سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

ابتدا لازم به یادآوری است که به فرمایش امام راحل "مجلس در راس اموراست"، و هدف از این یادداشت نه زیر سوال بردن جایگاه قانونی مجلس شورای اسلامی، بلکه تقویت آن است، چرا که همه ما درحد توان خود، به دنبال دفاع از رای خود و شهروندان هستیم که رای داده ایم تا نمایندگان واقعا مردمی و زبان گویای ما در مجلسی باشند که بدون شک سلامت آن سلامت کشور را درپی خواهد داشت. 

اخیرا دکتر علی مطهری عنوان نموده اند طرح سوال از رئیس جمهور طی ده روزآینده تقدیم هیات رئیسه خواهدشد و این امر ضمن اینکه می تواند فرصتی برای پاسخ رئیس جمهور فراهم آورد می تواند مجلس را از انفعال نیز بیرون آورد. 

نگاهی اجمالی به کارکرد مجلس هشتم، از سیاستهای اعمالی طیف نمایندگان حامی دولت تا طیف اصولگرایان منتقد، بر این باور صحه می گذارد که مجلس هشتم به دلایل زیر توان اعمال فشار بر رئیس جمهور تحت عنوان سوال و یا استیضاح را که حق قانونی نمایندگان است، ندارد: 

1- سیاستهای افراطی طیفی از نمایندگان محترم که برخی ازآنها حتی مفتخر به لقب وکیل الدوله شده اند، چنین باوری را به افکار عمومی القا نمود که دولتی ها با اطمینان از جایگاه دوستان خود درمجلس و متاسفانه توسط خود مجلسیها جایگاه مجلس را متزلزل نموده اند، بنابراین هنوز هم که هنوز است، طیفی از نمایندگان محترم ترسی از لقب وکیل الدوله ندارند، بلکه بدین مقام افتخار هم می کنند و با این وجود، چگونه می توان ازآنها انتظار دفاع از قانون و حقوق مردم را داشت؟ 

2- حمایتهای بیش از حد و متعصبانه برخی اصولگرایان از دکتر، بالاخص در قضایای بعد از انتخابات دهم، باعث گردید در فضای التهاب بعد انتخابات دهم، قانون شکنیهای فراوانی اعم از برخوردهای غیرقانونی با منتقدین و نیز فضاسازی برای سیطره فکری فرهنگی جریانی خاص، بوجود آید و در اصل طیفی از اصولگرایان خواسته و ناخواسته سیاستهای دکتر را همراهی نمودند و در این همراهی تا آنجا پیش رفتند که ناگهان جریانی مصطلح به انحرافیها در درون دولت زایش یافت.

3- هزینه از رهبر معظم انقلاب، متاسفانه تنها در مدیریت اجرایی مسبوق به سابقه نبوده است، بلکه طیفی از دوستان در مجلس وجود دارند که دوست دارند حتی در امور روزمره از رهبری هزینه نمایند تا با سوء استفاده و سوء تعبیر و برخورد گزینشی با نظرات ایشان، قانون گریزی افرادی را که دوستشان دارند، پوشش دهند که البته بارها از سوی رهبری تذکر داده شده است.

4- متاسفانه پاره ای از نمایندگان برای نگاهداشت جایگاه خود در مجلس نهم و حضور در مجلس دهم، به لحاظ هماهنگی با دولتی ها در جهت امور اجرایی و رفاهی حوزه های محل خدمت خود که به بودجه های هنگفت نیازمند است، ناچار به هماهنگی می باشند و به نظر می رسد گزینه تسلیم را رویه نموده اند. 

5- برخی نمایندگان محترم که از حالا رقم های درشت میلیونی را با عناوین کمک به مساجد و هیئات و مناطق درحوزه های مربوط به خودشان طی چکهای تضمین شده ای پرداخت می نمایند و از بیست سی میلیون کمتر نیز رویشان نمی‌شود هزینه نمایند، اینها را از کجا آورده اند؟ چگونه این همه پول زبان بسته اختیارش دست آنها افتاده است؟



تنها دلیلی که می توان با استناد بدان مجلس هشتم را توانمند در اجرای طرح سوال از رئیس جمهور عنوان نمود، این است که طیف اصولگرایان چه منتقدین دولت و چه حامیان دولت، بدین واقعیت پی برده اند که همراهی با دولتی که عمرش رو به پایان بوده و دو سال آخرش را سپری می کند، با آن همه مسائل حاشیه ای، آنها را با عدم اقبال مردمی روبرو خواهد نمود.

البته در کنار این موارد، برخی نمایندگان شجاع و بابصیرت و مستقل نظیر همین دکتر مطهری هم در مجلس حضور دارند و اکنون باید دید بعد از گذشت بیش از یک سال "سوال از رئیس جمهور" رنگ واقعیت به خود می گیرد یا نه