سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

وقتی آقای جنتی می‌گوید حضور اصلاحات نیازی نیست قطعا منظورشان اصلاحاتی نیست که بنده ارزش‌های دینی، خط امام (ره)، قانون اساسی، منافع ملی کشور، و مطالبات مردم را به عنوان پایه‌های اساسی آن برشمردم و البته اگر منظورشان نیز همین باشد باید گفت که به دنبال تک صدایی و یکدست کردن در جامعه هستند.

دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اظهارات اخیر جنتی در خصوص حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاست تاکید کرد: اجازه دهیم که مردم تعیین‌کننده باشند.

مصطفی کواکبیان پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران پارلمانی به بحث‌هایی که در مورد وضعیت اصلاح‌طلبان در آینده سیاست کشور و گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور این جناح در انتخابات مجلس نهم پرداخت.

وی با بیان اینکه به عنوان دبیرکل حزب مردم سالاری و یک فعال سیاسی اظهارنظر می‌کند،گفت: ما معتقدیم احزاب هسته اصلی توسعه سیاسی در هر کشوری هستند به نحوی که لازمه نظام مردم‌سالاری برگزاری انتخابات و لازمه برگزاری انتخابات نیز وجود رقابت در میان افکار مختلف است.

نمایند سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای احزاب را به هنگام انتخابات تشویق می‌کنند ولی در حین برگزاری و یا پس از انتخابات احزاب به فراموشی سپرده می‌شوند. ما معتقدیم که احزاب مختلف باید در انتخابات مجلس نهم نقش فعالی را ایفا کنند.

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه در کنار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، جبهه‌ مردمی اصلاحات نیز متشکل از 30 حزب وجود دارند، تاکید کرد: قرار نیست که در مجموعه جریان احزاب اصلاح‌طلب برای انتخابات آتی تفرقه‌ای را شاهد باشیم. زیرا به دنبال وحدت در این جریان هستیم.

وی تصریح کرد: اصلاحاتی که ما تعریف می‌کنیم قطعا با آنچه برخی به آن می‌اندیشند از جمله ضدیت با نظام و خط امام ، که ممکن است عده‌ای در خارج از کشور نیز چنین مفهومی از اصلاحات ارائه دهند‏، متفاوت است.

کواکبیان در همین رابطه از پنج پایه به عنوان اساس اصلاحات یاد کرد و گفت: ارزش‌های دینی به عنوان یکی از این پایه‌ها از جمله اساسی‌ترین مبانی ما بوده و با هر کس که با آن مخالفت کند هماهنگ نیستیم و مرزبندی جدی داریم.

وی خط امام (ره) را به عنوان یک مکتب سیاسی دومین پایه مذکور دانست و گفت: البته جنبه‌های خاصی از خط امام مد نظر ما نبوده بلکه مجموعه آنچه که تحت این عنوان مطرح می‌شود از جمله اسلامیت، جمهوریت، استکبارستیزی، اعتقاد به ولایت فقیه و اینکه رای مردم میزان به شمار می‌آید، می‌باشد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه اصلاحات به مقابله با امام زدایی تاکید دارد، از قانون اساسی به عنوان یکی دیگر از پایه‌های اساسی اصلاحات نام برد و گفت: ما معتقدیم در این قانون به عنوان میثاق ملی همانطور که بحث ولایت فقیه، نقش و جایگاه ایشان مشخص شده به همان گونه نیز مبتنی بودن نظام به رای مردم،مشخص شده است.

وی از منافع ملی به عنوان پایه اساسی دیگر در جبهه اصلاحات یاد کرد و با اعلام مخالفت با کسانی که اقدامات افراطی و برخلاف منابع ملی انجام می‌دهند، اظهار داشت: مطالبات مردم پایه اساسی دیگری است که در جبهه اصلاحات به آن می‌اندیشیم و این مطالبات باید از طریق ساز و کارهای قانونی و رای آنها در انتخابات محقق شود.

کواکبیان با بیان اینکه رای مردم باید محترم شمرده شود، قانونمند حرکت کردن را اساس کار در اصلاح‌طلبی عنوان کرد.

وی گفت: ما همواره جایگاه رهبری را در تمام پایه‌های اساسی مذکور می‌پذیریم و معتقدیم که این جایگاه باید حفظ شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری تاکید کرد: در انتخابات مجلس نهم قطعا فعال خواهیم بود و اهل قهر، سکوت، تحریم و ... نیستیم. حتی نمی‌خواهیم فقط اهل تشویق باشیم.

وی تصریح کرد: در عین‌حال تاکید می‌کنیم به هر قیمتی حاضر نیستیم لیست کاندیداهای خود را ارائه دهیم، زیرا در صورتی می‌توان لیست ارائه کرد که کاندیداهای مورد قبول ما در سبد باقی مانده باشد و چنانچه حذف شوند، لیست ارائه نخواهیم داد.

کواکبیان همچنین در توصیه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد تصویب طرح استانی شدن انتخابات، گفت: دوستان ما در مجلس توجه کنند زیرا بنده شنیده‌ام طرحی که مطرح می‌شود با طرح اولیه ما متفاوت است و فرق می‌کند. زیرا در طرح اولیه استانی شدن انتخابات به احزاب و نقش آنها توجه شده بود و ما نیز اساسا چنین ساز‌و‌کاری را قبول داریم. زیرا با این ساز و کار می‌توان مردم‌سالاری و مشارکت مردم و حتی جایگاه نمایندگان را تقویت کرد.

کواکبیان در ادامه سخنان خود و در بیان آنچه که آن را توصیه به دستگاه‌های نظارتی می‌خواند از اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی یاد کرد و گفت: وقتی آقای جنتی می‌گوید حضور اصلاحات نیازی نیست قطعا منظورشان اصلاحاتی نیست که بنده ارزش‌های دینی، خط امام (ره)، قانون اساسی، منافع ملی کشور، و مطالبات مردم را به عنوان پایه‌های اساسی آن برشمردم و البته اگر منظورشان نیز همین باشد باید گفت که به دنبال تک صدایی و یکدست کردن در جامعه هستند. در حالی که ما می‌گوییم اجازه داده شود که مردم تعیین‌کننده باشند.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان باید نگهبان قانون و رای مردم باشد ، اظهار داشت: اینکه گفته شود نیاز به حضور عده‌ای در آینده سیاسی نیست یعنی بحث را از قبل به گونه‌ای طراحی کردند که گروهی از گردونه رقابت خارج شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از افراطیون به دنبال حاکم کردن منویات خود هستند نسبت به برگزاری مناظرات با آنها اعلام آمادگی کرد.

وی تصریح کرد: ما موافق نیستیم که در مسابقه‌ای شرکت کنیم که از قبل به عده‌ای کارت قرمز داده باشند. زیرا منویات رهبری نیز همیشه بر مبنای رقابت پر شور و حضور همگان در آن بوده است.

کواکبیان همچنین خطاب به دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد: اگر دوستان می‌خواهند که مشارکت مطلوب در کشور وجود داشته باشد باید بی‌طرفی کامل در بخش‌های مختلف اجرایی تدارک دیده شود. اما چنانچه شائبه و شبهه‌ای از عدم بی‌طرفی وجود داشته باشد به اصل رقابت و انتخابات ضربه خواهد زد.

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین از احزاب و تشکل‌های سیاسی خواست که مأیوس نشوند.
وی با تاکید بر اینکه باید اعتماد عمومی مجددا بازسازی شود،گفت: در جریان انتخابات 88 حوادثی پیش آمد که باید فراموش شود و همگی به سمت انتخابات پرشور برویم.

وی خطاب به صدا و سیما نیز اظهار داشت: این نهاد زمانی می‌تواند مطابق قانون اساسی عمل کند که از یک جانبه‌گرایی‌ها دور شود.

کواکبیان در همین رابطه افزود: صدا و سیما باید مناظرات جدی شکل دهد، زیرا معنا ندارد در مناظره‌ای هر دو نفر بنشینند و یک حرف را تکرار کنند. مردم خود می‌فهمند. صدا و سیما نیز اگر به نظرسنجی‌های خود مراجعه کند خواهد دید که یک سویه عمل کردن نتیجه عکس می‌گذارد.

وی افزود: اساسا چه اشکالی دارد که صدا و سیما شبکه‌ یا شبکه‌هایی را به احزاب مختلف پروانه‌دار اختصاص دهد تا نظرات خود را اعلام کنند،همانگونه که در اوایل انقلاب شهید بهشتی با اعضای حزب توده به مناظره و بحث می‌نشستند و صدا و سیما نیز آن را پخش می‌کرد.

در ادامه این نشست خبری سوالی مبنی بر دلیل عدم حضور مصطفی کواکبیان در دیدار اخیر فراکسیون اقلیت با محمد خاتمی مطرح شد که دبیر‌کل حزب مردم سالاری در پاسخ با اشاره به اظهاراتش راجع به اعتقاد خود در خصوص اصلاحات گفت: من به خاطر ترس از رد صلاحیت این حرف‌ها را نزدم و معتقدم اگر دیدار با شخصیت‌ها جرم است باید مقامات صلاحیت‌دار آن را اعلام کنند. نه اینکه در چند روزنامه برای نمایندگان ملت خط و نشان کشیده شود.

کواکبیان تصریح کرد: ما براساس منویات حزب خود رفتار می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری که به محکومیت برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و همچنین انحلال دو حزب جناح اصلاحات اشاره داشت اظهار داشت: در مقاطع مختلف این بحث را مطرح کرده‌ایم که دستگاه قضائی محکومین را در لیست کسانی قرار دهد که شامل اصل 110 قانون اساسی قرار می‌گیرند. اساسا کسی دوست ندارد که عده‌ای در زندان بمانند و اگر این توصیه را از سوی قوه قضائیه اجرایی ببینیم خوشحال می‌شویم.