سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

 استقلال تهران نخستین پیروزی خود را در لیگ قهرمانان آسیا به دست آورد.

آبی‌های پایتخت در سومین و آخرین دیدار خود در دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف پاختاکور ازبکستان رفتند و با پیروزی 4 بر 2، شانس صعودشان به مرحله یک هشتم نهایی این رقابت‌ها را افزایش دادند.

در این دیدار ابتدا دوسان ساویک در دقیقه 5 با شوتی سنگین دروازه محمدی را گشود. البته توپ با برخورد با مدافع استقلال مسیرش تغییر پیدا کرده بود.

شادمانی ازبک‌ها چندان دوامی نداشت و هوار ملامحمد روی یک کار ایستگاهی که حاصل پاس رو به عقب مدافع به دروازه‌بان بود، بازی را به تساوی کشاند.

استقلال پس از به ثمر رساندن گل تساوی بر شدت حملاتش افزود تا در دقیقه 23 فرهاد مجیدی روی پاس بلند ایمان مبعلی با دروازه‌بان پاختاکور تک به تک شد و پس از عبور از او گل دوم را به ثمر رساند.

 

کاریکاتور پرویز مظلومی

نکته مهم این دیدار در نیمه نخست آسیب دیدگی فرهاد مجیدی بود که مظلومی را مجبور کرد از سید صالحی در ترکیب تیمش استفاده کند.

در نیمه دوم استقلال بر خلاف بازی‌های گذشته که پس از به دست آوردن پیروزی عقب می‌کشید باز هم به بازی هجومی خود ادامه داد اما فرصت‌های گلزنی این تیم یکی پس از دیگری توسط برهانی و سید صالحی از دست می‌رفت.

در دقیقه 57 سید صالحی که در نیمه نخست به جای مجیدی مصدوم وارد زمین شده بود،‌ سانتر ارسالی از جناح چپ را با ضربه محکم سر به تور دروازه دوخت تا اختلاف بیشتر شود.

در ادامه بازی دو تیم صاحب موقعیت‌هایی شدند؛ استقلال می‌توانست توسط ضربه روپای هوارملامحمد به گل چهارم برسد اما شوت محکم او که روی پاس برهانی به دست آمده بود با اختلاف اندک از کنار دروازه به بیرون رفت. ازبک‌ها هم دوبار خطرناک نشان دادند و محمد محمدی مجبور به واکنش شد.

در لحظات پایانی بازی و در حالی که همه در انتظار شنیدن سوت پایان بازی بودند، پاختاکور اختلاف را به حداقل رساند. غفلت مدافعان استقلال باعث شد اندکی پیش از اینکه داور چهارم 4 دقیقه وقت اضافه را اعلام کند، توپ توسط مهاجم پاختاکور به گوشه دروازه فرستاده شده و محمدی هم نتوانست مانع از فروپاشی دروازه‌اش شود.

آرش برهانی اما اجازه نداد اختلاف کم شود و در آخرین دقیقه بازی پس از عبور از مدافعان دروازه را برای چهارمین بار باز کرد.

علی حمد داور اماراتی این بازی در این بازی سه بار از کارت زرد خود استفاده کرد که دو بار بازیکنان ازبک از سوی این داور جریمه شدند و سیدصالحی هم به دلیل درآوردن پیراهن خود بعد از به ثمر رساندن گل کارت زرد گرفت.

استقلال با این پیروزی 4 امتیازی شد و در مکان دوم گروه قرار گرفت

چهارشنبه 17/1/90، هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا، ورزشگاه آزادی، ساعت: 17:30، تماشاگر: 17645 نفر 
استقلال 4 
گل‌ها: هوار (12)، مجیدی (23)، سید صالحی (57)، برهانی (3+90) 
ازبکستان 2 
گل‌ها: ساویچ (5)، شیخوف (90) 
داور: علی حمد 
کمک‌ها: صالح سعید، احمد 
اخطار: جورائف، عبدالخولیف (پاختاکور)، شکوری، سیدصالحی (استقلال) 
بازیکن برتر: آرش برهانی (استقلال) 

استقلال: محمد محمدی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، هادی شکوری، جواد شیرزاد، کیانوش رحمتی، ایمان مبعلی (مجتبی جباری 87)، فرزاد آشوبی، هوار ملامحمد (4+90 اسماعیل شریفات)، آرش برهانی، فرهاد مجیدی (سید مهدی سیدصالحی 39) 
سرمربی: پرویز مظلومی 

پاختاکور: تیمور جورائف، ایگور کریتس، بوژان میلادینوویچ، کاخی ماخارادزه، ایگور سرگیف (عزیزف 46)، دوسان ساویچ (صنعت شیخوف 82)، دیلشود شرف‌الدینف (تیمور عبدالخولیف 61)، ایلهومان سویونف، استنیسلاو آندریف، ولادیمیر کوزاک، اسماتولایف 
سرمربی: روشن حیدروف 

نتایجی که استقلال از دو بازی قبلی‌اش در لیگ قهرمانان به دست آورده بود به شکلی نبود که بخواهد در این بازی هم احتیاط را در نظر بگیرد، به همین دلیل در غیاب امیرآبادی و حنیف عمران‌زاده با تمام نفراتش به زمین آمد، ضمن اینکه پس از مدت‌ها مجتبی جباری هم در جمع نیمکت‌نشینان دیده شد. در حالی که انتظار می‌رفت پس از پیروزی در دربی، استقبال خوبی شود اما بارندگی هوای تهران در ساعت بازی یکی از دلایل حضور کم تماشاگران بود. 
به هر حال بازی رأس ساعت شروع شد و برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها این پاختاکور بود که روی یک ضربه راه دور و غافلگیرکننده به گل رسید. اگرچه برخورد توپ به مدافع استقلال در به ثمر رسیدن گل این تیم هم بی تاثیر نبود. این گل آبی‌های پایتخت را به خود آورد. دقیقه 12 بازی داور به دلیل پاس رو به عقب مدافع ازبکی، خطای دو ضرب را درون 18 قدم اعلام کرد و هوار ملامحمد هم با ضربه‌ای زیبا کار را به تساوی کشاند. بعد از گل، فشار حملات میزبان بیشتر شد و هافبک‌های این تیم به دفعات مهاجمان خود را تغذیه می‌کردند که مدافعان پاختاکور با آفسایدگیری آن را مهار می‌کردند اما در دقیقه 23 روی پاس بلند مبعلی و اشتباه گلر حریف، مجیدی گل برتری را زد تا نیمکت استقلال نفس راحتی بکشد اما این گل برای مجیدی خوش یمن نبود چون چند دقیقه بعد به دلیل کشیدگی عضله پا، جای خود را به سیدصالحی داد. بازیکنان پاختاکور که باورشان نمی‌شد بازی را در همین 23 دقیقه واگذار کرده باشند در دقیقه 29 صاحب فرصت خوبی شدند که واکنش به موقع محمدی مانع از باز شدن دروازه شد. 
در نیمه دوم بازی سرعت بیشتری گرفت، پاختاکور با یک تعویض هجومی کار را آغاز کرد و کاملا مشخص بود که اگر آنها باز بازی کنند، فرصت‌هایی را در اختیار مهاجمان استقلال قرار می‌دهند که همینطور هم شد و در دقیقه 57، سانتر زیبای شیرزاد از سمت چپ را سیدصالحی با سر وارد دروازه کرد. پاختاکور هم مثل نیمه اول از هر جا که می‌توانست با شوت‌های راه دور دروازه محمدی را تهدید می‌کرد، شاید مرطوب بودن هوا و خیس بودن زمین یکی از دلایل استفاده از این تاکتیک بود. دقیقه 64 آنها روی یکی از همین ضربات مجدد خطرناک ظاهر شدند که نیمکت تیمشان به خیال گل دوم برخاستند. 
استقلال بعد از گل سوم جریان بازی را در اختیار گرفت، انگار بازیکنان پاختاکور می‌دانستند که زورشان به میزبان نمی‌رسد. با این حال هر دو تیم حملاتی را روی دروازه یکدیگر تدارک دیدند که سهم استقلال به مراتب بیشتر بود. در دقایق 74، 84 و 85 برهانی دو بار و سیدصالحی یک فرصت عالی را از دست دادند و مهمترین فرصت آنها هم در دقیقه 76 بود که ضربه محکم مهاجم پاختاکور را محمدی به بیرون فرستاد. اما در دقیقه 90 تعلل مدافعان استقلال کار دست این تیم داد و باز هم اختلاف به یک گل رسید. اما انگار این گل لازم بود تا شاگردان مظلومی به خودشان بیایند برهانی در دقیقه 3+90 بازی خوبش را با گلی که زد کامل کرد. 
(صفر- یک) پاختاکور، دقیقه 5: 
شوت ساویچ از فاصله 25 متری پس از برخورد به مدافع استقلال وارد دروازه شد. 
(یک- یک) استقلال، دقیقه 12: 
پس از اعلام خطای دو ضرب درون 18 قدم برای استقلال، هوار ملامحمد از روی پاس کوتاه مجیدی کار را به تساوی کشاند. 
(2- یک) استقلال، دقیقه 23: 
پاس بلند و توی عمق مبعلی و اشتباه گلر پاختاکور کافی بود تا مجیدی گل دوم را بزند. 
(3- یک) استقلال، دقیقه 57: 
ارسال شیرزاد از سمت چپ را سیدصالحی با سر وارد دروازه کرد. 
(3-2) پاختاکور، دقیقه 90: 
پاس بلند به پشت خط دفاعی و تعلل منتظری و صادقی باعث شد تا صنعت شیخوف گل دوم را بزند. 
(4-2) استقلال، دقیقه 3+90: 
حرکت پا به توپ برهانی تا درون 18 قدم و ضربه پای چپ او گل چهارم را برای هواداران استقلال به ارمغان آورد.