سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

نیروهای سپر جزیره که با هدف ایجاد یک قدرت نظامی برای دفاع از امنیت و مقابله با تجاوزات خارجی علیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تشکیل شده بود اخیرا برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین وارد عمل شده‌اند.

نیروهای سپر جزیره نیروی نظامی است که توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس متشکل از عربستان و امارات متحده عربی و کویت و قطر و بحرین و عمان با هدف ایجاد یک قدرت نظامی خلیجی جهت دفاع از امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و حمایت این کشورها از تعدی‌ها و تجاوزات خارجی تشکیل شد.

* شکل گیری
تصمیم ایجاد این نیرو در نوامبر 1982 و در سومین نشست شورای همکاری خلیج فارس در منامه پایتخت بحرین و به توصیه و پیشنهاد وزیران جنگ کشورهای عضو شورا مبنی بر ایجاد نیروی دفاعی مشترک تاسیس و بر آن نام "نیروهای سپر جزیره " نهاده شد.

* اقدامات نیروهای سپر جزیره
از زمان شکل‌گیری نیروهای سپر جزیره این نیروها اقدام به برگزاری تمرین‌های آموزشی و مانورهای مشترک با نیروهای مسلح کشورهای عضو نموده که اولین آن در کشور امارات متحده عربی و در سال 1983 انجام شد.

*تعیین مقر نیرو در عربستان
در سال 1986 مقر این نیروها متشکل از 5 هزار نیروی نظامی در منطقه "حفر باطن " در شمال شرقی عربستان سعودی تعیین گردید.

*افزایش تعداد نیروهای سپر جزیره
در سال 2000 رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با افزایش تعداد نیروهای سپر جزیره موافقت کردند و اقداماتی جهت توسعه نیروها و مدرنیزه نمودن تجهیزات نظامی آن صورت گرفت.

*افزایش مجدد تعداد نیروهای سپر جزیره
در اکتبر 2002 وزیران جنگ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مسقط پایتخت عمان گردهم آمدند تا طرح‌ها و برنامه‌های نظامی و راهبردهای جدیدی جهت توسعه و گسترش این نیروی نظامی خلیجی ارائه دهند و اعلام کنند آمادگی دارند، تعداد نیروهای نظامی نیروهای سپر جزیره به 22 هزار نفر افزایش دهند.

*موافقت با استقرار این نیروها در کویت
در فوریه 2003 در آستانه آمادگی نیروهای نظامی آمریکا جهت حمله احتمالی به عراق کویت اعلام کرد که اجازه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس جهت انتشار و استقرار یگان‌های نظامی نیروهای جزیره را که خود نیز یکی از اعضای تشکیل دهنده آن بود، درون اراضی‌اش‌ بدست آورده است.

*پیشنهاد انحلال نیرو
در نوامبر 2005 "یوسف بن علوی " وزیر خارجه عمان اعلام کرد پس از سرنگونی رژیم صدام حسین در عراق دیگر نیازی به وجود چنین نیرویی در خلیج فارس نیست.

*موافقت اولیه عربستان و ارائه طرح توسعه نیروهای سپر جزیره
یک ماه پس از این اظهار نظر عربستان سعودی با پیشنهاد انحلال این نیرو موافقت و اعلام کرد، هر کشور خود ناظر بر نیروهای نظامی‌اش باشد، اما یک سال بعد و در نوامبر 2006 عربستان پیشنهاد توسعه و گسترش توانمندی‌های بازدارندگی این نیروها و ایجاد سیستم فرماندهی مشترک را ارائه داد.

*استقرار نیروهای سپر جزیره در کشورهای خود
درپی پشنهاد عربستان در سال 2008 "عبد الحمن الاعطیه " دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد، هریک از نیروهای نظامی تشکیل دهنده سپر جزیره در کشور خود مستقر خواهد گردید.

*استفاده از نیروهای سپر جزیره برای سرکوب قیام مردم بحرین
در ماه مارس جاری پادشاهی بحرین از این نیروها به بهانه دفاع از منافع استراتژیک کشور خود اما در واقع برای سرکوب قیام مردم بحرین که از 14 فوریه در این کشور آغاز شده، خواستار ورود نیروهای سپر جزیره به این کشور شد.

*توجیه ورود نیروهای نظامی عربستان به بحرین
درخواست پادشاه بحرین جهت ورود نیروهای سپر جزیره به این کشور فرصت خوبی به عربستان سعودی داد تا به بهانه نیروهای سپر جزیره نیروهای نظامی خود را برای سرکوب انقلاب مردمی بحرین وارد این کشور کند و عملا نیز ملاحظه گردید، نیروهای نظامی عربستان به محض ورود به بحرین با حمله به مردم این کشور ده‌ها تن از شهروندان بحرینی را کشته و مجروح نمودند.
در حال حاضر اطلاعات دقیقی از میزان و تعداد نیروهای تشکیل دهنده این نیرو در دست نیست، اما فرمانده نیروهای سعودی سرتیپ "مطلق بن سالم الازیمع " گفته که تعداد نیروهای تشکیل دهنده سپر جزیره بیش از 30 هزار افسر و نظامی است