سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

1-قهرمانی در جام حذفی ، فرمول مخصوص به خود را می طلبد. همانطور که برای قهرمانی در لیگ ، هر تیم نیازمند استراتژی خاص و منحصر به فردی است. به همین دلیل لزوما بهترین تیم های لیگ ، جام حذفی را بالای سر نمی برند. برای اثبات این ادعا کافی است لیست قهرمانان جام های حذفی ایران ،آلمان ، اسپانیا و یا انگلیس را در سال های گذشته دوره کنید و با قهرمانان لیگ مقایسه نمایید. 

استقلال 
ایران: قهرمان لیگ برتر سپاهان- قهرمان جام حذفی پرسپولیس ( تیم چهارم لیگ )
 اسپانیا: قهرمان لیگ بارسلونا- قهرمان جام حذفی رئال مادرید ( تیم دوم لیگ) 
آلمان: قهرمان لیگ دورتموند- قهرمان جام حذفی شالکه ( تیم چهاردهم لیگ)
 انگلیس: قهرمان لیگ منچستر یونایتد- قهرمان جام حذفی بیرمنگام ( تیم هیجدهم لیگ که به دسته پایین تر سقوط کرد)

 
 2- اولین تفاوت بین قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی ، در "شکست" است. در لیگ، تیم قهرمان فرصت شکست خوردن دارد و البته فرصت جبران. ولی در جام حذفی این فرصت وجود ندارد و به همین دلیل قهرمانی در جام حذفی نیازمند کمترین گل خورده است. نمی توان همیشه قهرمان لیگ را با کمترین گل خورده شناسایی کرد ولی قهرمانان جام حذفی اصولا کمترین میانگین گل خورده را در جدول حذفی دارند. به همین دلیل خط دفاع مستحکم و دروازبانی مطمئن ، می تواند نیازهای اولیه تیمی باشد که قصد موفقیت در جام حذفی را دارد. 

 
استقلال بدون شک بهترین خط دفاع و دروازبان لیگ را در اختیار دارد. به طور معمول پیروزی در دیدارهای جام حذفی، نیازمند استراتژی "اقتصاد گرایانه" است. یعنی پیروزی با حداقل مصرف انرژی. تصور کنید در طول فصلی با حداقل 34 دیدار داخلی ، 10 دیدار ملی و تعدادی دیدار بین المللی در سطح باشگاهی، بازیکنان تیم شما می بایست در دیدارهای جام حذفی هم حاضر شوند. مربی باهوش در ای`ن شرایط بدنبال حمله با حداقل نیرو و دفاع با حداکثر نیرو خواهد بود.
 شالکه نمونه خوبی برای اثبات این ادعا است: 8 گل زده و تنها 3 گل خورده تا پیش از فینال جام حذفی آلمان در 5 دیدار. و استقلال تهران 10 گل زده و تنها یک گل خورده در 5 دیدار. فراموش نکنید که 4 گل این تیم در وقت های اضافه به ثمر رسید و 5 گل در دیدار برابر شیرین فراز کرمانشاه- یعنی این تیم تنها 6 گل در 90 دقیقه هر دیدار به ثمر رسانده است . 

 
3- "تمرکز" واژه کلیدی برای موفقیت در جام حذفی است. حفظ تمرکز در طول 90 دقیقه به تیم فرصت می دهد که از شکست فرار کند و این یعنی پیروزی و رسیدن به مرحله بعد. قهرمانان جام حذفی اصولا از بازیکنان با تجربه ای سود می برند که مهارت حفظ تمرکز در طول 90 دقیقه را دارنند. کافی است نام و تجربه بازیکنان استقلال را با حریفان این تیم مقایسه کنید. تنها پرسپولیس بود که می توانست رقیب این تیم در این زمینه باشد ولی این تیم هم به دلیل شکست های پیاپی در برابر استقلال نمی توانست سطح انگیزشی بازیکنان خود را حفظ نماید و با تمرکز در تمام دقایق دیدار برابر استقلال بایستد. 

4- بازیکنان جایگزین مناسب. همانطور که در بند 2 اشاره شد، دشمن اصلی تیم های حرفه ای در فوتبال امروز، تعداد زیاد دیدارهای رسمی و دوستانه است که مجب افزایش میزان آسیب دیدگی و ایجاد خستگی فیزیکی و روانی بازیکنان می شود. تیم هایی که در ابتدای فصل بازیکنان جانشین مناسبی جذب کرده اند، در جام حذفی مدعیان اصلی بشمار می روند. استقلال بدلیل موفقیت در فصل نقل و انتقالات ، حتی با وجود مصدومیت بازیکنان کلیدی در طول فصل، دچار مشکل نشد. 
5- قرعه مناسب. شاید هواداران استقلال از ذکر این دلیل خشنود نباشند ولی واقعیت این است که قهرمانان چند سال اخیر جام حذفی معمولا از قرعه مناسبی سود می بردند. مانند پرسپولیس 88-89. البته نباید فراموش کنیم که تیم هایی مانند شهرداری یاسوج که دلیلی بر قرعه مناسب هستند، تیم های شگفتی سازی بودند که رقیبان لیگ برتری خود مانند فولاد خوزستان را شکست دادند ولی تیم های شگفتی ساز تا پیش از رسیدن به شهرت ، توان حذف حریفان قدرتمند تر را دارنند زیرا در برابر آنها حریفی کم نام و نشان به شمار می آیند و این تفاوت سطح به دلیلی تفکرات آماتور گونه بازیکنان، به ضرر تیم سطح بالاتر است. ولی زمانیکه موفق به حذف رقیبان قدرتمند خود شدند ، در جایگاه جدیدی قرار می گیرند و این به سود تیم حریف است. استقلال در این شرایط بود که در برابر شهرداری یاسوج قرار گرفت.
 6- نمی توان با ذکر این دلایل ، نکات مثبت تاکتیکی استقلال را نادیده گرفت. استقلال تیمی است که اینروزها با 2-4-4 دیاموند نمایش مناسبی از خود ارائه می دهد حتی با وجود غیبت تیموریان و جباری. زوج حیدری و حمودی در سمت راست در حملات بسیار موفق است و هرگاه این دو بازیکن در نیمه زمین حریف به یکدیگر نزدیک شدند، حریف را به دردسر انداخته اند (مانند گل اول استقلال به راه آهن ). البته نباید از ضعف سمت راست استقلال در فاز دفاعی به سادگی گذشت. 
زوج خط دفاع با ترکیب منتظری و عمران زاده در عمق دچار مشکل هستند ولی زمانیکه یک هافبک دفاعی صرف در برابر خط دفاع می ایستد، ضعف ها پوشش داده می شود زیرا حریف مجبور است توپ را به عرض و کناره ها منتقل کند و روی به ارسال از جناحین بیاورد و با توجه به مهارت مدافعین استقلال روی هوا، شرایط به نفع این تیم خواهد بود.
 ساموئل را می توان هدیه بابانوئل به استقلال دانست . مدافع-هافبک باهوش و با تجربه که برخلاف سن و سال اش هنوز در سطح بالایی از آمادگی بدنی به سر می برد و بهترین بازیکن برای پست هافبک چپ در لوزی میانه میدان است. او می داند چه موقع به کنار باز شود و چه موقع در عرض هافبک دفاعی جمع شود. در هنگام حمله به خوبی وارد باکس جریمه حریف می شود و روی توپ های ارسالی موثر ظاهر می شود. مهارت مناسبی روی توپ های هوایی دارد و در درگیری های یک در مقابل یک، اغلب پیروز است. 
اغراق نیست اگر بگوییم ساموئل با روش خودش، نگذاشته که جای خالی هافبک های مصدوم استقلال احساس شود