سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

دو سال پیش سامسونگ با معرفی گوشی جدیدی به نام Galaxy Alpha، که از نظر طراحی تحولی در گوشی‌های آن زمان این شرکت بود، روحی تازه به رده میانی بازار دمید. اگرچه گلکسی آلفا خیلی پرفروش نبود، آغازگر راهی بود که خانواده سری A سامسونگ از آن زاده شد.
خانواده Galaxy A، شامل A3 ،A5 ،A7، توانست جوابی باشد برای طیف وسیعی از مردم که بودجه‌شان در حد خرید گوشی پرچم‌دار نیست، ولی نمی‌خواهند گوشی ضعیف و پایین‌رده‌ای هم داشته باشند. با بازخورد خوبی که سامسونگ از خانواده سری A خود گرفت، تصمیم بر این شد در پایان سال 2015 آنها را به‌روز کند و مدل جدیدی از این خانواده معرفی کند.
در این بررسی سراغ کوچک‌ترین عضو سری جدید Galaxy A به نام (Galaxy A3 (2016 می‌رویم که یک گوشی 4.7 اینچی با قیمت زیر 1 میلیون تومان است.

طراحی

گلکسی (A3 (2016 لباس پلاستیکی خود را از تن درآورده و، مانند پرچم‌داران 2015 سامسونگ، از ترکیب فلز و شیشه در بدنه خود بهره برده است. در حالی که فریم آلومینیومی دور تا دور گوشی را احاطه کرده، روی پشت و جلو آن روکشی از جنس شیشه گوریلاگلس 4  کشیده شده است. همچون گلکسی اس6، شیشه روی نمایشگر در لبه‌ها اندکی به داخل فریم خم شده که به زیبایی گوشی افزوده است. اگر اکسپریا زد3 پلاس یا زد5 را در دست گرفته باشید، حتما درز بین پنل شیشه‌‌ای و فریم دور گوشی را احساس کرده‌اید، اما این ضعف در A3 جدید دیده نمی‌شود که البته به خوش‌دستی گوشی کمک می‌کند.


 
 

مثل همیشه، دکمه معروف خانه میان دکمه‌های مولتی‌تسکینگ و برگشت قرار گرفته، اما، برخلاف A5 و A7 جدید، این دکمه فاقد اسکنر اثر انگشت است.
در پشت دستگاه به‌جز لنز دوربین و چراغ فلاش و البته لوگوی سامسونگ چیز دیگری دیده نمی‌شود. در لبه سمت راست دکمه پاور و درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه، در سمت چپ کلیدهای صدا، در بالا میکروفون دوم و در لبه زیرین جک هدفون، پورت microUSB، اسپیکر و میکروفون اول قرار گرفته است.

  
 

گوشی، به‌دلیل اندازه کوچکش، به‌خوبی در دست می‌نشیند و با وجود شیشه‌ای بودن لیز نمی‌خورد. مزیت دیگر ناشی از کوچک بودن گوشی کنترل کاملی است که با یک دست می‌توان روی تمام دکمه‌ها و منوهای دستگاه داشت.
اگرچه بدنه‌ شیشه‌ای A3 مثل هر گوشی شیشه‌ای دیگر اثر انگشت را به خود جذب می‌کند، اگر از بین چهار رنگ مشکی، نقره‌ای، طلایی و صورتی یک رنگ روشن انتخاب کنید، این ضعف به چشم نمی‌آید.

نمایشگر

نمایشگر A3 جدید نسبت به نسل قبل پیشرفت خوبی داشته است: اندازه صفحه از 4.5 به 4.7 اینچ رسیده و رزولوشنی برابر با 1280 در 720 پیسکل ارائه می‌دهد. این امر موجب شده تراکم پیکسل‌های گوشی به 312 پیکسل در هر اینچ افزایش یابد که برای گوشی هوشمندی در این اندازه بسیار مناسب است. ضمنا باید به افزایش نسبت صفحه به بدنه نیز اشاره کرد که به‌دلیل کمتر شدن حاشیه اطراف نمایشگر اتفاق افتاده است.


 

همان‌طور که از نمایشگرهای سوپر آمولد سامسونگ انتظار می‌رود، رنگ‌ها درخشان و اشباع‌شده است. اگر نمی‌توانید با غیرواقعی بودن رنگ‌ها کنار بیایید، در بخش Display می‌توانید حالت‌های Screen Mode را تغییر دهید.
با اینکه در این رنج قیمت می‌توان گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر پیدا کرد، نمایشگر سوپر آمولد سامسونگ با همین رزولوشن و زاویه دید بسیار خوبی که دارد انتظارات شما را حتی زیر نور آفتاب کاملا برآورده می‌کند.

نرم‌افزار

سری 2016 گلکسی A، از جمله A3، از اندروید 5.1.1 لالیپاپ به همراه آخرین نسخه رابط کاربری تاچ‌ویز بهره می‌برد. با اینکه سامسونگ معمولا سابقه خوبی در به‌روزرسانی دستگاه‌های خود ندارد و تا این زمان هنوز پرچم‌دارانش را به اندروید 6 آپدیت نکرده است، این شانس را برای A3 قائلیم که در نیمه دوم 2016 اندورید مارشمالو را دریافت کند.


 

خوشبختانه تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تاچ‌ویز نسبت به قبل کمتر شده، اما همچنان شاهد حضور اپ‌های موازی هستیم، مثل دو مرورگر، دو ایمیل، دو مسنجر و دو دستیار صوتی که باید به‌اجبار آنها را تحمل کرد.
موردی که لازم است اینجا به آن اشاره کنیم کوچک بودن دکمه‌های کیبورد پیش‌فرض گوشی است که برای افرادی با انگشتان بزرگ و متوسط مناسب نیست. این موضوع موجب می‌شود هنگام تایپ کردن اشتباهات شما بیشتر شود که البته با نصب یک کیبورد دیگر می‌توان مشکل را برطرف کرد.

سخت‌افزار

قدرت سخت‌افزاری (Galaxy A3 (2016 نسبت به A3 اصلی تغییر چندانی نکرده است. این گوشی همچنان از پردازنده 4 هسته‌ای اسنپدراگون 410 استفاده می‌کند، منتهی فرکانس هسته‌های بالاتری دارد. البته در بعضی کشورها پردازنده اگزینوس 7580 با همان فرکانس جایگزین شده است که همین مدل در اختیار ما قرار داشت.
از 1.5 گیگابایت حافظه رم حدود یک‌سوم آن آزاد است. اگرچه در تست‌های انجام‌گرفته با مشکل کمبود رم مواجه نشدیم، وجود 2 گیگابایت رم خیال ما را راحت‌تر می‌کرد.


 

این دستگاه تنها با حافظه 16 گیگابایتی وارد بازار شده که 5 تا 6 گیگابایت آن در اختیار سیستم قرار دارد، اما به‌لطف قابلیت نصب کارت حافظه می‌توان ظرفیت ذخیره‌سازی را 128 گیگابایت افزایش داد. تنها مشکلی که از این نظر وجود دارد این است که برای نصب کارت microSD نیاز به اشغال کردن جای سیم‌کارت دوم دارید و درنتیجه امکان استفاده همزمان از سیم‌کارت دوم وجود ندارد.


(A3 (2016 نه‌تنها ما را در کارهای مولتی‌تسک ناامید نکرد، بلکه در اجرای بازی‌های سنگین نیز روسفید شد! این گوشی که، بسته به مدل منطقه، از پردازنده گرافیکی Adreno 306 یا Mali-T720MP2 بهره‌ می‌برد در بازی‌های سریع مثل Temple Run 2 و Horzion Chase واکنش و سرعت خوبی از خود نشان داد و بازی سنگینی مثل Modern Combat 5 را بدون افت فریم اجرا کرد. ضمن اینکه در حین انجام دادن این کارها شاهد داغ شدن غیرعادی گوشی نبودیم.
در ادامه می‌توانید نتایج تست‌های سخت‌افزاری (Galaxy A3 (2016 را مشاهده کنید.


 

دوربین


یکی از بخش‌های A3 جدید که نسبت به مدل قبلی بهبود بسیار داشته دوربین دستگاه است. در این گوشی علاوه بر افزایش کیفیت دوربین اصلی از 8 به 13 مگاپیکسل، اندازه دهانه دیافراگم نیز از f/2.4 به f/1.9 رسیده که کمک می‌کند در حالت مایکرو با این گوشی عکس‌های بهتری بگیرید. نرم‌افزار دوربین، در عین سادگی، امکانات دستی مناسبی در اختیار شما می‌گذارد که البته این مورد تنها در حالت Pro فعال می‌شود.

در نمونه عکس‌های گرفته شده، عملکرد دوربین در فضای بیرونی و زیر نور آفتاب رضایت بخش است. همچنین به واسطه داشتن آپرچر f/1.9 می‌توان تصاویر مایکرو خوبی از سوژها گرفت. علاوه بر این دوربین A3 جدید در ثبت جزئیات نیز نمره خوبی می‌گیرد اما  در شب و فضای تاریک نوز زیادی در عکس‌ها دیده خواهد شد.

 

 

 

 
 

باتری


ظرفیت 2300 میلی‌آمپرساعتی (Galaxy A3 (2016 نسبت به نسخه قبلی 400 واحد بیشتر شده که برای یک گوشی 4.7 اینچی ظرفیت مناسبی است. در مدتی که با گوشی کار کردیم مصرف شارژ بسیار خوبی شاهد بودیم، طوری که پس از یک روز و نیم نیاز به شارژ آن خواهید داشت.
در تستی که با پخش 1 ساعت فیلم Full HD با حداکثر صدا و روشنایی صفحه انجام دادیم، تنها 8 درصد شارژ دستگاه (حدود 180 میلی‌آمپرساعت) کم شد که تحسین‌برانگیز است.
برخلاف دو گوشی دیگر (A5 (2016 و (A7 (2016 مدل A3 امسال فاقد پشتیبانی از شارژ سریع است. به همین دلیل 2 ساعت طول می‌کشد تا شارژ آن از 0 به 100 درصد برسد.

صدا


دیگر این روزها کمتر کسی پیدا می شود که با گوشی خود موسیقی گوش نکند یا فیلم نبیند. همین امر اهمیت وجود اسپیکر و صدای هدفون خوب را در دستگاه‌های امروزی بیشتر می‌کند. A3 جدید، مانند دیگر محصولات سامسونگ، اسپیکر تک‌کاناله دارد که البته درجای نه چندان مناسبی یعنی لبه زیرین دستگاه قرار گرفته است. به‌دلیل کوچک بودن اندازه و کم‌بودن عرض دستگاه، هنگام استفاده از آن در حالت افقی خروجی اسپیکر کاملا با دست پوشانده می‎‌شود و صدای فیلم یا بازی را به‌درستی نمی‌شنوید.


 

صدای پخش‌شده از این اسپیکر در رنج بالا کیفیت مناسبی ندارد و بهترین وضعیت، گوش دادن به موسیقی با بلندی صدای 70 درصد است؛ البته A3 هم ادعایی در این مورد نداد و انتظار ما از آن باید در حد اسپیکر مونو باشد.
سامسونگ در بسته‌بندی دستگاه یک ایرفون قرار داده است که می‌توان به‌عنوان هندزفری نیز آن استفاده کرد. خوشبختانه کیفیت این ایرفون‌ها خیلی بد نیست، اما اگر به فکر خرید جنس بهتری هستید، از این بابت ضرر نمی‌کنید.
برای اینکه صدای خوبی از هدفون بشنوید، اندکی نیاز به تغییر تنظیمات پخش‌کننده موسیقی دارید که گزینه‌های موجود در بخش SoundAlive می‌تواند در این راه بسیار کمکتان کند.


 

جمع‌بندی


اگر به استفاده از فبلت و گوشی بزرگ تمایل چندانی ندارید، (Galaxy A3 (2016 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها بین گوشی‌های زیر 5 اینچ باشد. با اینکه قیمت این دستگاه تقریبا نصف قیمت پرچم‌داران بازار است، از نظر ظاهر و کیفیت ساخت بدنه چیزی از بزرگان کم ندارد.


 

شما حتی از نظر عملکرد با مشکلی مواجه نمی‌شوید، چون این دستگاه، برخلاف گوشی‌هایی هم‌رده‌اش، می‌تواند از پس انجام دادن کارهای مولتی‌تسک و بازی‌های سنگین بربیاید. درخشان‌ترین ویژگی Galaxy A3 جدید به مصرف باتری آن مربوط می‌شود که با یک بار شارژ بیش از 1 روز می‌توانید از آن استفاده کنید.
درمجموع (A3 (2016 هنگام کار کردن به‌قدری حس خوب به شما می‌دهد که ضعف دوربین و صدای آن را می‌توان نادیده گرفت و با آن کنار آمد. اگر این دستگاه حافظه رم بیشتری داشت، می‌توانست از هر نظر کامل باشد، با این حال بعید است همین مقدار حافظه رم برای کاربر عادی ایجاد مشکل کند.