سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

کرار از این‌که می‌شنود شایعه شده فصل بعد منشوری است عصبانی می‌شود و می‌گوید در لیگ ایران، همه با او مشکل دارند.

جاسم کرار: من منشوری‌ام؟ مگر موهای پژمان نوری بلند نیست؟

جاسم کرار اگرچه دومین فصل حضورش در تراکتور‌سازی را می‌گذارند اما شاید فقط چند ماهی است که به واسطه حاشیه‌‌ها و البته قابلیت‌های فنی و گلزنی‌هایش در کنانون توجه قرار گرفته است. او در فصل اول حضورش به واسطه همین حاشیه‌ها و بد‌اخلاقی‌ها تنها یک بازیکن نیمکت‌نشین بود. اما امسال به یک بازیکن اصلی تبدیل شده و دیگر نه تنها فراز کمالوند بلکه هیچ مربی دیگری نمی‌تواند به راحتی از او چشم‌پوشی کند. او در مدت حضورش در تراکتور 11 گل به ثمر رسانده که 8 گلش را در این فصل زده که اکثرا هم گل‌های حساس بوده؛ از جمله گلی که به استقلال زد و تراکتورسازی را برنده بازی با تیم سوم جدول کرد.

*قبل از اینکه به تراکتور‌ بیایی بحث حضورت در استقلال مطرح شد اما بعد از اینکه مدت‌ها استقلال را سر کار گذاشتی به این نیامدی. چرا؟

من در آن زمان در باشگاه نجف عراق بودم و با این تیم قرار‌داد داشتم. وقتی هم به آنها گفتم می‌خواهم به استقلال بروم رضایت‌نامه‌ام را ندادند و من نتوانستم به استقلال بیایم.

*اما مسئولان استقلال همه جوره به توافق رسیده بودند و حتی تا آخرین رو‌دررویشان برای تو جا گذاشته بودند.

مسئولان نجف در ابتدا با جدایی من موافقت کرده بودند اما بعد که فهمیدند می‌خواهم به استقلال برگردم گفتند که رضایت‌نامه نمی‌دهیم. من هم قصد داشتم که آنها را دور بزنم و اول به قطر بروم و بعد به استقلال بیایم اما موفق به انجام این کار نشدم و مجبور شدم در نجف بمانم.

*به نظر میرسد این قضیه دور زدن در همه بازیکنان عراق است. مثل هوار اول قبرس می‌رود و بعد به استقلال می‌آید و عماد‌رضا اول به مصر می‌رود تا بعد راهی بوشهر شده.

در عراق باشگاه‌های ایرانی چندان شناخته شده نیستند و فقط باشگاه استقلال را کمی می‌شناسند. ذوب‌آهن و سپاهان جدید با حضور در لیگ قرمانان در آن جا شناخته شده هستند و به همین دلیل است که بازیکنان عراقی برای حضور در باشگاه‌های ایرانی با مشکل مواجه هستند.

*در فصل اول حضورت در تراکتور‌سازی اوضاع چندان روبه‌راه نسبت با فراز کمالوند به شدت مشکل داشتی و در اکثر بازی‌ها نیمکت‌نشین بودی. چه اتفاقی افتاد که در این فصل همه چیز برعکس شد.

من از اول فوتبالم و حتی در تیم‌ملی هم بازیکن آزاد بودم اما در تراکتور‌سازی نمی‌توانستم چنین شرایط داشته باشم. در فصل اول که من به تراکتور آمدم ما چهار بازیکن آزاد داشتیم و به همین دلیل فراز از من می‌خواست که مثلا فقط در جناح راست بازی کنم. من هم اصلاً دوست نداشتم این طور بازی کنم و نمی‌توانستم انتظارات را برآورده کنم.

*این فصل همه رفتند و جا برای تو باز شد!

تقریباً. الان دیگر بازیکن آزاد هستم و فکر می‌کنم توانسته‌ام جواب اعتماد‌ها را بدهم.

*الان که بازیکن آزاد هستی فراز کمالوند از تو چه می‌خواهد. یعنی قبل از بازی در صحبتی که با تو دارد می‌خواهد چه کاری در زمین انجام دهی؟

مربی از من می‌خواهد که شوت بزنم و پاس بدهم. چون من شوت خوب می‌زنم فراز از من می‌خواهد از هر فصتی استفاد کرده و شوت بزنم و در بقیه مواقع هم در میانه زمین با پاس‌هایم بقیه بازیکنان را صاحب توپ کنم.

*ضربات پنالتی و ایستگاهی هم زیاد‌ تمرین می‌کنی؟

نه. اصلاً شاید هفته‌ای یک بار یک پنالتی بزنم! ضربات ایستگاهی هم زیاد تمرین نمی‌کنم.

*پس خدادادی این ضربات را خوب می‌زنی؟!

(با خنده) بله. تقریباً یک استعداد خدادادی است.

*در بازی‌ها هم زیاد کتک می‌خوری. به خصوص در این چند بازی اخیر که بازیکنان حریف تا می‌توانستند روی تو خطا کردند.

باور کنید بعد از هر بازی آن قدر به ساق پایم ضربه زده‌اند که تا چند ساعت نمی‌توانم به خوبی راه بروم. من در هر بازی کلی کتک می‌خورم اما نمی دانم چرا همیشه داورها می‌گویند که الکی می‌گویم و الکی خودم را به زمین می‌زنم بعد هم از من انتظار دارند که عصبانی نشوم.

* اما اگر هر بازیکنی که در زمین رویش خطا می‌کنند بخواهد مثل تو عصبانی شود که مسی باید کل فصل را محروم بود!

ببینید من به خاطر این‌که من را می‌زنند و رویم خطا می‌کنند عصبانی نمی‌شوم من کلاً خصوصیتم همین است من در خانه و با دوستانم و در زمین بازی اخلاقم یک‌جور است و کلاً آمی هستم که زود عصبانی می‌شوم.

* بعضی وقت‌ها مثل بازی مقابل پرسپولیس هم این عصبانیت تاوان سنگینی برای تو و تیمت دارد.

من اصلاً دوست ندارم راجع به آن بازی حرف بزنم چون در آن قضیه من اصلاً مقصر نبودم اما به هر حال همه چیز به نام من تمام شد و الان هم که دیگر آن قضیه تمام شده است. در آن بازی کمک داور اعتقاد داشت که من بازیکن پرسپولیس را زده‌ام در صورتی‌که این‌طور نبود و حتی خود داور هم این صحنه را ندیده بود من هم از این قضیه بسیار عصبانی شدم.

*آن زمان که در زمین بازی عصبانی می‌شوی آیا به این هم فکر می‌کنی که این عصبانیت  به تیم هم ضربه خواهد زد به هر حال تو از باشگاه تراکتور پول گرفته‌ای و این محرومیت‌ها به باشگاه ضربه می‌زند.

گفتم که این خصوصیت اخلاقی من است و نمی‌توانم کاری کنم من وقتی که داور به نفع تیم ما پنالتی یا خطا نمی‌گیرد عصبانی می‌شوم شاید این مسئله برای بازیکنان دیگر مهم نباشد اما برای من مهم است و در آن لحظه نمی‌توانم عصبانیتم را کنترل کنم من 5 سال است که فوتبال بازی می‌کنم و همین طور هستم البته شش بازی است که کارت نگرفته‌ام و کمتر هم عصبانی شده‌ام!

*تو فصل بسیار خوبی را در تراکتور گذراندی و به همین دلیل همه انتظار داشتند که در تیم‌ملی شرایط بهتری داشته باشی و حداقل مقابل ایران که از بازیکنانش شناخت داشتی بازی کنی اما این اتفاق نیفتاد، چرا؟

نمی‌دانم. سیدکا مربی نبود. اصلاً نمی‌دانم چه باید بگویم.

*سیدکا مربی خوبی نبود یا به تو اعتقادی نداشت؟

او هیچ کاره بود کمک عراقی او همه کاره بود. نمی‌دانم حتماً به من اعتقاد نداشت دیگر زیاد راجع به این مسئله فکر نکرده‌ام.

*در لیگ ایران بازی کدام بازیکنان را بیشتر دوست داری؟

(کمی فکر می‌کند) هوار محمد و عمادرضا.

*جوابت خیلی ناسیونالیستی بود.

(با خنده). بازیکنان تراکتورسازی هم همه‌شان خوب هستند.

*اگر دو گل دیگر بزنی بهترین گلزن تاریخ تراکتور در لیگ‌برتر خواهی شد فکر می‌کنی بتوانی به این رکورد دست پیدا کنی؟

امیدوارم. کلاً دوست دارم رکورد بشکنم.

*بحثی که جدیداً مطرح شده این است که تو جزو بازیکنان منشوری هستی و فصل بعد نمی‌توانی در لیگ‌برتر بازی کنی.

چرا؟

*به خاطر مسائل اخلاقی و ظاهری.

مگر ظاهر من چه جوری است؟

*به خاطر موهایت.

(با عصبانیت) در این جا فقط با من مشکل دارند من هر کاری می‌کنم از من ایراد می‌گیرند مگر بازیکنان ملوان (پژمان نوری) موهایش بلند نیست در این‌جا هر کاری که من می‌کنم ایراد دارد در بازی با ملوان موقعی که می‌خواستم از زمین خارج شوم برای هواداران دست زدم. من را به کمیته انضباطی بردند که چرا دست زدی مگر دست زدن اشکال دارد؟ بابت هر کاری که انجام می‌دهم باید به کمیته انضباطی بروم شاید اصلاً دیگر نخواهم در ایران بمانم.

*می‌خواهی به کجا بروی؟

به امارات یا قطر.

*به خاطر پول بیشتر؟

نه. اصلاً بحث پول نیست اما لیگ ایران حرفه‌ای نیست در این‌جا خیلی مسائل من را اذیت می‌کند.

*در ورزشگاه‌ها هم تو را اذیت می‌کنند؟ تا به حال شده برایت مشکلی درست کنند؟

نه چندان فقط در انزلی خیلی علیه من شعار دادند و می‌گفتند جاسم صدام حسین، در ورزشگاه‌های دیگر هم پیش آمده بود که شعار دهند اما در انزلی 90 دقیقه تمام این شعار را گفتند و من در آن بازی واقعاً اذیت شدم.

*اگر از تیم دیگری پیشنهاد داشته باشی مثلاً استقلال یا پرسپولیس به این تیم‌ها خواهی رفت؟

من در حال حاضر فقط به تراکتور فکر می‌کنم این‌جا را خیلی دوست دارم و فکر نکنم در ایران به تیم دیگری بروم.

*اگر تراکتور بتواند سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورد آیا باز هم به جدایی از این تیم فکر می‌کنی؟

نمی‌دانم. اولویتم رفتن به قطر و امارات است چون در این‌جا اذیت می‌شوم اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست


حمله به بحرین و اشغال آن توسط عربستان شاید در منظر حقوق بین الملل و دیپلماسی جهانی امری مغیر شناخته شود، اما برای کسانی که خود را حاکمان کل شبه جزیره عربستان می دانند امری طبیعی به حساب می آید. آنها از نقطه ای خاک خود به نقطه ای دیگر از خاک خود که البته نافرمانی کرده است لشکر کشی کرده اند. حالا این سوال پیش می آید که حاندان آل صعود چگونه و چه زمانی بر شبه جزیره عربستان حاکم شدند؟ 

خاندان آل سعود که از ???? بر بخشی از شبه جزیره عربستان حکومت می‌کند. به طور کلی گسترش نفوذ سیاسی- اقتصادی این خاندان را از این سال می‌توان به سه دوره متوالی تقسیم کرد:

1) تاسیس دولت آل سعود در درعیه تا چیرگی مصریان: این دوره از حکومت محمد بن سعود بن محمد بن مقرن از سال ???? و تا پایان حکومت مشاری بن سعود در 1820 ادامه داشت. 

2) بازگشت به قدرت و استیلای بر نجد: که از حکومت ترکی بن عبدالله در 1821 آغاز شد و تاایان حکومت محمد بن فیصل در اویل قرن بیستم. 

3) چیرگی ابن سعود بر ریاض و آغاز دوران نوین فرمانروایی آل سعود: این دوره که تاکنون ادامه داشته است از حکومت عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل در 1902 آغاز می شود. 

در بین این سه دوره، دوره سوم به دلیل تشکیل حکومت متمرکز و قدرتمند در شبه جزیره عربستان و ارتباط این دوره با حال حاضر از اهمیت بیشتری برخوردار است. در بخش وسیعی از این دوران شبه جزیره عربستان یکپارچه بوده است و تنها در دوران خالد بن عبدالعزیز است که کشورهای کوچک خلیج فارس از عربستان جدا می شود هرچند پدرخواندگی معنوی عربستان بر آنها کماکان تداوم دارد. 

در دوره پادشاهی خالد بن عبدالعزیز که از ???? تا ???? ادامه داشت، دو اتفاق مهم رخ داد: اول اینکه در سال 1981 ایده سازمان همکاری کشورهای خلیج فارس توسط وی ارائه و با مشارکت دیگر کشورهای عربی تاسیس شد که البته ایران به عنوان کشور شمالی این خلیج همیشه فارس در ان حضور نداشت! دومین نکته این دوره حکومتی که از مورد قبلی جدا نیست، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت از این عربستان بود. 

این دو موضوع که البته تقریباً همزمان انجام شد باعث شد تا پدرخوانده ای که اجازه داده بود تا فرزندان کوچکش کانون های کوچکی را در زیر چتر حمایتی او تشکیل دهند، با این حال همواره حضور و پدرخواندگی عرستان بر این مجموعه فرض بوده و کسی برخلاف آن اقدامی انجام نداده و نمی دهد. نمونه آن هم تصویر همیشگی رقص شمشیر حکام عرب خلیج فارس با ملک عبدالله است. 

در این میان تنها پایگاه ایرانی و البته مخالف جریان کشورهای عربی بحرین بود که به مدد بی کفایتی محمدرضا پهلوی و تقلب انگلیسی و وعده های آمریکای از ایران جدا شد که بررسی آن مجالی جداگانه را می طلبد. با این حال بعد از جدا شدن بحرین و عربی شدن آن، آن هم در زیر چتر پدرخواندگی عربستان رفت و حکومت آل خلیفه همیشه از این موضوع سود برده است. 

بعد از این تاریخچه است که نه تنها عربستان به خود اجازه می دهد به بحرین لشکرکشی کند، بلکه به امارات هم فرمان حمله می دهد و کماکان این اشغال ادامه دارد. باید منتظر ماند و دید که علاوه بر جامعه جهانی (که همواره در اینگونه موارد ساکت بوده است) جامعه اسلامی به این اشغال واکنشی نشان می دهد یانه؟


مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس در واکنش به ادعای سعودی‌ها گفت: عربستانی‌ها فقط نوکری آمریکا را می‌کنند و تمام پایگاه‌های آمریکا در این کشور است.

وحید هاشمیان درباره پیروزی 3 بر صفر پرسپولیس برابر ذوب‌آهن عنوان کرد: بازی خوبی انجام دادیم و توانستیم جواب منتقدان را بدهیم. هرچند که ما کاری به دیگران نداریم و کار خودمان را انجام می‌دهیم. من نیز برای پرسپولیس همیشه با تمام توان بازی می‌کنم. 

وی ادامه داد: هدف اصلی من موفقیت پرسپولیس است. چه فایده‌ای دارد که من گل بزنم و پرسپولیس نتیجه نگیرد؟ همان‌طور که قول داده بودم صددرصد برای پرسپولیس گل‌زنی می‌کنم، اما نمی‌توانم قول بدهم که در دیدارهای آینده این امر محقق شود. 

مهاجم پرسپولیس خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که یکی از بهترین تیم‌های آسیا را شکست دادیم و یک برد شیرین کسب کردیم. بازی قابل قبولی انجام دادیم، البته در تمام دیدارها چنین عملکردی داریم، فقط توپ‌هایمان به گل تبدیل نمی‌شد و گاهی اوقات نیز بی‌دقتی داشتیم اما در هر صورت این پیروزی روحیه بسیار خوبی به بازیکنان داد. 

هاشمیان افزود: انتقاد را همیشه دوست دارم و به آن توجه می‌کنم. اما آقایی که به عنوان کارشناس مسائلی را مطرح می‌کند، باید بداند که بازیکن زمانی که چند هفته بازی نکرده، در شرایط ایده‌آل به‎سر نمی‌برد و نیاز به زمان دارد. تمام بازیکنان به من کمک کردند که بتوانم به شرایط مناسب برسم و از آنها تشکر می‌کنم. 

این بازیکن درباره بازی‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا یادآور شد: دو دیدار مهم در خانه داریم و باید در این بازی‌ها به پیروزی دست یابیم تا به مرحله بعد صعود کنیم. با تمام توان در بازی‌های آینده لیگ قهرمانان حاضر خواهیم شد. 

هاشمیان در ادامه گفت‌وگو با فارس در خصوص صحبت‌های مسئولان عربستانی مبنی بر ناامن بودن ایران و عدم سفر به کشورمان تصریح کرد: تیم‌های عربستانی نیایند، مگر چه می‌شود؟! عرب‌ها چه فکری می‌کنند که این حرف‌ها را می‌زنند. این‌ها نوکران آمریکا هستند و پایگاه‌های آمریکا در این کشورها است. آنها فقط نوکری آمریکا را می‌کنند. حال خواستند بیایند، خواستند نیایند. فیفا در تمام این مسابقات نظارت دارد و با آنها برخورد خواهد کرد. 

هاشمیان خاطرنشان کرد: ایران کشور امنی است و افتخار می‌کنم که یک ایرانی هستم. مگر این همه مربی و بازیکن خارجی در ایران آرامش ندارند؟ سفارت عربستان هم در ایران وجود دارد، آن‎وقت چطور آنها احساس خطر می‌کنند؟! سعودی‌ها بدانند که با این توطئه‌ها به جایی نخواهند رسید


حضرت آیت الله وحید خراسانی تاکید کرد: حقایق قرآن بعد از این همه بحث و فحص بشر هنوز هم در بوته استتار و اجمال است.



حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، روز چهارشنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد حکمت قرآن کریم را علت تامه استقامت بشریت دانست و تاکید کرد: حقایق قرآن کریم بعد از این همه بحث و فحص بشر هنوز هم در بوته استتار و اجمال است.

وی از سوره حمد به عنوان ام الکتاب یاد کرد و گفت: در این سوره مباحثی است که بعد از تمام مباحث توحید و عبودیت یک درخواست وجود دارد و آن اهدنا الصراط المستقیم است.

این مرجع تقلید ادامه داد: آن صراط مستقیم سوره حمد در سوره یاسین بیان شده است و عظمت قرآن این است، این است که خود اسماء سور از امهات مطالب است.

وی افزود: سوره حمد ام الکتاب و سوره یاسین قلب قرآن است قهرا اهل فکر و تحقیق با آن صراط مستقیم در آن سوره و با این صراط مستقیم در این سوره باید بفهمند که قرآن چه کرده است و اگر نبود چه بود.

حضرت آیت الله وحید خراسانی بیان داشت: نسبت به نوح، لوط، داوود و سایر انبیاء الهی دیدید قرآن چه گفت و دنیا چه کرد، تمام ملیین دنیا امروز نسبت به حضرت مسیح، عیسی بن مریم (ع) گرفتار دو نقطه هستند که یک نقطه منتهی افراط و نقطه دوم منتهی تفریط است، در این افراط و تفریط قرآن شق القمر کرد و بشریت را به صراط مستقیم نسبت به عیسی (ع) رساند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: ملیین عالم عمده یهود و نصاری هستند اما یهود نسبت به عیسی چه عقیده ای دارد و نصاری چه عقیده ای و بعد از هر دو قرآن کریم چه کرد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با ناروا توصیف کردن نسبت هایی که به انبیاء الهی از جمله حضرت عیسی و سایر انبیاء الهی و همچنین حضرت مریم (س) در کتب انجیل و تورات فعلی داده شده است تاکید کرد: بدبختی پاپ و بیچارگی مسیحیت این است که این چنین نسبت های ناروایی به انبیاء الهی در کتب شان داده شده است.

وی افزود: این قدر طرفداری از یهود می کنند در قبال مسلمین و دم از مسیحیت می زنند، این اندازه شرف و غیرت ندارند که تفحص کنند بفهمند ملتی که می گوید پسر خدا پسر زنا است، ملتی که می گوید مریم بکر بتول که فقط مورد عنایت منحصر به فرد خداوند شد نعوذ بالله یک فاحشه بیش نیست. آن وقت آن ملت را بگیرند و در قبال مسلمین به آنها کمک کنند.

این مرجع تقلید ادامه داد: این عقیده یهود و نصاری است و این هم عملشان، آیا این زلال مبین هست یا نه؟

حضرت آیت الله وحید خراسانی از سویی دیگر مسیحیت و ملت نصاری اعتقادشان نسبت به عیسی این است که عیسی مسیح کلمه بود، کلمه نزد خدا بود ، کلمه خود خدا بود و این است نقطه افراط.

این مدرس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: آن خورشیدی که از جزیره العرب طلوع کرد، چه کرد، نه کسی او را شناخت، نه کسی به کُنه او رسید، نه کسی به بتون کتاب آن نائل شد الا الراسخون فی العلم.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به اینکه در کتب انجیل فعلی تناقضات و تنافیات نسبت به حضرت یوسف و داوود و سایر انبیای الهی غوغا می کند تاکید کرد: طرف ما در این بحث تمام کلیساهای دنیا از پاپ گرفته تا مادون هستند، تمام آن کس که پیرو مسیحیت است در همه دنیا از اعلا و ابنا و روسای جمهور همه آنها در نسب عیسی بن مریم وامانده هستند، آیینی که در خود عیسی این چنین سرگشته حیران و وامانده است اینجاست که باید فهمید لقد منّ الله علی المومنین یعنی چه؟ اگر او نبود من و تو هم به همین بلایا مبتلا بودیم


هفتادمین دربی سرخابی‌های پایتخت که سال هاست در فوتبال از نظر تعداد تماشاگر خود را پرطرفدار‌ترین تیم‌های آسیا معرفی می‌کنند در حالی با حضور ?? هزار تماشاگر به پایان رسید که این تعداد کم تماشاگر برای اولین بار در چنین مسابقه‌ای در استادیوم آزادی مشاهده می‌شد. 

فوتبال ایران سال 89را هیچ وقت از یاد نخواهد برد و در تاریخ این ورزش سالی به یاد ماندنی از نظر ناکامی رقم خواهد خورد. سالی که در آن هیچ موفقیتی در عرصه بین المللی برای تیم‌های ملی و باشگاهی کسب نشد و سرانجام آن تبدیل شد به فرار تماشاگران از ورزشگاه‌ها و خالی شدن استادیوم‌های ورزشی از تماشاگران فوتبال دوست. 



تماشاگرانی که هر یک از کشورهای عربی همجوار آرزوی داشتن نیمی از آن‌ها را دارند تا بتوانند به پشتوانه آنان خود را به بالا‌ترین عرصه‌های ورزشی برسانند. 

در این بین خالی شدن ورزشگاه‌های ایران از تماشاگران پرشور و اشتیاق به معنای از بین رفتن تمام سرمایه‌هایی است که حتی با آوردن مربی ? میلیون دلاری نیز قابل ترمیم نخواهد بود. 

از سوی دیگر تمام ناکامی‌های ورزشی ایران در سال 90در روز دهم فروردین سال 90 درورزشگاه آزادی در حالی به نمایش در آمد که حساسترین مسابقه فوتبال ایران که تا چند سال پیش بیش از یکصد هزار نفر را به استادیوم آزادی می‌کشاند، تنها 65هزار تماشاگر داشت. 

از همین رو مقایسه‌ای آماری از تعداد تماشاگران دیدارهای دو تیم پرطرفدار پایتخت در دربی‌های گذشته جمع آوری کردیم تا بیشتر به بطن فاجعه‌ای که در فوتبال در حال وقوع است پی ببریم. 

با توجه به جدول فوق مشاهده می‌شود در سال گذشته و در مسابقه اخیر این دو تیم تا به حال به هیچ عنوان تعداد تماشاگران این بازی تا این حد پایین نیامده و تعداد 65هزار تماشاگر فوتبال در بازی دربی استقلال و پرسپولیس زنگ خطری جدی برای جلوگیری از فاجعه‌ای جدید در فوتبال ایران است

پس از اعلام حکم دادگاه عراق مبنی بر اخراج منافقین از این کشور و بعد از اخطارهای مکرر دولت عراق به منافقین برای ترک خاک عراق و عدم توجه این گروهک به تذکرات داده شده، سرانجام ارتش عراق صبح امروز (جمعه) اقدام عملی را در اخراج منافقین به کار بست.

پس از اعلام حکم دادگاه عراق مبنی بر اخراج منافقین از این کشور و تأکید قانون اساسی این کشور مبنی بر غیرقانونی بودن حضور این فرقه در عراق و پس از اخطارهای مکرر دولت عراق به منافقین و عدم توجه این گروهک به تذکرات داده شده، سرانجام ارتش عراق با هماهنگی نیروهای آمریکایی دست به تحرک جدی در این زمینه زد و برای اخراج منافقین از پادگان اشرف دست به عملیات زد.

این عملیات چند ساعته که از 5 صبح امروز (جمعه) آغاز شد و تا 9 صبح ادامه داشت، اخطاری بود برای گروهک تروریستی منافقین تا هر چه سریع‌تر به قوانین بین‌المللی تن داده و این کشور را ترک کنند.
این حرکت که در راستای خواست مردم عراق صورت گرفته، طبق قوانین عراق انجام شده است.
منافقین کارنامه سیاهی در کشتار مردم ایران و عراق دارند به طوری که 12 هزار ایرانی توسط اقدامات تروریستی این گروهک به شهادت رسیده و در کردستان عراق نیز برای خوش خدمتی به صدام و کمک به رژیم وی برای سرکوب کردها 25 هزار نفر از آنان را به شهادت رساندند.

بیش از یک هزار عضو گروهک منافقین دارای پاسپورت اروپایی هستند و می‌توانند به این کشورها سفر کنند و سایر اعضای این گروهک که دستشان به خون ملت ایران و عراق آلوده نیست، نیز از سال 2003 می‌توانند به ایران یا یک کشور ثالث رفته و در آنجا زندگی کنند.
سازمان ملل نیز نسبت به حضور منافقان در خاک عراق انتقاد کرده بود.
مردم عراق طی ماه‌های اخیر با برگزرای تجمعات اعتراض آمیز در مقابل پادگان اشرف، خواهان خروج این فرقه تروریستی از خاک عراق و بازپس گیری زمین‌های اشغال شده خود بودند.

ابراز همدردی گیتس با تروریست‌های منافق در اردوگاه اشرف

وزیر دفاع آمریکا که همزمان با تلاش ارتش عراق برای برچیدن اردوگاه گروهک تروریستی منافقین در این کشور به سر می‌برد با ابراز همدردی با کشته‌ها و زخمی‌های منافقین از دولت بغداد خواست تا در این زمینه خودداری پیشه کند.

سرتیپ "حسن التمیمی " از اعضای اتاق عملیات ارتش در استان دیالی عراق در اشاره به حمله عناصر گروهک تروریستی منافقین در اردوگاه اشرف به نیروهای ارتش عراق و پاسخ متقابل آنها گفت در این درگیری شش نفر از سربازان ارتش عراق زخمی شده و سه عنصر گروهک منافقین کشته و 14 نفر دیگر زخمی شدند.

در همین راستا "رابرت گیتس " در دیدار از نظامیان آمریکایی در شمال عراق با ابراز نگرانی اخبار فوق از دولت عراق خواست تا در این زمینه خودداری از خود نشان بدهد.

وی با ابراز همدردی با منافقین گفت: من بسیار نگران گزارش کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه هستم. من از دولت عراق می‌خواهم تا خودداری نشان دهد.

درهمین حال، گروهک تروریستی منافقین نیز با اذعان به تلاش ارتش عراق برای برچیدن اردوگاه اشرف در راستای تصمیمات دولت عراق و براساس مفاد قانون اساسی این کشور، با هدف بزرگنمایی تعداد کشته های خود در جریان این درگیری را 25 نفر اعلام کرد.

قانون اساسی عراق تاکید می‌کند که این کشور پایگاهی برای هیچ یک از گروههای تروریستی به منظور اقدام علیه همسایگان نیست.
"هوشیار زیباری " وزیر امور خارجه عراق پیش از این تاکید کرد که حضور گروهک تروریستی منافقین در عراق برخلاف قانون اساسی این کشور است.

گروهک تروریستی منافقین اوایل دهه 1980 با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در عراق مستقر شد و علاوه بر ترور صدها نفر از مسئولان و مردم ایران، در عملیات سرکوب مردم عراق با رژیم بعث صدام همکاری کرد.


سایت‌های خبری اسپانیایی مطمئن هستند که فدراسیون فوتبال اسپانیا این اجازه را به مقامات باشگاه اتلتیک بیلبائو نخواهند داد تا در بازی فردا شب تیمشان برابر رئال مادرید ار پیراهن سه رنگ باسک استفاده کند چرا که طبق قانون این پیراهن در مدل‌های ارائه شده در ابتدای فصل موجود نیست و هیچ تیمی حق ندارد به یکباره رنگ پیراهن خود را تغییر دهد. 
انتشار این خبر خود به خود اولین دردسرها را کلید زد و هواداران اتلتیک بیلبائو تعداد زیادی از این پیراهن‌ها را برای بر تن داشتن در هنگام تشویق تیمشان خریداری کرده‌اند

آیه اللّه شهید سید محمد باقر صدر در زمره افرادی است که تاثیر آراء و اندیشه سیاسی اش بر قانون اساسی جمهوری اسلامی انکارناپذیر است. دامنه این اثرپذیری تا آنجا است که برخی شهید صدر را پدرخوانده ناشناخته قانون اساسی جمهوری ایران می‏دانند. پس درک و فهم صحیح از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه اصول راجع به حق حاکمیت مستلزم آگاهی از اندیشه سیاسی شهید صدر می‏باشد.

وجود مفاهیم بدیع در حقوق اساسی، یکی از وجوه تمایز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با دیگر قوانین اساسی است. بی شک، ریشه یابی این مفاهیم، برای زمانه کنونی و آینده راهگشا خواهد بود. مسلما در ریشه یابی این مفاهیم، مطالعه اندیشه سیاسی بزرگانی که آراء شان در تدوین قانون اسای موثر بوده، لازم و ضروری است. آیه اللّه شهید سید محمد باقر صدر نیز در زمره افرادی است که تاثیر آراء و اندیشه سیاسی اش بر قانون اساسی جمهوری اسلامی انکارناپذیر است. دامنه این اثرپذیری تا آنجا است که برخی شهید صدر را پدرخوانده ناشناخته قانون اساسی جمهوری ایران(1) می‏دانند. پس درک و فهم صحیح از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه اصول راجع به حق حاکمیت (اصل 56 و 57) مستلزم آگاهی از اندیشه سیاسی شهید صدر می‏باشد. همانگونه که برای درک عمیق بیانیه حقوق بشر مطالعه آثار و افکار پیشگامان این نهضت همچون روسو و مونتسکیو ضروری است.

حق حاکمیت(2)

حق حاکمیت یکی از مفاهیمی است که اکثر اندیشمندان حوزه علوم انسانی به آن پرداخته‏اند. بر همین اساس، نظام‏های سیاسی نیز در قانون اساسی خود فصلی مستقل به تشریح و تحلیل محتوایی حق حاکمیت می‏پردازند.
شهید صدر نیز در اکثر مکتوباتش خصوصا دو رساله «لمحه فقهیه تمهیدیه عن مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه فی ایران» و «خلافه الانسان و شهاده الانبیاء» به این موضوع پرداخته است.
از نظر شهید صدر حاکمیت به دو گونه می‏باشد: الف) حاکمیت مطلق و حقیقی که از آن خداست. (السیاده للّه). ب) حاکمیت اعتباری و نسبی که به انسان تعلق می‏گیرد، این حاکمیت که در طول حاکمیت مطلق خداست، در دو بعد جانشینی نوع انسان (خلافه الانسان) و گواهی و نظارت انبیاء (شهاده الانبیاء) تجلی می‏یابد. از این دیدگاه حاکمیت ملی نیز شعبه‏ای از خلافت انسان می‏باشد، که با نظارت انبیاء ربانیون و احبار تکمیل می‏شود.
شهید صدر با توجه به مسلمات و اصول دین اسلام، حاکمیت مطلق بر جهان و انسان را از آن خداوند و انسان را جانشین او بر روی زمین می‏داند. شهید صدر از خلافت انسان چنین تعبیری دارد: ان اللّه سبحانه و التعالی شرف الانسان بالخلافه علی الارض، فکان الانسان متمیزا عن کل عناصر الکون، بانه خلیفه اللّه علی الارض»(3)
با پذیرش حاکمیت مطلق الهی و اینکه خداوند نوع انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است (4) و همگان در این جانشینی ذاتا با هم برابرند (5) سلطه جویی و برتری خواهی انسان بر انسان نفی می‏شود(6)، آزادی انسان بر تمام شئون سرنوشت خویش از جمله بر سرنوشت اجتماعی، به رسمیت شناخته می‏شود و غیر قابل سلب اعلام می‏گردد.(8)
این نظریه صریحا در اصل 56 قانون اساسی تکرار شده است، چنان که گویی ترجمه لفظ به لفظ نص آن شهید است.« حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمی‏تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد....»

ارکان حکومت اسلام‏

شهید صدر در بیان ارکان حکومت اسلامی مورد نظرش سه نهاد عمده را مطرح می‏کند: الف) امت، ب) مرجعیت (رهبری)، ج) ساختار سیاسی (قوای سه گانه)
از دیدگاه او مردم در عصر غیبت یا هدایت و رهبری مرجع، حکومت را تشکیل و نهادهای آن را به وجود می‏آورند.

الف) امت

از دیدگاه صدر امت یا مردم مسلمان مهمترین بخش حاکمیت را تشکیل می‏دهند رای و نظر مردم مقوم مشروعیت حکومت است.
بنابراین حاکمیت مورد نظر شهید صدر یک حاکمیت شرعی - مردمی است که در آن حاکمان مشروعیت خود را هم از جانب شرع و هم از جانب مردم کسب می‏کنند. شهید صدر در این باره می‏گوید: تعیین مرجع گواه بر امت به وسیله صفات و مشخصات عمومی است که از طرف خداوند پیش بینی شده است، ولی تطبیق آنها با مراجع به عهده خود امت است که باید مسئولیت انتخاب را آگاهانه انجام دهند: (9)
این دیدگاه نیز صریحا در اصل 107 قانون اساسی مصوب 1358 منعکس گردیده بود. «هرگاه یکی از فقهای واجد شرایط مذکور در اصل پنجم این قانون از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته باشد، همان گونه که در مورد مرجع عالی قدر تقلید و رهبر انقلاب حضرت آیت اللّه العظمی امام خمینی چنین شده است، این رهبر ولایت امر و همه مسئولیت‏های ناشی از آن را بر عهده دارد، در غیر این صورت خبرگان منتخب مردم در مرد همه کسانی که صلاحیت مرجعیت و رهبری دارند بررسی و مشورت می‏کنند، هرگاه یک مرجع را دارای برجستگی خاص برای رهبری بیابند او را به عنوان رهبر به مردم معرفی می‏نمایند...»
هر چند امت خود با تشکیل حکومت و تنظیم وظایف حکومتی بین نهادهای آن، این حق خداداد را اعمال می‏نماید، اما با انتخاب رهبر یا رییس جمهور خلافت ولایت و نظارتش را از دست نمی‏دهد.
مشارکت سیاسی امت در تمام ابعاد حکومت وجود دارد و دولت نیز باید زمینه مشارکت همه جانبه امت در فرایند تصمیم‏گیری در حکومت اسلامی را فراهم کند. بند 8 اصل 3 متاثر از همین نظریه دولت را موظف می‏سازد تا همه امکانات خود را برای مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش به کار برد.
مسئولیت‏های عمده امت عبارت است از:
1) مشارکت در انتخاب مرجع عام (رهبر)، همانطور که گفته شد این نقش در اصل 107 قانون اساسی مصوب 1358، هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم به رسمیت شناخته شده بود. بعد از بازنگری 1368 این مشارکت تنها به طور غیرمستقیم و به وسیله مجلس خبرگان میسر گردید.
2) مشارکت در همه پرسی‏های اساسی و سرنوشت ساز. شهید صدر معتقد است در مسائلی که سرنوشت حکومت را تعیین می‏کند، باید در آراء مردم مراجعه کرد. به طور کلی قانون اساسی طبق اصل ششم اداره امور کشور را تنها از راه اتکا به آراء عمومی معتبر می‏داند. همچنین با توجه به اصل 59 اعمال قوه مقننه در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت می‏گیرد.
3) انتخاب رییس قوه مجریه (رییس جمهور) و نمایندگان قوه مقننه (مجلس حل و عقد)، کما از نظر شهید صدر قوه مجریه و مقننه نماینده امت هستند. (10)
بنابراین رییس قوه مجریه و نمایندگان قوه مقننه از طرف مردم انتخاب می‏شوند. این نظریه به صراحت در اصل 114 در انتخاب مستقیم رییس جمهور از طرف مردم و در اصل 62 در تشکیل قوه مقننه از نمایندگان ملت که با رای مستقیم مردم انتخاب می‏شوند، تکرار شده است.
4) انجام فعالیت‏های سیاسی به صورت آزادانه نظیر تشکیل احزاب و سازمان‏ها در چارچوب قوانین از دیگر مسئولیت‏های امت محسوب می‏شود که در اصل 24 راجع به آزادی مطبوعات، اصل 26 آزادی احزاب و اصل 27 آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی هاست.
5) تشکیل شوراهای گوناگون و جلسات مشورتی، مردم در حکومت اسلامی حق تشکیل شورا و حل و فصل امور حکومتی را از طریق آن دارند.(11)
شوراها از مهم‏ترین و در عین حال بدیع‏ترین مفاهیم قانون اساسی است. اهمیت شوراها در قانون اساسی تا آنجاست که یکی از فصول آن (فصل هفتم) به این موضوع اختصاص یافته است. اصل 7 نیز شوراها را از ارکان تصمیم‏گیری و اداره کشور می‏داند. طبق دستور قرآن «و امرهم شورابینهم» و «شاورهم فی الارض» شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظیر اینها از ارکان تصمیم‏گیری و اداره امور کشورند...»

ب) مرجعیت

همانطور که قبلا گذشت «مرجع صالح و رشید» یکی از ارکان بنیادی حکومت اسلامی است.
مرجعیت دارای دو بعد است:1) بعد علمی و اجتهادی 2) بعد اجتماعی سیاسی، آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، بعد اجتماعی و سیاسی مجتهد است. در نظر شهید صدر، مرجع گواه است (12) و وظیفه او نظارت و مراقبت بر مسیر و حرکت امت در جهت تحقیق خلافت عمومی انسان در زمین است. زیرا حکومت اسلامی در عصر غیبت از ترکیب دو خط گواهی و نظارت مرجع عام و خلافت و حاکمیت امت به وجود می‏آید. ویژگی‏های مرجع ناظر بر حکومت که در واقع نقش رهبری و راهنمایی فکری - عقیدتی را برعهده دارد، را شارع مقدس تعیین نموده ولی انتخاب شخصی او بر عهده امت است. اضافه بر این، مرجع ناظر باید دارای چهار ویژگی علم، عدالت، آگاهی سیاسی (الوعی علی الواقع القائم) و کفایت و شایستگی باشد. کفایت و شایستگی نیز از چهار عنصر حکمت، تعقل و درایت، صبر و شجاعت متشکل می‏شود. امت با تشخیص این ویژگی‏ها در مراجع، مرجع ناظر را انتخاب می‏نمایند که وی به نایب عام امام معصوم (ع) از ناحیه شرع تعبیر می‏گردد.(13) به طور کلی «مرجعیت» از مفاهیم کلیدی قانون اساسی قبل از تجدیدنظر 1368 بود. در قانون اساسی مصوب 1358 اولین شرط مقام رهبری، اجتهاد مطلق یا همان مرجعیت بود، که در تجدید نظر سال 1368 جای خود را به مفهوم اجتهاد متجزی یا همان «صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه» داد.
شهید صدر معتقد است رهبر جامعه اسلامی باید مجتهد مطلق باشد و توانایی استنباط در تمامی ابواب فقه را داشته باشد. (14) این نظریه در قانون اساسی مصوب 1358 نیز وجود داشت. شورای بازنگری قانون اساسی در مورد حذف مرجعیت از قانون اساسی دچار تردید بود که با نامه اردیبهشت ماه 1368 حضرت امام خمینی (ره) این تردید برطرف شد و عنوان مرجعیت از بند اول اصل 109 حذف گردید.
در باب اختیارات و صلاحیت‏های حاکم اسلامی نیز آراء فقهی - سیاسی شهید صدر در خور توجه است. از دیدگاه صدر ولایت مرجع در امور زیر تحقق می‏یابد:
1) مرجع عالی‏ترین مقام دولتی (المثل الاعلی) و فرمانده کل نیروهای مسلح است(15). اصل 113 مقام رهبری را عالی‏ترین مقام رسمی کشور می‏داند، همچنین بند 4 اصل 110 فرماندهی نیروهای مسلح را از صلاحیت‏های رهبری برمی شمرد.
2) مرجع نامزدی فرد یا افرادی را که برای ریاست قوم مجریه معرفی می‏شوند، تایید می‏کند. به علاوه امضای (تنفیذ) حکم کاندیدای انتخاب از سوی مردم به عهده اوست.(16) بند 9 اصل 110 امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم را از وظایف رهبری می‏داند، همچنین این بند تایید صلاحیت دواطلبان ریاست جمهوری را از وظایف شورای نگهبان می‏داند.
3) تحقیق و تطبیق وضع شده با شریعت(17). (از حیث مغایرت یا عدم مغایرت با موازین شرع) این مسئولیت در قانون اساسی طبق اصول 4، 94، 96 به عهده فقهای شورای نگهبان است که مستقیما منصوب مقام رهبری اند.
4) ایجاد دیوان مظالم و دادخواهی برای رسیدگی به شکایات و خواسته‏های افرادی که برای دادخواهی مراجعه می‏کنند. (ایجاد قوه قضاییه)

ج) ساختار سیاسی حکومت (قوای سه گانه)

همانطور که گفته شد، آیه اللّه صدر از قوای سه گانه، دو قوه مجریه و مقننه را منتسب به مردم می‏داند که کار آن‏ها قانونگذاری در حوزه منطقه الفراغ و تنفیذ و اجرای قوانین است. مرجع نیز در مورد این دو قوه نقش نظارتی دارد. قوه قضائیه نیز که وظیفه دادخواهی و قضاوت را برعهده دارد منتسب به مرجع است.
الف) قوه مقننه: از دیدگاه شهید صدر مردم با انتخاباتی آزاد و مستقیم مجلسی را از خبرگان و متخصصان به وجود می‏آورند، که وظیفه اساسی آن وضع قوانین ثانویه و پر کردن منطقه آزاد قانونگذاری است.
«مردم با انتخابات آزاد و مستقیم خود مجلسی را از متخصصان (هو مجلس اهل الحل و العقد) به وجود می‏آورند که دارای وظایف زیر است:
1) پر کردن بخش آزاد قانونگذاری (منطقه الفراغ) با وضع و تصویب قوانین مناسب.
2) رسمی کردن وزرایی که رییس قوه مجریه برای کمک به خودش در تحقق اجرای قوانین برگزیده است. (از طریق دادن رای اعتماد)
3) نظارت بر اجرای قوانین مصوبه و مراقبت و نظارت بر قوه مجریه با داشتن حق مواخذه و استیضاح»(18)
اصل 71 اجازه قانونگذاری در عموم مسائل را از صلاحیت‏های مجلس دانسته است.
اصول 87 و 133 نیز ناظر به رای اعتماد مجلس به وزرامی باشد.
در اصول 88، 89 و 90 که ناظر به لزوم پاسخ گویی رییس جمهور و وزرا به مجلس، حق استیضاح نمایندگان و پاسخ گویی به شکایات موصوله از قوای سه گانه است، تاثیر آراء شهید صدر انکارناپذیر می‏باشد.
از نظر شهید صدر قوه مقننه را مردم انتخاب می‏کنند ولی قوانین وضع شده باید به نظر مرجع عام (رهبر) برسد تا تعارضی با قوانین شرع (احکام اولیه) نداشته باشد.
ب) قوه مجریه: قوه مجریه منتسب به مردم است و این بر مبنای حق خلافت عمومی انسان در تعیین سرنوشت خود می‏باشد که ناشی از حاکمیت مطلقه خداوند بر جهان هستی و انسان است.
«بر مردم است که رییس قوه مجریه را بعد از آن‏که از طرف مرجع نامزد این مقام گردید (یا نامزدی اش مورد تایید او قرار گرفت) انتخاب نمایند و رییس جمهور منتخب خود بعدا اعضای حکومتی اش را تعیین و به مجلس معرفی می‏نماید.» به نظر می‏رسد اصول 133، 135 و 136 که ناظر به نحوه انتخاب و معرفی وزرا از سوی رییس جمهور است نیز متاثر از همین نظرات بوده است. وظیفه اساسی قوه مجریه از دیدگاه شهید صدر عبارت است از تنفیذ و اجرای احکام اولیه شریعت و قوانین مصوبه قوه مقننه، مسئولیت اول را بر مبنای تنفیذ حکم رییس قوه مجریه توسط مرجع عام و مسئولیت دوم را براساس انتخاب رییس جمهور از سوی مردم انجام می‏گیرد.
ج) قوه قضاییه: اساسا وجود قوه قضاییه ضمانتی برای اجرای احکام اسلام و قوانین مصوبه نمایندگان مردم است. با توجه به جایگاه عدالت در دولت اسلامی اهمیت این قوه بیش از پیش آشکار می‏گردد.
از نظر ایشان قوه قضاییه بخشی مستقلی از حکومت است که جز در موارد ضرورت، دولت جایز نیست که حق قضاوت را به کسانی غیر از مجتهدین عادل واگذار نماید. تشکیل قوه قضاییه و دادگاه‏ها از اختیارات مرجع حاکم می‏باشد.
«مرجع برای رسیدگی به شکایات و مراجعات و حفظ حقوق ستمدیدگان در تمام نقاط کشور محاکمی بر پا می‏دارد.»(19)
اصل 156 قوه قضاییه را نهادی مستقل می‏شناسد که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است. همچنین اصل 163 صفات و شرایط قاضی را موکول به موازین فقهی نموده است. اصل 157 نیز با توجه به اینکه حق قضاوت در واقع از آن حاکم اسلامی است، انتخاب رییس قوه قضاییه را به منظور انجام مسئولیت‏های قضایی در کلیه امور از وظایف مقام رهبری می‏داند.
نکته‏ای که در مورد دستگاه قضایی و قضاوت در حکومت اسلامی مورد نظر شهید صدر حائز اهمیت می‏باشد، استقلال قوه قضاییه و عدم وابستگی آن به تشکیلات تقنینی و اجرایی حکومت می‏باشد. هر چند که تنها مرجع مقوم مشروعیت قوه قضاییه است، اما او هم نمی‏تواند مانعی در برابر استقلال قوه قضاییه باشد، چون کار این قوه ضمانت اجرایی قانون است و همگان در پیشگاه قانون مساویند.
«تجربه تاریخی به ما نشان داده که رهبر حکومت اسلامی امام علی (ع) در کنار یک شهروند معمولی که از او شکایت داشت، در برابر قاضی ایستاد و بدین گونه قوه قضاییه هر دو را یکسان احضار نمود تا میانشان داوری نماید... و بدین سان دولت اسلامی نمونه برتر برای مساوات و برابری میان فرمانروایان و زیردستان در مقام قضاوت و عدالت است.»(20) در قانون اساسی نیز در ذیل اصل 107 اذعان می‏گردد که مقام رهبری در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.

ساختار فقه شیعه از دیدگاه شهید محمدباقر صدر

 



پی‌نوشتها

1- هریراد کمیجیان، جنبشهای اسلامی در جهان عرب، ترجمه حمید احمدی، ص 198
2- De la souverainete
3- محمد باقر صدر، خلافه الانسان و شهاده الانبیاء، جهاد البناء، ص 8
4- همان ص 29
5- محمد باقر صدر، لمحه فقهیه تمهیدیه...، جهاد البناء صص 14-12
7- همان ص 14
8- محمدباقر صدر، لمحه فقهیه تمهیدیه...، ص 29
9- محمدباقر صدر، خلافه الانسان و شهاده الانبیاء، ص 54
10- محمدباقر صدر، لمحه فقهیه تمهیدیه...، ص 32
11- محمدباقر صدر، خلافه الانسان و شهاده الانبیاء، ص 42
12- همان، صص 22-21
13- لمحه فقهیه تمهیدیه...، صص 27-25
14- همان صص 29-28
15- همان صص 27-25
16- همان
17- همان
18- همان
19- همان
20- محمدباقر صدر، سرچشمه‏های قدرت در حکومت اسلامی، ترجمه اکبر ثبوت، صص 19-18

منابع‏:

1- محمدباقر صدر، لمحه فقهیه تمهیدیه عن مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه فی ایران‏
2- محمدباقر صدر، خلافه الانسان و شهاده الانبیاء
3- محمدباقر صدر، سرچشمه‏های قدرت در حکومت اسلامی، ترجمه اکبر ثبوت‏
4- محمد حسین جمشیدی، اندیشه سیاسی شهید صدر
5- هریراد کمیجیان، جنبشهای اسلامی در جهان عرب، ترجمه حمید احمدی‏.


در این میان حضور فرماندهانی با درجه سرلشکری که سردار قاسم سلیمانی جدیدترین عضو این مجموعه از فرماندهان عالی رتبه کشورمان است، بهانه ای بود تا نگاهی گذرا به فرماندهان دارای درجه سرلشکری در کشورمان بیاندازیم؛ فرماندهانی که دارای بالاترین سوابق رشادت و شجاعت در دوران دفاع مقدس و پس از آنرا در کارنامه مادی و معنوی خود دارند. 
بر این اساس، می توان این فرماندهان ارشد را به ترتیب ذیل معرفی کرد:

سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی 

سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی همواره با آن لباس خاکی و چفیه بر دوش شناخته می شود. او به عنوان رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان مسئولیت مهمی را بر عهده داشته و از جمله مدیران ارشد و محبوب در نیروهای مسلح است. 
وی از سال 68 عهده دار این مسئولیت بسیار مهم و تاثیرگذار است و در عین حال، در دانشگاه عالی دفاع ملی نیز به فعالیت می پردازد. 

سرلشکر غلامعلی رشید 

سرلشکر غلامعلی رشید از فرماندهان ارشد سپاه در دوران دفاع مقدس به شمار می رود که تحلیل های جامع و عمیق وی در طی سالهای اخیر در موضوعات مختلف همچون جنگ تحمیلی، نبردهای حزب الله لبنان، جنگ های منطقه و چشم انداز آینده همواره مورد توجه کارشناسان بوده است. 
وی مسئولیتهایی چون فرماندهی قرارگاه فتح در عملیات بیت المقدس و مسئول عملیات قرارگاه مرکزی سپاه را پیش از حضور در ستادکل نیروهای مسلح تجربه کرده است. 
سرلشکر رشید پیش از انتصاب به عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ، معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح بود. 

سرلشکر محمدعلی جعفری 

سرلشکر محمد علی جعفری معروف به "عزیز" پس از انتصاب به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران، به درجه سرلشکری نائل شد. وی در دوران دفاع مقدس از فرماندهان مهم سپاه و عنصری مبتکر در عملیاتهای نامتقارن بود که پس از دفاع مقدس، چند سال فرمانده نیروی زمینی سپاه، سپس رییس مرکز راهبردی سپاه و پس از آن فرمانده کل سپاه شد. 
سرلشکر جعفری در دوران حضور در مسئولیت اخیر نیز تحول اساسی در سپاه پاسداران به وجود آورد و ضمن تشکیل سپاههای استانی، نیروی هوایی و دریایی را نیز ارتقاء داد. 

سرلشکر عطا الله صالحی 

سرلشکر عطاء الله صالحی از جمله فرماندهان دلاور ارتش در دوران جنگ تحمیلی است که در سال 84 به سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. 
تشکیل نیروی مستقل پدافندی با مسئولیت ارتش و نیز ساخت تجهیزات مدرن دفاعی همچون جنگنده صاعقه، ناوشکن جماران، انواع زیردریایی و تانک از جمله نقاط درخشان مسئولیت سرلشکر صالحی است. تدوین طرح های راهبردی چون حضور شناورهای ایرانی در خلیج عدن و دریای مدیترانه از جمله مصادیق نگاه راهبردی این فرمانده ارشد نیروهای مسلح است. 

دریابان علی شمخانی 

دریابان علی شمخانی فرمانده ای که هم مسئول نیروی دریایی ارتش بوده و هم سپاه. تنها سرلشکر نیروی دریایی کشورمان اکنون رییس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی است. وی پس از وزارت دفاع با حکم رهبر معظم انقلاب در این مسئولیت مشغول انجام امور فکری و تحقیقاتی در موضوعات مختلف برای بهره برداری نیروهای مسلح است. 
وی به علت حضور موثر و آینده نگر در 8 سال دوران وزارت دفاع، نقش مهمی در ارتقاء توان بازدارندگی نیروهای مسلح داشته است. 

سرلشکر سید یحیی صفوی 

سرلشکر سید یحیی صفوی معروف به "رحیم" نیزاز فرماندهان ارشد سپاه در دوران جنگ تحمیلی است که مسئولیتهای مهمی چون فرماندهی نیروی زمینی و اطلاعات و عملیات کل سپاه را در ان زمان عهده دار بوده است. 
وی پس از دفاع مقدس، جانشین سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه شد و در سال 1376 به جای وی، به فرماندهی کل سپاه منصوب گردید. 
در دوران فرماندهی سرلشکر صفوی، سپاه پاسداران به یک نیروی مهم دفاعی در منطقه تبدیل شد و در ابعاد مختلف اطلاعاتی و عملیاتی نیز رشد چشمگیری داشت. به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا، وی را به سمت دستیار خود در نیروهای مسلح منصوب کردند. 

سرلشکر مصطفی ایزدی 

سرلشکر مصطفی ایزدی سال ها فرمانده نیروی زمینی سپاه بوده و جزء فرماندهان تاثیرگذار در دفاع مقدس محسوب می شود. 
وی پس از حضور در ستادکل نیروهای مسلح، مسئولیت مهمی را بر عهده داشته و در سالهای اخیر به درجه سرلشکری نائل شده است. 

سرلشکر محمد باقری 

سرلشکر محمد باقری برادر شهید گرانقدر حسن باقری (غلامحسین افشردی) است که اولین مسئول اطلاعات و عملیات سپاه بوده است. 
وی نیز از تبحر بالایی در امور اطلاعاتی و عملیاتی برخوردار بوده و اکنون نیز در همین مسئولیت در ستادکل نیروهای مسلح فعالیت می کند. باقری همزمان با ایزدی به درجه سرلشکری مفتخر شده است. 


سرلشکر علی شهبازی 

سرلشکر علی شهبازی نیز در دفاع مقدس کارنامه درخشانی داشته و در دوران حضور در فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز عامل تحولات مهمی بوده است. وی اکنون در گروه مشاوران نظامی فرمانده معظم کل قوا مشغول خدمت به نیروهای مسلح است. 

سرلشکر محمد سلیمی 

سرلشکر محمد سلیمی پس از شهبازی به فرماندهی کل ارتش منصوب شد. وی در زمان حضور رهبر معظم انقلاب در دفاع مقدس نیز از جمله افرادی بوده که نزدیکترین ارتباط را با ایشان داشته است. 
ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران فرماندهی وی، شاهد نوآوری ها و ارتقاء شاخص ها بوده است. 

سرلشکر محسن رضایی 

سرلشکر محسن رضایی از سال 1359 تا 1376 فرمانده کل سپاه بوده و نقش مهمی در هدایت نیروهای مسلح کشورمان در دفاع مقدس بر عهده داشته است. 
وی ترجیح داد در سال 76 وارد فعالیتهای غیرنظامی شود و به همین خاطر به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. 
رضایی هنوز هم در جلسات و نشست های فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح با رهبر انقلاب حضور فعال دارد و عضو ثابت جلسات پیشکسوتان دفاع مقدس است. 

سرلشکر حسین حسنی سعدی 

سرلشکر حسین حسنی سعدی قبلا فرمانده نیروی زمینی ارتش بوده و در حال حاضر معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح است که سابقه درخشان او در دفاع مقدس قابل توجه است. او از جمله مدیران موثر در پیشرفت نیروهای مسلح است که در جایگاه حساس خود، عهده دار اجرای طرح های مهمی بوده است. 

سپهبد علی صیاد شیرازی 

شهید گرانقدر نیروهای مسلح که چند روز دیگر سالگرد شهادت اوست، از جمله فرماندهان غیور ارتش در دوران دفاع مقدس بود که پس از این دوران نیز در ستاد کل نیروهای مسلح به خدمت مشغول بود. 
شهید صیاد شیرازی پس از دریافت درجه سرلشکری، به درجه رفیع شهادت نائل شد. نقل است که پس از دریافت این درجه، بسیار خوشحال بود و هنگامی که علت آنرا پرسیدند، گفته است که «امروز فهمیدم ولی فقیه از من راضی است.» 


سرلشکر قاسم سلیمانی 

سرلشکر قاسم سلیمانی از باسابقه ترین فرماندهان سپاه پاسداران است که پیش از فرماندهی نیروی قدس سپاه، فرمانده لشکر 41 ثار الله کرمان بوده است. وی جدیدترین فرمانده نیروهای مسلح است که از سوی فرمانده معظم کل قوا به درجه سرلشکری نائل شده است. 
در بخشی از حکم سرلشکری سردار سلیمانی که مشرق برای اولین بار آنرا منتشر می کند، از سوی رهبر معظم انقلاب نوشته شده است: « سردار قاسم سلیمانی کسی است که خود بارها در جبهه به شهادت رسیده و شهید زنده انقلاب است.» 

* این نوشته صرفا معرفی اجمالی و بسیار گذرا از فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح است که ورود تفصیلی به زندگینامه هر کدام از آنها، مجالی صدها برابر این نوشته را می طلبد. 
دیگر اینکه جایگاه سرلشکری با درجه سرلشکری تفاوت دارد و نباید این دو مبحث با یکدیگر خلط شود


روزنامه المصری الیوم برای نخستین بار تصاویری از محل اقامت اجباری "حسنی مبارک" دیکتاتور مخلوع مصر و خانواده وی در شرم الشیخ منتشر کرده است.

این محل که ویلایی با شماره پلاک 212 است، از مجموعه ویلاهایی می باشد که مالک آن "حسین سالم" از تجار مصری نزیک به مبارک است.

این روزنامه در شماره دیروز خود به نقل از "کمال منیر" مهندس سازنده این ساختمان‌ها که حدود 3 هزار متر می باشد ، می‌نویسد که این ویلاها شامل ویلایی مختص به مبارک است و سه ویلا نیز در اطراف آن قرار دارد که به علاء و جمال فرزندان وی تعلق دارد.

این ویلا یک استخر دارد که با بهترین مصالح و امکانات و همچنین با برترین تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته شده است.

مساحت ویلای مبارک 200 متر مربع است و دیوارهایی آن را از دیگر ویلاها و محل تفریحی مجاور جدا می‌کند.

این ویلا یک راه اختصاصی و جایی برای فرود هواپیما دارد، شیشه‌های این ویلا با توجه به خطرات احتمالی و مشرف بودن آن به دریا ضد گلوله است.

تمامی امکانات مورد استفاده در این ویلا خارجی هستند و از کشورهای مختلف به مصر وارد شده‌اند.

حسین سالم یکی از بازرگانان مشهور مصری است که در زمان ریاست‌جمهوری مبارک بر مصر ارتباطات بسیار قوی با وی داشت و به همین علت موفق شد موقعیت و دارایی‌های خود را چند برابر کند

 

نماز جماعت سربازان آمریکایی


ذوب آهن هم مثل سپاهان ، لیگ قهرمانان را با موفقیت پشت سر گذاشت و به صدر جدول گروهش تکیه زد.

نماینده‌ی ایران که در آخرین دیدار خود در دور رفت مرحله‌ی گروهی لیگ قهرمانان آسیا در قطر به مصاف الریان رفته بود، در پایان با نتیجه‌ی 3 بر یک به پیروزی رسید و صدرنشینی‌اش را در گروه D حفظ کرد.

 در این دیدار محمدرضا خلعتبری ابتدا در دقیقه‌ی یازده از روی نقطه کرنر به زیبایی دروازه‌ی الریان را باز کرد. البته اشتباه سنگربان تیم قطری هم در به ثمر رسیدن این گل نقش داشت.

 برتری ذوبی‌ها چندان دوامی نیافت و الماری یک دقیقه بعدگل مساوی را به ثمر رساند.

پیروزی شیرین برای مردان ابراهیم زاده/ برد پرگل ذوب آهن دور از خانه

 ایگور کاسترو در دقیقه‌ی 25 بار دیگر برتری را برای اشگردان منصور ابراهیم زاده به ارمغان آورد. خلعتبری باز هم از جناح راست ضربه کرنر را ارسال کرد و کاسترو در دهانه دروازه موفق به گلزنی شد.

 در نیمه‌ی دوم الریان برای فرار از شکست خانگی حملات زیادی را انجام داد و ذوب آهن بیشتر چشم به ضدحملات داشت.

 بازیکنان الریان هر چه به دقایق پایانی بازی نزدیک تر می شدند با استرس بیشتری کار را دنبال می کردند و البته کنترل روانی خود را هم از دست می دادند. داور بازی می توانست در دقیقه‌ی 58 برای ذوب آهن پنالتی اعلام کند، اما بی جهت اجازه داد بازی دنبال شود. تصاویر آهسته تلویزیونی محرز بودن خطای مدافع الریان را به نمایش گذاشت.در دقیقه‌ی 60 باتیستا داسیلوا پس از این که با خطا متوقف شد کنترلش را از دست داد و عمدا با استوک به کمر هافبک ذوب آهن زد و پس از این حرکت غیرورزشی از زمین بازی اخراج شد.

 در دقیقه‌ی 70 قاسم حدادی‌فر کاپیتان ذوب آهن با شوتی سنگین از فاصله‌ی بیست و چند متری دروازه‌ی تیم میزبان را برای سومین بار و به زیبایی هر چه تمام‌تر فرو ریخت تا شاگردان ابراهیم زاده همانند دیگر تیم اصفهانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا پیروزی پرگل و قابل توجهی را به دست بیاورند.

 نایب قهرمان فصل گذشته‌ی لیگ قهرمانان آُیا مقابل الریان با ترکیب شهاب گردان، سید محمد حسینی، حسین ماهینی، فرشید طالبی، علی احمدی، قاسم حدادی‌فر، محمدرضا خلعتبری، اسماعیل فرهادی، ایگورکاسترو، شاهین خیری و مهدی رجب زاده به میدان رفت.

 ذوب آهن با این پیروزی 7 امتیازی شد و در صدر گروه D باقی ماند