سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

وریا غفوری در مدت زمان کمی تبدیل به یکی از محبوب ترین بازیکنان این باشگاه شد. بازیکنی که روزگاری با گل راه دور و میانه میدانش به مهدی رحمتی چهره شد و همه وریا را با آن شوت وحشتناکش به خاطر می آوردند.


اشک های غفوری پس از دربی 86 که با تک گل علیپور به پایان رسید، چهره او را در اذهان به ثبت رساند و شاید آن تصویری که از صورت اشکبار غفوری در رسانه ها بازتاب پیدا کرد، منجر به افزایش انگیزه این بازیکن برای جبران آن بازی تلخ بود.


در دربی برگشت همان سال، وریا غفوری تک گل 3 امتیازی دربی را وارد دروازه بیرانوند کرد و به محبوبیت قابل توجهی در نزد هواداران استقلال دست یافت. فعالیت های کاپیتان استقلال در خارج از زمین نیز، باعث شد تا او در کانون توجهات قرار گرفته و به محبوبیت باورنکردنی ای برسد.


وریا غفوری متولد 27 آبان 1366 است ولی پدر و مادر او هم به رسم آن زمان که میان متولدین دهه شصت مرسوم بود، شناسنامه او را قبل از مهر ماه نوشتن تا او زودتر راهی مدرسه شود. به همین دلیل است که تاریخ تولد او در شناسنامه اش 29 شهریور 1366 نوشته شده است.


پدر وریا سنندجی و مادرش سنندجی است. پدر و مادری با مذهب های متفاوت که ثمره آن باعث تولد ببر کورد کوهستان شد. لقبی که به وریا نسبت داده شده است. وریا یک اسم کُردی و به معنی هوشیار است. در مناطق کرد نشین و بخصوص کرستان، اغلب از نام های کردی برای نامگذاری فرزندانشان استفاده می کنند که وریا نیز از این قاعده مستثنی نیست. اغراق نیست اگر بگوییم این اسم برازنده بازیکنی است که اهل مطالعه است.



پدر وریا در ابتدا مخالف بازی کردنش بوده ولی حتی مخالفت های پدر هم باعث نشد او از انگیزه و اهدافش دست بکشد. او با پشتکاری مثال زدنی، از استانی که فوتبالیست انگشت شماری به فوتبال مملکت معرفی کرده آمد و اکنون کاپیتان یکی از بزرگترین تیم های ایران و آسیاست.


وریا که در سال 82 در آستانه پیوستن به پیکان بود، به دلیل نداشتن خوابگاه و محل اسکان به زادگاهش در سنندج بازگشت. اما او ثمره تلاش و هدف‌جویی‌اش را در سال 83 علیرغم اینکه در تیمی عضویت نداشت با قبولی در تست جوانان ایران گرفت تا بتواند در بازی‌های آسیایی نیز عضو آن تیم لقب گیرد.


وریا که دوران فوتبالی ‌اش با بیشترین سکوت و کمترین حواشی در تیم‌های پاس تهران، پاس همدان، شهرداری تبریز، نفت تهران و سپاهان اصفهان همراه بود، ناگهان از دو سال قبل در متن موج‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در بین ورزشی‌ها حضور یافت و مورد توجه قرار گرفت.


وریا در لیست کارلوس کی روش برای حضور در جام جهانی حضور نداشت و در حالیکه او، یکی از بهترین های ایران در سمت راست بود، نتوانست تیم ملی را در جام جهانی 2018 همراهی کند و او با استوری هایی نظیر «آخرین سنگر سکوته، حق ما گرفتنی نیست» به این موضوع واکنش نشان داد.


وریا غفوری در چندین مسئله سیاسی و اجتماعی دیگر نقش آفرینی کرد و باعث بازتاب های زیادی در جامعه شد. مباحثی که شاید خیلی از افراد برای لطمه نخوردن به جایگاه و مقامشان، از صحبت در موردش امتناع کنند.


شادی های بعد از گل وریا، تمثیلی است از میزان عشق او به تیمش. او می گوید بعد از هر گلی که می زند، به روی رگ های دستش می زند تا نشان دهد چقدر عاشق استقلال است و به این تیم تعصب دارد. البته وریا میگوید که از کودکی عاشق تیم استقلال بوده از هواداران دو آتشه استقلال بوده است. به طوری که یک بار به خاطر کل کل بر سر قرمز و آبی در مدرسه دعوایشان شده و سرش را شکستند.


وریا غفوری دو فرزند به نام های رادین و بارین دارد. او علاقه بسیار زیادی به پسرش رادین دارد و او را هر از چندگاهی بر سر تمرینات استقلال می برد تا جا پای پدر بگذارد و شاید بتوانیم یک روزی، غفوری کوچک را با لباس استقلال ببینیم که او نیز پس از گلزنی، بر روی رگ هایش می زند.


غفوری در مورد علاقه اش به رادین اینگونه می گوید: من یک پسر به نام رادین دارم که او تمام زندگی من است. رادین را آن قدر دوست دارم که باید بگویم نمی توانم بدون او زندگی کنم. آرزو می کنم که خداوند سه فرزند سالم به من بدهد. من خیلی فرزند دوست هستم و از خدا می خواهم دوباره به من فرزندهایی بدهد که در آینده به آنها افتخار کنم.

 

 

وریا در مورد معنی نام رادین نیز گفته است: رادین به معنای رادمرد، بخشنده و جوانمرد است. همیشه دوست داشتم نامی را برای فرزندم انتخاب کنم که بااصالت باشد و معنای زیبایی داشته باشد. رادین نامی بود که من و همسرم برای پسرمان انتخاب کردیم. رادین انتخاب هر دوی ما بود و ازبین گزینه های مختلفی که برای نام فرزندمان داشتیم این اسم بیشتر نظرمان را جلب کرد و در نهایت رادین را به عنوان نام پسرمان انتخاب کردیم.


وریا در این سالها تبدیل به فوتبالیستی شده که با مردم جامعه اش همراه است و از درد و رنج آنها می گوید. از سختی ها و مردم محروم از امکانات در مناطق کردستان می گوید و کولبرانی که برای تهیه لقمه نانی، مجبور به تحمل سختی های زیادی هستند.


به هر حال وریا غفوری که از سنندج و از دل بی امکاناتی شروع به تلاش کرد، با پاس همدان، شهرداری تبریز و نفت تهران خودش را به فوتبال ایران معرفی کرد و در سپاهان اوج گرفت و با استقلال تبدیل شد به یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه.