سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

در کنار شرکت‌هایی که به اصطلاح خودمان بازار گوشی موبایل را قبضه کرده‌اند و اجازه عرض‌اندام به بسیاری از برندهای ضعیف‌تر نمی‌دهند، شرکت اسمارت با تولید محصولات مختلف هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و از نفس نیفتاده!

باوجوداینکه درصد بالایی از کاربران خرید پرچم‌داران و محصولات بالا رده را ترجیح می‌دهند نمی‌توان نیاز به گوشی‌های موبایل ارزان‌قیمت که بتوانند نیازهای روزمره افراد را مرتفع کنند نادیده گرفت. با همین دید شرکت‌های بسیاری همچون اسمارت پا به میدان گذاشته‌اند تا درصدی هرچند ناچیز از سهام بازار را به خود اختصاص دهند. اسمارت یکی از برندهای تازه‌وارد است که زمان زیادی از ورودش به بازار ایران نمی‌گذرد.

  گوشی موبایل اسمارت مدل dido II E2000

  در میان گوشی‌های موبایل اسمارت همیشه پایین‌ترین قیمت و ضعیف‌ترین مجموعه سخت‌افزاری برای مدل دیدو است. دیدو II نسخه جدیدتر مدل قبلی است اما حتی در مقایسه با دیدو هم حرفی برای گفتن ندارد. بااین‌وجود برخلاف تمام گوشی‌های هوشمند دیگر در این بازه‌ی قیمت که از نسخه‌های منسوخ‌شده‌ی اندروید استفاده می‌کنند، وضعیت دیدو بهتر است و اندروید 4?4 دارد؛ ولی ازلحاظ سخت‌افزاری، همه‌چیز دیدو II در حداقل ممکن قرار دارد. پردازنده‌ای تک‌هسته‌ای در کنار 256 مگابایت رم نمی‌تواند در انجام هر فعالیتی که بخواهید شما را همراهی کند. این گوشی 512 مگابایت حافظه‌ی داخلی دارد که شرایط را بیش‌ازپیش برای کاربران دشوار می‌کند. پس درهرصورت، بهتر است که حتما همراه این گوشی، یک کارت حافظه هم تهیه کنید. این کارت حافظه می‌تواند ظرفیت گوشی موبایل دیدو II را تا 64 گیگابایت دیگر افزایش دهد و بخشی از نگرانی شما را به‌عنوان کاربر در ذخیره‌سازی فایل‌های موردنیازتان کاهش دهد. صفحه‌نمایش 3.5 اینچی دیدو II که از نوع LCD است تنها قابلیت دریافت تا 2 لمس هم‌زمان را دارد، بنابراین ممکن است به هنگام تایپ با این گوشی موبایل با مشکلات زیادی برخورد کنید. به‌هرحال اگر بازه قیمتی دیدو II را در کنار نسخه اندروید آن در نظر بگیرید متوجه خواهید شد ارزش خرید این محصول چندان هم پایین نیست.

گوشی موبایل اسمارت مدل Leto II E2502

 مثل همیشه لقب دومین گوشی ارزان‌قیمت اسمارت به مدل Leto این شرکت تعلق می‌گیرد. کافی است چیزی حدود 30 هزار تومان بیشتر هزینه کنید تا دریایی از امکانات و قابلیت‌های جدید را دریافت کنید. اگر بخواهیم در مورد تفاوت‌های این دو مدل صحبت کنیم بهتر است از نسخه سیستم‌عامل اندروید شروع کنیم که در لتو II به نسخه مارشمالو ارتقا یافته است. وجود این نسخه اندروید در محصولی با قیمت لتو II چیزی به‌جز شگفتی نیست. پردازنده‌ی مرکزی کمی سریع‌تر شده و حافظه‌ی داخلی از چند ده مگابایت، به 4 گیگابایت افزایش یافته که چیزی حدود دو و نیم گیگابایتش در اختیار کاربر قرار دارد. البته در نظر داشته باشید که 512 مگابایت، حافظه‌ی خیلی کمی محسوب می‌شود و انتظار رابط کاربری خیلی روانی را نداشته باشید. صفحه‌نمایش در این محصول 4 اینچ با رزولوشن 800 × 480 است که توانسته تا حدودی مشکل تایپ کردن در حال عمودی و تار بودن در مدل‌های قبلی را رفع کند. علی‌رغم دیدو II که فاقد دوربین سلفی بود سنسوری با دقت 0?3 مگاپیکسل در قاب جلوی لتو II تعبیه‌شده که جهش بزرگی محسوب می‌شود. اگر قیمت گوشی موبایل برای شما در اولویت انتخاب قرار دارد باید بدانید این مدل از محصولات اسمارت در مقایسه با بسیاری از هم‌رده‌های بازار ارزش خریدی بیشتری دارد.

گوشی موبایل اسمارت مدل Coral II S2800

  در بازه‌ی قیمتی 200 هزار تومان می‌توانید امکانات بیشتری مانند صفحه‌نمایش 5 اینچی، حافظه داخلی 8 گیگابایت و دوربین اصلی 5 مگاپیکسل را در اختیار داشته باشید. امکاناتی که گفته شد مربوط به مدل کورال II از محصولات اسمارت است. این مدل، دو درگاه سیم‌کارت دارد و از شبکه‌های 3G هم پشتیبانی می‌کند تا بتوانید با خیال راحت، بازی Clash of Clans و تلگرام و اینستاگرامتان را هم چک کنید. حافظه داخلی در این مدل به 8 گیگابایت افزایش یافته تا دیگر نگرانی مربوط به ظرفیت پایین مدل‌های پیشین را نداشته باشید. پردازنده چهار هسته‌ای کورال II بر روی تراشه MT6580 قرار گرفته تا در کنار 512 مگابایت رم به پردازش اطلاعات بپردازد. همان‌طور که گفته شد صفحه‌نمایش 5 اینچی با فناوری IPS در این محصول به خدمت گرفته شده که در این بازه قیمتی بی‌نظیر به نظر می‌رسد. کورال II واقعا یک گوشی خوب در این بازه‌ی قیمتی است؛ اگر از فاکتور برند بگذریم، این گوشی بر مدل‌های ساخت شرکت‌های سامسونگ و هواوی با قیمت مشابه، کاملا برتری دارد.

گوشی موبایل اسمارت مدل Clio L2 L3901
  در ادامه‌ی مسیر به سمت گوشی‌های گران‌تر، به مدل CLIO می‌رسیم. این سومین مدل از گوشی‌های Clio است که با امکانات نسبتا مشابهی با Clio L1 تولید شده است. این گوشی دو سیم‌کارت، از تراشه‌ی Snapdragon 210 استفاده می‌کند و می‌توان گفت ارزان‌ترین گوشی‌ای است که از شبکه‌های پرسرعت 4G پشتیبانی می‌کند. گوشی‌های ارزان دیگری که از شبکه‌های 4G پشتیبانی می‌کنند، (مثل سامسونگ گلکسی J1 مینی یا هواوی Y560 4G)، حداقل 50 هزار تومانی گران‌تر از Clio L2 هستند. این گوشی 8 گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارد که بیش از نیمی از آن توسط سیستم‌عامل و برنامه‌های از پیش ‌نصب ‌شده، اشغال شده است. یک گیگابایت رم و تراشه‌ی Snapdragon 210  هم برای اجرای اکثر برنامه‌ها و بازی‌های سبک کافی است. مزیت بزرگ Clio L2 در مقایسه با مدل قبلی اندروید مارشمالو است که به‌صورت پیش‌فرض در این محصول وجود دارد. دیگر مزیت این گوشی، نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن 854 در 480 پیکسل و فناوری IPS است که در این بازه‌ی قیمتی، چنین موردی اصلا وجود ندارد. دوربین اصلی و سلفی در Clio L2 این بار به ترتیب حسگرهای 5 و 2 مگاپیکسلی دارند. شارژ دهی باتری 2000 میلی‌آمپر ساعتی هم رضایت‌بخش است و با یک‌بار شارژ کامل، می‌توان حداقل یک روز از گوشی استفاده کرد.
گوشی موبایل اسمارت مدل Viva II S3702

 شاید بد نباشد بدانید بدون در نظر گرفتن قیمت، وجود برخی امکانات در مدل‌های مختلف گوشی‌های موبایل اسمارت مشترک هستند. اندروید مارشمالو یکی از همین امکانات است که در Viva II هم وجود دارد. Viva II از همان نمایشگر 5 اینچی IPS مدل Clio L2 استفاده می‌کند؛ ولی رزولوشن آن به HD یعنی 1280 در 720 پیکسل بهبود یافته تا ازلحاظ دقت و شفافیت تصویر، تفاوت زیادی با یک گوشی آیفون 6s نداشته باشد. دقت حسگر دوربین اصلی هم به 8 مگاپیکسل بهبودیافته تا مشاهده‌ی عکس‌های گرفته‌شده با دوربین در نمایشگرهای بزرگ، تجربه‌ی خجالت‌آوری نباشد. در کنار این دوربین، سنسوری 5 مگاپیکسلی در جایگاه دوربین سلفی Viva II قرار گرفته که می‌تواند در ثبت تصاویر سلفی و برقراری ارتباط تصویری بسیار کارآمد باشد. گوشی اسمارت Viva II از تراشه‌ی MT6580  استفاده می‌کند که یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای 1?3 گیگاهرتزی دارد. از لحاظ قدرت پردازشی، تفاوت زیادی بین MT6580 و Snapdragon 210 وجود ندارد؛ ولی برخلاف  Snapdragon 210، تراشه‌ی MT6580 تنها از شبکه‌های 2G و 3G پشتیبانی می‌کند. این یعنی اگر یکی از سیستم کارت‌های جدید 4G اپراتورهای کشور را خریده باشید، نمی‌توانید از حداکثر سرعت اینترنتشان با گوشی Viva II استفاده کنید و بهتر است که همان گوشی ارزان‌تر Clio L1 را بخرید. برای این محصول حافظه داخلی 8 گیگابایت در نظر گرفته شده که می‌توانید با استفاده از یک کارت حافظه جانبی تا 64 گیگابایت دیگر هم بر ظرفیت آن بیفزایید. گفتنی است باتری Viva II همانند Clio L2 از ظرفیت 2000 میلی‌آمپر ساعتی بهره برده و از نوع لیتیوم یون است.

گوشی موبایل اسمارت مدل Slide II S3750

 اسلاید II همانند مدل پیشین خود ارزان‌ترین گوشی بزرگ شرکت اسمارت است. این گوشی از نمایشگری 5?5 اینچی استفاده کرده و برای کاربرانی ساخته شده که می‌خواهند با کمترین هزینه، یک گوشی با نمایشگر بزرگ تهیه کنند. این نمایشگر 5?5 اینچی هم از دقت HD و فناوری IPS استفاده می‌کند. با توجه به بازه‌ی قیمتی دستگاه، اصلا نباید انتظار رزولوشن بیشتری داشته باشیم؛ به‌خصوص اینکه رقبای هم قیمت این گوشی، حتی از رزولوشن HD هم بهره نمی‌برند. اسمارت برای اسلاید IIهم از همان تراشه‌ی MT6580 مدیاتک استفاده کرده که فقط از شبکه 2G و 3G پشتیبانی می‌کند. بر روی این تراشه پردازنده‌ای 4 هسته‌ای با فرکانس 1.3 گیگاهرتز قرار دارد که در کنار 1 گیگابایت رم می‌توانند با سرعت قابل قبولی به پردازش اطلاعات بپردازند. حافظه داخلی اسلاید II در مقایسه با حافظه اسلاید دو برابر شده و به 16 گیگابایت ارتقا یافته است. سیستم‌عامل در این محصول نسخه 6 اندروید موسوم به مارشمالو است که با ارائه امکانات کامل یک گوشی اندرویدی در این بازه قیمتی می‌تواند همگان را شگفت‌زده کند. اسلاید II دوربینی با حسگر 8 مگاپیکسلی دارد که اگر نور محیط کافی باشد، عکس‌های خوبی ثبت می‌کند. تنها رقیب اسلاید II در این بازه‌ی قیمتی، مدل Pop C9  از شرکت آلکاتل است که آن‌هم نمایشگری 5?5 اینچی دارد؛ ولی از همه نظر، از اسلاید II ضعیف‌تر است.

گوشی موبایل اسمارت مدل Selfie S4200

 در صف محصولات اسمارت این بار شاهد محصول جدیدی با عنوان سلفی هستیم. شاید دلیل نام‌گذاری این گوشی موبایل به سلفی اهمیتی است که اسمارت برای سنسور دوم دوربین قائل شده و هر دو دوربین را به حسگری 8 مگاپیکسلی مجهز کرده است. ازنظر سخت‌افزاری تفاوتی میان این مدل با مدل‌های قبلی وجود ندارد و تراشه MT6580 مدیاتک به‌عنوان قلب تپنده آن پردازش امور را به عهده دارد. اسمارت در کنار این تراشه برای سلفی، 1 گیگابایت رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته است که نمی‌توان برای انجام امور زیادی روی آن حساب باز کرد. سلفی هم همانند مدل‌های دیگر اسمارت از اندروید نسخه 6.0 استفاده می‌کند. این مدل از گوشی‌های موبایل اسمارت یک گوشی خوش‌دست است و به لطف نمایشگر 5.0 اینچی‌اش، می‌توان با یکدست هم با آن کار کرد. این نمایشگر، از فناوری IPS برای بهبود زوایای دید و کیفیت رنگ‌ها استفاده می‌کند و رزولوشن 1280 × 720 را به نمایش می‌کشد. سلفی توسط یک باتری 2500 میلی‌آمپر تغذیه می‌شود که اگر بازی کردن را کنار بگذارید، می‌تواند یک روز برایتان شارژ دهی کند. به لطف تراشه به‌کاررفته در سلفی، این محصول از نسل چهارم اینترنت پرسرعت یعنی 4G پشتیبانی نمی‌کند. اگر این مسئله برای شما اهمیتی نداشته باشد سلفی می‌تواند به یکی از بهترین گزینه‌های انتخاب شما تبدیل شود.

گوشی موبایل اسمارت مدل Advance L4901

 تا اینجا انتخاب‌های زیادی پیش روی کاربر قرار گرفته است. کاربری که برایش اینترنت 4G مهم باشد، بیشتر به سمت Clio L2 می‌رود که ازنظر سخت‌افزار با مدل‌های قبلی تفاوت دارد و از شبکه 4G پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از محصولات اسمارت که از تراشه‌ای شبیه به Clio L2 بهره برده مدل ادونس است. این تراشه اسنپدراگون 210 کوالکام است که با پردازنده‌ای چهار هسته‌ای در مرکز خود به پردازش اطلاعات می‌پردازد. 8 گیگابایت حافظه داخلی و 1 گیگابایت رم هم از دیگر امکاناتی است که از سوی اسمارت برای ادونس در نظر گرفته شده تا در مقایسه با مدل‌های پیشین خود چیزی کم نداشته باشد. در این مدل هم سیستم‌عامل مارشمالو ایفای نقش می‌کند که در کنار پشتیبانی این محصول از اینترنت پرسرعت و نمایشگر 5 اینچی آن از نوع IPS می‌تواند برای انجام اموری مانند وب‌گردی و استفاده از برنامه‌های مختلف بسیار مفید باشد. سنسورهای 8 و 5 مگاپیکسلی نقش دوربین اصلی و دوربین سلفی را در ادونس بر عهده دارند که تفاوت چندانی با سنسورهای مدل‌های قبلی ندارند. درنهایت ادونس توسط یک باتری 2500 میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌شود که از نوع لیتیوم پلیمر است و کاربر می‌تواند در صورت نیاز نسبت به تغییر آن اقدام نماید.

گوشی موبایل اسمارت مدل Art Lite P4601

 در کنار قیمت گوشی موبایل، گاهی فاکتورهای دیگری برای کاربران مهم جلوه می‌کنند که طراحی و ظاهر از آن دسته هستند. مدل Art Lite از گوشی‌های موبایل اسمارت از ترکیبی از فلز و پلاستیک ساخته شده‌ و در واقع نخستین تلاش اسمارت برای استفاده از حسگر اثرانگشت است. مورد دیگری که در آرت  لایت در مقایسه با مدل‌های ارزان‌تر اسمارت تغییر کرده، پشتیبانی از شبکه اینترنت پرسرعت 4G است. این گوشی به یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای و یک گیگابایت رم مجهز شده و از سیستم‌عامل نسخه 6.0 اندروید موسوم به مارشمالو پشتیبانی می‌کند. نمایشگر هم، همان مدل 5 اینچی IPS استفاده‌شده در گوشی ادونس است که حتی برای گوشی‌ای در این بازه‌ی قیمتی، یک مزیت به حساب می‌آید. باوجود بهره‌مندی Art Lite از امکاناتی مانند حسگر اثرانگشت که برای نخستین بار در محصولات اسمارت شاهد آن هستیم، این محصول ازنظر دوربین همان ترکیب 8 و 5 موجود در اکثر محصولات اسمارت را به خدمت گرفته است. ازآنجایی‌که استفاده از شبکه‌های 4G، مصرف باتری را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد، اسمارت ظرفیت باتری را هم افزایش داده و به 2500 میلی‌آمپر رسانده تا کاربران  Art Lite مجبور نشوند روزی چند بار، گوشی‌شان را شارژ کنند. سایر مشخصات آرت لایت مثل 8 گیگابایت حافظه‌ی داخلی، یک گیگابایت رم، نمایشگر 5 اینچی HD، دوربین‌های 8 و 5 مگاپیکسلی و اندروید 6.0، در مقایسه باقیمت آن بسیار چشم‌گیر هستند.

گوشی موبایل اسمارت مدل Art P6601

 آخرین مدلی که در این لیست قرار دارد، Art P6601 نام دارد که گران‌ترین گوشی موبایل اسمارت تا به امروز بوده است. این محصول هم همانند آرت لایت از حسگر اثرانگشت بهره برده و بدنه‌ای زیبا از جنس فلز و پلاستیک دارد. نمایشگر 5.0 اینچی Art P6601 هم از دقت HD و فناوری IPS استفاده می‌کند. این نمایشگر بزرگ، توسط یک باتری با ظرفیت 2500 میلی‌آمپر شارژ دهی می‌شود که اگر در استفاده از گوشی زیاده‌روی نکنید، تا یک روز و نیم شارژ دهی می‌کند. از لحاظ مشخصات فنی، Art P6601 شباهت زیادی به مدل آرت لایت دارد. حافظه‌ی داخلی این مدل 16 گیگابایت است که درصد قابل‌توجهی از آن توسط سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای گوشی پر شده است. پردازنده هم، همان مدل چهار هسته‌ای است که روی تراشه MT6735W مدیاتک در کنار 2 گیگابایت رم به فعالیت مشغول است. شاید بتوان این محصول را با 16 گیگابایت حافظه داخلی و 2 گیگابایت رم بهترین گوشی موبایل اسمارت از نظر مجموعه سخت‌افزاری دانست. البته سنسور دوربین اصلی هم در Art P6601 از 8 مگاپیکسل به 13 مگاپیکسل ارتقا یافته که می‌تواند تصاویری با نور و وضوح قابل‌قبول ثبت کند. اگر می‌خواهید حسگر اثرانگشت، دوربین 13 مگاپیکسل و نمایشگر 5 اینچی IPS را در محصولی میان رده و ارزان‌قیمت تجربه کنید اسمارت  Art P6601بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.