سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

درحالی که تقریبا 9ماه مانده به زمان برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دسته بندی های سیاسی کم کم در حال شکل گیری ست و زمزمه هایی درباره ائتلاف گروه های مختلف سیاسی به گوش می رسد. اما به نظر می رسد در اردوگاه اصلاح طلبان فعالیت انتخاباتی منسجم و چشم گیری وجود ندارد که داریوش قنبری _سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس _ در این گزارش دلیل آن را تنگناهای ایجاد شده برای احزاب و گروه های این جریان سیاسی می داند. به راستی وقتی که یکی از دو رقیب دیرین انتخاباتی اجازه شرکت در انتخابات را نداشته باشد، چگونه می توان شاهد انتخاباتی پرشور بود؟ آیا این ممکن است که اصولگرایان در انتخابات با خودشان رقابت کنند؟ و آیا این موضوع با نشاط سیاسی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است هم خوانی دارد؟

داریوش قنبری نماینده مردم ایلام و سخنگوی فراکسیون اقلیت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صف بندی های نهمین دوره انتخابات مجلس در اسفند ماه امسال گفت: هر چند که قانون زمان محدودی را برای تبلیغات انتخاباتی در نظر گرفته است اما عرف این بوده است که احزاب و گروه های سیاسی از مدت ها قبل از انتخابات فعالیت های خود را شروع کرده و تابلوهای خود را بالا ببرند. بنابراین گروه های سیاسی باید گرایش ها و مواضع خود در این باره را به صراحت اعلام کنند.
فضای انتخاباتی سرد و بی روح است 
قنبری در عین حال گفت: در حال حاضر نه تنها اصلاح طلب ها بلکه اصولگرا ها هم در فعالیت های خود با نوعی سردی مواجه شده اند. البته در مورد اصلاح طلب ها این سردی مربوط می شود به تعلیقاتی که دولت برای این طیف سیاسی ایجاد کرده است در واقع تعطیلی مطبوعات اصلاح طلب و تنگناهایی که برای احزاب این گروه ایجاد کرده اند، سبب شده است که علی رغم پایگاه وسیع و گسترده اصلاح طلبان شاهد فعالیت های تشکیلاتی برای انتخابات از سوی این گروه نباشیم. البته باید بگویم که آن تعلیقات و تنگناهایی که دولت برای اصلاح طلبان ایجاد کرده حکم تیغ دو دم را داشته است. یعنی از یک طرف فعالیت های تشکیلاتی را محدود کرده و از سوی دیگر باعث تقویت پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان در سطح جامعه شده که از این لحاظ این اتفاق به نفع جریان اصلاح طلب در کشور تمام شد.
جریان انحرافی مورد تائید احمدی نژاد است
قنبری با اشاره به مهر تائید احمدی نژاد بر جریان انحرافی تصریح کرد: اگر در دولت افرادی حضور دارند که منحرف هستند، فردی هم در راس این دولت قرار دارد که رهبری دولت به دست اوست و این افراد منحرف هم مورد تائید وی هستند و هر چند که برخی از اصولگراها با جریان انحرافی اختلافات فکری عمیقی دارند اما مابقی حامیان دولت خیلی اهل فکر و خرد نیستند و پیوند مشهودی بین آنان و جریان انحرافی وجود دارد. این موارد ظرافت های منطقی است و با مغلطه کاری سیاسی نمی توان پیوندها و یا مرزهایی با اهداف خاص ایجاد کرد.
اصولگرایان به وحدت نخواهند رسید
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اصولگرایان در حال حاظر به 3دسته تقسیم می شوند، در این باره تصریح کرد: ممکن است شاهد 3فهرست در اصولگراها باشیم. یک دسته آنهایی که حامی دولت هستند و دسته دیگر کسانی که منتقدین عقل گرای دولت هستند و دسته سوم اصولگرایانی هستند که تمایل زیادی به انتقاد جدی از دولت نداشته و از طرفی دیگر با جریان انحرافی هم رابطه ای ندارند و همچنین این طیف معمولا مورد حمایت آقای محسن رضایی است که احتمالا این دسته با تابلوی جدیدی وارد عرصه انتخابات می شوند.
ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلب ها!
داریوش قنبری از احتمال تشکیل یک ائتلاف وحدت گرایانه خبر داد که به نظر می رسد هدف اصلی آن کنار زدن کاندیداهای مورد حمایت دولت است و افزود: اشتراک نظرهایی بین سه گروه اصلاح طلبان، اصولگرایان مستقل و اصولگرایان منتقد دولت وجود دارد که ممکن است منجر به ائتلافی بین این سه گروه شود. البته باید دید مکانیزم های این ائتلاف چونه خواهد بود و تا چه اندازه پذیرفتنی ست هر چند که شرایط به گونه ایست که به نظر می رسد ائتلاف بهترین راه باشد. 
دولت نمی خواهد همه جریان ها فعالیت داشته باشند
وی در ادامه یادآور شد: لازم است که اصلاح طلبان با توجه به اینکه از پایگاه اجتماعی لازم برخوردارند و این زمینه و پایه اصلی فعالیت برای آنها فراهم است، هر چه سریعتر فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده و به تجدید سازمان بپردازند. البته اصلاح طلبان قدری با احتیاط حرکت می کنند چرا که نگرانی هایی در مورد حضورشان دارند. بنابراین شروع فعالیت رسمی این گروه مشروط به فراهم شدن شرایط است چرا که دولت نمی خواهد شرایط مناسبی برای فعالیت همه جریان ها در انتخابات شکل بگیرد.
جریان اصلاح طلب خود را از درون نظام می داند
قنبری با اشاره به محدودیت هایی که برای برخی افراد اصلاح طلب وجود دارد، توضیح داد: دولت به اندازه ای تنگ نظرانه عمل می کند که حتی فعالیت های هم فکران خود در دایره اصولگرایان را هم نمی تواند تحمل کند. بنابراین ما باید صبر کنیم تا اینکه مشخص شود که با این رفتارهای دولت چه برخوردی صورت می گیرد. البته جریان اصلاح طلب خود را از گروه های درون نظام می داند و نسبت به مسائل مملکت احساس مسولیت می کند و احساس مسولیت هم با انزوا هم خوانی ندارد اما اینکه حضور ما به چه شکلی خواهد بود بستگی به شرایط موجود دارد.
 جریان انحرافی مستقل از اصولگراها نیست
این نماینده اصلاح طلب مجلس در ادامه به ماهیت جریان انحرافی اشاره کرد و به آتی نیوز گفت: .جریان انحرافی نمی تواند رای اصلاح طلب ها را جلب کند چرا که این جریان از درون طیف اصولگرا رشد پیدا کرده و جدا از اصولگرایان نیست. شناسنامه و هویت این افراد برای همه مشخص است و مردم هم اینها را می شناسند. در واقع اگر اصولگراها را شامل 2گروه عقل گرا و خرافه گرا بدانیم، این افراد بخش خرافه گراهای این جریان سیاسی هستند. بنابراین این افراد نمی توانند به عنوان یک گروه مستقل از اصولگراها در انتخابات شرکت کنند و یا اینکه به عنوان آلترناتیو اصلاح طلب ها در انتخابات حضور پیدا کند. البته طیف عقل گرای جریان اصولگرا که با توجه به عملکرد جریان انحرافی راه خود را از آنها جدا می کند باید بپذیرد که جریان انحرافی از درون خودشان بیرون آمده است و امروز هم از آنها جدا نیست هر چند که ما عقل گراها را متمایز از خرافه گراها می دانیم و معتقدیم عقل گرایان اصولگرا جریانی مفید برای نظام هستند و ما قبولشان داریم.
حقانیت حرف های ما ثابت شد
داریوش قنبری در ادامه یاداور شد :مابه عنوان اقلیت مجلس شورای اسلامی خطر این جریان خرافه گرا را به اصولگراها گوشزد کرده بودیم اما متاسفانه آنقدر این جریان خود را بر حق و اصلاح طلبان را بر سبیل باطل می دانست که امکان ایجاد انحراف در خود را نمی دید و در نهایت حقانیت دیدگاه های اقلیت مجلس ثابت شده و ماهیت این جریان مشخص گردید. اصولگرایان حامی دولت تا چندی پیش پیوند تنگاتنگی با جریان انحرافی داشت و هنوز هم مرز خود را با این جریان به طور دقیق مشخص نکرده است. در واقع حامیان دولت سعی می کنند برخی افراد را منحرف معرفی کنند اما رئیس دولت را از این گروه متمایز می کنند در حالی که این جریان در دولت وجود دارد در واقع این افراد دچار تناقض شده و نمی توانند خود را از جریان انحرافی متمایز کنند