سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از زیر مجموعه سپاه پاسداران و یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران ایران است که در سال 1368 به دستور آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب تاسیس شد. 
با پیوستن رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم به وزارت نفت، فرمانده کل سپاه پاسداران، طی حکمی، ابوالقاسم مظفری شمس را بعنوان فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منصوب کرد. 

علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه معتقد است که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نقش زیادی در تحکیم پایه‌های انقلاب داشته و ایجاد قرارگاه در راستای مأموریت‌های ذاتی سپاه است. حفظ انقلاب به بازسازی زیرساخت‌هاست و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در این زمینه جهاد بزرگی به عهده گرفته است. 
طرح توسعه فازهاى 15 و 16 پارس جنوبی، احداث خط لوله 900 کیلومترى انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر، ساخت و تجهیز اسکله هاى بنادر مهم ایران و حضور در پروژه هاى ساخت و ساز مسکن از جمله فعالیت هاى عمده اقتصادى قرارگاه خاتم الانبیاء است که در 20 سال گذشته به بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه هاى دولتى در ایران تبدیل شده است. 
محمد باقر قالیباف سال 1368 و پس از پایان جنگ، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را راه انداخت و اجرای چند طرح عمرانی را زیر نظر دولت را بر عهده گرفت. 
وی عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در به ثمر رسیدن پروژه‌های افتخار آمیزی همچون راه آهن مشهد سرخس، گاز رسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازه‌های عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه که یکی از افتخارات مهندسی کشور است نقش موثر داشت. 
پس از آن سید یحیی رحیم صفوی رئیس قرارگاه شد که در زمان او قراردادهای نفتی توسعه یافت. همچنین فرماندهانی همچون محمدعلی جعفری، رستم قاسمی به عنوان فرمانده، در راس قرارگاه خاتم بوده‌اند. 
قرارگاه سازندگی قائم، قرارگاه سازندگی نوح، قرارگاه سازندگی کربلا و قرارگاه سازندگی کوثر به عنوان زیر مجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به حساب می‌آیند. 
در سال 2010 قرارگاه خاتم الانبیاء، شرکت‌های زیرمجموعه آن و رستم قاسمی از سوی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل تحریم شدند اما قاسمی در توضیح این مسئله گفت که بنده به دلیل مسئولیتم در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در لیست تحریم این کشور‌ها قرار گرفتم. او گفت: اینکه دشمن ما را تحریم کرده است نشانگر این است که قرارگاه خاتم‌الانبیاء نقش خوب و مؤثری در سازندگی کشور ایفا می‌کند. 
سردار سرلشکر جعفری معتقد است که این قرارگاه علیرغم فشار‌ها و تحریم‌های فراوان نقشی بی‌بدیل در کمک به دولت برای ساخت کشور داشت و این را به وضوح در مقطعی که درگیر جنگ نرم با دشمن در موضوعاتی مانند هسته‌ای بودیم، می‌توان دید. 
فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز می‌گوید بنا ندارد که به پروژه‌های کمتر از 100 میلیارد تومان وارد شود. 
مظفری در جلسه معارفه خود بر اهمیت انجام پروژه‌های قرارگاه خاتم با کیفیت بالا و سرعت مناسب تاکید کرد و افزود: طولانی شدن انجام پروژه‌ها موجب بی‌اعتماد شدن مردم خواهد شد و ما باید به این مساله توجه کنیم