سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

سه شنبه شب تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی حساس ترین بازی مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی 2014 برزیل را برابر بحرین برگزار می کند که حساسیت های ویژه این دیدار از چند حیث قابل اهمیت است.
از یک سو بازیکنان و هوداران فوتبال کشورمان یاد و خاطره رویارویی  ایران و بحرین در سال‌های اخیر به خصوص حذف ناباورانه در مرحله مقدماتی جام جهانی 2006 را فراموش نکرده اند و از سوی دیگر مسائل سیاسی به وجود آمده در بحرین و کشتار جمعی از شیعیان قیام کرده این کشور علیه رژیم آل خلیفه که موجب به جوش آمدن خون شیعیان ایرانی شده، بر حساسیت های این بازی افزوده است.
البته در ماه های اخیر و در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا همواره برخی از تماشاگران ایرانی با نصب پلاکاردهایی در استادیوم های ورزشی از قیام شیعیان بحرین دفاع کرده و علیه رژیم آل خلیفه و آل سعود به پا خواسته اند. اما این بازی از یک بعد دیگر نیز حساس است و آن حضور نماینده امنیتی فیفا و همراهی وی با بحرینی هاست.
اگر تا دیروز همه فوتبالدوستان، بحرینی ها را بازیکنانی وقت کش و ضد فوتبال می دانستند امروز این را می دانند که بحرینی ها از هر فرصتی برای موفقیت خود سوء استفاده کرده و از شعارهای سیاسی به سود خود استفاده خواهند کرد.
در این بین نکته قابل توجه دیگر اینجاست که برخی از هواداران بحرینی بنا دارند در شعارهای خود از بازیکنان شیعه بحرینی که در بازداشت رژیم آل خلیفه بوده اند حمایت کرده و تصاویر آنها را در استادیوم نصب کنند.
این در حالی است که در پی سرکوب شدید اعتراضات شیعیان بحرین، نیروهای آل خلیفه به ستارگان ورزشی این کشور نیز رحم نکرده و تعدادی از بازیکنان فوتبال و بسکتبال را بازداشت و شکنجه نموده اند. علی السعید دروازه بان، علاهبیل مهاجم نامدار و برادرش محمد هبیل و جعفر ابراهیم از قربانیان این بازداشت ها بودند. البته هر چند پس از فشار فیفا رژیم حاکم بحرین مجبور شد این فوتبالیست ها از زندان آزاد کند، اما این سوال اینجاست که مگر بازداشت بازیکنان فوتبال یک کشور به خاطر سرکوب یک رژیم غاصب اقدامی سیاسی نیست که فیفا از آن استفاده کرده و فوتبال بحرین را محروم کند؟
علی سعید دروازه بان سابق باشگاه المحرق بحرین این اواخر در تیم الاهلی درخشید اما مشارکت در تظاهرات میدان الولو جای ثابت او را گرفت. او هم به همراه علا هبیل هنگام تمرین روزانه الاهلی بازداشت و به زندان منتقل شد. وضعیت سعید بسیار مبهم است و کسی او را طی چند ماه اخیر ندیده است.
محمد عدنان، شیعه 28 ساله در سال 2009 بهترین بازیکن سال آسیا شناخته شد. او تاکنون در 79 بازی برای تیم ملی بحرین حضور یافته و در این مدت 13 گل به ثمر رسانده است. عدنان چندی پیش پس از فرار از منامه به استرالیا گریخت و با قراردادی یکساله به باشگاه بریسبین رور پیوست.
علاهبیل آقای گل مشترک آسیا در جام ملت های آسیا 2004 به همراه علی کریمی خودمان سابقه بازی در الاهلی بحرین، الکویت کویت، الغرافه و ام صلال قطر و الوحده امارات را دارد. بهترین بازیکن تاریخ بحرین ماه مارس هنگام ترمین روزانه در باشگاه الاهلی بازداشت شد و می گویند حکم حبس دو ساله اش قطعی شده است.
محمد هبیل با 52 بازی ملی در پست هافبک مرکزی که سابقه بازی در تیم های المنامه، الغرافه، الاهلی، العربی، القادسیه و الاهلی بحرین را دارد، عضو رسمی حزب وفاق بزرگترین گروه مخالف بحرینی است و در تظاهرات میدان الولو حضور علنی داشته است.
به غیر این چهار بازیکن فوتبال، از زمان اجرای حکومت نظامی در بحرین برای سرکوب اعتراضات گسترده شیعیان بحرین بیش از 150 ورزشکار، داور و مربی دستگیر و محروم شدند و رژیم آل خلیفه باید در این باره پاسخگو باشد.
بنابراین گزارش دیدار امشب تیم های ملی ایران و بحرین در شرایطی برگزار خواهد شد که برخی سایت های خبری از احتمال پناهندگی چند نفر از بازیکنان تیم ملی فوتبال بحرین به ایران خبر داده اند. در همین خصوص رژیم آل خلیفه با احتمال پناهندگی برخی بازیکنان تیم بحرین ، با دستور مستقیم شاه بحرین بیش از 30 نیروی زبده امنیتی این کشور با اختیار تام برای جلوگیری از این امر راهی تهران شده اند ورفت و آمد هر بازیکن بحرینی به همراه دو نیروی امنیتی انجام می گیرد.