سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

انتصاب محمدشریف ملک زاده به معاونت اداری و مالی وزارت خارجه، واکنش تند نمایندگان مجلس و رسانه های جریان اصولگرا را به همراه داشته است؛ واکنشی که نهایتا منجر به آماده شدن طرح استیضاح علی اکبر صالحی شد. نمایندگان معتقدند دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور صلاحیت این پست را ندارد و حتی برخی از آنها همچون احمد توکلی، ملک زاده را دارای پرونده در نهادهای امنیتی و قوه  قضاییه دانسته اند.

وی 3 هفته قبل در گفتگو با "آینده" بازداشت خود را تکذیب کرد؛ هرچند بعد از آن، سایت جریان حامی مشایی "بازجویی" از او را تایید کرد که البته این هم تکذیب شد!

خبر کوتاه انتصاب ملک زاده به معاونت اداری و مالی وزارت خارجه امواج بلندی در سیاست طوفانی ایران ایجاد کرده است. دیروز بعداز ظهر در حالی خبرگزاری مهر در خبری اختصاصی انتصاب محمدشریف ملک‌زاده را به این پست اعلام کرد که پایگاه خبری ایران دیپلماتیک حدودا ده روز پیش از آن از خداحافظی حسین فرحی – معاون سابق اداری و مالی – خبر داده بود.خبری که دفتر آقای فرحی آن را به شدت تکذیب کرد.اما به تکذیب ها در دولت نهم و دهم باید بیش از تاییدیه ها اهمیت داد!


جایگاه معاونت اداری و مالی در وزارت خارجه چیست؟
علی‌اکبر صالحی دهم خرداد ماه در گفت‌وگو با فارس از موافقت رئیس جمهور با تغییر ساختار وزارت خارجه خبر داد و گفت: ما درصدد پیاده کردن نظر آقای رئیس جمهور هستیم و به زودی این کار صورت خواهد گرفت.به نظر می رسد در نخستین گام تغییر ساختار با تغییر افراد شروع شده است.اما در ساختار فعلی وزارت خارجه معاونت اداری و مالی از 5 اداره کل، آموزش، امور اداری، پشتیبانی، مالی و طرح و برنامه تشکیل شده است. همچنین هسته گزینش و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد نیز در حوزه این معاونت قرار دارد.امور ساختمان‌ها، اموال، اتومبیل‌های نمایندگی‌ها و تشکیلات اداری و طرح و برنامه و از همه مهم‌تر نیروی انسانی از اهم وظایف معاونت اداری مالی است.

سرکشی و پیگیری دائم امور اداری و پشتیبانی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور نیز جزو وظایف این معاونت است.البته باید اشاره کرد معاون اداری و مالی عضو شورای معاونان وزارت خارجه نیز هست و در اساسنامه نیز از معاون اداری و مالی به عنوان معاون ثابت اداری و مالی نام برده شده که شاید به دلیل اقتضای این گونه مسئولیت‌ها است.
محمدشریف ملک زاده کیست؟
خبرگزاری فارس در خبر خود ضمن هشدار به ورود « عنصر جریان انحرافی » به وزارت خارجه محمد ملک زاده را از عناصر مرتبط با جریان انحرافی می داند که عملکرد وی در شورای عالی ایرانیان با انتقاد‌های بسیاری رو‌به‌رو بوده است. به گزارش این خبرگزاری محمد شریف ملک‌زاده یکی از مدیران عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد بوده و سمت هایی چون عضو علی‌البدل هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد و مشاور ریاست دانشگاه را داشته است. با وجود این سمت ها عجیب است که ملک‌زاده در دولت نهم معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس هیئت مدیره شرکت نفت ایرانول بود.

اسفندیار رحیم‌مشایی بعد از انتصاب به عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور طی حکمی ملک‌زاده را به عنوان رئیس شورای صیانت از حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور منصوب کرد. اما ملک زاده به زودی ارتقا یافت و کمی بعد به عنوان دبیر شورای عالی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور منصوب شد.شورای عالی ایرانیان خارج از کشور یکی از نهاد های نزدیک به رحیم مشایی رئیس دفتر پرحاشیه رئیس جمهور است. مجلس شورای اسلامی 5 آبانماه سال 89 تصویب کرد که از این شورا تحقیق و تفحص شود.

افشا گری، تهدید و اعتراض
واکنش ها به انتصاب آقای ملک زاده را باید در دو جریان نمایندگان مجلس و رسانه های اصولگرا دید. در میان نمایندگان مجلس احمد توکلی، پرویز سروری، علاء الدین بروجردی، محمد دهقان، زهره الهیان و حسین ابراهیمی تا به حال به این انتصاب واکنش نشان داده اند. تندترین واکنش ها، واکنش احمد توکلی و محمد دهقان بوده است.

توکلی در جلسه امروز مجلس از عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شورای عالی ایرانیان با وجود انقضای مهلت قانونی - گذشت 6 ماه از تصویب آن -  انتقاد کرد و گفت : اگر نتیجه زحمات هیئت تحقیق و تفحص به صحن می آمد چنین نمی شد که کسی که صدها برگ پرونده در قوه قضائیه و جاهای دیگر دارد به عنوان معاون وزیر خارجه منصوب شود.احمد توکلی از همه تقاضا کرد «کمک» کنند تا این «بیچارگی ها» برای کشور پیش نیاید.

توکلی از فرد یا افرادی نام برد که «دلال سرمایه داران بی دین» هستند، برای فرزندشان ساعت 45 میلیون تومانی و بنز 160 میلیون تومانی می خرند و معاون وزیر می شوند. توکلی البته همه این حرفها و بلکه بیشتر از این ها را به علی اکبر صالحی هم گفته است اما صالحی در جواب با اذعان به اینکه « خیرخواهان زیادی» به او تذکر داده اند گفته است: اما من سند ندارم. توکلی هم در جواب به او یادآور شده است که «بروید قوه قضائیه و وزارت اطلاعات سند بگیرید.»

اما جنس اعتراض احمد دهقان ، عضو هیات رئیسه مجلس از نوع دیگری بود. او برخلاف توکلی که سعی کرد با رو کردن پرونده ، از انتصاب ملک زاده جلوگیری کند ، از ابزار تهدید استفاده کرد. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شرایط لازم برای وزیر خارجه را فعالیت و داشتن استقلال رای دانست و علی اکبر صالحی را تهدید کرد که اگر دچار انفعال باشد و قصد داشته باشد سرنوشت وزارتخانه مهمی مانند وزارت امورخارجه را در اختیار جریان انحرافی قرار دهد مجلس قطعا از اقدامات قانونی استفاده خواهد کرد.دهقان منظور خود را از اقدامات قانونی مشخص تر کرده است و صراحتا از ابزار استیضاح نام می برد.در این میان البته علاء الدین بروجردی و پرویز سروری محتاط تر بودند و صرفا به ابزار قانونی سوال از وزیر اشاره کردند.

اما دقایقی پیش خبرگزاری مهر خبر امضا شدن طرح استیضاح علی اکبر صالحی را – که به گفته زهره الهیان قرار نبود رسانه ای شود – را روی سایت خود قرار داد.بنا به این گزارش همزمان با برگزاری مراسم تودیع و معارفه فرحی و ملک زاده ، احمد توکلی در میان صندلی های نمایندگان گشته و توانسته 15 امضا برای استیضاح علی اکبر صالحی جمع آوری کند.البته تعداد امضا ها تا زمان نگارش گزارش به 25 رسیده است. علی مطهری، محمد رضا باهنر ، حمید رسایی ، روح الله حسینیان و حمید رضا کاتوزیان نماینده تهران، حمید رضا فولادگر نماینده اصفهان و محمد رضا آشتیانی نماینده قم و از  از زمره امضا کنندگان این طرح استیضاح هستند که قرار بود امروز به هیات رئیسه تقدیم می شود اما زهره الهیان عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر خارجه زمانی اعلام وصول خواهد شد که این وزارت‌خانه تجدیدنظری در انتصاب محمد‌شریف ملک‌زاده به سمت معاون اداری و مالی وزارت خارجه نکند.

در نامه استیضاح دلیل استیضاح نصب محمد شریف ملک زاده کارمند انتقالی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان معاون اداری و مالی وزارتخانه بدون توجه به سوابق مسأله دار وی که مصالح خارجی نظام را به خطر  می اندازد ذکر شده است.

در این نامه ضمن اذعان به اینکه انتخاب معاون از اختیارات وزیر است بیان شده است هیچ وزیری حق ندارد فردی را به معاونت نصب کند که اکثریت همکارانش در مدیریت قبلی اش بازداشت شده و خود وی نیز با اتهامات متعدد مالی و غیرمالی در شرف بازداشت است.نمایندگان گفته اند که این امر را دادستان محترم تهران – جعفری دولت آبادی -  به وزیر امور خارجه هشدار داده است، ولی وی اعتنایی نکرده است.

برنامه نفوذ
نمایندگان مجلس و رسانه های اصولگرا در تحلیل های خود از این انتصاب ، از برنامه و توطئه ای خبر می دهند.محمد دهقان در این باره می گوید: جریان انحرافی با یک برنامه حساب شده به دنبال این است تا با افراد محدود خود تمام وزارتخانه ها را در اختیار بگیرد.دهقان اوضاع را  « طبیعی» نمی داند و به همین خاطر اولین هشدار را به وزیر خارجه می دهد. چرا که صالحی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته و وزیر نظام جمهوری اسلامی است و نباید در حالت انفعالی خود را در اختیار جریان انحرافی قرار دهد و آنچه این جریان به وی دیکته می کند بپذیرد.

مشرق از زبان برخی از تحلیل گران از سفیر نداشتن 45 سفارتخانه راز گشایی می کند و می گوید : ممانعت از انتصاب سفیران به آن خاطر بوده که فردی چون ملک زاده به وزارت خارجه بیاید و لیست تعیین شده سفرا را که از قبل مشخص شده عملیاتی کند.مشرق اصافه می کند که از زمان انتصاب صالحی، وی تحرکی در زمینه انتصاب سفرا نداشته است.

البرز هم از زبان یک منبع آگاه می گوید : جریان انحرافی درون دولت ابتدا سعی دارد در جریان انتخابات مجلس کرسی های زیادی به دست اورد و بعد از آن خیز بلندی برای ورود دوباره به کاخ ریاست جمهوری بردارد اما این احتمال را هم از نظر دور نداشته است که نتواند در این امر موفق شود . اینجاست که برای چاره اندیشی اعزام افراد کلیدی این جریان به کشورهای دیگر به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در نظر نگه داشته شده است.البرز اضافه می کند که چون تغییر سفیر یک کشور در کشور دیگر در کمتر از چهار سال خارج از عرف دیپلماتیک است این جریان امیدوار است بتواند بعد از  ازدست دادن کاخ ریاست جمهوری در مراکز مهم رایزنی های کشور در خارج از کشور به حیات خود ادامه دهد و بعد از چهار سال تازه نفس به میدان بازگردد.

هدف مشخص، انگیزه مبهم
اینکه اسفندیار رحیم مشایی به دنیال فتح سیاست خارجی ایران است ، قابل انکار نیست.او این هدف را با ابزار هایی نظیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و طرح خانه ایرانیان، نمایندگان ویژه رئیس جمهور در مناطق مختلف جهان ، تغییر وزیر خارجه ، سفرهای خارجی و بالاخره نفوذ به وزارت خارجه پی گرفته است اما آن چه مبهم است انگیزه اوست که تحلیل های مختلفی برای آن ارائه می شود.

باید به انتظار روز های آینده نشست و دید آیا مجلس حکم وزارت علی اکبر صالحی را که 6 ماه از امضای آن نمی گذارد را باطل می کند یا به «نفوذ» جریان انحرافی به وزارت خارجه پاسخ دیگری می دهد و باید به انتظار روز های آینده نشست تا ببینیم جریان انحرافی چه کارهای دیگری خواهد کرد.انتصاب ملک زاده نشان داد رحیم مشایی کار خود را می کند حتی اگر ساکت باشد و روزها از او خبری نباشد.از سکوت اسفندیار هم باید ترسید