سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

در حالی که حمله به دانشگاه آزاد و جاسبی، رئیس آن، یکی از محورهای مهم تبلیغاتی محمود احمدی نژاد از دوران تبلیغات انتخاباتی تا بعد از پیروزی بود و این آتش تهیه در کنار انتقادات نخبگان اصولگرا منجر به تغییراتی در اساسنامه این دانشگاه شد، اکنون مدتهاست خبری از حمله رئیس دولت به این دانشگاه و رئیس آن نیست و با وجود آن که رسانه های اصولگرا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مدتها پیش خبر قطعی تغییر عبدالله جاسبی را بعد از حدود 3 دهه می‌دادند، وی آرام و بی سروصدا مشغول انجام کار خود است.

اقدامات انجام شده تا آنجا پیش رفت که حدود 3 ماه قبل (فروردین ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی) دکتر فرهاد دانشجو، دکتر بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی به عنوان اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد معرفی شدند و رای لازم را کسب کردند.

19 اردیبهشت 89 هم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تکمیل ترکیب هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این هیئت امنا باید به زودی تشکیل جلسه بدهد و رئیس پیشنهادی دانشگاه را در مدت یک ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب معرفی کند.

این موضوع به مشی جدید عبدالله جاسبی بر می‌گردد که اخیرا از معجزه حلقه وصل خود با حلقه تصمیم ساز بهره مند شده و از تیر بلا رسته است. هرچند، سال گذشته با وساطت آیت الله هاشمی رفسنجانی نزد رهبر انقلاب، بخشی از اساسنامه دانشگاه آزاد از تغییر مد نظر دولت مصون ماند، اما ظاهرا جاسبی اکنون دریافته که هجمه به دانشگاه آزاد، بیش از آن که به خاطر مشکلات و نابسامانی‌های آن باشد، ناشی از انتساب به هاشمی رفسنجانی است و بر این اساس چنین پرسشی مطرح می شود که آیا او قدر "ملک زاده" برای اتصال به حلقه مشایی را دانسته است؟

اگر پاسخ به این پرسش مثبت باشد، می‌توان علت عصبانیت برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را فهمید که 3 ماه قبل به 3 عضو هیات امنای دانشگاه آزاد رای دادند، اما هنوز شاهد تغییر جاسبی نیستند. این در حالی است که هرچند رای با اعضای این شوراست، اما دادن حکم از اختیارات احمدی‌نژاد، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و طبعا تا او اعضای جدید را منصوب نکند، تغییر رئیس دانشگاه آزاد محقق نخواهد شد.

دانشگاه آزاد کجای معادله بود؟
دانشگاه آزاد بی شک طی این سی سال توانسته است خود را به عنوان یک قطب علمی و آموزشی و البته تاثیر گذار بر معادلات سیاسی در ایران مطرح کند که بزرگترین ویژگی آن غیردولتی بودن آن است. طی این سالها خصوصا از دهه 80 تاکنون و از زمان روی کار آمدن دولت نهم و دهم حاشیه های دانشگاه آزاد روز به روز افزایش یافت تا جایی که دولت با دست گذاشتن بر روی اساسنامه این دانشگاه تلاش کرد با تغییر اساسنامه و همچنین تغییر مدیریت، کنترل دانشگاه آزاد را تحت کنترل خود دربیاورد.


صرف نظر از این که دولت به دنبال کوتاه کردن دست غارتگران سرمایه مردم بود یا به دلیل داشتن امکانات وسیع انسانی و حجم گسترده منابع مالی در پی مدیریت این امکانات بی نظیر بوده، به هر حال هدف قرار دادن عبدالله جاسبی بخشی از برنامه هجمه به هاشمی به شمار می رفت.

رقابت رئیس جمهور و استاندار دوران سازندگی در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم با وجود تمامی مسائل مربوط به آن و شکست هاشمی رفسنجانی در دور دوم انتخابات پایان تنش نبود، بلکه آغازی برای هجمه های جدید و گامی برای حذف هاشمی برداشته شد که یکی از راه های این اقدام زیر سوال بردن دانشگاه آزاد بود و در واقع این دانشگاه یکی از نمادهای دوران هاشمی تلقی می شد.


ملک زاده و ایسکانیوز
فضای انتخاباتی سال 84 موجب شد تا رسانه ای تحت نام ایسکانیوز با حمایت دانشگاه آزاد تحت مدیرعاملی ملک زاده تاسیس شود. شاید ملک زاده بر این تصور بود که پیروزی هاشمی می تواند وی را به پله های ترقی نزدیک کند، اما پیروزی محمود احمدی نژاد همه چیز را دستخوش تغییر کرد؛ در این شرایط ملک زاده توانسته بود در سیستم دانشگاه آزاد نامی برای خود دست و پا کند و به عنوان عضو علی البدل هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات انتظامی هیات علمی، مشاور جاسبی، مدیر مسوولی یک خبرگزاری و ماهنامه در کنار دیگر مناصب به فعالیت خود بپردازد.

اما دیری نپایید که اسفندیار رحیم مشایی به ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب شد و محمدشریف ملک زاده یک باره سر از دولت ضد هاشمی درآورد و به سمت معاونت گردشگری این سازمان منصوب شد و عملا به یار و همراه مشایی تبدیل شد. حاشیه های بین دولت و دانشگاه آزاد همواره این دوگانگی را ایجاد کرده بود که چگونه فردی همچون ملک زاده هم با دولت است و هم با دانشگاه آزاد؟! البته بعدها پاسخ این سوال مشخص شد.

به هر تقدیر شفاف شدن مواضع اسفندیار رحیم مشایی در دوره دوم فعالیت دولت احمدی نژاد موجب شد علاوه بر بالا رفتن حساسیت اصولگرایان به اقدامات رئیس جمهور در حمایت تمام قد از مشایی، تقابل بین جریان مشایی و اصولگرایان افزایش یابد. 

تقویت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، در راس قراردادن مشایی بر آن و حضور محمدشریف ملک زاده در این شورا سبب شد تا این حاشیه ها رو به فزونی رود، برگزاری همایش شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در تهران، دعوت از فردی جنجالی همچون هوشنگ امیر احمدی، صرف هزینه های هنگفت و... تا جایی پیش رفت که مجلس طرح تحقیق و تفحص از این شورا را در دستور کار قرار داد و حتی در بررسی لایحه بودجه سال 90، ردیف بودجه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور توسط نمایندگان حذف شود.


اما انتصاب ملک زاده به عنوان معاون مالی اداری وزارت امورخارجه نشان داد جریان موسوم به انحرافی  علی رغم هشدارها و توصیه ها همچنان در حال رشد و نمو در بدنه دولت است؛ این در حالیست که پس از استعفای ملک زاده از سمتش در وزارت امور خارجه بلافاصله وی با تفهیم اتهام توسط مراجع قضایی دستگیر می شود.




پل ارتباطی 

ملک زاده که در پست های خود رئیس هیئت مدیره شرکت نفت ایرانول را نیز یدک می کشد، طی چند سال اخیر به عنوان پل ارتباطی به خوبی عمل کرده است که به نظر می رسد رایزنی های دو طرف برای آتش بس مدیریت عبدالله جاسبی بر دانشگاه آزاد نتیجه داده و طی چند ماه اخیر کمتر به موضوع تغییر مدیریت دانشگاه آزاد پرداخته می شود؛ از طرفی رسانه های طرف مقابل نیز به طور نامحسوس در پوشش اخبار ضدملک زاده، مشایی و به طور کل جریان انحرافی و دولت با دقت بیشتری عمل می‌کنند.
بازی تمام شد!
روند پیش آمده در سال جدید نشان می دهد موضوع برکناری و تغییر مدیریت دانشگاه آزاد به فراموشی سپرده شود و به نظر می رسد رضایت از جاسبی به وجود آمده است. با این وصف اگرچه رئیس دولت طی این مدت با هدف قراردادن دانشگاه آزاد و شخص جاسبی، در عمل عقبه این مجموعه یعنی آیت الله هاشمی را هدف قرار می‌داد، اما شرایط جدید جاسبی را از سیبل حملات خارج ساخته است؛ آیا جاسبی در دو سال آینده نیز ماندنی خواهد شد و در دولت های بعد هم رئیس دانشگاه آزاد خواهد بود یا بازی تمام شده، از نیمه از سر گرفته خواهد شد؟