سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات در آستانه انتخابات مجلس نهم ضمن تبیین مواصع خود پیرامون فهرست انتخاباتی جبهه مردمی اصلاحات ، خاطرات خود را از دوران حضورش در تشکیلات خاتمی و کروبی بیان داشت.

دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات در آستانه انتخابات مجلس نهم ضمن تبیین مواصع خود پیرامون فهرست انتخاباتی جبهه مردمی اصلاحات ، خاطرات خود را از دوران حضورش در تشکیلات خاتمی و کروبی بیان داشت.

 محمد زارع فومنی اهداف و برنامه انتخاباتی جبهه مردمی اصلاحات را تشریح و ویژگی های فهرست  انتخاباتی خود را برشمرد. فومنی در بخشی از سخنان خود به موجی از توهین ها و تخریب هایی را که در جریان اصلاحات برعلیه وی برپا شده است اشاره و تبعیت ولایت فقیه را دلیل این این تخریب ها دانست.گفتگو با محمد زارغ فومنی دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات را در ذیل می خوانیم:

از سابقه فعالیت‌های سیاسی خود در جریان اصلاحات بفرمایید؟

- من در تمام نشریات ایران از دوره اول رفسنجانی تا به امروز مقالات زیادی در زمینه سیاسی و اجماعی نوشتم. مسئولیت‌هایی هم در زمان دوران خاتمی داشتم و مدتی هم مشاور کروبی و موسوی بودم. سابقه اصلاح طلبی من از خیلی‌ها که داعیه اصلاح طلبی دارند بیشتر است.

مدتی عضو شاخه جوانان حزب مشارکت در قم ،عضو شورای عالی حزب همبستگی ، رئیس ستاد هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری و با حکم علی هاشمی نیز رئیس ستاد کارگزاران بوده‌ام که تمام اسناد و مدارک آن نیز موجود است واکنون نیز در روزنامه همبستگی عضو شورای سیاست‌گذاری هستم و حالا نواصلاح طلبان من را تخریب می‌کنند و اصلاح طلب نمی‌دانند.

مدتی که مشاور کروبی بودید آیا به مشاوره های شما توجه می کرد؟

- چرا اتفاقاً به صحبت‌های من خیلی توجه می‌کرد حتی در مناظره‌های تلویزیونی در نوع پوشش و رنگ لباس من به وی مشاوره می‌دادم مثلا در دومین مناظره تلوزیونی اش من پیشنهاد دادم لباس سفید بپوشد و پوشید.

چرا کروبی عاقبتش به اینجا رسید، راهنمائی های شما تاثیری در وی نداشت؟ آقای کروبی یک سری آدم‌های تندرو دورش را گرفته بودند و من هم به وی اخطار داده بودم که تندروها شما را احاطه کردند.

علیرغم اینکه برخی از سایت‌ها اخباری از عزل من از سمت مشاوری کروبی خبرهایی را منتشر کردند اما همان روز ساعت 11:30 شب آقای کروبی به من زنگ زد و گفت شما نگران نباشید و اینها همه یک بازی است.
اما از زمانی که من به سروش اعتراض کردم موج تخریب‌ها نسبت به من زیاد شد. من یک صاحب نظر دینی و سیاسی هستم لذا در حد خودم می‌توانم تحلیل کنم و نظر بدهم. سروش مطلبی در توهین به قرآن نوشته بود  و من در جواب وی گفتم که شما هذیان می گویید و از همان زمان موج تخریب ها علیه من در جریان اصلاح طلبی شروع شد.
تندروها، اصلاحات را ارث پدری خود می‌دانند من بارها در زمان دولت خاتمی به خاطر دفاع از وی بازداشت شدم. اگر من اصلاح طلب نبودم آن زمان در دار و دسته خاتمی چه کار می‌کردم؟
چرا شما را تخریب می کنند مگر شما اصلاح طلب نیستید ؟
 برای اینکه من معتقد به ولایت فقیه هستم و علت اینکه مشاور کروبی هم شدم این بود که  کروبی آن موقع به رهبری اعتقاد داشت. مدتی هم مشاور امور جوانان و مسئول ستاد مردمی حامیان کروبی با حکم مستقیم خود او بودم. البته اینها افتخار نیست اما فقط اینها را از باب سابقه‌ فعالیت هایم در جریان اصلاحات می گویم.
تندروها، اصلاحات را ارث پدری خود می‌دانند. من برای اصلاحات خیلی هزینه دادم . بازداشت شدم. کتک خوردم، مدتی که به عنوان مسئول ستاد اجرایی خاتمی در قم بودم بارها به دادگاه احضار شده و پاسخگو بودم. من تمام موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی‌ام را بخاطر حمایت از خاتمی از دست دادم. آن زمانی که من این همه هزینه دادم این آقایان کجا بودند؟ من بارها در زمان دولت خاتمی به خاطر دفاع از وی بازداشت شدم. اگر من اصلاح طلب نبودم آن زمان در دار و دسته خاتمی چه کار می‌کردم؟
 چرا با توجه به انتقادهایی که نسبت به شما دارند اصرار دارید که اصلاح طلب بمانید؟
- اصلاحات در دین ماست همان طور که امام حسین (ع) یک مصلح واقعی بود و به خاطر اصلاح امور قیام کردند. اصلاح طلبی امروز نیاز ضروری جامعه ما است ؛ چرا که اگر منتقد نباشد کشور پیشرفت نمی‌کند وانتقاد نکردن نتیجه‌اش دولت فعلی می‌شود؛ البته انتقاد هم باید منصفانه باشد.
خط قرمزها و شعار شما چیست؟
- قانون اساسی که خون هزاران شهید به پای آن ریخته شده، خط امام که بر قلب‌ها حکومت می‌کند و ولایت فقیه سه خط قرمز جبهه اصلاحات مردمی است.
 تفاوت شما با اصولگرایان در چیست؟ این اصولی که مطرح کردید اصولگرایان هم به آن اعتقاد دارند.
تفاوت ما در دیدگاه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است نه در اصول و مبانی انقلاب. اختلاف ما در سیاست است چراکه اصولگرایان دیدگاه‌هایشان محصور است. به طور مثال ولایت فقیه را فقط برای خودشان می‌دانند. اصلاح طلبان به آزادی‌های مشروع در چارچوب نظام معتقد هستند. ما خواهان نظامی هستیم که به انتقادات گوش داده شود و صدای مخالفان به گوش همه برسد.
اگر برگردید به سالهای گذشته باز هم حاضرید این مسیر را طی کنید؟
- من جانم را فدای رهبر و انقلاب و نظام خواهم کرد.
 تا حالا که همش دفاع از خاتمی بوده است؟
- البته این ها افتخار نیست.
چرا به شما می‌گویند نفوذی؟
همه این مخالفت ها با من به خاطر دفاع از رهبری است. هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان به من ناسزا می‌گویند چراکه من فقط سرباز نظام و رهبری هستم. اگر اصلاح طلبی که معتقد به ولایت فقیه است نفوذی است  من به نفوذی بودنم افتخار می‌کنم.
 نظرتان راجع به دریافت کمک مالی عوامل ضد انقلاب از حکومت مرتجع آل سعود چیست؟ چرا آنان دست به دامن کشورهای عربی که خود سابقه برگزاری یک انتخابات را هم ندارند شده اند؟
 - عوامل ضدانقلاب و امثال مهاجرانی ها تلاش می‌کنند که از هر طریقی انتخابات ایران را شلوغ کنند و نگذارند نیروها به میدان بیایند. الان هم من زیاد از طرف تندروها تهدید می‌شوم و چند روز است که دایماً از هر طرف به من حمله ور شدند. من را متهم می‌کنند که اصلاح طلب نیستم.شبکه‌های رسانه خارجی و ماهواره‌ها نیز خط تخریب  و توهین به من را در پیش گرفتند.
 برنامه‌ شما برای مجلس نهم چیست؟
 -علی رقم تمام فشارهایی که از طرف اصولگراها و اصلاح طلبان تندرو و همچنین رسانه‌های خارجی بر ما وارد می‌شود وارد صحنه شدیم. در میدانی که یک شهر پر از دشمن و یک یار ندارد.
ما آمده‌ایم تفکر امام حسین(ع) را نهادینه کنیم. ما اصلاح طلبانی هستیم که با خط امام همخوانی داریم و در واقع با یک دکترین جدید وارد صحنه شدیم. شعار ما ولایتمداری، پیشرفت و عدالت محوری است و هر کس که با این سه معیار ما مطابقت داشته باشد در لیست ما جای خواهد گرفت.
  نظرتان در مورد هدفمندسازی یارانه‌ها چیست؟
 من از اول با این طرح مخالف بودم. به خصوص به زمان اجرایی کردن آن؛ چرا که زیرساخت‌ها فراهم نبود و مردم نیز نسبت به این طرح آگاهی نداشتند.
 نظرتان در مورد جبهه متحد اصولگرایان چیست؟
اینها هم گروهی هستند اما توصیه می کنیم اول رفاقت کنند و بعد رقابت.
  اشتراکات‌تان با لیست کواکبیان در چیست؟
- اشتراکات ما با لیست جبهه مردم‌سالاری زیاد است چرا که ما اختلافی با هیچ یک از دوستان‌مان نداریم. ما حزب و گروه نیستیم. از طبقه ضعیف جامعه و از دل مردم هستیم.
 برخی‌ها می‌گویند در شهرستان‌ها جریان انحرافی با اصلاحات یکی شده است. نظرتان چیست؟
- من اصلاً جریان انحرافی را نمی‌شناسم. اینها چه کسانی هستند اصلاً اسمشان را هم نشنیده‌ام وهیچ ارتباطی با آنها ندارم.
 مهمترین ویژگی و شاخص های لیست شما چیست؟ سر لیست چی کسی است؟
- ما منشوری داریم که بر چند اصل تدوین شده است و یکی از آن اصول تبعیت از قانون اساسی است. کاندیداهای ما باید قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول داشته باشند و غیر از این را در لیست خود جای نمی‌دهیم.
تاکنون  14، 15 نفر انتخاب شده‌اند که  علی مطهری، الهه راستگو و سید حسین هاشمی از اعضای شاخص آن هستند و محجوب نیز سر لیست است.
ما به عنوان جبهه مردمی اصلاحات با شعار ولایتمداری، پیشرفت و عدالت محوری به میدان رقابت ها می آییم و مردمی بودن  کاندیداها نیز یک ویژه مهم و بارز لیست جبهه مردمی اصلاحات است ؛ یعنی درانتخاب نامزدها بیشتر به بعد اجتماعی شان توجه می شود تا بعد سیاسی‌شان و اگرطرفین رقابت تنها با هدف رقابت بیایند و نه  تخریب می توانیم حسرت یک لبخند را در دل دشمنان بگذاریم.
 نگاه سران اصلاحات نسبت به شما چیست؟
- آنها به من یک سری انتقاد دارند و من نیز منتقد آنان هستم. انتقاد آنها این است که چرا من در انتخابات شرکت کردم و لیست انتخاباتی دادم. آنها می دانند که امثال فومنی اگر وارد صحنه شوند پشتوانه نظام هستند. ما هم انتقادات قوی‌ای نسبت به آنها داریم و از گفتن آنها نیز هیچ ترس و واهمه‌ای نداریم. همان طور که اصلاح طلبان به شورای نگهبان انتقاد دارند و می گویند نباید کسی را حذف کنند خودشان هم نباید به دنبال حذف دیگران باشند.
عملکرد مجلس هشتم را چطور دیدید؟
- من انتقادات زیادی نسبت به مجلس هشتم دارم چراکه از حقوق ملت دفاع نکرد. با توجه به اینکه هم مجلس  و هم دولت اصولگرا بودند اما هیچ کاری را نتوانستد از پیش ببرند.
آیا مجلس ششم از حقوق مردم دفاع می‌کرد؟
- آن زمان مجلس ششم یک حسن‌هایی داشت و یک ضررهایی هم داشت. مجلس هشتم هم همینطور؛ اما تنها حسن مجلس هشتم این بود که جلوی تصمیمات و اقدامات دولت ایستادگی می کرد.
 نظرتان راجع به رئیس مجلس چیست؟
- ریاست آقای لاریجانی خوب بود همه نیروهای انقلاب خوبند و ما با همه خوب هستیم و با هیچ کس مشکلی نداریم.
 اگر همه خوبند پس چرا شما احساس وظیفه کردید و وارد میدان شدید؟
- باید به دنبال اصلح رفت و ما برای معرفی اصلح‌ها و بهترین‌ها وارد میدان عمل شدیم.
 خودتان را به آقای مطهری نزدیک‌تر می‌دانید یا کواکبیان؟
- من با چپ و راست دوست هستم. با تمام کسانی که در چارچوب نظام ولایت فقیه باشند در تعامل هستیم. ما نسبت به دیگر جبهه‌های تشکیل شده مستضعف هستیم و قشر ضعیف جامعه هستیم و به تعبیر امام خمینی(ره) ما کاخ نشین نیستیم بلکه کوخ نشین هستیم.
 اگر آقای کروبی را ببینید به او چه می‌گویید؟
- می‌گویم برگرد به آغوش انقلاب.
 به احمدی‌نژاد چه می‌گویید؟
- ای کاش حرف رهبری را گوش می‌داد.
 چرا خودتان کاندیدا نشدید؟
- من علاقه‌ای ندارم که نماینده شوم ؛ چراکه به سبک کاری من نمی‌خورد. اعتقاد دارم در هرجایی که باشیم می‌توانیم خدمت کنیم. من مسئولیت را بار سنگینی می‌دانم ؛ بنابراین ترجیح می‌دهم در جای دیگری به مردم و نظام خدمت کنم.
من از مسئولین می خواهم که به ما اجازه شرکت در انتخابات بدهند و بنرهای ما را جمع نکنند. من از شهردار تهران درخواست می‌کنم که بگذارد کاندیداهای ما خود را به مردم معرفی کنند.
 مگر می‌خواهید از قوانین عبور کنید؟
- نه اما فضا باید طوری باشد که بتوانیم حرف بزنیم و  دست عاجزانه به سمت شهردار تهران و وزارت کشوردراز می‌کنم که به ما کمک کنند.