سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

در حالی که سوءتفاهم برخی نقاشان و تصویرگران از شمشیر علی (ع) مشهور به ذوالفقار به سینما و اثر ماندگار محمد رسول الله (ص) ساخته مصطفی عقاد هم رسید، سوء برداشت درباره تیرهای سه شعبه حرمله به سریال مختارنامه هم سرایت کرد.

ترجمه ناقص از واژه ذوالفقار و تصور نادرست از آن موجب شد تا اکثر علاقمندان علی(ع) تصور کنند شمشیر ایشان دارای دو تیغه بوده و این موضوع در نقاشی های قهوه خانه ای و شمایل تکرار می گردید.

در ساخت فیلم محمد رسول الله (ص) نیز مصطفی عقاد برای عدم تضاد اثر خود با اعتقادات و ذهنیت شیعیان، این شمشیر را به صورت دو تیغه تصویر کرد، در حالی که مطابق با نقل تاریخ و مفاهیم منطقی، شمشیر امیر مومنان دوتیغه نبوده، بلکه دولبه بوده و دو سمت آن تیز و برنده بوده است.

مرحوم علامه محمدتقی جعفری، از بزرگترین مفسران و شارحان نهج البلاغه در سخنان خود با توضیح اینکه اصولا جنگیدن با شمشیر دو تیغه غیرممکن و بسیار دشوار است و این شمشیر مرتب در بدن دشمن یا اسلحه او گیر می کند، تاکید داشتند که مقصود از ذوالفقار دولبه بودن شمشیر است، نه دوتیغه بودن آن و بر خلاف اکثر شمشیرهای رایج در آن عصر که یک لبه تیز داشتند و تنها در یک مسیر می بریدند. ذوالفقار دارای دولبه تیز بوده و هم در جلو و هم در عقب آوردن برش داشت که استفاده از چنین شمشیری نیاز به قدرت بدنی فوق العاده صاحب آن دارد که علی (ع) از آن برخوردار بود.

با این حال، تصور اشتباه از ذوالفقار تعدیل نشد و کماکان به همان شکل تصویر می شود.

یکی دیگر از مسایل مبهم استفاده از تعبیر تیرهای سه شعبه حرمله در مقاتل است.

این تیرها که بنا بر برخی مقاتل در سه نقطه از واقعه عاشورا از آن استفاده شد، بر چشم عباس بن علی ، گلوی علی اصغر و قلب مبارک سیدالشهدا علیهم السلام توسط حرملة بن کاهل اسدی فرود آمد.

اما تصاویر نمایش داده شده از تیر سه شعبه نیز مانند ذوالفقار دارای اشتباه فاحشی بود.

تیر مذکور با سه پیکان تصویر شد، در حالی که چنین تیری اصولا امکان هدف گیری دقیق نداشته و پرتاب آن موجب کاهش سرعت و قدرت تیر می گردد.

در حالی که مقصود از سه شعبه بودن تیر، ایجاد برش در سه جهت است که بر خلاف تیرهای معمولی که تنها در جهت سر پیکان برش ایجاد می کردند، تیر سه شعبه با داشتن لبه های برنده یک پیکان در سه جهت جراحت ایجاد می کرد.

تعبیر مقاتل درباره خارج کردن تیر سه شعبه ای که به قلب امام حسین(ع) زده شد، توسط ایشان از پشت مبارک نشان دهنده عمیق بودن این جراحت دارد، در حالی که تیر سه شعبه نشان داده شده در مختارنامه، اصولا قابل خارج کردن از طرف دیگر بدن نمی باشد.

البته به نظر می رسد میرباقری نیز در مختارنامه همانند مصطفی عقاد در فیلم الرساله یا همان "محمد رسول الله"(ص) تلاش کرده همان باور رایج میان مردم را به تصویر کشیده است