سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

در حالی که وزیر نخبه کار فرموده اند:"در صورتی که بسیاری از کارمندان به دورکار تبدیل شوند در فضای کم وزارت کار، گل کوچک هم می‌توان بازی کرد "ومعاون نخبه‌تر ایشان موضوع دورکاری را به مسایل غیبی و متافیزیکی کشانده و اظهار فضل کرده اند:"بازمهندسی، باید در امکانات فیزیکی و متافیزیکی، زیرزمینی و روزمینی و منابع انسانی صورت گیرد" آینده در گزارشی خواندنی پشت صحنه و ابهامات دورکاری را بررسی کرده است. از جمله این که طبق نظرسنجی وزارت کارواموراجتماعی: 56 و نیم درصد افراد می گویند در مجموع، دورکاری کارمندان «تاثیر متوسط و یا کمی در کاهش ترافیک داشته است»

طرح دورکاری یا همان Teleworking که مطابق آیین نامه شماره 74681/44726 مورخ 7/4/1389 اجرای آن به تمامی دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شده بود، کمابیش در برخی از این دستگاه ها اجرا شد. ولی تاکنون گزارشی رسمی از نتایج حاصله این طرح از سوی این دستگاه ها منتشر نشده و مسوولین فقط به دادن برخی اعداد و ارقام بسنده کرده اند.

بهزاد پارسا، معاون توسعه مدیریت و امور مجامع شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در خرداد ماه امسال از اجرای طرح دورکاری به میزان 27 درصد مشاغل فعلی، پیاده سازی کامل اتوماسیون های اداری در سطح شرکت و نیز شناسایی 55 خدمت جهت ارایه به صورت الکترونیک در سطح شرکت های آب منطقه ای خبر داد و گفت: از اولویت های شرکت برگزاری دستکم 50 درصد از نشست های مجامع به صورت ویدئو کنفرانس است که این کار افزون بر 10 میلیارد ریال صرفه جویی به همراه خواهد داشت. 

فرهاد زیویار، معاون منابع انسانی استاندار اصفهان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور اجرای طرح دورکاری در دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان، بیان داشته: طبق سیاست‌گذاری‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام شده، 40 درصد کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان می‌توانند از خدمات طرح دورکاری استفاده کنند. وی با بیان اینکه در طرح دورکاری، کارمندان باید از منزل نسبت به انجام امور اقدام کنند، ادامه داد: شرایطی پیش بینی شده تا هزینه کارمندان دورکار که از اینترنت و خط تلفن برای انجام امور محوله استفاده می‌کنند، پرداخت شود و کارمندان مشکلی از این بابت نداشته باشند.

کفایی مهر، مدیرکل تحول اداری و بهره وری وزارت علوم نیز طی مصاحبه ای اظهار داشته: نیمی از شاغلان در وزارت علوم و دانشگاه‌ها قابلیت دورکاری دارند، وی ادامه داد: به عبارتی در حال حاضر 27 تا 30 درصد پست‌های وزارت علوم بر اساس آیین نامه ابلاغی هیات دولت قابلیت دورکاری دارد که می‌توان آن را تا سقف 50 درصد افزایش داد.

مهندس نامجو، وزیر نیرو هم در بهمن ماه 89 طی اظهاراتی گفته بود: وزارت نیرو به دلیل این که وزارتخانه ای فنی و تخصصی و دارای یک زیرساخت بسیار خوب از نظر نرم افزاری و سخت افزاری است، به خوبی می تواند طرح دورکاری را پیاده کند. با توجه به اهدافی که برای طرح دورکاری در نظر گرفته شده است، تاکنون 14 درصد پیشرفت کاری داشته ایم.

سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشور هم نخستین نهادی بود که طرح دورکاری دولت را اجرا کرده و مسوولان آن ادعا کرده اند هیچ وزارتخانه و نهادی در اجرای طرح دورکاری به اندازه این سازمان موفق نبوده است. جالب اینکه موفقیت این سازمان تا حدی بوده است که حتی امام جماعت میراث فرهنگی و گردشگری «دورکار» شد!
 

از سویی نیز در پی طرح انتقال کارکنان از تهران و به دنبال آن اجرای طرح دورکاری که منجر به شاکی شدن برخی کارمندان دولتی از اجباری بودن دورکاری گردید، عبدالعلی تاجی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در مورد گلایه برخی کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر دورکاری اجباری گفت: اینها شیطنت برخی افراد است. وی در مورد نحوه محاسبه هزینه های جانبی در نتیجه اجرای دورکاری تصریح کرد: دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات در اختیار هزینه های جاری مثل آب، برق، تلفن، اینترنت یا هر هزینه دیگری که احتمالا به کارمند در نتیجه دورکاری تحمیل می شود را محاسبه و پرداخت می کنند.

وی همچنین گفت: کارمندان دورکار شده از وضعیت خود راضی هستند و اجباری هم در دورکار شدن فرد نیست.شاید اوایل دغدغه هایی وجود داشت، اما درحال حاضر با افزایش متقاضیان دور کاری مواجه هستیم.

 

از جمله دستگاه های پیشرو در امر دورکاری که ادعای ابتکار طرح دورکاری را نیز دارد وزارت کار و امور اجتماعی است.  

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در آذرماه 89 در اولین همایش تحول اداری با محوریت دورکاری، انتقال از تهران اظهار داشت که دورکاری موجب بهره‌ وری کار، افزایش انگیزه، افزایش طول مدت خدمت، تعویق بازنشستگی، کاهش مصرف انرژی، کاهش فشار روحی و روانی و همچنین اداری می شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت کار با کمبود این فضا برای نیروهای خود روبرو شده است گفته بود :با دورکاری کمترین خلل ایجاد می‌شود و در صورتیکه بسیاری از کارمندان به دورکار تبدیل شوند در فضای کم وزارت کار با اجرای این طرح گل کوچک هم می‌توان بازی کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفته بود: حقوق و مزایای دورکاران افزایش پیدا کرده  و امنیت شغلی کسی هم به خطر نیفتاده است. در مجموع دورکاری در کشور یک ظرفیت است که علاوه بر جلوگیری از هدررفت منابع مادی و انسانی باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار نیز می‌شود.

همچنین مجتبی زارعی، معاون اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی گفته بود: درباره دورکاری بررسی‌های لازم انجام شده است و باید گفت دورکاری قانون مصوب هیات دولت برای تغییر الگوی دیوان سالاری است که باید آن را اجرایی کنیم. کارمندان نیز با رغبت دورکاری را قبول کرده‌اند. از محل صرفه‌جویی برخی امکانات که در فرآیند زمانی سنتی اداری هزینه می‌شد و با انجام دورکاری این هزینه‌ها از بین می‌رود، موارد تشویقی برای کارمندان دورکار در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین درباره بازمهندسی امکانات کشور اضافه می کند: بازمهندسی، باید در امکانات فیزیکی و متافیزیکی، زیرزمینی و روزمینی و منابع انسانی صورت گیرد. در این رابطه راهبردی به نام دورکاری از سوی وزیر کار و اموراجتماعی مطرح شده است. طرحی که فقط بهبود روش نیست بلکه بازمهندسی امکانات کشور است.

طبق اخبار منتشر شده در وب سایت این وزارتخانه ظاهرا «دورکاری صنعتی» نیز در راه است!

 

مطابق نظرسنجی که وب سایت این وزارتخانه درمورد «تاثیر دورکاری در کاهش ترافیک در شهر تهران» ترتیب داده است، 37 و چهاردهم درصد افراد گفته اند تاثیر کمی در کاهش ترافیک داشته است،  19 و یک دهم درصد تاثیر آن را متوسط دیده اند و  43 و نیم درصد نیز می گویند تاثیر زیادی داشته است و به عبارت دیگر 56 درصد از پاسخگویان اظهار داشته اند که دورکاری کارمندان «تاثیر متوسط  و یا کمی» در کاهش ترافیک داشته است.
 

و اما چند پرسش:

1- آیا به راستی طرح دورکاری مطابق آیین نامه آن اجرا می شود؟

2- آیا دورکاری در برخی از دستگاه ها واقعا اجباری نیست و کارمند حق دارد در صورت نداشتن شرایط شخصی و خانوادگی از پذیرش دورکاری امتناع کند؟

3- آیا تمامی کارمندانی که دورکار شده اند واقعا فرم تعهد نامه دورکاری را پر نموده اند و کسانی هم که آن را پر کرده اند آیا از سر میل و رغبت بوده است؟

4- آیا مطابق ماده 5 آیین نامه ی دورکاری، تمامی امکانات لازم برای همه افراد دورکار مهیا شده و در اختیار آنان قرار داده شده است و از این بابت هزینه ای شخصی به دوش کارمند دورکار نیست؟

5- آیا مطابق ماده 8 این آیین نامه هر ماه مبلغی به عنوان 5 درصد حداقل حقوق موضوع ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری تحت عنوان کمک هزینه های جانبی برای مواردی از قبیل گرمایش،‌ سرمایش و روشنایی منزل به فرد دورکار پرداخت می گردد و همچنین پرداختهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم مانند سایر کارکنان به این افراد پرداخت می شود؟

6-- آیا طبق اظهارات آقای فروزنده معاون رییس جمهوی در امور توسعه مدیریت و منابع انسانی، صرفه جویی های ناشی از دورکاری به عنوان کارانه به کارمندان پرداخت می شود؟

 
7- آیا دستگاه مربوطه به واسطه اجرای دورکاری واقعا بهره وری خود را بالا برده است؟

8- آیا میزان صرفه جویی مالی که نصیب دستگاه مربوطه شده نسبت به هزینه هایی که انجام داده یا قرار است انجام گیرد (از جمله خرید خطوط اینترنت، لپ تاپ، ...) مقرون به صرفه است؟

 و پرسشهای دیگری که به ذهن می آید...

قطعا اجرای موفق طرحی به این گستردگی نیازمند بررسی نتایج اجرای پایلوت آن در دستگاه هایی است که تاکنون این طرح را انجام داده اند و این امر هم به همکاری مسوولین و کارمندان آن دستگاه ها نیازمندست و هم نهادهای نظارتی و محققین.