سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

Davood Nooshi
جمعه بدی بود. روز بی حوصلگی هزاران استقلالی که بعد از بازی هرچه دلشلن می خواست در کامنت ها ی سایت مورد علاقه و استتوس صفحات فیس بوکشان نوشتند؛ روزی که تیم زیبای اول فصل - کهکشانی ها - در پایان یک دوره قرار گرفت . این یک واقعیت آوارگونه تلخ بود... مثل آخر قصه ای که لیلی و مجنون به هم نمی رسند.

 

http://u.goal.com/182400/182419hp2.jpgحنیف عمران زاده با ماسک عجیب و غریبش که قرار بود ابروی شکافته او را محافظت کند، 45 دقیقه بازی کرد و عاقبت به خاطر مصدومیت زانو از بازی بیرون رفت. تماشاگرانی که اصرار حنیف برای بازی با پای مصدوم را می دیدند، با لفظ با تعصب از او قدردانی کردند. حنیف یکی از آن هایی است که گفته «اگر اولیایی باشد، من نیستم» او در این صحنه شهرام گودرزی را متوقف کرده.
اسماعیل  شریفات و هادی زرین ساعد با لبی خندان نگاه اسکوربورد دارند و محسن یوسفی، میداوودی و توحید غلامی بازی را تماشا می کنند. تیمی که اول فصل قرار بود کهکشانی باشد، در میانه فصل آنقدر بازیکن از دست داد که توحید غلامی جوان یکی از 18 بازیکن اصلی اش است.
میداوودی این بار زودتر از بازی های گذشته به زمین آمد اما به همان اندازه کم اثر بود. اگر او این هفته ها آماده تر بود، شاید استقلال اینقدر ساده بخت قهرمانی را از دست نمی داد. در این تصویر، سه مدافع شهرداری، 10 آبی ها را محاصره کرده اند
http://u.goal.com/182400/182428hp2.jpgدو بازیکن تعویضی استقلال، گره ای از مشکلات استقلال باز نکردند. میداوودی بعد از فرصتی که از دست رفته، افسوس می خورد. یوسفی در دقیقه 90 می توانست نتیجه بازی را عوض کند، ولی مثل بقیه مهاجمان استقلال، بی دقت و بدون تمرکز بود
http://u.goal.com/182400/182427hp2.jpgمنصور پورحیدری به آرش برهانی خسته نباشید می گوید. مهاجمی که تماشاگران استقلال از او با شعار «آرش آقای گل» یاد می کنند اما امان از روزی که آرش قصد گل نزدن داشته باشد. جمعه یکی از روزهای بد آرش بود.
http://u.goal.com/182400/182432hp2.jpgپژمان منتظری که از تصمیم تورج حق وردی ناراضی است، با عصبانیت توپ را به زمین می کوبد. در بازی ای که خشونت زیادی نداشت، یکی از دو کارت زرد آبی ها این گونه رقم خورد
http://u.goal.com/182400/182436hp2.jpgمحمد ایران پوریان یکی از خوب های شهرداری در بازی روز جمعه بود. در این تصویر او با تکل میثم حسینی سرنگون شده
http://u.goal.com/182400/182434hp2.jpgسوت پایان.... نگاه حسرت آلود میثم حسینی گویای خیلی چیزهاست. انگار باور نمی کند که فصل برای آن ها تمام شده
http://u.goal.com/182400/182429hp2.jpgپرویز مظلومی هشتاد و چند دقیقه کنار زمین ایستاده به تماشای بازی ناامید کننده شاگردانش نشست و وقتی از کسب نتیجه ناامید شد، دقایق پایانی را روی نیمکت سر کرد. او شاید به روزهایی فکر می کند که تیمش با اختلاف به صدر جدول تکیه زده بود اما حالا عنوان دومی سال پیش آن ها هم با اما و اگر همراه شده
http://u.goal.com/182400/182426hp2.jpgحوصله بهتاش فریبا هم از نمایش استقلالی ها سر رفته

http://u.goal.com/182400/182433hp2.jpgتماشاگران شهرداری تبریز از اینکه تیم شان همچنان به بقا امیدوار است، شادمان هستند. آن ها برای بقای تیم محبوب شان در لیگ، دو هفته سرنوشت ساز دیگر پیش رو دارند


در  این روزها که سر همه گرم گران شدن مایحتاج اولیه مردم نظیر مرغ ، گوشت ، میوه و مایحتاج اولیه خود بود و از سویی بالاخره بانک مرکزی از انفعال کامل در آمده و خبر از گرانی 18 تا 146 درصدی 33 قلم کالای اساسی و مواد غذایی و از سویی افزایش بی ضابطه قیمتها و گرانی صدای همه را درآورده و دولت هم که پیش از این گرانی ها را به گردن رسانه ها انداخته بود، به تازگی از برخورد جدی مسئولان با گرانی ها خبر داد، حتی رییس جمهور احمدی نژاد هم از گرانی گله کرد و مردمان از گله خویش به وجد آمدند ، خبری منتشر شد که در هیاهو ها گم شد.

 
درست در همین چند روز گذشته که بنا بر گزارش بانک مرکزی ، قیمت گوشت گوسفندی با استخوان از کیلویی 15644 تومان در فروردین 90 به 22739 تومان در فروردین 91 افزایش یافته و رشد 45.3 درصدی را نشان می داد و احمدی نژاد و معاون اولش داد از گرانی سر داده و از عزم دولت برای نجات ساکنان ایران زمین خبر دادند ، صدور یک گذرنامه چند برگی که هر ساله افزایشی 0 تا 20 درصد داشت ، با مصوبه دولت احمدی نژاد و ابلاغ توسط معاون اولش ، 100 درصد افزایش یافت و هزینه صدور و تعویض گذرنامه یک میلیون و 260 هزار ریال، صدور شناسنامه 238 هزار ریال و تعویض شناسنامه 238 هزار ریال تعیین و ابلاغ شد!
روزنامه های 2 اردیبهشت با آب و تاب چنین تیتر زدند که «اعتراف احمدی‌نژاد به گرانی‌ها» و در 3 اردیبهشت همگان رییس جمهور را تحسین کردند که بالاخره وجود گرانی را در مملکت پذیرفت و این خبر در هیاهوها گم شد که بنا بر اطلاع رسانی پایگاه اطلاع رسانی دولت فخیمه ، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد ماده(68) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380- تصویب کرد: بر این اساس، نرخ تعرفه صدور و تصدیق اوراق و اسناد مربوط به اشخاص و خدمات کنسولی شامل؛ صدور شناسنامه 238هزار ریال، تعویض شناسنامه، 238 هزار ریال، نخستین شناسنامه المثنی، 490 هزار ریال، دومین شناسنامه المثنی، 980 هزار ریال، تغییر نام و نام خانوادگی، 490 هزار ریال، حل اختلاف سند سجلی، 308 هزار ریال، الصاق عکس، 140 هزار ریال تعیین می شود.
همچنین، معاون اول احمدی‌نژاد که در روز پایانی فروردین ماه خواستار مقابله تمام‌عیار با گرانفروشی و برخورد قاطع با متخلفین شد و در جلسه کارگروه کنترل بازار، اظهار داشت: متخلفین به دنبال فرصت هستند تا با سوءاستفاده از شرایط، اقدام به گرانفروشی کنند که در این میان کسانی که حقوق‌شان پایمال می‌شود، مردم هستند؛ درست 3 روز بعد مصوبه ای را برای اجرا ابلاغ کرد که ، مردمانی که از گرانی در همه چیز به ستوه درآمده اند ،  در بخش امور مربوط به گذرنامه شامل؛ صدور و تعویض گذرنامه یک میلیون و 260 هزار ریال، صدور گذرنامه مخدوش و آبدیده، یک میلیون و 540 هزار ریال، استعلام تاریخ آخرین خروج از کشور، 210 هزار ریال و در بخش امور مربوط به تابعیت؛ اظهارنامه بقاء به تابعیت پدر، 140 هزار ریال، سند بقاء به تابعیت پدر، 350 هزار ریال، اظهاریه تحصیل تابعیت، 700 هزار ریال، درخواست اختیار تابعیت زوج، 280 هزار ریال به دولت مهر بپردازند!
جالب آنجاست که محمد رضا رحیمی  از مسئولان ذی‌ربط می خواهد مصالح کشور و حقوق مردم را در اولویت امور قرار داده و برای حفظ تعادل و برخورد با گرانفروشی به صورت همه‌جانبه تلاش کنند؛ و در این میان مصوبات گرانی را یکی یکی اعلام می کند و اینجاست که باید گفت: آهای بچه ها ، مارادونا را ول کنید و ...

 
درست در روزهایی که مجلس دلش را خوش کرده که ترمز دولت را کشیده و فاز دوم هدفمندی یارانه ها را موقتا متوقف کرد ، دولت بی صدا و بی اعلام همه چیز را گران می کند ، تعرفه بیمه دوبرابر می شود و یک گذرنامه چند برگی برای مردم 130 هزار تومان آب می خورد ، تا مردم نه تنها سفره های خویش را غرق در نفت ببیند ، بلکه کلیه شئوناتشان ، از بوی نفت خام آکنده گردد.
و اما این گرانی گذرنامه که نگارنده این مقال ، تاکید ویژه ای بر روی آن دارد ، یک نماد است . نماد اینکه بسیاری از گرانی ها نه به تورم و رکود جهانی مربوط است ، نه به قیمت جهانی ارز و طلا ، نه به تحریم ها ، نه به هدفمندی یارانه ها ، بلکه مثل همین چند برگ گذرنامه که هر سال با مصوبه مجلس در قانون بودجه افزایش می یافت و امسال به دلخواه دولتیان افزایش یافته و رقم فضایی برای آن تعیین شده، تنها به خواست و سلیقه دولت گران می شود
باید گفت که با عملکرد دولت مهرورز ، گرانی و تورم کلمات آشنایی برای افکار عمومی است. این روزها به نظر می رسد اسب گرانی بیش از پیش می تازد و سرپرستان خانوارها را تحت فشار قرار داده است و داد همه را درآورده و کار به جایی رسیده که ائمه جمعه نیز به گرانی اعتراض می کنند .

اعتراض به گرانی و تورم اما از آیت الله مکارم شیرازی آغاز شد.  آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این که تورم و گرانی در جامعه غوغا می‌کند، تاکید کرد: مسوولان باید برای مشکلات فکری کنند. امروز مشکل تورم و گرانی در جامعه غوغا می‌کند، مسوولان نباید ساده از کنار آن بگذرند، باید فکری کنند تا مشکلات مردم کم شود.
حالا هم که موج انتقادات به گرانی به ائمه جمعه نیز رسیده است.
امام جمعه قم با انتقاد از گرانی افسارگسیخته در کشور گفت: مردم و مراجع عظام تقلید از این گرانی‌ها نگران هستند.حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی در خطبه‌های  نماز جمعه قم اظهار داشت: پدیده گرانی به طور افسارگسیخته خودش را نشان می‌دهد و گرانی‌های اخیر موجب نگرانی مراجع تقلید و مردم شده است.
اما این پایان ماجرا نبود. در همین زمینه امام جمعه طبس هم به گرانی‌های این روزها و عدم کنترل این موج از سوی دولت اشاره کرد و گفت: گران شدن مداوم قیمت کالاها موجب نارضایتی مردم شده است و متأسفانه اقدامات دولت هم در این زمینه کافی نیست. حجت‌الاسلام سید ابراهیم مهاجریان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به گرانی‌های اخیر و نیز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در آینده نزدیک، اظهار داشت: گرانی‌های نگران‌کننده اخیر صدای مردم را درآورده است که البته دشمنان نیز با دست داشتن در این زمینه، می‌خواهند به واسطه این گرانی‌ها مردم را ناراضی کنند.
از سوی دیگر اردبیل نیز شاهد انتقاد به گرانی از تریبون نماز جمعه بود و خطیب نماز جمعه اردبیل هم یکی دیگر از خطیبانی بود که به موضوع گرانی اشاره کرد و کنترل قیمت مایحتاج مردم را کاری ساده عنوان کرد که متاسفانه مسئولان از انجام آن ناتوانند. حجت‌الاسلام سیدحسن عاملی با انتقاد از گرانی‌های اخیر به ویژه در تأمین مایحتاج مردم خاطرنشان کرد: این کار سختی نیست که مسئولان ما چند قلم کالای اساسی و مایحتاج مردم را نتوانند، کنترل کنند و روز به روز با افزایش قیمت آنها مردم در نگرانی و مضیقه افتاده‌اند.
علم‎الهدی امام جمعه مشهد نیز با تاکید بر این‌که گرانی کالای اساسی در این مملکت هیچ توجیه اقتصادی و سیاسی ندارد، گفت: این کالاها باید در کنترل دولت باشد.وی خاطرنشان کرد: این دولت باید بداند کارنامه‌اش برای مردم با افتتاح‎های پیاپی و نمایشگاه‎های نمادین فایده‎ای ندارد.
به قول ظریفی دولت نمی خواهد چیزی گران شود اما به گرانی همه چیز عادت کرده ، همانطور که به اعتراض مراجع عظام ، ائمه جمعه ، نمایندگان مجلس ، کارشناسان و مردم عادت کرده است.

هفت سال زندگی با قول های محمود احمدی نژاد

قریب به 7سال از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 می‌گذرد و در این مدت شعار‌ها و وعده‌ وعید های فراوانی از سوی رئیس دولت‌های نهم و دهم طرح شده است که بخش قابل توجهی از آنها تا‌کنون محقق نشده و صد البته که بخشی از وعده‌ها نیز یا محقق شده‌اند و یا در حال اجرا هستند.

تامین مسکن برای همه مردم جامعه، دادن سهام عدالت به اقشار بی بضاعت، شایسته سالاری و.. این وعده های بود که دولت در طی این مدت به مردم ایران داده بود در این گزارش سعی شده به بخشی از این موضوعات بپردازیم و ببینم تا کنون کدام یک از آنان عملی و کدام یک عملی نشده است.

خانه‌دار کردن همه ایرانیان با مسکن مهر

بر اساس این گزارش در سال 86 که قیمت ملک در سراسر کشور، ناگهان بالا رفت، محمد سعیدی‌‌کیا، وزیر مسکن و شهر‌سازی دولت نهم، طرحی را به نام «مسکن مهر» پیشنهاد داد تا با اجرای آن، دولت 2هدف مهم را محقق کند: اول قیمت مسکن کنترل شود و دوم «آرزوی همه مستاجرها برآورده شود». بر این اساس مسکن مهر یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت در جهت کاهش قیمت مسکن و تامین مسکن اقشار کم درآمد است.

بسیاری از کارشناسان و نمایندگان در این باره معتقدند که تصدیگری غیرعادی دولت در طرح مسکن مهر باعث به‌وجود آمدن تاخیر در تحویل واحدهای مسکونی شده و اجرای طرح مسکن مهر تاثیر مثبتی در کاهش تقاضای مسکن نداشته است.

بنا بر وعده مسئولان تا پایان شهریور ماه امسال باید 500 هزار واحد مسکونی از طرح ملی مسکن مهر به بهره‌برداری می‌رسید اما بنا بر اعلام یک مقام مسئول این حوزه تا پایان شهریور ماه حدود 142هزار واحد افتتاح شد. همچنین پروژه‌های مسکن مهر در برخی مناطق با مشکل تامین تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق و گاز مواجه هستند.

با این حال باید اذعان کرد بخش عظیمی از پروژه‌های مسکن مهر بالاخص در شهر‌های کوچک تا‌کنون به بهره‌برداری رسیده‌اند و تعداد زیادی از هموطنان از این طریق خانه دار شده‌اند.

اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

گفتنی است ماجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، بحثی تاریخی است که دولت‌های پیشین هم بدان مشغول بودند و بالاخره به همت دولت دهم اجرا شد.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت موظف است ظرف بازه زمانی 5ساله یارانه کالا‌های اساسی و انرژی را حذف کند و از درآمد حاصل از آن بخشی را به‌صورت پرداخت‌های نقدی به مردم و بخشی را نیز به تولید و بهداشت و کشاورزی اختصاص دهد.

در حال حاضر بیش از یک سال از اجرایی شدن قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها می‌گذرد و براساس اعلام دولت درآمد30میلیون نفر با هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافته است.

با این حال کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به عدم‌تخصیص سهم صنعت و تولید ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند که پرداخت نقدی یارانه‌ها به مردم در درازمدت کمکی به بهبود شرایط اقتصادی آنان نمی‌کند و چنانچه اوضاع تولید بهبود نیابد و درآمد‌ها پایدار نباشند در نهایت اقشار کم‌درآمد بیشترین آسیب را از قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌بینند.

اجرای کامل عدالت با سهام عدالت

وعده سهام عدالت 6 سال پیش مطرح شد و هم‌اکنون 42میلیون نفر در انتظار تحقق این وعده شش ساله دولت محمود احمدی‌نژاد هستند. براساس این مصوبه هیات وزیران در سال84 ، دولت اعطای سهام 20 شرکت بورسی و 30شرکت غیربورسی را که همگی هم 100‌درصد سودده بودند به اقشار کم درآمد در دستور کار خود قرار داده بود. براساس گفته‌های مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت، تاکنون حدود 41 میلیون و 300 هزار نفر برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد حدود 39میلیون و 175 هزار نفر قطعا سهام عدالت خود را دریافت کرده‌اند.

6 سال پس از وعده سهام عدالت و 3سال پس از اجرایی شدن آن، هنوز نه تنها آنگونه که باید سودی پرداخت نشده بلکه وضعیت سهام مشمول این طرح نیز مبهم است.

تا‌کنون یک بار سود سهام عدالت به بخشی از دارندگان این سهام پرداخت شده که با توجه به اینکه پرداخت‌ها پیش از انتخابات سال 88 صورت گرفت شائبه تبلیغاتی بودن آن را به همراه داشت.

مبارزه با مفاسد اقتصادی

«ای مردم! بدانید که خادم شما و اعضای دولت در مبارزه با مفاسد و تبعیض‌ها و جلوگیری از اجحاف، دست از تلاش برنخواهند داشت و در مبارزه با این عناصر شناخته شده تا آخر ایستاده‌ایم و سر سوزنی عقب نشینی نخواهیم کرد و به یاری الهی دست همه اینها را از بیت‌المال قطع خواهیم کرد». این بیانات پرشور، بخشی از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم استان قم در سال 87 است.

البته احمدی‌نژاد از ابتدای ریاست‌جمهوری دولت نهم شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی را در دستور کار اغلب سخنرانی‌های خویش قرار داده و مفسدان اقتصادی را تهدید به افشای نامشان کرده بود و گفته بود اسامی مفسدان اقتصادی در جیبش است. وی حتی یک‌بار مفسدان اقتصادی را تهدید کرده بود که چنانچه تا 15 روز دیگر حسابشان را با بانک‌ها صاف نکنند اسامی آنها را اعلام می‌کند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی (رئیس قوه قضاییه ) در این باره گفته است : فهرست «300مفسد اقتصادی» که محمود احمدی‌نژاد از آن سخن گفته بود «تبلیغاتی» است. بسیاری از اسامی این فهرست، قبلا محکوم شده‌اند، پرونده برخی بسته شده و برخی دیگر نیز «بی‌سند» بود.

احمدی‌نژاد در 6 سال گذشته، مبارزه با «فساد اقتصادی» را یکی از برنامه‌های اصلی کاری خود اعلام کرده است.

این درحالی است ‌که محمدرضا رحیمی، معاون اول و برخی نزدیکان دولت او بار‌ها از سوی چهره‌های قضایی و نمایندگان مجلس به فساد مالی متهم شده‌اند، سرانجام فهرستی که احمدی‌نژاد اواخر سال گذشته به قوه قضاییه فرستاد نیز مشخص نیست. با این‌حال بزرگ‌ترین فساد بانکی تاریخ در زمان دولت دهم اتفاق افتاده که در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

رنگین کردن سفره های مردم با پول نفت

آوردن پول نفت سر سفره‌های مردم یکی از نخستین شعارهای محمود احمدی‌نژاد در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نهم بود؛ وعده‌ای که البته بعد‌ها از اساس تکذیب شد و رئیس دولت نهم مدعی شد هرگز چنین وعده‌ای نداده است.

البته مطلبی که در روزنامه کیهان در تاریخ 31 /3 /84 چاپ شده بود و در آن از قول احمدی‌نژاد عنوان شده بود که « پول حاصل از توسعه صنعت نفت باید سر سفره‌های مردم قابل مشاهده باشد» ابهاماتی را در این خصوص به‌وجود آورده است. باوجود این، کم نیستند شعار‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور درخصوص لزوم افزایش رفاه مردم.

البته درخصوص افزایش یا کاهش سطح رفاه عمومی نیز آماری رسمی از خط فقر و برخی از شاخص‌های مهم در دست نیست.

یک میلیون تومان به هر نوزاد ایرانی

براساس مصوبه هیات وزیران دولت دهم، در جلسه روز هشتم آبان 88 در مرکز استان خراسان رضوی قرار بود از تاریخ اول فروردین سال 89 مبلغ یک میلیون تومان به حساب همه نوزادان متولد شده واریز شود.

براین اساس قرار گذاشته بود برای همه متولدان پس از تاریخ 1 /1 /89 توسط مجری طرح که بانک ملی ایران انتخاب شده بود، حساب سپرده بلندمدت افتتاح ‌شود. موجودی اولیه این حساب مبلغ یک میلیون تومان بود که توسط بانک ملی به حساب نوزاد واریز می‌شد.

سن برداشت هم حداقل 20 سالگی برای برداشت 10میلیون ریال وجه اولیه و 18 سالگی برای وجوهی که طی سال‌های دوم به بعد توسط والدین واریز می‌شد اعلام شد. این طرح رسما در نیمه‌شعبان سال 89 در نهاد ریاست‌جمهوری با اهدای نمادین دفترچه حساب سپرده به 12نوزاد متولد سال89، آغاز شد.

احمدی نژاد این طرح را هدیه امام عصر(عج) به ملت ایران تلقی می کرد و گفته بود امیدواریم در تمام خانواده‌های ایرانی عشق و محبت موج بزند و رحمت و برکات الهی بیش از گذشته بر ملت ایران نازل شود.

6 ماه از وعده رئیس‌جمهور و افتتاح رسمی این حساب در نیمه شعبان، نگذشته بود که این طرح به‌دلیل کمبود اعتبار متوقف شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم در این خصوص به مهر گفت: «به‌دلیل مشکلات قانونی و همچنین عدم‌تامین اعتبار و منابع مورد نیاز، این طرح اجرایی نشد».

پنج‌شنبه‌ها روز خانواده!

رئیس‌جمهور 4مرداد ماه امسال از احتمال تعطیلی همه مقاطع تحصیلی و ادارات دولتی در روزهای پنجشنبه خبر داد و گفت که ایران از نظر کم بودن تعطیلی‌ها در رده دوم کشورهای جهان قرار دارد.

رئیس‌جمهور گفت: ان‌شاءالله پنجشنبه‌ها نیز تعطیل می‌شود و من معتقدم باید اسم تعطیلی را هم عوض کنیم؛ به‌عنوان مثال آن را به‌عنوان «روز خانواده» نامگذاری کنیم.

تاکید بر افزایش تعطیلات رسمی در شرایطی بیان می‌شود که قبلا نمایندگان مجلس و مشخصا مرکز پژوهش‌ها از افزایش تعطیلات کشور انتقاد کرده و مضرات اقتصادی آن را گوشزد کرده بودند.

این وعده هنوز اجرا نشده وا میدوار هستیم که با انجام نشدن آن اثرات مخرب اقتصادی آن به کشور وارد نشود . جالب است بدانید که هر روز تعطیلی به کشور 2هزارمیلیارد تومان خسارت وارد می‌کند.

شایسته‌سالاری و عدم‌انتصابات فامیلی

در کشور، نیروی متخصص کم نیست، افزایش آمار فساد در سال‌های اخیر می‌تواند متاثر از انتصاب‌های فامیلی باشد که اخیرا رواج پیدا کرده، نه اینکه خود آن فرد نالایق و بی‌کفایت باشد؛ دلیل اصلی نبودن تخصص و مهارت لازم است که خطای یک مدیر را دوبرابر می‌کند.

شایسته سالاری و عدم‌ انتصابات فامیلی از شعارهای مهم محمود احمدی‌نژاد برای رسیدن به ریاست‌جمهوری بود؛ شعارهایی که با توجه به ادعای انتصابات فامیلی در دولت‌های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از جوانان شایسته را برای خدمت به کشور امیدوار کرد.

این در حالی است که مهدی خورشیدی آزاد، داماد محمود احمدی‌نژاد است که در دولت اول احمدی‌نژاد طی حکمی با امضای پرویز داوودی به سمت مشاور نهاد و دبیر شورای مشاورین رئیس‌جمهور رسید. وی اخیرا از سوی احمدی‌نژاد با حفظ سمت به ریاست سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی منصوب شده بود که به سبب اعتراضات فراوانی که به این انتصاب صورت گرفت، منتفی شد.

حمیدرضا افراشته، داماد خواهر احمدی‌نژاد است که در سال 84 به نهاد ریاست‌جمهوری رفت و در گروه مشاوران جوان این نهاد، معاونت استان‌ها را برعهده گرفت. وی بعدا به‌عنوان دبیر همایش بین‌المللی جوانان منصوب شد.

همچنین احد قدمی، دیگر داماد پروین احمدی‌نژاد است که بعد از انتخابات شوراها، به صندلی مدیرکل حراست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رسید ولی بعد از اعتراضات گسترده از این سازمان جدا شد.

اما وی بعد از این انفصال اجباری، بیکار نشد و طی حکمی از سوی علی ترکاشوند، رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، به سمت ریاست مجموعه ورزشی شهید‌کشوری منصوب شد.

رویای ویلای 1000 متری

رئیس‌جمهور18 تیر ماه سال 90 در چهاردهمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد که براساس طرح جدیدی که احتمالا تا پایان سال اجرایی می‌شود به هر خانوار ایرانی یک قطعه زمین 1000متری به‌صورت رایگان تعلق خواهد گرفت تا خانواده‌ها در آن باغ میوه و بنای مسکونی برای خودشان احداث کنند. احمدی‌نژاد افزود: ان‌شاء‌الله این طرح تا پایان سال آ‌ماده و در 10 الی 15منطقه به‌طور آزمایشی اجرا می‌شود.

از زمان طرح این موضوع - از تیر ماه تا‌کنون - سخنی از آن به میان نیامده است . با این حال با توجه به حجم انتقاداتی که درخصوص تامین نیاز‌های اولیه‌ای چون آب، برق، امنیت و... مطرح شده، باید دید در طرح دولت - درصورت ارائه - چگونه به این ابهامات پاسخ داده خواهد شد.

حال که تنها  دو سال از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد باقی مانده است امیدواریم هرچه سریعتر اقدامی برای  به وعده های عملی نشده صورت گیرد


جمعه هشتم اردیبهشت ماه 1391- ورزشگاه آزادی تهران\هفته سی و دوم لیگ برتر

استقلال- شهرداری تبریز

استقلال - شهرداری تبریز 
داور: تورج حق وردی  با کمک های: علیرضا کهوری و محسن فریمانی
داور چهارم: امیر حسین فتاحی   ناظر: محمد رضا فلاح
کارت زرد: آندرانیک تیموریان (79)  پژمان منتظری (85) از استقلال

استقلال - شهرداری تبریز 
استقلال: سیدمهدی رحمتی، حنیف عمران زاده (46 میلاد میداوودی) ، پژمان منتظری، مهدی امیر آبادی، میثم حسینی، جی لوید ساموئل، فریدون زندی، آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری، آرش برهانی و گوران یرکوویچ (46 اسماعیل شریفات)  سرمربی:پرویز مظلومی 
شهرداری تبریز: داود نوشی صوفیانی، نبی الله باقری ها، دراگان زارکویچ، محمد ایران پوریان، بهنام داداشوند، ابوالفضل حاجی زاده، محمدرضا زینال خیری، رسول پیرزاده (81 بیرانوند) ، میثم بائو (3+90 جعفر بذری)، سعید دقیقی، شهرام گودرزی (90 حبیب گردانی) سرمربی: بیژن عزیزی 

استقلال - شهرداری تبریز 
شرح بازی
 نیمه اول: استقلال که با نتایج دیروز، هم پله دوم جدول را از دست داده بود و هم فاصله اش با سپاهان صدرنشین بیشتر شده بود، در غیاب مجتبی جباری مصدوم و با یکی دو تغییر به زمین آمد. مهدی امیر آبادی جانشین حمودی شده بود و شریفات که در بازی با شاهین بوشهر، دو موقعیت عالی را از دست داده بود، بازی را از روی نیمکت آغاز کرد. در تیم میهمان هم، وریا غفوری به خاطر اخراج در بازی قبلی در ترکیب نبود و داود نوشی صوفیانی که با ورود بیژن عزیزی، جای همامی را گرفته باز هم درون دروازه ایستاده بود. در نیمه اول با وجود اینکه استقلال تسلط نسبی بر جریان بازی داشت ولی بازیکنان این تیم، به جز دو موقعیت که یکی از آن ها هم حاصل اشتباه فردی فاحش مدافع حریف بود، موقعیت آشکار دیگری نداشت. شهرداری هم که با نتایجی که در بازی های امروز رقم خورد، خطر سقوط را بیش از گذشته احساس می کند به نظر می رسید که به یک امتیاز رضایت دارد و به جز تک حرکاتی که با شهرام گودرزی و سعید دقیقی حاصل شد، موقعیت مهمی نداشت.

استقلال - شهرداری تبریز 
نیمه دوم: استقلال نیمه دوم را با 2 تغییر آغاز کرد. یرکوویچ کم اثر جای خود را به شریفات داد و میداوودی هم جانشین عمران زاده مصدوم شد. با این تغییر، میثم حسینی به مرکز دفاع رفت تا زوج منتظری باشد، خسرو حیدری مدافع راست شد و امیرآبادی در پست دفاع چپ قرار گرفت. بعد از دو سه دقیقه ای که شهرداری کمی از لاک دفاعی خارج شد، بار دیگر بازی یکطرفه شد و تیم میهمان با دفاعی چند لایه در زمین خودی مستقر شد، به طوری که در نیمه دوم مهدی رحمتی حتی یک واکنش هم نداشت. آبی ها که هفته پرحاشیه ای را سپری کرده بودند، در نیمه دوم با وجود اینکه مالکیت توپ را در اختیار داشتند ولی باز هم نتوانستند به گل برسند که در یکی دو مورد بی دقت مهاجمان هم به شهرداری تبریز کمک کرد تا با کسب این یک امتیاز همچنان به بقا امیدوار باشد

استقلال - شهرداری تبریز 
دقایق حساس

استقلال - شهرداری تبریز 
دقیقه19: امیر آبادی از راست خسرو حیدری را راه انداخت و سانتر او در محوطه هجده قدم به فریدون زندی رسید. زندی بعد از یکی دو بار مکث، با پای راست شوت زد که توپ او را نوشی صوفیانی به کرنر فرستاد. این اولین موقعیت جدی در 20 دقیقه ابتدایی بازی بود
دقیقه 33: پاس ساموئل از در جناح چپ به آرش برهانی رسید و او هم توپ را روی دروازه فرستاد. با اشتباه مسلم مدافع شهرداری، یرکوویچ در موقعیتی ایده آل صاحب توپ شد ولی ضربه بی دقت او به خارج رفت

استقلال - شهرداری تبریز 
دقیقه 47: شهرام گودرزی که روی تعلل مدافعان استقلال صاحب توپ شده بود، در موقعیتی خوب توپ را به بیرون زد
دقیقه 50: روی کرنر ارسالی زندی، آرش برهانی بدون مزاحمت به توپ ضربه زد ولی ضربه سر او، راهی به چارچوب نداشت

استقلال - شهرداری تبریز 
دقیقه 58: یک و دوی میداوودی و برهانی، با ضربه محکم برهانی به بیرون رفت. استقلال در این دقایق موقعیت های بیشتری روی دروازه حریف خلق می کند
دقیقه 72: آرش برهانی در محوطه هجده قدم قدر پاس خسرو حیدری را ندانست و به آسانی این موقعیت را از دست داد. این کار آرش برهانی با اعتراض تماشاگران روبرو شد
دقیقه 90: محسن یوسفی در موقعیتی مناسب، توپ را به آسمان فرستاد. این بهترین موقعیت استقلال در 20 دقیقه پایانی بود

استقلال - شهرداری تبریز 
اتفاق ویژه: حرف هایی که در هفته گذشته از جدایی فتح الله زاده حکایت می کرد، باعث شد که «حاج علی فتح الله» در طول بازی به همراه «پرویز خان مظلومی» به شدت تشویق شوند ولی در دقایق پایانی وقتی شعارهای حمایت آمیز اثر نداشت، گروهی از تماشاگران روبروی جایگاه، شعار «امیر قلعه نویی» سر دادند. در مقابل سکوهایی که زیرنظر کانون هواداران باشگاه بود، همچنان به تشویق پرویز مظلومی ادامه می دادند

کی روش سرمربی تیم ملی در دیدار استقلال و شهرداری تبریز 
اتفاق ویژه 2: در نیمه دوم چند بار بازیکنان شهرداری تبریز به زمین افتادند و این مساله موجب اعتراض فریدون زندی شد. او معتقد بود بازیکنان استقلال نباید با هر زمین خوردن حریف، توپ را به بیرون بزنند
بهترین بازیکن: در بازی ای که پاس های اشتباه در آن حرف اول را می زد، انتخاب«بهترین» کار دشواری است. در نیمه اول خسرو حیدری نمایش خوبی داشت اما او هم به همراه بقیه بازیکنان استقلال در نیمه دوم تحلیل رفتاستقلال تهران در بازی با شهرداری تبریز 2 امتیاز حساس را از دست داد تا امیدهایش برای قهرمانی تا حدود زیادی از بین برود.

 آتیلا حجازی مربی استقلال  در مورد بازی حرف‌هایش را اینگونه آغاز می‌کند:« اصلا بازی خوبی نبود و ما خوب بازی نکردیم. بازیکنان ما در این دیدار انگیزه و شوق بردن را نداشتند و نمی‌دانم چرا اینطور بودند. شاید اگر سپاهان مقابل شاهین بوشهر نتیجه نمی‌گرفت بچه‌های ما انگیزه بیشتری پیدا می‌کردند ولی متاسفانه اینطور نشد.»

Atila Hejazi

 حجازی در ادامه با اشاره به مصاحبه‌های اعضای هیات مدیره استقلال تأکید می‌کند:« این موضوع تأثیر منفی خودش را گذاشت و هر روز حرف‌های زیادی در مورد تغییرات مدیریتی و کادرفنی مطرح شد. یک روز می‌گویند فتح‌الله‌زاده می‌ماند و روز دیگر حرف از آمدن اولیایی یا قریب است. این مسائل، خستگی بازیکنان، مصدومیت‌ها و خیلی چیزهای دیگر باعث شد تا از هدفمان دور شویم.»
 حجازی در مورد شایعات تغییر کادرفنی که خیلی‌ها معتقدند تمرکز پرویز مظلومی را به هم ریخت تأکید می‌کند:«‌ مربیان همیشه در معرض خطر هستند و کسی به بازیکنان گیر نمی‌دهد. مطمئنا این مسائل تمرکز مربیان را به هم می‌ریزد و دیدید که هر روز یک نفر را برای مظلومی علم می‌کردند، یک روز می‌گفتند او می‌ماند و روز دیگر حرف از آمدن قلعه‌نویی یا مربی خارجی بود.» 
حجازی در مورد حرف‌های مظلومی که گفته بعضی از بازیکنان کم کاری می‌کنند خاطرنشان می‌کند:« وقتی قهرمان جام حذفی شدیم خیلی از بازیکنان خیال کردند که با گرفتن سهمیه آسیا دیگر همه چیز تمام شده و بی‌خیال شدند. مشکلات دیگری هم وجود داشت ولی ترجیح می‌دهم حرف‌هایم را آخر فصل بزنم. فقط باید از حمایت هواداران استقلال تشکر کنم و امیدوارم آنها در بازی با الریان تیم را تنها نگذارند


فرهاد مجیدی این روز ها هدف تند ترین حملات از سوی رسانه ها و اهالی فوتبال قرار گرفته و دامنه این حملات به جایی رسیده که پیروز قربانی هم که در حال حاضر بازیکن تیم سایپای البرز است، به تند ترین شکل ممکن نسبت به حرکت فرهاد مجیدی واکنش نشان داده است.
خیلی ها او را وطن فروش خطاب کردند و برخی دیگر پای جدایی نابهنگامش از استقلال را وسط کشیدند تا بی تعصب بودن فرهاد را اثبات کنند.
افرادی که این سخنان را مطرح کردند نهایتا از مقدمه بالا نتیجه گرفتند که فرهاد مجیدی پول اعراب را به پیراهن استقلال ترجیح داده و حالا برای دفاع از خود  در مقابل فحاشی تماشاگران پرسپولیس، پشت پیراهن استقلال سنگر گرفته است.
اما اگر بخواهیم شعار زدگی و تظاهر های تعارف گونه را کنار بگذاریم شاید روایتی دیگر از این اتفاق را شاهد باشیم. روایتی که به احتمال قریب به یقین به مذاق بسیاری از ما خوش نخواهد آمد. این روایت را  می توان در  چند بند خلاصه کرد:
1) فرهاد مجیدی یک استقلالی است که مانند همه بازیکنان دیگر این تیم ممکن است در برهه ای از زمان نتواند با این تیم همکاری کند و بین سکو نشین شدن و جدایی، مورد دوم را انتخاب کند. پیش از این هم علیرضا منصوریان در زمان مربی گری مرحوم ناصر حجازی ترجیح داد در نیمه های فصل از استقلال جدا شود و به سنگاپور برود. خسرو حیدری در باره جدایی فرهاد از استقلال گفته است: "مطمئن باشید که او مشکلاتی داشت و فکر می‌کنم دلایل  جدایی مجیدی از استقلال از نظر من قانع‌کننده بود. اگر امکانش وجود داشت مطمئن باشید او می‌ماند تا به استقلال کمک کند."
2) با در نظر گرفتن شرایط بالا او که در یک مقطع زمانی قادر به ادامه همکاری با استقلال نیست، حق دارد در این برهه به بالاترین پیشنهاد پاسخ مثبت بدهد.

3)استقلالی ها و پرسپولیسی ها هر قدر هم که در لایه های وطن دوستی فرو بروند باز هم دوست ندارند رقیبشان افتخاری بیش از آن ها کسب کند. استقلالی ها امروز به دو قهرمانی خود در آسیا افتخار می کنند. واقعیت این است که هوادارن پرسپولیس دوست ندارند استقلال سومین قهرمانی خود در آسیا را به دست بیاورد و استقلالی ها هم دوست ندارندحریف دیرینه شان بتواند قهرمان آسیا شود، تا همیشه بتوانند قهرمان نشدن پرسپولیس در باشگاه های آسیا را دستمایه کری خوانی هایشان کنند.
4) با این تفاسیر طبیعی است که فرهاد مجیدی اگر بتواند به پرسپولیس گل بزند به سمت هواداران استقلال برود و آن ها هم از اینکه یک استقلالی به پرسپولیس گل زده است خوشحال باشند. همین استقلال و پرسپولیس وقتی به شهرهای مختلف ایران می روند خیلی از مردم این شهرها تیم شهر خود را رها می کنند و به حمایت از سرخابی ها می پردازند. در فوتبال حرفه ای این خیلی عادی است که هواداران و بازیکنان یک تیم باشگاهی با رقیب خود از این دست کری خوانی ها داشته باشند. خسرو حیدری در گفتگوی خود با سایت گل به این موضوع هم اشاره کرده و گفته است: "به هر حال او می‌خواست علاقه‌اش را به استقلال نشان دهد و از طرفی هواداران پرسپولیس هم واکنش نشان دادند و این مسائل در فوتبال طبیعی است."

5) در اینجا قصد نداریم رفتار فرهاد مجیدی را تطهیر کنیم و به استناد این حرکت او را حرفه ای بدانیم. هدف این است که بدانیم این اتفاقات بسیار طبیعی است و واقعیت فوتبال همین برخوردهاست. مطمئنا اگر مهدی هاشمی نسب هم به خاطر اختلاف با مسئولان وقت پرسپولیس از این تیم جدا می شد و به یک تیم غیر ایرانی می پیوست و این تیم با استقلال بازی داشت، برای هواداران استقلال خیلی مهم بود که از او گل نخورند. متقابلا پرسپولیسی  ها هم دوست می داشتند که او باز هم به استقلال گل بزند و احتمالا برخورد هواداران استقلال با او بهتر از برخورد هواداران پرسپولیس با فرهاد نمی بود.

6) شاید بهتر باشد برای اثبات وطن دوستی خود بهترین راه را حمله به کسی که در جریان اتفاقات معمول فوتبال واکنشی طبیعی از خود نشان داده ندانیم. در پایان باید به این نکته هم توجه کرد که فرهاد مجیدی لباس یک تیم بیگانه را به رخ پرسپولیسی ها نکشیده است. او پیراهن رقیب وطنی پرسپولیس و گل هایی را که با آن پیراهن به پرسپولیس زده بود به معرض نمایش گذاشت. کاری که می تواند مصداق تحریک تماشاگران باشد اما نمی توان به آن لقب " وطن فروشی" را نسبت داد

یکشنبه سوم اردیبهشت1391-هفته 31-دوره یازدهم جام خلیج فارس

ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر-تماشاگر: حدود15هزار نفر

ساعت17-بازی رفت:3بر2استقلال

داور: محسن ترکی کمک ها: حسن کامرانی فرو سعید علی نژادیان

گل:امجد شکوه مقام(45+1)شاهین -یرکوویچ(62)استقلال

اخطار:بابک لطیفی(شاهین)

شاهین: وحید طالب لو، مسعود نظرزاده،هادی شکوری،  لک چیرا،محسن ایران نژاد، مهدی نوری، امجدشکوه مقام، مرتضی عزیز محمدی(54-علی انصاریان)، ایوان پترویچ، عباس پورخسروانی و منصور تنهایی (63-بابک لطیفی)  سرمربی: علی اصغرکامیاب

استقلال: سید مهدی رحمتی، علی حمودی(80-میلاد میداوودی)، حنیف عمران زاده، پژمان منتظری،میثم حسینی، فریدون زندی،ساموئل، اسماعیل شریفات(51-آرش برهانی)،، مجتبی جباری(46-خسرو حیدری) محسن یوسفی و یرکوویچ     سرمربی: پرویز مظلومی

شرح بازی:نیمه اول: هر دو تیم می دانستند چه می خواهند و توقع می رفت بر اساس این خواسته گام به میدان بگذارند اما روند بازی بگونه ای بود که این را نشان نمی داد. کسب سه امتیاز برای میزبان و میهمان از نان شب واجب تر بود ولی تراکم هافبک های دو تیم نشان از آن داشت که مربیان آنها به بستن کمبند میانی بیش از هرچیزی اهمیت داده اند.

مجتبی جباری طراح استقلالی ها بود و جی لوید ساموئل او را پوشش می داد تا با فراغ بال بیشتری بازی را اداره کند. در نقطه مقابل اما پتروویچ نتوانست نقش یک طراح و بازیساز را ایفا نماید و این کفه ترازو را به نفع استقلالی ها سنگین تر می کرد. شریفات روی بازی های بدون توپ یرکوویچ می توانست خود را در عمق دفاع حریف به بازیکن صاحب توپ استقلال نشان بدهد و همین امر او را صاحب دو موقعیت جدی کرد که هردو را از دست داد.بی تردید در این نیمه برتری نسبی به خصوص در مالکیت توپ با آبی های میهمان بود هر چند در اواخر نیمه اول شاهینی ها با شوک دو فرصتی که شریفات از دست داد کمی به خود آمد و بازی را به نیمه استقلال کشاند و کم کم به دروازه استقلال نزدیک شد و به گل هم رسید.

نیمه دوم:شاهین که اواخر نیمه اول ریتم هماهنگی یافته بود به یکباره در آغاز نیمه دوم دست به تعویضی زد که با آنچه انتظار هواداران از تیم بوشهری انتظار داشتند مغایر بود.کشاندن نظرزاده به یک خط جلوتر در حالی می توانست مفید باشد که مدافع پشت سر وی فاصله استاندارد با او را رعایت کند اما شکوری زوج خوبی برای وی نبود. استقلال کناره هایش را تقویت کرد واز تراکم در میانه میدان کم نمود تا به آنچه می خواهد برسد. استقلال و شاهین در اواخر بازی با مشکلات بدنی مواجه بودند و همین سبب گردیده بود تا سرعت انتقال بازی از دفاع به حمله و بالعکس نزد دو تیم بسیار مشهود بود. در این مصاف هر دو تیم در دقایق آخر میل چندانی به بردن نداشتند. دیداری که آفساید نداشته باشد نشان می دهد که مدافعان تا چه اندازه نزدیک دو دروازه بودند و احتیاط چگونه بر اندیشه آنها پیله بسته بود.

شرح گل:(یک بر صفر-شاهین) روی یک ریباند توپ پشت محوطه جریمه به شکوه مقام رسید و او با شوتی که نواخت و با پای جباری تغییر مسیر یافت توپ به گوشه دروازه رفت.

 (یک بر یک-استقلال)ارسال یک کرنر با خروج اشتباه طالب لو همراه شد تا یرکوویچ با ضربه سر دروازه را باز کند.

ستاره:جی لوید ساموئل(استقلال) در روزی که استقلالی ها سرآسیمه بازی می کردند او به بازی تیمش آهنگ می داد.

اتفاق ویژه:استقلال بازهم مقابل شاهین نباخت و رکورد نباختن هایش را ادامه داد.

 سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: یک امتیاز مساوی با شاهین نه به درد ما خورد نه شاهین بوشهر و از نتیجه راضی نیستم.

خبرگزاری فارس: مظلومی:یک امتیاز به درد ما و شاهین نمی‌خورد/نیمه اول شریفات گل نزد نیمه دوم برهانی

 

پرویز مظلومی پس از تساوی یک بر یک برابر شاهین بوشهر گفت: از بازیکنانم ممنون هستم. آنها بازی سختی برابر شاهین انجام دادند. البته این مساوی و یک امتیاز نه به درد ما خورد نه شاهین بوشهر و من از نتیجه راضی نیستم با این حال به بازیکنانم خسته نباشید می‌گویم.

وی ادامه : بازیکنان استقلال به دلیل استرس قهرمانی نتوانستند از فرصت‌های گلزنی خوب استفاده کنند. در نیمه اول شریفات فرصت‌های گلزنی را از دست داد و در نیمه دوم برهانی فرصت‌های گلزنی را خراب کرد. ما به سه امتیاز این مسابقه برای قهرمانی نیاز داشتیم.

مظلومی در مورد وضعیت شاهین بوشهر گفت: دوست نداشتم شاهین را در چنین وضعیتی ببینم که برای سقوط نکردن می‌جنگد.


عادت غذایی ایرانیان نیز همانند دیگر ابعاد زندگی آنها، ملغمه ای از سنت و مدرنیسم است، این رفتار غذایی که نه از مواهب سنت برخوردار است و از منافع غذاهای مدرن، و البته معایب و آفت های هر دو را هم دارد، این وضعیت باعث شده است بیماری های قلبی و عروقی و گوارشی و بدن های چاق ارمغان این وضعیت برای ایرانیان باشد.نوشتار زیر، به بررسی علمی رفتار غذایی مرسوم ایرانی پرداخته است.

1- زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

 

هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف نمایید.

2- خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی
 

مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود.
3- حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد
کاهو 


طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می کنند. سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند؛ همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شود. اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می کند.
نکته: بهترین ماده جهت شستشو و ضدعفونی سبزی، سرکه و نمک دریا می باشد.
4- خوردن زیاد عدسی
 
عدس غذایی سودا زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می شود. اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می کنند. در طب سنتی بر مصرف نخود بسیار تاکید شده است. نخود دارای خاصیت سم زدایی، افزایش توان جنسی، افزایش حافظه، تقویت قلب، خون سازی، استخوان سازی، جلوگیری از سفید شدن موها و ده ها خاصیت دیگر ذکر شده است.
نکته ای در رابطه با مصرف نخود: جهت کاهش مشکل نفخ معده در زمان مصرف نخود، بهتر است آن را 12 ساعت قبل از طبخ خیس کرده و سپس آب آن را دور بریزید.
5- مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه

 
مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر می باشد و بلغم زاست. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می گردد.

 
غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می کنیم، بایستی همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر اینصورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی دارد که موجب کندذهنی می شود.
بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن (گردو، زیره، سیاه دانه و آویشن) می باشد. زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می گیرد.

 

 

نکته: گردو (و همچنین بادام) باید در زمان مصرف شکسته شود، زیرا در برخورد طولانی مدت با هوا، اکسید شده و خاصیت اولیه خود را ندارد.
نکته: بادام نباید با پنیر مصرف گردد. زیرا موجب فساد در معده شده و گوارش را با مشکل رو به رو می کند و به عنوان عامل مهمی در تشکیل سنگ کلیه و مثانه محسوب می شود.

 
6- حذف سرکه از غذا
حذف سرکه یکی از ظلم هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن زده شده است. تحت اینکه که سرکه برای اعصاب مضر و سبب زخم معده می شود. در صورتی که رازی، رساله ای تحت عنوان رساله سرکه دارد که هزار خاصیت برای سرکه بیان کرده است.
سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل کننده (Carrier) محسوب می شود. حمل کننده ماده ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می رساند.
(نکته: عسل هم یک حمل کننده بسیار مهم به حساب می آید)

   
طبق تحقیقات، سرکه در کاهش کلسترول، چربی و قند خون، نقش به سزایی دارد. همچنین سرکه سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون می شود؛ به هضم غذا کمک کرده و صفرا بُر است؛ ضدعفونی کننده و موجب از بین رفتن رسوبات و املاح مضر است.

 
نکته: طبیعت سرکه سرد است و افراد بلغمی و سوداوی باید در مصرف آن دقت نمایند. چنانچه افراد سرد مزاج در مصرف سرکه (بدون مصلحات) زیاده روی کنند، ممکن است موجب افت فشارخون و بی حالی گردند. بنابراین افراد سرد مزاج باید سرکه را با عسل و یا شیره خرما مصرف نمایند.
7- تنوع خواری و مصرف اقلام متعدد در یک وعده غذایی
چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می کنید، آنزیم های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد. زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می گردد.
8- وعده غذایی ظهر
 
از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می گردد. ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود.
گرم ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده که انرژی بدن در زمان ظهر از خواب قیلوله تامین شود.
9- عدم مصرف صحیح آجیل

 
آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی نهایت مفید و لازم است. طبق تحقیقات مصرف روزانه یک مشت آجیل، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می افزاید. مصرف حداقل 7 عدد بادام

در روز (البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است.
بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. توصیه می شود 4 مغز را هفته ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد می باشد.
افراد صفراوی بایستی در مصرف آجیل احتیاط کرده و زیاده روی نکنند.
10- عدم مصرف صحیح ادویه جات
باور غلط و مصطلح دیگر مضر بودن ادویه جات برای کبد است. تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی می باشند
مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد. اکثر ادویه ها خاصیت دارویی و درمانی دارند. به طوری کلی ادویه جات باعث تعدیل بلغم اضافی معده و رطوبت های نابه جای دستگاه گوارش می شود. مصرف مداوم و بلند مدت ادویه ، بلغم و سوداری نا به جای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت های زنانه، افسردگی و ...
11- مصرف میوه همراه با غذا
مصرف میوه با غذا سوء هاضمه و اخلاط فاسد تولید کرده و موجب تباه شدن معده می گردد. تنها دو میوه زیتون و انار، مجوز مصرف با غذا را دارند. جالب است که بدانیم مصرف آن ها به تنهایی از دیدگاه طب سنتی مناسب نیست و مضر شناخته شده است.
بهتر است میوه ها به تنهایی و در وعده جداگانه ای مصرف شوند. و در هر وعده غذایی تنها یک نوع میوه (به دلیل متفاوت بودن زمان هضم مواد غذایی مختلف) که البته باید به فصل و کاملا رسیده (کال نباشد) میل شود. به عنوان مثال در یک وعده نباید همزمان از سیب و پرتقال استفاده شود.
میوه ها دارای فیبر بوده و مانع از یبوست می شوند. همچنین موادی سرشار از ویتامین محسوب می شوند.
نکته: شیر هم یک غذا محسوب می شود، بنابراین مصرف میوه با آن ممنوع است و مصرف میوه با شیر، معده را تباه می کند. به عنوان مثال شیر و موز.
12- مصرف نکردن مصلحات غذایی
هر غذایی در طب سنتی دارای چندین مصلح می باشد. مصلح ماده غذایی است که در اصلاح و تعدیل عوارض جانبی احتمالی آن غذا موثر خواهد بود. مصلح هضم غذا را بهتر کرده و خواص و فوائد و میزان اثرگذاری غذا را در بدن و ارگان های مربوطه مضاعف می کند.
 در تغذیه سنتی ایرانیان، مصرف مصلحات به طور کامل رعایت می شده است. کمتر غذا و میوه ای دیده می شده که بدون مصلح مصرف شود. متاسفانه امروزه اغلب این مصلحات کنار گذاشته شده و همین سبب کاهش کم و کیف در جذب و هضم غذا خواهد شد.
به کمک فایل زیر می توانید با مصلحات مواد غذایی مختلف آشنا شوید. مطالب این فایل شامل اسامی داروهای اساسی در طب سنتی، چله های 14 گانه سلامت جسم و روان و لیست مصلحات غذاها می باشد..
13- استفاده از اقلام و غذاهای وارداتی
اکثراین غذاها یبوست زا هستند. و از نظر طب سنتی، یبوست مادر تمام بیماری هاست. همچنین تمامی این غذاها توسط کارخانه ها تولید می گردند و کارخانه ها جهت افزایش زمان ماندگاری محصولات خود به این محصولات مواد نگهدارنده شیمیایی اضافه می کنند. از جمله ماکارونی، پیتزا، پفک، سوسیس، کالباس، بیسکویت ها، شکلات ها و ... . تمام این محصولات جای توضیح و بحث بسیار دارد که انشاالله در آینده مطالبی ارائه خواهد شد.
14- ایستاده غذا خوردن
خوردن غذا به صورت ایستاده موجب افزایش سودا در خون شده و ایجاد غلظت در خون می‌کند.
15- مصرف زیاد سالاد الویه
سالاد الویه جزء غذاهای بسیار سرد و بلغم‌زاست. لذا باید با ادویه‌های گرم نظیر فلفل و آویشن، مصرف شود. همچنین استفاده از سس مایونز در این غذا به علت دارا بودن مواد شیمیایی کُربات و سُربات، در خون ایجاد مسمومیت کرده و سرطان‌زا می‌باشد.
16- تندتند غذا خوردن
غذا باید کاملا جویده شده و به آرامی خورده شود. سریع خوردن غذا سبب ترشح ناقص آنزیم‌های گوارشی شده و هضم را مختل می‌کند. فراموش نشود، در صورتی که هضم به هر دلیلی ناقص صورت گیرد، خلط فاسد و نابجا در بدن تولید می‌شود.
17- مصرف غلط ماست با اسفناج
مصرف ماست با اسفناج به دلیل تشکیل اگزالات کلسیم، مولد تشکیل سنگ کلیه و مثانه است، اما امروزه به وفور مصرف می‌شود. مصلح ماست و اسفناج، زعفران و گردو می‌باشد.
اقلام و اغذیه‌های مضر و خطرناک
1-روغن نباتی
روغن‌های هیدروژنه جامد و روغن‌های نباتی مایع، سبب افزایش چربی، کلسترول و تری‌گلیسیرید شده و در عروق بدن و قلب رسوب کرده و پلاک چربی تشکیل می‌دهد. همچنین مواد رنگ بر و مواد نگهدارنده افزوده شده به این روغن‌ها، ترکیبات مضر و خطرناکی هستند.
گزارش‌های مکرر از کارخانه‌های تولید روغن، از آلودگی مخازن نگهداری روغن، به حیوانات موزی مثل موش و ...، همچنین استفاده از ماشین‌های حمل و نقل آلوده به مواد نفتی جهت حمل مواد اولیه روغن‌های مایع، خبر می‌دهند.
علی رغم تبلیغات زیاد کارخانه‌های سازنده و برخی از پزشکان، مصرف روغن‌های مایع نیز سبب افزایش کلسترول می‌گردد. همچنین کره گیاهی مارگارین، طی تحقیقات 10 ساله آمریکا، موجب رسوب چربی و کلسترول در عروق و تشکیل پلاک چربی در عروق کرونر قلبی و بیماری‌های قلبی نقش موثر داشته و از عوامل سکته قلبی به شمار می‌رود.
در برابر روغن‌های فوق، بهترین روغن‌ها، روغن کنجد، زیتون، روغن دنبه و انواع روغن‌های محلی می‌باشد.
2-نوشابه
نوشابه حاوی ماده نگهدارنده بنزوات سدیم که بسیار سمی و خطرناک و سرطان‌زاست، می‌باشد. طبق تحقیقات غیر رسمی، درصد این مواد در نوشابه‌ها از حد مجاز استاندارد، بالاتر است.
کافئین و مواد رنگی موجود در نوشابه، برای قلب بسیار مضر بوده و سبب بی‌قراری و نامنظمی ضربان قلب می‌گردد.
همچنین وجود گاز CO2 موجود در نوشابه، موجب شل شدن دریچه بین معده و مری شده و ایجاد رفلاکس می‌کند. در نتیجه محتویات معده که اسیدی هستند، وارد مری شده و ایجاد زخم در انتهای مری می‌کند. در نهایت ممکن است موجب بروز بیماری «بارِت» و در صورتی که درمان نشود، سبب بروز سرطان مری گردد. گاز CO2، خیلی سریع با مواد غذایی ترکیب شده و وارد بدن می‌گردد؛ گاز co2 در حقیقت همان گاز موجود در بازدم انسان می‌باشد و به اندازه‌ای برای بدن مضر است که در اسلام دمیدن بر غذا مکروه عنوان شده است. چه رسد به اینکه یک بطری از این گاز خورده شود.
اسید فسفریک موجود در نوشابه بر استخوان‌ها، مغز، و ماهیچه‌ها اثر می‌گذارد و مانع جذب کلسیم در این اندام‌ها می‌شود. اسید فسفریک با کلسیم استخوان‌ها رقابت کرده و کلسیم را از سطح استخوانی برداشت کرده وخود جای آن می‌نشیند و بدین ترتیب از طرفی سبب نرمی وپوکی استخوان شده و از طرفی رسوبات کلسیم وارد خون شده و ایجاد سنگ کلیه می‌کند. کاهش کلسیم در مغز موجب بروز احساس کسالت و رخوت می‌شود، همچنین کاهش کلسیم در ماهیچه‌ها موجب ضعف آن‌ها و در نتیجه ضعف جسمانی می‌گردد.
مواد قندی موجود در نوشابه برای دندان‌ها بسیار مضر می‌باشد، همچنین یک عدد نوشابه به اندازه شش بشقاب برنج چاق کننده است.
توصیه می‌شود به جای نوشیدنی‌های صنعتی از نوشیدنی‌های طبیعی مانند انواع شربت‌ها با‌ عسل (آب‌لیمو، عرق بهارنارنج، شاه‌توت، آلبالو و ...) و انواع دمکرده‌های گیاهی استفاده شود.
سالم‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی سنتی ایران شربت سرکه انگبین است.
3-سس مایونز
از آنجا که سرعت رشد میکروب در سس مایونز بسیار بالاست، این ماده حاوی مواد نگهدارنده (سربات پتاسیم وبنزوات سدیم) است که سرطان‌زا هستند. به تجربه ثابت شده است که در اقلام غذایی هیچ چیز به اندازه سس مایونز موجب صدمه به پوست صورت وجوش صورت نمی‌شود. همچنین استفاده طولانی مدت از سس مایونز موجب بروز سنگ‌های صفراوی، ناراحتی‌های کبدی، آلرژی، چرب شدن سریع پوست و مو، گرفتگی عروق می‌گردد.
به جای سس مایونز صنعتی می‌توان از سس سنتی زیر در تهیه انواع سالادها استفاده کرد:
مواد لازم: روغن زیتون (1 لیوان)، ارده (کمتر از نصف قاشق غذاخوری)، نخود پخته چرخ شده(6-7 قاشق غذخوری)، سیر (1 حبه)، آبلیوی طبیعی (نصف استکان)، نمک و فلفل به میزان دلخواه.
تمام مواد را با مخلوط کن، کاملا مخلوط کرده تا سس یکنواختی به دست بیاید.
(در صورتی که سس غلظت مناسبی نداشت می توان با افزودن نخود پخته و روغن آن را به غلظت مناسب رساند)
این سس نرم کننده دستگاه گوارش می باشد و چاق کننده نیست.
4-گوشت گاو و گوساله به مقدار زیاد
بوعلی‌سینا، شانزده بیماری مهلک را به مصرف گوشت گاو و گوساله مرتبط می‌داند که اولین آن سرطان و دوم مالیخولیا (معادل اسکیزوفرنی امروز) وسوم بواسیر (هموروئید) می‌باشد.
گوشت گاو به شدت سودازاست، موجب افزایش غلظت خون شده و برای کبد بار سنگین دارد. سبب تیرگی پوست، حالت‌های عصبی وافسردگی، وسواس، واریس، بزرگ شدن طحال و ... می‌شود.
از بین گوشت ها بهترین گوشت برای مصرف گوشت گوسفند جوان می باشد که طبع آن گرم و تر است و معتدل می باشد. بهترین شیوه مصرف گوشت، آبگوشت است.
5-سوسیس و کالباس
مواد افزودنی بنزوات سدیم و نیترات به حد وفور به این اقلام افزوده می‌شود که بسیار مضر هستند.30 تا 60 درصد ترکیب سوسیس و کالباس متشکل از سیر است که خود سبب آکنه می‌شود. گوشت پایه آن‌ها (اگر گوشتی در کار باشد!)، گوشت گاو پیر و فاسد می‌باشد که مضرات آن پیشتر گفته شد. حتی باز بنا به شواهد عینی، از زایدات گوشت و گوشت‌های غیر قابل استفاده برای ساختن سوسیس و کالباس استفاده می‌شود.
برای جلوگیری از سیاه شدن این فرآورده‌ها از نیترات سدیم استفاده می‌شود که در بدن با گلوبین خون ترکیب شده و ماده‌ای به نام نیتروزامین ایجاد می‌کند و موجب بروز سرطان به خصوص در معده می‌شود.
با مصرف جوز در کتلت و کوکو، مزه این غذاها شبیه به مزه سوسیس، و با مصرف سیر و زیره مزه آن ها شبیه به مزه کالباس می شود.
6-پیتزا و همبرگر
خمیر پیتزا از آرد سفید صفر (فاقد سبوس و خاصیت) تهیه می‌گردد و برای معده سنگین و مضر است. همچنین پنیر پخته در طب سنتی بلغم‌زا و مضر شناخته شده است (در هیچ غذایی نباید از پنیر پخته شده استفاده کرد). در پیتزا از سوسیس و کالباس و روغن‌های سرخ کردنی استفاده شده که پیشتر مضراتشان ارائه شد.
همبرگر نیز از گوشت گاو تشکیل یافته که مضر است وسرخ کردن آن با روغنی که بارها سرخ شده است، ضریب سرطان‌زایی آن را بالا می برد.
پیتزا و همبرگر را می توان در منزل و به کمک مواد سالم تهیه کرد. می توان برای تهیه خمیر از آرد سبوس دار و همچنین از گوشت چرخ کرده گوسفندی استفاده کرد.
7-پفک و چیپس
در یک تحقیق علمی در کشور انگلستان مشخص شده است که درصد عقیمی و ناباروری در کودکانی که پفک به وفور مصرف می‌کنند، بالاتر از سایر کودکان است. پفک حاوی تارترازین (به عنوان ماده قرمز ونارنجی رنگ) است که سبب اختلالات رفتاری واضطراب و پرخاشگری وتندخویی و حالت‌های عصبی در اطفال می‌شود. بنا به شواهد عینی پنیر پفک، اغلب پنیر تلخ (پنیر فاسد وگندیده که تاریخ مصرف آن گذشته) است، زیرا ارزانتر از پنیر سالم می‌باشد. پفک چسبندگی فوق‌العاده به دندان‌ها دارد. به طوری که با هفت مرتبه مسواک زدن صحیح واصولی، باز هم ذرات پفک لابه‌لای دندان‌ها مشاهده می‌شود. پفک اشتهای طبیعی کودک را از بین می‌برد. با توجه به آمار بالای مصرف پفک، باید برای سلامتی نسل آینده شدیدا نگران بود.
اسیدهای چرب ترانس موجود در چیپس پس از حرارت دیدن مکرر تبدیل به ( fft (free fat acid شده که سرطانزا هستند. همچنین روغن‌های مورد استفاده در تهیه چیپس‌ها، روغن‌های سرد صنعتی می‌باشد.
به جای استفاده از تنقلات صنعتی می توان از تنقلات سالمی چون نخود و کشمش، انجیر، برنجک و گندم برشته، انواع مغزها (پسته، بادام، فندق، تخمه کدو)، انواع برگه ها (برگه هلو، برگه زرد آلو) استفاده کرد.
8-ماکارونی
ماکارونی با آرد سفید صفر (بدون سبوس) تهیه می‌شود که فاقد ارزش غذایی می‌باشد. ماکارونی حاوی گنوتن صنعتی (جهت خشک کردن رشته‌های ماکارونی) است که متاسفانه مقدار آن از حد مجاز بین‌المللی، بیشتر گزارش شده است. گنوتن صنعتی سرطان‌زا است و ایجاد یبوست و زخم‌های روده‌ای می‌کند.
9-برنج سفید
برنج سفید که پر مصرف‌ترین اقلام سفره ایرانی شده است، بسیار مضر است! برنج سودازاست وخون را به شدت غلیظ می‌کند. برنج یبوست‌زاست و یبوست مادر تمام بیماریهاست. برنج موجب بروز سُده یا انسداد در مجاری ادراری، کانال نخاعی، انسداد عروقی، ایجاد سنگ صفرا و سنگ کلیه می‌شود......


«اگر شاهین را ببریم به احتمال زیاد قهرمانیم. البته بازی خیلی سختی است.» همین صحبت‌های پرویز مظلومی کافی است تا به اهمیت فوق‌العاده بالای بازی شاهین و استقلال پی ببریم. البته این فقط یک سوی ماجراست. آن سو شاهین بوشهر قرار دارد که در روزهای پایانی لیگ به دنبال روزنه‌ای برای بقاء در لیگ است. امتیازات بازی‌های پیش رو برای بوشهری‌ها حکم طلا را خواهد داشت.

 

شاهین؛ کامیابی با کامیاب، رویا یا واقعیت؟

مشکلات دامنه‌دار شاهین از ابتدای فصل تا کنون این تیم را به پرحاشیه‌ترین تیم لیگ تبدیل کرده است. در روزهای پایانی لیگ شاهین از 4 بازی پیش رو باید با استقلال و سپاهان دو مدعی جدی قهرمانی دیدار کند. شاهین که با برد دیروز شهرداری حالا فقط مس سرچشمه سقوط کرده را پایین‌تر از خود می‌بیند هنوز هم برای بقا شانس دارد. تیم محبوب بوشهری‌ها می‌تواند امیدوار به لغزش ملوان، مس و راه آهن باشد تا در صورت برد در مقابل استقلال به بقاء در لیگ امیدوار باشد. آن‌ها که در طول فصل 4 بار دست به تعویض مربی زدند حالا اصغر کامیاب را بالای سر خود دارند که در بازی با مس نشان داد می‌توان امیدوار بود که شاهین را در لیگ نگه دارد.

استقلال؛ مسافر خسته

آبی‌پوشان بعد از بازی چهارشنبه لیگ قهرمانان آسیا در امارات خستگی این سفر را با خود به بوشهر نیز خواهند برد تا بهترین هدیه برای شاهین باشد. خستگی‌ای که خود استقلالی‌ها نیز به آن اعتراف کرده‌اند. خستگی سفر به همراه گرمای هوای بوشهر که نشانی از هوای بهاری ندارد برای استقلال نمی‌تواند چندان خوشحال‌کننده باشد. پرویز مظلومی در آخرین روزهایی که بر روی نیمکت استقلال می‌نشیند دوست دارد با خاطره خوبی این تیم را ترک کند و چه خاطره‌ای بهتر از کسب دومین جام فصل. عنوانی که می‌تواند وداعی شکوهمند برای مردی باشد که تشنه القاب بود. البته که کسب دومین جام می‌تواند برای پرویز لقبی جدید بیافریند.

نوستالژی؛ لشگر آبی‌های سابق

این بازی سرشار از سوژه‌های بکر و نابی است که می‌توان از همه آن‌ها یک کتاب نوشت. از وحید طالب‌لو بگیرید تا هادی شکوری و علی انصاریان – لشگر استقلالی‌های سابق- تا خود پرویز مطلومی که دو فصل پیش تا آستانه قرارداد با بوشهری‌ها پیش رفت و ناگهان سر از استقلال درآورد و موجب دلخوری همشهری‌های خود شد. چرا که او بارها اعلام کرده بود برای ادای دین به مردم زادگاهش به بوشهر آمده است. حالا پرویز سرمربی استقلال است و غلامحسین -برادر بزرگ‌تر او- سرپرست شاهین.

دوئل: تسویه حساب سنگربانان

هر چند دو طرف دوئل این بازی در طول نود دقیقه هیچگاه رو در روی هم قرار نخواهند گرفت اما وقتی سیدمهدی رحمتی درون دروازه استقلال باشد و آن سو وحید طالب‌لو سنگربان شاهین، تقابل این دو می‌تواند جذاب‌ترین دوئل لقب گیرد. این دو بازیکن که در طول سالیان اخیر هیچگاه رابطه خوبی با هم نداشته‌اند در این بازی بیش از هر بازی دیگری به فکر بسته نگه داشتن دروازه خود هستند. این یک تسویه‌حساب شخصی بین طالب‌لو و رحمتی خواهد بود.

نکته: بازگشت ستاره‌های پرویز

بازگشت دوباره مجتبی جباری و آندرانیک تیموریان برای پرویز مظلومی که در این فصل بارها از مصدومیت ستاره‌های تیمش می‌نالید مطمئنا می‌تواند خبر خوشی باشد. از آن سو شاهینی‌ها نیز علی انصاریان را که بعد از رفتن درخشان دیگر در این تیم آفتابی نشده بود دوباره به بوشهر بازگردانده‌اند تا در مقابل استقلال او را در اختیار داشته باشند.

سوژه روز: جاسم دوست‌نداشتنی

جاسم کرار که قضیه بازی کردن یا نکردنش در فینال جام حذفی تا مدت‌ها بحث داغ مطبوعات و رسانه‌ها بود همچنان غایب بزرگ شاهین است. او که می‌توانست در این دیدار، بازی نکردنش در فینال حذفی را جبران کند باز هم غایب خواهد بود تا همچنان این سوال بزرگ بی‌جواب بماند که فلسفه خرید این بازیکن چه بود؟

فلاش‌بک؛ فینال جام حذفی یاد باد

این دو تیم در حالی یک ماه و اندی پیش در شیراز فینال جام حذفی را برگزار کردند که استقلال در ضربات پنالتی فاتح آن بازی شد. حالا باید در بوشهر یک بار دیگر و البته با شرایطی متفاووت رو در روی هم قرار بگیرند. حالا دیگر خبری از آن همه هوادار استقلال نخواهد بود. این بار بوشهری‌ها ورزشگاه شهید بهشتی را یکپارچه سفیدپوش خواهند کرد تا 90 دقیقه برای شاهین بر سنج و طبل بکوبند. استقلال در بوشهر غریب‌تر از همیشه خواهد بود


اختلافات علی کریمی با مربیان خود به سریالی تکراری در سال‌های گذشته فوتبال ایران تبدیل شده است. در سال‌های گذشته کمتر تیمی بوده که کریمی در آن بازی کند و با مربی‌اش به مشکل برنخورده باشد.

او فقط در مقطعی که به فوتبال اروپا رفت خود را بازیکنی مطیع نشان داد و در سایر مقاطع کریمی نسبت به مربیان خود یک یاغی تمام‌عیار بوده است. اعتراض به محل تمرین، نوع غذا و حتی بازی دادن بازیکنی یا بازی ندادن بازیکن مورد علاقه‌اش عوامل اختلاف این ستاره فوتبال با مربیان خود بوده است. در طول فوتبال کریمی کمتر مربی‌ای بوده است که تا انتهای کار رابطه خوبی با این بازیکن تاثیرگذار داشته باشد.

برخی مربیان همانند بلاژویچ شرایط را می‌پذیرفتند و بدخلقی‌های او را تحمل می‌کردند به طوری که چیرو میز شام که باب میل کریمی نبود را تعطیل کرد و کل تیم را به خواسته ستاره تیمش به مک دونالد برد. اما خیلی‌ها مثل بلاژویچ نبودند و تحمل رفتارهای کریمی را نداشتند که باعث جنجال‌های بزرگی در فوتبال ایران شد. مروری بر کارنامه اختلافات کریمی با مربیان خود نشان می‌دهد او کمتر با مربیان خود رابطه خوب و دوستانه‌ای داشته است.

برانکو؛ لگد به ساک پزشکی

تیم ملی به جام جهانی رفته بود و خود را برای بازی‌های نهایی در آلمان آماده می‌کرد. پیش از بازی‌های جام جهانی تیم قصد سفر به کرواسی را داشت که برانکو تصمیم گرفته بود بازیکنان ساعت 2 بامداد در لابی هتل حضور داشته باشند و پس از سه چهار ساعت تیم به فرودگاه برود. همه بازیکنان در لابی حضور داشتند. کریمی هم در کنار سایر بازیکنان بود. او پس از مدتی شروع به اعتراض کرد و صدایش بلند شد. به سمت برانکو رفت و با صدای بلند از او توضیح خواست: «چرا ما را به هتل آوردی؟ مگر ما بیکاریم که سه چهار ساعت در هتل بنشینیم؟ می‌گفتید خودمان می‌آمدیم فرودگاه!» برانکو هم به صراحت پاسخش را داد: «این تصمیم من است. هر کس اعتراض دارد در تهران بماند. من نباید به بازیکن پاسخگو باشم.»

این جر و بحث با وساطت فرکی و شاهرخی به پایان رسید اما سرآغاز جریانات اختلاف کریمی با برانکو در جام جهانی بود که در نهایت پس از تعویض در بازی با پرتغال با لگد به ساک پزشکی به پایان رسید. کریمی در آلمان یکی از دوره‌های یاغی‌گری خود را پشت سر گذاشت که شاید بحرانی‌ترین دوران او بود. او یک بار توسط برانکو از اردو اخراج شد اما محمد دادکان او را به هتل برگرداند و حاصلش لگد ماندگار کریمی به ساک پزشکی بود.

امیر قلعه نویی؛ پای تخته

امیر قلعه نویی از آن دسته مربیانی بود که بدخلقی‌های بازیکنش را تحمل می‌کرد و اختلافی با کریمی  نداشت تا این‌که در جام ملت‌های مالزی و در جلسه آنالیز، پیش از آمدن قلعه‌نویی به جلسه کریمی پای تخته رفت و ادای قلعه‌نویی را در آورد! البته قلعه‌نویی واکنشی به این رفتار از خود نشان نداد تا حاشیه‌ای برای تیمش به وجود نیاید.

علی دایی؛ خداحافظی از تیم ملی

در دوران بازیگری همه می‌دانستند رابطه دایی و کریمی خوب نیست. این دو از دو گروه مختلف در تیم ملی بودند که کمتر زمانی رابطه آنها صمیمی شد. در دوران مربیگری دایی در تیم ملی او در لیست خود علی کریمی را دعوت کرد. اتفاقی که آینده خوبی برای هر دوی آنها نداشت. دایی تیم ملی را برای اردو به اردبیل برد و کریمی هم از امکانات بد اردو به شدت انتقاد کرد و اردبیل را در شان تیم ملی ندانست. اختلاف دایی و کریمی دوباره شروع شد و این بار در قامت مربی - بازیکن. رفتار کریمی با واکنش تند مسئولان تیم ملی همراه شد و کریمی در پاسخ به این رفتار در بیانیه‌ای تند از تیم ملی خداحافظی کرد. او اگرچه به تیم ملی برگشت اما تا پایان دوران دایی در تیم ملی جایی نداشت.

افشین قطبی؛ کمپی کنار گاوداری

با حضور قطبی در تیم ملی دوباره کریمی ملی‌پوش شد. اما اردوی اتریش اختلاف او و قطبی را هم آغاز کرد. اردویی که در آن خبری از کولر نبود و نزدیک به یک گاوداری و چوب‌بری بود. کریمی اولین بازیکنی بود که به این وضعیت اعتراض کرد. او یک روز صبح در حضور تمامی بازیکنان رفتار بسیار تندی با قطبی داشت و حاضر نشد با تیم تمرین کند. قطبی پس از بازگشت از اردوی اتریش همان کاری را با کریمی کرد که دایی انجام داده بود. او را از تیم ملی خط زد و تا زمان حضور قطبی او دیگر پیراهن تیم ملی را نپوشید.

خاکپور؛ اخراج از استیل‌آذین

اوج درگیری‌های کریمی در استیل‌آذین بود که ابتدا با سردار آجورلو دچار مشکل شد و یکی از عوامل اصلی جدایی آجورلو از استیل‌آذین جادوگر ناراضی فوتبال ایران بود. اما کار به همین جا ختم نشد. کریمی در ادامه کار در استیل‌آذین توسط خاکپور از تیم اخراج شد. او برای بازی در تیم الاهلی مقابل میلان حاضر نشده بود از کسی در باشگاه اجازه بگیرد و همین مساله باعث اخراج او از استیل‌آذین شد.

سناریوی آخر؛ اعتراض به ارنج دنیزلی

روزی که در رختکن با محمد نصرتی درگیر شد و این درگیری جلوی چشمان دنیزلی رخ داد جرقه‌هایی در ذهن دنیزلی بوجود آمد که کریمی همان خداداد پاس است و فعلا باید تحملش کرد، چون تیم به او نیاز دارد. اما انتقاد از ترکیب تیم آن هم مقابل خبرنگاران اختلافات را کاملا نمایان کرد. کریمی و دنیزلی به پایان خط رسیده‌اند و در فصل آینده به طور حتم فقط یکی از آنها در پرسپولیس می‌ماند. دنیزلی آخرین مربی است که کریمی با او دچار اختلاف می‌شود. اختلافی که می‌تواند او را از پیراهن قرمز دور کند


رییس جمهور سابق کشورمان با تاکید مجدد بر حفظ جنبه اسلامی انقلاب و نظام، خواستار اهتمام برای اجرای ظرفیت های معطل مانده قانون اساسی، به ویژه در تامین حقوق و آزادی های مصرح شهروندی شد.

 
حجت الاسلام سید محمد خاتمی که در پنجاه و چهارمین نشست ماهانه بنیاد باران سخن می گفت، افزود: جمهوری اسلامی حاصل انقلابی بزرگ و فراگیر بود. مردم به صحنه آمدند، خون دادند، سختی کشیدند و فریاد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی برآوردند، ولی به این حضور شکوهمند اکتفا نشد، بلکه استقرار جمهوری اسلامی به همه پرسی گذاشته شد و دوازدهم فروردین آغاز مرحله تازه زندگی اجتماعی، سیاسی و تاریخی ملت ایران است. آنچه رخ داد اینکه نظامی وابسته و ضدمردم و مصالح آنان رفت و نظام جانشین جمهوری اسلامی بود. یعنی نظامی برآمده از رای و اراده مردم که در آن قدرت متکی به مردم و پاسخگو در برابر ملت است. یعنی نظام ملت مدار و مردم محور به جای جباریت و استبداد حاکم محور. و این جمهوری، اسلامی است، یعنی به اقتضای هویت و خواست اکثریت مردم باید احکام و ارزش های اسلامی بر آن حاکم باشد.

 
خاتمی ادامه داد: نقش دین در تحولات دوران اخیر تاریخ ایران نقشی برجسته است و ما هم به عنوان مسلمانی که به دخالت دین در سپهر زندگی اجتماعی باور داریم و دین را دارای رسالت در جهت دادن جامعه و اداره اجتماع می دانیم و هم به عنوان تحلیلگران واقع بین حوادث و تحولات تاریخی و اجتماعی جایگاهی که اسلام در این تحولات و نیز در عمق فرهنگ مردم دارد نمی توانیم و نباید از اسلام چشم بپوشیم و هم اکنون هم بر اسلامی بودن انقلاب و لزوم نگاهداشت جانب دین در نظام و حکومت تاکید می کنیم. 
وی افزود: ولی نکته یی را که نباید مورد غفلت قرار داد این است که در بررسی سیر حرکت جامعه از پیش از مشروطیت تا امروز، تحولات تاریخی ناظر بر مسائل عینی جامعه و متاثر از آن بوده است. چه آنگاه که مردم خواستار «عدالت خانه» بودند، بیزاری خود را از استبداد لگام گسیخته و خودکامگی بوالهوسانه اعلام می کردند، چه آنگاه که با بسط خواست تاریخی خود نظامی را جست وجو می کردند که مشروطه بود، یعنی اینکه هم در پدید آمدن و هم در تداوم: اولامشروط به اراده و خواست مردم باشد، ثانیا تامین کننده مصالح عمومی باشد، ثالثا دارای حکومتی مسوول و پاسخگو در برابر مردم و قابل جابه جایی با اراده ملت باشد، رابعا غیر وابسته به بیگانه باشد، خامسا تامین کننده آزادی های اساسی باشد و سادسا زمینه ساز پیشرفت کشور و رهایی از عقب ماندگی باشد.


خاتمی با بیان اینکه در سراسر این دوران تا انقلاب اسلامی، دین که جان مایه فرهنگ و هویت تاریخی جامعه است همواره حضور داشته است و بدون تردید معدل رویکرد مردم، دین خواهی و نگاهداشت جانب دین و حاکمیت معیارها و ارزش های دینی در جامعه بوده است، تصریح کرد: درست است که در همه مراحل کسانی حضور و تاثیر داشتند که انگیزه دینی نداشته اند، ولی اولاگرایش توده مردم که محور و مدار حرکت و تحول اند دینی بوده است. ثانیا پیشوایان دینی بیشترین تاثیر را در جریان ها داشته اند، بویژه در دو سوی اصلی حرکت یک صد ساله یعنی مشروطیت و انقلاب اسلامی نقش دین و رهبری دینی برجسته تر بوده است. اما از یاد نبریم که خواست های عینی و دردهای ملموس که هم از اسباب مهم انقلاب و هم نیروی محرکه و تعیین کننده اهداف آن بوده است در این میان نقش مهمی داشته است و حتی نگاه به دین و تلقی از آن هم در عرصه حیات اجتماعی متاثر از همین انگیزه ها و خواست ها بوده است. 

 
وی افزود: درد فقر و تبعیض، درد خفقان و استبداد، درد تحقیرشدگی توسط حکومت های جبار و وابسته و پشتیبانان آنان، درد ناامنی و عقب ماندگی، اینها اموری است که یکایک افراد ملت چه از روی تحلیل و چه با فطرت خود آنها را احساس کرده و می کنند و خواستار رفع آنها بوده اند و دین اسلام را نیز چنان دیده و دریافته اند که نه تنها با این بدبختی ها سازگار نیست، بلکه خواستار و دعوت کننده به تغییر آنها بوده است. وقتی همه جهات سلبی و ایجابی جمع شد و قوام یافت، انقلاب اسلامی که واقعا اسلام را می خواست و اسلام آن هم آزادی و پیشرفت و استقلال و حاکمیت مردم بر سرنوشت را تایید می کرد پیروز شد و جمهوری اسلامی با چنین ویژگی هایی به عنوان پیمانی استوار مورد قرارداد واقع شد.
خاتمی ادامه داد: پس اسلامی که در انقلاب نقش داشت و پسوند جمهوری و مبنای هویت نظام ما بود و رای مردم به آن تعلق گرفت نه تنها با جمهوریت سازگار بود، بلکه تنها مجرای تحقق آن در روزگار ما در عرصه اجتماعی و حکومت نیز جمهوری است. و بدون هیچ رودربایستی بگویم، نگاه و بینشی که مردم را هیچ کاره می داند و ارزشی برای رای مردم قائل نیست و نسبت به خواست های تاریخی جامعه بی توجه است، نگاهی که تنها به ظواهر می اندیشد و زمان و مکان را دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد نمی داند و فاقد روح توحید و اخلاق و آزادگی (که جان مایه دین خداست) است و برای شهروندان حق و حقوقی قائل نیست نه با جمهوری اسلامی سازگار است و نه آن است که رهبر فقید انقلاب عرضه داشتند و مردم به آن رای دادند.
خاتمی با بیان اینکه حال ماییم و جمهوری اسلامی، به نکات زیر به عنوان آنچه باید مورد اهتمام باشد تاکید کرد:
1- مبنای نظم، قانون اساسی است که البته یک امر بشری است و قابل ترمیم و اصلاح که در خود قانون هم به این امر توجه شده است، ولی به هر حال این قانون اساسی با نظر خبرگان منتخب ملت تصویب شده و با شیوه یی دموکراتیک مورد همه پرسی قرار گرفته است و با وجود مقبولیتی که امام داشتند و هر تصمیمی می گرفتند مورد قبول و اقبال بود، ولی ایشان اصرار داشتند که خود مردم نظر بدهند و تصمیم بگیرند.
2- آنان که دغدغه دینی بیشتر دارند دست کم اطمینان برایشان حاصل است که این قانون ناسازگار با اسلام نیست. - در همین قانون اساسی زمینه های خوبی برای تامین خواست مردم و مصلحت عمومی و پایدار شدن مردمسالاری و پیشرفت کشور وجود دارد.
رییس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: آنچه مورد بحث است اینکه ظرفیت های مورد غفلت یا اعراض این قانون کم نیست و از جمله اهداف اصلاحات هم توجه به همین ظرفیت ها، بویژه حقوق ملت و حقوق شهروندی و مبعوث بودن حکومت از سوی مردم و نظایر آن است و معتقدیم که قانون اساسی یک کل جامع است که همه جانبه باید مورد اهتمام و عمل واقع شود، بنابراین پایبندی به قانون اساسی و شعار اجرای کامل و همه جانبه آن یک اصل و یک شعار اصلی است و راه حل مشکلات نیز تن دادن به قانون از سوی مردم و نهادها و جریان ها بویژه حکومت است. می دانید که در دولت من کار درستی صورت گرفت و برای انجام وظیفه مهمی که ریاست جمهوری بر عهده دارد یعنی اجرای قانون اساسی هیات نظارتی تشکیل شد که منشا خدماتی هم بود. متاسفانه برای مدت ها این امر تعطیل شد و مورد بی مهری قرار گرفت، حال با هر انگیزه یی وقتی دوباره احیا می شود خیلی ها آن را بر نمی تابند! چرا؟ آیا اعمال نظارت بر اجرای قانون اساسی خلاف قانون اساسی است؟
وی افزود: از طرف دیگر باید گفت نظارت بر اجرای قانون اساسی در کجا و چگونه؟ هرچند اولانظارت کننده باید در عمل پایبندی خود را به قانون، به ویژه قانون اساسی نشان داده باشد. ثانیا این نظارت نیازمند ضمانت اجرا است. یعنی نیازمند نهاد یا سازمانی به نام دادگاه قانون اساسی یا هر نام دیگر است که باید نهادی بی طرف و غیرقابل نفوذ و کاملامستقل باشد که در زمان ما پیش بینی شده بود که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. به هر حال خواستم بر این نکته تاکید کنم که ما خود را داخل نظام و مدافع آن می دانیم، ولی می گوییم چرا باید سیاست ها، روش ها و رفتارهایی را شاهد باشیم که به اصل نظام لطمه می زند و دود آن به چشم مردم می رود و مهم ترین اهداف اصلاحات نیز اصلاح این سیاست ها و روش ها و در واقع بازگشت به روح نظام و قانون اساسی است. با بازبودن فضا و حاکمیت بحث و نقد منطقی از بسیاری از فسادها جلوگیری خواهد شد. مدیریت های ناکارآمد که موجب هدررفتن سرمایه های مادی و معنوی می شود تبدیل به مدیریت های عقلانی و مسوولیت شناس خواهد شد و به جای فضای احساسی که یک طرف آن نفرت و طرف دیگر آن شیدایی و احیانا فرصت طلبی است، عقلانیت سیاسی - که سخت نیازمند آنیم- بر جامعه، حکومت، مردم و نهادهای مردمی حاکم خواهد شد. رابعا بی تردید جلوی تهدیدهایی که موجودیت کشور را نشانه گرفته است خواهد گرفت. یا در چنین فضای مناسبی تهدیدها کارگر نخواهد افتاد