سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

پرسپولیس شاخص‌ترین آنها بود و تیمی مثل صبا صدرنشینی را تجربه کرد که برخی این تیم‌ را از گزینه‌های اصلی سقوط می‌دانستند.

نگاهی گذرا به عملکرد 18 تیم در لیگ برتر در شروع مسابقات می‌اندازیم:


 *استقلال؛ صدرنشینی کهکشانی با درخشش مجیدی
 

در فصل نقل و انتقالات اکثر کارشناسان لقب استقلال کهکشانی را به آبی پوشان پایتخت دادند و معتقد بودند مدیران این باشگاه ستاره‌های لیگ برتر را جذب کرده‌اند اما کادر فنی و حتی بازیکنان استقلال از این لقب استقبال نکردند و معتقد بودند این واژه روی تیم تاثیر منفی می‌گذارد.
با این حال حداقل تا پایان هفته پنجم لیگ برتر حق با اهالی فوتبال بوده زیرا تیمی که مهدی رحمتی، خسرو حیدری، جاسم کرار و آندرانیک تیموریان را جذب کرده اگر کهکشانی نباشد حداقل تیم معمولی هم نیست. به این جمع باید حضور بازیکنانی مثل مجتبی جباری و فرهاد مجیدی را هم اضافه کرد. مجیدی کاپیتان 35 ساله‌ استقلال که اکنون در صدر گلزنان لیگ برتر قرار دارد و اکنون کارآمدترین مهره برای استقلالی‌هاست. ضمن اینکه میشائیل هنکه مربی سرشناس آلمانی هم در کنار تیم حضور دارد.
با این حال برخی از کارشناسان مدعی هستند استقلال زیبا بازی نمی‌کند اما در فوتبال به بازی زیبا امتیازی نمی‌دهند و به همین دلیل استقلال صدرنشین لیگ برتر شده زیرا بازیکنان با تجربه این تیم می‌دانند چطور باید قدر فرصت‌ها را بدانند و چطور دروازه‌ حریف را باز کنند. استقلال تا اینجای لیگ طعم شکست را نچشیده است.
 
*تراکتورسازی؛ قلعه‌نویی به دنبال سومین قهرمانی متوالی
 
تراکتورسازی تبریز فصل گذشته نتایج خوبی کسب کرد و تا هفته‌های آخر نیز به دنبال کسب سهمیه آسیایی بود اما این تیم در لیگ یازدهم تیم دیگری است. امیر قلعه‌نویی پرافتخارترین مربی لیگ برتر به تبریز آمده تا کلکسیون افتخاراتش را در ایران تکمیل کند. او توانسته به خوبی فلسفه فوتبال تهاجمی‌اش را به تراکتورسازی منتقل کند. تراکتورسازی اکنون با 12 امتیاز در رده دوم جدول قرار دارد. سرخپوشان تبریزی با 12 گل زده تهاجمی‌ترین تیم لیگ هم هستند.
هواداران پرشور و پرشمار تراکتورسازی به قلعه‌نویی لقب امیر پاشا داده‌اند و با این همه انرژی و اشتیاق در تبریز بدون اغراق باید تیم تراکتورسازی را یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی دانست. آن هم در حالی که تراکتورسازان لیگ را بد شروع کردند و در ورزشگاه خانگی و خالی از تماشاگر خود برابر صبا شکست خوردند.
تراکتورسازی تنها تیم بدون مساوی لیگ برتر است. قلعه‌نویی در این فصل به کسب سومین قهرمانی متوالی خود فکر می‌کند.
 
*صبای قم؛ تیم ناشناخته با لقب بارسلونا و گواردیولای ایرانی

صبا در فصل نقل و انتقالات نه تنها به دنبال بازیکنان اسم و رسم دار نبود بلکه بازیکنان لیگ برتر را هم تحویل نگرفت و سراغ تیم‌های لیگ دسته یک رفت و بازیکنان مورد نیازش را از این لیگ خریداری کرد. رضا عنایتی تنها بازیکن لیگ برتری جذب شده قمی‌ها بود.
با این شرایط همه تصور می‌کردند صبا از گزینه‌های اصلی سقوط است اما در 4 هفته اول لیگ برتر عبدالله ویسی مربی جوان و با انگیزه صبا توانست 10امتیاز جمع کند و در صدر جدول قرار بگیرد. برخی از مربیان لیگ برتری همان زمان عنوان کردند صدرنشینی صبا در لیگ برتر واقعی نیست زیرا برای تداوم صدرنشینی و حضور در جمع مدعیان قهرمانی نیاز به بازیکنان با تجربه است که بتوانند 34 هفته خوب بازی کنند نه سه چهار هفته. ویسی با این تیم و بازیکنان جوانش اگر در بین 10 تیم اول هم در پایان مسابقات قرار بگیرد برایش موفقیت محسوب می‌شود. او اصرار دارد که اهالی فوتبال تیمش را بارسلونای ایران بدانند و خودش هم تلاش می‌کند گواردیولای ایرانی باشد اما کار سختی در پیش دارد.
 
*شاهین بوشهر؛ بلند پروازی با زخم‌های کهنه

شاهین بوشهر هم یکی از تیم‌های پرطرفدار لیگ برتر است و تماشاگران بوشهری در اکثر دیدارهای خانگی ورزشگاه شهرشان را پر می‌کنند. این تیم فصل گذشته برای بقا جنگید اما در این فصل مدیرانی متمول به این باشگاه آمده‌اند تا شاهین را به اوج بازگردانند ولی مشکلات زیادی در زمان نقل و انتقالات داشتند.
لوکا بوناچیچ گزینه اول این مدیران سر از سپاهان درآورد. علی پروین بعد از اعلام نامش به عنوان مدیرفنی این خبر را تکذیب کرد و در نهایت حمید درخشان هدایت تیم را برعهده گرفت و بازیکنانی چون وحید طالب لو، هادی شکوری و علی انصاران نیز به این تیم آمدند.
 درخشان تا اینجای کار نتایج خوبی گرفته اما شاهین از زخم‌های کهنه‌ای رنج می‌برد. مشکلات مالی و مدیریتی گذشته هنوز هم پابرجاست و بهمن دهقان،‌ نماینده تام الاختیار علی دایی نیز نتوانست به عنوان مدیرعامل این باشگاه فعالیت کند و فقط به عنوان سرپرست موقت کارش را آغاز کرده تا شاید مشکلات ساختاری این باشگاه را به حداقل برساند. اگر این حاشیه‌ها و مشکلات کمتر شود شاید شاهین بتواند در این فصل نتایجی بهتر از گذشته بگیرد. این تیم اکنون با دو گل خورده مستحکم‌ترین خط دفاع لیگ را دارد.
 
*سپاهان؛ قطب زرد متحول شده
 
سپاهان در این فصل نشانی از تیم قدرتمند فصل گذشته ندارد،‌ ستاره‌ها از این تیم جدا شده‌اند و لوکا بوناچیچ جانشین قلعه‌نویی شده تا شاید بتواند با بازیکنان جوان کاری کند و سپاهان همچنان یکی از تیم‌های مقتدر لیگ باشد اما با جدایی محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه، سپاهان بیشتر از گذشته در حاشیه قرار گرفته و باید دید تغییر و تحولات این باشگاه چه نتیجه‌ای خواهد داشت.
اکنون هیچ پیش بینی نمی‌توان کرد مگر اینکه بگوییم لوکا بوناچیچ با تجربه‌اش سپاهان را در جمع شش تیم اول جدول نگه خواهد داشت. این تیم در هفته پنجم برابر نفت در خانه هم شکست خورد.
*ذوب آهن؛ نایب قهرمان آسیا با تغییرات مدیریتی

ذوب آهن که عنوان نایب قهرمانی آسیا را یدک می‌کشد لیگ را خوب شروع نکرده و اکنون در رده ششم است. مسئولان و مربیان تیم می‌گویند شاید این نتایج نه چندان خوب در ابتدای فصل باعث شود ما در انتهای فصل دیگر امتیازهای حساسی را از دست ندهیم. ذوب در آخرین دیدارش در لیگ برتر از بندرانزلی و زمین مرداب مانند ورزشگاه تختی توانست یک امتیاز بگیرد و با تساوی به تعطیلات رفت تا شاید در پایان این تعطیلی ذوب آهن مقتدرتر بازگردد اما تغییر و تحول مدیریتی در راس باشگاه شایعه‌ها و حاشیه‌های زیادی برای این تیم خوب ایجاد کرده است.
 
*نفت تهران؛ شگفتی‌ ساز
 
نفت تهران بعد از آنکه در دو راهی ماندن و رفتن به استان مرکزی بود در نهایت در تهران ماندنی شد و کادر فنی و مدیریتی‌ این باشگاه نیز ثابت ماند. کمتر کسی تصور می‌کرد نفت تهران بعد از آنکه در فصل آماده سازی روزهای خوبی سپری نکرده بتواند در لیگ یازدهم حرفی برای گفتن داشته باشد اما اکنون این تیم با هشت امتیاز در رده هفتم است که رتبه خوب و موفقیت آمیزی محسوب می‌شود و باید این تیم را شگفتی ساز لقب داد.
 
*ملوان؛ بدون شکست و در حد انتظار
 
ملوان با سرمربیگری فرهاد پورغلامی توانسته مانند فصل گذشته نتایج قابل قبولی بگیرد. این تیم اما از مشکلات مالی رنج می‌برد و مسئولان باشگاه امیدوارند با حمایت مسئولان استانی بتوانند این مشکل را به حداقل برسانند. در مجموع ملوان تا اینجای کار در حد انتظار ظاهر شده  و این تیم هم مانند استقلال در لیگ برتر شکستی نداشته است.
 
*سایپا؛ نارنجی‌پوشان هنوز به قهرمانی فکر می‌کنند؟

مجید صالح که اولین تجربه سرمربیگری خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند تا هفته پنجم لیگ بد نتیجه نگرفته است. صالح پیش از آغاز مسابقات خطاب به نارنجی ‌پوشان استان البرز گفت هر بازیکنی که تصور می‌کند ما قهرمان نمی‌شویم بهتر است به تمرینات نیاید. باید دید بازیکنان این تیم هنوز به قهرمانی فکر می‌کنند یا هدفشان را منطقی‌تر از گذشته انتخاب کرده‌اند؟
 
*فولاد خوزستان؛ شکستی حیرت انگیز در خانه
 
مجید جلالی برای دومین فصل متوالی در فولاد خوزستان حضور دارد. فولاد مانند سرمربی فنی و با اخلاقش بی حاشیه عمل می‌کند اما شاید انتظار خود جلالی از فولاد بیشتر بود و شکست 4 بر یک خانگی برابر استقلال در هفته پنجم تمام برنامه‌های این مربی را به هم ریخت. باید دید فولاد در پایان تعطیلات چه تغییراتی خواهد داشت.

*راه آهن؛ علی دایی بالاتر از پرسپولیس
 
راه آهن تیمی بود که در لحظات آخر نقل و انتقالات وضعیتش مشخص شد و علی دایی نیز در روزهای پایانی فصل آماده سازی به راه آهن پیوست تا در لیگ یازدهم بدون تیم نماند.
راه آهن اکنون با شش امتیاز در رده یازدهم جدول قرار دارد و یک پله بالاتر از پرسپولیس است. این رده برای تیمی مثل راه آهن که همواره دغدغه سقوط داشته رده بدی به نظر نمی‌رسد. آنها یک پله بالاتر از پرسپولیس ایستاده‌اند.
نکته دیگر درباره تیم دایی اینکه مشخص نیست در شرایطی که علی دایی در ورزشگاه‌های شهرهای مختلف تشویق می‌شود چرا برای دیدن بازی‌ خانگی این تیم تعداد تماشاگران گاهی اوقات به هزار نفر هم نمی‌رسد و در بهترین و خوش بینانه ترین حالت به سه  هزار نفر می‌رسد؟
 
*پرسپولیس؛ ناکام بزرگ 5 هفته لیگ برتر
 
سرخپوشان پایتخت را بدون تعارف و اغراق باید ناکام بزرگ 5 هفته اول لیگ برتر دانست. تیمی که تا قبل از هفته پنجم بردی نداشت و شرایطی بحرانی را سپری می‌کرد در نهایت با برتری برابر نفت آبادان از بحران فاصله گرفت و حمید استیلی سرمربی تیم نیز دیگر نام دایی را از روی سکوها نشنید.
 باید دید استیلی در تعطیلات لیگ چقدر می‌تواند ضعف‌های فنی تیم را برطرف کند. هرچند با جدایی محمد مایلی کهن، مرد همیشه معترض از این تیم سرخپوشان شرایط خوبی پیدا کردند و اکنون حمید استیلی آزادی عمل بیشتری خواهد داشت و دیگر نباید بهانه‌ای بیاورد.
پرسپولیس در هفته ششم بازی سختی برابر ذوب آهن اصفهان دارد و  استیلی باید از نصف جهان به سلامت عبور کند تا در هفته هفتم به رقیب دیرینه و سنتی خود برسد.
 استیلی به خوبی می‌داند که رده دوازدهم برای پرسپولیس شکستی بزرگ محسوب می‌شود و او باید تیم را در لیگ برتر به بالای جدول برساند. هدف کوتاه مدت او باید پیروزی در دربی پایتخت باشد تا بتواند اندکی دل هواداران را به دست بیاورد.
 
*نفت آبادان؛ تماشاگران کم طاقت و اولین استعفای لیگ
 
تیم نفت آبادان با 5 امتیاز در رده سیزدهم جدول است. تماشاگران این تیم از این مسئله ناراضی هستند و از هفته دوم و سوم نارضایتی خود را ابراز کردند. البته مشخص نیست که اعتراض‌های تماشاگران پرشور آبادانی احساسی است یا هدایت شده.
 نفت برابر پرسپولیس باخت تا بحرانش عمیق‌تر شود ولی مشخص نیست که تماشاگران آبادانی چه انتظاری از تیمشان دارند. آیا آنها می‌خواهند نفت آبادان واقعا مانند برزیل بازی کند و قهرمان شود؟
 
*فجر سپاسی؛ تیمی بی ادعا با جوانان آینده‌دار
 
فجرسپاسی که یک فصل حضور در لیگ دسته اول را تجربه کرده اکنون به لیگ برتر بازگشته آن هم با جوانانی آینده‌ دار و بی‌ادعا. علی کلانتری سرمربی این تیم هم ادعایی ندارد و تلاش می‌کند فوتبالی فنی و زیبا که شایسته تیم قدیمی شیراز است ارایه کند. قطعا از این تیم فجر نیز بازیکنان جدیدی به فوتبال ایران معرفی خواهند شد. سال‌هاست که فجر چنین رویه‌ای دارد و تیمی بازیکن سازی است.
 
*شهرداری تبریز؛ یسیچ دوباره ناکام می‌شود؟
 
شهرداری تبریز که فصل گذشته برای بقا در لیگ برتر تلاش زیادی کرد در این فصل با هزار امید و آرزو قدم به مسابقات لیگ برتر گذاشت و در ابتدا نتایج خوبی هم گرفت. این تیم پرسپولیس را هم شکست داد اما اکنون به رده پانزدهم سقوط کرده است. در صورتی که یسیچ نتواند با شهرداری موفق شود سومین ناکامی خود را در فوتبال ایران تجربه خواهد کرد. او در شیرین فراز و پگاه گیلان مردود شده بود.
 
*داماش گیلان؛ ستاره‌های کم فروغ و پرحاشیه
 
داماش تا هفته پنجم لیگ برتر نتوانسته خودی نشان دهد. اگر چه مدیران این باشگاه مدام در مورد باشگاه‌‌های دیگر و به ویژه پرسپولیس مصاحبه می‌کنند و از مدیریت این باشگاه پرطرفدار انتقاد می‌کنند اما خودشان در میدان عمل چیزی نشان نداده‌اند. ستاره‌هایی که این تیم جذب کرده تاکنون بسیار کم فروغ و در برخی موارد پرحاشیه بوده‌اند. باید دید سرنوشت تلخ استیل آذین برای دیگر تیم واقعا خصوصی لیگ برتر تکرار می‌شود یا مدیران این باشگاه هنر حفظ تیم را در لیگ برتر دارند.
 
*مس کرمان؛ آوردن بلازویچ برای درمان !
 
مس کرمان که حتی تجربه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم در کارنامه دارد در این فصل یک ناکام بزرگ بود. صمد مرفاوی که خودش مس را بسته بود و فصل گذشته نیز آن را هدایت کرده به یکباره بعد از شکست خانگی برابر فجرسپاسی کنترلش را از دست داد و هم گزارشگر تلویزیون کرمان را کتک زد و هم علیه باشگاه صحبت کرد؛ باشگاهی که دو فصل پیاپی هدایت تیم فوتبالش را خود مرفاوی بر عهده داشت!
مرفاوی بعد از شکست برابر استقلال نیز این تیم را به طور تلویحی به استفاده از نیروی غیر طبیعی متهم کرد تا نشان دهد خودش و تیمش هم عصبانی هستند و هم ناکام. البته مدیرعامل باشگاه و سرمربی هر دو از باشگاه کنار رفته‌اند. باید دید سرمربی جدیدی که می‌خواهد بیاید چقدر می‌تواند به مس کمک کند؟
البته مسئولان این تیم با آوردن بلازویچ و برکناری مرفاوی در تلاشند تیم مس را به روز های خوبش برگردانند . البته باشگاه مس کرمان، باید نخست تکلیف قرارداد صمد مرفاوی را مشخص کند و بعد با سرمربی جدید قرارداد ببندد که همین امر مشکلاتی را در راه ثبت قرارداد بلاژویچ پدید آورده است.
 
*مس سرچشمه؛ اولین اخراجی لیگ برتر
 
مس سرچشمه که اولین حضورش را در لیگ برتر تجربه می‌کند در پنج هفته اول نتوانست پیروزی کسب کند تا در نهایت مدیران باشگاه تصمیم به برکناری احمد سنجری سرمربی تیم بگیرند آن هم به امید اینکه شوک تغییر سرمربی به این تیم جواب بدهد و سرمربی جدید معجزه‌ای کند و تیمی که در برزخ انتقال به استان دیگر بود را نجات بدهد. البته کار سرمربی آینده این تیم سخت است. دو تیم نارنجی پوش کرمانی این روزها شرایط خوبی ندارند.
 
*ترین لیگ برتر تا هفته پنجم:
 
بیشترین گل زده: تراکتورسازی با 12 گل
بیشترین برد: استقلال و تراکتورسازی با 4 برد
 بهترین خط دفاع: شاهین بوشهر با 2 گل
 بدترین خط دفاع: مس سرچشمه با 13 گل
 کمترین گل زده: داماش گیلان و فجرسپاسی 3 گل
 تیم‌های بدون برد: مس کرمان و مس سرچشمه
 تیم‌های بدون شکست: ملوان انزلی و استقلال
 تنها تیم‌هایی که تفاضل گل صفر دارند: پرسپولیس و راه آهن