سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

مصلای تهران را برای 10 روز اجاره داده اند یک میلیارد و 200 میلیون تومان تا در آن نمایشگاه کتاب برگزار شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ، این مکان را غرفه غرفه کرده و به ناشران اجاره داده است تا این مبلغ کلان را از آنها تأمین کند.ناشران هم سعی می کنند پول اجاره را از ملت دربیاورند. کلاً بیزینس خوبی است!

این البته اولین باری نیست که مصلای تهران ، در قامت یک شرکت تجاری ، فضای نمازگزاران را اجاره می دهد و پول در می آورد. مصلی ، سال هاست که به منبعی برای درآمدهای میلیاردی تبدیل شده است: از نمایشگاه کتاب و مطبوعات و پلیس گرفته تا فروشگاه سی دی ، از نمایشگاه حراج بهاره تا عرضه شیلات ، ماهی سفید و کپور و میگو و البته تن!
خلاصه در مصلای تهران از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود جز نماز! آخر برای نماز که نمی توان مصلی را اجاره داد و از نمازگزاران پول گرفت!

در حالی که مصلای تهران ، مانند یک شرکت تجاری ، بخش بزرگی از سال را به بیزینس نمایشگاهی مشغول است ، کمی دورتر ، در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف آن ، نمازهای جمعه تهران برگزار می شود و مردم در سرمای زمستان ، در زیر برف و باران و در گرمای تابستان زیر تابش سوزاننده آفتاب، در محوطه باز دانشگاه و خیابان های اطراف آن به خطبه ها گوش می کنند و نماز می گزارند ، آن هم با کمترین امکانات حتی در حد سرویس بهداشتی!

تازه ، همه این رنج ، متعلق به نمازگزاران نیست، بلکه اهالی محل نیز سال هاست که پذیرای تضییقات ناشی از این برگزاری نماز جمعه هستند. دیگر شهروندان هم در روزهای جمعه با محدودیت های ترافیکی مواجهند، زیرا ناگزیر تعدادی از خیابان ها بسته می شود.

زمانی که تهران مصلی نداشت ، این وضعیت قابل توجیه بود ولی حالا که در یکی از بهترین مناطق تهران با دسترسی عالی اتوبانی و با پارکینگی وسیع ، مصلایی زیبا و بزرگ وجود دارد ، چرا همچنان باید خیابان ها را مسدود و نمازگزاران را در گرما و سرما معذب کنند؟

می گویند کار ساخت مصلی هنوز تمام نشده است؛ هر چند که عدم اتمام ساخت یک مصلی ، آن هم بعد از 23 سال ، عذر بدتر از گناه است ، ولی باید گفت که شبستان بزرگ مصلی که محل اصلی برگزاری نمایشگاه هاست ، سال هاست که مهیای نمازگزاران است و از نظر ظرفیت ، می تواند پذیرای نمازگزاران جمعه در جمعه های عادی تهران باشد. در برخی جمعه ها نیز که تعداد نمازگزاران افزایش می یابد مانند جمعه هایی که مقام معظم رهبری نماز را اقامه می کنند ، می توان از فضای باز مصلی استفاده کرد ، کما این که تا کنون چند بار نماز عید فطر با حضور میلیونی مردم در مصلی برگزار شده است.

بنابراین ، در شرایط کنونی هم مصلای تهران می تواند پذیرای نمازگزاران باشد اما اگر چنین کنند ، تکلیف این درآمدهای میلیاردی چه می شود؟! نمی توان که نمایشگاه را برگزار کرد و از شرکت کننده ها خواست روز جمعه غرفه خود را برچینند و از شنبه دوباره بپا دارند!

واقعاً در کجای دنیا ، درمسجد و مصلی و در زیر گنبد و محراب ، به جای نماز نمایشگاه می زنند و مردم با کفش وارد این حریم مقدس می شوند؟

این که از مصلای تهران ، استفاده چند منظوره شود ، خیلی خوب است و همین الان هم می توانند از فضاهایی غیز از شبستان هم استفاده های نمایشگاهی کنند، اما باید به این طنز تلخ پایان داد که در مصلی کتاب و سی دی می فروشند ، در دانشگاه نماز جمعه بپا می دارند ، در مصلی ، میگو و ماهی و لباس زیر و همبرگر مخصوص می فروشند ، در خیابان ها ، راه را می بندند و نماز می خوانند!

این درآمد میلیاردی ، هر چند وسوسه کننده است ، اما به بدنامی اش نمی ارزد!