سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

با گذشت سه سال از اجرای قانون ممنوعیت حضور دروازه‌بانان خارجی در فوتبال ایران هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که این قانون رشد و بروز استعدادهای تازه را به دنبال داشته یا اینکه موجب افزایش کاذب قیمت دروازه‌بانان داخلی شده است.

قانون ممنوعیت استفاده از دروازه بانان خارجی اول بار در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به اجرا درآمد. اینکه چنین قانونی درست است یا غلط مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایران را برآن داشت تا با الگوبرداری از آن، مانع از ورود دروازه بان‌های خارجی در لیگ برتر فوتبال کشورمان شوند.

مشخص نیست اتخاذ چنین تصمیمی کارشناسانه بوده و نظر اهالی فوتبال درآن لحاظ شده و یا باعث افزایش بی رویه قیمت دروازه بان‌های داخلی، ایجاد رقابت کاذب بین چند دروازه بان خاص، افزایش ضریب اطمینان دروازه‌بان‌های ایرانی از اینکه رقیبی در اندازه بین المللی ندارند و ... بوده است.

قانون ممانعت از حضور دروازه‌بان‌های خارجی در لیگ برتر فوتبال ایران به مانند هر قانون دیگری موافقان و مخالفان خاص خود را دارد که هر یک برای "موافقت" و "مخالفت" خود دلایلی دارند. قطعا دروازه‌بان های داخلی از موافقان اجرا و تصویب این قانون هستند. یکی از آنها ابراهیم میرزاپور دروازه بان باتجربه تیم پیکان است که تاکید دارد با جلوگیری از حضور دروازه بان‌های خارجی، سنگربانان تازه‌ای به فوتبال ایران معرفی شده‌اند.

میرزاپور استدلال خود به خبرنگار مهر را چنین مطرح کرد: نه اینکه چون دروازه بان هستم و از اجرای این قانون سود بردم چنین حرف‌هایی می زنم. شما نگاه کنید به چند سال گذشته. به غیر از چند دروازه بان خاص، کدامیک از دروازه بان‌های خارجی واقعا به فوتبال ایران کمک کردند؟ برخی از آنها حتی از دروازه بانان ایرانی هم ضعیف تر بودند. با این شرایط آمدن گلر خارجی چه کمکی به فوتبال ما می کند که نیامدن آنها نمی کند؟!

میرزاپور اشاره درستی دارد، "جورج توپالوویچ"، "یان نیکولفسکی"، "کمیل سوسکو" و یا حتی "ساشا ایلیچ" دروازه بانان خارجی بودند که به فوتبال ایران آمدند و از نظر فنی برتری خاصی نسبت دروازه بانان کشورمان نداشتند اما نمی توان از کنار دروازه بان‌های خوبی چون "عیسی اندوی"، "آرمناک پطروسیان" و "مارتین رائول" به سادگی بگذریم که عملکرد خوبی در فوتبال ایران داشتند و ماندگار شدند.

 "اندوی"‌ها و "آرمناک"‌ها را از فوتبال خود کنار گذاشتیم که شاهد بروز استعدادهای تازه باشیم. آیا واقعا تا به امروز این خواسته محقق شده است؟ میرزاپور این سئوال را چنین پاسخ داد: بله! حامد لک در صبای قم و شهاب گردان در ذوب آهن. اینها دروازه بانان خوبی هستند. شما تصور کنید چنانچه "اندوی" در ذوب آهن می ماند آیا دروازه بانی چون گردان فرصت بازی در این تیم را پیدا می کرد؟

کریم بوستانی، سنگربان و مربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان نیز از موافقان طرح ممنوعیت استفاده از دروازه بان‌های خارجی است. او برای طرح این ادعا دلایلی مشابه با میرزاپور دارد: اگر توپالوویچ در استقلال می ماند، امروز وحید طالب لویی داشتیم؟ گردان چطور مطرح شد؟ ذوب آهنی‌ها ناچار بودند، دروازه بانی برای جانشینی عیسی اندوی انتخاب کنند به همین خاطر به گردان اعتماد کردند. بله! این اعتماد کردن حاصل اجبار آنها در استفاده از دروازه بان‌های داخلی بود.

دلایل بوستانی و میرزاپور قابل قبول است اما جای بحث دارد. یعنی ما قانون استفاده نکردن از دروازه بان‌های خارجی را به اجرا درآوردیم که فقط شهاب گردان به سطح اول فوتبال برسد و حامد لک به لیگ برتر وارد شود؟ یعنی در سه فصل فقط دو دروازه بان خوب به فوتبال ایران اضافه شده‌اند؟

اگر پاسخ به این سئوال "مثبت" است، پس یک جای کار ایراد دارد. ایراد این طرح را از اسماعیل اردلان، یکی از باتجربه ترین مربیان دروازه بانی فوتبال ایران جویا شدیم. وی به خبرنگار مهر گفت: این طرح خوب است اما شرایط اجرای آن مهم است. متاسفانه ما فقط ورود دروازه بان به لیگ برتر را منع کردیم و نیامدیم بستر را برای پرورش دروازه بان‌های جوان مهیا کنیم. کدامیک از باشگاه‌ها، کمیته‌های آموزش و جوانان فدراسیون فوتبال آمدند یک آکادمی برای پرورش دروازه بان‌ها تاسیس کنند؟ باید در این زمینه کار کنیم که نکرده‌ایم.

بوستانی هم به نوعی هم عقیده با اردلان است. وی گفت: اگر قانون را گذاشته‌اند که دروازه بان‌ ایرانی رشد کند، باید بستر را برای این کار فراهم آورند. ما می گوییم دروازه بان خارجی به لیگ برتر نیاید اما به لیگ دسته اول برود. این اشتباه است. دروازه بان باید کجا رشد کند؟ مگر نه این است که لیگ یک محلی برای پرورش بازیکنانی است که در لیگ برتر فرصت بازی ندارند؟ با این شرایط دروازه بان جوان کجا باید فرصت بازی پیدا کند؟ در حال حاضر دروازه بان‌های خوب و جوان ما در لیگ یک نیمکت نشین گلرهای خارجی هستند که این به صلاح آنها و فوتبال کشور نیست.

متاسفانه باشگاه‌های ما دنبال پرورش دروازه بان نرفته‌اند و در عوض به رقابت کاذب پرداخته و قیمت سنگربان‌های داخلی را بالا برده‌اند. بطور مثال یک باشگاه لیگ برتری همچنان به دروازه بانی سی و چند ساله اطمینان می‌کند و دروازه بان جوانی اقبالی در این تیم ندارد.

"آیا به واقع گلرهای ایرانی به آنچه استحقاقش را دارند، می رسند؟"، میرزاپور به این پرسش پاسخی جالب داد. او به مهر گفت: نه اینکه من گلر باشم و این حرفها را بزنم. در فوتبال قیمت همه بازیکنان رشد کرده است و این فقط مختص به گلرها نیست.

بوستانی در اظهارنظری جالب تاحدودی مخالف میرزاپور حرف زد: بله قیمت‌ها خیلی بالا رفته است. اینکه قیمت افزایش پیدا کرده، به نفع جوانان فوتبال ایران و دروازه بانانی است که کمتر به حق خود رسیده‌اند. در این بین برخی از گلرها خوب پول می گیرند که حق‌شان است و برخی دیگر خیلی بیشتر از حق شان دریافت می کنند. باید شرایط به گونه‌ای شود که هر دروازه بان به حق خود برسد، نه بیشتر و نه کمتر.

متاسفانه برخی دروازه بان‌ها بیش از حق و حقوق خود دریافت می کنند، شاید بیشتر از آن دروازه بان‌های خارجی که به فوتبال ایران آمدند و مثمرثمر هم بودند. این پولها بی حساب و کتاب پرداخت شد اما هیچ کس به دنبال پرورش استعدادها نرفته است، هیچ کس به دنبال راه اندازی آکادمی دروازه بانی نرفته است و همه فردا را فدای امروز کرده‌اند.

اردلان در این رابطه به مهر گفت: در ایران استعداد زیاد داریم. رحمتی از کجا آمده است؟ علیرضا حقیقی و شهاب گردان چطور؟ اینها استعدادهای همین فوتبال هستند که درست پرورش داده شده‌اند و امروز از بهترین‌های فوتبال کشور هستند. باور کنید استعدادهای دروازه بانی ما در آسیا بی نظیر هستند اگر به آنها میدان داده شود.

متاسفانه به آنها که باید میدان داده نمی شود. چرایش را هم باید در نتیجه گرایی تیم‌ها دنبال کنیم. در فوتبالی که نتیجه در آن حرف اول و آخر را می زند، به اصل موضوع پرداخته نمی شود. ما قانون ممنوعیت حضور دروازه بانان خارجی را گذاشته ایم اما به مانند هزار و یک قانون دیگر بستر را برای بسط و گسترش آن فراهم نیاورده‌ایم.

صرف اجرای قانون اگر با اصلاح نشدن عادت‌های بدی که باعث ایجاد آن قانون شده است، همراه نشود، همان بهتر که اجرا نشود. شایسته است سازمان لیگ برتر فدراسیون فوتبال با جدیت به بررسی بحران دروازه بانی در فوتبال ایران بپردازد و با به کارگیری راهکارهای مختلف که ادامه منع حضور دروازه بان خارجی یکی از آنها می تواند باشد به رفع این مشکل کمک کند