سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

استقلال تهران، فولاد خوزستان، داماش گیلان و شاهین بوشهر چهار تیمی هستند که در مسابقات امسال جام‌حذفی به مرحله نیمه‌نهایی رسیده‌اند.

 

در میان این چهار تیم تنها تیم فوتبال استقلال است که در ادوار گذشته توان رسیدن به عنوان قهرمانی را در مسابقات فوتبال جام‌حذفی کشور داشته است. به عبارتی از بین چهار تیم مورد اشاره ما هرکدام که بتوانند عنوان قهرمانی را به جز استقلال به دست آورند برای اولین بار صاحب این عنوان در تاریخ جام‌حذفی شده‌‌اند. توجه کنید:استقلال تهران در سال‌های 1356، 1369، 1374، 1377، 1378، 1380، 1382 و 1386 به فینال جام‌حذفی کشور رسیده است و به ترتیب در فینال حریف تیم‌های همای تهران، ملوان بندرانزلی، برق شیراز، پرسپولیس تهران، بهمن کرج، فجر شهید سپاسی شیراز، سپاهان تهران و پگاه رشت شده است. نکته‌ای که جالب توجه است اینکه استقلال برابر هیچ حریفی دو‌بار در فینال جام‌حذفی مصاف نکرده است. به هر حال در عرصه مورد اشاره ما استقلال، برابر تیم‌های هما، برق شیراز، بهمن، فجر شهیدسپاسی شیراز و پگاه رشت برنده شده و برابر سه تیم پرسپولیس تهران، سپاهان و ملوان بندرانزلی بازی را واگذار کرده است. بنابراین تیم استقلال سه بار عنوان قهرمانی را در فینال جام به این سه حریف باخته و پنج بار صاحب عنوان قهرمانی در جام‌حذفی شده است و اگر این بار هم استقلال بتواند عنوان قهرمانی را در جام‌حذفی به دست بیاورد، برای ششمین‌بار صاحب عنوان قهرمانی در مسابقات جام‌حذفی می‌شود. جالب است بدانید قبلا استقلال پنج و پرسپولیس سه‌بار فاتح جام‌حذفی بودند. پرسپولیس در دو سال اخیر، دو بار قهرمان مسابقات فوتبال جام‌حذفی شد تا بر این اساس با استقلال در تعداد تصاحب کاپ جام‌حذفی برابر شوند اما حالا استقلال بار دیگر در آستانه رسیدن به عنوان قهرمانی جام حذفی است و می‌رود تا بار دیگر از پرسپولیس بالاتر بایستد. 
تا به حال تیم‌های فوتبال زنده باشگاهی در خوزستان قهرمانی جام‌حذفی را به دست نیاورده‌اند. خوزستانی‌ها بالاترین عنوان رسمی فوتبال را در ایران با همین تیم فوتبال فولاد داشته‌اند که سال 83 در لیگ ایران قهرمان شد. خوزستانی‌ها یک‌بار نایب قهرمان لیگ شده‌اند [استقلال اهواز- سال 1385]. آنها سه بار به عنوان سوم در مسابقات لیگ رسیده‌اند: [جنوب اهواز، 1372/ فولاد خوزستان، 1380 و بار دیگر فولادخوزستان، 1382] درباره خوزستانی‌ها بد نیست بدانید آنها در تمام این سال‌ها تنها یک بار با تیمی که امروز صاحب حیات رسمی نیست، قهرمان جام‌حذفی شده‌اند. تیم مورد اشاره ما در این مقال تیم شاهین‌اهواز است که در سال 67 بعد از پیروزی برابر ملوان بندرانزلی در مجموع دو دیدار رفت و برگشت عنوان اول و آخر قهرمانی را برای خوزستانی‌ها گرفت؛ ضمن اینکه در سال 72 هم تیم فوتبال جنوب اهواز به دیدار نهایی در مسابقات فوتبال جام‌حذفی رسید اما با شکست برابر تیم سایپا صاحب رتبه دوم شد. 
گیلانی‌ها در مسابقات جام‌حذفی نقشی سرآمدانه داشته‌اند. آنها مثل استقلال هشت بار به فینال جام‌حذفی رسیده‌اند که سهم ملوان هفت بار و سهم پگاه ‍‍[همان داماش امروزی] یک بار بوده است. ملوانی‌ها در سال‌های 1355، 1365، 1366، 1367، 1369، 1370 و 1389 روی هم هفت بار به فینال رسیده و به ترتیب با تیم‌های تراکتورسازی تبریز، خیبر خرم‌آباد، پرسپولیس، شاهین اهواز، استقلال، پرسپولیس و پرسپولیس رودررو شده‌اند. پرسپولیس گربه‌ سیاه ملوانی‌ها بوده که سه بار در فینال حریف را برده و او را از دسترسی به عنوان قهرمانی در مسابقات فوتبال جام‌حذفی محروم داشته است. ملوان، تیم‌های تراکتور، خیبر خرم‌آباد و استقلال را در فینال جام‌حذفی برده و قهرمان شده و برابر شاهین‌اهواز و پرسپولیس (سه بار) بازنده و از دسترسی به عنوان قهرمانی جام‌حذفی بازمانده است.جالب است بدانید پگاه گیلان یعنی همان داماش گیلان، به فینال جام‌حذفی 87-86 رسید و حریف استقلال شد. دیدار رفت با پیروزی یک بر صفر پگاه برابر استقلال توام شد. آنها در دیدار برگشت جام برتر کشور هم تیم استقلال را در خانه حریف 4 بر یک بردند اما ناگهان چطور شد که در فینال جام‌حذفی در دور برگشت ورق برگشت و استقلال 3 بر صفر برنده شد؟ پاسخ به این سوال را وجدان بیدار کسانی می‌دهد که قهرمانی جام‌حذفی را از رشت گرفته و این تیم را از کسب اولین عنوان قهرمانی در کشور محروم کردند. 
پایان‌نامه بحث، درباره شاهین بوشهری است که برای اولین‌بار در مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی کشور حاضر شده است. شاهین بوشهر قبلا یک بار استقلال را از رسیدن به مرحله دوم جام‌حذفی کشور محروم کرده؛ کاری که یک بار هم ایرانجوان بوشهر با آبی‌پوشان پایتخت کرده است. به هر حال در همین سالیان اخیر فولاد برابر استقلال در ضربات پنالتی جام‌حذفی بازنده شده است. آیا این بار آنها قصد انتقام را عملی می‌کنند یا اینکه بار دیگر به آبی‌های پایتخت می‌بازند؟