سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

هفته ششم مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری با انجام 9 مسابقه برگزار می شود که در مهم ترین و حساس ترین بازی هفته، تیم های استقلال و تراکتورسازی به دیدار هم خواهند رفت.
این دیدار بواسطه جایگاه دو تیم در جدول رده بندی، حکم یک فینال تمام عیار را دارد و هیچ یک از سرمربیان دو تیم هرگز دوست ندارند که امتیازات آن را از دست بدهند؛ چرا که استقلال و تراکتور جمعه شب در مصافی به اصطلاح شش امتیازی با یکدیگر پیکار خواهند کرد.

اختلاف یک امتیازی دو تیم با یکدیگر در بالای جدول، اصلی ترین عامل حساسیت جدال جمعه شب ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی تهران محسوب می شود که سبب شده هر دو تیم از بابت احتمال از دست دادن امتیاز، سخت نگران بوده و ابتدا به فکر حفظ دروازه خود باشند که البته این پیش بینی شاید تا حدودی بینندگان این بازی را از تماشای یک بازی پرگل مایوس کند.
در عین حال، بیان این نکته که تراکتورسازی با 12 و استقلال با 10 گل زده، بهترین خطوط حمله لیگ یازدهم را تا پایان هفته پنجم در اختیار دارند، می تواند امیدواری به دیدن مصافی پرگل را برای تماشاگران به ارمغان بیاورد.
تیمی که برنده این دیدار باشد، همزمان با کسب سه امتیاز و فاصله گیری امتیازی از رقیب، سند صدر جدول را نیز به نام خود خواهد زد و به واقع دو نشان را با یک تیر خواهد زد.
تیم پیروز حساس ترین بازی هفته ششم لیگ برتر، در صورتیکه نامش تراکتورسازی باشد، با اختلاف دو امتیازی نسبت به استقلال در صدر قرار خواهد گرفت و این صدرنشینی حداقل یک هفته هواداران پرشور محبوب ترین تیم تبریز را خوشحال خواهد کرد.
البته با نگاهی به سه حریف آینده تراکتورسازی، می توان این تیم را امیدوار به این دانست که در صورت پیروزی بر استقلال، صدرنشینی اش را تا هفته نهم نیز ادامه دهد که این موضوع نیز می تواند انگیزه سرخپوشان تبریزی را مضاعف کرده و آنها را برای شکست آبی پوشان تهرانی بیشتر ترغیب کند.
امتیازات دیدار جمعه شب تهران اما، در صورتیکه نصیب میزبان شود جایگاه این تیم در بالاترین خانه جدول را تحکیم خواهد بخشید و استقلالی ها ضمن حفظ صدرنشینی، فاصله خود با جدی ترین تیم تعقیب کننده را نیز افزایش خواهند داد که حداقل مزیت آن می تواند بدون استرس بودن این تیم در بازی های چند هفته آتی اش باشد.
پس از شرح اوضاع احتمالی تیم برنده، بیان وضعیت تیم بازنده نیز ضروری به نظر می رسد و همانگونه که اشاره شد، هیچ یک از دو تیم بالای جدولی هرگز دوست ندارند که ششمین بازی خود در فصل جاری لیگ برتر را برابر دیدگان هواداران شان به حریف واگذار کنند.
شکست در این بازی برای استقلالی ها خیلی گران تمام خواهد شد و آنها اندوخته چند هفته ای و مهم خود یعنی صدرجدول را یک شبه و آن هم در خانه تقدیم میهمان شان خواهند کرد که حتی تصور آن نیز برای هواداران تیم آبی پوش تهران سخت و زجر آور می تواند باشد.
استقلال که از ابتدای لیگ تاکنون طعم شکست را نچشیده و تنها دو امیتاز از 15 امتیاز ممکن را در اصفهان جا گذاشته است، در صورت باخت مقابل تراکتورسازی علاوه بر از دست دادن بالاترین خانه جدول، احتمال دارد یک رده دیگر نیز سقوط کرده و به جایگاه سوم تنزل پیدا کند که لازمه این امر نیز شکست پرسپولیس مقابل صبا و بهبود تفاضل تیم قمی است که البته با توجه به نتایج هفته پنجم و اتفاقات چند روز اخیر، احتمال برتری سرخپوشان تهرانی برابر تیم متحول شده صبا می تواند بیشتر باشد.
شکست تراکتورسازی در تهران اما، تا حدودی از هیجان بالای جدول خواهد کاست و افزایش فاصله امتیاز دو تیم به عدد پنج، موجب یکه تازی استقلال در صدر شده و تراکتور و سایر تیمها باید از آن به بعد منتظر لغزشهای تیم آبی پوش تهرانی باشند تا بتوانند به نزدیکی های این تیم برسند.بی گمان این موضوع مدنظر کادر فنی تراکتورسازی بوده و تمهیداتی برای جلوگیری از آن اندیشیده شده است و در مقابل، کادر فنی استقلال نیز پاداش پیروز شدن برابر حریف تبریزی که همانا فاصله گرفتن از سایر تیمها در بالای جدول است را بخوبی درک کرده و آن را به بازیکنان خود یادآور شده اند.
اگرچه نتیجه تساوی در اینچنین بازیهایی خوشایند هیچ یک از طرفین نیست و از سویی، برای سایر تیم ها موجب خوشحالی است اما با توجه به شرایط فعلی استقلال و تراکتور روشن است که تساوی می تواند بسی بهتر از باخت باشد و حداقل فایده آن نیز حفظ شرایط قبل از بازی برای دو تیم و پشت سر گذاشتن یک جنگ سخت است.
با مقایسه وضعیت خط حمله و دفاع دو تیم، می توان به این نتیجه رسید که پیکار جمعه شب استادیوم آزادی، نمایشی دیدنی از رویارویی زهردار ترین خط حمله لیگ با یکی از مستحکم ترین خطوط دفاعی خواهدبود.
هماطور که گفته شد، تراکتورسازی در پنج بازی 12 بار جشن خوشحالی پس از گل به راه انداخته و از این حیث دارای بهترین آمار در بین تیمهای لیگ است.
در طرف مقابل، استقلال تیمی است که در پنج بازی گذشته خود تنها سه بار اجازه فروپاشی دروازه اش را به حریفان داده و از این بابت پس از تیم شاهین بوشهر، دومین خط دفاع محکم لیگ را به همراه سپاهان در اختیار دارد.
علاوه بر خط دفاع، استقلالی ها با زدن 10 گل، خط حمله خوبی نیز در اختیار دارند و تنها تراکتورسازان بیشتر از آبی ها گل زده دارند. این در حالیست که در مقایسه با خط دفاع استقلال، مدافعان تراکتورسازی در بازی های قبلی شان آمار چندان جالبی ثبت نکرده اند و در پنج بازی، شش بار دروازه شان را به روی حریفان باز شده دیده اند.
این آمار، نوید برخوردهای دیدنی را در تقابل دو سرمربی کاربلد و موفق فوتبال کنونی کشور می دهد.
پرویز مظلومی و امیر قلعه نوعی، سرمربیانی که از چندی قبل در جنگ رسانه ای با یکدیگر رو در رو هستند، اکنون بایستی توان فنی خود را به رخ یکدیگر بکشند. بدون شک این دو، ابزار لازم را به لحاظ بازیکن در اختیار خود دارند و هرگز نمی توانند برای ناکامی خود سخنی از "نبود" بازیکن به میان آورند.
علاوه بر جذابیت رویارویی قلعه نوعی و مظلومی روی نیمکت دو تیم، در درون زمین نیز ستاره های مهاجری به هم چشمک خواهد زد که فصل قبل پیراهن تیم مقابل را به تن داشتند.
جمعه شب، برای صادقی، سیاوش اکبرپور، فردین عابدینی و فرزاد آشوبی دیگر بازیکنان سابق استقلال و فعلی تراکتورسازی، می تواند شبی سرشار از انگیزه برای اثبات توانایی هایشان باشد و این انگیزه آنها بطور طبیعی روی کار تیمی تراکتورسازان نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.
در آن طرف میدان، هواداران تراکتورسازی بازیکن محبوب فصل قبل خود را این بار با تنپوش آبی رنگ خواهند دید که البته دیدن کرار جاسم با این پیراهن، چندان خوشایند این هواداران نخواهد بود. قابل ذکر است که به احتمال فراوان، به دلیل مصدومیت کرار در بازی ملی خود، حضور وی در بازی مقابل تیم سابق خود منتفی خواهد بود.
به غیر از این بازیکن عراقی، آندرانیک تیموریان نیز می توانست مقابل تیم سابق خود به میدان برود اما دریافت سومین کارت زرد فصل در دیدار استقلال برابر فولاد، وی را کاملا از زیر فشار روانی احتمالی این بازی نجات داد.
با نگاهی به اسامی بازیکنان دو تیم، پیش بینی می شود مصاف های تن به تن، بر دیدنی های این جدال افزوده و صحنه های فنی جالبی به نمایش گذاشته شود.
در یک سوی میدان، فرهاد مجیدی مرد آماده این روزهای استقلال است که به جرات می توان گفت صدرنشینی این تیم بیشتر ناشی از آمادگی بالای این مهاجم تکنیکی است. علاوه بر مجیدی، پیش بینی می شود خسرو حیدری در سمت راست خط دفاع و مهدی رحمتی هم در درون دروازه جزو چهره های شاخص تیم میزبان باشند و در آن سو نیز، امیر حسین صادقی در خط دفاع، رودریگو توزی در خط هافبک و محمد ابراهیمی(درصورت رفع مصدومیت) و سیاوش اکبرپور در خط حمله می توانند خاطرات شبی پر فروغ را در یاد خود و هواداران تیم تراکتورسازی ثبت کنند.
اما ورزشگاه آزادی تهران، جمعه شب میزبان هواداران سرخابی خواهد بود که البته طرف سرخ رنگ را نه طرفداران پرسپولیس، که هواداران پرشور تراکتورسازی پر خواهند کرد و علیرغم اینکه گفته می شود تنها 10 درصد از سکوهای استادیوم مختص طرفداران تیم میهمان خواهد بود، اما پیش بینی می شود همچون دو فصل گذشته "پرشورها" به میزان حداقل 50 درصد ظرفیت سکوهای ورزشگاه را پر کنند تا تراکتور محبوب بازهم احساس غربت نکند
دیدار تیم های استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز از چارچوب بازی های هفته ششم لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور از ساعت 20 جمعه هجدهم شهریور در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی برگزار خواهد شد.