتر شده است. بدون تردید سال‌ها باید انتظار کشید تا مهاجمی بتواند افتخارات عنایتی در لیگ برتر را تکرار کند. عنایتی در 10 هفته ابتدایی فصل فقط در 6 بازی حضور یافت و یک گل هم به ثمر رساند. اوج‌گیری این ستاره پا به سن گذاشته از هفته یازدهم بود و او در نهایت توانست در هفته‌های میانی نیم‌فصل دوم لیگ، خود را به عنوان یکی از گزینه‌های کسب کفش طلا مطرح سازد، اما عدم گلزنی در 5 هفته پایانی این شانس را بطور کامل از عنایتی گرفت.

نکته؛ هت‌تریک بی هت‌تریک

عنایتی در طول این فصل علی‌رغم آنکه موفق به انجام هت‌تریک نشد، اما توانست پنج دبل را انجام دهد. او با حضور در 29 بازی توانست به متوسط 0.62 گل در هر بازی دست یابد. عنایتی در مجموع در 2487 دقیقه برای صبا به میدان رفت.

با کریم انصاری‌فرد بیشتر آشنا شویم

کریم انصاری‌فرد، مهاجم 22 ساله اردبیلی تیم سایپای کرج به عنوان جوان‌ترین آقای گل تاریخ لیگ برتر نام خود را در دفتر این رقابت‌ها جاودانه ساخت تا نوید خوبی برای تیم ملی ما در رسیدن به اهداف خود باشد.

این مهاجم جوان و خوش‌آتیه که امروز کفش طلای لیگ برتر را با شایستگی از آن خود ساخته در 14 فروردین سال 1369 در اردبیل متولد شده و از معدود بازیکنان ملی‌پوش ماست که در تمامی رده‌های تیم ملی توپ زده است. او با انجام 27 بازی ملی موفق به زدن 7 گل ملی نیز شده است. کریم انصاری‌فرد از جمله جوانانی است که توسط علی دایی به سطح اول فوتبال ایران معرفی شدند. او از سال 2007 تا کنون در تیم سایپا حضور دارد و از سال 2009 نیز خود را به عنوان یکی از گلزنان برتر لیگ معرفی کرده. او تا کنون در 123 بازی از لیگ حضور داشته و موفق به زدن 56 گل شده است.

آقای گل جدید لیگ در فصل 90-89 با زدن 20 گل در رده سوم و در فصل 89-88 نیز با زدن 13 گل در رده پنجم برترین گلزنان لیگ قرار گرفته بود. او امروز برترین گلزن لیگ برتر ما در یازدهمین دوره خود و صاحب لنگه‌کفش طلایی است که صاحبش نام خود را در تاریخ لیگ برتر ایران برای همیشه ثبت خواهد کرد.