سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

شهر کرمان از لحاظ گردشگری خصوصیات خاص خودش را دارد و یک مجموعه بافت قدیم دارد که اکثر گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن این مجموعه به کرمان سفر می کنند اما متأسفانه بخشی از این بافت کهن از بین رفته است و بخش دیگری متروک رها شده است و البته بخشی نیز در دست احیاست. به دلیل منابع مالی محدود، وضع شهر کرمان از بسیاری لحاظ در خور شهر تاریخی ما نبوده و نیست. متأسفانه زیر ساخت های شهر کرمان برای رشد گردشگری مناسب نیست و برای رسیدن به یک رونق گردشگری، 3 ضلع شهرداری، مردم و دولت همزمان باید تلاش کنند. درکرمان در حالی که پایتان روی ماسه‌های کویر در حال گر گرفتن است می‌توانید برف‌های کوه 4هزار و 800 متری «سیرچ» را ببینید که فاصله کوتاهی با شما دارد. بنابراین استان کرمان ظرفیت های بسیار خوبی در گردشگری و میراث فرهنگی دارد و باید زمینه بهتری برای جذب گردشگر در این استان فراهم شود.کرمان، کویر و ستاره و ارگ بم

امنیت یک بستر عمومی برای همه فعالیت های اجتماعی و اقتصادی محسوب می شود و در بحث گردشگری نیز اهمیت ویژه ای دارد اما متأسفانه اکثر گردشگران خارجی با یک دیدگاه خاص و اطلاعات غیرواقعی وارد کشور و به طور خاص وارد شهر کرمان می شوند. در حالیکه استان کرمان پهناورترین استان کشور است و همسایگان ما در جنوب و جنوب شرق مشکلات خالص خودشان را دارند، اما استان کرمان از نظر وضع امنیتی شرایط مطلوبی دارد.

به نظر من بزرگ ترین مانع در راه رونق گردشگری این است که مؤلفه های تصمیم گیری در این رابطه به طور کامل شکل نگرفته اند و به هماهنگی نرسیده اند. در واقع مسئولان ما چه در سطح کلان و چه در سطح محلی به این باور نرسیده اند که توسعه صنعت گردشگری یعنی توسعه کشور و رسیدن به توسعه پایدار.از طرفی کرمان کلکسیونی از آثار تاریخی است که در نوع خودش بی نظیر است اما تاکنون هیچ اقدامی در جهت کاربردی شدن این بناها صورت نگرفته است. همان طور که کاروانسرای وکیل سال های سال متروکه بود اما بزودی با همکاری سرمایه گذار ترک تبدیل به یک هتل 7 ستاره سنتی می شود که تکمیل این مجموعه می تواند تحول بزرگی در بافت قدیم شهر ایجاد می کند.

با این حال واقعیت امر این است که توسعه گردشگری بدون فراهم کردن امکانات و زیرساخت های لازم، میسر نمی شود. یکی از مهم ترین مولفه ها در امر توسعه گردشگری امکانات حمل و نقل اعم از حمل و نقل زمینی، ریلی و به ویژه مسافرت هوایی است که استان کرمان هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است و در بسیاری از خطوط و مسیرهای داخلی و خارجی پرواز هوایی مستقیم از کرمان انجام نمی شود و در این راه به تازگی به همت چند آژانس گام هایی در جهت توسعه خطوط هوایی بین کرمان و شیراز برداشته شده است که افزایش این خطوط تکمیل کننده حلقه گردشگری استان کرمان خواهد بود.

به طور نمونه ارگ بم پس از گذشت ? سال از زمین لرزه آرام آرام سر از ویرانه ها برمی دارد با وجود ویرانی ?? درصدی ارگ بم این مکان تاریخی همچنان میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. امروز این بنای ماندگار جهان به نمادی از زندگی در بم تبدیل شده است.ارگ تاریخی بم پس از زمین لرزه جزو آثار در معرض خطر یونسکو قرار گرفت و در صورت اختصاص اعتبار و بودجه و افزایش اقدامات مرمتی و بازسازی ارگ بم از فهرست آثار در معرض خطر جهانی خارج خواهد شد