سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

بعد از حدود دو ماه تعطیلی، رقابت‌های لیگ برتر فوتبال از فردا شب (سه‌شنبه) آغاز می‌شود. لیگ یازدهم چند ویژگی خاص دارد که مهم‌ترینش توزیع بهتر بازیکنان بزرگ و به اصطلاح ستاره در تیم‌های مختلف است.


دومین ویژگی لیگ یازدهم حضور مربیان سرشناسی چون امیر قلعه‌نویی در تراکتورسازی تبریز و علی دایی در راه آهن است، دو مربی که فصل گذشته دو جام قهرمانی به دست آورده‌اند در لیگ جدید برای اولین مرتبه در این تیم‌ها حضور دارند و همین مسئله وضعیت لیگ را از نظر توجه رسانه‌ای تغییر داده است.
حضور دایی باعث توجه زیاد رسانه‌ها به راه آهن شده، تیمی که همواره برای سقوط نکردن در لیگ بازی می‌کرده که بعید است با حضور سرمربی سابق پرسپولیس به هدف‌های بزرگتری فکر نکند.

تغییر و تحولاتی هم که در تیم‌ها از نظر حضور بازیکنان بزرگ و ستاره رخ داده به جذابیت بیشتر لیگ کمک می‌کند و این نوید را می‌دهد که یازدهمین دوره لیگ برتر نسبت به دوره‌های گذشته جذاب‌تر و با کیفیت‌تر باشد البته اگر این پیش‌بینی درست از آب در بیاید و تیم‌ها به گونه‌ای بازی کنند که سکوهای ورزشگا‌ه‌ها پر شود و دیگر همانند فصل قبل شاهد سکوهای خالی نباشیم.
با این مقدمه نگاهی به هفته اول مسابقات هفته اول لیگ برتر می‌اندازیم:
* پرسپولیس - ملوان انزلی؛ تکراری اما جذاب
این دو تیم فصل گذشته چهار مرتبه با یکدیگر روبه‌رو شدند که ملوان سه بار پیروز شد. در لیگ برتر ملوان موفق شد در هر دو دیدار رفت و برگشت پرسپولیس را شکست دهد و شش امتیاز از دایی بگیرد. پرسپولیس در دیدار رفت جام حذفی 4 بر 2 به برتری رسید و با توجه به شکست یک بر صفر در بازی برگشت با همین یک برد در جام حذفی قهرمان شود. با این حال هر دو تیم تغییرات زیادی داشته‌اند، اکنون حمید استیلی هدایت سرخپوشان تهرانی را برعهده دارد و در تیم ملوان نیز پژمان نوری به لیگ امارات کوچ کرده است.
با این حال ملوان همواره برابر پرسپولیس خوب بازی کرده و باید دید فرهاد پورغلامی می‌تواند از استیلی هم امتیاز بگیرد یا او فقط راه شکست دادن علی دایی را بلد بود. قطعا هواداران پرسپولیس سه‌شنبه شب به ورزشگاه می‌آیند تا تیم جدیدشان را ببیند.ملوان کار سختی دارد و نبرد تاکتیکی دو مربی تعیین کننده نتیجه است و پورغلامی به انگیزه و دوندگی بازیکنانشان خیلی امیدوار است.
استیلی نیز می‌خواهد لیگ را با برد شروع کند تا ادعایش در مورد اینکه پرسپولیس افشین قطبی را هم او آماده کرده بود که قهرمان شد به واقعیت نزدیک‌تر شود.
این بازی به احتمال فراوان پرتماشاگرترین بازی هفته اول خواهد بود زیرا ملوان نیز تماشاگرانی از انزلی خواهد آورد.این تیم به هر حال نایب قهرمان جام حذفی است.

* داماش گیلان - نفت آبادان؛ ستارگان داماش برابر پیروانی باتجربه
داماش گیلان بعد از چند بار صعود و سقوط به لیگ برتر این بار با قدرت بیشتر وارد مسابقات شده است. مهدوی‌کیا یکی از بازیکنان پرآوازه لیگ یکی از ستاره‌های این تیم گیلانی محسوب می‌شود. مهدی دینورزاده باید در لیگ برتر اولین آزمون جدی خود را پشت سربگذارد و در آن سوی میدان غلامحسین پیروانی قرار دارد که از تجربه مربیگری زیادی در لیگ برتر برخوردار است.


* فجرسپاسی - نفت تهران؛ نبرد شیرازی‌ها با دقیقه نودی‌ها
فجر بعد از یک فصل سقوط به لیگ دسته اول توانست خود را به لیگ برتر برساند آن هم به لطف بازیکنان جوان و جویای نام و باانگیزه. کلانتری سرمربی این تیم نیز اگرچه سال‌ها به عنوان مربی تجربه حضور در لیگ برتر را دارد اما برای اولین بار است که سرمربی و نفر اول یک تیم لیگ برتری است.
در آن سوی میدان تیمی قرار دارد که در فصل نقل و انتقالات درگیر رفتن و نرفتن به اراک بود و در نهایت در دقیقه 90 در تهران ماندگار شد. هر دو تیم شاید از نظر بازیکن خیلی برتری نسبت به یکدیگر نداشته باشند اما حسین فرکی نسبت به سرمربی فجر در لیگ برتر بسیار باتجربه‌تر است.

* مس کرمان - شهرداری تبریز؛ مرفاوی در کویر به دنبال برد
مس کرمان یکی از تیم‌هایی بود که سرمربی خود را تغییر نداد و اگرچه دو سه بازیکن تاثیرگذارش را از دست داد اما بازیکنان خوبی جذب کرده است. با این حال بعید است مرفاوی توانسته باشد به این زودی خلاء ادینهو گلزن برزیلی تیمش که به فوتبال امارات رفت را جبران کند. شهرداری تبریز حریف ناشناخته‌ای برای مس است زیرا یسیچ سرمربی کروات که کارنامه درخشانی در فوتبال ایران ندارد عهده‌دار مربیگری این تیم است. مرفاوی می‌خواهد در حضور تماشاگران خونگرم کرمانی اولین برد تیمش را جشن بگیرد و شاید یسیچ به یک تساوی در خارج از خانه هم قانع باشد.
* سایپا - مس سرچشمه؛ دیدار بی‌تجربه‌ها در لیگ برتر
نارنجی‌پوشان البرز فصل گذشته با محمد مایلی کهن روزگار ناموفقی را سپری کردند و در نهایت در هفته‌ آخر در لیگ برتر ماندگار شدند. اکنون این تیم زیر نظر مجید صالح مشغول به کار شده‌ است. صالح اگرچه یک مربی موفق در ذوب آهن بود اما اولین تجربه سرمربیگری خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند و باید برابر تیمی به میدان برود که آن تیم هم اولین سال حضورش در لیگ برتر را سپری می‌کند. صالح صراحتا به بازیکنانش گفته‌ برای قهرمانی باید وارد مسابقات شوند و در آن سوی میدان مس سرچشمه بعید است هدفی به جز بقا و حضور در میانه‌های جدول داشته باشد. صالح اگر پیروز شود اولین گام را در لیگ و رسیدن به هدفش محکم برداشته در غیر این صورت شاید مس سرچشمه اولین شگفتی را در لیگ خلق کند و اولین برد یا اولین امتیازش را در لیگ برتر دشت کند.


* تراکتورسازی - صبای قم؛ پرافتخارترین مربی لیگ برابر جوانان باانگیزه
امیر قلعه‌نویی پرافتخارترین مربی لیگ برتر ایران به تبریز رفته تا کلکسیون افتخاراتش را با قهرمانی تراکتورسازی تکمیل کند. او بازیکنان خوبی جذب و مثل همیشه تیم قدرتمندی را آماده مسابقات کرده است.
عبدالله ویسی در صبا با یک مشت جوان جویای نام که شاید برخی از آنها برای اولین مرتبه در لیگ برتر بازی می‌کنند می‌خواهند شگفتی ساز هفته اول لیگ باشند. در خط حمله صبای قم نیز رضا عنایتی قرار دارد مهاجم محبوب قلعه‌نویی که شاید این مرتبه او از گلزنی عنایتی خوشحال نشود. به هر حال ویسی فصل گذشته قلعه‌نویی را با سپاهان متوقف کرد و شاید این اتفاق بار دیگر در تبریز و در لیگ یازدهم رخ دهد.
راه آهن - ذوب آهن اصفهان؛ نایب قهرمان آسیا مقابل دایی
راه آهن که فصل گذشته تا هفته آخر برای سقوط نکردن می‌جنگید اکنون با حضور مالکان متمول مشکل مالی ندارد و با جذب علی دایی نیز به دنبال رسیدن به رده‌های بالاتر است. این باشگاه زمانی تکلیفش در لیگ برتر روشن شد که دیگر بازیکن زیادی برای جذب نمانده بود و دایی آنطور که خودش گفته می‌خواهد در این فصل جوانگرایی کند.
در آن سوی میدان حریفی قرار دارد که نایب قهرمان آسیاست و یک تیم هماهنگ و بسیار کم نقص است. منصور ابراهیم‌زاده قطعا نمی‌خواهد لیگ را با شکست یا تساوی آغاز کند زیرا او و باشگاه ذوب آهن هدفشان در این فصل قهرمانی آسیاست. نبرد تاکتیکی دایی و ابراهیم‌زاده قطعا می‌تواند از نکات جذاب این دیدار باشد.
* فولاد خوزستان - شاهین بوشهر؛ جدال جنوبی
فولاد خوزستان مجید جلالی را حفظ کرده تا در لیگ یازدهم به رتبه‌ای خوب دست پیدا کند. این باشگاه نیز تیم فوتبالی هماهنگ دارد که از نظر فنی یکی از بهترین‌ تیم‌های لیگ نامیده می‌شود. در آن سوی میدان اما یک تیم جنوبی مثل شاهین است که طرفداران زیادی دارد ولی در مورد نحوه جذب بازیکنان این تیم حرف و حدیث زیادی مطرح شد. با این حال باید دید حمید درخشان می‌تواند در لیگ یازدهم در اولین نبرد به برتری برسد یا نه؟ این بازی دربی جنوب است. هرچند شاهین بوشهر بازیکنان بومی کمتری نسبت به فصل گذشته دارد اما طرفداران دو تیم تعصب زیادی به تیم محبوبشان دارند.
گفتنی است، آخرین دیدار هفته اول لیگ برتر چهارشنبه شب بین سپاهان و استقلال برگزار می‌شود.
برنامه مسابقات هفته اول و نام داوران به شرح زیر است:
سه شنبه 11/5/90-ساعت 22:00- هفته اول
داماش گیلان -نفت آبادان -شهید عضدی-رشت
غلامرضا جباری-رسول فروغی-تورج عیوض محمدی-منصور نوری-ناظر:ابراهیم میرزا بیگی

فجر شهید سپاسی -نفت آبادان - حافظیه-شیراز
اشکان خورشیدی-محمدرضا ابوالفضلی-علی میرزا بیگی-امیر حسین فتاحی-ناظر:سید غیاثی

مس کرمان -شهرداری تبریز-شهید باهنر-کرمان
محمدرضا اکبریان-سید علی نژادیان-محمد رضا امینی-محمد ملکی-ناظر:محمد علی فروغی

سایپا-صنایع مس سرچشمه-انقلاب-کرج
سعید بخشی زاده-داوود رفعتی-حمید غمزه-جمشید محمدی-ناظر:حسین خوشخوان

تراکتورسازی تبریز -صبای قم-یادگار امام(ره) -تبریز
هدایت ممبینی-مرتضی کریمی-حسین خانبان-فرشید افشار-ناظر:محمدرضا فلاح

راه آهن -ذوب آهن- اکباتان-تهران
سعید مظفری زاده-محسن فریمانی- علیرضا ایلدروم-رسول رهبرفام-ناظر:حاتم بک پور

فولاد خوزستان -شاهین بوشهر-تختی-اهواز
احمد صالحی-علیرضا کهوری-حسین سنجری-حسین زرگر-ناظر:بهرام مهرپیما

پرسپولیس - ملوان -آزادی-تهران22:30
محمود رفیعی-رضا سخندان-بابک داوری-رضا کرمانشاهی-ناظر:غلامرضا بهروان

چهارشنبه 12/5/90-ساعت 22:30-هفته اول
سپاهان -استقلال-فولاد شهر
محسن قهرمانی-حسن کامرانی فر-مسعود فرح نیا-قاسم واحدی-ناظر:مسعود عنایت