سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

پس از انتشار گزارشی درباره جروبحث ریوالدو با داور و جنجال او در لیگ برزیل این بازیکن به طور اختصاصی با ورزش سه به گفت‌وگو نشست تا در این باره توضیح کاملی بدهد. ریوالدو حرکت خود را تکذیب نمی‌ کند اما می‌ گوید فوتبال بازی ساده ای نیست و در جنگ این اتفاقات پیش می‌ آید. این مصاحبه را بخوانید:



* حضور تو در لیگ ایران حاشیه هایی به همراه داشته است. خیلی ها می‌ گویند که تو هم مثل خیلی از برزیلی هایی که به ایران آمده ای، ممکن است نتوانی در طول فصل به استقلال کمک کنی، این موضوع را تایید می‌ کنی؟

من 9 سال در سری آ برزیل بازی کرده ام و شاید از معدود برزیلی هایی باشم که آی تی سی ام برای حضور در ایران از سری آ لیگ برزیل صادر شده است. فکر می‌ کنم این سابقه کافی باشد برای اینکه ثابت کنم بازیکن بدی نیستم.

* اما تو 7 ماه در تیمی بازی نکرده ای و این موضوع خیلی ها را نسبت به عملکردت مشکوک کرده است.

شما اول باید به تاریخ لیگ برزیل نگاه کنید. لیگ برزیل اواخر بهمن ماه تمام می‌ شود، من با باشگاه فیگوئرنزه قرارداد داشتم اما این باشگاه از نظر مالی به مشکل خورد و به همین دلیل من ترجیح دادم که دیگر برای این تیم بازی نکنم.

* آیا در این مدت از لیگ دیگری پیشنهاد نداشتی؟

چرا من در آن زمان از جی لیگ، کی لیگ و همچنین لیگ امارات پیشنهاد داشتم اما در آن زمان دوست داشتم همچنان فوتبالم را در سری آ برزیل ادامه دهم. بعد از آن مسائلی پیش آمد که ترجیح دادم کشور دیگری را برای فوتبالم انتخاب کنم.

* و چطور شد که فوتبال ایران را انتخاب کردی؟

واقعیت این است که زمانی که پیشنهاد باشگاه استقلال به دست من رسید، هیچ شناختی از فوتبال ایران نداشتم. از دوستانم پرسیدم که چطور می‌ توانم در مورد استقلال و البته فوتبال ایران تحقیق کنم که آنها رافائل داسیلوا را به من پیشنهاد دادند. او فصل گذشته دروازه‌بان استقلال بود و من زمانی که صحبت کردم به من گفت که استقلال تیم پرطرفداری است و بازیکنان باکیفیتی در آن بازی می‌ کنند. من هم همه جوانب را سنجیدم و تصمیم گرفتم با استقلال قرارداد امضا کنم.

* حتما خوانده ای که در رسانه های ایرانی منتشر شده که تو 2 سال پیش در تیم فیگوئرنزه و گرمیو به خاطر فحاشی به داور جنجال درست کرده ای. این موضوع را تایید می‌ کنی؟

اتفاقا بد نیست بدانید که من در همان بازی از دید رسانه ها بهترین بازیکن زمین شدم. بازی کردن در برزیل همیشه هیجان انگیز است و حالا اگر اتفاقی می‌ افتد نباید آن را زیاد بزرگ کرد. من در آن بازی که شما می‌ گویید، بهترین بازی ام را برای تیم سابقم انجام دادم.

* فکر می‌ کنی حضورت در ایران برایت موفقیت آمیز خواهد بود؟

من امیدوارم. از نظر بدنی کاملا آماده هستم و فکر می‌ کنم رزومه خوبی هم دارم. به همین دلیل برای موفقیت به استقلال آمده ام و نه برای اینکه پولی بگیرم و بازی نکنم.


در حالی که چند روزی از پایان فصل بدنسازی استقلالی ها می‌ گذرد، آبی ها در دو بازی تدارکاتی قبلی خود نتوانستند نتایج خوبی بگیرند. این تیم برابر نیروی زمینی به تساوی بدون گل رضایت داد و برابر پیکان هم یک بر صفر شکست خورد تا در حالی که 9 روز به شروع اولین بازی استقلال در لیگ‌برتر بیشتر باقی نمانده است، نگرانی ها بالا بگیرد. 

هر چند که پرویز مظلومی معتقد است بازی های تدارکاتی نتیجه اش چندان مهم نیست، با این حال این تیم فرصت کمی دارد تا برای شروع لیگ‌برتر آماده بشود. با نگاهی به بازیکنانی که در تمرینات استقلال حضور دارند، می‌ توان ترکیب این تیم را از هم اکنون حدس زد.

دروازه‌بان
مهدی رحمتی بی تردید در لیگ پانزدهم گلر اول استقلال خواهد بود، او بعد از یک فصل دوری از این تیم امیدوار است بار دیگر خاطرات خوب گذشته را تکرار کند ؛ او که امروز بعد از گل خورده مقابل پیکان مورد انتقاد روزنامه های ورزشی قرار گرفت باید خود را آماده رقابت با وحیدطالب لو کند که منتظر لغزش احتمالی اش است.

مدافعان
با توجه به ترکیبی که مظلومی در دو بازی دوستانه از آن استفاده کرده به نظر می‌ رسد با شروع فصل امین حاج محمدی و حنیف عمران‌زاده دو دفاع وسط این تیم در بیشتر بازی ها باشند. استقلال در دفاع راست میلاد فخرالدینی را در ترکیب ثابتش می‌ بیند و در دفاع چپ هم میثم مجیدی. اگر بیک‌زاده در استقلال ماندنی شود مجیدی کار سختی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی استقلال خواهد داشت. البته استقلال در پست دفاع وسط هرائر مگویان را هم دارد و حاج محمدی و عمران‌زاده برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی چندان بی رقیب هم نیستند.

هافبک ها
تقریبا همه مطمئن هستند که روزبه چشمی و امید ابراهیمی دو هافبک دفاعی ثابت آبی ها در لیگ پانزدهم خواهند بود و بازیکنی مثل خرسندنیا بسیار کار سختی برای قرار گرفتن در ترکیب ثابت این تیم دارند. آبی ها در پست هافبک راست خسرو حیدری ملی‌پوش را دارند که البته علیرضا رمضانی جوان هم برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی بدون شانس نیست. در سمت چپ هم آبی ها می‌ توانند از بازیکنانی مثل بهنام برزای، محسن کریمی و حتی یعقوب کریمی در صورتی که بتواند رضایت نامه اش را از سپاهان بگیرد، استفاده کنند. بی تردید کرار جاسم گزینه اصلی آبی ها برای قرار گرفتن در پست پشت مهاجم است .نکته جالب حضور ریوالدو در ترکیب استقلال است ، هافبکی که شبیه جواد نکونام بازی می کند اما ظاهرا بعنوان پلی میکر به استقلال آمده است . 

مهاجمان
استقلال در حال حاضر فقط دو مهاجم تخصصی دارد که به احتمال فراوان از سجاد شهباززاده به عنوان تک مهاجم این تیم استفاده خواهد شد. البته آبی ها آرش برهانی را هم در لیست خود می‌ بینند که می‌ تواند یک ذخیره مطمئن لقب بگیرد. البته استقلال قرار است یک مهاجم کروات با نام پروبیچ را جذب کند که گفته می‌شود مظلومی روی توانایی او در گلزنی حساب ویژه ای باز کرده است.

ترکیب احتمالی استقلال
استقلال باید 9 روز دیگر اولین بازی خود را در لیگ‌برتر با سیاه جامگان انجام بدهد. این تیم تنها حنیف عمران‌زاده را در اختیار ندارد و بقیه بازیکنان می‌ توانند برای این تیم بازی کنند. ترکیب احتمالی استقلال به شرح زیر است:
مهدی رحمتی، روزبه چشمی، امین حاج محمدی، میثم مجیدی، میلاد فخرالدینی، محمدرضا خرسندنیا، امید ابراهیمی، کرار جاسم، خسرو حیدری، بهنام برزای و سجاد شهباززاده


سلطان قابوس؛ میانجی خوب هسته ایمذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 یا صحیح تر بگوییم ایران و آمریکا به توافق ختم شد و دو طرف توانستند به راهکار مسالمت آمیزی برای حل اختلاف دست یابند.

این توافق و مذاکرات گرچه از 12 سال قبل آغاز شده بود اما از یک مقطع به بعد با تغییر اساسی و مهمی روبه رو شد تا مذاکرات ضمن خروج از بن بست، در مسیر توافق قرار بگیرد. این تغییر مهم، پذیرش موضوع غنی سازی اورانیوم ایران از سوی آمریکا بود. این موضوع محور توافق فعلی و خط قرمز اصلی ایران در مذاکرات هسته ای با طرف های خارجی نیز بود.

همان مقطعی که علی اکبر صالحی وزیر وقت خارجه ایران در اسفند 91 به خبرنگاران وعده داده بود خبرهای خوشی در راه است و از این به بعد آمریکا هیچ تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال نخواهد کرد.

پذیرش غنی سازی ایران از سوی آمریکا نیز نه در مذاکرات هسته ای عادی ایران و گروه 1+5 بلکه در گفتگوهای محرمانه و دوجانبه مقامات ایرانی و آمریکایی به میزبانی عمان عملی شد یعنی احتمالا در فاصله بین سال های 89 تا 92 . در این مذاکرات آمریکا برخلاف قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، پذیرفت ایران غنی سازی داشته باشد.
 
این مذاکرات به پیشنهاد و میانجیگری سلطان قابوس پادشاه عمان انجام شد. او در سال 88 در سفری کم سابقه به تهران ضمن دیدار با آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، پیشنهاد انجام مذاکرات مستقیم و دوجانبه ایرانی ها وآمریکایی ها در عمان را مطرح کرد. این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت.

این سفر سلطان قابوس به تهران بعد از انتخابات جنجالی سال 1388 انجام شد و به همین دلیل با انتقاداتی هم روبه رو شد گرچه مسقط اهمیتی برای آنها قائل نشد.

عمان قبل از این برای زمینه سازی میانجیگری درباره موضوع هسته ای، واسطه گری را از موضوعات کوچکتر یعنی آزادسازی اتباع ایرانی و آمریکایی در آمریکا و ایران آغاز کرد و زمینه آزادی شهروندان دو کشور را فراهم کرد و در این زمینه تحسین تهران و واشنگتن را برانگیخت و توانمندی خود را در این حوزه، ثابت کرد.

علاوه بر این، سلطان قابوس در کمال امانتداری میزبان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بود بدون اینکه هم پیمان سنتی اش یعنی عربستان سعودی از موضوع مذاکرات آگاه شود که اگر مطلع می شد در کنار اسرائیلی ها، قطعا مانع از مذاکرات می شدند و تماس های مستقیم میان واشنگتن و تهران را عقیم می گذاشتند. 

آزادی"سارا شورد" شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران با میانجیگری سلطان قابوس

سلطان قابوس بعد از این هم مذاکرات را پیگیری کرد و پس از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی در سال 1392 او نخستین رهبر خارجی بود که به تهران آمد و در ادامه بارها تلاش کرد مذاکرات هسته ای مسیر کامیابی را طی کند و به سرانجام برسد.
سفر 1392 سلطان به تهران، موضوع میانجیگری وی را برملا کرد و رسانه ها از آن آگاه شدند.

به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای و در نتیجه آن برداشته شدن تحریم ها و پذیرش فعالیت های اتمی ایران را نمی توان به دور از تلاش های عمان و شخص سلطان قابوس دانست.
به نظر می رسد عمان و نقشی میانجیگری سلطان قابوس را می توان بازهم برای حل و فصل دیگر مسائل و اختلافات مورد استفاده قرار داد.


در سیاهه برزیلی های شاغل در استقلال به 11 اسم می رسیم ؛ مردانی که بیشترشان با گل‌های نزده و بازی‌های نکرده و گاه قراردادهای فسخ شده، با این تیم خداحافظی کرده‌اند؛ مجموع بازی‌هایشان به 148 می‌رسد و تنها 12 گل زده‌اند که همین آمار را هم مدیون تک ستاره‌ی این تیم هستند، فابیو جانواریو با 7 گل زده .

اولین‌ها فابریتسیو و رافائل گومز بودند، دو خرید بی‌نتیجه‌ی امیر قلعه نوعی در فصل 82_83 ؛ رافائل گومزی که خیلی زود بازی رسانه‌ای را یاد گرفته بود و ادعا می‌کرد از کودکی استقلالی بوده‌است، اما در زمین بازی‌های او به بیشتر از عدد 2 نرسید و در نیم فصل ساکش را بست و راهی لیگ دسته دو شد؛ اما فابریتسیو تا آخر فصل دوام آورد. او تنها با یک گل زده با اسم مهاجم استقلال را ترک کرد.

رودریگز داسیلوا را سال 85 صمد مرفاوی برای خط حمله‌اش در نظر گرفت. مهاجمی که توانست دو گل بیشتر از هم‌وطنش، فابریتسیوی سال 83 بزند و در مجموع با سه گل و یازده بازی از استقلال رفت 
قصه‌ی فابیو جانواریو شاید تنها داستان شنیدنی مردان برزیلی استقلال باشد؛ بازیکنی که در تکنیک و اخلاق به یک اندازه می‌درخشید. مهندس جانواریو برزیل و پرتقال را پیموده و با فولادخوزستان درسته ‌ای پایین‌تر بازی می‌کرد تا این‌که در یک بازی رو در رو با استقلال توانایی‌هایش را چنان نمایش داد که برای فصل بعد پیراهن آبی بر تنش نشست.

هافبک بازی‌ساز باشگاه استقلال بدون شک یکی از ارزشمندترین بازیکنان خارجی لیگ برتر بود که بدشانسی و مصدومیت شدید کارش را در زمین پایان داد و سریال خریدهای برزیلی استقلال دوباره روی موج کوتاه ناکامی افتاد.

فصل 89-90 فصل انتخاب 3 بازیکن ِ پرویز مظلومی؛ فیلیپ دسوزا، اندرسون ریکاردو سانتوز و آندره لویز.
در میان این 3 نفر ماجرای اندرسون بیشتر از بقیه سوژه‌ی رسانه‌ها شد. مهاجمی که اضافه وزن بیست کیلویی او چنان حیرت‌آور بود که تا پیش از شروع فصل مسئولین باشگاه تمایلی به رونمایی از او نداشتند ؛ اما با آغاز بازی‌ها ، قرارداد دوساله‌ی او سرانجام به تنها 6 بازی ختم شد. از طرف دیگر فیلیپ دسوزا هم آرام، غقب عقب رفت تا روی نیمکت بنشیند. آندره لویز هم که با بوق و کرنا و تبلیغات وسیع آمد تا برای دو سال جایگزینی بهتر از خسرو حیدری باشد ، بازی‌های متوسطش همان سال اول به قراردادش پایان داد.

اما رودریگو توزی دورگه‌ی ایتالیایی_برزیلی، بیشتر از همه‌ی هم‌وطنانش برای استقلال مشکل‌ساز شد، آن‌چنان که با گذشت 3 فصل از حضورش هنوز باشگاه استقلال با بدهی او و اخطار فیفا درگیر است؛ هافبکی که تعداد بازی‌هایش برای این تیم، کمتر از تعداد انگشتان دستش بود؛ با این حال او یک بازی و یک گل از تونی کاروالیو که به عنوان مهاجم آمد جلوتر بود، مهاجمی که بدون گل استقلال را ترک کرد.
نام یک دروازه‌بان برای تکمیل تیم برزیلی‌ها لازم بود؛ رافائل داسیلوا که آمد تا جانشین خلف رحمتی باشد اما تبلیغی که روی او شد نقطه‌ی عکس توانایی‌های او به عنوان گلر بود. کسی که به نظر می‌رسید چندان چیزی از دروازه‌بانی نمی‌داند.

و حالا انگار تیم برزیلی‌ها یار یازدهم خود را پیدا کرده است؛ کسی که در قهرمانی ، تیم‌های سانتوس برزیل و لیختن اشتاین سوئیس را همراهی کرده‌است و چند قهرمانی هم در لیگ‌های ایالتی دارد، از طرفی هم، از آخرین بازی او 8 ماه می‌گذرد و باید دید نتیجه‌ی تست‌های پزشکی او چه سرانجامی برای یازدهمین برزیلی استقلال رقم خواهد زد.


برنامه رقابت‌های هفته اول تا پنجم لیگ برتر به شرح زیر است:

هفته اول _ گرامیداشت روزاهدای خون (اهدای خون  - احیای زندگی)

پنج شنبه8 مرداد 94 
فولاد مبارکه سپاهان-استقلال خوزستان - ساعت 19:35 - صنعتی خوزستان  ورزشگاه فولاد شهر  
صبای قم - استقلال اهواز - ساعت: 19:35- ورزشگاه یادگار امام(ره) قم                                
سایپا - گسترش فولاد تبریز- ساعت: 19:35 – ورزشگاه پاس قوامین 
سیاه جامگان مشهد - استقلال تهران - ساعت: 18:00 - ورزشگاه ثامن مشهد 
جمعه 9 مرداد 94  
ملوان بندر انزلی - ذوب آهن - ساعت: 18:50  - ورزشگاه تختی انزلی 
تراکتورسازی تبریز - نفت تهران - ساعت: 18:00 - ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز 
پرسپولیس - پدیده مشهد- ساعت: 19:35 - ورزشگاه آزادی تهران 
فولاد خوزستان - راه آهن /پیکان - ساعت: 19:35 - ورزشگاه غدیر اهواز 

هفته دوم _ بزرگداشت روز خبرنگار (سالروز شهادت صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران)

پنجشنبه 15 مرداد 94
پدیده خراسان – فولاد خوزستان – ساعت 18 – ورزشگاه ثامن مشهد
نفت تهران – صبای قم – ساعت 19:30 – ورزشگاه تختی تهران
استقلال خوزستان – پرسپولیس – ساعت 19:30 – ورزشگاه غدیر اهواز
پیکان/ راه‌آهن – سایپا – زمان و مکان برگزاری بازی متعاقبأ اعلام خواهد شد.  
جمعه 16مرداد 94
گسترش فولاد تبریز – تراکتورسازی تبریز- ساعت 18:30 – ورزشگاه یادرگار امام (ره) تبریز
ذوب آهن اصفهان – فولاد مبارکه سپاهان اصفهان – ساعت 19:30 – ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
استقلال اهواز – سیاه جامگان مشهد - ساعت 19:30- ورزشگاه تختی اهواز
استقلال تهران – ملوان بندر انزلی - ساعت 19:30 - ورزشگاه آزادی

هفته سوم_ بزرگداشت روز مقاومت اسلامی و ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) 

پنجشنبه 22 مرداد94
ملوان بندر انزلی – استقلال اهواز- ساعت 18:30 – ورزشگاه تختی انزلی
سیاه جامگان مشهد – نفت تهران – ساعت 17:45 – ورزشگاه ثامن مشهد 
فولاد مبارکه سپاهان اصفهان – پرسپولیس – ساعت 19:25 – ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
صبای قم – گسترش فولاد تبریز- ساعت 19:25 – ورزشگاه یادرگارامام(ره) قم
جمعه 23 مرداد 94
فولاد خوزستان – استقلال خوزستان – ساعت 19:20 – ورزشگاه غدیراهواز
تراکتورسازی تبریز – پیکان/ راه‌آهن- ساعت 18:30 – ورزشگاه یادگارامام(ره) تبریز 
سایپا – پدیده خراسان – ساعت 19:25 – ورزشگاه پاس قوامین تهران
استقلال تهران – ذوب آهن اصفهان – ساعت 19:20 – ورزشگاه آزادی تهران

هفته چهارم _ بزرگداشت روز جهانی مسجد و آغاز هفته دولت

چهارشنبه28 مرداد 94
نفت تهران – ملوان بندر انزلی – ساعت 19:15 – ورزشگاه تختی تهران
پنجشنبه 29 مرداد 94
پرسپولیس – ذوب آهن اصفهان - ساعت 19:15- ورزشگاه آزادی تهران
فولاد مبارکه سپاهان – فولاد خوزستان - ساعت 19:15 – ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
استقلال خوزستان – سایپا - ساعت 19:15 – ورزشگاه غدیر اهواز
گسترش فولاد تبریز – سیاه جامگان مشهد - ساعت 18:30– ورزشگاه اختصاصی گسترش تبریز
جمعه 30 مرداد 94
پدیده خراسان – تراکتورسازی تبریز – ساعت 17:30 – ورزشگاه ثامن مشهد
پیکان/راه‌آهن‌ - صبای قم – زمان و مکان بازی متعاقبأ اعلام می شود.
استقلال اهواز – استقلال تهران – ساعت 19:15 – ورزشگاه غدیراهواز

هفته پنجم _ ولادت باسعادت حضرت امام رضا (ع) و روز کارمند

سه شنبه 3 شهریور 94
فولاد خوزستان – پرسپولیس – ساعت 19:05 – ورزشگاه غدیر اهواز
ملوان بندر انزلی – گسترش فولاد تبریز- ساعت 18:15 – ورزشگاه تختی انزلی
سایپا – فولاد مبارکه سپاهان اصفهان – ساعت 19:10 – ورزشگاه پاس قوامین تهران
چهارشنبه 4 شهریور 94
تراکتورسازی تبریز – استقلال خوزستان – ساعت 18:15 – ورزشگاه یادگارامام (ره) تبریز
ذوب آهن اصفهان – استقلال اهواز- ساعت 19:10 –ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
سیاه جامگان مشهد – پیکان/ راه آ‌هن – 17:30 -  ورزشگاه ثامن مشهد
صبای قم – پدیده خراسان – 19:10 – ورزشگاه یادگار امام (ره) قم
جمعه 20 شهریور 94

استقلال تهران – نفت تهران – ساعت 18:45 – ورزشگاه آزادی

لازم به ذکر است به دلیل حضور تیم نفت تهران در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا دیدار این تیم با استقلال تهران معوقه و در تاریخ 20 شهریور 94 برگزار می شود.


عکس زیر مربوط به صفحه اول روزنامه اعتماد ملی در یکی از روزهای فروردین سال 1385 است که شاید تیتر نخست آن جالب توجه باشد: «خبر خوش هسته‌ای دارم».
احمدی‌نژاد در بخشی از صحبت‌های خود که در گزارش این روزنامه دیده می‌شود گفته بود: ایران تقریباً از نقطه حساس در بحث هسته‌ای عبور و چرخه را تکمیل کرده است.
امروز (سه‌شنبه - 23 تیر) پس از گذشت 9 سال از آن روز، خبر خوش هسته‌ای در دولت روحانی به گوش رسید: ایران و 1+5 به جمع‌بندی نهایی رسیدند. 
احمدی‌نژاد: خبر خوش هسته‌ای دارم!

دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هسته ای، با تشکر از زحمات فراوان رئیس جمهور و با قدردانی از تلاش پیگیر و پر طاقت هیئت مذاکره کننده‌ی هسته‌ای، به سرانجام رسیدن این مذاکرات را گامی مهم خواندند و با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن برخی از شش دولت طرف مقابل در مذاکرات، تأکید کردند: لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.
رهبر معظم انقلاب همچنین تأکید کردند که از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.
متن نامه رئیس جمهور و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی
حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی
با سلام و تحیات وافره
خداوند عزیز و عزت بخش را شاکرم که توفیق آن را نصیب کرد که پایان موفقیت آمیز و عزتمندانه مذاکرات هسته ای را به حضور ملت سربلند ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام نمایم. این توفیق الهی که حاصل حضور و استقامت تمام عیار ملت بزرگ ایران و هدایت رهبر فرزانه انقلاب بوده است، به برکت حماسه سیاسی مردم و انتخاب رویکرد تعامل سازنده با جهان، و در پی بیست و سه ماه تلاش مداوم در عرصه های اقتصادی و سیاست خارجی، ایران اسلامی را در تثبیت حقوق هسته ای خود به پیروزی رساند و شرایط را برای رفع تحریم ظالمانه و حرکت پرشتاب کشور در مسیر توسعه و پیشرفت و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی فراهم نمود.
این دستاوردها وقتی حاصل شد که قدرتهای بزرگ متوجه شدند سلاح تحریم نه قادر است سرمایه اجتماعی را از بین ببرد و نه میتواند مانع از پیشرفت های ایران در عرصه هسته ای شود. رمز موفقیت ما در این عرصه، اتحاد و اجماع داخلی و تلاش و حرکت تحت ارشادات رهبر معظم انقلاب بود. این تجربه، بار دیگر اهمیت نقش بی بدیل رهبری به عنوان محور وحدت جامعه را در هدایت کشور در شرایط طوفانی نشان داد. این پیروزی بیش از همه، مرهون فداکاری های مردم شریف ایران، و بویژه شهدای مظلوم صنعت هسته ای است که پس از سال ها استقامت و شکیبایی، ثمره شیرین مجاهدتهای خود را خواهند چشید.
در حالی که دشمنان کشور در پی آن بودند که با پیش بردن پروژه ایران هراسی، کشور را در عرصه جهانی منزوی و آسیب پذیر کنند، ما نه تنها پروژه ایران هراسی را با شکست مواجه کردیم بلکه طی این فرایند، موقعیت بین المللی کشور چنان ارتقاء پیدا کرد که جامعه جهانی اکنون مشتاقانه در پی آن است تا در زمینه های مختلف وارد گفتگو و همکاری با ایران شود. این توافق به خوبی نشان داد که ما می توانیم در عین حفظ عزت کشور و با رعایت خطوط قرمز نظام، با قدرتهای جهانی وارد گفتگو شویم و با برخورداری از اعتماد به نفس مبتنی بر حقانیت مواضع و توانمندیهای دیپلماتیک، قدرتهای جهانی را به پذیرش مواضع منطقی خود ناگزیر سازیم. این دستاورد بی نظیر در تاریخ روابط بین الملل که همه قطعنامه های تهدیدآمیز شورای امنیت را در نتیجه مذاکره کنار می نهد و زمینه را برای همکاری بین المللی -حتی در حوزه هسته ای- می گشاید، درس بزرگی برای منطقه ما نیز به همراه دارد که راه حل مشکلات سیاسی منطقه نیز نه با تجاوز و کشتار و تروریسم، بلکه با مذاکره و مشارکت واقعی مردم به دست خواهد آمد.
لازم می دانم با سپاس از هدایتهای هوشمندانه و حمایتهای مستمر و صریح جنابعالی، از گروه مذاکره کننده که با صلابت و کفایت توانستند همه سیاستهای ابلاغی و خط قرمزهای تعیین شده نظام را با تلاش خستگی ناپذیر خود رعایت کنند و سربلندی مردم صبور و فداکار ایران را در سنگرهای مذاکراتی به نمایش بگذارند تشکر نمایم.
بی شک برای دستیابی به مراحل بعدی این حرکت و اجرای مراحل مختلف این توافق تا رسیدن به همه خواسته های ملت و رفع کامل همه تحریمهای ظالمانه، همچنان نیازمند وحدت و انسجام داخلی و ایستادگی و مقاومت و اقدام هوشمندانه تحت زعامت حضرتعالی می باشیم. تردید ندارم که با هوشیاری ملی و همدلی و همزبانی ملت و دولت، عنایت و نصرت الهی همچون همیشه شامل حال این نظام مقدس خواهد بود و این ملت نجیب و صبور را به اهداف بلند خود خواهد رساند. من الله التوفیق و علیه التکلان.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
حسن روحانی
23/ تیر/1394

 

بسم الله الرحمن الرحیم


جناب آقای رئیس جمهور
با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولا لازم میدانم از تلاش پیگیر و پر طاقت هیئت مذاکره کننده‌ی هسته‌ای صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، با این حال لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبی میدانیم که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.
از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّد علی خامنه‌ای

24/ تیر/1394


وزیر امور خارجه ایران گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد بالاخره بعد از هشت سال حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت.

محمد جواد ظریف در گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین که در بالکن معروف هتل کوبورگ در وین صورت گرفت پاسخ داد. جایی که ظریف بارها بر روی آن آمد و با خبرنگاران گفتگو کرد.

خبرنگار شبکه المیادین در ابتدا گفت: ما اکنون در بالکن معروف دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران قرار داریم، بالکنی که از آن بر خبرنگاران اشراف داشت و به دیپلماسی بالکنی معروف شد.

وی از ظریف سوال کرد: آقای ظریف در ابتدا دستیابی به توافق را تبریک می گویم و به نظر می رسد دیپلماسی بالکنی دستاورد زیادی داشت آیا چنین است؟

ظریف پاسخ داد: در واقع دیپلماسی بالکنی به معنای واقعی نوعی از دیپلماسی نیست بلکه فرصتی برای استنشاق هوای تمیز و پاکیزه است. همچنین فرصتی برای گپ و گفتی با خبرنگاران ایرانی و غیر ایرانی بود. خبرنگرارانی که منتظر شنیدن خبرهایی بودند. من از خبرنگاران به خاطر تحمل روزهای سخت معذرت می خواهم، زیرا برای ساعت های طولانی پشت درهای بسته منتظر می ماندند.

خبرنگار پرسید: آیا به نظر شما همه این ها استحقاق انتظار هجده روز را داشت؟

ظریف پاسخ داد: طبعا جمع بندی مذاکرات هسته ای وین دستاورد بزرگی و پیروزی دیپلماسی بر تهدید و فشار بود. سال های طولانی تهدید و فشار علیه ایران برای غربی ها هیچ دستاوردی نداشت و از سوی دیگر دو سال دیپلماسی و احترام نتیجه داد. این درس و تجربه مهمی نه تنها در این چارچوب بلکه در سطح جهانی و عمومی است. باید درس و تجربه اساسی برای مقامات آمریکا و دیگر کشورهای جهان باشد. آنان تصور می کردند که می توانند همه چیز را با زور و تهدید به دست آورند و هرگز راه حل سیاسی و دیپلماتیک ارائه نمی کردند. همه چیز را امتحان کرده بودند ولی دیپلماسی و احترام را تجربه نکرده بودند.

خبرنگار المیادین در سوالی دیگر پرسید: ایران نخستین کشور جهان است که بدون جنگ از سیطره فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارجی می شود و این به فضل دیپلماسی این کشور است نظر شما در این باره چیست؟

ظریف پاسخ داد: این درست است. این نیز طبعا موفقیت مهمی است. ایران به احتمال قوی نخستین کشوری است که شورای امنیت بعد از هشت سال مخالفت حق آن را در غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخت. شورای امنیت در طول هشت سال از ایران می خواست که از برنامه غنی سازی اورانیوم خود چشم پوشی کند. این برای ایران موفقیت و دستاورد بزرگی است. گروه پنج بعلاوه یک نیز از برخی از مواضع غیر واقعی گذشته خود عدول کند و مواضع مثبت جدیدی اتخاذ کند.

خبرنگار المیادین در ادامه پرسید: آقای وزیر آیا توافق هسته ای با ایران برای منطقه نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت؟

ظریف پاسخ داد: من معتقدم که این توافق می تواند پوششی را که اسراییل در زیر آن پنهان شده است، بردارد. اسراییل بر اقدامات وحشیانه خود علیه مردم منطقه از جمله مردم لبنان و غزه سرپوش می نهد. این توافق همچنین از کمک برخی از شرکا و همسایگان ما به برخی از گروه های تروریستی در منطقه پرده بر می دارد. کسانی که تلاش کردند تحت پدیده موسوم به ایران هراسی مخفی شوند. برخی در صدد بهره برداری از موضوع ایران هراسی در منطقه بودند و هستند. من خطاب به کشورهای برادر و دوست عرب خود در منطقه خلیج فارس و جهان عرب می گویم که ایران با حسن نیت برای همکاری و شراکت با شما بر اساس احترام متقابل و حسن همجواری آمادگی دارد. ما ( ایران و کشورهای عربی ) با چالش های مشترکی زیادی مواجه هستیم ما نقاط مشترک زیادی نیز داریم تا بر آن تکیه و اعتماد کنیم. زمان همکاری مشترک فرا رسیده است و این اولویت مهمی برای دولت ایران است که با همسایگان همکاری و روابط را تقویت کنیم. زمان آن فرا رسیده است که با شرکا و همسایگان با چالش های مشترک از جمله افراط گرایی و طایفه گرایی مقابله کنیم.

خبرنگار المیادین در ادامه پرسید: جناب وزیر آیا این تصویر را می شناسید که موضوع آخرین سوال است. چرا دیپلماسی دست دادن ظریف و دیپلماسی ایران بر اساس اظهارات نتانیاهو در حد خود یک بمب اتم است؟ در واقع اسراییل به بحران افکنی و ایجاد تنش نیاز دارد تا این که بر تجاوزگری های مستمر خود سرپوش گذارد. اسراییل با تنش زایی در منطقه در صدد سرپوش گذاشتن بر اقدامات غیر انسانی و وحشیانه خود بر ضد ملت لبنان و فلسطین و دیگر ملت های منطقه است. بنابراین هرگونه صلح و آرامش در منطقه موجودیت اسراییل را تهدید می کند.