سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

در حالی که دولت نهم و دهم طی شش سال گذشته همواره با ارائه آمارهای درخشان از عملکرد حود به رهبر انقلاب، مجلس و افکار عمومی سعی در ارائه کارنامه ای موفق از خود داشت، اظهارات رهبر انقلاب در جمع کارگزاران نظام نشان می دهد تاریخ مصرف استفاده بازاری از آمار سپری شده است.

رهبر انقلاب در جمع کارگزاران نظام، در ارائه فهرست مختصری از نقاط منفی دو موضوع کلیدی اقتصادی یعنی اشتغال و تورم را به عنوان نقاط ضعف کشور مطرح و توجه به حل آن را از سوی مسئولان خواستار شدند.

 این در حالی بود که محمود احمدی نژاد در اظهرات چند ماه اخیر، تمرکز زیادی بر این دو موضوع داشته و حل مشکل تورم و اشتغال در یک سال اخیر را به عنوان یکی از دستاوردهای خود معرفی کرده بود.

 وی تک رقمی کردن نرخ تورم و ایجاد یک میلیون و ششصدهزار شغل در سال گذشته  را به عنوان دستاوردهای بی نظیر دولت دهم مطرح کرده بود، اما همان زمان کارشناسان با ارائه دلایل و مستندات فراوان، این ادعای احمدی نژاد را به چالش کشیدند و نشان دادند وضعیت تورم و اشتغال در کشور نه تنها در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، بلکه به شدت نگران کننده است.

 اشاره رهبر انقلاب به دو موضوع کلیدی اقتصادی یعنی تورم و اشتغال نشان داد ایشان بیش از آن که برخی آمار و ارقام  مورد ادعای دولت را بپذیرند، گزارشهای کارشناسی منتقدان، مراکز رسمی و نهادهای نظارتی را معتبر می دانند.

چرا که در صورتی که ادعای ایجاد یک میلیون و ششصدهزار شغل جدید در سال گذشته و برنامه ایجاد دو و نیم میلیون شغل در امسال دارای اعتبار می بود، موضوع اشتغال نه تنها در فهرست نقاط ضعف و نگران کننده مسایل کشور جایی نداشت، بلکه به عنوان یکی از نقاط روشن و مثبت کشور می توانست مطرح باشد.

 ادعای ایجاد دو و نیم میلیون شغل در امسال نیز اگر قابل تحقق بود، به معنای ایجاد بیش از 700 هزار شغل از ابتدای امسال تاکنون بوده است که این میزان شغل نیز در کل تاریخ اقتصاد ایران در هیچ سالی ایجاد نشده، بنابراین در صورت صحت باید آن را موفقیتی بی نظیر به شمار آورد.

 از سوی دیگر ابراز نگرانی رهبر انقلاب از میزان تورم یا گرانی نیز نشان می دهد اخبار خوش مسئولان در مهار تورم و تک رقمی کردن آن در سال جدید  و ماندن ان در حد 15 درصد در شرایط فعلی، چندان باورپذیر نبوده است. چرا که متوسط تورم در 20 سال گذشته بیش از 15 درصد بوده است و اگر دولت توانسته باشد پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تورم را در حد 15 درصد مهار کند، موفقیتی درخشان برای آن محسوب می شود. اما همان گونه که رهبری انقلاب تصریح کردند، مشکل تورم حل نشده و از مشکلات و مسایل اولویت دار کشور است. مردم هم در این چندماه تورم و گرانی را با پوست و گوشت خود حس کرده و افزایش روزافزون قیمتها بویژه کالاهای اساسی و مایحتاج ورزانه خود را شاهدند.

 به نظر می رسد دولت باید از این پس به جای اتکا به آمار رسمی و اعدادی که از درون اتاقهای روسا بیرون آمده و تنها پیام آن عملکرد درخشان مسئولان است، نیم نگاهی به واقعیتهای تلخ جامعه و مشکلات مردم داشته باشد و با راه حلهای کارشناسی در صدد رفع آنها باشد