سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

وضعیت اشکان دژآگه و شرایط حضورش در تیم ملی به بحث داغ این روزهای کشور تبدیل شده است.  
به همین منظور  در خصوص وضعیت اشکان دژآگه بین مسئولان مرتبط  نشست بحث و بررسی برگزار شد که به  گفته مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال مهم ترین خروجی این جلسه رفع  مشکل دژاگه برای ورود و خروج از کشور است.
با توجه به این که در آینده ای نه چندان دور اشکان دژاگه در تیم ملی حاضر خواهد شد، برآن شدیم تا طی گزارشی به معرفی دژاگه فوتبالیست ایرانی-آلمانی شاغل در بوندس‌لیگای آلمان بپردازیم.
اشکان دژاگه در 14 تیر 1365 برابر 5 جولای 1986 در تهران به دنیا آمد و  از همان زمان به همراه خانواده اش در آلمان زندگی می کرد. 
اشکان در ابتدا از فوتبال خوشش نمی آمد اما با اصرار برادر بزرگترش اردشیر به فوتبال روی آورد و فوتبالش را با بازی در تیم "رنی کندروفر" آغاز کرد. پس از مدتی به تیم A.T.B پیوست و پس از مدت زمان کوتاهی به باشگاه "تنیس بورسیا برلین" دعوت شد تا با بازی خیره کننده اش اسباب حضور در باشگاه بزرگ شهر برلین یعنی هرتا را فراهم کند. 
دژاگه تا پیش از سال 2000  در تیم نوجوانان این باشگاه بازی می کرد و در سال 2000 به تیم ملی نوجوانان آلمان دعوت شد. وی پس از این مسابقات توانست به تیم جوانان هرتا راه یابد. 
در سال 2004 د‌یتر آیلتس، سرمربی وقت تیم زیر 19 ساله‌های آلمان، اشکان را برای بازی در جام ملت‌های اروپا که د‌ر سوئیس برگزار می شد به تیم جوانان کرد. اشکان به همراه دیگر نوجوانان آلمانی در همان سال به مقام قهرمانی مسابقات رسیدند. 


دژاگه در سال 2004 در تیم دوم هرتا حضور داشت و با 11 گلی که به ثمر رساند مسئولان باشگاه را مجاب کرد تا سال بعد او را به تیم اصلی دعوت کنند. 
وی در سال 2009 با پیراهن شماره 9 در بازی‌های زیر 21 سال اروپا همراه با مانوئل نویر، سامی خدیرا و مسعود اوزیل برای آلمان بازی کرد و در این مسابقات به قهرمانی رسید. 
امتناع از بازی مقابل اسرائیل 
اشکان قرار بود در بازی مقابل اسرائیل در چارچوب رقابت‌های مقدماتی قهرمانی زیر 21 ساله‌ها اروپا شرکت کند اما پس از آگاهی از قرار گرفتن تیم ملی زیر 21 ساله‌های آلمان در برابر اسرائیل و پیش از عزیمت به اطلاع دیتر آملیتس مربی زیر 21 ساله‌های آلمان رسانده بود که به دلیل پیش بینی‌های موجود از وضعیت اسرائیل، این تیم را برای بازی در مقابل اسرائیل همراهی نخواهد کرد. او عنوان کرد: «مربی با اصل و نسب ایرانی من آشنا است و معذوریت‌های سیاسی من را برای عدم شرکت در بازی روز جمعه درک می‌کند» 
امتناع اشکان دژاگه از سفر به اسرائیل به همراه تیم ملی زیر 21 سال آلمان، بازتابهای گسترده‌ای در رسانه‌های کشور آلمان داشت. پس از جنجال بوجود آمده، اشکان در گفت و گویی با نشریه شب (Stern) چاپ آلمان اعلام کرد: «در رگهای من بیشتر خون ایرانی جاری است تا آلمانی، باید این مسئله را پذیرفت. والدین من ایرانی هستند. ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.» او همچنین در پاسخ به پرسشی گفت: «دین من اسلام است، به خداوند ایمان دارم.»

دژاگه در سال 2007 از تیم هرتا به باشگاه وولسبورگ پیوست و با این تیم توانست در سال 2009 قهرمان بوندس لیگای آلمان شود. اشکان سال گذشته با عقد قراردادی 3 ساله قراردادش را با این تیم آلمانی تا سال 2013 تمدید کرد. 
بازیکن تیم وولسبورگ در مقاطع زمانی مختلف چندین بار مورد توجه مربیان تیم ملی ایران قرار گرفت اما هر بار به دلایلی نتوانست در تمرینات تیم ملی حاضر شود. 
اشکان درباره علاقه اش برای حضور در تیم ملی ایران گفته است: دوست دارم به تیم ملی ایران دعوت شوم چرا که واقعا به کشورم عشق می ورزم. من پیشرفت فوتبال ایران را زیر نظر دارم. کارلوس کی‌روش یک بار مرا به تمرینات تیم فوتبال ایران دعوت کرد اما پس از آن هرگز خبری نشد .وی افزود: والدینم در پنج سال گذشته دست کم سالی یک بار از ایران دیدن کرده اند و خود من هم در آینده نزدیک به ایران خواهم آمد. آماده ام هر کاری را انجام دهم تا به تیم ملی ایران دعوت شوم. پدرم هم از این تصمیم من حمایت می کند. خوشحالم از اینکه مورد حمایت خانواده ام هستم.