سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

 روزنامه «نشنال» چاپ امارات در گزارشی پیرامون گردشگری مذهبی در عراق نوشت: "ساکنان شهر کربلا ادعا می کنند هتل های این شهر میان توریست های ایرانی و عراقی تبعیض قائل می شوند و در حالی که ایرانی ها در بهترین هتل ها اسکان می یابند اما این هتل ها اصلاً عراقی ها را راه نمی دهند!"

 این روزنامه از شهر کربلا گزارش داد: "در شرایطی که رشد گردشگری مذهبی موجب تقویت اقتصاد کربلا شده است اما ساکنان این شهر مذهبی مدعی هستند از این منافع بی بهره مانده اند و توریست های کشورهای همسایه از جمله ایران با بهترین امکانات در هتل ها پذیرایی می شوند."

«ابوحدا»، یک فرد شیعه اهل بغداد که به طور مرتب مسیر 110 کیلومتری برای زیارت مرقد امام علی (ع) و امام حسین (ع) در جنوب عراق را می پیماید در این باره می گوید: "نومیدکننده است، ما مجبوریم در خودروهای خود بخوابیم یا اینکه خانواده ها در طول اعیاد بزرگ مذهبی در کنار خیابان ها می خوابند چونکه نمی توانند در هتل ها، اتاق بگیرند."

وی می افزاید: "هر دفعه که به اینجا (کربلا) می آییم ما را به هتل ها راه نمی دهند. آنها اتاق های خالی دارند اما آن را به شما نمی دهند!"

براساس این گزارش در حال حاضر کمتر از 200 هتل در شهر کربلا با حدود 4 هزار تخت وجود دارد اما ابوحدا ادعا می کند: "مشکل برسر کمبود جا و فضا نیست که وی را به گذراندن شب در خودرویش وادار می کند بلکه این یک اقدام سیاسی آگاهانه و بازتابی از نفوذ گسترده ایران در عراق پس از جنگ است."

وی مدعی است: "با زائران عراقی مثل شهروندان درجه دو رفتار می کنند. چرا ایرانی ها در بهترین هتل ها اسکان می یابند اما عراقی ها هیچ جایی پیدا نمی کنند؟ من دلیلش را به شما می گویم، این به خاطر کنترلی است که ایران همه جا دارد. من اینجا یک غریبه هستم و گرچه در خاک عراق زندگی می کنم اما شبیه یک غریبه هستم."

مالک یک هتل نیز با بیان اینکه «شورای عالی اسلامی عراق» (ISCI) که دارای روابط نزدیک تاریخی با ایران است، متولی گردشگری در کربلا محسوب می شود اظهار داشت: "یک سقف قیمت در مورد اتاق های هتل برای ایرانی ها تعیین شده و بیش از آن مجاز به گرفتن کرایه نیستیم. ما سوددهی نداریم و این در حالی است که همه ایرانی ها غذای کافی همراه خود می آورند. آنها هرگز در رستوران هتل غذا نمی خورند."

این در حالی است که «احمد عبدالحسین»، یک مدیر اداره گردشگری دولتی در کربلا، ادعای وجود تبعیض بین گردشگران را رد کرده و می گوید: "عراقی هایی که نتوانسته اند در هتل ها اتاق بگیرند احتمالاً خوب سازماندهی نشده اند، در حالی که گردشگران ایرانی با یک برنامه و سازماندهی خوب از پیش اتاق هتل ها را رزرو کرده اند."

وی می افزاید: "هیچ تفاوتی در نحوه برخورد ما با عراقی ها در مقایسه با ایرانی ها یا گردشگران کشورهای دیگر وجود ندارد. ایرانی هایی که به اینجا می آیند معمولاً از طریق آژانس های گردشگری اقدام می کنند و از پیش جای خود را رزرو کرده اند. در واقع آنها باید از قبل یک رزرو تاییدشده در هتل داشته باشند."

عبدالحسین اضافه کرد: "در مقابل عراقی ها عادت دارند یک مرتبه سروکله شان پیدا شود و درخواست هتل کنند."

وی همچنین سیاست مداخله در امور مدیریت هتل ها را رد کرد و گفت: "کنترلی بر روی هتل ها وجود ندارد و ما هیچ شرایطی را به آنها تحمیل نمی کنیم، در مقابل آنها باید شفاف و عادلانه رفتار کنند