عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

دولت از یک ابهام در متن قانون مصوب مجلس که مبلغ 20هزار میلیارد تومان را برای کل سال 1389 درنظر گرفته بود و اشاره به زمان آغاز اجرای این طرح نکرده بود، استفاده کرده و 20 هزار میلیارد تومان را برای چهار ماه از سال در نظر گرفت. به عبارت دیگر احمدی نژاد بدون نقض قانون مصوب مجلس، با حداکثر سرعت از روی آن رد شد و سه برابر رقمی که نمایندگان به او مجوز داده بودند، اقدام به پرداخت یارانه های نقدی، آن هم با مجوز خود آنها کرد

در حالی که طی یک سال گذشته که قانون هدفمندی یارانه ها به تصویب رسیده، نمایندگان مجلس هشتم به ویژه اقتصاددانان این مجلس به رهبری دکتراحمد توکلی تصور می کردند با تغییر لایحه دولت در هدفمندی یارانه ها و بودجه سالیانه نظر آنها در این طرح اجرا می شود، با زیرکی و مدیریت پیچیده دکتر احمدی نژاد، نه تنها نظر دولت اجرا شده، بلکه مجلس هم چاره‌ای جز موافقت با نظر دولت برای سال آینده نخواهد داشت.

سال گذشته در لایحه پیشنهادی دولت مبلغ 40 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه ها درنظر گرفته شده بود که این رقم در مجلس ابتدا به ده هزارمیلیارد و سپس به 20هزار میلیارد تومان برای سال 1389 تغییر کرد و در واقع رقم مورد نظر دولت برای امسال نصف شد.

دکتر احمدی نژاد که از این اقدام مجلس به شدت ناراضی بود و آن را دخالت در مسایل اجرایی و به شکست کشاندن طرح می دانست، ابتدا تصمیم به پس گرفتن این لایحه و عدم اجرای آن گرفت و حتی در آخرین روز سال در یک برنامه مربوط به سفرهای نوروزی، به شدت به مجلس حمله کرد. اما با برخی توصیه ها و مشورت‏ها از موضع اولیه خود عدول کرده و تصمیم گرفت با استفاده از مهارت‏های دیپلماتیک و سیاسی و همچنین اقدامات پیچیده، بدون پرداخت هزینه رویارویی با مجلس و قانون مصوب آن، نظر خود را اجرا کند.

بر این اساس، دولت از یک ابهام در متن قانون مصوب مجلس که مبلغ 20هزار میلیارد تومان را برای کل سال 1389 درنظر گرفته بود و اشاره به زمان آغاز اجرای این طرح نکرده بود، استفاده کرده و 20 هزار میلیارد تومان را برای چهار ماه از سال در نظر گرفت. به عبارتی دیگر دکتر احمدی نژاد بدون اینکه قانون مصوب مجلس را نقض کند، با حداکثر سرعت از روی آن رد شد و سه برابر رقمی که نمایندگان مجلس به او مجوز داده بودند، اقدام به پرداخت یارانه های نقدی، آن هم با مجوز قانونی خود آنها کرد.

بنابراین، در حالی که براساس مصوبه مجلس ، از مبلغ 20 هزار میلیارد تومان در سال، نصف آن قابل پرداخت به مردم برای 12 ماه بود و با احتساب 61 میلیون متقاضی یارانه ای، مبلغ 13هزار و پانصدتومان به هر نفر در ماه می رسد، دکتراحمدی نژاد اعتبار یک ساله را برای تنها 4 ماه پایانی سال استفاده کرده و این مبلغ را به 40هزار و پانصد تومان افزایش داد.

دولت با این اقدام از یک سو وعده قبلی رییس قوه مجریه مبنی بر پرداخت 40 تا 70هزار توان درماه به هر نفر را عملی کرد و از سوی دیگر عملا مجلس را مجبور به تصویب اعتباری سه برابر امسال برای سال آینده کرد.

درصورتی که مجلس بودجه طرح هدفمندی یارانه ها را برای سال 1390، کمتر از 60 هزار میلیارد تومان تصویب کند، عملا مبلغ پرداختی فعلی ماهی 40 هزار تومان به هر نفر وجود نخواهد داشت و مسئولیت کاهش یارانه به گردن نمایندگان خواهد افتاد،امری که بعید است مجلس ریسک آن را درسالی که نمایندگان به دنبال گرفتن رای از مردم برای حضور درمجلس نهم هستند، بپذیرد.

دکتر احمدی نژاد برای اجرای این نقشه ظریف که هنوز هم بسیاری از نمایندگان و منتقدان متوجه آن نشده اند، مسائل مختلفی چون آماده نبودن مقدمات طرح، امکان سوء استفاده بیگانگان و محتکران و... را به عنوان دلیل اعلام کرد. اما با یک حساب ساده و سرانگشتی تقسیم مبلغ 20 هزار میلیارد تومان به دو دلیل صرف 50 درصد آن توسط دولت،صنایع وبیمه‌ها عدد ده هزار میلیارد تومان به دست می آید که تقسیم ان بر 61 میلیون متقاضی و 40 هزارتومان یارانه وعده داده شده توسط دکتراحمدی نژاد که کف مبلغ اظهارشده توسط وی بوده است، حداکثر زمان ممکن برای اجرای طرح 4ماه به دست می آید.

 

بنابراین در هیچ شرایطی دولت قادر به اجرای طرح قبل از اول آذر نبوده است و با این روش دکتر احمدی نژاد بدون نقض قانون مجلس، عملا نظر خود را که سه برابر آن بود اجرا کرد. کارشناسان امیدوارند دولت همین زیرکی را در سایر امور به ویژه اجرای طرح هم نشان دهد و مانع آسیب دیدن اقشار محروم از شوک گرانی ناشی از اجرای این طرح گردد.