سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

برخی معتقدند که امسال شب عید گرانی فوق العاده‌ای به وجود آمده است، اما به نظر می‌رسد این واقعیت داستان نباشد! در سال‌های گذشته گرانی شب عید بیشتری را تجربه کرده بودیم، که این یکی زیاد به چشم نمی‌آید. 
کسانی هم بر آنند که قیمت‌های بانک مرکزی پایین‌تر از قیمت‌ها در فروشگاه هاست. باید متذکر شد که قیمت‌های بانک مرکزی میانگینی هستند از پایین‌ترین تا بالا‌ترین قیمت موجود در بازار، نکته آنکه اگر قیمت‌های بانک مرکزی امسال و حالا پایین باشد، خوب در سال قبل هم بر اساس وضعیت آن دوره، پایین بودند بنا براین لااقل می‌توان آن را مبنای افزایش قیمت‌ها قرار داد. 
آنچه از گزارش رسمی بانک مرکزی بر می‌آیید، متوسط رشد قیمت اقلام مصرفی پایتخت در هفته سوم اسفند امسال نسبت به هفته سوم اسفند سال گذشته، برابر با ??/?? (??ممیز??) درصد بوده است. 
ذکر این نکته نیز به جاست که این مقایسه با محاسبه نرخ تورم متفاوت است. چراکه در محاسبه نرخ تورم اقلام و خدمات با درصد‌های اهمیت خاصی که بانک مرکزی خود آن را تشخیص می‌دهد محاسبه می‌شود. می‌توان این مقایسه را نوعی از بررسی تورم نقطه‌ای در محدوده کالاهای مورد ذکر در این مطلب نام نهاد. 
درصد رشد اقلام مصرفی در تهران
کمی تا نوروز سال ???? باقی مانده، به فهرست قیمت خرده فروشی سبد غذایی بانک مرکزی سر زدیم تا ببینید در سال‌های گذشته تا کنون شب عید چقدر افزایش قیمت وجود داشته است. 
هفته‌های منتهی به: ?? اسفند ????، ??اسفند ????، ?? اسفند ???? و ?? اسفند ????، مبنای این بررسی قرار گرفتند، تا چشم اندازی از قیمت‌ها، در چهار سال اخیر بدست دهند. 
انواع سیب با بیش از ??? و ?? درصد، تخم مرغ با بیش از ?? درصد و سیب زمینی با بیش از ?? درصد، سه قلم جنسی هستند که بیش از همه، نسبت به سال گذشته در همین زمان گران‌تر شدند. 
به ترتیب گروه‌های: تخم مرغ با بیش از ?? درصد، سبزی‌های تازه با بیش از ?? درصد و میوه جات با ?? درصد، سه گروهی هستند که بیش از همه افزایش قیمت داشتند. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد بر اساس اعلام بانک مرکزی در هفته سوم اسفند امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، جز یک مورد که کاهش ??? تومانی قیمت انار بوده، در اقلام سایر گروه‌های یازده گانه کاهش قیمتی به چشم نمی‌خورد! 
قیمت ماست پاستوریزه و شیر در گروه لبنیات نسبت به زمان مشابه سال قبل تفاوتی نداشته، اما سایر اقلام در هفته سوم اسفند امسال نسبت به هفته سوم سال ???? به شرح زیر افزایش قیمت داشتند. 
(??ممیز?) درصد. 
(?ممیز?) درصد رشد قیمت به چشم می‌خورد؛ برنج خارجی با ?/?? (??ممیز?) درصد، برنج ایرانی درجه یک با ?/? (?ممیز?) درصد و برنج ایرانی درجه دو با ?/? (?ممیز?) درصد، اقلامی هستند که در این گروه شاهد رشد قیمت بودند. 
گروه حبوبات رشد ?/?? (??ممیز?) درصدی داشته است. بر این اساس نخود ?/?? (??ممیز?) درصد، لپه ?/?? (??ممیز?) درصد، عدس ?/?? (??ممیز?) درصد، لوبیا چیتی ?/?? (??ممیز?) درصد، لوبیا چشم بلبلی ?/?? (?? ممیز?) درصد، لوبیا سفید ?/?? (??ممیز?) درصد و لوبیا قرمز?/? (?ممیز?) درصد افزایش قیمت داشتند. 
گروه میوه‌ها رشد قیمت ?? درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتند. در هفته سوم اسفند امسال اقلام: سیب قرمز تخم لبنان ?/??? (???ممیز?) درصد، سیب زرد تخم لبنان ?? درصد، پرتقال درجه یک ?/?? (??ممیز?) درصد، پرتقال درجه دو ?/?? (??ممیز?) درصد، نارنگی?/?? (??ممیز?) درصد، لیمو شیرین ?/? (?ممیز?) درصد، انار ?/?- (منفی ?ممیز?) درصد و انگور ?/? (?ممیز?) درصد رشد قیمت داشتند. 
سبزی‌های تازه ?/?? (??ممیز?) درصد رشد قیمت داشتند. در این گروه اقلام: خیار ?/?? (??ممیز?) درصد، گوجه فرنگی ?/?? (??ممیز?) درصد، بادنجان ?/?? (??ممیز?) درصد، کدو سبز ?/?? (??ممیز?) درصد، سیب زمینی ?/?? (??ممیز?) درصد، پیاز ?/?? (??ممیز?) درصد، لوبیا سبز ?/?? (??ممیز?) درصد و سبزی‌های برگی ?/?? (??ممیز?) درصد افزایش قیمت داشتند. 
گروه گوشت قرمز افزایش قیمت ?/?? (??ممیز?) درصدی داشته است و گروه گوشت مرغ شاهد افزایش قیمت ? درصدی بوده است. بر این اساس گوشت گوسفند ?/? (?ممیز?) درصد و گوشت گاو و گوساله ?/?? (??ممیز?) درصد رشد داشته است. 
قند و شکر ?/? (?ممیز?) درصد رشد داشتند؛ قند ?/?? (??ممیز?) درصد و شکر?/? (?ممیز?) نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است. چای نیز به همین نسبت ?/? (?ممیز?) درصد رشد قیمت داشته است. 
گروه روغن ?/?? (??ممیز?) درصد افزایش قیمت داشته است. روغن ناتی جامد در هفته سوم افسند امسال نسبت به هفته سوم اسفند سال ??، ?/?? (??ممیز?) درصد و روغن نباتی مایع ?? درصد افزایش قیمت داشته است. 
لبنیات و تخم مرغ: دو برابر شدن قیمت تخم مرغ و ثبات قیمت شیر 
در گروه لبنیات هر کیلو ماست پاستوریزه شب عید امسال، با اختلاف ?? تومانی نسبت به دوره مشابه سال قبل، ???? تومان به فروش رسید. هر کیلو ماست پاستوریزه بدون تغییر نسبت به سال گذشته ???? تومان و هر کیلو پنیر غیر پاستوریزه با ??? تومان تفاوت نسبت به زمان مشابه سال قبل ???? تومان به فروش رسید. 
بسته‌های ??? گرمی پنیر پاستوریزه با یک تومان افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل ???? تومان فروخته شدند و اما کره پاستوریزه که بیشترین افزایش قیمت امسال را داشته است، هر کیلو ???? تومان به فروش رسید. این یعنی ???? تومان افزایش نسبت به شب عید پارسال! 
بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، قیمت شیر تفاوتی نداشته اما در مقابل قیمت تخم مرغ بیش از ???? تومان افزایش داشته و با این حساب، شانه‌های دو کیلویی تخم مرغ که قیمت آن در سبد بانک مرکزی پارسال شب عید برابر با ???? تومان ذکر شده بود، امسال به نزدیک به ? هزار تومان برآورد قیمت شده است. 



گروه برنج: برنج ایرانی درجه یک بیشترین افزایش
در گروه برنج‌ها، بیشترین افزایش قیمت مربوط به برنج درجه یک ایرانی است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، هر کیلو برنج ایرانی درجه یک، شب عید پارسال ???? تومان قیمت داشته که امسال به ??? تومان افزایش به هر کیلو ???? تومان رسیده است. هر کیلو برنج وارداتی غیر تایلندی، شب عید امسال با ??? تومان افزایش به قیمت ???? تومان رسید و برنج درجه دو ایرانی نیز با ?? تومان افزایش قیمت شب عید امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، به قیمت ???? تومان به فروش رسیده است. 




گروه حبوب: نخود بیشترین و لوبیا قرمز کمترین رشد قیمت

در این گروه ثبات یا کاهش قیمتی به چشم نمی‌خورد. قیمت‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، همگی افزایش داشتند. در این گروه به ترتیب: نخود با ???، لوبیا چیتی با ???، لوبیا چشم بلبلی با ???، لپه با ???، لوبیا سفید با ???، عدب با ??? و لوبیا قرمز با ??? تومان افزایش قیمت نسبت به زمان مشابه سال قبل، افزایش قیمت داشتند. 






میوه: افزایش ???? تومانی سیب و کاهش ??? تومانی انار
در این گروه به ترتیب: سیب سرخ تخم لبنان با ????تومان، سیب زرد تخم لبنان با ???? تومان، نارنگی با ??? تومان، پرتقال درجه یک با ??? تومان، پرتقال درجه دو با ??? تومان، انگور با ??? تومان و لیمو شیرین با ?? تومان افزایش قیمت داشتند و در مقابل شب عید امسال هر کیلو انار ??? تومان نسبت به زمان مشابه سال گذشته، کاهش قیمت داشته است. 









سبزی‌ها تازه: افزایش قیمت همه گروه‌ها
در گروه سبزی‌های تازه نیز هیچ ثبات یا کاهش قیمتی به چشم نمی‌خورد. اقلام: لوبیا سبز با ??? تومان، بادنجان با ??? تومان، سیب زمینی با ??? تومان، پیاز با ??? تومان، سبزی خوردن با ??? تومان، گوجه فرنگی با ??? تومان و کدو سبز با ??? تومان به ترتیب نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشتند. 



گوشت: افزایش قیمت گوشت گوساله

در گروه گوشت، با تمام تدابیری که دولت در جهت نظارت و جلوگیری از افزایش قیمت داشته است، باز افزایش قیمت به چشم می‌خورد. گوشت گوساله که شب عید امسال هر کیلو ??هزار و ?? تومان به فروش رسیده است، نسبت به زمان مشابه سال گذشته ???? تومان افزایش قیمت نشان می‌دهد. 
گوشت گوسفندی که در هفته سوم اسفند امسال ?? هزار و ??? به فروش رسیده است، نسبت به زمان مشابه سال گذشته ???? تومان افزایش داشته است و گوشت مرغ نیز با ??? تومان افزایش نسبت به زمان مشابه سال گذشته، هر کیلو ???? تومان به فروش رسیده است. 






قند و شکر و چای: بیشترین افزایش برای چای

در این گروه نیز بر اساس اعلام بانک مرکزی در هفته سوم اسفند امسال قیمت هر کیلو قند ???? تومان، هر کیلو شکر ???? تومان و بسته‌های نیم کیلویی چای ???? تومان بوده است که به ترتیب: ??? تومان، ?? تومان و ??? تومان نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش قیمت داشتند. 





گروه روغن: افزایش ? هزار تومانی روغن

در این گروه روغن نباتی جامد با افزایش ???? تومانی که هفته سوم اسفند امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته است، رکورد جدیدی را برای خود ثبت کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، حلب‌های ? کیلویی روغن جامد شب عید امسال ????? تومان به فروش رسیدند و هر لیتر روغن نباتی مایع نیز با ??? تومان افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل، ???? تومان به فروش رسیده است. 


------------
ماخذ اطلاعات و ارقام
اداره آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. گزارش‌های هفتگی تواریخ: ??اسفند????، ??اسفند????، ??اسفند????و ??اسفند????