سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

در حالی که اظهار نظر اخیر سید محمد خاتمی درباره اینکه مردم و نظام و رهبری متقابلا ظلم‌ها را چشم‌‍ پوشی کنند، با واکنش منفی گسترده‌ای در اصلاح طلبان تندور مواجه شده است و رسانه‌های این طیف با حمله تند و توهین های گسترده به خاتمی، وی را متهم به انواع القاب منفی کرده اند، در جریان اصول گرایان، هیچ واکنش مثبتی به اظهارات متفاوت سید محمد خاتمی نشان داده نشده است.

رئیس جمهور سابق اخیرا گفته بود: «اگر ظلمی شده است که شده است، همه بیاییم عفو کنیم و به آینده نگاه کنیم و اگر به نظام و رهبری ظلم شده است، به نفع آینده از آن چشم پوشی شود و ملت هم از ظلمی که بر او و فرزندانش رفته است می‌گذرد و آن وقت همه به آینده بهتر رو خواهیم آورد.» سخنانی که در شبکه های اجتماعی با تمسخر شدید طیف تندرو اصلاح‌طلب و اپوزیسیون همراه شد و به عنوان نمونه، سایت بالاترین که عمدتا کاربرانش دیدگاه های حمایت آمیز نسبت به خاتمی داشتند، در مطالب و لینک های مکرر، او را به باد انتقاد و تمسخر و حتی توهین گرفتند.

این اظهارات خاتمی در جهت بخشش متقابل ظلمها که هزینه سنگینی برای وی در پایگاه اجتماعی او بین اصلاح طلبان تندرو داشته و خواهد داشت، در جهت کاهش تنش بین این طیف و نظام ایراد شده بود، اما رسانه های اصول گرا بویژه طیف افراطی این رسانه ها که کوچکترین انتقاد خاتمی را تا پیش از این فتنه گری تلقی کرده و به پوشش گسترده آن می پرداختند، در برابر این گام خاتمی به سوی نظام سکوت کرده اند که شاید به عدم پیش بینی ایشان نسبت به اخذ موضع معتدل توسط خاتمی و دعوت همگان به اعتدال بوده است.

این درحالی است که افرادی که با خاتمی آشنایی نزدیکی دارند، به خوبی آگاه هستند که وی تمایل زیادی برای تعامل با نظام داشته و به شخص رهبر انقلاب نیز ارادت ویژه‌ای دارد و این ارادت و حمایت متقابل رهبری موجب شد تا در طول 8 سال ریاست جمهوری وی، به رغم حوادث بزرگی نظیر قتلهای زنجیره‌ای، حوادث 18 تیر و کوی دانشگاه، توقیف مطبوعات نزدیک به وی و جریان فکری اش، دستگیری اصلاح‌طلبان و ردصلاحیت نمایندگان مجلس ششم، هیچ گاه ارتباط خاتمی با رهبر انقلاب به شرایطی نظیر بی اعتنایی به احکام حکومتی، خانه نشینی و دورکاری نرسید؛ امری که با حوادث اخیر کشور، موجب کنایه های مکرر رسانه های اپوزیسیون به خاتمی، با اشاره به رفتار جانشین وی شد.

«آینده» قبل از انتخابات 1388، اطلاعات منتشر نشده‌ای را درباره میزان ولایت‌پذیری سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق کشور از رهبر انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای منتشر کرده بود که به همین بهانه باز نشر می‌گردد:«بنابر این اطلاعات خبرنگار «آینده»، در یکی از جلسات روزهای شنبه شورای عالی امنیت ملی در حالی که خاتمی رئیس‌جمهور وقت و رئیس شورای عالی امنیت ملی بود، موضوعی مطرح شده و پس از گفتگو و بحث‌های اعضای شورا، با نظر مساعد سید محمد خاتمی و ارائه استدلال‌های او در حمایت از آن، موضوع به تصویب می‌رسد.

دو روز بعد و در جریان جلسات هفتگی رئیس‌جمهور با رهبر انقلاب که روزهای دوشنبه به صورت هفتگی برگزار می‌شد، فرمانده کل قوا با اشاره به این مصوبه شورای عالی امنیت ملی، نظر منفی خود را نسبت به آن ابراز می‌کنند. رئیس‌جمهور وقت نیز پس از دقایقی بحث درباره دلایل این مصوبه، زمانی که به رغم ارائه دلایل خود از قطعیت نظر رهبر انقلاب مطلع می‌شود، بحث را خاتمه داده و اظهار می‌کند، نظر رهبری فصل‌الخطاب است. 

در جلسه بعدی شورای عالی امنیت ملی که 12 روز بعد از این دیدار تشکیل می‌شود، سید محمد خاتمی مجدداً موضوع این مصوبه را طرح کرده و اعلام می‌کند به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، پس از بررسی‌های مجدد، تصمیم به تغییر در نظر قبلی خود گرفته و مجدداً درباره موضوع جمع‌بندی صورت گرفته و مصوبه اصلاح می‌گردد، در این جلسه حاضران با تعجب از تغییر موضع یک باره خاتمی از وی می پرسند که آیا این نظر شماست یا نظر رهبری که خاتمی با قاطعیت جواب می دهد: این نظر خودم هست و آیا انسان نمی تواند نظرش را تغییر دهد؟ من روی موضوع فکر کردم و به این نتیجه رسیدم.
 

در دیدار سید محمد خاتمی با رهبر انقلاب که  بعد از این جلسه انجام می‌شود، آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به این که از طریق نمایندگان خود در شورای عالی امنیت ملی در جریان مباحث جلسه شورا قرار گرفته‌اند، اظهار می‌کنند: "آقای خاتمی! من بعد از شنیدن گزارش جلسه، شما را دعا کردم، چرا که هم نظر من را درباره اصلاح مصوبه انجام دادید و هم موضوع را با مسئولیت خود و بدون آن که هزینه‌ای از رهبری بکنید، تمام کردید."