سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

 
سرانجام اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، آب پاکی را روی دست مجلس ریخت و اعلام کرد که «دولت تشکیل وزارت ورزش را به صلاح نمی‌داند».

تشکیل وزارت ورزش و جوانان براساس طرحی است که روز 12دی‌ماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب شد.

نمایندگان در این مصوبه خواستار ادغام دو سازمان ملی جوانان و تربیت‌بدنی و تشکیل وزارتخانه‌ای با عنوان «ورزش و جوانان» شدند. موضوعی که البته در همان روزهای اول، با واکنش منفی دولتی‌ها رو‌به‌رو شد؛ اما هیچ‌گاه این نظر منفی رنگ‌وبوی مخالفت تام با این موضوع را نداشت. از آن پس بود که مهلت سه‌ماهه رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر ورزش و جوانان و تشکیل این وزارتخانه روزبه‌روز در حال پایان بود و هیچ خبری از اجرای این مصوبه مجلس نبود.

نامه‌ی لاریجانی به احمدی‌نژاد

در اولین روزهای کاری سال جدید بود که یک نماینده مجلس از نامه رئیس‌مجلس به رئیس‌جمهور خبر داد که در آن، علی لاریجانی به محمود احمدی‌نژاد تذکر داده بود که مهلت تشکیل وزارت ورزش و جوانان در حال اتمام است.

سیدجلال یحیی‌زاده، رئیس کمیته تربیت‌بدنی مجلس شورای اسلامی گفته بود: بیستم فروردین‌ماه آخرین مهلت دولت برای تشکیل وزارت ورزش است و مجلس از راهکارهای نظارتی و تذکرات برای اجرایی‌شدن این قانون استفاده می‌کند. رئیس کمیته تربیت‌بدنی مجلس گفت: رئیس‌مجلس نیز نامه تذکرآمیزی به رئیس‌جمهور درباره اجرای این قانون داده است و ما نیز در انتظار اجرایی‌شدن آن هستیم.


مهلت تمام شد

چند روز بعد، رئیس‌مجلس در پاسخ به یک اخطار قانون اساسی در مجلس اعلام کرد: معاون نظارت مجلس درباره تأخیر دولت در معرفی وزیر ورزش و جوانان به دولت تذکر داده است و این موضوع در حال پیگیری است. لاریجانی دراین‌باره گفت: درباره بحث وزارت ورزش و جوانان، آقای باهنر به‌عنوان معاون نظارت مجلس به دولت تذکر داده و در حال پیگیری آن هستند. وی افزود: وقت این کار هم تمام شده و حتماً باید وزیر به مجلس معرفی شود.

رحیمی: دولت مطیع قانون است

این موضوع اگرچه با واکنش منفی دولتی‌ها مواجه شده بود، اما معاون اول رئیس‌جمهور گفته بود که دولت مطیع قانون است و آن‌را اجرا خواهد کرد.

محمدرضا رحیمی گفته بود: دولت به تصویب طرح ادغام سازمان‌های تربیت‌بدنی و ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان در مجلس انتقاد دارد؛ اما به قانون عمل خواهد کرد.

وی درعین‌حال تصریح کرده بود: به نظر ما صلاح در این بود که با همین سازمان‌های موجود کار را ادامه می‌دادیم، ضمن اینکه سازمان ملی جوانان با امور ورزش سنخیتی ندارد تا در هم ادغام شوند.

انتقادات متقابل دولت و مجلس

اگرچه در این چندماهه، انتقادات دولتی‌ها به این مصوبه مجلس ادامه داشت و از آن‌طرف نیز مجلسی‌ها به این تعلل دولت در اجرای مصوبه مجلس اعتراض داشته‌اند، اما هیچ‌گاه به‌صراحت سخن از«عدم تشکیل وزارتخانه» به میان نیامد.

لایحه‌ی دولت برای حذف وزارت ورزش

رئیس فراکسیون ورزش مجلس اما در روزهای گذشته، خبر از تصمیم دولت مبنی بر مخالفت با تشکیل وزارت ورزش و جوانان داد.

امیدوار رضایی در گفتوگو با شماره اخیر هفته‌نامه «مثلث» با اشاره به تشکیل‌نشدن وزارت ورزش گفت: ظاهراً دولت تشکیل وزارت ورزش را قبول ندارد و میخواهد لایحهای بیاورد و این قانون را اصلاح کند. برداشت من این است که دولت میخواهد حوزه ورزش همچنان در دست سازمان بماند.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال راه‌حل قانونی برای تشکیل‌ندادن وزارت ورزش است، گفت: دولت از ابتدا نیز مخالف تشکیل این وزارتخانه بوده و ظاهراً مسئله ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت‌بدنی را قبول ندارد. این احتمال وجود دارد که دولت لایحهای بیاورد و این قانون را اصلاح کند.رضایی درخصوص تکلیف برنامه پنجم توسعه برای کاهش وزارتخانهها گفت: طبق قانون برنامه پنجم، دولت باید وزارتخانهها را به هفده وزارتخانه تبدیل کند. طبیعتاً دولت میتواند لایحه بیاورد و در دل این لایحه، اختیارات وزارتخانه را به‌شکلی بچیند که وزارت ورزش نباشد.

مجلس عقب‌نشینی نمی‌کند

این نماینده مجلس در واکنش به «عقب‌نشینی» مجلس از مصوبه خود، درخصوص تشکیل وزارت ورزش گفت: من موضوع را این‌طور نمیبینم. مجلس میتواند به قانون مصوب خود پایبند باشد و یک وزارت ورزش در دل این هفده وزارتخانه قرار دهد.

وی درخصوص امکان حذف وزارت ورزش از سوی مجلس گفت: همه چیز به لایحه جامع دولت برمیگردد. درصورتی‌که دولت لایحهای جامع بیاورد، مجلس ممکن است وزارت ورزش را حذف کند؛ چراکه مسائل مهمتری مثل نفت و انرژی و نیرو وجود دارد و در مقام مقایسه ممکن است موجب شود مجلس به این نتیجه برسد که وزارت ورزش را حذف کند.

دولت وزارت ورزش را به صلاح نمی‌داند


اما روز گذشته، اسفندیار رحیم‌مشایی به‌صراحت گفت که دولت این موضوع را به صلاح نمی‌داند.
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در آیین گشایش نخستین دوره مسابقات بین‌المللی جام موی‌تای ریاست‌‌جمهوری ایران که در جزیره کیش برگزار می‌شود، درخصوص آینده وزارت ورزش گفت: ورزش ایران هم‌اکنون در جایگاه بالایی قرار دارد.

وی افزود‌: نظر دکتراحمدی‌نژاد و دولت این است که ورزش برخوردار از جایگاه بالایی است و قدرتی که معاون رئیس‌جمهوری در پیشبرد اهداف ورزش کشور دارد، چه‌بسا از قدرت وزیر مربوطه نیز بالاتر است.

مشایی اظهار کرد: دولت و رئیس‌جمهوری این موضوع (تشکیل وزارت ورزش) را به صلاح ورزش کشور نمی‌دانند؛ اما اگر طبق قوانین و مقررات مقرر شود که اقدامی انجام گردد، ما برای حفظ ورزش و جایگاه آن تمهیداتی می‌اندیشیم که قدرت ورزش در کشور به‌هیچ‌وجه کم نشود.

مشایی: ضرغامی نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم می‌شود

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: با توجه به شائبه حضور ضرغامی در انتخابات، صداوسیما هرجا که فرصت پیدا کند، دولت را تخریب میکند.

به گزارش پانا؛ در حاشیه مراسم تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات سفرهای کشور به مشایی گفته شد: متأسفانه شاهد اخباری از سوی جریان خاصی هستیم که به دنبال به حاشیه‌بردن فعالیتهای دولت هستند و سازمان صدا‌وسیما با همراهی این جریان، بعد از مطرح‌کردن دو شغله‌بودن شما به چند شغله‌بودن معاون اجرایی رئیس‌جمهور پرداختهاند.

سپس از مسئول دفتر رئیسجمهور پرسیده شد که پاسخ شما به این جریان خاص چیست؟ وی تصریح کرد: امروز آدمهایی که در یک دوره می‌گفتند ما از دولت حمایت میکنیم، الان به منتقد شماره یک دولت تبدیل شدهاند.

البته بیشتر از یک سال پیش، این موضوع را پیش‌بینی میکردم و امروز تمام حرف‌ها و هدف‌های آن‌ها مشخص شده و سند آن‌ها هم موجود است. وی در ادامه، با بیان اینکه صداوسیما و دولت، خدمات زیادی را به یکدیگر ارائه دادند، افزود: صداوسیما شائبه کار سیاسی دارد و در همین زمینه هم سوابقی که در سالهای پیش داشته، خوب نبوده است.

مشایی با بیان اینکه الان شائبهها در صداوسیما خیلی زیاد است، افزود: در این سازمان، دو معاونت وجود دارد که یکی از معاونت‌ها به دلیل حمایت از یک کاندیدای دیگر در انتخابات سال 88 ناراضی و معاونت دیگر هم که به‌تازگی منصوب شده از مسئولان تراز اول ستاد انتخاباتی یک کاندیدای دیگر است. معلوم است که صداوسیما در هرجایی که فرصت پیدا کند، به‌شکل تخریبی وارد می‌شود که البته این روزها شائبه حضور ضرغامی هم اضافه شده است